PDA

View Full Version : Hamas Valt Garde van president Abbas aan


Pluche
21 december 2006, 18:04
Quote:Militanten van de Palestijnse radicale regeringspartij Hamas hebben vanochtend in Gaza de presidentiële garde van Mahmoud Abbas aangevallen. Dat zijn de elitetroepen van Fatah, de partij van Abbas.

De militanten bestormden een trainingskamp van de garde. Daarbij is een lid van de garde omgekomen.

Daarmee lijkt het conflict tussen Fatah en Hamas te escaleren. Gisteravond waren er al massale demonstraties en kwam het tot een confrontatie tussen leden van Fatah en Hamas-aanhangers.

Een jonge Palestijn is daarbij om het leven gekomen en er zijn zeker twintig gewonden gevallen.


Aanleiding voor dit geweld is de aankondiging van president Abbasgisteren dat er vervroegde parlements- en presidentsverkiezingen komen.

Hij wil zo een burgeroorlog voorkomen en uit de politieke impasse te geraken.

Sinds de pogingen om samen een regering te vormen vastgelopen zijn, lopen de spanningen tussen Fatah van president Abbas en Hamas van premier Ismail Haniyeh hoog op.

Maandag werden in Gaza drie kinderen van een Fatah-veiligheidsfunctionaris doodgeschoten op weg naar school.

Donderdagavond was er het incident aan de grens tussen de Gazastrook en Egypte. Premier Haniyeh werd op de terugweg van Egypte beschoten aan een grenspost.

Een van zijn lijfwachten kwam om, Haniyehs zoon en enkele anderen raakten gewond. Hamas beschuldigde de presidentiële garde van Abbas van een moordpoging op Haniyeh.Bron: www.vrtnieuws.net (http://www.vrtnieuws.net/)

Wat moet er daar van komen nu gaan ze hun eigen land kapot schieten:cry:

Dr. Strangelove
21 december 2006, 18:18
Weet je wat ook heel cynisch is aan heel de huidige Palestijnse institutionele crisis? Het is het westen die er zelf voor heeft gezorgd dat er bevoegdheidsgeschillen zijn tussen de president en de premier. In de jaren '90 was er geen premier. Maar de VS wilde na 2001 niet langer praten met president Arafat, dus crëerde men het ambt van premier. De eerste premier was Abbas (dezelfde man die nu president is). Het kwam tot een machtstrijd over bevoegdheden tussen de premier en de zijn partijgenoot de president, en Abbas nam ontslag en werd opgevolgd door Qurei.
Na de dood van Arafat werd Abbas president, en begin 2006 werd Haniyeh premier omdat zijn Hamas-partij de parlementsverkiezingen won. De Hamasregering werd financieel droogelegd, de ambtenaren, dokters en leraars zijn al sinds januari niet meer betaald. Men heeft geprobeerd een coalitieregering te vormen, maar dat is mislukt. Nu wil president Abbas het parlement ontbinden en nieuwe verkiezingen uitschrijven, maar volgens de grondwet heeft hij daar helemaal de bevoegdheid niet voor.

Dit is, kort samengevat, de institutionele knoeiboel waarin de Palestinen zich bevinden, mede door de schuld va het westen, want wij hebben hen een premier én een president opgedrongen, zonder dat één van de twee een meer ceremoniële functie heeft, of een duidelijke bevoegdheidsafbakening.

Kallikles
21 december 2006, 18:32
Weet je wat ook heel cynisch is aan heel de huidige Palestijnse institutionele crisis? Het is het westen die er zelf voor heeft gezorgd dat er bevoegdheidsgeschillen zijn tussen de president en de premier. In de jaren '90 was er geen premier. Maar de VS wilde na 2001 niet langer praten met president Arafat, dus crëerde men het ambt van premier. De eerste premier was Abbas (dezelfde man die nu president is). Het kwam tot een machtstrijd over bevoegdheden tussen de premier en de zijn partijgenoot de president, en Abbas nam ontslag en werd opgevolgd door Qurei.
Na de dood van Arafat werd Abbas president, en begin 2006 werd Haniyeh premier omdat zijn Hamas-partij de parlementsverkiezingen won. De Hamasregering werd financieel droogelegd, de ambtenaren, dokters en leraars zijn al sinds januari niet meer betaald. Men heeft geprobeerd een coalitieregering te vormen, maar dat is mislukt. Nu wil president Abbas het parlement ontbinden en nieuwe verkiezingen uitschrijven, maar volgens de grondwet heeft hij daar helemaal de bevoegdheid niet voor.

Dit is, kort samengevat, de institutionele knoeiboel waarin de Palestinen zich bevinden, mede door de schuld va het westen, want wij hebben hen een premier én een president opgedrongen, zonder dat één van de twee een meer ceremoniële functie heeft, of een duidelijke bevoegdheidsafbakening.

Je hebt gelijk. Bovendien was de houding van de EU uiterst cynisch: organiseer verkiezingen of we leggen jullie droog. Toen de Palestijnen op de "verkeerde" partij stemden, werden ze alsnog drooggelegd.

Basy Lys
21 december 2006, 18:35
Weet je wat ook heel cynisch is aan heel de huidige Palestijnse institutionele crisis? Het is het westen ....
Eens te meer moeten we vaststellen dat in de mohammedaanse wereld alleen de andere verantwoordelijkheid draagt. Zelf is men onverantwoordelijk?

FISHERMAN
21 december 2006, 18:39
Je hebt gelijk. Bovendien was de houding van de EU uiterst cynisch: organiseer verkiezingen of we leggen jullie droog. Toen de Palestijnen op de "verkeerde" partij stemden, werden ze alsnog drooggelegd.
Het Westen is helemaal niet verplicht om de Palestijnse Autoriteit financieel te ondersteunen.
Het was een gunstmaatregel om de vrede te bevorderen.
Als de Palestijnen echter massaal op een terroristische organisatie stemmen(=HAMAS), dan is dat allesbehalve bevorderlijk voor de vrede.
Bijgevolg is het niet meer dan logisch dat deze gunstmaatregel wordt afgeschaft.

Dr. Strangelove
21 december 2006, 19:07
Eens te meer moeten we vaststellen dat in de mohammedaanse wereld alleen de andere verantwoordelijkheid draagt. Zelf is men onverantwoordelijk?
Ik had het niet over "de mohammedaanse wereld", die in mijn ogen niet eens bestaat. "We only have one world !". Moslims leven niet op Mars.
Ik had het over de "Palestijnse autoriteit" een creatie van de Oslo-akkoorden en de zwakste pseudo-staat op de planeet, met uitzondering van de Somalische regering dan misschien. De Palestijnse pseudo-overheid is volledig afhankelijk van buitenlandse hulp, heeft geen soevereiniteit over haar grondgebied en geen geweldsmonopolie.

Basy Lys
21 december 2006, 19:13
Ik had het niet over "de mohammedaanse wereld", die in mijn ogen niet eens bestaat. "We only have one world !". Moslims leven niet op Mars.
Ik had het over de "Palestijnse autoriteit" een creatie van de Oslo-akkoorden en de zwakste pseudo-staat op de planeet, met uitzondering van de Somalische regering dan misschien. De Palestijnse pseudo-overheid is volledig afhankelijk van buitenlandse hulp, heeft geen soevereiniteit over haar grondgebied en geen geweldsmonopolie.
Er bestaat ook geen wetenschappelijke wereld.

Met uw beschrijving van de Palestijnse pseudo-overheid zit je dicht bij het beeld dat ik heb van elk land waar de mohammedaanse ideologie huishoudt.

groentje
21 december 2006, 22:37
Ik had wellicht ook voor Hamas gestemd... Of in ieder geval op een andere partij dan Fatah, de corruptie die er heerste (en ondersteunt werd door Israël, die liever machthebbers heeft die zich niet bezighouden met waar ze zich moeten mee bezig houden) bracht de Palestijnse gebieden op de rand van de afgrond.
Ik vind het erg, dat er blijkbaar maar 2 serieuze opties zijn in Palestina, ofwel religieuze extremisten, ofwel corrupte politici...
De Palestijnen zijn verantwoordelijk voor hun politici, maar niet voor hun politiek systeem, dat hen werd opgedrongen. En de problemen die dat heeft gecreëerd. Vanuit dat standpunt, is het niet eens onlogisch dat Hamas de verkiezingen heeft gewonnen. Wellicht is een deel het niet eens met Hamas' standpunten, maar wilden ze zich afzetten tegen Fatah.
Dat Israël douanegelden weigert door te storten, is gewoon diefstal, omdat Palestina daar recht op heeft. Het zijn tenslotte belastingen die de Palestijnen dienen te betalen. Premier Haniyeh tegenhouden geld mee te nemen, is simpelweg sabotage.
Wat daar nu bezig is, is een machtsstrijd tussen 2 partijen met wapens. Geen ideologische strijd voor of tegen vrede en verzoening met Israël, maar een simpel machtsspelletje. Europa kiest kant, hoewel geen van beide partijen de goede is. En versterkt daardoor de spiraal van geweld nog. Ik vind dat dom, ja.

Pluche
21 december 2006, 22:44
Het Westen is helemaal niet verplicht om de Palestijnse Autoriteit financieel te ondersteunen.
Het was een gunstmaatregel om de vrede te bevorderen.
Als de Palestijnen echter massaal op een terroristische organisatie stemmen(=HAMAS), dan is dat allesbehalve bevorderlijk voor de vrede.
Bijgevolg is het niet meer dan logisch dat deze gunstmaatregel wordt afgeschaft.

Juist omdat de EU-fascisten beslissen dat het Palestijnse volk verkeerd stemt, leggen ze ze maar droog, en jij noemt je democraat????

deryz
21 december 2006, 22:46
Quote:Militanten van de Palestijnse radicale regeringspartij Hamas hebben vanochtend in Gaza de presidentiële garde van Mahmoud Abbas aangevallen. Dat zijn de elitetroepen van Fatah, de partij van Abbas.

De militanten bestormden een trainingskamp van de garde. Daarbij is een lid van de garde omgekomen.

Daarmee lijkt het conflict tussen Fatah en Hamas te escaleren. Gisteravond waren er al massale demonstraties en kwam het tot een confrontatie tussen leden van Fatah en Hamas-aanhangers.

Een jonge Palestijn is daarbij om het leven gekomen en er zijn zeker twintig gewonden gevallen.


Aanleiding voor dit geweld is de aankondiging van president Abbasgisteren dat er vervroegde parlements- en presidentsverkiezingen komen.

Hij wil zo een burgeroorlog voorkomen en uit de politieke impasse te geraken.

Sinds de pogingen om samen een regering te vormen vastgelopen zijn, lopen de spanningen tussen Fatah van president Abbas en Hamas van premier Ismail Haniyeh hoog op.

Maandag werden in Gaza drie kinderen van een Fatah-veiligheidsfunctionaris doodgeschoten op weg naar school.

Donderdagavond was er het incident aan de grens tussen de Gazastrook en Egypte. Premier Haniyeh werd op de terugweg van Egypte beschoten aan een grenspost.

Een van zijn lijfwachten kwam om, Haniyehs zoon en enkele anderen raakten gewond. Hamas beschuldigde de presidentiële garde van Abbas van een moordpoging op Haniyeh.Bron: www.vrtnieuws.net (http://www.vrtnieuws.net/)

Wat moet er daar van komen nu gaan ze hun eigen land kapot schieten:cry:de palestijnen maken mekaar nu al af, wat een beschaafd volkje :roll:

Max van Dietschland
21 december 2006, 22:46
Dit is, kort samengevat, de institutionele knoeiboel waarin de Palestinen zich bevinden, mede door de schuld va het westen, want wij hebben hen een premier én een president opgedrongen, zonder dat één van de twee een meer ceremoniële functie heeft, of een duidelijke bevoegdheidsafbakening.

Inderaad, het politieke "westen", waar ik mijzelf niet bij reken (zionisten en ander liberaal gespuis), heeft nooit kunnen aanvaarden dat het Palestijnse volk zijn leiders zelf koos. Zo was Arafat bijzonder populair bij de volledige Palestijnse bevolking. Neen het "westen" (eigenlijk een belediging voor het avondland :roll:) wilde een premier en Abbas werd premier. Zelfs Arafat, iemand uit zijn eigen partij, kan niet met volksverrader Abbas samenwerken. Arafat was iemand die de nationale strijd kon plaatsen boven ieder partijpolitiek belang, dat was nog eens een echt leider.

Uiteraard koos het Palestijnse volk na de dood van Arafat voor Hamas, die consequent de strijd tegen de zionisten wil voortzetten. De zionistische schurkenstaat en het westen laat de bevolking als straf voor een democratische verkiezing verhongeren en ja helaas zullen de mensen gedwongen worden om bij een volgende verkiezing weer fatah te stemmen. Door een regering van Hamas geen kans te geven, heeft men iedere hoop op vrede in het Midden Oosten opgeblazen. Want Hamas zal nu opnieuw meer en meer de terroristische toer opgaan, jammer voor de vele onschuldige burgers in Israël, die de tol niet moeten betalen voor hun bandietenregering in Tel Aviv.

Nierika
21 december 2006, 23:13
Ik had wellicht ook voor Hamas gestemd... Of in ieder geval op een andere partij dan Fatah, de corruptie die er heerste (en ondersteunt werd door Israël, die liever machthebbers heeft die zich niet bezighouden met waar ze zich moeten mee bezig houden) bracht de Palestijnse gebieden op de rand van de afgrond.
Ik vind het erg, dat er blijkbaar maar 2 serieuze opties zijn in Palestina, ofwel religieuze extremisten, ofwel corrupte politici...
De Palestijnen zijn verantwoordelijk voor hun politici, maar niet voor hun politiek systeem, dat hen werd opgedrongen. En de problemen die dat heeft gecreëerd. Vanuit dat standpunt, is het niet eens onlogisch dat Hamas de verkiezingen heeft gewonnen. Wellicht is een deel het niet eens met Hamas' standpunten, maar wilden ze zich afzetten tegen Fatah.
Dat Israël douanegelden weigert door te storten, is gewoon diefstal, omdat Palestina daar recht op heeft. Het zijn tenslotte belastingen die de Palestijnen dienen te betalen. Premier Haniyeh tegenhouden geld mee te nemen, is simpelweg sabotage.
Wat daar nu bezig is, is een machtsstrijd tussen 2 partijen met wapens. Geen ideologische strijd voor of tegen vrede en verzoening met Israël, maar een simpel machtsspelletje. Europa kiest kant, hoewel geen van beide partijen de goede is. En versterkt daardoor de spiraal van geweld nog. Ik vind dat dom, ja.
"ik vind dat dom"
Hoezo?
Waar zijn de krachttermen gebleven, de verwijten, de emoties?
Zouden er nu ook overal ter fora topics worden geopend die handelen over de doodgeschoten Palestijnse kindjes?
Of is die eer enkel weggelegd voor diegenen die sterven onder Israëlisch vuur?

Persoonlijk vind ik de situatie uiterst interessant!
Wel uitermate triest voor die onschuldige mensen die, alweer, wat meer geweld te verwerken krijgen...

Maar voor de Israël-bashers zijn het harde tijden. Hoe gaan ze het nu weer op het verdorven westen, en Israël in het bijzonder, steken?

Groentje en dr. Strangelove hebben hun strategie al uitgedokterd.

Nu nog wat believers vinden en ze kunnen herademen.

Alles zal weer vanouds zijn.

Israël is stout!
Israël is stout!
Israël is stout!

En het westen ook!

Nierika
21 december 2006, 23:17
jammer voor de vele onschuldige burgers in Israël, die de tol niet moeten betalen voor hun bandietenregering in Tel Aviv.

N�*�*�*�*h.
Joden die door een Maxske worden betreurd, daar geloof ik nu eens geen bal van.;-)

Nierika
21 december 2006, 23:21
Dit is, kort samengevat, de institutionele knoeiboel waarin de Palestinen zich bevinden, mede door de schuld va het westen, want wij hebben hen een premier én een president opgedrongen, zonder dat één van de twee een meer ceremoniële functie heeft, of een duidelijke bevoegdheidsafbakening.

Dus het westen haalt de trekkers over? Neen, zo makkelijk kun je je er toch niet uitpraten?

Dr. Strangelove
22 december 2006, 00:49
Dus het westen haalt de trekkers over? Neen, zo makkelijk kun je je er toch niet uitpraten?
Overdrijf toch niet zo, Nierika, dat heb ik toch niet beweerd. Ik moet mij nergens "uitpraten", ik herinnerde de forumlezers eraan hoe de huidige institutionele crisis in de Palestijnse gebieden is ontstaan. Ik deed niet meer dan een verslag geven van wat er gebeurt is. Ik maakte gebruik van de staatstheorie van Weber in mijn analyse van de P.A.
Ik heb al ellenlange posts geschreven over de corruptie binnen Fatah en dergelijke, maar daarover ging het nu niet. En als ik een "Israelbasher" was, zoals je meent te weten, dan ging ik niet telkens in discussie met iedereen die Hamas verdedigt. Groentje geeft recht op een eigen mening (ook een verkeerde), maar ik zou liever stemmen op een groep corrupte nepotistische seculieren dan op moordende islamfanatici, dat weet ik wel zeker. Ik denk dat je ons iets te snel in dezelfde categorie hebt geplaatst, maar blindelings categoriseren is natuurlijk een typische eigenschap va de gemiddelde "mondige burger" tegenwoordig.

Je mag nog zoveel paranoïde theoriën spuien over "strategieën" die ik zou "uitdokteren" als je wil. Je blijft een inhoudsloze pipo zonder één enkel argument ten gronde.
Met vriendelijke groeten,

Dr. Strangelove.

djimi
22 december 2006, 01:07
Met uw beschrijving van de Palestijnse pseudo-overheid zit je dicht bij het beeld dat ik heb van elk land waar de mohammedaanse ideologie huishoudt.



Misschien wordt het tijd dat beeld wat bij te stellen ?

ilfalco
22 december 2006, 01:14
moraal van het verhaal... de EU zou beter NIETS geven.

evilbu
22 december 2006, 01:42
Weet je wat ook heel cynisch is aan heel de huidige Palestijnse institutionele crisis? Het is het westen die er zelf voor heeft gezorgd dat er bevoegdheidsgeschillen zijn tussen de president en de premier. In de jaren '90 was er geen premier. Maar de VS wilde na 2001 niet langer praten met president Arafat, dus crëerde men het ambt van premier. De eerste premier was Abbas (dezelfde man die nu president is). Het kwam tot een machtstrijd over bevoegdheden tussen de premier en de zijn partijgenoot de president, en Abbas nam ontslag en werd opgevolgd door Qurei.
Na de dood van Arafat werd Abbas president, en begin 2006 werd Haniyeh premier omdat zijn Hamas-partij de parlementsverkiezingen won. De Hamasregering werd financieel droogelegd, de ambtenaren, dokters en leraars zijn al sinds januari niet meer betaald. Men heeft geprobeerd een coalitieregering te vormen, maar dat is mislukt. Nu wil president Abbas het parlement ontbinden en nieuwe verkiezingen uitschrijven, maar volgens de grondwet heeft hij daar helemaal de bevoegdheid niet voor.

Dit is, kort samengevat, de institutionele knoeiboel waarin de Palestinen zich bevinden, mede door de schuld va het westen, want wij hebben hen een premier én een president opgedrongen, zonder dat één van de twee een meer ceremoniële functie heeft, of een duidelijke bevoegdheidsafbakening.
Ik heb het eigenlijk altijd al raar gevonden dat landen zowel een premier als een premier hebben. Ik snap wel het probleem niet, als de grondwet hem niet toelaat verkiezingen uit te schrijven, dan komen er toch geen?

Vraagje : hoe vaak zijn er parlementsverkiezingen in Palestina?8O

Dr. Strangelove
22 december 2006, 01:55
Ik heb het eigenlijk altijd al raar gevonden dat landen zowel een premier als een premier hebben. Ik snap wel het probleem niet, als de grondwet hem niet toelaat verkiezingen uit te schrijven, dan komen er toch geen?

Vraagje : hoe vaak zijn er parlementsverkiezingen in Palestina?8O
Volgens de grondwet is de legislatuur van het parlement 4 jaar en heeft de president dus niet de bevoegdheid om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Normaal zouden de volgende parlementsverkieingen dus in janurai 2010 zijn. Maar dat is de theorie. Tussen de eerste parlementsverkiezingen en de tweede was er een periode van 10 jaar.
Abbas, ook Abu Mazen genoemd, werd in januari 2005 verkozen voor een termijn van even eens vier jaar, tot 2009 dus.

Voor wie er niet voor terugschrikt om 25 pagina's over het Palestijnse electoraal systeem te lezen, de volgende link (een document van het US Congress):
http://fpc.state.gov/documents/organization/61358.pdf

evilbu
22 december 2006, 02:03
Volgens de grondwet is de legislatuur van het parlement 4 jaar en heeft de president dus niet de bevoegdheid om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Normaal zouden de volgende parlementsverkieingen dus in janurai 2010 zijn. Maar dat is de theorie. Tussen de eerste parlementsverkiezingen en de tweede was er een periode van 10 jaar.[quote]
Jamaar,....hoe zit het dan? Er is voortdurend wel een conflict daar 8O , wie kan dan beslissen of de verkiezingen uitgesteld worden of niet?

[QUOTE]Abbas, ook Abu Mazen genoemd, werd in januari 2005 verkozen voor een termijn van even eens vier jaar, tot 2009 dus.
Vind ik bizar, net zoals in Frankrijk, in theorie zullen ze dus voor altijd presidentiële verkiezingen en parlementsverkiezingen hebben die zeer kort op mekaar volgen?:|

Voor wie er niet voor terugschrikt om 25 pagina's over het Palestijnse electoraal systeem te lezen, de volgende link (een document van het US Congress):
http://fpc.state.gov/documents/organization/61358.pdf Daar schrik ik een klein beetje voor terug.;-)

Dr. Strangelove
22 december 2006, 02:22
[quote=Dr. Strangelove;2266847]Volgens de grondwet is de legislatuur van het parlement 4 jaar en heeft de president dus niet de bevoegdheid om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Normaal zouden de volgende parlementsverkieingen dus in janurai 2010 zijn. Maar dat is de theorie. Tussen de eerste parlementsverkiezingen en de tweede was er een periode van 10 jaar.[quote]
Jamaar,....hoe zit het dan? Er is voortdurend wel een conflict daar 8O , wie kan dan beslissen of de verkiezingen uitgesteld worden of niet?


Vind ik bizar, net zoals in Frankrijk, in theorie zullen ze dus voor altijd presidentiële verkiezingen en parlementsverkiezingen hebben die zeer kort op mekaar volgen?:|

Daar schrik ik een klein beetje voor terug.;-)
Het parlement kan bij meerderheid beslissen om de verkiezingen uit te stellen, de president niet.
In theorie heeft Hamas momenteel meer dan 60% van de zetels, maar aangezien veel van hun verkozenen in Israelische gevangenissen zitten, is er nu geen duidelijke meederheid.

Dat van die bevoegdheidsconflicten en de mogelijkheid dat een jaar na de presidentsverkiezingen een andere partij de parlementsverkiezingen zou winnen, daar had men dus duidelijk geen rekening meegehouden. Vreemd, want in Frankrijk is dit inderdaad al meerdere malen gebeurd: Mitterand en Chirac, Chirac en Jospin,... Ik begrijp ook niet dat men zo kortzichtig is geweest. Een "cohabitation" is moeilijk in Frankrijk, maar een echte ramp voor Palestina.

En dat je geen 25 pagina's saaie Engelse tekst wil lezen zonder dat dit je job is, dat begrijp ik. Maar ik ben altijd bereid om rapporten samen te vatten en vragen te beantwoorden, gratis en voor niets, voor iedereen die me mijn subjectiviteit vergeeft.;-) De mensen die mij niet vertrouwen omdat ik een geheime "strategie" zou hebben, zijn vrij om zelf hun informatie bijeen te zoeken.

FISHERMAN
22 december 2006, 07:13
Juist omdat de EU-fascisten beslissen dat het Palestijnse volk verkeerd stemt, leggen ze ze maar droog, en jij noemt je democraat????
Lees nog eens goed wat ik geschreven heb.
Waarom zouden de EU, UN, US,het Westen,... überhaupt geld moeten geven aan de PA?
Het was een gunstmaatregel(een volledig vrijwillige maatregel, die NIET verplicht is), in de hoop dat deze de vrede en stabiliteit in de regio zou bevorderen.
Als men echter voor terroristen kiest, kan deze gunstmaatregel perfect eenzijdig beëindigd worden(hij kan zelfs zonder reden eenzijdig beëindigd worden aangezien het een gunst en GEEN plicht was) .

Pluche
22 december 2006, 07:28
Lees nog eens goed wat ik geschreven heb.
Waarom zouden de EU, UN, US,het Westen,... überhaupt geld moeten geven aan de PA?
Het was een gunstmaatregel(een volledig vrijwillige maatregel, die NIET verplicht is), in de hoop dat deze de vrede en stabiliteit in de regio zou bevorderen.
Als men echter voor terroristen kiest, kan deze gunstmaatregel perfect eenzijdig beëindigd worden(hij kan zelfs zonder reden eenzijdig beëindigd worden aangezien het een gunst en GEEN plicht was) .

Omdat anders die arm dutskes nog voor meer extreme partijen gaan stemmen, snap je dat dan niet, en daarbij veel van hun leiders zitten in de gevangenis, ik ben Volksdemocraat en ik respecteer daarmee de keuze van de Palestijnse kiezer, ook al ben ik voor vrede en verdraagzaamheid, maar je gaat me nog gelijk geven als het Westen geen geld geeft aan de Palestijnen geeft gaat het daar nog serieus stuiven, maarja jij bent dan ook blind denk ik:twisted:

evilbu
22 december 2006, 13:45
Volgens de grondwet is de legislatuur van het parlement 4 jaar en heeft de president dus niet de bevoegdheid om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Normaal zouden de volgende parlementsverkieingen dus in janurai 2010 zijn. Maar dat is de theorie. Tussen de eerste parlementsverkiezingen en de tweede was er een periode van 10 jaar.
Het parlement kan bij meerderheid beslissen om de verkiezingen uit te stellen, de president niet.
In theorie heeft Hamas momenteel meer dan 60% van de zetels, maar aangezien veel van hun verkozenen in Israelische gevangenissen zitten, is er nu geen duidelijke meederheid.
Oeps :oops: , dat is iets waar ik niet aan dacht. En is er daarnaast ook niet de eeuwige vrees dat Israel hen niet toelaat van Gaza naar de Westbank te reizen?


Dat van die bevoegdheidsconflicten en de mogelijkheid dat een jaar na de presidentsverkiezingen een andere partij de parlementsverkiezingen zou winnen, daar had men dus duidelijk geen rekening meegehouden. Vreemd, want in Frankrijk is dit inderdaad al meerdere malen gebeurd: Mitterand en Chirac, Chirac en Jospin,... Ik begrijp ook niet dat men zo kortzichtig is geweest. Een "cohabitation" is moeilijk in Frankrijk, maar een echte ramp voor Palestina.

Maar de situatie is toch maar zeer recent zo geworden in Frankrijk? Normaal zijn presidentsverkiezingen om de zeven jaar en parlementsverkiezingen om de vijf jaar, maar dat is nu veranderd (sinds 2002). Gaan ze dit in Frankrijk nu voor altijd blijven doen?8O

En dat je geen 25 pagina's saaie Engelse tekst wil lezen zonder dat dit je job is, dat begrijp ik. Maar ik ben altijd bereid om rapporten samen te vatten en vragen te beantwoorden, gratis en voor niets, voor iedereen die me mijn subjectiviteit vergeeft.;-) De mensen die mij niet vertrouwen omdat ik een geheime "strategie" zou hebben, zijn vrij om zelf hun informatie bijeen te zoeken.
Wel over die politieke verhoudingen heb ik wel degelijk een aantal vragen :
http://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_legislative_election%2C_2006

1. "The second ballot is for the voter's local constituency. The voter can cast up to as many votes for individual candidates as there are seats in his or her constituency. Votes are unweighted, and top-vote getters are elected to the PLC. For example, a voter in the Nablus district could cast up to six votes; the six candidates with the highest vote totals are elected." De Palestijnen krijgen dus twee stembriefjes? En hoe gaat dat, hangen die aan mekaar vast of gaan die gesplitst de stembus in?
2. Op hun tweede stembriefje mogen ze voor kandidaten uit het eigen district kiezen, maar moeten die allemaal van dezelfde partij zijn of is dat volledig vrij?
3. En belangrijkste vraag, als ze zeggen dat Hamas 44.5% van de stemmen behaalde, vanwaar halen ze dit getal dan, er zijn immers twee "ballots"?

Dr. Strangelove
22 december 2006, 16:50
Oeps :oops: , dat is iets waar ik niet aan dacht. En is er daarnaast ook niet de eeuwige vrees dat Israel hen niet toelaat van Gaza naar de Westbank te reizen?


Maar de situatie is toch maar zeer recent zo geworden in Frankrijk? Normaal zijn presidentsverkiezingen om de zeven jaar en parlementsverkiezingen om de vijf jaar, maar dat is nu veranderd (sinds 2002). Gaan ze dit in Frankrijk nu voor altijd blijven doen?8O


Je hebt gelijk, er zijn ook parlementsleden, vooral van Hamas, die niet van Gaza naar de Westbank kunnen reizen, en dus ook niet aanwezig in het parlemensgebouw kunnen zijn.

Over Frankrijk dan: dar gebeurt het regelmatig dat regeringen vallen en er vervroegde parlementsverkiezingen zijn. of de presidentiele termijn nu zeven (sinds De Gaulle) of 5 jaar is, maakt dus niet zoveel verschil. De kans bestaat altijd dat er een cohabitation is. Maar de Franse president kan wel zelf beslissen om de verkiezingen te vervroegen, zoals Mitterand al heeft gedaan.

Sinistra
22 december 2006, 17:03
Wat moet er daar van komen nu gaan ze hun eigen land kapot schieten:cry:

De modale "Mohammed met de pet" is natuurlijk als eerste het slachtoffer van deze twisten. Waar het op aan komt is om nu duidelijk partij te kiezen tussen de "goeden"(Fatah) en de "slechten" (Hamas). Hamas moet worden aangepakt en verboden worden. Hun leiders, militanten, aanhangers en sympathisanten moeten opgepakt worden vervolgd of desnoods geneutraliseerd worden. Hamas dient tot op het bot vernietigd te worden. Abbas kan in elk geval proberen samen te werken met de Israëlische Mossad om de namen van Hamas aanhangers door te geven zodat Israël korte mette met ze kan maken. Weg met die religieuze fascisten!

djimi
22 december 2006, 17:05
De modale "Mohammed met de pet" is natuurlijk als eerste het slachtoffer van deze twisten. Waar het op aan komt is om nu duidelijk partij te kiezen tussen de "goeden"(Fatah) en de "slechten" (Hamas). Hamas moet worden aangepakt en verboden worden. Hun leiders, militanten, aanhangers en sympathisanten moeten opgepakt worden vervolgd of desnoods geneutraliseerd worden. Hamas dient tot op het bot vernietigd te worden. Abbas kan in elk geval proberen samen te werken met de Israëlische Mossad om de namen van Hamas aanhangers door te geven zodat Israël korte metten met ze kan maken. Weg met die religieuze fascisten!


Geen enkel probleem, zolang het zelfde gebeurt met de fanatieke zionistische kolonisten op de Westbank.

Sinistra
22 december 2006, 17:08
Ik had wellicht ook voor Hamas gestemd... Of in ieder geval op een andere partij dan Fatah, de corruptie die er heerste (en ondersteunt werd door Israël, die liever machthebbers heeft die zich niet bezighouden met waar ze zich moeten mee bezig houden) bracht de Palestijnse gebieden op de rand van de afgrond.
Ik vind het erg, dat er blijkbaar maar 2 serieuze opties zijn in Palestina, ofwel religieuze extremisten, ofwel corrupte politici...
De Palestijnen zijn verantwoordelijk voor hun politici, maar niet voor hun politiek systeem, dat hen werd opgedrongen. En de problemen die dat heeft gecreëerd. Vanuit dat standpunt, is het niet eens onlogisch dat Hamas de verkiezingen heeft gewonnen. Wellicht is een deel het niet eens met Hamas' standpunten, maar wilden ze zich afzetten tegen Fatah.
Dat Israël douanegelden weigert door te storten, is gewoon diefstal, omdat Palestina daar recht op heeft. Het zijn tenslotte belastingen die de Palestijnen dienen te betalen. Premier Haniyeh tegenhouden geld mee te nemen, is simpelweg sabotage.
Wat daar nu bezig is, is een machtsstrijd tussen 2 partijen met wapens. Geen ideologische strijd voor of tegen vrede en verzoening met Israël, maar een simpel machtsspelletje. Europa kiest kant, hoewel geen van beide partijen de goede is. En versterkt daardoor de spiraal van geweld nog. Ik vind dat dom, ja.

Hamas is een extreem-rechtse Arabische neonazibeweging. Het zijn extremisten die geen gevoel, genade of medelijden kennen en die zullen doorgaan ondanks het bloed van velen om hun doel te bereiken nml. de laatste Jood in zee te drijven. Het wordt tijd dat men niet langer het onderscheid maakt tussen de gematigde vleugel en de radikale vleugel. Hamas lieden zijn dolgedraaide beesten die het best met een spuitje uit hun lijden worden verlost. Menig Palestijn en Israëli zullen er beter van worden.

Sinistra
22 december 2006, 17:10
Geen enkel probleem, zolang het zelfde gebeurt met de fanatieke zionistische kolonisten op de Westbank.

De leiders en aanhangers van Kach en de Kahane beweging zitten bijna allemaal in Israëlische gevangenissen. Hun aanhang bestaat nog maar is behoorlijk kleiner dan die van de Palestijnse terreurgroepen. Het verschil is wel dat zij geen Palestijnse dorpen beschieten met raketten, vrouwen die geen hoofdbedekking dragen met zuur begooien of verraders hun strot door snijden. Vergelijk ook geen appelen met peren Djimi.

Asshen Sukar
22 december 2006, 17:16
Je hebt gelijk, er zijn ook parlementsleden, vooral van Hamas, die niet van Gaza naar de Westbank kunnen reizen, en dus ook niet aanwezig in het parlemensgebouw kunnen zijn.

Over Frankrijk dan: dar gebeurt het regelmatig dat regeringen vallen en er vervroegde parlementsverkiezingen zijn. of de presidentiele termijn nu zeven (sinds De Gaulle) of 5 jaar is, maakt dus niet zoveel verschil. De kans bestaat altijd dat er een cohabitation is. Maar de Franse president kan wel zelf beslissen om de verkiezingen te vervroegen, zoals Mitterand al heeft gedaan.

Dan zitten ze met het probleem dat Palestina geen werkende democratie is. Zoals eerder beschreven kan het parlement verkiezingen uitschrijven als ze dat willen. Hams of Fatah kennende is het niet waarschijnlijk ze dat na 7 jaar zullen doen.
Zoals je zelf beschrijft kunnen Gaza niet naar de Westbank op een simpele manier waardoor Gaza gedeeltelijk onbestuurd blijft van bovenaf.
Ander probleem is dat Israel Palestina bezet met hun leger en naar hun goeddunken doet wat ze willen waardoor de Politie ook geen ruimte meer heeft.
Palestina heeft geen geld van binnenaf. Het enigste wat er binnenkomt is soms de tolheffing aan de grens. Belatingen hefften in Palestina zelf gaat grote problemen geven. Een democratie zonder geld werkt niet.
De regering is van Hamas en de politie van Fatah. Deze situatie heeft al veel problemen gegeven. Ook geen situatie die houdbaar is als de overheidsdiensten politiek gezind zijn.

Dr. Strangelove
22 december 2006, 17:18
Wel over die politieke verhoudingen heb ik wel degelijk een aantal vragen :
http://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_legislative_election%2C_2006

1. "The second ballot is for the voter's local constituency. The voter can cast up to as many votes for individual candidates as there are seats in his or her constituency. Votes are unweighted, and top-vote getters are elected to the PLC. For example, a voter in the Nablus district could cast up to six votes; the six candidates with the highest vote totals are elected." De Palestijnen krijgen dus twee stembriefjes? En hoe gaat dat, hangen die aan mekaar vast of gaan die gesplitst de stembus in?
2. Op hun tweede stembriefje mogen ze voor kandidaten uit het eigen district kiezen, maar moeten die allemaal van dezelfde partij zijn of is dat volledig vrij?
3. En belangrijkste vraag, als ze zeggen dat Hamas 44.5% van de stemmen behaalde, vanwaar halen ze dit getal dan, er zijn immers twee "ballots"?

1. De Palestijnen krijgen twee stembriefjes, inderdaad. Die gaan in twee aparte ballot-boxes. De Palestijnen kunnen regionaal op een lijst en nationaal op een andere ljst stemmen.

2. Op de lokale stembrieven kiest men voor individuele kandidaten, niet voor lijsten. Er doen heel wat onafhankelijken mee, en die doen het vaak erg goed. Ik ben nog nooit waarnemer geweest bij Palestijnse verkiezingen, maar mijn promotor prof Doom wel. Die heeft er mij redelijk wat over verteld, maar ikzelf spreek dus niet uit persoonlijke ervaring. Hij legde er de nadruk op dat veel van die lokale onafhankelijke kandidaten plaatselijke zakenmannen zijn, of vertegenwoordigers van religieuze groepen, zoals de christenen of de Samaritanen.

3. Het percentage is het lijstpercentage. Het is niet gemakkelijk om een percentage te berekenen voor de "municipal list", wegens het grote aantal onafhankelijken. Veel van deze onafhankelijken sluiten zich in de loop van de legislatuur aan bij één van de twee grote partijen, of waren al vanaf het begin Hamasaanhager bvb, maar vonden het veiliger hier niet de nadruk op te leggen

Zie ook:
http://www.elections.ps/template.aspx?id=143

Trouwens, er zijn behalve Fatah en Hams nog belangrijke partijen, zoals de ex-Fatah-scheurgroep Onafhankelijk Palestina, met als voorman Marwan Barghoutti (die in een Israelische gevangenis zit). Deze partij richt zich tegn de corruptie en het nepotisme van de oude PLO-garde, ook wel de"Club van Tunis" genoemd, omdat ze in een villa in Tunis woonden tijdens de intifadah van de jaren '80.

Je hebt ook het linkse Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP, dat zich nu ook "Martelaar Abu Abbas" noemt, naar hun vermoorde leider) en het maoistische Democratische Front voor de Bevrijding van Palestina (DFLP, in kartel met kleinere partijtjes als "Het Alternatief"). Beide partijen hebben vooral aanhang bij christelijke en seculiere Palestijnen.
Tot slot zijn er meer liberale, pro-westerse partijen, de Derde Weg en de Wa'ad.

djimi
22 december 2006, 17:20
De leiders en aanhangers van Kach en de Kahane beweging zitten bijna allemaal in Israëlische gevangenissen. Hun aanhang bestaat nog maar is behoorlijk kleiner dan die van de Palestijnse terreurgroepen. Het verschil is wel dat zij geen Palestijnse dorpen beschieten met raketten, vrouwen die geen hoofdbedekking dragen met zuur begooien of verraders hun strot door snijden. Vergelijk ook geen appelen met peren Djimi.

Ik denk dat de loutere aanwezigheid van de vele duizenden kolonisten in hun honderden illegale nederzettingen er mede voor zorgen dat extremistische organisatie als Hamas zonder probleem telkens opnieuw aan nieuwe recruten geraken.

En waarom niet? Ze kunnen allebei ROTTEN, nee?

Dr. Strangelove
22 december 2006, 17:23
Dan zitten ze met het probleem dat Palestina geen werkende democratie is. Zoals eerder beschreven kan het parlement verkiezingen uitschrijven als ze dat willen. Hams of Fatah kennende is het niet waarschijnlijk ze dat na 7 jaar zullen doen.
Zoals je zelf beschrijft kunnen Gaza niet naar de Westbank op een simpele manier waardoor Gaza gedeeltelijk onbestuurd blijft van bovenaf.
Ander probleem is dat Israel Palestina bezet met hun leger en naar hun goeddunken doet wat ze willen waardoor de Politie ook geen ruimte meer heeft.
Palestina heeft geen geld van binnenaf. Het enigste wat er binnenkomt is soms de tolheffing aan de grens. Belatingen hefften in Palestina zelf gaat grote problemen geven. Een democratie zonder geld werkt niet.
De regering is van Hamas en de politie van Fatah. Deze situatie heeft al veel problemen gegeven. Ook geen situatie die houdbaar is als de overheidsdiensten politiek gezind zijn.
Het is eigenlijk zelfs nog erger dan je schrijft. Er is niet zoiets als "de Palestijnse politie". Arafat was nogal paranoîde van aard, en vanuit het "verdeel-en heers"-principe heeft hij 11 verschillende veiligheidsdiensten en afdelingen opgericht.
http://www.cfr.org/publication/8081/

groentje
22 december 2006, 20:23
Voil�*. Met wat onze Dr. ons weet te vertellen, zou ik wellicht niet stemmen op Hamas. Omdat ik weet dat er dus blijkbaar wel een alternatief is. Een zwak alternatief, weliswaar, waar, zo lijkt mij toch, vooral de kleur van hun vlag verschilt, maar toch: een alternatief voor de dieven en de extremisten.
Overigens, net omdat Fatah en PLO zo groot zijn, is er ook een grote verdeeldheid binnen die partijen. Niet alle Fatahmensen zijn corrupt, niet alle Hamasmilitanten (even) extremistisch.

kelt
22 december 2006, 21:02
Eens te meer moeten we vaststellen dat in de mohammedaanse wereld alleen de andere verantwoordelijkheid draagt. Zelf is men onverantwoordelijk?

Ik ben het met U eens....

Stel je voor dat wij hier onder mekaar (Vlamingen en Walen bvb) gaan schieten omdat we het oneens zijn.......Het zou,uiteindelijk,ons eigen schuld en ons eigen probleem zijn.

Als het om Palestijnen gaat wordt dit dan plots verkocht als "de schuld van het Westen,of de schuld van Israel".

In dat discours loop ik ook niet (meer) mee :evil:

evilbu
22 december 2006, 21:05
Over Frankrijk dan: dar gebeurt het regelmatig dat regeringen vallen en er vervroegde parlementsverkiezingen zijn. of de presidentiele termijn nu zeven (sinds De Gaulle) of 5 jaar is, maakt dus niet zoveel verschil. De kans bestaat altijd dat er een cohabitation is. Maar de Franse president kan wel zelf beslissen om de verkiezingen te vervroegen, zoals Mitterand al heeft gedaan.
Dus in Frankrijk kan zowel de regering als de president de verkiezingen voor het parlement vervroegen?

Hoe gaat het daar dan eigenlijk, men zegt soms dat de premier dan de meeste macht heeft, maar bij mijn weten was Chirac toch nog staatshoofd? (In Israel daarentegen komt de president veel minder in het nieuws, en dan nog meestal met schandalen tegenwoordig)
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom landen als de VSA en Frankrijk apart verkozen parlementen en presidenten hebben, terwijl wij dat niet hebben, en Nederland ook niet8O

Dr. Strangelove
23 december 2006, 02:22
Voil�*. Met wat onze Dr. ons weet te vertellen, zou ik wellicht niet stemmen op Hamas. Omdat ik weet dat er dus blijkbaar wel een alternatief is. Een zwak alternatief, weliswaar, waar, zo lijkt mij toch, vooral de kleur van hun vlag verschilt, maar toch: een alternatief voor de dieven en de extremisten.
Overigens, net omdat Fatah en PLO zo groot zijn, is er ook een grote verdeeldheid binnen die partijen. Niet alle Fatahmensen zijn corrupt, niet alle Hamasmilitanten (even) extremistisch.
Niet alle Fatah-mensen zijn corrupt, dat klopt, maar veel niet-corrupten zijn wel al uit de partij gestapt de laatste jaren, of werden door de Arafatclan op een zijspoor gezet.
En over Hamas, de niet-extremisten zullen misschien eventueel bereid zijn om tot een compromis over vrede en de erkenning van Israel de komen, maar dat wil niet zeggen dat ze geen andere plannen hebben. De Palesijnse vrouwen nu hebben relatief veel rechten, er zijn ook weinig problemen met christelijke Palestijnen. Als de externe vijand Israel (gedeeltelijk) zou wegvallen, dan vrees ik dat Hamas haar pijlen op deze targets zal richten, gezien hun ideologische basis.

Dr. Strangelove
23 december 2006, 02:36
Dus in Frankrijk kan zowel de regering als de president de verkiezingen voor het parlement vervroegen?

Hoe gaat het daar dan eigenlijk, men zegt soms dat de premier dan de meeste macht heeft, maar bij mijn weten was Chirac toch nog staatshoofd? (In Israel daarentegen komt de president veel minder in het nieuws, en dan nog meestal met schandalen tegenwoordig)
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom landen als de VSA en Frankrijk apart verkozen parlementen en presidenten hebben, terwijl wij dat niet hebben, en Nederland ook niet8O
Ik moet toegeven, ik ben eigenljk gespecialiseerd in de VS en het Midden-Oosten, niet in Frankrijk. Maar ik weet dat sinds de referenda onder De Gaulle de Franse president meer macht heeft dan de premier, maar nog niet zoveel als de Amerikaanse president, die quasi geen rekening hoeft te houden met het Congress en die zijn ministers gewoon kan uitkiezen. In Frankrijk is het gebruikelijk dat, als de president dezelfde kleur heeft als de premier, de president duidelijk de baas is, zoals met Cresson onder Mitterand en De Villepin onder Chirac. Buitenlands beleid is ook de bevoegdheid van de Franse president, dus de Franse minister van buitenlandse zaken moet vooral mooie speeches kunnen geven. En dan over die nieuwe verkiezingen, de president kan nieuwe verkiezingen uitschrijven, of de kamer kan hiertoe beslissen (strikt genomen dus niet de premier, maar vaak doet de kamermeerderheid wat de premier wilt)

In Israel, net als in Duitsland of Italië, is de president een ceremonieel staatshoofd, te vergelijken met koning Albert. In die landen heeft de president geen effectieve macht, en wordt hij niet rechtstreeks verkozen, maar aangeduid door de verenigde kamers (in Israel niet natuurlijk, daar is er maar één kamer). Deze presidenten onvangen buitenlandse notabelen, knippen lintjes door,...

De simpele reden dat Nederland en België geen presidenten hebben, is omdat we al een constitutionele monarch als staatshoofd hebben.
In 1830 leek dat een goed idee, zo kwam het nieuwe België minder revolutionair en dus ongevaarlijk over bij Metternich, de Pruisische koning en de Russische tsaar. Nu zie ik geen enkel reden meer voor deze archaïsche functie, maar ja.

groentje
23 december 2006, 02:40
Misschien. Of de aanhang krimpt in, doordat die vijand voor een groot stuk wegvalt. Maar dat is koffiedik kijken, Palestina is niet onafhankelijk, en lijkt dat ook nog niet te worden de komende jaren. Een vredesakkoord, dat door beide partijen wordt uitgevoerd (geen aanvallen meer op Israël, geen sabotage meer van de Palestijnse staat) is er al evenmin.
De Israëli's zijn niet de enige schuldigen in dit conflict, dat is zeker. En god mag weten op wie ik wel zou stemmen als ik Israëli was. Misschien was ik wel even radicaal als was ik een Palestijn, maar voor welk kamp?
Je kan echter evenmin de Palestijnen behandelen als de eeuwige en enige slechterik in dit verhaal.
Maar we zijn wat aan het afdwalen. Niet onlogisch, aangezien Palestina altijd te maken heeft met het Israëlisch-Palestijns conflict, maar toch.
Hamas zijn duidelijk geen doetjes. Fatah was dat evenmin. Arafat is in de Israëlische optiek heel lang een terrorist, een platte misdadiger geweest, maar toch zijn ze uiteindelijk met hem aan tafel gaan zitten. Israël zal moeten beseffen, dat ze iemand aan de andere kant van de tafel nodig hebben. Ook als dat Hamas is. Hamas zal moeten leren, dat praten geen oneervolle oplossing is. Op voorwaarde dat de gesprekken eerlijk verlopen, dat men zich houdt aan de gemaakte afspraken, en er, een compromis uit de bus komt, dat voor beide zijden een overwinning betekent. Maar dan moet er eerst orde komen binnen Palestina, en gaan Hamas en Fatah eindelijk eens ook aan tafel gaan zitten.