PDA

View Full Version : Pim Fortuyn 3de belangrijkste Nederlander aller tijden


Darwin
3 december 2003, 22:54
Ik heb het nieuws uit de Vlaamse media opgepikt maar heb de volledige uitslagen tot hiertoe nog niet op het net gevonden :

Uit een bevraging bij Nederlanders wie volgens hen de belangrijkste Nederlander aller tijden is komt Pim Fortuyn uit op drie. Op de eerste plaats komt Willem Van Oranje, op twee staat Willem Drees.



1. Willem Oranje (1533-1584)

wist de noordelijke Nederlanden te bevrijden van de vreemde overheersing door de Spanjaarden


2. Willem Drees (1886-1988)

vader van de Nederlandse verzorgingsstaat, die zijn ideeën hiervoor ontleende aan de nazi-bezetters, zoals werd aangetoond door Pim Fortuyn in zijn dissertatie 'Sociaal-economische politiek in Nederland 1945-1949'


3. Pim Fortuyn (1948-2002)

stelde het verbod op discriminatie in artikel 1 van de grondwet ter discussie en noemde de islam een "achterlijke cultuur". Hij werd 9 dagen voor de algemene verkiezingen vermoord na een hetze van links tot centrum links, na zijn dood werd de lijst Pim Fortuyn met 26 zetels op dat moment meteen de 2de grootste partij van Nederland


http://www.lijstpimfortuyn.nl/partij/images/Pim%20klein.JPG

Aangebrande Phönix
3 december 2003, 23:28
Pim Fortuyn is onlangs maar vermoord, had je de test afgenomen vlak na de dood van prins Claus, had je wel wat vreemdere uitslagen gehad, denk ik.

dejohan
3 december 2003, 23:38
Nounou, behoorlijk gezellig hoor!
Mag ik ook mij top doorgeven? Ja toch, niet dan?
1. De uitvinder van de Gouda
2. De uitvinder van de Mosselen
3. De uitvinder van de CD.

Darwin
4 december 2003, 00:09
Pim Fortuyn is onlangs maar vermoord, had je de test afgenomen vlak na de dood van prins Claus, had je wel wat vreemdere uitslagen gehad, denk ik.


Prins Claus werd op 6 september 1926 als Claus von Amsberg geboren op het Rittergut van zijn moeders familie in Dötzingen (Hitzacker), Nedersaksen. Z.K.H. Prins Claus der Nederlanden is op 6 oktober 2002 in het Academisch Medisch Centrum te Amsterdam overleden.


Wilhelmus Simon Petrus (Pim) Fortuyn werd geboren te Velsen op 19 februari 1948 in een kinderrijk katholiek gezin als zoon van een handelsreiziger. Op 6 mei 2002, iets meer dan een week voor de verkiezingen, werd Fortuyn doodgeschoten te Hilversum toen hij een radiostudio verliet. Het was de eerste politieke moord in de moderne Nederlandse geschiedenis.


Ik vrees dat Pim al langer dood is dan Claus. Door zijn grote persoonlijkheid lijkt hij echter nog steeds dichtbij.


http://i.cnn.net/cnn/2002/WORLD/europe/05/06/fortuyn.profile/story.fortuyn.jpg

Dimitri
4 december 2003, 00:25
Ik weet niet hoe je aan deze gegevens komt, Darwin, maar volgens mij moet het programma dat uitmaakt wie de grootste Nederlander uit de geschiedenis is nog komen. Volgend jaar zou die verkiezing in Nederland worden georganiseerd, net zoals eerder de Britten en de Duitsers hun grootste historische figuur kozen.

Drees heeft trouwens wel wat meer gedaan dan plannetjes afkijken van de nazi's, als die dat al direct zo gedaan heeft. De verzorgingsstaat naar sociaaldemocratisch model, net als in Scandinavië, past ook gewoon in het programma van de SDAP van vóór WO II.
Drees staat symbool voor de wederopbouw, net als Adenauer in Duitsland, onlangs gekozen tot grootste Duitser uit de geschiedenis. Daarnaast was het een zeer sobere man - hij rookte en drinkte niet - en woonde als minister-president gewoon in een rijtjeshuis in Den Haag, waarvandaan hij elke dag op de fiets naar het Binnenhof reed. Volgens een bekende anekdote zou de relatief hoge bijdrage aan Marshallhulp van de VS aan Nederland (tot 1954 1127 miljoen dollar, 109 dollar per hoofd) hiermee te maken hebben. De hoogste Amerikaanse Marshall-ambtenaren in Europa, Harriman en Hoffman, in andere Europese landen als vorsten onthaald, werden in Nederland nl. gewoon bij Drees thuis ontvangen. Na het legendarische mariakaakje bij de koffie en een blik op de bescheiden inrichting van het huis, zou Hoffman tegen Harriman gezegd hebben: "in een land waar de minister-president zo moet leven, moet ons geld wel goed terechtkomen." :D
Willem Drees werd 101 jaar oud.

Aangebrande Phönix
4 december 2003, 00:42
Pim Fortuyn is onlangs maar vermoord, had je de test afgenomen vlak na de dood van prins Claus, had je wel wat vreemdere uitslagen gehad, denk ik.


Prins Claus werd op 6 september 1926 als Claus von Amsberg geboren op het Rittergut van zijn moeders familie in Dötzingen (Hitzacker), Nedersaksen. Z.K.H. Prins Claus der Nederlanden is op 6 oktober 2002 in het Academisch Medisch Centrum te Amsterdam overleden.


Wilhelmus Simon Petrus (Pim) Fortuyn werd geboren te Velsen op 19 februari 1948 in een kinderrijk katholiek gezin als zoon van een handelsreiziger. Op 6 mei 2002, iets meer dan een week voor de verkiezingen, werd Fortuyn doodgeschoten te Hilversum toen hij een radiostudio verliet. Het was de eerste politieke moord in de moderne Nederlandse geschiedenis.


Ik vrees dat Pim al langer dood is dan Claus. Door zijn grote persoonlijkheid lijkt hij echter nog steeds dichtbij.


http://i.cnn.net/cnn/2002/WORLD/europe/05/06/fortuyn.profile/story.fortuyn.jpg

Vergeef mij mijn intellectuele luiheid en dwaze vlugheid in gedachten. (het goede woord ontschiet mij nu) Maar ik denk dat je mijn punt wel begrepen hebt.

De Vliegende Hollander
4 december 2003, 13:53
Ik heb het nieuws uit de Vlaamse media opgepikt maar heb de volledige uitslagen tot hiertoe nog niet op het net gevonden :

Uit een bevraging bij Nederlanders wie volgens hen de belangrijkste Nederlander aller tijden is komt Pim Fortuyn uit op drie. Op de eerste plaats komt Willem Van Oranje, op twee staat Willem Drees.



1. Willem Oranje (1533-1584)

wist de noordelijke Nederlanden te bevrijden van de vreemde overheersing door de Spanjaarden


2. Willem Drees (1886-1988)

vader van de Nederlandse verzorgingsstaat, die zijn ideeën hiervoor ontleende aan de nazi-bezetters, zoals werd aangetoond door Pim Fortuyn in zijn dissertatie 'Sociaal-economische politiek in Nederland 1945-1949'


3. Pim Fortuyn (1948-2002)

stelde het verbod op discriminatie in artikel 1 van de grondwet ter discussie en noemde de islam een "achterlijke cultuur". Hij werd 9 dagen voor de algemene verkiezingen vermoord na een hetze van links tot centrum links, na zijn dood werd de lijst Pim Fortuyn met 26 zetels op dat moment meteen de 2de grootste partij van Nederland


http://www.lijstpimfortuyn.nl/partij/images/Pim%20klein.JPG


Dat dit allemaal zeer belangrijke mensen zijn geweest voor het Kninkrijk der Nederlanden zal ik hier natuurlijk niet ontkennen, maar het is niet mijn Top ... :roll:

Pelgrim
4 december 2003, 14:14
Darwin, voor jou is nummer drie blijkbaar belangrijker dan nummer één en twee? :wink:

Dimitri
4 december 2003, 14:31
Nounou, behoorlijk gezellig hoor!
Mag ik ook mij top doorgeven? Ja toch, niet dan?
1. De uitvinder van de Gouda
2. De uitvinder van de Mosselen
3. De uitvinder van de CD.
1. Een Middeleeuws keuterboertje dat wat met z'n melk aan het kloten was?
2. God?
3. Philips (Johannes P. Sinjou volgens de encyclopedie). Ook het cassettebandje was trouwens een Nederlandse uitvinding.

Dimitri
4 december 2003, 14:34
Dat dit allemaal zeer belangrijke mensen zijn geweest voor het Kninkrijk der Nederlanden zal ik hier natuurlijk niet ontkennen, maar het is niet mijn Top ... :roll:
Willem van Oranje staat toch in elk lijstje wel bovenaan. Maar goed, wat is jouw top dan?

Pelgrim
4 december 2003, 14:34
2. God?

IS GOD NEN HOLLANDER? 8O :o :D

De Vliegende Hollander
4 december 2003, 14:37
Dat dit allemaal zeer belangrijke mensen zijn geweest voor het Kninkrijk der Nederlanden zal ik hier natuurlijk niet ontkennen, maar het is niet mijn Top ... :roll:
Willem van Oranje staat toch in elk lijstje wel bovenaan. Maar goed, wat is jouw top dan?

Willem van Oranje zou er wel in staan, maar ik denk eigenlijk vooral aan figuren die een belangrijke rol speelde in Neerlands Gouden Eeuw of befaamde ontdekkingsreiziers... Tromp en de Ruyter bijvoorbeeld ;-)

Maar ook schilders als Rembrandt of staatsmannen zoals Van Olden Barneveldt en Maurits van Oranje...

Antoon
4 december 2003, 14:38
2. God?

IS GOD NEN HOLLANDER? 8O :o :D

Misschien een uitleg waarom er zo weinig eten te verdelen is onder de zes miljard mensen. (grapje)

Dimitri
4 december 2003, 14:41
IS GOD NEN HOLLANDER? 8O :o :D
Waarom zijn er anders zoveel streng-gereformeerden in Nederland? 8)

God is een Zeeuw! :wink:

Dimitri
4 december 2003, 14:42
Misschien een uitleg waarom er zo weinig eten te verdelen is onder de zes miljard mensen. (grapje)
:lol: :lol: :lol:

God is echt een Zeeuw! 8O

Dimitri
4 december 2003, 14:45
Willem van Oranje zou er wel in staan, maar ik denk eigenlijk vooral aan figuren die een belangrijke rol speelde in Neerlands Gouden Eeuw of befaamde ontdekkingsreiziers... Tromp en de Ruyter bijvoorbeeld ;-)

Maar ook schilders als Rembrandt of staatsmannen zoals Van Olden Barneveldt en Maurits van Oranje...
Maar wie zou er dan feitelijk op nummer 1 staan voor jou? De Vliegende Hollander? :wink:

Antoon
4 december 2003, 14:46
Misschien een uitleg waarom er zo weinig eten te verdelen is onder de zes miljard mensen. (grapje)
:lol: :lol: :lol:

God is echt een Zeeuw! 8O

Het is gevaarlijk om met God te lachen. Stel dat God echt bestaat, dan krijg je er vroeg of laat spijt van. Niet?

De Vliegende Hollander
4 december 2003, 14:47
Willem van Oranje zou er wel in staan, maar ik denk eigenlijk vooral aan figuren die een belangrijke rol speelde in Neerlands Gouden Eeuw of befaamde ontdekkingsreiziers... Tromp en de Ruyter bijvoorbeeld ;-)

Maar ook schilders als Rembrandt of staatsmannen zoals Van Olden Barneveldt en Maurits van Oranje...
Maar wie zou er dan feitelijk op nummer 1 staan voor jou? De Vliegende Hollander? :wink:


Vind het eerlijk waar heel moeilijk om het te ordenen... Weet je wat, zet de knakker die voor het eerst met zijn blote voeten dit waterland betreedde op NUMERO UNO! :D

Pelgrim
4 december 2003, 14:49
Het is gevaarlijk om met God te lachen. Stel dat God echt bestaat, dan krijg je er vroeg of laat spijt van. Niet?

Beschouw je 'Zeeuw' dan als een belediging of zo?

Antoon
4 december 2003, 14:52
Het is gevaarlijk om met God te lachen. Stel dat God echt bestaat, dan krijg je er vroeg of laat spijt van. Niet?

Beschouw je 'Zeeuw' dan als een belediging of zo?

Nee, niet echt. Het was maar een 'algemene' opmerking.

Dimitri
4 december 2003, 14:53
Het is gevaarlijk om met God te lachen. Stel dat God echt bestaat, dan krijg je er vroeg of laat spijt van. Niet?
Dan zeg ik gewoon dat jij begon. 8)

Als 'ie zo goed is, zal 'ie ook wel gevoel voor humor hebben. Hoop ik.

Antoon
4 december 2003, 15:00
Als 'ie zo goed is, zal 'ie ook wel gevoel voor humor hebben. Hoop ik.

Good answer.

Pelgrim
4 december 2003, 15:01
Als 'ie zo goed is, zal 'ie ook wel gevoel voor humor hebben. Hoop ik.

Hele cynische humor dan, als ge de wereld zo bekijkt... :wink:

Dimitri
4 december 2003, 15:21
Hele cynische humor dan, als ge de wereld zo bekijkt... :wink:
Als echte Zeeuw moet 'ie daar tegen kunnen.

Trouwens, als God een Zeeuw is verklaart dat misschien ook de Watersnoodramp: Gods water over Gods akker...? :oops:

Den Duisteren Duikboot
4 december 2003, 23:28
1. Gerard Reve
2. Louis Couperus
3. Volkert van der Graaf

dejohan
4 december 2003, 23:42
Willem van Oranje zou er wel in staan, maar ik denk eigenlijk vooral aan figuren die een belangrijke rol speelde in Neerlands Gouden Eeuw of befaamde ontdekkingsreiziers... Tromp en de Ruyter bijvoorbeeld ;-)

Maar ook schilders als Rembrandt of staatsmannen zoals Van Olden Barneveldt en Maurits van Oranje...
Maar wie zou er dan feitelijk op nummer 1 staan voor jou? De Vliegende Hollander? :wink:


Vind het eerlijk waar heel moeilijk om het te ordenen... Weet je wat, zet de knakker die voor het eerst met zijn blote voeten dit waterland betreedde op NUMERO UNO! :D

Neej hoor, den eerste gozer die het te gekke idee in zijn malle hoofd haalde dat je die mieterse mosselenook kan opvreten!

Dimitri
5 december 2003, 11:47
3. Volkert van der Graaf
Sorry, maar die dingt niet mee. Hitler werd in Duitsland ook geweerd.

Dimitri
5 december 2003, 11:48
Neej hoor, den eerste gozer die het te gekke idee in zijn malle hoofd haalde dat je die mieterse mosselenook kan opvreten!
Ach, in de oorlog aten ze hier bloembollen. Nederlanders eten gewoon alles als het moet. :wink:

thePiano
5 december 2003, 14:06
3. Pim Fortuyn (1948-2002)

stelde het verbod op discriminatie in artikel 1 van de grondwet ter discussie en noemde de islam een "achterlijke cultuur". Hij werd 9 dagen voor de algemene verkiezingen vermoord na een hetze van links tot centrum links, na zijn dood werd de lijst Pim Fortuyn met 26 zetels op dat moment meteen de 2de grootste partij van Nederland


Als niet een tunneldenkend iemand die Pim had neergelegd, hadden we er na een korte Pim-legislatuur naar een aan 100% grenzende waarschijnlijkheid, nooit meer van die flamboyante dandy gehoord :roll:

Net zoals Kennedy de eeuwige mythe werd ingekogeld in Dallas/Texas nu weer veertig jaar geleden.

Antoon
5 december 2003, 14:34
3. Pim Fortuyn (1948-2002)

stelde het verbod op discriminatie in artikel 1 van de grondwet ter discussie en noemde de islam een "achterlijke cultuur". Hij werd 9 dagen voor de algemene verkiezingen vermoord na een hetze van links tot centrum links, na zijn dood werd de lijst Pim Fortuyn met 26 zetels op dat moment meteen de 2de grootste partij van Nederland


Als niet een tunneldenkend iemand die Pim had neergelegd, hadden we er na een korte Pim-legislatuur naar een aan 100% grenzende waarschijnlijkheid, nooit meer van die flamboyante dandy gehoord :roll:

Net zoals Kennedy de eeuwige mythe werd ingekogeld in Dallas/Texas nu weer veertig jaar geleden.

Da's gemakkelijk natuurlijk. De enige echte hoop op echte verandering wordt wegens tè veel succes neergeknald, en daana wordt dan verteld dat hij het niet had gekunnen.

Nee hoor, Pim was een gevaar voor politiek correct Nederland, want hij had taboes doorbroken, en was ook op weg naar een overdonderend succes.

Had een tegenstander hem niet vermoord, dan was centrum-links op weg naar dezelfde verdomhoek als extreem-links.

circe
5 december 2003, 14:45
Ondertussen zijn ze in Nederland toch maar lekker bezig om 80% van zijn programma netjes in banen te leiden!
(kwestie van de LPF stemmers terug naar hun vertrouwde stekje te leiden)

Antoon
5 december 2003, 14:49
Ondertussen zijn ze in Nederland toch maar lekker bezig om 80% van zijn programma netjes in banen te leiden!
(kwestie van de LPF stemmers terug naar hun vertrouwde stekje te leiden)

Natuurlijk, die man had van a tot z gelijk. Nog een geluk dat hij wat stof heeft doen waaien, en dat ze nu met hun staart tussen de benen alles maar netjes proberen uit te voeren.

Bij ons is het anders. Wij hebben nog altijd een bende struisvogels die met hun kop in 't zand regeren.

Rudy Van Nespen
5 december 2003, 14:52
Ondertussen zijn ze in Nederland toch maar lekker bezig om 80% van zijn programma netjes in banen te leiden!
(kwestie van de LPF stemmers terug naar hun vertrouwde stekje te leiden)

Natuurlijk, die man had van a tot z gelijk. Nog een geluk dat hij wat stof heeft doen waaien, en dat ze nu met hun staart tussen de benen alles maar netjes proberen uit te voeren.

Bij ons is het anders. Wij hebben nog altijd een bende struisvogels die met hun kop in 't zand regeren.

Of hoe "Politiek Correct besturen" gelijk is aan "autoracen met de handrem op!"

circe
5 december 2003, 14:58
Bij ons is het anders. Wij hebben nog altijd een bende struisvogels die met hun kop in 't zand regeren.

Dat is opmerkelijk hoor!
Sinds ik een tijd lang al op nederlandse en nederlands/maghrebijnse forums meediscussieer volg ik ook automatisch de Nederlandse politieke bestel en TV.

Het is compleet hilarisch om aan te zien hoe we hier in Belgie telkens erin slagen om zo'n jaar of 10 achteraan te hollen!
Toen ginder het poldermodel grandioos ineenstuikte was er hier toch nog zo'n konijn dat daar de grootste lof voor had?

Wij moeten gewoon nog een jaartje of 10 afwachten tot de boel hier ook helemaal verziekt is en dan gaan ze hier ook reageren.

Ach ach! was dat Vlaams Blok er toch maar niet! Dan zouden ze tenminste NU acties kunnen ondernemen ZONDER de mensen de indruk te geven dat ze "bruin" zien!

Erg hé?

Dimitri
5 december 2003, 15:19
Ondertussen zijn ze in Nederland toch maar lekker bezig om 80% van zijn programma netjes in banen te leiden!
(kwestie van de LPF stemmers terug naar hun vertrouwde stekje te leiden)
Ik wilde het net zeggen: als er door de andere partijen geen rekening met die ideeën was gehouden zou er natuurlijk zo weer een progressief-rechtse partij de Kamer binnengestormd zijn. Het feit dat conservatieve partijen als VVD en CDA ineens akkoord gaan met allerlei progressieve (lees: nieuwe) maatregelen wat betreft veiligheid, immigratie en integratie en zelfs bestuurlijke vernieuwing is eigenlijk ongelooflijk. Wat dat laatste betreft gaat nog steeds iedereen er vanuit dat D66 uiteindelijk wel weer net zo genaaid zal worden als in Paars, en dat als D66 vervolgens weer het kabinet overeind houdt zoals in paars die partij helemaal uit de Kamer zal verdwijnen (begin paars 1994: 24 zetels, 1998: 14 zetels, 2002: 7 zetels, 2003: 6 zetels - en toch weer in de regering, ook ongelooflijk!), maar toch.

De geest is sinds vorig jaar wel uit de fles, en als al die veranderingen niet snel genoeg gaan - grote kans op bij conservatieve partijen als VVD en CDA - zou er makkelijk weer een nieuwe fortuijnistische beweging kunnen ontstaan. Voorlopig staat de LPF echter op zwaar verlies in de peilingen (van 8 naar 3 zetels). Nieuw-Rechts, de pseudo-extreem-rechtse partij van Michiel Smit (gemeenteraadslid in Rotterdam, na ruzie uit Leefbaar Rotterdam gezet), zou misschien ook een zeteltje halen.

Antoon
5 december 2003, 15:25
De geest is sinds vorig jaar wel uit de fles, en als al die veranderingen niet snel genoeg gaan - grote kans op bij conservatieve partijen als VVD en CDA - zou er makkelijk weer een nieuwe fortuijnistische beweging kunnen ontstaan. Voorlopig staat de LPF echter op zwaar verlies in de peilingen (van 8 naar 3 zetels). Nieuw-Rechts, de pseudo-extreem-rechtse partij van Michiel Smit (gemeenteraadslid in Rotterdam, na ruzie uit Leefbaar Rotterdam gezet), zou misschien ook een zeteltje halen.

Pim Fortuyn was op zich een fenomeen. Zijn moord heeft ook de LPF vermoord.

Voordat zo iemand terug voorbij komt in Nederland moet er waarschijnlijk weer een halve eeuw worden gewacht.

Die Van der Graaf heeft met zijn laffe moord veel schade toegebracht aan Nederland en aan de Nederlandse bevolking.

Dimitri
5 december 2003, 15:32
Pim Fortuyn was op zich een fenomeen. Zijn moord heeft ook de LPF vermoord.

Voordat zo iemand terug voorbij komt in Nederland moet er waarschijnlijk weer een halve eeuw worden gewacht.
Sorry, maar ik vind dat eerlijk gezegd nergens op slaan. Als het toch om de ideeën gaat, en als die echt zo populair zijn en niet door andere partijen worden nagestreefd, dan kan iedereen daarmee de Kamer in komen. Je gaat mij niet vertellen dat er geen normale en representatieve mensen te vinden zijn die dat zouden kunnen vertegenwoordigen.

Antoon
5 december 2003, 15:40
Sorry, maar ik vind dat eerlijk gezegd nergens op slaan. Als het toch om de ideeën gaat, en als die echt zo populair zijn en niet door andere partijen worden nagestreefd, dan kan iedereen daarmee de Kamer in komen. Je gaat mij niet vertellen dat er geen normale en representatieve mensen te vinden zijn die dat zouden kunnen vertegenwoordigen.

De meeste politici van de meeste partijen zijn gewoon middelmatig. En zelfs diegenen die een beetje beter zijn dan anderen doen gewoon mee met de massa.

Om taboes te doorbreken en revolutionaire ideeën te doen werken eb je uitzonderlijke mensen nodig.

Pim Fortuyn was zo iemand.

Het feit dat veel van zijn punten nu worden aangekaard is goed. Maar het zal alleen maar een kopie zijn van het originele.

Als Fortuyn had mogen meedoen en een aantal jaren had meegedraaid, dan was er zeker een nieuwe tijdperk aangebroken.

Nu dus niet.

circe
5 december 2003, 15:44
Pim Fortuyn was op zich een fenomeen. Zijn moord heeft ook de LPF vermoord.

Voordat zo iemand terug voorbij komt in Nederland moet er waarschijnlijk weer een halve eeuw worden gewacht.
Sorry, maar ik vind dat eerlijk gezegd nergens op slaan. Als het toch om de ideeën gaat, en als die echt zo populair zijn en niet door andere partijen worden nagestreefd, dan kan iedereen daarmee de Kamer in komen. Je gaat mij niet vertellen dat er geen normale en representatieve mensen te vinden zijn die dat zouden kunnen vertegenwoordigen.

Waarschijnlijk wel, maar men moet zowel de MOED hebben �*ls de flamboyante verschijning als het ontegensprekelijke charisma dat PF had.
Geen van de verdere LPF kopstukken hadden die eigenschappen samen.
het LPF heeft het enkel kunnen verbrodden door hun eigen ongelooflijk amateurisme op politiek vlak, en inderdaad omdat ze totaal niet voorbereid waren op zulk groot aantal zetels.
Je kan dat die mensen zelf geeneens kwalijk nemen. Heel de partij werd gewoon gedragen door PF.

Maar moest hij niet vermoord geweest zijn, zou men PF daar wèl op aangesproken hebben natuurlijk! Alhoewel hij daar ook geen schuld aan gehad zou hebben. In dat geval zouden CDA en VVD helemaal niet de huidige koers hebben aangevat.

Wat D66 betreft. Als ik de verkiezingsprogramma's volg, de debatten en vooral die oude voorman van D66, die ook nog eens een verhouding zou gehad hebben met Gretta van Arafat, :wink: maar ik kan verdomd op zijn naam niet komen: jawel! HANS VAN MIERLO!
Enfin, voor dienen De Graaff zou ik gestemd hebben denk ik, voor Van Mierlo zeker! maar ik weet begot hun programma niet! het klinkt alleen zo goed in mijn oren. En ik weet geeneens welke richting ze uitgaan.
zou ik een d66 stemmer zijn moest ik Nederlandse zijn? (oeps... nationaliteit belangrijk!?)
Wat is trouwens het equivalent van D66 in Belgie? Waar zit de Belgische Hans van Mierlo? Waar zit de forum Hans van Mierlo?

In feite heeft Volkert compleet het tegengestelde bekomen van wat zijn bedoeling was. Niet enkel Pim Fortuyn op een verhoogje gezet, maar zélfs n�* het debacle van het LPF het volledige beleid in Nederland van koers laten veranderen, net die richting uit die hijkoste wat kost wou vermijden.

Of letterlijk: "hoe een dubbeltje rollen kan"

Dimitri
5 december 2003, 16:15
De meeste politici van de meeste partijen zijn gewoon middelmatig. En zelfs diegenen die een beetje beter zijn dan anderen doen gewoon mee met de massa.

Om taboes te doorbreken en revolutionaire ideeën te doen werken eb je uitzonderlijke mensen nodig.
Er hoeven nu toch geen taboes meer te worden doorbroken?

En inderdaad, de meeste politici zijn middelmatig, dus zo moeilijk is het niet om op te vallen. Zolang je maar niet dom bent of zo'n uitstraling hebt. :wink:

Dimitri
5 december 2003, 16:37
Waarschijnlijk wel, maar men moet zowel de MOED hebben �*ls de flamboyante verschijning als het ontegensprekelijke charisma dat PF had.
Geen van de verdere LPF kopstukken hadden die eigenschappen samen.
het LPF heeft het enkel kunnen verbrodden door hun eigen ongelooflijk amateurisme op politiek vlak, en inderdaad omdat ze totaal niet voorbereid waren op zulk groot aantal zetels.
Je kan dat die mensen zelf geeneens kwalijk nemen. Heel de partij werd gewoon gedragen door PF.
De LPF'ers waren niet alleen amateuristisch, ze waren ook niet normaal (zie hysterische figuren als Winny de Jong en contactgestoorde ruziemakers als Heinsbroek en Bomhoff) en niet representatief (Mat Herben is meer iemand voor kantoorwerk achter een bureau dan voor een leidinggevende functie in de schijnwerpers). Pim zou men er inderdaad wel op aangesproken hebben als ze anders ook zo waren gaan knoeien, maar waarschijnlijk was dat niet zo duidelijk gebeurd en anders waren ze wel de fractie uitgegooid. De natuurlijke leider die dat zooitje ongeregeld heel erg nodig had was weg. En ja, dat je voor een lijst die je in alle haast moet samenstellen niet de beste kwaliteit kan vinden, is ook niet zo verwonderlijk.

In dat geval zouden CDA en VVD helemaal niet de huidige koers hebben aangevat.
Oh, dat denk ik wel. Meeliftend op het succes van de LPF en maar al te graag bereid om mee te regeren, net als in Rotterdam. In Rotterdam was Pim zo aardig om CDA (5 zetels in de gemeenteraad) en VVD (4 zetels) elk 2 dus samen 4 wethouders te geven tegenover slechts 3 wethouders voor LR (16 zetels, 1 van de 17 verkozenen was toen al als onafhankelijke in de raad gaan zitten, tegen de afspraken in overigens). Merk op dat Rotterdam het met 7 wethouders wel kan waar Antwerpen het met 10 wethouders niet lukt, maar dat terzijde. Als Pim maar minister-president mocht worden zou die waarschijnlijk net zo royaal geweest zijn op landelijk niveau. Dat was overigens ook in z'n eigen belang, want zoveel goede kandidaat-ministers had 'ie niet. Die CDA'ers en VVD'ers zouden zich dan wel netjes moeten houden aan de beleidslijnen van Pim, maar dat zouden ze ongetwijfeld gedaan hebben.

Wat D66 betreft. Als ik de verkiezingsprogramma's volg, de debatten en vooral die oude voorman van D66, die ook nog eens een verhouding zou gehad hebben met Gretta van Arafat, :wink: maar ik kan verdomd op zijn naam niet komen: jawel! HANS VAN MIERLO!
Enfin, voor dienen De Graaff zou ik gestemd hebben denk ik, voor Van Mierlo zeker! maar ik weet begot hun programma niet! het klinkt alleen zo goed in mijn oren. En ik weet geeneens welke richting ze uitgaan.
zou ik een d66 stemmer zijn moest ik Nederlandse zijn? (oeps... nationaliteit belangrijk!?)
Wat is trouwens het equivalent van D66 in Belgie? Waar zit de Belgische Hans van Mierlo? Waar zit de forum Hans van Mierlo?
Waarom zo plotseling belangstelling voor Hans van Mierlo? Die is toch al een aantal jaren uitgerangeerd, zoals dat heet. Wel Minister van Staat en dat word je niet zomaar in Nederland, maar toch.

D66 is een links-liberale of progressief-liberale partij. Een tegenhanger van de conservatief-'liberale' VVD, maar D66 zit wel met de VVD samen in de liberale fractie in het Europees Parlement. Ze zijn in Vlaanderen te vergelijken met Spirit denk ik, of met de linkervleugel van de VLD. Voor het programma kan je wel terecht op http://www.d66.nl denk ik.

De forum-Hans van Mierlo, tja, da's moeilijk, Superstaaf misschien?

Antoon
5 december 2003, 17:10
Er hoeven nu toch geen taboes meer te worden doorbroken?


Ah nee? Probeer eens kritiek te leveren op de multicuktuur, de aggresiviteit en de achterlijkheid van de islam of nog op de overlast vanwege de noord-afrikaanse allochtonen.

Ge zult wat meemaken.

Dimitri
5 december 2003, 17:46
Ah nee? Probeer eens kritiek te leveren op de multicuktuur, de aggresiviteit en de achterlijkheid van de islam of nog op de overlast vanwege de noord-afrikaanse allochtonen.

Ge zult wat meemaken.
In België misschien wel, maar in Nederland is dat allemaal normaal bespreekbaar.

Darwin
6 december 2003, 14:26
De meeste politici van de meeste partijen zijn gewoon middelmatig. En zelfs diegenen die een beetje beter zijn dan anderen doen gewoon mee met de massa.

Om taboes te doorbreken en revolutionaire ideeën te doen werken eb je uitzonderlijke mensen nodig.
Er hoeven nu toch geen taboes meer te worden doorbroken?

En inderdaad, de meeste politici zijn middelmatig, dus zo moeilijk is het niet om op te vallen. Zolang je maar niet dom bent of zo'n uitstraling hebt. :wink:

Is het niet een unieke figuur als Fortuyn die ervoor gezorgd heeft dat die taboes zijn doorbroken?

Volgens mij heeft Fortuyn de loop van de geschiedenis in Nederland met één generatie versneld tegenover de andere Europese landen. In de huidige context kan dat het verschil uitmaken tussen een vreedzame oplossing van de samenlevingsproblemen of anders een grote burgeroorlog.

Lijkt mij toch een essentieel verschil. Als het model Fortuyn in Nederland blijkt te werken en de andere Europese landen erin slagen dit alsnog over te nemen, dan is de betekenis van Fortuyn niet louter van Nederlands, maar van Europees historisch belang.