PDA

View Full Version : Somalische islamisten verder in het nauw


Pluche
29 december 2006, 06:05
De radicaalislamitische milities in het Oost-Afrikaanse Somalië zijn donderdag verder in het nauw gedrongen. Soldaten van de Somalische overgangsregering konden met steun van troepen uit het buurland Ethiopië de hoofdstad Mogadishu binnentrekken.


De islamistische milities die de stad sinds een half jaar handen hadden, namen enkele uren voor hun komst de wijk uit vrees voor omsingeling en bombardementen. Deze strijders zijn verbonden aan door rijke zakenlieden opgerichte islamitische rechtbanken. Ze krijgen onder meer steun van streng islamitische staten en Eritrea, de aartsvijand van Ethiopië.
De Somalische interim-regering zal mogelijk vrijdag de hoofdstad Mogadishu binnentrekken. Dat zei de vicepremier en voormalig krijgsheer Mohammed Hussein Aidid donderdag. ‘Wij (de soldaten) zijn al in Mogadishu en morgen zullen wij (de regering) Mogadishu binnengaan’, verklaarde Aidid. Het is een historische dag en wij zullen vrede brengen, voegde hij eraan toe.

Ethiopië is de Somalische interimregering vorige week te hulp geschoten. Volgens premier Meles Zenawi zijn er sindsdien twee- tot drieduizend islamisten gedood. Meles bevestigde dat de Ethiopische en Somalische troepen de rand van de stad hadden bereikt en waarschuwde dat ze de achtervolging zouden inzetten op de islamistische leiders.
Ter geruststelling van de bevolking zei hij echter ook: 'We zijn aan het bespreken wat we kunnen doen om te voorkomen dat Mogadishu in een chaos ontaardt. We zullen Mogadishu niet laten platbranden.'
Plattelandsbewoners ten zuiden van Mogadishu meldden dat ze konvooien met islamisten naar het zuiden zagen rijden langs de kustweg naar Kismayo. ‘Wij hebben alle leiders en leden die in de hoofdstad werkten teruggeroepen’, meldde Sheikh Sharif Ahmed, de leider van de Unie van Islamitische Rechtbanken, telefonisch aan de Arabische tv-zender Al Jazeera. Naar zijn zeggen is dat gedaan om een bloedbad te voorkomen.
Honderden gewapende islamisten hadden in de loop van de nacht al hun tulband afgedaan en zich onder het bevel van hun clanoudsten gesteld. 'Ik zie dat de islamisten zijn verslagen, ik voeg me weer bij mijn clan', zei een van hen. 'Mijn clan had me opgedragen voor de Islamitische Rechtbanken te gaan vechten, dus die moet nu maar zeggen wat ik doen moet, of ik me bij het regeringsleger moet aansluiten of niet.'

Volgens een andere islamistische strijder die de wapens neerlegde hadden alleen zijn fanatiekste medestrijders besloten door te vechten tegen de troepen van de interimregering en Ethiopië. 'Die zijn naar Kismayo vertrokken. Het waren er een stuk of drieduizend', zei hij.
De islamisten trokken zich uit Mogadishu terug op het moment dat een gezamenlijke troepenmacht van de Somalische interimregering en Ethiopië was opgerukt tot dertig kilometer ten noorden en noordwesten van de hoofdstad.
Een woordvoerder van de interimregering meldde in de loop van de ochtend dat het leger de twee controleposten op de grote wegen naar de hoofdstad in handen had. Ook de luchthaven Baledogle was in handen van de regering.
Premier Ali Gedi en president Abdullahi Yusuf, die zich nog in de stad Baidoa bevonden, zouden naar de hoofdstad komen zodra dat mogelijk was. De president zou dan een persconferentie houden, waar hij naar verwachting een bestand zou aanbieden.
bron: volkskrant

VlaamseBelg
29 december 2006, 15:24
... 'Ik zie dat de islamisten zijn verslagen, ik voeg me weer bij mijn clan', zei een van hen. 'Mijn clan had me opgedragen voor de Islamitische Rechtbanken te gaan vechten, dus die moet nu maar zeggen wat ik doen moet, of ik me bij het regeringsleger moet aansluiten of niet.' ...

If you can't beat them... :-)

Het was verkeerd om in Somalië een democratie te willen introduceren, net zoals dat in grote delen van Afghanistan nooit zal lukken. Ze kunnen het concept niet vatten dat niet de sterkste krijger de baas is maar diegene die door de hele groep het meest competent wordt bevonden.

Misschien moet er maar een andere oplossing gevonden worden, je zet bv elke 4 jaar alle clanleiders in een afgesloten ruimte en diegene die als laatste levend buitenkomt mag president zijn. Noem het maar baviaancratie of zo. :-)

Pluche
31 december 2006, 08:02
De Somalische premier Ali Mohamed Gedi heeft de Somalische islamisten opgeroepen tot "dialoog". De Somalische islamisten werden deze week op de vlucht gejaagd door de regeringstroepen, die gesteund worden door Ethiopië.

"Wij roepen de Somalische partij Unie van Islamitische Rechtbanken (UIC) op tot dialoog en we vragen ze ook om zich bij ons aan te sluiten", verklaarde Gedi tijdens een persconferentie in Afgoye, ongeveer 20 kilometer ten westen van Mogadishu. "Als de overblijvende troepen van de Unie van Islamitische Rechtbanken proberen aan te vallen, zullen ze geblokkeerd worden en dat zal onaangenaam zijn", voegde hij er aan toe. Hij verwees daarmee naar de islamisten die hun toevlucht hebben gezocht in hun laatste bastion Kismayo (500 kilometer ten zuiden van Mogadishu). Volgens de Somalische regering vechten heel wat buitenlanders aan de zijde van de Somalische islamisten.

"De bevolking van Mogadishu (waar de regeringstroepen en de Ethiopische troepen zijn binnengevallen) verwacht dat er snel veiligheidsmaatregelen worden genomen (...). Er zal een ultimatum komen opdat de bevolking zijn wapens inlevert", zei Gedi nog na afloop van een ontmoeting met de Somalische president Abdullahi Yusuf Ahmed en de traditionele lokale autoriteiten.

Ontwapening hoofdstad

Toen hem gevraagd werd wanneer de hoofdstad ontwapend zal zijn, antwoordde Gedi: "binnen drie weken". "Niemand kan Mogadishu nu destabiliseren", stelde hij. De premier voegde er aan toe dat er militaire versterking zal komen in de hoofdstad, maar weigerde te verduidelijken hoeveel Somalische en Ethiopische troepen zich al in Mogadishu bevinden.

Volgens de Somalische vice-premier Mohamed Hussein Aïdid, zijn er momenteel "ongeveer 2.000 strijdkrachten" van de islamisten verspreid over Mogadishu. "Heel wat strijders verzamelen in Kismayo. Ze willen een guerrilla-oorlog starten en Mogadishu heroveren. Als ze ontwapenen, zullen we aanvaarden om met de Somaliërs onder hen te praten. Als ze weigeren, zullen we vechten", stelde Aïdid.

President

De Somalische president Yusuf, die zaterdag aangekomen was in Afgoye, is per helikopter vertrokken naar Baidoa, waar de Somalische overgangsinstellingen zich bevinden.

"We nemen alle nodige veiligheidsmaatregelen en zodra het mogelijk is, kom ik terug en zal ik in Mogadishu blijven", stelde hij. Gedi van zijn kant, is teruggekeerd naar de hoofdstad. (afp)

Basy Lys
31 december 2006, 09:30
... Volgens de Somalische regering vechten heel wat buitenlanders aan de zijde van de Somalische islamisten....
Geen "Belgen"?