PDA

View Full Version : 't Gaat goed met de Belgen: 38% meer spaargeld.


thePiano
8 december 2003, 13:14
Verzuring neemt toe in België, vooral diegenen die er rijker en beter van worden. :roll:


Belg heeft gemiddeld 7.015 euro op spaarboekje ma 08/12/03 - Op de 17,3 miljoen spaarboekjes in ons land stond eind juni gemiddeld 7.015,8 euro geparkeerd. Dat is 38 procent meer dan eind 2000, aan de vooravond van de internationale beurscrisis.

Dat berekende de krant De Tijd op basis van gegevens van de Nationale Bank en de banken. De forse groei is het gevolg van de enorme Belgische spaarhonger en de aanhoudende daling van het aantal spaarboekjes.

Het uitstaande bedrag op spaarboekjes in ons land bedroeg volgens een extrapolatie van de krant eind juni 121,3 miljard euro. Volgens cijfers van de Nationale Bank stond er eind vorig jaar 107,4 miljard euro op alle gereglementeerde spaarrekeningen in handen van particulieren.

Turkje
8 december 2003, 13:17
En ik, dommerik, die dacht dat het heel normaal is dat in een economische dip er meer gespaard, en minder geïnvesteerd wordt... Ik had het echter bij het verkeerde eind : in een economische dip worden de mensen gewoon rijker !

:roll:

X_MAN
8 december 2003, 13:24
Het is toch logisch dat veel mensen na de beurscrisis en ontgoocheling voor velen, hun geld liever op een spaarboekje zetten en dus kiezen voor minder opbrengst maar vooral zekerheid en voorzichtigheid...
Dus die 38 % méér op het spaarboekje wil niet zomaar zeggen dat we er plots rijker op geworden zijn maar wil gewoon zeggen dat we anders sparen en/of beleggen. Uw titel (onderwerp) klopt dus NIET.

We zijn nu eenmaal harde werkers en stevige spaarders :P (althans sommigen ) :lol: :roll: :lol:

jeanblanquart
8 december 2003, 15:22
Met gemiddelden kan je altijd ALLEs bewijzen: volgens mij zit het gros van de poen op een minderheid van spaarboekjes.. Bovendien staan er honderdduizende huurwaarborgen ook op spaarrekeningen !!! Worden die meegeteld ? dan geeft dat alvast een vertekend beeld.

Zelf heb ik - (ja, u leest het: MIN) 75.000 euro op mijn spaaractief, omdat ik mijn doctoraat zelf heb gefinancierd en daarna werd weggetrapt wegens GEEN partijkaart en meer van die redenen. Kortom: een atypische Belg: het hoogste diploma dat je maar kan behalenb en 7 jaar werken enkel en alleen om die schulden af te betalen ! En ik ben lang niet alleen .. kortom, de spaarrekening is oevrdeven; in werkelijkheid heeft slechts een minderheid 700 of meer euro's; de mesten moeten zwoegen!

Malinwa
8 december 2003, 17:23
Met gemiddelden kan je altijd ALLEs bewijzen: volgens mij zit het gros van de poen op een minderheid van spaarboekjes.. Bovendien staan er honderdduizende huurwaarborgen ook op spaarrekeningen !!! Worden die meegeteld ? dan geeft dat alvast een vertekend beeld.

Zelf heb ik - (ja, u leest het: MIN) 75.000 euro op mijn spaaractief, omdat ik mijn doctoraat zelf heb gefinancierd en daa

rna werd weggetrapt wegens GEEN partijkaart en meer van die redenen. Kortom: een atypische Belg: het hoogste diploma dat je maar kan behalenb en 7 jaar werken enkel en alleen om die schulden af te betalen ! En ik ben lang niet alleen .. kortom, de spaarrekening is oevrdeven; in werkelijkheid heeft slechts een minderheid 700 of meer euro's; de mesten moeten zwoegen!

Daar geef ik u groot gelijk in.
Hoeveel mensen hebben 7000 of meer euro op hun rekening, en dan nog jonge mensen?

Het zijn die oudere mensen (boven de 40) die misschien zoveel hebben en dan nog!
EEn gewoon arbeidersgezin zal da nie hebben zenne..
5000 euro ok, maar +-300.000BEF...don't think so.
Heb zelf ook amper ne rotte frank op mijn rekening omdat de verzekering mij uitzuigt zoals vele jongen mensen.
Betaal GODVERDOMME voor ne stommen diesel 40.000ballen.
EN dat terwijl ik nog nooit een ongeval heb veroorzaakt!
Dit is ook een soort racisme van de verzekeringen zenne.
Das hetzelfde als da ge alle marokkanen over dezelfde kam scheert :P

Rekent uwen taks, lening en naft erbij en ge komt makkelijk aan 3-4000 euro per jaar.
Enkel en alleen voor den auto.
En dan hebde nog nie gegeten of kleren gekocht.
Probeert dan maar is ne keer iets op zij te zetten.
Verlaag de loonkost.
Verlaag de bedrijfsvoorheffing.
Zie mijn voorbeeld:
1: volledig belast
Bruto loongegevens: 1750 (in EUR)
Netto loongegevens: 1169,67 (in EUR)

2: Zonder Bedrijfsvoorheffing MAAR MET RSZ
Bruto loongegevens: 1750 (in EUR)
Netto loongegevens: 1521,27 (in EUR)

Das een verschil van +-14.000BEF of 352 EURO.
Als men dit zou kunnen halveren naar 7.000BEF zullen de mensen meer kunnen uitgeven/sparen.
Maar ja, das de ministers hun probleem niet.

VERLAAG AUB DIE DOMME LOONLAST, zowel patronaal als werknemer!
Nie moeilijk dat de mensen gaan stempelen!

TomB
8 december 2003, 17:26
Spaarboekjes zijn allesbehalve een goede maatstaf om te meten hoe welvarend een natie is.

Ik heb bvb. geen spaarboekje. Ben ik een arme mens?

jef
8 december 2003, 17:29
Ik heb een spaarboekje met bijna niets op, ben ik nu rijk?

TomB
8 december 2003, 17:34
Met gemiddelden kan je altijd ALLEs bewijzen: volgens mij zit het gros van de poen op een minderheid van spaarboekjes.. Bovendien staan er honderdduizende huurwaarborgen ook op spaarrekeningen !!! Worden die meegeteld ? dan geeft dat alvast een vertekend beeld.

Volgens mij zit het grootkapitaal waarover u het heeft op allerhande manieren geinvesteerd, maar niet op spaarboekjes.

C uit W
8 december 2003, 17:54
Spaarboekjes zijn allesbehalve een goede maatstaf om te meten hoe welvarend een natie is.

Ik heb bvb. geen spaarboekje. Ben ik een arme mens?
Heb je een grote sok onder uw bed ?

Bob
8 december 2003, 19:19
Verzuring neemt toe in België, vooral diegenen die er rijker en beter van worden.

Als alleen de verzuring moest toeslaan bij al die er rijker en beter van worden dan zal ze niet veel toegenomen zijn :lol:

Trouwens het particulier vermogen is de laatste drie jaar gewoon gedaald. Denk trouwens dat dit een prestatie is, die enkel in 1929 overtroffen is.
En dan hedde nog van die slimmerikken die willen laten uitschijnen dat dit particulier vermogen met 38% toegenomen is.

Peace
8 december 2003, 19:32
Ik heb meer spaarboekjes dan geld!!! 8)

danyvivi
13 december 2003, 12:04
Kan wel zijn maar dan niet bij de volgende categoriën;
- de 13% onder de armoedegrens levende medemensen
- de 150.000 midervaliden onder ons
- de gefaillieerde kleine zelfstandige, +/- 60.000
- een groot deel van de jeugd en studerende, +/- 1.000.000
- de drugverslaafden, +/- 70.000
- de gewone kleine werkende man,die werkloos geworden is, +/- 150.000

MOET IK ECHT VERDER GAAN? NEEN.

Het zijn vooral diegene die in het Europees parlement zitten( geen BTW te betalen, alle supervergoedingen, superlonen), parlementariërs in onze 7REGERINGEN, bedrijfsleiders en managers die hun eigen loon uitbetalen en kiezen, bankiers en verzekeraars.

Moet ik hier ook de lijst nog aanvullen, neen toch, jullie weten het ook wie.

Voila, das wat ik wil mededelen.

boer_bavo
13 december 2003, 12:18
Het zijn vooral diegene die in het Europees parlement zitten( geen BTW te betalen, alle supervergoedingen, superlonen), parlementariërs in onze 7REGERINGEN, bedrijfsleiders en managers die hun eigen loon uitbetalen en kiezen, bankiers en verzekeraars.


En als die hun geld uitgeven of investeren worden er meer jobs gecreëerd.

Dies
13 december 2003, 13:15
- de 13% onder de armoedegrens levende medemensen
Zijn we daar nu weer met die armmoedegrens :D 13%, dat zou betekenen dat meer dan 1 op 10 mensen in ons land 'arm' zou zijn. Bon, als u dat realistisch lijkt dan houd ik u niet tegen, maar als u een beetje eerlijk bent met uzelf dan beseft u dat dit complete nonsens is. Tenzij we natuurlijk ieder die zich geen 2wagens, 3 PC's, een TV en DVD-speler, microgolfoven, .. kan veroorloven als straatarm gaan bestempelen.

- een groot deel van de jeugd en studerende, +/- 1.000.000.
Waarom zou iemand die nog studeert in hemelsnaam reeds over zoveel geld dienen te beschikken? Ik weet niet hoe oud u bent, maar toen ik jong was moest ik het met heel wat minder stellen hoor.

- de drugverslaafden, +/- 70.000
Waar u hiermee naar toe wil, is mij al wel helemaal niet duidelijk. Of u wenst te zeggen dat iedere drugsverslaafde per definitie geen werk heeft, arm is en op straat leeft of ...mja wat wil u hiermee eigenlijk zeggen..

MOET IK ECHT VERDER GAAN? NEEN.
Al goed dat u het zelf zegt :wink:

guido 007
13 december 2003, 13:29
Kan wel zijn maar dan niet bij de volgende categoriën;
- de 13% onder de armoedegrens levende medemensen
- de 150.000 midervaliden onder ons
- de gefaillieerde kleine zelfstandige, +/- 60.000
- een groot deel van de jeugd en studerende, +/- 1.000.000
- de drugverslaafden, +/- 70.000
- de gewone kleine werkende man,die werkloos geworden is, +/- 150.000

MOET IK ECHT VERDER GAAN? NEEN.

Het zijn vooral diegene die in het Europees parlement zitten( geen BTW te betalen, alle supervergoedingen, superlonen), parlementariërs in onze 7REGERINGEN, bedrijfsleiders en managers die hun eigen loon uitbetalen en kiezen, bankiers en verzekeraars.

Moet ik hier ook de lijst nog aanvullen, neen toch, jullie weten het ook wie.

Voila, das wat ik wil mededelen.

Betalen zij ook met een VISA kaart?

danyvivi
13 december 2003, 13:38
Ja dit aantal mensen bestaat.
Als je dat niet kan zien in je eigen omgeving of als je echt niet sociaal voelend bent , dan kan ik begrijpen waarom je de andere cijfers ook niet begrijpt.
13% van onze bevolking leeft met het strikte minimumloon, of kijk je niet naar panorama-telefacts-jambers-of VRTnieuws.
Ik heb niet gezegd dat de jeugd meer dan 7000€ op hun rekening moet hebben, zelfs dat versta je niet, heb je afgelopen week Koppen niet gezien. Ik zeg dat juist die jeugd geen spaarrekening heeft van zoveel euros
Groot deel van de drugsverslaafden gebruiken hun gelden voor die drugs, ik bedoel hier niet de joint-rokers of cannabis-vreslaafden mee, weeral versta je niet wat ik eigenlijk wil bedoelen.
En als ik niet moet verder gaan, dan heb je angst om de werkelijke waarheid onder ogen te zien.
En wie ik ben , 46jaar met F/Tbetrekking als ook mijn partner een F/T betrekking heeft en we hebben een studerende dochter van 18jaar. En als ge het echt moet weten , wij hebben geen spaarrekingen met meer dan 7000€ elk.
En dat de grote bedrijfsleiders en verzekeraars en bankiers jobs creeëren, dan moeten jullie mij is uitleggen hoe dat het komt dat er in die sectoren jobs verloren gaan , dat er wordt gefusioneerd, dat er bij een kleine ramp de verzekeringspremie's moeten verhoogd worden, en ga zo maar door

Bece
13 december 2003, 13:49
Ja Dies. Als ge nooit buiten komt is het inderdaad moeilijk om aan te nemen dat inderdaad meer dan 1 belg op 10 onder de armoegrens leeft.
Dat zijn dus alleenstaanden die met minder dan 600€ en gezinnen die met minder dan 750€/maand moeten rondkomen. Ooit al eens geprobeerd? Ook nog huishuur , diverse belastingen en gezondheidszorgen betalen natuurlijk.

Dies
13 december 2003, 14:07
Ja Dies. Als ge nooit buiten komt is het inderdaad moeilijk om aan te nemen dat inderdaad meer dan 1 belg op 10 onder de armoegrens leeft.
Ah nee hoor, ik wens u zelfs op uw woord te geloven dat dit zo is. Het is echter compleet ridicuul om daaruit te concluderen dat er daadwerkelijk 1 op 10 mensen in armmoede zou leven. Zoals al zo vaak gezegd en grondig uitgelegd is de armmoedegrens een bijzonder slechte indicator.

13% van onze bevolking leeft met het strikte minimumloon
Dat is natuurlijk al iets anders dan wat u daarnet beweerde. Tenzij u natuurlijk van oordeel zou zijn dat iemand die met het minimumloon toe moet komen straatarm is en geen menswaardig bestaan kan hebben?

Ik heb niet gezegd dat de jeugd meer dan 7000€ op hun rekening moet hebben, zelfs dat versta je niet, heb je afgelopen week Koppen niet gezien. Ik zeg dat juist die jeugd geen spaarrekening heeft van zoveel euros
Ik heb 'Koppen' niet gezien en ik weet dan ook absoluut niet wat u wenst duidelijk te maken, maar misschien dat u dit puntje even kan toelichten. Ik begreep wel degelijk dat 'de jeugd' geen €7000 op hun spaarrekening heeft staan, ik beweerde toch ook nergens dat dit wel zo zou zijn dacht ik? Ik vroeg mij enkel af waarom dit verkeerd zou zijn of m.a.w. waarom zou een jongere reeds over zoveel geld dienen te kunnen beschikken?
(wie bedoelt u met die jeugd? Of bedoelt u gewoon de jeugd als geheel)

Groot deel van de drugsverslaafden gebruiken hun gelden voor die drugs, ik bedoel hier niet de joint-rokers of cannabis-vreslaafden mee, weeral versta je niet wat ik eigenlijk wil bedoelen.

Wat wil u hiermee nu eigenlijk duidelijk maken?
Mensen die verslaafd zijn spenderen het grootste deel van hun geld aan drugs. Mja, en? Ik zie het probleem niet hoor.

En als ik niet moet verder gaan, dan heb je angst om de werkelijke waarheid onder ogen te zien.
Dat knipoogje stond er met een reden hoor, dat was slechts als grapje bedoelt. Vertel dus gerust verder, zolang u argumenten gebruikt.

En als ge het echt moet weten , wij hebben geen spaarrekingen met meer dan 7000€ elk
Dat moest ik niet bepaald weten. Maar nu u er toch over begint: voelt u zich nu arm misschien? Is het noodzakelijk dat je zoveel geld op een rekening hebt staan? Zoals Tomb in het begin van dit topic al zei: "mocht een spaarboekje als indicatie dienen voor rijkdom dan was ik straatarm."

En dat de grote bedrijfsleiders en verzekeraars en bankiers jobs creeëren, dan moeten jullie mij is uitleggen hoe dat het komt dat er in die sectoren jobs verloren gaan , dat er wordt gefusioneerd, dat er bij een kleine ramp de verzekeringspremie's moeten verhoogd worden, en ga zo maar door
Zou u gaan werken moest u in plaats van betaald worden zelf moeten betalen om te mogen gaan werken?
(http://www.econ.kuleuven.ac.be/tew/academic/strateg/Students/Syllabi/D342%20HFDST5-6.ppt)

Bece
13 december 2003, 14:45
Dies.Je hebt mijn vraag niet beantwoord.
HEB JE HET AL GEPROBEERD?

boer_bavo
13 december 2003, 15:15
Dies.Je hebt mijn vraag niet beantwoord.
HEB JE HET AL GEPROBEERD?
Ik wel. Met ongeveer 350 eur/ maand. Inclusief alles.

Dies
13 december 2003, 16:17
Dies.Je hebt mijn vraag niet beantwoord.
HEB JE HET AL GEPROBEERD?
Ik wou daar 1st op antwoorden, deed dit dan uiteindelijk toch niet omdat ik niet vond dat het uw zaken zijn. Ik vind ook niet dat het echt ter zaken doet of mag ik alleen spreken over situaties waarin ik zelf ook verkeerd heb? Mais bon, ondanks wat u misschien denkt, kom ik uit een gezin dat het helemaal niet bijzonder breed had vroeger hoor; wees gerust, ik weet waarom ik vroeger de inspanningen deed om te slagen op school en waarom ik er nooit een probleem van gemaakt heb om uit eigen beweging op zoek te gaan naar werk en om er alles aan te doen om dat werk goed te doen.

Bece
13 december 2003, 19:37
Dies.Je hebt mijn vraag niet beantwoord.
HEB JE HET AL GEPROBEERD?
Ik wou daar 1st op antwoorden, deed dit dan uiteindelijk toch niet omdat ik niet vond dat het uw zaken zijn. Ik vind ook niet dat het echt ter zaken doet of mag ik alleen spreken over situaties waarin ik zelf ook verkeerd heb? Mais bon, ondanks wat u misschien denkt, kom ik uit een gezin dat het helemaal niet bijzonder breed had vroeger hoor; wees gerust, ik weet waarom ik vroeger de inspanningen deed om te slagen op school en waarom ik er nooit een probleem van gemaakt heb om uit eigen beweging op zoek te gaan naar werk en om er alles aan te doen om dat werk goed te doen.
Daar ging het hem ook niet over. Maar uit uw reactie besluit ik dat jij van mening bent dat mensen die van voornoemde inkomens moeten leven, niet arm zijn.
Dat uw ouders het niet breed hadden heb je vroeger ook al eens gezegd en wil ik best geloven. Alleen wat is "het niet breed hebben" Ik ken, kinderloze, echtparen met een netto inkomen van >2000€/maand die vinden dat zij het echt niet breed hebben en iedere maand moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. en echtparen is meervoud.

maddox
13 december 2003, 20:02
Als arbeider en invalide partner mogen we al blij zijn dat de rekeningen op tijd betaald kunnen worden.

Als we alles optellen zouden we in theorie een euro of 100 per maand kunnen sparen.Als er geen extra dokterkosten komen,of er geen kosten aan huishoudtoestellen ontstaan,of de woning een nieuw raamkozijn eist.

Oftewel, quite spelen is al goed genoeg.

7000€ op de rekening hebben? waw... hier hebben we zelfs geen 70 vrij .Alles is al besproken.

Welvaart&Veiligheid
14 december 2003, 01:49
Verzuring neemt toe in België, vooral diegenen die er rijker en beter van worden. :roll:


Belg heeft gemiddeld 7.015 euro op spaarboekje ma 08/12/03 - Op de 17,3 miljoen spaarboekjes in ons land stond eind juni gemiddeld 7.015,8 euro geparkeerd. Dat is 38 procent meer dan eind 2000, aan de vooravond van de internationale beurscrisis.

Dat berekende de krant De Tijd op basis van gegevens van de Nationale Bank en de banken. De forse groei is het gevolg van de enorme Belgische spaarhonger en de aanhoudende daling van het aantal spaarboekjes.

Het uitstaande bedrag op spaarboekjes in ons land bedroeg volgens een extrapolatie van de krant eind juni 121,3 miljard euro. Volgens cijfers van de Nationale Bank stond er eind vorig jaar 107,4 miljard euro op alle gereglementeerde spaarrekeningen in handen van particulieren.


Die stijging van de uitstaande bedragen op de spaarboekjes hangt wel samen met de daling van de beurzen sinds 1999. De spaarder is minder risicominded geworden. Het geld dat hij (vaak met zware verliezen) van de beurs weghaalde, heeft hij dan maar voorlopig op een spaarboekje gezet. Uw totaal voorbarige conclusie dat het goed zou gaan met de Belgen omdat hun spaargeld op hun spaarboekjes met 38% gestegen is, is dan ook eerder een uiting van economisch analfabetisme. Maar ja, wat kan men anders verwachten van een extreem-linkse primitieveling?

TomB
14 december 2003, 02:36
Ja Dies. Als ge nooit buiten komt is het inderdaad moeilijk om aan te nemen dat inderdaad meer dan 1 belg op 10 onder de armoegrens leeft.
Dat zijn dus alleenstaanden die met minder dan 600€ en gezinnen die met minder dan 750€/maand moeten rondkomen. Ooit al eens geprobeerd? Ook nog huishuur , diverse belastingen en gezondheidszorgen betalen natuurlijk.

Ik ben full time begonnen aan 26,000 BEF netto per maand in een startup terwijl ik nog twee jaar studeerde.

Het was niet gemakkelijk om rond te komen, toch heb ik nooit honger gehad.

Later heb ik mijn hebben en houden verkocht om in een land met minder sociale zekerheid mijn kans te wagen als migrant met een idee. Ik had toen voor een aantal maanden geen enkel inkomen wegens verboden om te werken in de VS.

Wat mij vooral is opgevallen is dat hoe minder ik klaagde en hoe meer ik er een positieve instelling op nahield tov mijn situatie, hoe meer vrienden ik maakte en op hoe meer hulp ik kon rekenen.

En, heb jij al eens geprobeerd om als zelfstandige uw eigen bedrijf uit de grond te stampen? Kwestie dat we dan alletwee verzekerd zijn dat de tegenpartij begrijpt waarover er gepraat wordt. Of was het niet uw bedoeling om dat aan te tonen? :wink:

Bece
14 december 2003, 09:04
Men probeert mij weer eens anti zelfstandige standpunten aan te smeren.
Tomb
Ik heb al eens gezegd dat ik er niet echt een probleen in zie dat zelfstandigen wat meer verdienen. Uiteindelijk nemen zij risico's. Ik heb wel problemen met managers (en politiekers) die gigantische bedragen verdienen zonder dat daar enig risico of verantwoordelijkheid tegenover staat.
Als ik het voor het zeggen had zou er ook heel wat, in positieve zin, voor de zelfstandigen veranderen. En ja ik heb, vele jaren geleden, geprobeerd om mij als zelfstandige te vestigen. Ik ben alleen veel te eerlijk om zo iets van de grond te krijgen. Geen zakeninstinkt noemt men dat.
En die 26000Bef. Wanneer was dat? Was je toen gehuwd? Of woonde je nog bij je ouders?
En ja in de VS heb je meer mogelijkheden om het te maken. Ik ken je leeftijd niet maar stel dat je volgend jaar kanker krijgt (ik wens het u niet toe) , eens kijken hoe snel je dan terug in België zal zijn.

Bobke
14 december 2003, 09:46
Ja Dies. Als ge nooit buiten komt is het inderdaad moeilijk om aan te nemen dat inderdaad meer dan 1 belg op 10 onder de armoegrens leeft.
Dat zijn dus alleenstaanden die met minder dan 600€ en gezinnen die met minder dan 750€/maand moeten rondkomen. Ooit al eens geprobeerd? Ook nog huishuur , diverse belastingen en gezondheidszorgen betalen natuurlijk.

Ik ben full time begonnen aan 26,000 BEF netto per maand in een startup terwijl ik nog twee jaar studeerde.

Het was niet gemakkelijk om rond te komen, toch heb ik nooit honger gehad.

Later heb ik mijn hebben en houden verkocht om in een land met minder sociale zekerheid mijn kans te wagen als migrant met een idee. Ik had toen voor een aantal maanden geen enkel inkomen wegens verboden om te werken in de VS.

Wat mij vooral is opgevallen is dat hoe minder ik klaagde en hoe meer ik er een positieve instelling op nahield tov mijn situatie, hoe meer vrienden ik maakte en op hoe meer hulp ik kon rekenen.

En, heb jij al eens geprobeerd om als zelfstandige uw eigen bedrijf uit de grond te stampen? Kwestie dat we dan alletwee verzekerd zijn dat de tegenpartij begrijpt waarover er gepraat wordt. Of was het niet uw bedoeling om dat aan te tonen? :wink:
Ik ben full time begonnen aan amper 3000 BEF netto per maand .
Toen kon ik er nog van sparen. :lol:

zillox
14 december 2003, 13:36
ja :)
Spaarboekjes zijn allesbehalve een goede maatstaf om te meten hoe welvarend een natie is.

Ik heb bvb. geen spaarboekje. Ben ik een arme mens?