PDA

View Full Version : ziekenhuisbacterie MRSA


duveltje382
5 januari 2007, 10:46
Vind U het ook niet kunnen dat de ziekenhuisbacterie MRSA in Nederland zo goed onder controle is in ziekenhuizen, en in Vlaanderen totaal nog niet?
Waar kan de politieke hier in bijsturen,en wat zou NVA hier eventueel aan veranderen?

Louis Ide
7 januari 2007, 17:36
Inderdaad als gemiddeld gesproken er een MRSA probleem is van 30% in de Belgische ziekenhuizen, dan is dat < 2% in de Nederlandse ziekenhuizen. Maar er is mer er is een duidelijke noord-zuid gradiënt in Europa: hoe noordelijker hoe minder er een MRSA probleem is (en hoe minder het antibiotica verbruik) hoe zuidelijker hoe groter het probleem. Raar maar waar ook de MRSA bacterie denkt "communautair". In Brussel is het probleem het grootst, op de voet gevolgd door Wallonië en het minst in Vlaanderen. Let wel, Vlaanderen moet niet hoera roepen, want we doen het nog altijd slechter dan Nederland. Je leest er alles over in mijn boek "Lof der gezondheid". Dia 31 en 32 van de (wat verouderde, maar nog steeds actuele ppt die ik maakte verduidlijkt dat).

16735

duveltje382
8 januari 2007, 16:58
Ik dacht eerder dat het hier rond hygiëne draaiden(hoofdzakelijk de handhygiëne)
Dat de overheden in Nederland strengere en dwingende maatregelen op leggen aan ziekenhuizen dan bij ons.
Nu met de vergrijzing die er zit aan te komen zou dit wel eens één van de grootste problemen kunnen worden.
Kan België dan het voorbeeld van Nederland niet volgen, en wat zijn daar dan de oorzaken van?

Louis Ide
8 januari 2007, 17:27
inderdaad handhygiëne ter preventie van de overdracht én minder antibiotica gebruik ter verhindering van het uitselekteren van resistente bacteriën

en ja, de Nederlanders volgen getrouwer de handhygiëne op...

lombas
8 januari 2007, 17:30
Ik ken een OCMW-instelling voor ouderen waar patiënten die lijden aan MRSA gewoon tussen anderen worden gezet en familie en dergelijke direct contact moet hebben met bescherming die in de kamer zelf blijft en niet verwijderd wordt.

Het zal waarschijnlijk niet de enige zijn.

Kan het zijn dat het gewoon niet ernstig genoeg wordt genomen, zeker buiten ziekenhuizen om?

duveltje382
8 januari 2007, 17:34
inderdaad handhygiëne ter preventie van de overdracht én minder antibiotica gebruik ter verhindering van het uitselekteren van resistente bacteriën

en ja, de Nederlanders volgen getrouwer de handhygiëne op...

Dus U zou het als overheid niet strenger reglementeren zoals in Nederland het geval is

Louis Ide
9 januari 2007, 11:03
Anders! Er is hier elders ook een discussie bezig over MRSA en ik zei het daar ook. Wetenschappelijk is de strategie, de benadering anders omdat het probleem zich anders stelt. Nu, ik wil niet te technisch gaan...

duveltje382
9 januari 2007, 15:51
Anders! Er is hier elders ook een discussie bezig over MRSA en ik zei het daar ook. Wetenschappelijk is de strategie, de benadering anders omdat het probleem zich anders stelt. Nu, ik wil niet te technisch gaan... Kan je daar eens een voorbeeldje van geven AUB, ik ben zelf tewerk gesteld in de verzorgingssector en bij ons zit de schrik er goed in hoor.
Ik denk voornamelijk dat er een juistere manier van gebruik van antibiotica moet gevonden worden om zo de bacterie de kans niet te geven om resistent te worden tegen de meeste antibiotica

Louis Ide
9 januari 2007, 16:52
In Nederland hanteert men het principe "search and destroy". Er zijn weinig MRSA gevallen en ze zoeken ze snel op, MRSA positieven worden zelfs geweigerd in sommige ziekenhuizen... Ze komen dan naar Vlaanderen...
Als je zelf in de sector staat kan ik je maar één ding aanraden: handhygiëne, handhygiëne, handhygiëne. Juwelen en horloges uit. Dokters de dassen uit. Een stethoscoop per patiënt. Strikte isolatie of cohortering indien MRSA positief. En rationeler antibioticagebruik. Als we dat allemaal doen zal je het aantal MRSA kolonisaties zien dalen.

Pieke
9 januari 2007, 16:56
In Nederland hanteert men het principe "search and destroy". Er zijn weinig MRSA gevallen en ze zoeken ze snel op, MRSA positieven worden zelfs geweigerd in sommige ziekenhuizen... Ze komen dan naar Vlaanderen...
Als je zelf in de sector staat kan ik je maar één ding aanraden: handhygiëne, handhygiëne, handhygiëne. Juwelen en horloges uit. Dokters de dassen uit. Een stethoscoop per patiënt. Strikte isolatie of cohortering indien MRSA positief. En rationeler antibioticagebruik. Als we dat allemaal doen zal je het aantal MRSA kolonisaties zien dalen.


Er wordt nogthans gesuggereerd in wetenschappelijke kringen dat het aantal mensen dat drager is van MRSA veel hoger is dan geschat. Daarom dat er in Nederland stemmen opgaan om elke binnenkomende patient te testen op de aanwezigheid van de bacterie.

duveltje382
9 januari 2007, 16:58
Hartelijk dank" Louis Ide" voor de verhelderende uitleg Groetje duveltje382