PDA

View Full Version : Van extr-rechts naar centr-rechts, met behulp van de Joden?


Philips Inc.
10 december 2003, 18:09
Extreem-rechts probeert zich acceptabel te maken in Europa. Om dit te doen zweert men onder andere het fascistische verleden af, en zoekt men toenadering tot de Joodse gemeenschappen in eigen land, en tot Israel in het buitenland. Zo ook Filip De Winter, kopman van het VB (Vlaams Blok), een tijdje geleden in Antwerpen, naar aanleiding van de rellen met het AEL en de betoging te Brussel voor Palestina.

Nu ook Fini, voorzitter van AN (Alleanza Nazionale) en vice-premer in de centrum-rechtse regering van Italie onder leiding van Berlusconi. Als reactie brak A. Mussolini, kleindochter van, met de AN, en richt ze waarschijnlijk een nieuwe partij op, MSI (Movimento Soziale Italiana), de voorloper van de AN en ontstaan uit de na-oorlogse fascistische overblijfselen.


Beiden zweerden hun extreem-rechts verleden af, en beide zoeken toenadering tot hun "aartsvijanden" om dit te onderstrepen.

Wordt vervolgd?


Is dit een Europese tendens, of blijft het bij deze twee voorbeelden.

Is dit een schijnoperatie, of weldegelijk gemeend?

Pascal L.
10 december 2003, 18:55
Extreem-rechts probeert zich acceptabel te maken in Europa. Om dit te doen zweert men onder andere het fascistische verleden af, en zoekt men toenadering tot de Joodse gemeenschappen in eigen land, en tot Israel in het buitenland. Zo ook Filip De Winter, kopman van het VB (Vlaams Blok), een tijdje geleden in Antwerpen, naar aanleiding van de rellen met het AEL en de betoging te Brussel voor Palestina.

Nu ook Fini, voorzitter van AN (Alleanza Nazionale) en vice-premer in de centrum-rechtse regering van Italie onder leiding van Berlusconi. Als reactie brak A. Mussolini, kleindochter van, met de AN, en richt ze waarschijnlijk een nieuwe partij op, MSI (Movimento Soziale Italiana), de voorloper van de AN en ontstaan uit de na-oorlogse fascistische overblijfselen.


Beiden zweerden hun extreem-rechts verleden af, en beide zoeken toenadering tot hun "aartsvijanden" om dit te onderstrepen.

Wordt vervolgd?


Is dit een Europese tendens, of blijft het bij deze twee voorbeelden.

Is dit een schijnoperatie, of weldegelijk gemeend?

Tja, de vijand van mijn vijand is mijn 'vriend' ... of dit een schijnoperatie is of 'weldegelijk gemeend', maw of Joden en Extreem-rechts mekaar nu echt toffe gasten vinden is eigenlijk niet zo belangrijk want op dit moment zijn er dringendere en gevaarlijkere problemen in Europa. Die potentiele wederzijdse steun is daar dan ook op gericht ... Extreem-rechts heeft een probleem met een deel van de moslims in Europa en een deel van de moslims heeft een probleem met de Joden in Europa dus een politieke alliantie is zinvol ... natuurlijk zal een deel van de extreem-rechtse flank zich nog altijd emotioneel laten leiden door hun antisemitische wortels. Uiteraard vragen vele Joden zich af of een positief antwoord op het extreem-rechts charme-offensief wel een stap in de juiste richting is om hun problemen op te lossen en stellen vele joden zich ook serieuze vragen over de morele aanvaardbaarheid, in hun eigen ogen, van een stem op extreem-rechts.... Let wel, bij de vorige verkiezingen in Belgie was het % joden dat op het VB stemde nog beperkt, maar wel groeiende ...


Het VB is in elk geval de enige partij die het groeiende antisemititische geweld van de moslimjongeren aanklaagt ... in plaats van dit onaanvaardbaar gedrag af te doen als kwajongensstreken ...

jan hyoens
10 december 2003, 18:58
blablabla... weer een zoveelste van de pot gerukte theorie van mijn voeten! Het Blok is nooit antisemitisch geweest! Bewijs me dat met teksten!

Pascal L.
10 december 2003, 19:02
blablabla... weer een zoveelste van de pot gerukte theorie van mijn voeten! Het Blok is nooit antisemitisch geweest! Bewijs me dat met teksten!

ok het is toch zo dat een deel van de oprichters en leden van het VB uit de 'antisemitische traditie' komen zullen we maar zeggen ...

H. Guderian
10 december 2003, 19:19
Voorlopig zijn de joden nog een te machtige vijand. Eerst de andere problemen oplossen, daarna... 8)

Pascal L.
10 december 2003, 19:40
Voorlopig zijn de joden nog een te machtige vijand. Eerst de andere problemen oplossen, daarna... 8)

hahahaha goederian ziet overal vijanden ... de joden zitten achter het ael man ... ziett ge dat nu niet ?????? :lol: :lol:

tomm
11 december 2003, 01:27
Guderian is tenminste nog een echte :wink:

Het is helemaal niet zo verwonderlijk, de regering van israel is zonder meer uiterst rechts en heeft heel wat gemeen met Europees uiterst-rechts, vooral nu Europees uiterst-rechts haar Jodenhaat heeft ingeruild voor Morenhaat.
Natuurlijk zitten er bij het blok anti-semitische elementen, hoe komt het anders dat de collaboratie tijdens WOII nog steeds door het Blok wordt goedgepraat en verdedigd...

Antoon
11 december 2003, 13:45
Guderian is tenminste nog een echte :wink:

Het is helemaal niet zo verwonderlijk, de regering van israel is zonder meer uiterst rechts en heeft heel wat gemeen met Europees uiterst-rechts, vooral nu Europees uiterst-rechts haar Jodenhaat heeft ingeruild voor Morenhaat.
Natuurlijk zitten er bij het blok anti-semitische elementen, hoe komt het anders dat de collaboratie tijdens WOII nog steeds door het Blok wordt goedgepraat en verdedigd...

Zonder jouw stelling te willen weerleggen, er lopen in alle politieke partijen antisemieten. Elke partij heeft haar portie idioten, dat is gewoon zo.

Verder kan ik je ook bevestigen (lees de geschiedenis van het Oostblok maar even) dat de kommunisten niet bepaald zachtaardig zijn geweest met 'hun' joden, ondanks het feit dat er ook joden aan de basis lagen van hun ideologie.

Pelgrim
11 december 2003, 14:09
Dat is inderdaad zo. Onder de laatste tsaar werden joden al minderwaardig behandeld. Vele joden hebben toen de bolsjewieken gesteund, en dat deden ze tot Stalin aan de macht kwam en de USSR evolueerde naar een soort spiegelbeeld van nazi duitsland.

Wanne
11 december 2003, 14:12
blablabla... weer een zoveelste van de pot gerukte theorie van mijn voeten! Het Blok is nooit antisemitisch geweest! Bewijs me dat met teksten!

Die jan toch ook... Een echte vergeetkous...

Een uitspraak van Roeland Raes, toen hij nog volop in het Vlaams Blok zat :

"In Nederland wordt van Surinamers en Gastarbeiders een eerste punt gemaakt en dat is logisch, want bij jullie is dat probleem groter dan bij ons, al beginnen de Turken en Marokkanen hier ook een probleem te vormen. Ze werken maaar zes maanden en trekken dan steun. Ze dragen bij tot ghettovormingn en voor wat de noodafrikanen in België betreft, ze plegen veel overvallen en randen vrouwen aan... Joden zijn een probleem dat wij weinig bekijken omdat wij hier minder joden hebben dan in Nederland. Maar ze hebben een eigen staat, dus een jood hoort in Israel" (Roeland Raes ; interview met Henk Ruigkok Het algemeen Dagblad, oktober 1979)

tomm
11 december 2003, 14:41
Zonder jouw stelling te willen weerleggen, er lopen in alle politieke partijen antisemieten. Elke partij heeft haar portie idioten, dat is gewoon zo.

Verder kan ik je ook bevestigen (lees de geschiedenis van het Oostblok maar even) dat de kommunisten niet bepaald zachtaardig zijn geweest met 'hun' joden, ondanks het feit dat er ook joden aan de basis lagen van hun ideologie.

In het Vlaemsch Blok is die portie toch wat groter denk ik...

inderdaad, maar het was niet echt anti-semitisme, want tot en met de jaren '80 hadden Joden een vrij belangrijke positie in de sovjet-Unie. Joden moesten wel meer op hun woorden letten want sympathie voor israel betekende dat je je werk zou verliezen. Tot en met de jaren '30 waren ze zelfs disproportioneel sterk vertegenwoordigd in de top van het systeem. Inderdaad het traditionele Russische anti-semitisme vond onder stalin doorgang tot de hogere regionen, maar was nooit de algemene politiek, er heeft nooit een echte antisemitische campagne plaatsgegrepen.

Maar ze hebben een eigen staat, dus een jood hoort in Israel

Dat is exact de opinie van radicale zionisten die onder meer vertegenwoordigd zijn in de Israelische regering.

Antoon
11 december 2003, 14:47
Maar ze hebben een eigen staat, dus een jood hoort in Israel

Dat is exact de opinie van radicale zionisten die onder meer vertegenwoordigd zijn in de Israelische regering.

Inderdaad. En niet dat van het Vlaams Blok.

Antoon
11 december 2003, 14:48
blablabla... weer een zoveelste van de pot gerukte theorie van mijn voeten! Het Blok is nooit antisemitisch geweest! Bewijs me dat met teksten!

Die jan toch ook... Een echte vergeetkous...

Een uitspraak van Roeland Raes, toen hij nog volop in het Vlaams Blok zat :

"In Nederland wordt van Surinamers en Gastarbeiders een eerste punt gemaakt en dat is logisch, want bij jullie is dat probleem groter dan bij ons, al beginnen de Turken en Marokkanen hier ook een probleem te vormen. Ze werken maaar zes maanden en trekken dan steun. Ze dragen bij tot ghettovormingn en voor wat de noodafrikanen in België betreft, ze plegen veel overvallen en randen vrouwen aan... Joden zijn een probleem dat wij weinig bekijken omdat wij hier minder joden hebben dan in Nederland. Maar ze hebben een eigen staat, dus een jood hoort in Israel" (Roeland Raes ; interview met Henk Ruigkok Het algemeen Dagblad, oktober 1979)

Sinds wanneer is Roeland Raes het Vlaams Blok? Werd hij niet precies omwille van een negationistische uitsprak teruggefloten door het Vlaams Blok? Ik dacht van wel.

Antoon
11 december 2003, 14:50
Mijn twee laatste berichten zijn gewoon een objectieve reactie op wat jullie geschreven hebben. Gelieve mij niet meteen weer als vlaams blokker te bestempelen. Dank u op voorhand.

tomm
11 december 2003, 15:03
Inderdaad. En niet dat van het Vlaams Blok.

ok, maar het was toch een blokker die het zei hé, in een periode dat het blok nog veel minder op haar woorden moest letten, nu zou zoiets niet kunnen en het Blok stemmen kosten, maar ik durf te betwijfelen of het Blok ook echt veranderd is, een discussie met enkele Blokkers in café "den engel" in Antwerpen doet me alvast denk van niet...

Wanne
11 december 2003, 15:28
Sinds wanneer is Roeland Raes het Vlaams Blok? Werd hij niet precies omwille van een negationistische uitsprak teruggefloten door het Vlaams Blok? Ik dacht van wel.

Inderdaad, een lichtpunt aan het einde van de donkere tunnel...

Antoon
11 december 2003, 16:52
Inderdaad. En niet dat van het Vlaams Blok.

ok, maar het was toch een blokker die het zei hé, in een periode dat het blok nog veel minder op haar woorden moest letten, nu zou zoiets niet kunnen en het Blok stemmen kosten, maar ik durf te betwijfelen of het Blok ook echt veranderd is, een discussie met enkele Blokkers in café "den engel" in Antwerpen doet me alvast denk van niet...

Kun je wat specifieker zijn?

Wie waren die mensen? En wat hebben ze verteld?

Gewoon uit nieuwsgierigheid.