PDA

View Full Version : DHL & nachtvluchten: Sabena bis

wallie
11 december 2003, 19:20
Ik wil hier even proberen om alle mensen de realiteit onder de ogen te laten zien omtrent die dramatische klucht die op ontploffen staat omtrent de nachtvluchten op de luchthaven. Al die tegenstand tegen de nachtvluchten op Zaventem, dat is je REINSTE KWATSCH! Al die mensen die ertegen zijn, die weten niet waarover zij het hebben. Voor al die actiegroepen zou een radicaal spreekverbod moeten afgekondigd worden! Ze zouden zich beter concentreren op de slechte conjunctuur en situatie in België. Maar het is uiteraard wel leuk als je op vakantie gaat dat er in je achtertuin je vliegtuig landt. Maar oh wé als dat vliegtuig boven mij vliegt! Wees toch eens consequent mensen!!!

Reeds 15 jaar woon ik op een steenworp van de startbaan van onze luchthaven. Nooit, maar nooit ben ik 's nachts wakker geworden van een vliegtuig, en mij raam staat 's nachts steeds 'geklonken'.
Dankzij mijn werk ken ik de luchthaven van Zaventem vrij goed. Dus ik weet waarover ik spreek!

Zaventem is voor DHL wereldwijd de belangrijkste hub. Vliegtuigen komen in de late avond aan, worden gelost, herverdeeld en terug geladen en vertrekken 's nachts rond 4h.

Geloof niet dat DHL hier zal blijven. De geruchten doen al twee jaar de ronde dat DHL zou vertrekken. Door de zeer bekrompen en kleinzinnige politiek van onze onbekwame overheid en van al die ridicule actiegroepen tegen het nachtlawaai, grijpt DHL nu de kans om het startschot te geven om naar een andere luchthaven in Europa, en zeker geen Belgische meer, te verhuizen.
Weet dat DHL van origine Amerikaans is en nu volledig in bezit van Deutsche Post. Duitsland zal de activiteiten van DHL Zaventem met heel veel plezier overnemen hoor! Bovendien heerst binnen DHL nog steeds een Amerikaanse mentaliteit waarmee je zeker niet moet sollen hoor!

DHL kan geen twee basishubs veroorloven. Weet dat hier in Zaventem alle DHL-vliegtuigen gestationeerd staan en dat het onderhoud hier gebeurt. DHL kan onmogelijk op twee plaatsen tegelijk een onderhoudscentra hebben: die wisselstukken die zij dan twee maal in voorraad moeten hebben zijn gigantisch duur.

Mijn prognose: DHL gaat nu ergens een nieuwe hub ontplooien en ze zullen geleidelijk alle activiteiten van Zaventem naar ginds trekken.
Weet dat in Noord Frankrijk een derde nationale luchthaven gaat gebouwd worden. Weet dat in Frankfurt, tevens een gigantische luchthaven, DHL al uitermate belangrijke activiteiten heeft voor haar baanvracht. Weet dat in Leipzig een gigantische industrieterrein aan het ontwikkelen is.
De nieuwe lokatie van DHL zal uiteraard met alle mogelijke subsidies, gemakkelijke milieuwetgeving, goedkope arbeid ed klaar staan. Wees daar maar gerust van!
Binnen een week tijd kan DHL perfect in Zaventem weg zijn: ze moeten gewoon hun vliegtuigen in een andere hub stationeren. Dit is een kwestie van organisatie. En dit kan al het geval zijn binnen enkele weken: de CAO loopt maar tot eind dit jaar. Wat zal er na 1 januari 2004 gebeuren? Doodse stilte?

Het vertrek van een toonaangevende groep zoals DHL kan voor een onaangenaam sneeuwbaleffect leiden. Weet dat het overgrote deel van de luchtvracht wordt verscheept met gewone passagiersvliegtuigen. Weet dat met luchtvracht nog geld te verdienen valt en niet met passagiers. Als er minder luchtvracht is op Zaventem, zullen bepaalde lijnen niet meer interessant zijn en zullen maatschappijen minder op Zaventem vliegen. Wat met het verlies aan landingsrechten voor BIAC, de luchthavenuitbater?

Wij kunnen geen geklungel meer van de Belgische politiek veroorloven. Er moet kort en krachtdadig opgetreden worden. Heeft iemand tijdens de regeerperiode van Dehaene iemand horen klagen over nachtlawaai? Uiteraard niet. Weet dat de huidige vliegtuigen heel veel minder lawaai maken dan die oude vliegtuigen genre een 727.

Dus dit betekent op termijn een verlies van enkele duizenden jobs in Zaventem. Weet dat Danzas nu ook DHL is geworden. Waarom zou Danzas voor haar internationale vracht nog in België blijven? Weet dat bij deze firma's heel veel laag en niet geschoolde arbeiders werken die voor geen geld in de wereld hun job willen verliezen. Waar gaan zij nog werk vinden? Alleszins niet meer in onze regio! Dan is er een reden om 's nachts wakker te liggen bij al die werkloze gezinnen die geen uitzicht meer hebben op een waardig leven. Na Sabena, nu ook DHL? Ik hoop uit het diepste van mijn hart van niet, echt niet.

Op de luchthaven van Zaventem wordt op jaarbasis meer dan 500.000 ton vracht behandeld door tientalle logistieke bedrijven, een business die 24/7 moet draaien. Wanneer zij 's nachts niet meer mogen vliegen, dus werken, dan kunnen ze hier niks meer doen, want de export komt pas 's avonds op gang. Het is alles of niets!

Ik persoonlijk wil zeker niet al die duizenden werklozen op mijn geweten hebben door die kwatsch van onze mediageile politiekers en actiegroepen die enkel bestaan uit omhoog gevallen pipo's. U wel? Is er een Sabena bis in de maak....?

Supe®Staaf
11 december 2003, 19:27
Voor al die actiegroepen zou een radicaal spreekverbod moeten afgekondigd worden!
Dat lijkt me in strijd met de vrijheid van meningsuiting.

Je kan ook gewoon aan die actievoerders uw standpunt uitleggen, en er hen daarenboven op wijzen dat ze bij het aanschaffen van grond of woonst hadden kunnen voorzien dat er vanop een luchthaven al eens een lawaaierig toestel opstijgt..........

Het Skill Effect
11 december 2003, 19:38
Wie wil het verlies van nog eens duizenden (DHL) jobs op Zaventem aanmoedigen?
O Ik, want ik ben cool en emotieloos.
O Dan zal ik pas wakker liggen van al die werklozen.
O Het belangrijkste voor mij boven alles is jobcreatie op Zaventem.

O Ik wil jobs én leefbaarheid. De beste oplossing is een goed overwogen oplossing!

Peace
11 december 2003, 19:45
Eeerst en vooral wordt het volgens mij steeds duidelijker dat Bert Anciaux het dossier over de nachtvluchten niet aanken.

Tijd voor een minister/manager

Gezien de problematiek en de te verwachten tendens dat naar de toekomst toe, het luchtverkeer nog zeer aanzienlijk zal toenemen, is het hoog tijd voor eens naar te denken over een volledig nieuwe luchthaven.

Het jaren geleden geopperde idee om een nieuwe luchthaven voor onze kust te bouwen lijkt mij niet meer zo irreeel.

Volgens mij zullen de kosten niet opwegen tegen het verlies aan banen en het verlies aan levenskwaliteit van heel veel mensen rond Brussel.

Dus beste politici, stop met jullie oorlogje tegen het Vlaams blok en begin eens over zaken na te denken waar het volk nut bij heeft.

Het Skill Effect
12 december 2003, 19:47
Arabische interesse voor Sobelair

Een groep Arabische investeerders is
bereid de Belgische luchtvaart-
maatschappij Sobelair over te nemen van
aandeelhouder Aldo Vastapane en daar
bovenop 10 miljoen euro in het bedrijf
te investeren. Dat schrijft De Tijd.

Sobelair zit in slechte papieren. De
rechtbank van koophandel wil tegen eind
volgende week een duidelijk financieel
plan, met een akkoord van schuldeisers
en leveranciers.

Sobelair dreigt begin volgend jaar
zonder geld te vallen.

In elk geval is er geen probleem voor
de chartervluchten tijdens de
eindejaarsperiode.

Moeten we ook in dit geval kiezen voor de economische belangen of is dit een stap te ver? :?
Zouden we wel investeringen accepteren van die arabieren???

Vlaamse Leeuw
12 december 2003, 19:51
Arabische interesse voor Sobelair

Een groep Arabische investeerders is
bereid de Belgische luchtvaart-
maatschappij Sobelair over te nemen van
aandeelhouder Aldo Vastapane en daar
bovenop 10 miljoen euro in het bedrijf
te investeren. Dat schrijft De Tijd.

Sobelair zit in slechte papieren. De
rechtbank van koophandel wil tegen eind
volgende week een duidelijk financieel
plan, met een akkoord van schuldeisers
en leveranciers.

Sobelair dreigt begin volgend jaar
zonder geld te vallen.

In elk geval is er geen probleem voor
de chartervluchten tijdens de
eindejaarsperiode.

Moeten we ook in dit geval kiezen voor de economische belangen of is dit een stap te ver? :?
Zouden we wel investeringen accepteren van die arabieren???

En waarom zouden we niet mogen toelaten dat Arabieren investeren in Sobelair. Graag een grondige uitleg.

boer_bavo
12 december 2003, 19:57
Het jaren geleden geopperde idee om een nieuwe luchthaven voor onze kust te bouwen lijkt mij niet meer zo irreeel.
Nu ja, vanaf het moment dat 1 bomma op den dijk klaagt kan je het al vergeten (cfr Windmolens).

Charleroi uitbreiden lijkt me realistischer. Daar is trouwens veel laaggeschoolde arbeid te vinden.

Het Skill Effect
12 december 2003, 20:03
En waarom zouden we niet mogen toelaten dat Arabieren investeren in Sobelair. Graag een grondige uitleg.

Moeten ze niet eerst Belg worden of zo...?

En wat bijvoorbeeld als hun airhostessen hoofdoeken moeten dragen? :?

Vlaamse Leeuw
12 december 2003, 20:05

Dit staat volledig los van investeren in een luchtvaartmaatschappij. Zijn de Zwitsers - toen zij investdeerden in Sabena - eerst Belg geworden. Ik dacht het niet.

Ik denk niet dat dit het geval zal zijn.

boer_bavo
12 december 2003, 20:46

Dan verliezen ze hun klanten.
Neen, ik vind het prima dat er in de luchtvaartmaatschappij geinvesteerd wordt. Het enige wat ze willen is winst, of het nu arabieren zin of niet, en dus zullen ze ook wel zorgen voor een goede service en bestuur.

danyvivi
13 december 2003, 12:41
Als werknemer en als syndicale délégé geweest zijnde op de luchthaven sedert 1991, kan ik al wel het een en het ander mededelen, zeker nu ik contacten heb gelgd op hoger niveau.

Het dossier van de luchthaven van Zaventem betreft niet alleen de nachtvluchten, ook laten ze het zo doorschijnen, maar ook de honderden dagvluchten. Deze problematiek werd enkel en alleen ten top gedreven door Madammeke Durant begin 2000, die bij onze eerste ontmoetingen met haar op het kabinet zich van geen B727 en B747 kon onderscheiden, laat staan de geluidsproducties van elk vliegtuig.
Maar gewoon reageerde met een simpel optelsommetje: volgens haarzelf het volgende:" als ik alles laat opstijen in 1 sector dan hebben maar 10.000 mensen last en niet zoals nu 75.000 mensen." Met dat verschil dat elk van die 75.000 vroeger een tiental keer zogezegd last van hadden, maar dat toen van af 2000 tot enkele maanden geleden 10.000 mensen meer dan 260 keer per dag last ervan hadden. En dit gewoon voor de verkiezingen.

Wat betreft het dossier nu is het volgende:
-er zijn minder nachtvluchten , 28 in totaal van 00.00 tot 06.30uur.
-er zijn allemaal geluidsarmere vliegtuigen, tegen 2jaar geleden zelfs 60% minder geluidsproductie
- DHLvliegtuigen produceren 2km buiten de omheining van de luchthaven op een hoogte van meer dan 4000voet een geluid dat niet boven de 58dB komt.
- opstijgprocedures, precies dat alleen de piloten van DHL een vliegtuig kunnen besturen, ik bedoel dat zij de enige zijn die een volle lading op 3/5 van de startbaan kunnen naar boven krijgen
- er is reeds spreiding en opstart via twee banen
- momenteel heeft DHL 6.708 nachtvluchten per jaar en geen 25.000

Voor de rest verwacht ik niet dat DHL gaat weggaan.

Een verdubbeling van de vluchten is niet aan de orde, wel enkele erbij.
Uitbreiding van dagoperaties en vrachtvervoer over de weg is meer in.
Zelfs over de weekend zal er uitbreiding komen.
Het zal voor DHL al te zot zijn om te investeren in een luchthaven en hub op amper 100km van Zaventem.

De leden van actiegroepen hebben gekozen om in het Brusselse te wonen dicht bij hun werk, wat hun groot recht is.

Nu nog worden door de Stedebouwkundige diensten bouwvergunningen afgeleverd voor bouwsels in de opstijgroute en niet in de aanvliegroute.

De media heeft ook meer aandacht voor de actiegroepen tegen iets, en diegen die de dossiers vanuit de praktijk kennen, worden niet aan het woord gelaten.

Indien er iemand geïntersserd is in verdere info, aarzel niet mij te contacteren.

filosoof
13 december 2003, 12:52
Als werknemer en als syndicale délégé geweest zijnde op de luchthaven sedert 1991, kan ik al wel het een en het ander mededelen, zeker nu ik contacten heb gelgd op hoger niveau.

Het dossier van de luchthaven van Zaventem betreft niet alleen de nachtvluchten, ook laten ze het zo doorschijnen, maar ook de honderden dagvluchten. Deze problematiek werd enkel en alleen ten top gedreven door Madammeke Durant begin 2000, die bij onze eerste ontmoetingen met haar op het kabinet zich van geen B727 en B747 kon onderscheiden, laat staan de geluidsproducties van elk vliegtuig.
Maar gewoon reageerde met een simpel optelsommetje: volgens haarzelf het volgende:" als ik alles laat opstijen in 1 sector dan hebben maar 10.000 mensen last en niet zoals nu 75.000 mensen." Met dat verschil dat elk van die 75.000 vroeger een tiental keer zogezegd last van hadden, maar dat toen van af 2000 tot enkele maanden geleden 10.000 mensen meer dan 260 keer per dag last ervan hadden. En dit gewoon voor de verkiezingen.

Wat betreft het dossier nu is het volgende:
-er zijn minder nachtvluchten , 28 in totaal van 00.00 tot 06.30uur.
-er zijn allemaal geluidsarmere vliegtuigen, tegen 2jaar geleden zelfs 60% minder geluidsproductie
- DHLvliegtuigen produceren 2km buiten de omheining van de luchthaven op een hoogte van meer dan 4000voet een geluid dat niet boven de 58dB komt.
- opstijgprocedures, precies dat alleen de piloten van DHL een vliegtuig kunnen besturen, ik bedoel dat zij de enige zijn die een volle lading op 3/5 van de startbaan kunnen naar boven krijgen
- er is reeds spreiding en opstart via twee banen
- momenteel heeft DHL 6.708 nachtvluchten per jaar en geen 25.000

Voor de rest verwacht ik niet dat DHL gaat weggaan.

Een verdubbeling van de vluchten is niet aan de orde, wel enkele erbij.
Uitbreiding van dagoperaties en vrachtvervoer over de weg is meer in.
Zelfs over de weekend zal er uitbreiding komen.
Het zal voor DHL al te zot zijn om te investeren in een luchthaven en hub op amper 100km van Zaventem.

De leden van actiegroepen hebben gekozen om in het Brusselse te wonen dicht bij hun werk, wat hun groot recht is.

Nu nog worden door de Stedebouwkundige diensten bouwvergunningen afgeleverd voor bouwsels in de opstijgroute en niet in de aanvliegroute.

De media heeft ook meer aandacht voor de actiegroepen tegen iets, en diegen die de dossiers vanuit de praktijk kennen, worden niet aan het woord gelaten.

Indien er iemand geïntersserd is in verdere info, aarzel niet mij te contacteren.
Dus in jouw ogen primeert het belang van die 10.000 mensen die daar gingen wonen, goed wetende dat ze zich aan milieuhinder konden verwachten, op het belang van die 75.000, enkel omdat een aantal flamingantische parlementaire tafelspringers er een communautaire zaak van maakten??
Dat er tussen die 75.000 ook een 10.000 vlamingen leven is van geen enkel belang dus? Het zijn de 10.000 die villas kochten op goedkope grond die het belangrijkste zijn?

danyvivi
13 december 2003, 13:50
Nee die 10.000 primeren niet.
En ik wist niet dat Durant een flamingante is.
En ik heb niet gezegd dat die 10.000 goedkope villa's hebben gekocht , want niets is minder waar, ze hebben zelfs de normale te dure prijs voor een stuk grond betaald.
Ik denk dat het beter is voor U om het totale dossier nog eens ter hand te nemen.
En dan reageren.

filosoof
13 december 2003, 16:31
Nee die 10.000 primeren niet.
En ik wist niet dat Durant een flamingante is.
En ik heb niet gezegd dat die 10.000 goedkope villa's hebben gekocht , want niets is minder waar, ze hebben zelfs de normale te dure prijs voor een stuk grond betaald.
Ik denk dat het beter is voor U om het totale dossier nog eens ter hand te nemen.
En dan reageren.
Grond in Zaventem, Meise, Steenokkerzeel en Grimbergen bvb is al geruime tijd een stuk goedkoper dan elders-logisch gezien de hinder van de luchthaven. De mensen die daar grond kochten wisten, of hadden moeten weten waarom hij goedkoop was..(vergelijk de prijzen maar eens met bvb Rixensart, Genval, Ohain of st Genesius Rode...op ongeveer eenzelfde afstand van Brussel, met slechtere verbindingen....)
Neem die hinder weg door aanvliegroutes over Brussel, dat een veel grotere bevolking telt, te leiden en die grondprijs in Meise en Grimbergen stijgt: pure logica: de portefeuille van 10.000 mensen tegenover de nachtrust van 100.000 of 150.000, waartussen grosso modo evenveel of meer Vlamingen dan er in de noordrand wonen. Het zijn vlaamse politici die het dossier gecommunautarizeerd hebben, niet waalse of brusselse, niet I.Durant!... 't is dus zoals zo dikwijls een centenkwestie...(Chabert gaf het goede voorbeeld!)
W**r schreef of insinueerde ik dat I. Durant een flamingante is?

filosoof
13 december 2003, 16:36
Op de taalgrens zijn er andere luchthavens waar DHL terecht kan, anders: in Charleroi zijn er veel werklozen die al lang een job zoeken...

zillox
13 december 2003, 16:49
Word volwassen :? Wat een domme opmerking. Ik had niet meer verwacht eigenlijk

zillox
13 december 2003, 16:51
Dat geklaag over die nachtvluchten moet ophouden. Ik heb een tijdje verbleven in een huis dat onder opstijgroute ligt. Ik ben NOOIT wakker geworden. Jij hoort ze ja.. maar als je langs een autosnelweg woont.. heb je dat ook. Goede isolatie is de oplossing. Die mensen van de noordrand zijn de grootste rijke kinderen van het land. Ik vind de verdwijning van Doel erger dan dit. Laat DHL jobs bijcreëren.