PDA

View Full Version : Nederlandse tolheffing voor de schepen naar Antwerpen:


Derk de Tweede
12 januari 2007, 11:24
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

Asshen Sukar
12 januari 2007, 11:53
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

Sorry mag niet van de EU is handelsbelemmering.

De wetegeving en de kost van dat wegenvignet ligt nog niet eens vast en jullie zanniken al? Die prijs is voor een heel jaar trouwens koop dan een ticket van 1 dag zal goedkoper zijn. Meer dan 20% van alle vrachtwagens op de ring van Antwerpen komen van Nederland en dan zanniken over de kwaliteit. Ga toch weg of doneer ons 20% van de kost een nieuwe aan te leggen.

Is Oostenrijk bestaat dit systeem trouwens ook al, ga daar klagen. In Duitsland hebben ze het voor zware vrachtwagens.

Trouwens 6000euro is niet zo veel hoor veel een heel schip een jaar lang doorgang te geven tot de haven. Kijk voor de lol is na hoeveel het kost om een dag aan te meren in de haven kost. Tegen de 3000 euro per dag voor een containerschip heb ik laatst gehoord.

Zannik ergens anders over een wetgeving die nog niet bestaat en waar je de kostprijs niet een van kent.

Derk de Tweede
12 januari 2007, 11:59
Sorry mag niet van de EU is handelsbelemmering.

De wetegeving en de kost van dat wegenvignet ligt nog niet eens vast en jullie zanniken al? Die prijs is voor een heel jaar trouwens koop dan een ticket van 1 dag zal goedkoper zijn. Meer dan 20% van alle vrachtwagens op de ring van Antwerpen komen van Nederland en dan zanniken over de kwaliteit. Ga toch weg of doneer ons 20% van de kost een nieuwe aan te leggen.

Is Oostenrijk bestaat dit systeem trouwens ook al, ga daar klagen. In Duitsland hebben ze het voor zware vrachtwagens.

Trouwens 6000euro is niet zo veel hoor veel een heel schip een jaar lang doorgang te geven tot de haven. Kijk voor de lol is na hoeveel het kost om een dag aan te meren in de haven kost. Tegen de 3000 euro per dag voor een containerschip heb ik laatst gehoord.

Zannik ergens anders over een wetgeving die nog niet bestaat en waar je de kostprijs niet een van kent.

Waarom zouden vrachtauto's wel tol mogen betalen en containerschepen niet.
Die grote schepen voor Antwerpen beschadigen de wal van de Westerschelde, dus een vergoeding is hier best op zijn plaats.
Bovendien gaan er geruchten dat de opbrengst van dat Belgische vignet naar Prins Laurent gaan.

Jan van den Berghe
12 januari 2007, 12:05
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

U bent duidelijk niet goed op de hoogte van de regeling rond de Westerschelde. Er is immers een bilateraal verdrag dat dit regelt en waardoor België reeds meer dan de helft van de infrastructuurkosten aan Nederlandse zijde betaalt.

Derk de Tweede
12 januari 2007, 12:14
U bent duidelijk niet goed op de hoogte van de regeling rond de Westerschelde. Er is immers een bilateraal verdrag dat dit regelt en waardoor België reeds meer dan de helft van de infrastructuurkosten aan Nederlandse zijde betaalt.

Dat is m.i. nog veel te weinig, zeker nu ik voor familiebezoek in Vlaanderen 60 € moet gaan lappen.
Zie het als een duidelijk signaal richting federale regering.

Griffin
12 januari 2007, 12:16
Dat is m.i. nog veel te weinig, zeker nu ik voor familiebezoek in Vlaanderen 60 € moet gaan lappen.
Zie het als een duidelijk signaal richting federale regering.
Hoe zit het eigenlijk met rekeningrijden in NL? ;)

Derk de Tweede
12 januari 2007, 12:18
Hoe zit het eigenlijk met rekeningrijden in NL? ;)

Dat is toch op de lange baan geschoven?

Griffin
12 januari 2007, 12:21
Dat is toch op de lange baan geschoven?
Geen idee, jij zit dichterbij het binnenhof dan ik ;)
Maar goed, over wegentaxen: ik ben van mening dat men vooral moet belasten wat schade toebrengt. Vrachtwagens dus. En (al dan niet overbeladen) caravans.

Asshen Sukar
12 januari 2007, 12:26
Dat is m.i. nog veel te weinig, zeker nu ik voor familiebezoek in Vlaanderen 60 € moet gaan lappen.
Zie het als een duidelijk signaal richting federale regering.

Zoals eerder gezegd is die 60 euro een puur speculatief bedrag dat wss geld voor heel Belgie en niet voor alleen Vlaanderen. Voor de rest is dit het belasting voor een heel jaar.
Wss wordt hier nog een speciale splitsing gemaakt voor vrachtwagens en personenwagens.

En wat is jouw gedacht over het betalen van vrachtvervoer in Duitsland eigenlijk? En het vignet in Oostenrijk. Of ga je daar niet op vakantie?

Asshen Sukar
12 januari 2007, 12:28
Geen idee, jij zit dichterbij het binnenhof dan ik ;)
Maar goed, over wegentaxen: ik ben van mening dat men vooral moet belasten wat schade toebrengt. Vrachtwagens dus. En (al dan niet overbeladen) caravans.

Dat doen ze ook. Vrachtwagens hebben nu al meer wegenbelasting in elk land van Europa. In Duitsland geld dit ook voor al het zwaar buitenlands vrachtvervoer.

Personenwagens betalen in verhouding weinig voor de wegen hoor.

Geertje
12 januari 2007, 12:29
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

Men bouwt al een nieuwe zeehaven aan de monding van de Westerschelde, in Vlissingen.

Het invoeren van het wegenvignet is alweer een ordinaire poenpakkerij van onze regering. Dat ze eerst eens beginnen met de uitgaven aan banden te leggen ipv van alweer een nieuwe belasting in te voeren.:x

Derk de Tweede
12 januari 2007, 12:35
Geen idee, jij zit dichterbij het binnenhof dan ik ;)
Maar goed, over wegentaxen: ik ben van mening dat men vooral moet belasten wat schade toebrengt. Vrachtwagens dus. En (al dan niet overbeladen) caravans.


En voor mensen die korte afstanden afleggen of op doorreis zijn een goedkopere vignet laten kopen.
Mensen uit Zeeuws-Vlaanderen worden nu dubbel gepakt, ze moeten ook al tol betalen voor de Westerschelde Tunnel.

Derk de Tweede
12 januari 2007, 12:38
Men bouwt al een nieuwe zeehaven aan de monding van de Westerschelde, in Vlissingen.

Het invoeren van het wegenvignet is alweer een ordinaire poenpakkerij van onze regering. Dat ze eerst eens beginnen met de uitgaven aan banden te leggen ipv van alweer een nieuwe belasting in te voeren.:x

Precies, de grote jongens (en meisjes) zullen wel onder dat vignet uitkomen.
Wat mij betreft kan men veel beter hogere belasting heffen op grote dorstige asobakken (4 wheel-drives).

Spinoza
12 januari 2007, 12:46
U bent duidelijk niet goed op de hoogte van de regeling rond de Westerschelde. Er is immers een bilateraal verdrag dat dit regelt en waardoor België reeds meer dan de helft van de infrastructuurkosten aan Nederlandse zijde betaalt.

Moreel gezien zouden de Belgen eigenlijk alles moeten betalen. Nederland heeft er inmiddels totaal geen voordeel van. Alle economische lusten zijn voor de haven van Antwerpen. Maar Nederland zit met de gevolgen, zoals giftig slib, luchtvervuiling door de zware dieselmotoren in de schepen, etc.

De haven van Rotterdam is groter, maar die van Antwerpen is vuiler. Daarom mag van mij best een soort milieuheffing komen. Soms moet de waterinname in de maas gestaakt worden, omdat een grote stad zoals Luik niet eens rioolzuivering heeft.

Het moet eens afgelopen zijn met die ongestrafte vergiftiging van ons water.

Derk de Tweede
12 januari 2007, 12:51
Moreel gezien zouden de Belgen eigenlijk alles moeten betalen. Nederland heeft er inmiddels totaal geen voordeel van. Alle economische lusten zijn voor de haven van Antwerpen. Maar Nederland zit met de gevolgen, zoals giftig slib, luchtvervuiling door de zware dieselmotoren in de schepen, etc.

De haven van Rotterdam is groter, maar die van Antwerpen is vuiler. Daarom mag van mij best een soort milieuheffing komen. Soms moet de waterinname in de maas gestaakt worden, omdat een grote stad zoals Luik niet eens rioolzuivering heeft.

Het moet eens afgelopen zijn met die ongestrafte vergiftiging van ons water.

Wil jij dan een afsluiting van de Westerschelde?

deryz
12 januari 2007, 12:58
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.
als je de schepen weg wilt jagen uit antwerpen, dan moet je dat vooral doen ja :roll:

Spinoza
12 januari 2007, 12:59
Wil jij dan een afsluiting van de Westerschelde?

Nee hoor. Ik wil gewoon dat Belgen eens wat verantwoordelijker met het milieu omgaan. Vaak kan een financiele prikkel daarbij helpen. Volgens mij bleek onlangs dat Belgie zo'n beetje het slechtste milieu van West-Europa heeft. Dat een grote stad zoals Luik geen rioolzuivering heeft, en alle stront gewoon op de Maas dumpt, zou in Nederland ondenkbaar zijn. In Nederland wordt soms half-serieus gegrapt dat wij het afvalputje van Europa zijn. Soms lijkt het erop dat Belgen ons daadwerkelijk zo zien. Doorgaans zijn mensen zuiniger op hun eigen spullen.

Jan van den Berghe
12 januari 2007, 13:09
En voor mensen die korte afstanden afleggen of op doorreis zijn een goedkopere vignet laten kopen.
Mensen uit Zeeuws-Vlaanderen worden nu dubbel gepakt, ze moeten ook al tol betalen voor de Westerschelde Tunnel.

Nu wordt het voorgesteld alsof Zeeuws-Vlaanderen alleen over snelwegen kunnen... Dat is larie.

Trouwens, wie in Zuid-Holland woont en naar Gent wil, kan ook niet anders dan een vignet aanschaffen. Die vlieger over de zogezegde gegijzelde Zeeuws-Vlamingen gaat echt niet op. Naar Gent, Brugge, Maldegem, Eeklo, Sint-Niklaas... kunnen ze moeiteloos zonder beroep te doen op een autosnelweg.

Spinoza
12 januari 2007, 13:11
De Belgische tolpoort

De Belgische overheid zet een nieuwe stap in het Europa der tolpoorten door het invoeren van een vignet van zo’n 60 euro voor binnen- en buitenlandse automobilisten.
Als het akkoord over de verdeling van de opbrengst tussen de drie Belgische deelregeringen standhoudt, moeten alle auto’s per 1 januari van volgend jaar al zo’n vignet hebben. Voor de Belgen maakt het weinig uit, want zij krijgen tegelijkertijd een korting op hun relatief bescheiden wegenbelasting.
Dat riekt naar discriminatie. Het vignet is een manier om rijkosten van Belgen af te wentelen op buitenlandse automobilisten.
Voor een land dat de hoofdstad van Europa herbergt, is dat bedenkelijk.
Het Belgische jaarvignet is ook verplicht voor wie maar één kilometer Belgische snelweg gebruikt, een vergaande vorm van tolheffing in de Europese Unie. Andere lidstaten kennen een genuanceerder beleid. De Duitse regering beperkt de heffing tot vrachtauto’s. In Spanje, Italië en Frankrijk heeft de automobilist keuze: daar wordt naar de mate van het autobaangebruik tol geheven. Daar is geen discriminatie en heeft de tol een functie als rem op de verkeersdrukte. De praktijk in Oostenrijk lijkt, met een autowegvignet van 73 euro, nog het meest op wat België wil. Wel kent Oostenrijk een goedkoper vignet voor kortere duur. België zou dat voorbeeld kunnen volgen.
Voor de autoreiziger door Europa ontstaat een gecompliceerde tolmozaïek. Dat is een inbreuk op de bewegingsvrijheid die in Europa gebruikelijk is. Voor Duitsers, Fransen, Luxemburgers en Nederlanders die aan de Belgische grens wonen en aan de andere kant wel eens een boodschapje doen, is het vignet een rechtstreekse lastenverzwaring.
Het Belgische vignet staat op gespannen voet met de vrijheid van verkeer in de Europese Unie. De vraag is of het ook een regelrechte schending van de Europese verdragen is.
De Amsterdamse hoogleraarW.T. Eijsbouts sluit niet uit dat het vignet een toets daarop doorstaat. Maar ook als het verkeersvignet juridisch haalbaar is, valt er moreel veel op aan te merken. De tol past in de trend bij lidstaten – ook Nederland – om Europa alleen te willen uitmelken en er verder niets voor over te hebben. Er is sprake van een onderlinge wedstrijd in benepenheid. Het is centenpikkerij vergeleken bij de miljarden die lidstaten aan de open grenzen verdienen. Dat geldt voor Nederland, maar zeker voor België waar de belangrijke instellingen van de Europese Unie staan. Des te bedenkelijker is het dat er voor degenen die de Europese instellingen per auto willen bereiken, nog een heffing bovenop komt.
De Europese Commissie zou meer eenheid en systeem moeten brengen in de vele tolpoorten die op Europese wegen ontstaan. De Belgen moeten aantonen dat de heffing proportioneel is en niet discrimineert. Het zou goed zijn als zij daartoe via een procedure bij het Europese Hof van Justitie worden gedwongen. De vrijheid van personenverkeer is veel waard.
http://www.pcmstatistieken.nl/pcm/nrch/s?NRC_DigitaleEditie.20070111.Opinie.pagina_7.De_B elgische_tolpoort.tekst
Bron: NRC-Handelsblad

Jan van den Berghe
12 januari 2007, 13:11
Volgens mij bleek onlangs dat Belgie zo'n beetje het slechtste milieu van West-Europa heeft.

De toestand in Vlaanderen is een pak anders dan in Wallonië (milieuzorg is trouwens een gefederaliseerde bevoegdheid)... En daarenboven is het in Frankrijk een regelrechte ramp.

Asshen Sukar
12 januari 2007, 13:13
Moreel gezien zouden de Belgen eigenlijk alles moeten betalen. Nederland heeft er inmiddels totaal geen voordeel van. Alle economische lusten zijn voor de haven van Antwerpen. Maar Nederland zit met de gevolgen, zoals giftig slib, luchtvervuiling door de zware dieselmotoren in de schepen, etc.

De haven van Rotterdam is groter, maar die van Antwerpen is vuiler. Daarom mag van mij best een soort milieuheffing komen. Soms moet de waterinname in de maas gestaakt worden, omdat een grote stad zoals Luik niet eens rioolzuivering heeft.

Het moet eens afgelopen zijn met die ongestrafte vergiftiging van ons water.

Uit onderzoek is gebleken dat 59% van al het vrachtverkeer op de ring van Antwerpen Belgisch is. 25% komt uit Nederland. Mogen wij nu milieubelastig gaan heffen voor jullie vrachtwagens.
Heffen jullie ook belasting op het water van de Rein die uit het Ruhr gebied komt?

Belgie is een doorvoerland. Een groot deel van het verkeer wordt veroorzaakt door vrachtwagens die van Rotterdam naar Frankrijk of meer naar het zuiden moeten of simpelweg van Antwerpen naar Rotterdam.
Een ander deel wordt via Duitsland, Nederland Belgie, Frankrijk gebracht of omgekeerd.
Of direct van Frankrijk Belgie Duitsland als dat beter past via de E40.

Jullie klagen over de Schelde mogen wij dan klagen over alle diesels van Nederland, Belgie, Frankrijk, Duitsland, Polen en de rest van Europa die via ons gaan?
Iedereen rijd door ons landje en alle grootte vervuilde rivieren van Europa komen bij jullie samen.

Gaat de rest van Europa elk transit door Belgie moraal betalen?

Of denken jullie echt dat Rotterdam alleen voor Nederlands dient of zelfs maar om Duitsland te bevoorraden?

Rotterdam en Antwerpen zitten in de top 10 van werelds grootste havens die doen, die bevoorraden heel Europa .
Ga dus niet klagen over de vervuiling van swerelds grootste havens als die vervuiling van heel Europa komt.

Moreel verantwoordelijk?

baarle
12 januari 2007, 13:17
als je de schepen weg wilt jagen uit antwerpen, dan moet je dat vooral doen ja :roll:

De haven van Antwerpen is op middellange termijn toch ten dode opgescheven, wegens een onmogelijk lange toegangsweg. In heel Europa (Hamburg, Rotterdam, Le Havre, Vlissingen...) zie je dat de zeehavens zich allemaal verplaatsen naar de kust zelf en er zelfs splinternieuwe havens in zee gebouwd worden.

De schepen worden te groot, de vereiste diepgang van de waterwegen ook. Voor Antwerpen is dat niet eeuwig vol te houden. Het uitbaggeren van de Westerschelde, altijd maar dieper, zal op termijn een te grote hap uit de Vlaamse begroting nemen.

Vlaanderen zullen verplicht worden zijn havens samen te smelten met de Nederlandse, en ze zo nog enige toekomst te verzekeren. Antwerpen wordt in de toekomst een kleinere, gespecialiseerde haven, de containertrafiek zal meer en meer verhuizen naar Rotterdam en Vlissingen/Zeebrugge.

Hoe sneller we een Confederale Staat der Nederlanden krijgen, hoe beter voor de Vlaamse economie.

deryz
12 januari 2007, 13:23
De haven van Antwerpen is op middellange termijn toch ten dode opgescheven, wegens een onmogelijk lange toegangsweg. In heel Europa (Hamburg, Rotterdam, Le Havre, Vlissingen...) zie je dat de zeehavens zich allemaal verplaatsen naar de kust zelf en er zelfs splinternieuwe havens in zee gebouwd worden.

De schepen worden te groot, de vereiste diepgang van de waterwegen ook. Voor Antwerpen is dat niet eeuwig vol te houden. Het uitbaggeren van de Westerschelde, altijd maar dieper, zal op termijn een te grote hap uit de Vlaamse begroting nemen.

Vlaanderen zullen verplicht worden zijn havens samen te smelten met de Nederlandse, en ze zo nog enige toekomst te verzekeren. Antwerpen wordt in de toekomst een kleinere, gespecialiseerde haven, de containertrafiek zal meer en meer verhuizen naar Rotterdam en Vlissingen/Zeebrugge.

Hoe sneller we een Confederale Staat der Nederlanden krijgen, hoe beter voor de Vlaamse economie.
de haven van Antwerpen is een zeer,zeer belangrijke motor van de Vlaamse economie, we moeten alles doen om de haven te kunnen uitbreiden en te vergroten, op termijn heeft de haven nog steeds toekomst omdat het inlands gelegen is, heel weinig havens hebben dit voordeel, dit is het grootste voordeel

Asshen Sukar
12 januari 2007, 13:24
De haven van Antwerpen is op middellange termijn toch ten dode opgescheven, wegens een onmogelijk lange toegangsweg. In heel Europa (Hamburg, Rotterdam, Le Havre, Vlissingen...) zie je dat de zeehavens zich allemaal verplaatsen naar de kust zelf en er zelfs splinternieuwe havens in zee gebouwd worden.

De schepen worden te groot, de vereiste diepgang van de waterwegen ook. Voor Antwerpen is dat niet eeuwig vol te houden. Het uitbaggeren van de Westerschelde, altijd maar dieper, zal op termijn een te grote hap uit de Vlaamse begroting nemen.

Moet je op lange termijn zien denk ik. Antwerpen is een containerhaven, Rotterdam meer voor grotere tankschepen. Containers hebben hier minder last van.
Grootste probleem voor Antwerpen is op dit moment dat de vracht ni snel genoeg weg kan uit de haven zelf. Zijn niet genoeg mogelijkheden voor.

Betekent dit dat de haven van Londen ook verdwijnt volgens jou? Die ligt nog een stuk sterker landinwaarts.

Lucky voor Zeebrugge dan.

Derk de Tweede
12 januari 2007, 13:25
Nee hoor. Ik wil gewoon dat Belgen eens wat verantwoordelijker met het milieu omgaan. Vaak kan een financiele prikkel daarbij helpen. Volgens mij bleek onlangs dat Belgie zo'n beetje het slechtste milieu van West-Europa heeft. Dat een grote stad zoals Luik geen rioolzuivering heeft, en alle stront gewoon op de Maas dumpt, zou in Nederland ondenkbaar zijn. In Nederland wordt soms half-serieus gegrapt dat wij het afvalputje van Europa zijn. Soms lijkt het erop dat Belgen ons daadwerkelijk zo zien. Doorgaans zijn mensen zuiniger op hun eigen spullen.

Luik en andere Waalse steden zijn idd verschrikkelijk.
Ik ben wel eens in de DDR geweest, Leipzig, Saalfeld, net zo smerig daar.

Asshen Sukar
12 januari 2007, 13:25
de haven van Antwerpen is een zeer,zeer belangrijke motor van de Vlaamse economie, we moeten alles doen om de haven te kunnen uitbreiden en te vergroten, op termijn heeft de haven nog steeds toekomst omdat het inlands gelegen is, heel weinig havens hebben dit voordeel, dit is het grootste voordeel

Landinwaarts heeft ook zn voordelen ja. Bij de storm van gisteren waren enkele zeehavens gesloten en konden schepen niet aanmeren. Antwerpen heeft meer dekking. En voor de Schelde zie ik niet direct een probleem op dit moment.

Derk de Tweede
12 januari 2007, 13:27
Moet je op lange termijn zien denk ik. Antwerpen is een containerhaven, Rotterdam meer voor grotere tankschepen. Containers hebben hier minder last van.
Grootste probleem voor Antwerpen is op dit moment dat de vracht ni snel genoeg weg kan uit de haven zelf. Zijn niet genoeg mogelijkheden voor.

Betekent dit dat de haven van Londen ook verdwijnt volgens jou? Die ligt nog een stuk sterker landinwaarts.

Lucky voor Zeebrugge dan.

Het wachten is op de Tweede Maasvlakte met de nieuwe containerterminal aldaar.
Moet tie wel goede software hebben voor die containerkranen.

deryz
12 januari 2007, 13:28
Landinwaarts heeft ook zn voordelen ja. Bij de storm van gisteren waren enkele zeehavens gesloten en konden schepen niet aanmeren. Antwerpen heeft meer dekking. En voor de Schelde zie ik niet direct een probleem op dit moment.
met alle respect, ik werk op een containerrederij in Antwerpen, de grootste ook, maar de haven van Le Havre stelt absoluut niks voor, en dat zal nog lang duren voor daar vooruitgang is, we moeten inderdaad met Nederland samenwerken enerzijds voor de uitdieping vd schelde, anderzijds voor de ijzeren rijn, rotterdam is inderdaad nu de grootste concurrent maar op termijn zullen we niets anders kunnen dan nog meer samen te werken

baarle
12 januari 2007, 13:52
de haven van Antwerpen is een zeer,zeer belangrijke motor van de Vlaamse economie, we moeten alles doen om de haven te kunnen uitbreiden en te vergroten, op termijn heeft de haven nog steeds toekomst omdat het inlands gelegen is, heel weinig havens hebben dit voordeel, dit is het grootste voordeel

Dat was ooit een voordeel, het is nu al een nadeel en het wordt stilaan een onoverkomelijke handicap. De vrachtschepen worden te groot om nog die 80 km Westerschelde tegen een redelijke prijs te kunnen afleggen.

Je kan dat jammer vinden, maar tegenhouden kan je het niet. Antwerpen zal een haven worden voor kleinere schepen.

Uitbreiding van de Antwerpse haven is waanzin: het is als jaren belastingsgeld in een raket steken en de ruimte invuren.

Enter
12 januari 2007, 14:15
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

Laten we iedereen die er nog maar aan denkt om een Heineken te drinken 6000€ laten betalen. :roll:

Spinoza
12 januari 2007, 17:46
Uit onderzoek is gebleken dat 59% van al het vrachtverkeer op de ring van Antwerpen Belgisch is. 25% komt uit Nederland.

En toch mogen wij 60euro betalen en de Belgen niks, want die krijgen het via de belastingdienst weer terug. Wat is daar rechtvaardig aan?

Belgie is een doorvoerland. Een groot deel van het verkeer wordt veroorzaakt door vrachtwagens die van Rotterdam naar Frankrijk of meer naar het zuiden moeten of simpelweg van Antwerpen naar Rotterdam.
Een ander deel wordt via Duitsland, Nederland Belgie, Frankrijk gebracht of omgekeerd.
Of direct van Frankrijk Belgie Duitsland als dat beter past via de E40.

Jullie klagen over de Schelde mogen wij dan klagen over alle diesels van Nederland, Belgie, Frankrijk, Duitsland, Polen en de rest van Europa die via ons gaan?
Iedereen rijd door ons landje en alle grootte vervuilde rivieren van Europa komen bij jullie samen.

Gaat de rest van Europa elk transit door Belgie moraal betalen?

Of denken jullie echt dat Rotterdam alleen voor Nederlands dient of zelfs maar om Duitsland te bevoorraden?

Rotterdam en Antwerpen zitten in de top 10 van werelds grootste havens die doen, die bevoorraden heel Europa .
Ga dus niet klagen over de vervuiling van swerelds grootste havens als die vervuiling van heel Europa komt.

Moreel verantwoordelijk?

Het oneerlijke aan dit vignet is dit:

- Discriminatie tussen Belgen en niet-Belgen.

- Kosten staan niet in verhouding tot het gebruik.

- De juiste volgorde is goede wegen aanleggen en daarna tol innen, en niet andersom.

Asshen Sukar
12 januari 2007, 18:11
En toch mogen wij 60euro betalen en de Belgen niks, want die krijgen het via de belastingdienst weer terug. Wat is daar rechtvaardig aan?


Wij betalen al wegbelasting bij het inschrijven van onze auto. Vrachtwagens betalen nog meer.


Het oneerlijke aan dit vignet is dit:

- Discriminatie tussen Belgen en niet-Belgen.

- Kosten staan niet in verhouding tot het gebruik.

- De juiste volgorde is goede wegen aanleggen en daarna tol innen, en niet andersom.

In zekere zin het je vanuit jouw punt gelijk.
Maar
Hoe vind dan de discriminatie van de Oostenrijkers?
En die van de Duitsers voor vrachtvervoer?

De kosten staan nog niet vast voor Vlaanderen dus daar geef ik geen mening over.

Onze wegen zijn de zwaarste belaste van Europa door al het transitverkeer dat naar een ander land gaat. Tuurlijk zijn ze niet perfect door al die vrachwagens. Zijn ze zo belabberd volgens jullie of klagen jullie gewoon graag?

Spinoza
12 januari 2007, 19:18
Wij betalen al wegbelasting bij het inschrijven van onze auto. Vrachtwagens betalen nog meer.

Vlaanderen is in rijkdom toch vergelijkbaar met Nederland? Waarom kan men daar dan geen fatsoenlijke wegen neerleggen met de bestaande middelen? Je maakt mij echt niet wijs dat het op de Belgische wegen nou ZOVEEL drukker. Het zal vast wel iets schelen, maar niet zoveel om die vooroorlogse staat van de Belgische wegen te verklaren.

In zekere zin het je vanuit jouw punt gelijk.
Maar
Hoe vind dan de discriminatie van de Oostenrijkers?
En die van de Duitsers voor vrachtvervoer?

Wat de Oostenrijkers doen is ook niet de beste oplossing. Maar in Oostenrijk kom ik nooit, in Vlaanderen wel. Een heffing voor vrachtwagens zoals de Duitsers doen vind ik overigens wel te rechtvaardigen. Maar de Belgische overheid wil ook de kleine man pakken.

Onze wegen zijn de zwaarste belaste van Europa door al het transitverkeer dat naar een ander land gaat. Tuurlijk zijn ze niet perfect door al die vrachwagens. Zijn ze zo belabberd volgens jullie of klagen jullie gewoon graag?

Ik ken de precieze cijfers niet. Maar de Nederlandse wegen zijn ook zwaar belast. En toch liggen die er op veel plaatsen perfect bij. In Nederland betalen wij gewoon wat meer wegenbelasting. Ik begreep uit bovenstaand artikel dat de Belgische wegenbelasting relatief laag is. Mischien moet jullie die eerst maar eens verhogen.

Asshen Sukar
12 januari 2007, 20:11
Vlaanderen is in rijkdom toch vergelijkbaar met Nederland? Waarom kan men daar dan geen fatsoenlijke wegen neerleggen met de bestaande middelen? Je maakt mij echt niet wijs dat het op de Belgische wegen nou ZOVEEL drukker. Het zal vast wel iets schelen, maar niet zoveel om die vooroorlogse staat van de Belgische wegen te verklaren.



Het idee van het vignet kwam van Wallonie om meer geld te krijgen. In Beglie zit wegenonderhoud gesplitst tussen Vlaanderen, Wallonie en Brussel. De subsidies hiervan komen echter van de staat zelf.
Vlaanderen vond dit oorspronkelijk geen goed idee.
Vlaanderen en Brussel moesten wel mee. Na lang op zn Belgisch onderhandelen zijn we tot een akkoord gekomen om dit nationaal te doen en we welk deel van de koek krijgt.
Gezien Vlaanderen geld genoeg heeft hebben ze besloten om dit van hun belastingen af te trekken hoewel die nationaal geint worden.
Geen probleem als je die problematie niet volledig snapt het is een belachelijk systeem.

Ik denk dat jullie voornamelijk klagen over Antwerpen en misschien over een deel van de ring van Brussel als het op kwaliteit aankomt.
Over de belasting van de Belgische snelwegen en de vergelijkende kwaliteit met het buitenland heb ik nog geen uitgebreid cijfermateriaal bestudeerd.

Alleen wemelt het hier van de buitenlandse vrachwagens over de E40 naar Duitsland en de E311 naar Antwerpen. Bij de helft van de ongevallen met letsel van vrachtwagens zijn buitenlandse betrokken. Dit zegt wel iets over de hoeveel buitenlandse vrachwagens die hier rijden.

Jazeker
12 januari 2007, 21:39
Het invoeren van het wegenvignet is alweer een ordinaire poenpakkerij van onze regering. Dat ze eerst eens beginnen met de uitgaven aan banden te leggen ipv van alweer een nieuwe belasting in te voeren.:x

Dat klopt. Het is me trouwens erg onduidelijk wat men bedoelt met het feit dat Belgen niet gaan betalen omdat ze het terugkrijgen via de wegenbelasting? Bedoelt men dat ik 60 euro minder belastingen ga betalen? Dan kan je het toch makkelijker maken? Gewoon geen vignet nodig op een auto met belzieke nummerplaat?

Pure onzin en inderdaad weer een belastingsverhoging van een van de meest spilzieke regeringen ooit.

Asshen Sukar
12 januari 2007, 21:41
Dat klopt. Het is me trouwens erg onduidelijk wat men bedoelt met het feit dat Belgen niet gaan betalen omdat ze het terugkrijgen via de wegenbelasting? Bedoelt men dat ik 60 euro minder belastingen ga betalen? Dan kan je het toch makkelijker maken? Gewoon geen vignet nodig op een auto met belzieke nummerplaat?

Pure onzin en inderdaad weer een belastingsverhoging van een van de meest spilzieke regeringen ooit.

Ik snap het ook niet.
De wegenbelasting is nationaal, de gewesten betalen zelf hun wegen en ergens kan de Vlaamse regering dan van aftrekken.

Welke belasting wordt nu terugbetaald, de nationale of een vlaamse?

Jazeker
12 januari 2007, 21:51
Ik snap het ook niet.
De wegenbelasting is nationaal, de gewesten betalen zelf hun wegen en ergens kan de Vlaamse regering dan van aftrekken.

Welke belasting wordt nu terugbetaald, de nationale of een vlaamse?

Laat staan dat je 60 euro betaalt die je pas 1,5 tot 2 jaar later terugkrijgt. Gratis mega-lening bij het volk, iemand?

Jazeker
12 januari 2007, 21:52
Het rare is dat ik van dit vignet hoor omdat de Nederlanders er zo van hun neus over maken. Ik heb in de media te lande amper iets gehoord daarover.

Kim
12 januari 2007, 21:55
De haven van Antwerpen is op middellange termijn toch ten dode opgescheven, wegens een onmogelijk lange toegangsweg. In heel Europa (Hamburg, Rotterdam, Le Havre, Vlissingen...) zie je dat de zeehavens zich allemaal verplaatsen naar de kust zelf en er zelfs splinternieuwe havens in zee gebouwd worden.

Sorry, sta me toe even luidop te lachen met deze uitspraak. De haven van Antwerpen heeft net een hele gunstige ligging! Met het Delwaidedok komen er grotere schepen binnen, en dat is een hele goede zaak. Antwerpen is zeker niet ten dode opgeschreven en om De Lloyd (gespecialiseerde pers) even te citeren:

De haven van Rotterdam heeft een mager jaar achter de rug. Er zijn wel 1.7% meer goederen overgeslagen t.o.v. 2005, maar het resultaat is weinig in vergelijking met o.m. de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Dit valt grotendeels te verklaren door het gegeven dat de haven van Rotterdam haar capaciteit bereikt blijkt te hebben. Er is nog maar 350 ha beschikbaar in het huidige havengebied, waarvan de helft al zal zijn uitgegeven volgend jaar. HbR (Havenbedrijf Rotterdam) wijst er op dat computerproblemen bij ECT een invloed hebben gehad op de beperkte groei. Het HbR is ondertussen in gesprek met vijf grote verladende bedrijven. Men is tot het besef gekomen dat verladers in toenemende mate bepalen welke haven moet worden aangedaan. Men wil verder een “inland hub” met een capaciteit van 500.000 TEU voor de binnenvaart en wegvervoer ontwikkelen in Dordrecht. Daardoor zouden de aan- en afvoer van containers doelmatiger kunnen verlopen en wachttijden voor de binnenvaart tot het verleden kunnen behoren.

Asshen Sukar
12 januari 2007, 21:57
Het rare is dat ik van dit vignet hoor omdat de Nederlanders er zo van hun neus over maken. Ik heb in de media te lande amper iets gehoord daarover.

Het is meer dan een jaar geleden dat de Walen dit idee geopperd hebben. Sindsdien is het er over stil geweest nu stond er iets minis over in De Standaard dat ze een akkoord hebben hoe het geld te verdelen en dat het mss 60euro ging kosten.

En toen zijn de Nderlanders in hun pers beginnen klagen zonder dat de Belgen van iets afwisten.

Kim
12 januari 2007, 21:57
Het rare is dat ik van dit vignet hoor omdat de Nederlanders er zo van hun neus over maken. Ik heb in de media te lande amper iets gehoord daarover.

Inderdaad. Moest Breda die link niet in communautaire hebben gezet, wist ik van niks...

Jazeker
12 januari 2007, 22:04
Het is meer dan een jaar geleden dat de Walen dit idee geopperd hebben. Sindsdien is het er over stil geweest nu stond er iets minis over in De Standaard dat ze een akkoord hebben hoe het geld te verdelen en dat het mss 60euro ging kosten.

En toen zijn de Nderlanders in hun pers beginnen klagen zonder dat de Belgen van iets afwisten.

Vind je het niet schitterend dat we via protesterende Nederlanders dat zelf te weten komen? Het toont aan hoezeer de pers in België in dienst staat van het regime.

Jazeker
12 januari 2007, 22:05
Inderdaad. Moest Breda die link niet in communautaire hebben gezet, wist ik van niks...

*aangepast bericht*

Ik schreef hier dat ik het eerst vernomen had via De Standaard. Dat is niet waar... mijn geheugen liet me in de steek. Ik heb het vernomen via:

http://frietmetstoofvlees.blogspot.com/2007/01/tol-op-belgische-wegen-nederland.html

De blogs van mensen van Voorpost lezen loont wel degelijk :)

Jazeker
12 januari 2007, 22:06
Inderdaad. Moest Breda die link niet in communautaire hebben gezet, wist ik van niks...

Welke pion van de regimepers zou anders graag zeggen dat Verhofstadt iedere "Belg" wil verplichten tot een gratis lening van 60 euro voor een jaartje of 1-2?

Asshen Sukar
12 januari 2007, 22:24
*aangepast bericht*

Ik schreef hier dat ik het eerst vernomen had via De Standaard. Dat is niet waar... mijn geheugen liet me in de steek. Ik heb het vernomen via:

http://frietmetstoofvlees.blogspot.com/2007/01/tol-op-belgische-wegen-nederland.html

De blogs van mensen van Voorpost lezen loont wel degelijk :)

Het stond wel degelijk in De Standaard. Een heel kort stukje over dat ze een regeling hadden gemaakt wie hoeveel kreeg. Niks praktisch verder.
Stond goed weggemoffeld onder buitenland. Niemand weet dus hoe het exact gaat geregeld worden.

Maar om eerlijk te zijn heb ik het ook van een Nederlander gehoord die mij de links stuurde op het werk.

Jazeker
12 januari 2007, 22:37
Het stond wel degelijk in De Standaard. Een heel kort stukje over dat ze een regeling hadden gemaakt wie hoeveel kreeg. Niks praktisch verder.
Stond goed weggemoffeld onder buitenland. Niemand weet dus hoe het exact gaat geregeld worden.

Maar om eerlijk te zijn heb ik het ook van een Nederlander gehoord die mij de links stuurde op het werk.

Gaat er jou een lichtje op qua het soort pers we hier nog hebben?

Ik denk dat het tot dik 2008 en een hoop boetes (verhofstadt lacht alweer) gaat duren voor de meeste "belgen" het doorhebben dat ze een wegenvignet nodig hebben.

Nussbaum
12 januari 2007, 23:03
Wat is nu precies het nut van zo'n vignet als je het af kan trekken van de wegenbelasting?

Jazeker
12 januari 2007, 23:06
Wat is nu precies het nut van zo'n vignet als je het af kan trekken van de wegenbelasting?

10.000 ambtenaren extra in dienst.

Kim
12 januari 2007, 23:18
Sorry, sta me toe even luidop te lachen met deze uitspraak. De haven van Antwerpen heeft net een hele gunstige ligging! Met het Delwaidedok komen er grotere schepen binnen, en dat is een hele goede zaak. Antwerpen is zeker niet ten dode opgeschreven en om De Lloyd (gespecialiseerde pers) even te citeren:


De haven van Rotterdam heeft een mager jaar achter de rug. Er zijn wel 1.7% meer goederen overgeslagen t.o.v. 2005, maar het resultaat is weinig in vergelijking met o.m. de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Dit valt grotendeels te verklaren door het gegeven dat de haven van Rotterdam haar capaciteit bereikt blijkt te hebben. Er is nog maar 350 ha beschikbaar in het huidige havengebied, waarvan de helft al zal zijn uitgegeven volgend jaar. HbR (Havenbedrijf Rotterdam) wijst er op dat computerproblemen bij ECT een invloed hebben gehad op de beperkte groei. Het HbR is ondertussen in gesprek met vijf grote verladende bedrijven. Men is tot het besef gekomen dat verladers in toenemende mate bepalen welke haven moet worden aangedaan. Men wil verder een “inland hub” met een capaciteit van 500.000 TEU voor de binnenvaart en wegvervoer ontwikkelen in Dordrecht. Daardoor zouden de aan- en afvoer van containers doelmatiger kunnen verlopen en wachttijden voor de binnenvaart tot het verleden kunnen behoren.
Om hier nog even aan toe te voegen:

Antwerpen heeft een zeer gunstige geografische ligging t.o.v. de zee, gezien ze > 80 km landinwaarts ligt, wat wil zeggen dat men goederen kan vervoeren met de goedkoopste transportmodus (zijnde zeevracht) én Antwerpen heeft het voordeel te behoren tot een van de dichtste bevolkingscentra van Europa.

Breda
12 januari 2007, 23:50
ik leef mee met die arme bewoners in Baarle (Nassau / Hertog) die nu door de Belgische en Vlaamse regering gepakt worden ......en dan klaagt men over de Nederlandse regering ...terwijl de Belgische ook in die dingen goed is



nou van mij mag de Provincie Noord Brabant ook tol gaan vragen om over de E19 / A16 te scheuren richting Rotterdam / Amsterdam en Antwerpen :lol: ;-)

Spinoza
13 januari 2007, 00:05
Klopt het trouwens dat er in Europees verband al een heffing is voor (zware) vrachtauto's, en dat de Belgen hier dus ook geld voor ontvangen in verhouding tot de belasting van hun wegen?

Dan zou de invoering van het vignet, en het argument dat de buitenlanders Belgische wegen kapot rijden, helemaal onterecht zijn.

Asshen Sukar
13 januari 2007, 00:44
Klopt het trouwens dat er in Europees verband al een heffing is voor (zware) vrachtauto's, en dat de Belgen hier dus ook geld voor ontvangen in verhouding tot de belasting van hun wegen?

Dan zou de invoering van het vignet, en het argument dat de buitenlanders Belgische wegen kapot rijden, helemaal onterecht zijn.

Naar ik weet willen de meeste landen dit invoeren, een tax voor zwaar vrachtverkeer. Duitsland heeft het al een.

Sinds wanneer heeft Europa trouwens belastingen op zijn burgers buiten degene van de lidstaten?

Van subsidies voor de schade van vrachtverkeer door Europa heb ik nog nooit gehoord en nog minder van taxen. Dat krijgen ze trouwens nooit geregeld wie hoeveel gaat moeten betalen en hoeveel krijgt.

Denk dat je hier toch echt verkeerd zit.

Breda
13 januari 2007, 00:45
Dan zou de invoering van het vignet, en het argument dat de buitenlanders Belgische wegen kapot rijden, helemaal onterecht zijn.
Precies

liberalist_NL
13 januari 2007, 00:48
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.
Ik ben zelf voor het sluiten van de grenzen, en terplekke een Belgotax te heffen voor elke Belg die erlangs komt. 60 euro, en je hebt het hele jaar er geen last meer van. Dan komen er nog kosten bij voor het douanepersoneel en de controle-installaties. 90 euro dus. De opbrengst hiervan gaat naar de gedupeerde Nederlandse bevolking.

Spinoza
13 januari 2007, 00:48
RIJSWIJK - Kathleen van Brempt, de Vlaamse minister van Mobiliteit, is vast van plan het Belgische wegenvignet januari 2008 in te voeren. Van Brempt was vrijdag verbaasd over de storm van kritiek uit Nederland. "Het is bizar dat ze zo hard reageren. Maar het gaat over hun portemonnee en dan kennen we de Nederlanders", aldus Van Brempt, verwijzend naar de in België vermaarde Nederlandse zuinigheid.

http://www.nu.nl/news/943789/11/Belgi%EB_vindt_Nederlands_protest_tegen_wegenvigne t_bizar.html

Nee Mevrouw van Brempt, het zijn jullie Vlaamse politici die zich weer laten kennen. Zelfs na bijna 200 jaar is Ollanderhaat nog bon ton in de Belgische goegemeente. Maar gelukkig heeft dit incident ook goede gevolgen. Hoe vaker Belgische politici zich minachtend uitlaten over Nederlanders, des te meer Nederlanders zien de ware aard van de Belgen. Ik roep al jaren dat Vlamingen onze sympathie niet verdienen. Tot voor kort was dat aan dovemansoren gericht. Maar ik merk gelukkig dat steeds meer Nederlanders genoeg hebben van die onterechte en infantiele anti-Nederlandse sentimenten van Belgen. Vandaag is werkelijk een heuglijke dag voor al die mensen die minder vriendschappelijke betrekkingen met de Belgen voorstaan.

Breda
13 januari 2007, 00:54
http://www.nu.nl/news/943789/11/Belgi%EB_vindt_Nederlands_protest_tegen_wegenvigne t_bizar.html

Nee Mevrouw van Brempt, het zijn jullie Vlaamse politici die zich weer laten kennen. Zelfs na bijna 200 jaar is Ollanderhaat nog bon ton in de Belgische goegemeente. Maar gelukkig heeft dit incident ook goede gevolgen. Hoe vaker Belgische politici zich minachtend uitlaten over Nederlanders, des te meer Nederlanders zien de ware aard van de Belgen. Ik roep al jaren dat Vlamingen onze sympathie niet verdienen. Tot voor kort was dat aan dovemansoren gericht. Maar ik merk gelukkig dat steeds meer Nederlanders genoeg hebben van die onterechte en infantiele anti-Nederlandse sentimenten van Belgen. Vandaag is werkelijk een heuglijke dag voor al die mensen die minder vriendschappelijke betrekkingen met de Belgen voorstaan.

Belgen ....Hollanders ....ik zie geen verschil meer .....Den Haag of Brussel .....allebij willen ze je naaien ....:-(

ik heb Symphatie voor Noord Brabant en Nederlands Limburg ....ik begin in te zien dat we meer tijd nodig hebben .....meschien moet Nederland vergoed de banden met Vlaanderen / België verbreken .....ze komen wel met tranen in hun ogen terug naar ons

voor 25% ben ik Hollander (Me moeder is un halve maar ze is gewoon een Brabander kwa mentaliteit enz) ...ik haat Holland niet ....maar ze mogen wel wat meer Respect geven aan de rest van Nederland !!!

liberalist_NL
13 januari 2007, 00:55
http://www.nu.nl/news/943789/11/Belgi%EB_vindt_Nederlands_protest_tegen_wegenvigne t_bizar.html

Nee Mevrouw van Brempt, het zijn jullie Vlaamse politici die zich weer laten kennen. Zelfs na bijna 200 jaar is Ollanderhaat nog bon ton in de Belgische goegemeente. Maar gelukkig heeft dit incident ook goede gevolgen. Hoe vaker Belgische politici zich minachtend uitlaten over Nederlanders, des te meer Nederlanders zien de ware aard van de Belgen. Ik roep al jaren dat Vlamingen onze sympathie niet verdienen. Tot voor kort was dat aan dovemansoren gericht. Maar ik merk gelukkig dat steeds meer Nederlanders genoeg hebben van die onterechte en infantiele anti-Nederlandse sentimenten van Belgen. Vandaag is werkelijk een heuglijke dag voor al die mensen die minder vriendschappelijke betrekkingen met de Belgen voorstaan.
Vlamingen zijn goede mensen. Het zijn de corrupte PS'ers die ervoor gezorgd hebben dat wij nu moeten betalen voor het opvullen van de Waalse gatenkaaswegen. De VLD'ers die partyen lekker mee. Nederlanders zijn trouwens niet gierig, we zijn zuinig, dat is alles. Geen enkel ander volk geeft zoveel aan ontwikkelingssamenwerking, solidariteit met andere mensen, enzovoort. Dat we zo op de centen letten heeft er nota bene wel voor gezorgd dat onze staatsschuld niet zo gigantisch hoog is als de Belgische.

liberalist_NL
13 januari 2007, 00:56
Belgen ....Hollanders ....ik zie geen verschil meer .....Den Haag of Brussel .....allebij willen ze je naaien ....:-(

ik heb Symphatie voor Noord Brabant en Nederlands Limburg ....ik begin in te zien dat we meer tijd nodig hebben .....meschien moet Nederland vergoed de banden met Vlaanderen / België verbreken .....ze komen wel met tranen in hun ogen terug naar ons

voor 25% ben ik Hollander (Me moeder is un halve maar ze is gewoon een Brabander kwa mentaliteit enz) ...ik haat Holland niet ....maar ze mogen wel wat meer Respect geven aan de rest van Nederland !!!
Zullen we een one-issue partij beginnen? Een partij die streeft naar regionalisering en fusie van de Nederlanden. Als dat voor elkaar is scheiden onze wegen.;-)

Breda
13 januari 2007, 01:00
Zullen we een one-issue partij beginnen? Een partij die streeft naar regionalisering en fusie van de Nederlanden. Als dat voor elkaar is scheiden onze wegen.;-)
als we het eens kunnen worden over bepaalde D66 punten van jouw kant en wat PVDA-SP punten van mij kant kan het wat worden :-D

mag me goeie vriend van me die SP-er is een Minister worden van Sport & gezondheid zodra wij aan de macht komen :-P ??

Spinoza
13 januari 2007, 01:03
Belgen ....Hollanders ....ik zie geen verschil meer .....Den Haag of Brussel .....allebij willen ze je naaien ....:-(

...

voor 25% ben ik Hollander (Me moeder is un halve maar ze is gewoon een Brabander kwa mentaliteit enz) ...ik haat Holland niet ....maar ze mogen wel wat meer Respect geven aan de rest van Nederland !!!

Aan je naam te zien kom je ook uit Breda. Ik ook, geboren en getogen in Breda(Belcrum). Het liefst wil ik met iedereen overweg kunnen. Maar het moet jou toch ook opvallen dat Belgen Nederlanders vaak vijandig gezind zijn? En ik ben niet iemand die zijn vijanden lief heeft. Samen met de Hollanders in hetzelfde land wonen hoeft voor mij ook niet. Maar Vlaanderen en Nederland samenvoegen lijkt me helemaal een nachtmerrie. Daarvoor hebben Vlamingen veels te veel ressentimenten jegens ons Nederlanders.

Breda
13 januari 2007, 01:05
Aan je naam te zien kom je ook uit Breda. Ik ook, geboren en getogen in Breda(Belcrum). Het liefst wil ik met iedereen overweg kunnen. Maar het moet jou toch ook opvallen dat Belgen Nederlanders vaak vijandig gezind zijn? En ik ben niet iemand die zijn vijanden lief heeft. Samen met de Hollanders in hetzelfde land wonen hoeft voor mij ook niet. Maar Vlaanderen en Nederland samenvoegen lijkt me helemaal een nachtmerrie. Daarvoor hebben Vlamingen veels te veel ressentimenten jegens ons Nederlanders.
ik zie liever een Onafhankelijk Noord Brabant dan nog langer met Den Haag te leven

en eh ik kom uit de Kesteren , Haagse Beemden ;-)

liberalist_NL
13 januari 2007, 01:05
als we het eens kunnen worden over bepaalde D66 punten van jouw kant en wat PVDA-SP punten van mij kant kan het wat worden :-D

mag me goeie vriend van me die SP-er is een Minister worden van Sport & gezondheid zodra wij aan de macht komen :-P ??
Weet u wat het fijne is? In een confederatie beperkt die regering zich alleen tot defensie en buitenlands beleid. De belastingen zijn dus héél beperkt en de rest is aan de deelstaten. Stelt u voor: Groningen communistisch, Friesland nationalistisch, Noord-Brabant (onder uw leiding natuurlijk;-) ) socialistisch, Gelderland groen-liberaal, en Holland Las Vegas style, het is toch al zo lekker dichtbevolkt. En dat kan allemaal in een confederatie zonder overbodige bemoeienis. Met de Vlaamse en Waalse provincies erbij is het helemaal feest.

Spinoza
13 januari 2007, 01:07
Vlamingen zijn goede mensen. Het zijn de corrupte PS'ers die ervoor gezorgd hebben dat wij nu moeten betalen voor het opvullen van de Waalse gatenkaaswegen. De VLD'ers die partyen lekker mee. Nederlanders zijn trouwens niet gierig, we zijn zuinig, dat is alles. Geen enkel ander volk geeft zoveel aan ontwikkelingssamenwerking, solidariteit met andere mensen, enzovoort. Dat we zo op de centen letten heeft er nota bene wel voor gezorgd dat onze staatsschuld niet zo gigantisch hoog is als de Belgische.

En waarom moeten die goede mensen zich dan altijd zo minachtend over Nederlanders uitlaten? Van Brempt is echt niet de eerste. Het is echt ondenkbaar dat Nederlandse politici zulke uitspraken doen naar aanleiding van serieuze klachten uit een (nog wel) bevriende natie.

liberalist_NL
13 januari 2007, 01:09
En waarom moeten die goede mensen zich dan altijd zo minachtend over Nederlanders uitlaten? Van Brempt is echt niet de eerste. Het is echt ondenkbaar dat Nederlandse politici zulke uitspraken doen naar aanleiding van serieuze klachten uit een (nog wel) bevriende natie.
Het is duidelijk, dat de relaties tussen de Nederlandse en Vlaamse regering beter zijn dan die tussen de Nederlandse en Belgische. Balkie is al meermaals bij Leterme op bezoek geweest.

Breda
13 januari 2007, 01:11
Weet u wat het fijne is? In een confederatie beperkt die regering zich alleen tot defensie en buitenlands beleid. De belastingen zijn dus héél beperkt en de rest is aan de deelstaten. Stelt u voor: Groningen communistisch, Friesland nationalistisch, Noord-Brabant (onder uw leiding natuurlijk;-) ) socialistisch, Gelderland groen-liberaal, en Holland Las Vegas style, het is toch al zo lekker dichtbevolkt. En dat kan allemaal in een confederatie zonder overbodige bemoeienis. Met de Vlaamse en Waalse provincies erbij is het helemaal feest.
eh Noord Brabant = Socialistisch Liberaal .....athans ik werk aan een Fusie Stroming zodat het Socialisme in een Liberaal jasje gegoten wordt ...dus Beperkte Liberalisme ....noem het maar voorzichtige Liberalisme ....eigelijk een Extremere versie van het Sociaal Liberalisme samengesmelt met Socialisme

Spinoza wat is uw Stroming .. ?? stadsgenoot :-D

Spinoza
13 januari 2007, 01:27
Spinoza wat is uw Stroming .. ?? stadsgenoot :-D

Ik ben lid van D66, maar stem ook wel eens op andere partijen. :lol:

liberalist_NL
13 januari 2007, 01:28
Ik ben lid van D66, maar stem ook wel eens op andere partijen. :lol:
Ik ben lid en stem D66, hoewel ik mijn tijd die ik steek in de partij wel eens wat mag opvoeren.

Pukkie
13 januari 2007, 01:43
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

Die Hollanders zijn toch echt niet te schatten: met nieuwejaar konden we meemaken dat Nederland massaal vuurwerk kocht, velen deden dit voor honderden euro's. Er was daar zelfs ne kadee tussen die het heel normaal vond om voor 1000 € vuurwerk te kopen. Honderden euros die binnen de kortste keren de lucht werden ingeschoten. En dit met veel plezier.
Maar nu ze 60 € zouden moeten neertellen voor gebruik te maken van de Belgische wegen trekken ze een bef van hier tot in Congo :lol:
Ni zwaanze éé mannen. :twisted:

Breda
13 januari 2007, 01:46
ik denk er overna om bij de SP of D66 lid te worden ....aangezien ik ook een liberaale kant heb naast mijn beperkte Socialistische standpunten

hoeveel kost het ?? lidmaatschap van de D66

liberalist_NL
13 januari 2007, 01:46
Die Hollanders zijn toch echt niet te schatten: met nieuwejaar konden we meemaken dat Nederland massaal vuurwerk kocht, velen deden dit voor honderden euro's. Er was daar zelfs ne kadee tussen die het heel normaal vond om voor 1000 € vuurwerk te kopen. Honderden euros die binnen de kortste keren de lucht werden ingeschoten. En dit met veel plezier.
Maar nu ze 60 € zouden moeten neertellen voor gebruik te maken van de Belgische wegen trekken ze een bef van hier tot in Congo :lol:
Ni zwaanze éé mannen. :twisted:
Het is niet in proporties, gezien hoevaak Nederlanders gebruik maken van de snelweg in België. Een maandvignet lijkt me een perfecte oplossing.

liberalist_NL
13 januari 2007, 01:46
ik denk er overna om bij de SP of D66 lid te worden ....aangezien ik ook een liberaale kant heb naast mijn beperkte Socialistische standpunten

hoeveel kost het ?? lidmaatschap van de D66
Aan je profiel te zien, €25 per jaar.

Nussbaum
13 januari 2007, 01:51
Klopt het trouwens dat er in Europees verband al een heffing is voor (zware) vrachtauto's, en dat de Belgen hier dus ook geld voor ontvangen in verhouding tot de belasting van hun wegen?

Dan zou de invoering van het vignet, en het argument dat de buitenlanders Belgische wegen kapot rijden, helemaal onterecht zijn.

Dat is het eurovignet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurovignet

Asshen Sukar
13 januari 2007, 10:45
Het is niet in proporties, gezien hoevaak Nederlanders gebruik maken van de snelweg in België. Een maandvignet lijkt me een perfecte oplossing.

Komt er ook. Zo belachelijk zijn we niet om iederen Fransman, Nederlander die een keer door ons landje moet op vakantie voor een heel jaar te laten betalen.
In Oostenrijk kost het voor 2 maand 14euro ofzo.

De prijs van 60euro is trouwens gebaseerd op de kost van de de wegenbelasting denk ik voor ons. Geen idee waar ze anders dat bedrag vandaag halen want officieel staat er nog geen vast.

baarle
13 januari 2007, 11:15
Betekent dit dat de haven van Londen ook verdwijnt volgens jou? Die ligt nog een stuk sterker landinwaarts.

Ik weet niet hoe het zit met de diepgang van de Thames tussen de Noordzee en Londen. Dat is namelijk cruciaal: de kost om de vaargeul steeds weer dieper te maken en te houden.

Ben je overigens zeker dat Londen dieper ligt (Antwerpen = 80 km)? Als ik dat op een kaart bekijk, dan lijkt de oostkant van Londen toch heel wat dichter bij de zee te liggen; het estuarium is ook heel wat breder.

baarle
13 januari 2007, 11:22
Met het Delwaidedok komen er grotere schepen binnen, en dat is een hele goede zaak.

Het Deurganckdok werkt een jaar na zijn opening nog steeds op minimale capaciteit, in die mate dat de afwerking ervan uitgesteld is tot volgend jaar. De megalomane plannen voor een Saeftingedok, dat over Doel moet komen, zijn zelfs opgeborgen.

En ondertussen blijven de kosten voor permanente uitdieping van de Westerschelde stijgen, en nemen ze een steeds groter deel van de Vlaamse begroting in beslag. Het moment nadert dat de kost om de Westerschelde toegankelijk te houden voor steeds grotere schepen, de mogelijkheden van Vlaanderen zal overstijgen.

En dan heb ik het nog niet gehad over de immense problemen om al die containers over de weg buiten te krijgen, waar nog helemaal niets voor gedaan is...

baarle
13 januari 2007, 11:35
Vlamingen zijn goede mensen. Het zijn de corrupte PS'ers die ervoor gezorgd hebben dat wij nu moeten betalen voor het opvullen van de Waalse gatenkaaswegen.

En dat corrupt systeem wens jij nog te versterken via je steun voor een unitair BUB-België.

Nederlanders betalen voortaan mee om de Waalse PS-staat te financieren! Vlaanderen en Nederland komen een beetje in hetzelfde schuitje te zitten.

Hopelijk is de vignettenoorlog een gelegenheid om de ware aard van het Belgisch systeem in de Nederlandse publieke opinie te laten doordringen.

liberalist_NL
13 januari 2007, 11:37
En dat corrupt systeem wens jij nog te versterken via je steun voor een unitair BUB-België.

Steunen? Dat lijkt mij sterk overdreven. Ik heb gezegd dat het voor een aantal problemen een oplossing kan bieden.

baarle
13 januari 2007, 11:38
En waarom moeten die goede mensen zich dan altijd zo minachtend over Nederlanders uitlaten? Van Brempt is echt niet de eerste.

Omdat goedkoop anti-Ollandisme bon ton is bij het Belgicistische establishment. Het is hun levensverzekering, de enige manier waarop ze het bestaan van hun staat en hun corrupte systeem kunnen blijven verantwoorden. Meer is er echt niet om België overeind te houden!

Van Brempt is een inhoudsloze apparatsjik, daar moet je geen sprankelende eigen visies van verwachten. Ze wauwelt gewoon na wat van haar verwacht wordt.

baarle
13 januari 2007, 11:45
Steunen? Dat lijkt mij sterk overdreven. Ik heb gezegd dat het voor een aantal problemen een oplossing kan bieden.

Hoe kan inherente corruptie een oplossing bieden?

liberalist_NL
13 januari 2007, 11:45
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.
Je kunt het ook nog zien als een ''landbouwsubsidie'' om Rotterdam te bevoordelen!:-D

liberalist_NL
13 januari 2007, 11:47
Hoe kan inherente corruptie een oplossing bieden?
Niet op dit terrein i.i.g., maar met eengemaakte partijen is het in ieder geval makkelijker de PS (die nu al ik weet niet hoeveel jaar regeert) buiten de deur te houden.

baarle
13 januari 2007, 11:49
Niet op dit terrein i.i.g., maar met eengemaakte partijen is het in ieder geval makkelijker de PS (die nu al ik weet niet hoeveel jaar regeert) buiten de deur te houden.

Met eengemaakte partijen vermeng je het hart van de corruptie met de iets minder corrupte delen, zodat die laatsten even erg worden als de eersten.

liberalist_NL
13 januari 2007, 11:52
Met eengemaakte partijen vermeng je het hart van de corruptie met de iets minder corrupte delen, zodat die laatsten even erg worden als de eersten.
Zijn dan werkelijk alle Waalse partijen corrupt? Ik dacht alleen de PS.

Asshen Sukar
13 januari 2007, 11:55
En dat corrupt systeem wens jij nog te versterken via je steun voor een unitair BUB-België.

Nederlanders betalen voortaan mee om de Waalse PS-staat te financieren! Vlaanderen en Nederland komen een beetje in hetzelfde schuitje te zitten.

Hopelijk is de vignettenoorlog een gelegenheid om de ware aard van het Belgisch systeem in de Nederlandse publieke opinie te laten doordringen.

Ik hoop dat in de toekomst Vlaanderen dat vignet afschaft en Wallonie er alleen mee laat zitten. Dan wordt Belgie echt hillarisch.

baarle
13 januari 2007, 11:55
Zijn dan werkelijk alle Waalse partijen corrupt? Ik dacht alleen de PS.

Mijn beste, lees eens wat over het Belgisch separatisme, en liefst uit een niet door de staat gecontroleerde bron. (*)

Het Belgisch concept is gebaseerd op corruptie. Partijen die daar niet wensen aan deel te nemen, bestaan niet, en als ze toch zouden bestaan worden ze gecordoniseerd.

Er is maar één oplossing om tot een aanvaardbaar corruptieniveau te komen: de Belgische staat afschaffen en vervangen door twee nieuwe staten.

---------------------

(*) Mogelijke lectuur:

Gekochte loyauteit, Secessie, http://www.secessie.nu/?tekst=toonart&nummer=64

De Vierde Macht, Secessie, http://www.secessie.nu/?tekst=toonhtml&artikel=904-33

Zwartengeel
13 januari 2007, 11:58
Aan je naam te zien kom je ook uit Breda. Ik ook, geboren en getogen in Breda(Belcrum). Het liefst wil ik met iedereen overweg kunnen. Maar het moet jou toch ook opvallen dat Belgen Nederlanders vaak vijandig gezind zijn? En ik ben niet iemand die zijn vijanden lief heeft. Samen met de Hollanders in hetzelfde land wonen hoeft voor mij ook niet. Maar Vlaanderen en Nederland samenvoegen lijkt me helemaal een nachtmerrie. Daarvoor hebben Vlamingen veels te veel ressentimenten jegens ons Nederlanders.

Analoog met de reacties op je andere post van Baarle. Veel Vlamingen zijn na 177 jaar als het ware vergiftigd door het 'anti-hollandisme' van de Belgische staat en de aan hen opgedrongen belgitude, die een wig slaat tussen hen en de Nederlanders en hen doet vergeten wie hun échte vijand is.

Kim
13 januari 2007, 13:25
En dan heb ik het nog niet gehad over de immense problemen om al die containers over de weg buiten te krijgen, waar nog helemaal niets voor gedaan is...

Binnenvaart, spoorvervoer... Men is er mee bezig hoor.

En het moest inderdaad Deurganckdok zijn ipv Delwaidedok, ik heb me even vergist. :)

Kim
13 januari 2007, 13:26
Ik hoop dat in de toekomst Vlaanderen dat vignet afschaft en Wallonie er alleen mee laat zitten. Dan wordt Belgie echt hillarisch.

Dus jij maakt er geen probleem van dat Vlaamse wegen kapot worden gereden en dat jij mee moet betalen voor een ander?

Spinoza
13 januari 2007, 13:34
Dus jij maakt er geen probleem van dat Vlaamse wegen kapot worden gereden en dat jij mee moet betalen voor een ander?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurovignet

Dus jullie worden al voor een deel gecompenseerd voor het "kapot rijden" van de Vlaamse wegen. Bovendien krijgen Belgen die 60euro ook nog eens terug, ook al zouden zij de wegen zwaarder belasten dan een Nederlander die eens per jaar in Frankrijk op vakantie gaat.

Ik heb niets tegen het principe dat de gebruiker betaalt, in de vorm van tol. Maar dat moet dan wel een eerlijke vorm van tol zijn, zoals in Nederland bij de tunnel onder de Westerschelde, en het toekomstige rekeningrijden.

baarle
13 januari 2007, 14:03
Binnenvaart, spoorvervoer... Men is er mee bezig hoor.

Eerst een megadok aanleggen en een dorp opruimen, jaren later eens beginnen denken aan de toegangswegen...

This must be Belgium. :-(

baarle
13 januari 2007, 14:06
Dus jij maakt er geen probleem van dat Vlaamse wegen kapot worden gereden en dat jij mee moet betalen voor een ander?

Nederlanders zijn niet "een ander".

Bovendien moeten wij ook niet betalen voor het kapotrijden van hun wegen.

Heel die vignethistorie is door de Waalse regering in gang gezet omdat ze chronisch geld te kort hebben. Vlaanderen heeft geen vignet nodig om zijn autowegen te betalen.

Het is weer een zeer typische Belgische affaire. Een geldsluis voor het armlastige zuiden, de Nederlanders mogen nu meebetalen voor de PS-corruptie.

Kim
13 januari 2007, 14:16
Nederlanders zijn niet "een ander".

Dat zijn ze tot op de dag van vandaag nog altijd wel, Vlaanderen en Nederland zijn nog altijd niet één geheel. Tot uw grote spijt en tot mijn groot jolijt.

Bovendien moeten wij ook niet betalen voor het kapotrijden van hun wegen.
Tja, ik zal hen niet tegenhouden om eveneens een vignet in te voeren.

Heel die vignethistorie is door de Waalse regering in gang gezet omdat ze chronisch geld te kort hebben. Vlaanderen heeft geen vignet nodig om zijn autowegen te betalen.
Vlaamse wegen hebben ook te lijden onder het vele verkeer van andere landen. Dat mag best gecompenseerd worden.

Het is weer een zeer typische Belgische affaire. Een geldsluis voor het armlastige zuiden, de Nederlanders mogen nu meebetalen voor de PS-corruptie.

U heeft steeds aanmerkingen op mijn replieken, maar u laat zich toch ook wel weer enigszins kennen in deze situatie.

baarle
13 januari 2007, 14:50
U heeft steeds aanmerkingen op mijn replieken,

Dat heet "discussie", beste Kim. http://forum.politics.be/attachment.php?attachmentid=16824&stc=1&d=1168696042

Je zou toch niet willen dat ik je hier steevast gelijk zou geven? Of je met fluwelen handschoentjes behandelen?

maar u laat zich toch ook wel weer enigszins kennen in deze situatie.

Ik kan het niet helpen dat er in Belgie geen maatregel meer kan getroffen worden zonder dat die weer een nieuwe geldsluis naar Wallonie opent. Zoals met de flitspalen "flits, je geld zit in Wallonie".

Voel je vrij om de aantijging te weerleggen. :-)

Asshen Sukar
13 januari 2007, 15:02
Dus jij maakt er geen probleem van dat Vlaamse wegen kapot worden gereden en dat jij mee moet betalen voor een ander?

We halen er ook financieel voordeel uit.
We zitten in de EU en de vrijhandelszone heeft ons al heel veel opgebracht.
Als onze wegen er nu absoluut belabberd bijlagen door buitenlands toedoen had je gelijk.

Als iederen land in de EU moest gaan aanrekenen wat een ander aan kosten opleverde waren we nooit ver gekomen.
Welkom in Europa.

En Vlaanderen heeft nauwelijks schulden en een begrotingsoverschot. Van mij mag je er de wegenbelasting mee afschaffen hoor. Of schaf een andere belasting af. Liever dan het uitgeven. Je kan het aan Europa of Wallonie geven zijn ze er dubbel blij mee. Met geld moet je iets doen.

manta
14 januari 2007, 14:29
En voor mensen die korte afstanden afleggen of op doorreis zijn een goedkopere vignet laten kopen.
Mensen uit Zeeuws-Vlaanderen worden nu dubbel gepakt, ze moeten ook al tol betalen voor de Westerschelde Tunnel.
Hoog tijd dat we die mensen bevrijden van het Nederlandse juk . Geografisch gezien ligt het toch bij Vlaanderen...

Breda
14 januari 2007, 14:34
Hoog tijd dat we die mensen bevrijden van het Nederlandse juk . Geografisch gezien ligt het toch bij Vlaanderen...
kan je ook zeggen van Nederlands Limburg & Noord Brabant ....maar als het aan die ligt vormen die 2 nog liever een Confederatie met elkaar dan bij Vlaanderen gevoegd te worden

Vorenus
14 januari 2007, 14:36
Hoog tijd dat we die mensen bevrijden van het Nederlandse juk . Geografisch gezien ligt het toch bij Vlaanderen...


Het is niet de fout van België dat inwoners van Zeeuws-Vlaanderen moeten betalen. De Nederlandse staat moet dan maar een brug of tunnel bouwen die gratis is.

Wij hebben bovendien een enorm bedrag betaalt om de Westerschelde te gebruiken.

Alleen in Baarle (ik kan niet op de naam komen) kan men eventueel dit niet doervoeren.

manta
14 januari 2007, 14:41
En het moest inderdaad Deurganckdok zijn ipv Delwaidedok, ik heb me even vergist. :)
Dure vergissing , zeker met de toltunnel ertussen . Ik geloof dat het 12 euro is voor een enkele passage met een vrachtwagen. ;-)
Bijna alle Europese landen voeren een soort tolsysteem in . Nederland zal ook wel met iets dergelijks op de proppen komen . Jammer genoeg voor hen heeft dat landje weinig of geen waarde als transitland. het is voor het Europees vrachtverkeer redelijk eenvoudig om er met een grote boog rond te rijden.8-)
En i.v.m. hun ideetje om langs Duitsland op vakantie te vertrekken , ook in Duitsland gaan er al stemmen op om gewoon verkeer met maut te belasten.

manta
14 januari 2007, 14:50
Wij hebben bovendien een enorm bedrag betaalt om de Westerschelde te gebruiken.

.
Ja , en hoe lang wachten we ondertussen op een regeling voor de uitdieping ervan ? Nederland is erg gekant tegen die uitdieping , want hoe meer scheepvaart naar Antwerpen , hoe minder werk in Rotterdam. En ze zouden zo graag wat meer werk hebben , in Amsterdam ligt er een nieuwe superhaven zo goed als weg te rotten ... :lol: .

Derk de Tweede
15 januari 2007, 08:52
Eerst een megadok aanleggen en een dorp opruimen, jaren later eens beginnen denken aan de toegangswegen...

This must be Belgium. :-(

Is hier echt niet veel beter!

lombas
15 januari 2007, 09:05
Een rivier moet je niet bouwen. Trouwens, Vlaanderen betaalt reeds een deel van de onderhoudskosten van de Nederlandse Schelde.