PDA

View Full Version : Groen!: Autosalon: Ontradingsbeleid van minister Landuyt maat voor niets


Politics.be
12 januari 2007, 14:00
Autosalon in het teken van de 4X4. Ontradingsbeleid van minister Landuyt maat voor niets. Op het autosalon dat vandaag opent, staan de 4X4-wagens in het zonnetje. Er wordt een aparte tentoonstelling aan gewijd en je kan met je terreinwagens een “spectaculaire 4X4-piste” uittesten.De 4X4’s zitten dan ook in de lift. Het aantal verkochte terreinwagens stijgt voortdurend. De laatste tien jaar vond een verviervoudiging plaats. 1996 : 8.766 - 2004 : 35.980 - 2005 : 37.809 - 2006 : geraamd op meer dan 40.000 De acties van minister Landuyt hebben dus weinig uitgehaald. De terreinwagens zijn wel een fiscaal voordeel kwijt. Maar daar blijft het bij. Alle automerken willen nu een 4X4 op de markt brengen. Ook de vermaledijde “Amerikaanse bakken” (type Dodge Ram) of de Chinese terreinwagens zullen op termijn allicht toch doorbreken.

Lees verder... (http://www.politics.be/persmededelingen/13648/)

Griffin
12 januari 2007, 16:27
Als de mensen al de extra taksen kunnen betalen, is het teken dat ze niks tekort komen eh.

Sfax
12 januari 2007, 16:37
Glorieux; 't was te denken dat zo'n tekst alleen van dezelfde oen kan komen die moord en brand schreeuwde over "lekkende" vaatjes kernafval.

Alsof de gemiddelde personenwagen een 4.5 Turbo in sport-uitvoering heeft steken... :D

Ieder beslist nog steeds zelf wat ze doen met hun eigen geld; als ze dat willn spenderen aan zo'n kar en de bijhorende taksen, dan is dat hun zaak.

groen!?
13 januari 2007, 20:08
en bijbehorende CO2 vervuiling en bijbehorend verhoogd gevaar voor voetgangers...

Gun
13 januari 2007, 20:15
en bijbehorende CO2 vervuiling en bijbehorend verhoogd gevaar voor voetgangers...Groen?

Vorenus
13 januari 2007, 20:24
Welke bijkomende C02-vervuiling. Het wordt duidelijk dat Groen over deze materie niets van afweet. De meeste zogenaamde 4x4 zijn SUV met tweewielaandrijving. Maw ze verbruiken evenveel als een gewone auto.

Wat de verhoogde onveiligheid voor de zwakke weggebruiker betreft, is dit wel bewezen? Ik heb er nooit een studie van gezien.

groen!?
13 januari 2007, 20:34
Autosalon in het teken van de 4X4
Ontradingsbeleid van minister Landuyt maat voor niets

Op het autosalon dat vandaag opent, staan de 4X4-wagens in het zonnetje. Er wordt een aparte tentoonstelling aan gewijd en je kan met je terreinwagens een “spectaculaire 4X4-piste” uittesten.
De 4X4’s zitten dan ook in de lift. Het aantal verkochte terreinwagens stijgt voortdurend. De laatste tien jaar vond een verviervoudiging plaats.

1996 : 8.766
2004 : 35.980
2005 : 37.809
2006 : geraamd op meer dan 40.000

De acties van minister Landuyt hebben dus weinig uitgehaald. De terreinwagens zijn wel een fiscaal voordeel kwijt. Maar daar blijft het bij. Alle automerken willen nu een 4X4 op de markt brengen. Ook de vermaledijde “Amerikaanse bakken” (type Dodge Ram) of de Chinese terreinwagens zullen op termijn allicht toch doorbreken.

Nochtans blijkt uit studies dat de 4X4’s bijzonder gevaarlijk zijn als ze in aanvaring komen met lichtere wagens, en zeker als ze voetgangers of fietsers aanrijden. Het risico op een ernstig letsel is voor het slachtoffer vier keer zo groot. Tegelijk zijn ook de inzittenden van een 4X4 niet echt veilig, door het hoge kantelrisico van deze wagens.

Ronduit verontrustend is de zware milieuvervuiling door terreinwagens in vergelijking met gewone wagens. Een model als de Porsche Cayenne 4.5 Turbo S verbruikt met 15,7 liter per 100 km meer dan het dubbele van een gewone personenwagen en stoot met 378 gram CO2 per kilometer ook meer dan twee keer zo veel CO2 uit.

De lijst van ecoscores van veel voorkomende 4X4’s in België vindt u hieronder, met cijfers van de ecoscore-website van VITO en de nieuwe CO2-gids van de auto. Uit deze lijst blijkt ten overvloede dat de meeste terreinwagens slechter scoren dan de gemiddelde personenwagens.

Minister Landuyt heeft dus twee keer gefaald: op vlak van veiligheid en op vlak van milieu.
In andere landen worden er wel maatregelen genomen om 4X4’s te weren uit de stad : bijv. in steden als Parijs, Londen, Nijmegen, Amsterdam. In ons land is het tot nu toe bij woorden gebleven.
Meer zelfs: het autosalon viert met onverholen leedvermaak de triomf van de 4X4.

Groen! sluit zich ten slotte aan bij de kritiek van Febiac op het feit dat de regering Verhofstadt nauwelijks iets gedaan heeft om propere auto’s te stimuleren.
Maar als Febiac op haar autosalon dan zelf de 4X4’s in het zonnetje zet, hebben ze weinig recht van spreken.

Een meer uitgebreid dossier over de terreinwagens, veiligheids- en milieukenmerken en maatregelen in het buitenland, Vindt u in bijlage


Eloi Glorieux, Vlaams parlementslid Groen!, GSM 0475 98 20 93


Persdienst Groen!
Sylvie Fabré, Persverantwoordelijke, 0476/99 97 13


Sergeant De Bruynestraat 78-82 1070 Anderlecht | tel. 02 219 19 19 | fax 02 223 10 90 e-mail [email protected]



Ecoscores van SUV’s (rangorde : van beter naar slechter voor het milieu)

MERK/MODEL ECOSCORE Verbruik CO2 fijn stof[1]
Toyota Prius : 75 4,3 l/100km 104g/km
personenwagen[2] 58 6,8 152,5 25mg/km[3]
Suzuki Jimny 63 – 57 7,3 174
Suzuki Jimny Diesel 6,1 162 19
Toyota RAV4 63 - 55 8,6-9 202-212
Toyota RAV4 Diesel 6,6-7 173-185 3-16
Daihatsu Terios 62 - 59 7,5-8,5 176-201
Hyundai Tucson 61 – 54 7 184 37
Kia Sportage 61 - 52 8-10 190-237
Kia Sportage Diesel 7-8 184-210 4-37
Suzuki Grand Vitara 60 – 55 8,7-9,4 210-228
Honda CR-V 57 - 55 9-9,3 215-221
Honda CR-V Diesel 6,7 177 20
Chevrolet Captiva 56 - 48 8,9-11,5 217-264
Chevrolet Captiva Diesel 7,4-8,7 197-233 ?
Hyundai Santa Fé 55 - 51 10,1-10,6 241-252
Hyundai Santa Fé Diesel 7,1-8,3 187-220 36-64
BMW X3 55 – 46 9,3-12,1 223-293
BMW X3 Diesel 7,2-8,6 191-229 1
Landrover Freelander 52 – 50 7,6-8,6 203-240 ?
Kia Sorento 51 – 47 10,9-11,9 259-286
Kia Sorento Diesel 8,5-8,9 226-238 64-80
Volvo XC90 50 – 43 11,2-13,5 269-322
Volvo XC90 Diesel 9 239 1
BMW X5 50 – 43 12,7-13,5 307-324
BMW X5 Diesel 8,6-9,4 229-250 55
Mercedes M-klasse 49 - 37 11,5-16,5 275-392
Mercedes M-klasse Diesel 9,4-11,1 249-294 ?
Ssang Yong Rexton 48 8,6-9 228-233 ?
Lexus RX300 47 ? ?
Jeep Grand Cherokee 45 – 38 14,9-15,4 352-364
Jeep Grand Cherokee Diesel 10,2 270 38
Volkswagen Touareg 44 - 39 13,8-14,8 331-355
Volswagen Touareg Diesel 9,6-12,8 259-346 60-84
Porsche Cayenne 44 – 38 13,2-15,8 320-380
Cadillac SRX 42 – 40 14-14,7 331-349









[1] bij dieselwagens
[2] gemiddelde voor personenwagens die nieuw op de markt komen in België
[3] is de EURO 4 - norm

Sfax
13 januari 2007, 20:51
en bijbehorende CO2 vervuiling en bijbehorend verhoogd gevaar voor voetgangers...

Bijhorende CO2 vervuiling? Weet je dat die monsterlijke SUV's minder vervuilen dan een ietwat oudere wagen? Gaat groen ook tegen al die wagens ageren?

Bijhorend verhoogd gevaar voor voetgangers? Ben je minder dood als een gewone wagen je opschept?

Daphne
13 januari 2007, 22:09
De meeste zogenaamde 4x4 zijn SUV met tweewielaandrijving. Maw ze verbruiken evenveel als een gewone auto.

Dat is flagrant onwaar. Alleen al de grotere massa van het voertuig, de ongunstige Cx,Cy en Cz-waarden en de grotere wrijvingsverliezen tussen band en wegdek zorgen voor een gevoelig hoger verbruik.

Sfax
13 januari 2007, 22:53
Dat is flagrant onwaar. Alleen al de grotere massa van het voertuig, de ongunstige Cx,Cy en Cz-waarden en de grotere wrijvingsverliezen tussen band en wegdek zorgen voor een gevoelig hoger verbruik.

Zever, en dat zie je snel als je even het vergelijk maakt (maar dan moet je wel de juiste vergelijking maken).

Eens zien, we nemen de BMW X5; dat is toch een stevige SUV niet?
Volgens de post hierboven zijn de gegevens
BMW X5 Diesel 8,6-9,4 229-250 55

Die 8,6l/100km en uitstoot van 229g/km zijn de waarden voor het basis diesel-model: de 3.0d (kleinst verkrijgbare model, 218pk).

Neem daarnaast bijvoorbeeld een Opel Signum met vergelijkbare motor (ook een 3.0, maar lagere pk-waarde, 183pk), dan zit je op 8l/100km en 190g/km. Dat is allniet bepaald wat je gevoelig meer verbruik kan noemen, maar neem daar identiek dezelfde motor en je gaat amper verschil zien.

C2C
14 januari 2007, 00:14
Goed nieuws: EU Commissaris voor Milieu, Stavros Dimas, de machtigste milieuminister op de planeet, gaat de standaard voor CO2-uitstoot voor wagens *verplichten*. Maximaal nog 120gram per kilometer.

EU to propose new CO2 rules for cars on Jan 24
12 Jan 2007 17:04:49 GMT
Source: Reuters
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L12897807.htm


Dat betekent dat alle gas guzzlers (SUVs, Bentleys, Range Rovers en andere rommelbakken) serieus gaan moeten ingrijpen in hun technologie, anders mogen ze gewoon niet meer verkocht worden in de EU. De onzuinige, klimaatvernietigende, lelijke gedrochten worden verbannen uit ons landschap, bij wet.

Tot nu toe hadden de autoconstructeurs een "vrijwillige" overeenkomst met de EU afgesloten om autos te maken met lagere emissies, maar zoals altijd hebben ze er niks van gebakken.

Carmakers fail to deliver on CO2 cuts, fuel consumption[fr (http://www.euractiv.com/fr/transport/progres-termes-reductions-emissions-co2-consommation-carburant/article-154445)][de (http://www.euractiv.com/de/verkehr/hersteller-tun-wenig-senkung-co2-ausstoes-kraftstoffverbrauchs-autos/article-154447)]
Published: Wednesday 19 April 2006 | Updated: Friday 12 January 2007
http://www.euractiv.com/en/transport/carmakers-fail-deliver-co2-cuts-fuel-consumption/article-154444


Gedaan dus met de vrijwillige afspraken met de industrie, die zoals steeds uitmonden in vrijblijvendheid en onverantwoordelijkheid. Vanaf nu komt er een wet.

Als ge niet gehoorzaamt en rommelbakken wilt blijven produceren, dan komt ge de EU niet binnen. Zo simpel is het.

Daphne
14 januari 2007, 00:22
Zever, en dat zie je snel als je even het vergelijk maakt (maar dan moet je wel de juiste vergelijking maken).

In citeerde Hellfigger die zegt: "
De meeste zogenaamde 4x4 zijn SUV met tweewielaandrijving. Maw ze verbruiken evenveel als een gewone auto."

Een gewone auto situeert zich in het segment Golf, Astra, Corolla enz.
De modellen die u beschrijft verbruiken (en vervuilen) dus inderdaad gevoelig meer dan een gewone auto.

Denk dus in het vervolg 's na voor u iemands bijdrage "zever" noemt en voor je iemand wil leren hoe ze juiste vergelijkingen moet maken.

Met dank bij voorbaat.

Thomas-
14 januari 2007, 00:44
Goed nieuws: EU Commissaris voor Milieu, Stavros Dimas, de machtigste milieuminister op de planeet, gaat de standaard voor CO2-uitstoot voor wagens *verplichten*. Maximaal nog 120gram per kilometer.
120g/km lijkt mij toch extreem weinig. Als men die maatregel morgen zou invoeren zou men bv geen enkele VW Golf meer mogen verkopen.

C2C
14 januari 2007, 00:50
120g/km lijkt mij toch extreem weinig. Als men die maatregel morgen zou invoeren zou men bv geen enkele VW Golf meer mogen verkopen.

Da's waar en de targets zullen ook stapsgewijs gehaald moeten worden. In het voorstel mogen autoconstructeurs die 120gram ook spreiden over hun hele aanbod van wagens; dus voor elk gedrocht, komt er dan automatisch een hyper-efficiënt, super-sexy, schoon, high-tech autootje in de plaats.

Eén ding staat vast: aangezien de "vrijwillige" afspraak neerkwam op schandelijke vrijblijvendheid, gaan we met dat gefoefel ophouden. Op de vrijblijvendheid van de autoconstructeurs valt niet te bouwen. We gaan de zaak dus bij wet vaststleggen. Wie de wet niet naleeft vliegt buiten.

Bovendien is dit de kracht van het nieuwe Europa: de Unie kan de hele wereld (van de mobiliteit in dit geval) veranderen, niet enkel in Europa. Want elke constructeur wil verkopen in de grootste markt ter wereld, en zal dus moeten gehoorzamen. Gehoorzamen betekent: investeren in technologie en in slim werk. Eens die investeringen gemaakt zijn dan komt er een super-product uit dat de auto-maker ook buiten Europa zal introduceren. En zo veranderen wij, de EU, de hele wereld.
De REACH maatregel toont aan dat deze strategie zeer goed werkt.

Gun
14 januari 2007, 00:55
Goed nieuws: EU Commissaris voor Milieu, Stavros Dimas, de machtigste milieuminister op de planeet, gaat de standaard voor CO2-uitstoot voor wagens *verplichten*. Maximaal nog 120gram per kilometer.

EU to propose new CO2 rules for cars on Jan 24
12 Jan 2007 17:04:49 GMT
Source: Reuters
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L12897807.htm


Dat betekent dat alle gas guzzlers (SUVs, Bentleys, Range Rovers en andere rommelbakken) serieus gaan moeten ingrijpen in hun technologie, anders mogen ze gewoon niet meer verkocht worden in de EU. De onzuinige, klimaatvernietigende, lelijke gedrochten worden verbannen uit ons landschap, bij wet.

Tot nu toe hadden de autoconstructeurs een "vrijwillige" overeenkomst met de EU afgesloten om autos te maken met lagere emissies, maar zoals altijd hebben ze er niks van gebakken.

Carmakers fail to deliver on CO2 cuts, fuel consumption[fr (http://www.euractiv.com/fr/transport/progres-termes-reductions-emissions-co2-consommation-carburant/article-154445)][de (http://www.euractiv.com/de/verkehr/hersteller-tun-wenig-senkung-co2-ausstoes-kraftstoffverbrauchs-autos/article-154447)]
Published: Wednesday 19 April 2006 | Updated: Friday 12 January 2007
http://www.euractiv.com/en/transport/carmakers-fail-deliver-co2-cuts-fuel-consumption/article-154444


Gedaan dus met de vrijwillige afspraken met de industrie, die zoals steeds uitmonden in vrijblijvendheid en onverantwoordelijkheid. Vanaf nu komt er een wet.

Als ge niet gehoorzaamt en rommelbakken wilt blijven produceren, dan komt ge de EU niet binnen. Zo simpel is het.We're not that far ... er zijn grote en zwaarwichtige lobby's in Europa ...;-)

Vorenus
14 januari 2007, 06:21
VW Golf

1,9l TDi 90 pk

CO2 uitstoot (g/km) 135
Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km) 4,3
Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km) 5,0
Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km) 6,4

1,9l TDi 105 pk 6v

CO2 uitstoot (g/km) 140
Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km) 4,4
Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km) 5,2
Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km) 6,8

2,0l TDI 136 pk 6v

CO2 uitstoot (g/km) 150
Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km) 4,7
Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km) 5,6
Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km) 7,2

2,0l 200 pk T-FSI 6v

CO2 uitstoot (g/km) 192
Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km) 6,2
Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km) 8,0
Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km) 11,0

1,6l 115 pk FSI 6v

CO2 uitstoot (g/km) 161
Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km) 5,5
Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km) 6,7
Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km) 8,8

Hyundai Tucson (een van de meest verkochte SUV waarvan slechts 25% 4WD is)

2.0 CRDi GL

Buiten bebouwde kom 5.9 l/100km
Binnen bebouwde kom 8.8 l/100km
Gemengd verkeer 7 l/100km
CO2 (g/km) 184 g/km
CO (g/km) 0.148 g/km

2.0 GLi

Buiten bebouwde kom 6.6 l/100km
Binnen bebouwde kom 10.4 l/100km
Gemengd verkeer 8 l/100km
CO2 (g/km) 190 g/km
CO (g/km) 0.364 g/km

2.0 CRDi GLS 'S' 4WD

Buiten bebouwde kom 6.2 l/100km
Binnen bebouwde kom 8.9 l/100km
Gemengd verkeer 7.1 l/100km
CO2 (g/km) 187 g/km
CO (g/km) 0.148 g/km


Nogmaals, vervuilender?

groen!?
14 januari 2007, 10:04
ja, of kan u niet goed lezen/vergelijken?

Sfax
14 januari 2007, 11:42
In citeerde Hellfigger die zegt: "
De meeste zogenaamde 4x4 zijn SUV met tweewielaandrijving. Maw ze verbruiken evenveel als een gewone auto."

Een gewone auto situeert zich in het segment Golf, Astra, Corolla enz.
De modellen die u beschrijft verbruiken (en vervuilen) dus inderdaad gevoelig meer dan een gewone auto.

Op elk van die "gewone" modellen, kan je evenzeer die motorisaties krijgen. Wie ben jij trouwens om te gaan bepalen wat een gewone wagen is en wat niet. Een Signum zit heus niet bij de top of the pack hoor. Dat is een stevige middenklasser.
Los daarvan: elke ietwat oudere "gewone" wagen vervuilt nog een pak meer, zeker als het van die wagens zijn die nooit veel kilometers doen. Ga je ook iedereen verplichten een nieuwe wagen te kopen?


Denk dus in het vervolg 's na voor u iemands bijdrage "zever" noemt en voor je iemand wil leren hoe ze juiste vergelijkingen moet maken.

Uw bijdrage was dan ook zever en uw vergelijkingen zijn niet to the point. e opmerking was dan ook volledig terecht.

Sfax
14 januari 2007, 11:46
Goed nieuws: EU Commissaris voor Milieu, Stavros Dimas, de machtigste milieuminister op de planeet, gaat de standaard voor CO2-uitstoot voor wagens *verplichten*. Maximaal nog 120gram per kilometer.

EU to propose new CO2 rules for cars on Jan 24
12 Jan 2007 17:04:49 GMT
Source: Reuters
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L12897807.htm


Dat betekent dat alle gas guzzlers (SUVs, Bentleys, Range Rovers en andere rommelbakken) serieus gaan moeten ingrijpen in hun technologie, anders mogen ze gewoon niet meer verkocht worden in de EU. De onzuinige, klimaatvernietigende, lelijke gedrochten worden verbannen uit ons landschap, bij wet.

Tot nu toe hadden de autoconstructeurs een "vrijwillige" overeenkomst met de EU afgesloten om autos te maken met lagere emissies, maar zoals altijd hebben ze er niks van gebakken.

Carmakers fail to deliver on CO2 cuts, fuel consumption[fr (http://www.euractiv.com/fr/transport/progres-termes-reductions-emissions-co2-consommation-carburant/article-154445)][de (http://www.euractiv.com/de/verkehr/hersteller-tun-wenig-senkung-co2-ausstoes-kraftstoffverbrauchs-autos/article-154447)]
Published: Wednesday 19 April 2006 | Updated: Friday 12 January 2007
http://www.euractiv.com/en/transport/carmakers-fail-deliver-co2-cuts-fuel-consumption/article-154444


Gedaan dus met de vrijwillige afspraken met de industrie, die zoals steeds uitmonden in vrijblijvendheid en onverantwoordelijkheid. Vanaf nu komt er een wet.

Als ge niet gehoorzaamt en rommelbakken wilt blijven produceren, dan komt ge de EU niet binnen. Zo simpel is het.

Mooi zo; al die oude wrakken van meer dan 5 jaar oud die vandaag nog rondrijden, gaan dus ook van de baan af. Iedereen verplicht om een nieuwe propere wagen te kopen; zij die zich dat niet kunnen veroorlovern, die moeten maar met de fiets 8-)

garfield
14 januari 2007, 11:51
Met welke wagens rijden de Groen en ecolo verkozenen rond? Of gaan ze met de fiets of paard en kar naar t halfrond ?

groen!?
14 januari 2007, 13:10
paard en kar natuurlijk, of met de paardentram!

groen!?
14 januari 2007, 13:20
ter vergelijking met echte propere wagens:

tussen 105 en 115 g/km CO2 uitstoot: Toyota Aygo
minder dan 105g/km CO2: Toyota Prius -> wat toch wel een groot model is, het kan dus echt anders en beter!

Vorenus
14 januari 2007, 13:30
ter vergelijking met echte propere wagens:

tussen 105 en 115 g/km CO2 uitstoot: Toyota Aygo
minder dan 105g/km CO2: Toyota Prius -> wat toch wel een groot model is, het kan dus echt anders en beter!


Die eerste is goed als tweede auto of als je geen gezin hebt. Zulke auto's hebben hun beperkingen.

Een prius is veel te duur wat hij waard is. Voor die prijs kan ik betere en comfortabelere auto kopen.

Nogmaals de meeste terreinwagens en SUV hebben een gewone moter steken die niet vervuilender is dan een gewone auto.

Bovendien snap ik niet dat groen tegen diesel is, deze zijn co2 vriendelijker.

groen!?
14 januari 2007, 14:29
ja, maar met veel meer fijn stof...

duveltje382
14 januari 2007, 15:15
Met welke wagens rijden de Groen en ecolo verkozenen rond? Of gaan ze met de fiets of paard en kar naar t halfrond ?
Ons Mieke in hare stinkde Volvo:roll:

garfield
14 januari 2007, 15:42
Ons Mieke in hare stinkde Volvo:roll:

we zouden het type eens moeten vgl met de hierbovenstaande lijst. Kent er iemand het juiste model?

Vorenus
14 januari 2007, 15:58
Vergeet de BMW 7-serie van mieke vogels niet.

Thomas-
14 januari 2007, 17:39
Ai ai, Mieke Vogels zal dan wel blijten. Zo'n 7-series BMW stoot, afhankelijk van het model, dubbel zo veel uit dan 120g/km.

C2C
14 januari 2007, 17:44
Een prius is veel te duur wat hij waard is. Voor die prijs kan ik betere en comfortabelere auto kopen.

Niet voor lang meer dus.

Alle vervuilende, klimaatvernietigende rommelbakken (SUVs en andere lompe wagens), gaan veel duurder worden met de nieuwe EU wetgeving:


Britain's Society of Motor Manufacturers said the plans threatened jobs in the car industry, particularly for specialist manufacturers. They forecast that the plan would add as much as 2,500 euros (£1,650) to some cars [met name de rommelbakken], and they warned that European makers would lose out to imported models.

Mr Dimas said the new rules would apply equally to imports, adding that the EU would offer tax breaks to carmakers to help the transition to lower-emission vehicles.

He admitted that costs would rise for buyers of top-of-the-range vehicles [voor de rommelbakken dus], but said higher costs for the average consumer would be outweighed by fuel savings over the life of the vehicle.

EU plans attack on car emissions
Friday, 12 January 2007, 18:34 GMT http://newsimg.bbc.co.uk/shared/img/o.gif
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6257327.stm

Vorenus
14 januari 2007, 17:48
Niet voor lang meer dus.

Alle vervuilende, klimaatvernietigende rommelbakken (SUVs en andere lompe wagens), gaan veel duurder worden met de nieuwe EU wetgeving:


Britain's Society of Motor Manufacturers said the plans threatened jobs in the car industry, particularly for specialist manufacturers. They forecast that the plan would add as much as 2,500 euros (£1,650) to some cars [met name de rommelbakken], and they warned that European makers would lose out to imported models.

Mr Dimas said the new rules would apply equally to imports, adding that the EU would offer tax breaks to carmakers to help the transition to lower-emission vehicles.

He admitted that costs would rise for buyers of top-of-the-range vehicles [voor de rommelbakken dus], but said higher costs for the average consumer would be outweighed by fuel savings over the life of the vehicle.

EU plans attack on car emissions
Friday, 12 January 2007, 18:34 GMT http://newsimg.bbc.co.uk/shared/img/o.gif
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6257327.stm

Ik dacht dat over de CO2-Norm ging.

Maw, de diesel is dan te verkiezen boven een benzine. En wat die roestbakken betreft. De meeste hebben een gewone dieselmoter.