Autosalon in het teken van de 4X4
Ontradingsbeleid van minister Landuyt maat voor niets
Op het autosalon dat vandaag opent, staan de 4X4-wagens in het zonnetje. Er wordt een aparte tentoonstelling aan gewijd en je kan met je terreinwagens een “spectaculaire 4X4-piste” uittesten.
De 4X4’s zitten dan ook in de lift. Het aantal verkochte terreinwagens stijgt voortdurend. De laatste tien jaar vond een verviervoudiging plaats.
1996 : 8.766
2004 : 35.980
2005 : 37.809
2006 : geraamd op meer dan 40.000
De acties van minister Landuyt hebben dus weinig uitgehaald. De terreinwagens zijn wel een fiscaal voordeel kwijt. Maar daar blijft het bij. Alle automerken willen nu een 4X4 op de markt brengen. Ook de vermaledijde “Amerikaanse bakken” (type Dodge Ram) of de Chinese terreinwagens zullen op termijn allicht toch doorbreken.
Nochtans blijkt uit studies dat de 4X4’s bijzonder gevaarlijk zijn als ze in aanvaring komen met lichtere wagens, en zeker als ze voetgangers of fietsers aanrijden. Het risico op een ernstig letsel is voor het slachtoffer vier keer zo groot. Tegelijk zijn ook de inzittenden van een 4X4 niet echt veilig, door het hoge kantelrisico van deze wagens.
Ronduit verontrustend is de zware milieuvervuiling door terreinwagens in vergelijking met gewone wagens. Een model als de Porsche Cayenne 4.5 Turbo S verbruikt met 15,7 liter per 100 km meer dan het dubbele van een gewone personenwagen en stoot met 378 gram CO2 per kilometer ook meer dan twee keer zo veel CO2 uit.
De lijst van ecoscores van veel voorkomende 4X4’s in België vindt u hieronder, met cijfers van de ecoscore-website van VITO en de nieuwe CO2-gids van de auto. Uit deze lijst blijkt ten overvloede dat de meeste terreinwagens slechter scoren dan de gemiddelde personenwagens.
Minister Landuyt heeft dus twee keer gefaald: op vlak van veiligheid en op vlak van milieu.
In andere landen worden er wel maatregelen genomen om 4X4’s te weren uit de stad : bijv. in steden als Parijs, Londen, Nijmegen, Amsterdam. In ons land is het tot nu toe bij woorden gebleven.
Meer zelfs: het autosalon viert met onverholen leedvermaak de triomf van de 4X4.
Groen! sluit zich ten slotte aan bij de kritiek van Febiac op het feit dat de regering Verhofstadt nauwelijks iets gedaan heeft om propere auto’s te stimuleren.
Maar als Febiac op haar autosalon dan zelf de 4X4’s in het zonnetje zet, hebben ze weinig recht van spreken.
Een meer uitgebreid dossier over de terreinwagens, veiligheids- en milieukenmerken en maatregelen in het buitenland, Vindt u in bijlage
Eloi Glorieux, Vlaams parlementslid Groen!, GSM 0475 98 20 93
Persdienst Groen!
Sylvie Fabré, Persverantwoordelijke, 0476/99 97 13
Sergeant De Bruynestraat 78-82 1070 Anderlecht | tel. 02 219 19 19 | fax 02 223 10 90 e-mail
[email protected]
Ecoscores van SUV’s (rangorde : van beter naar slechter voor het milieu)
MERK/MODEL ECOSCORE Verbruik CO2 fijn stof[1]
Toyota Prius : 75 4,3 l/100km 104g/km
personenwagen[2] 58 6,8 152,5 25mg/km[3]
Suzuki Jimny 63 – 57 7,3 174
Suzuki Jimny Diesel 6,1 162 19
Toyota RAV4 63 - 55 8,6-9 202-212
Toyota RAV4 Diesel 6,6-7 173-185 3-16
Daihatsu Terios 62 - 59 7,5-8,5 176-201
Hyundai Tucson 61 – 54 7 184 37
Kia Sportage 61 - 52 8-10 190-237
Kia Sportage Diesel 7-8 184-210 4-37
Suzuki Grand Vitara 60 – 55 8,7-9,4 210-228
Honda CR-V 57 - 55 9-9,3 215-221
Honda CR-V Diesel 6,7 177 20
Chevrolet Captiva 56 - 48 8,9-11,5 217-264
Chevrolet Captiva Diesel 7,4-8,7 197-233 ?
Hyundai Santa Fé 55 - 51 10,1-10,6 241-252
Hyundai Santa Fé Diesel 7,1-8,3 187-220 36-64
BMW X3 55 – 46 9,3-12,1 223-293
BMW X3 Diesel 7,2-8,6 191-229 1
Landrover Freelander 52 – 50 7,6-8,6 203-240 ?
Kia Sorento 51 – 47 10,9-11,9 259-286
Kia Sorento Diesel 8,5-8,9 226-238 64-80
Volvo XC90 50 – 43 11,2-13,5 269-322
Volvo XC90 Diesel 9 239 1
BMW X5 50 – 43 12,7-13,5 307-324
BMW X5 Diesel 8,6-9,4 229-250 55
Mercedes M-klasse 49 - 37 11,5-16,5 275-392
Mercedes M-klasse Diesel 9,4-11,1 249-294 ?
Ssang Yong Rexton 48 8,6-9 228-233 ?
Lexus RX300 47 ? ?
Jeep Grand Cherokee 45 – 38 14,9-15,4 352-364
Jeep Grand Cherokee Diesel 10,2 270 38
Volkswagen Touareg 44 - 39 13,8-14,8 331-355
Volswagen Touareg Diesel 9,6-12,8 259-346 60-84
Porsche Cayenne 44 – 38 13,2-15,8 320-380
Cadillac SRX 42 – 40 14-14,7 331-349
[1] bij dieselwagens
[2] gemiddelde voor personenwagens die nieuw op de markt komen in België
[3] is de EURO 4 - norm