PDA

View Full Version : taal een middel tot samenhouden België ?


UFSIA
13 januari 2007, 01:26
Er zijn verschillen tussen de gemeenschappen, zou het niet goed zijn voor de eenheid van het land moesten we elkaar verstaan ?

Dat dus alle Belgen alle landstalen kennen ?
maw. iedereen drietalig Frans, Duits en nederlands moet zijn ?

Bijvoorbeeld franstaligen die in Halle Vilvoorde gaan wonen die dus Duits en Nederlands zouden moeten kennen ? (maar niet alleen zij maar iedereen)


Hoe staat de BuB hiertegenover ?

UFSIA
17 januari 2007, 20:26
**bump**

antwoordje ?

UFSIA
18 januari 2007, 19:34
hans ?

Hans Van de Cauter
18 januari 2007, 22:39
Beste Ufsia,

De B.U.B. is van bij haar ontstaan in 2002 voorstander van een actieve politiek van individuele tweetaligheid via tweetalige scholen en media.

Wij willen dus niet liever dan dat zoveel mogelijk Belgen tweetalig zijn want dat is een conditio sine qua non voor een goed draaiende unitaire staat.

Ik vind het dan ook tergend dat bepaalde flaminganten zich kanten tegen de creatie van tweetalige scholen in de Vlaamse gemeenschap. Willen zij dan niet dat de Franstaligen massaal Nederlands leren en Nederlandstaligen Frans?

Men moet consequent zijn.

Paracelsus
18 januari 2007, 22:40
Ik wil alleszins als minimum dat men in Wallonië vanaf het vijfde studiejaar Nederlands begint te leren, zoals dat hier met Frans het geval is.

Hans Van de Cauter
18 januari 2007, 22:41
Ik wil alleszins als minimum dat men in Wallonië vanaf het vijfde studiejaar Nederlands begint te leren, zoals dat hier met Frans het geval is.

Dat is te laat. In heel België vanaf het derde leerjaar. In mijn tijd was dat zo in Brussel en ik denk nu nog.

Paracelsus
18 januari 2007, 22:42
OK, dan hebben we nog het geval Duits.

Men zou bv. in dat geval het Duits al een stuk vroeger kunnen beginnen aanleren, vanaf het eerste middelbaar of zo? Zo dat de meerderheid het kan spreken als men in de Oostkantons komt.

largo_w
18 januari 2007, 22:43
Wij willen dus niet liever dan dat zoveel mogelijk Belgen tweetalig zijn want dat is een conditio sine qua non voor een goed draaiende unitaire staat.

of waarom een unitair België een utopie is...

Hans Van de Cauter
18 januari 2007, 23:02
of waarom een unitair België een utopie is...

Bijlange niet. De Franse gemeenschap heeft het voorbeeld gegeven want daar zijn de eerste tweetalige scholen geïnstalleerd.

Luc Bekaert
18 januari 2007, 23:21
Bijlange niet. De Franse gemeenschap heeft het voorbeeld gegeven want daar zijn de eerste tweetalige scholen geïnstalleerd.

jazeker , de franse gemeenschap geeft het goede voorbeeld inzake tweetaligheid.....toch niet te geloven .

skaldis
18 januari 2007, 23:31
De meerderheid van de bevolking heeft het al moeilijk genoeg om 1 taal deftig te spreken laat staan schrijven. Als we dan toch een tweede taal leren moeten dan liever het engels. Frans is om van te kotsen en word nergens nog gesproken. Frankrijk is een derde wereldland en Wallonie kan maar beter ontvolkt worden en geintegreerd bij een vervlaamst Brussel. En de bub wordt opgenomen in de lijst van gevaarlijke sekten.

Paracelsus
19 januari 2007, 00:05
?!

Hoe meer talen een mens kan spreken hoe beter toch?
En uw kritiek op het Frans houdt ook geen steek.

Feit is wel dat men in Wallonië voor de overgrote meerderheid ééntalig is. Dit moet dringend veranderen.

Het idee van Hans Van de Cauter hier zeker niet slecht.

Jan van den Berghe
19 januari 2007, 08:03
?!

Hoe meer talen een mens kan spreken hoe beter toch?
En uw kritiek op het Frans houdt ook geen steek.

Feit is wel dat men in Wallonië voor de overgrote meerderheid ééntalig is. Dit moet dringend veranderen.

Het idee van Hans Van de Cauter hier zeker niet slecht.

Toch wel. Er is immers een verschil tussen een bijkomende taal leren tijdens de taalontwikkelingsfase en erna. Onderwijs hoort in de eerste plaats in de moedertaal te worden gegeven, zeker in het lager en middelbaar onderwijs.

Wil men kinderen meertalig opvoeden, dan kan men de aanbreng van een tweede of derde taal doen tijdens de taalontwikkelinsfase om erna erop verder te bouwen. Pedagogisch is het geen goede zaak later over te stappen naar meertalig onderwijs, omdat je dan een tweedeling tussen moedertaal en vreemde taal krijgt.

Goede talenkennis houdt niet in dat scholen meertalig onderricht moeten geven. Vlaanderen bewijst dat: wij hebben generaties meertaligen afgeleverd binnen een eentalig onderwijs.

Jan van den Berghe
19 januari 2007, 08:05
Ik vind het dan ook tergend dat bepaalde flaminganten zich kanten tegen de creatie van tweetalige scholen in de Vlaamse gemeenschap. Willen zij dan niet dat de Franstaligen massaal Nederlands leren en Nederlandstaligen Frans?


Men hoeft geen tweetalige scholen om meertaligen te hebben. Met z'n degelijk onderwijs bewijst Vlaanderen dat al heel lang. Sociologisch is het natuurlijk zo dat de tweetaligheid bij ons Nederlands en Engels is geworden.

vulpes
19 januari 2007, 12:01
ik heb vragen bij werkelijk tweetalig onderwijs.. ik weet niet of dat 'gemiddeld' goed is voor de ontwikkeling van kinderen en dat is toch de eerste vereiste..

daarnaast is het zo dat er tweetalige scholen bestaan binnen de franse gemeenschap.. jammer dat blijkbaar vooral naar Frans/Engels interesse uitgaat.... of is die informatie verkeerd?

Jan Meuleman
19 januari 2007, 12:19
Bijlange niet. De Franse gemeenschap heeft het voorbeeld gegeven want daar zijn de eerste tweetalige scholen geïnstalleerd.

En is het Maingain of Moureaux die ze uitgevonden hebben?

largo_w
19 januari 2007, 13:33
Bijlange niet. De Franse gemeenschap heeft het voorbeeld gegeven want daar zijn de eerste tweetalige scholen geïnstalleerd.

Ik ben franstalig van huize uit en stel hier niet dat het niet kan. Wel dat het niet kan worden opgedrongen aan iedereen; dat werkt niet (en ik heb dat zelf wel gemerkt)...
+ Er zijn nog een paar andere zaken die het "unitair België" onmogelijk maken volgens mij hoor dit is niet het enige...