PDA

View Full Version : Mexico's Tortilla-Trauma


eno2
13 januari 2007, 10:16
Het standaardvoedsel van de arme Mexicaan, tortilla, is in een paar maand 4OO% van prijs gestegen. De boosdoeners zijn de Amerikaanse gaz-guzzling automonsters die massaal maîs-ethanol fillen in hun vraatzuchtige benzine-deposito's.

Het NAFTA-akkoord laat wel toe dat armen van hun goedkoopste dieet ontdaan worden, maar anderzijds wordt een hoge en lange scheidingsmuur gebouwd om de massale toevloed van de daardoor nog méér verarmde Mexicaantjes naar de USA te beletten.

De zegeningen van de waanzinnige vrijhandel moeten immers beschermd worden...

Momenteel zijn er zware tortilla-opstootjes in Mexico.

Flippend Rund
13 januari 2007, 10:17
Zijn de Mexicaanse maisboeren nu in één klap rijk?

eno2
13 januari 2007, 10:19
Zijn de Mexicaanse maisboeren nu in één klap rijk?
De gewetensloze Mexicaanse rijken zijn allemaal in één klap rijk.
En van gewetensloos naar waanzinnig is maar een kleine stap, voor een rijke.

Flippend Rund
13 januari 2007, 10:46
Er zullen heus ook wel wat minder-begoede boeren zijn die nu hun "graantje kunnen meepikken".

kelt
13 januari 2007, 11:10
Het standaardvoedsel van de arme Mexicaan, tortilla, is in een paar maand 4OO% van prijs gestegen. De boosdoeners zijn de Amerikaanse gaz-guzzling automonsters die massaal maîs-ethanol fillen in hun vraatzuchtige benzine-deposito's.

Het NAFTA-akkoord laat wel toe dat armen van hun goedkoopste dieet ontdaan worden, maar anderzijds wordt een hoge en lange scheidingsmuur gebouwd om de massale toevloed van de daardoor nog méér verarmde Mexicaantjes naar de USA te beletten.

De zegeningen van de waanzinnige vrijhandel moeten immers beschermd worden...

Momenteel zijn er zware tortilla-opstootjes in Mexico.

Ziedaar,eno,wat de WEIGERING van de regeringen van armere landen om hun bevolkingsexplosie te kontroleren(ondanks meer dan 30 jaar info-campagnes vanuit de VN) teweeg brengt...


Zoals ook ik in een andere trhread al ter sprake bracht,de tijd van de voedseloverschotten,mais,maar ook vrijwel alle granen is gedaan!


Vanuit ontwikkelings-organisaties wordt al jaren consequent campagne gevoerd tegen de "dumping"-praktijken met voedsel-overschotten in de derde wereld...het was een terechte campagne want die dumpvoedselkweek kostte ook mij,belastingsbetaler in de geindustrialiseerde wereld (niet alleen financieel,maar ook op leefomgeving)


We moeten dan wel consequent zijn,we voederen NIET meer andermans bevolkingsoverschotten!!!!


Ik begrijp de Amerikaanse en Europese burgers ook niet die in van die kolossen rondrijden,en zal niet nalaten hen te bespotten en bekritiseren,maar het is wel HUN recht!

:|

Chipie
13 januari 2007, 12:03
Ziedaar,eno,wat de WEIGERING van de regeringen van armere landen om hun bevolkingsexplosie te kontroleren(ondanks meer dan 30 jaar info-campagnes vanuit de VN) teweeg brengt...


Zoals ook ik in een andere trhread al ter sprake bracht,de tijd van de voedseloverschotten,mais,maar ook vrijwel alle granen is gedaan!


Vanuit ontwikkelings-organisaties wordt al jaren consequent campagne gevoerd tegen de "dumping"-praktijken met voedsel-overschotten in de derde wereld...het was een terechte campagne want die dumpvoedselkweek kostte ook mij,belastingsbetaler in de geindustrialiseerde wereld (niet alleen financieel,maar ook op leefomgeving)


We moeten dan wel consequent zijn,we voederen NIET meer andermans bevolkingsoverschotten!!!!


Ik begrijp de Amerikaanse en Europese burgers ook niet die in van die kolossen rondrijden,en zal niet nalaten hen te bespotten en bekritiseren,maar het is wel HUN recht!

:|Kom kom... een beetje meer werken in plaats van staken en U zult dan later ook wel met een kolos kunnen rondrijden...
(want een VW Golf is bij U al een kolos :-P )

eno2
13 januari 2007, 12:19
Kom kom... een beetje meer werken in plaats van staken en U zult dan later ook wel met een kolos kunnen rondrijden...
(want een VW Golf is bij U al een kolos :-P )

Een beetje meer je mond dichthouden en het zal hier minder trekken.

eno2
13 januari 2007, 12:23
Er zullen heus ook wel wat minder-begoede boeren zijn die nu hun "graantje kunnen meepikken".
Het is pure waanzin het beperkte vruchtbaar landbouwareaal te misbruiken, om de auto's van de welgestelden nog meer en verder de planeet te laten vervuilen en daarbij het eten uit de mond te halen van de armen en de hongerlijders.

Het is misdadig daarbij de techniek van de vrijhandelsverdragen te misbruiken.

eno2
13 januari 2007, 12:28
Ziedaar,eno,wat de WEIGERING van de regeringen van armere landen om hun bevolkingsexplosie te kontroleren(ondanks meer dan 30 jaar info-campagnes vanuit de VN) teweeg brengt...


Zoals ook ik in een andere trhread al ter sprake bracht,de tijd van de voedseloverschotten,mais,maar ook vrijwel alle granen is gedaan!


Vanuit ontwikkelings-organisaties wordt al jaren consequent campagne gevoerd tegen de "dumping"-praktijken met voedsel-overschotten in de derde wereld...het was een terechte campagne want die dumpvoedselkweek kostte ook mij,belastingsbetaler in de geindustrialiseerde wereld (niet alleen financieel,maar ook op leefomgeving)


We moeten dan wel consequent zijn,we voederen NIET meer andermans bevolkingsoverschotten!!!!


Ik begrijp de Amerikaanse en Europese burgers ook niet die in van die kolossen rondrijden,en zal niet nalaten hen te bespotten en bekritiseren,maar het is wel HUN recht!

:|
Bevolkingsoverschotten dat bestaat niet, tenzij je een Pol Pot dialoog wil gaan voeren.
Voedingsoverschotten bestaan wel, en dat ze die dan maar in hun benzinetanks stoppen, ipv dumping te gaan doen in arme landen (en daar zo de plaatselijke landbouw kapot te maken)dank zij overbodige en overtollige subsidies op de rug van de belastingbetaler..

eno2
13 januari 2007, 12:30
Er zullen heus ook wel wat minder-begoede boeren zijn die nu hun "graantje kunnen meepikken".
vertel dat maar aan miljoenen arme Mexicanen die hun tortilla niet meer kunnen betalen.
Maar ja, er zijn altijd winners en losers, niet?

Vorenus
13 januari 2007, 12:41
Dat ze hun tortilla in de carrefour kopen zoals iedereen.

eno2
13 januari 2007, 12:44
Dat ze hun tortilla in de carrefour kopen zoals iedereen.
Typische stompzinnigheden van roundheads.

kelt
13 januari 2007, 13:34
Het mes kan overigens ook hier snijden.....

Brazilie is een immense soya-uitvoerder om,onderandere hier in ons eigenste Vlaanderen, een toch indrukwekkende en geavanceerde industrie (margarines en allerlei soya-gebaseerd voedsel),maar ook de veevoeder-industrie op gang te houden....

Als de brandstof-fabrikanten meer betalen per liter soya-olie...of bij uitbreiding gelijk welke plantaardige olie(ik denk aan palm-olie uit Indonesie) dan zal hier ook gegrold worden..... :|


ik verwacht ,onder druk van de brandstof-kwesties en het CO2-verhaal ,nog zeer aanzienlijke verschuivingen in de landbouw over de ganse wereld waarbij de grote "food-concerns" opnieuw,zoals in de goede oude tijd,gedwongen zullen zijn om de kweek van gewenste planten ZELF te gaan in handen nemen,omdat levering via de "wereldmarkt" en de "agro-beurzen" aan spotprijsjes gedaan zal zijn,nu de grote "brandstof-concerns" mee bieden in diezelfde markt!!

eno2
13 januari 2007, 14:59
Het mes kan overigens ook hier snijden.....

Brazilie is een immense soya-uitvoerder om,onderandere hier in ons eigenste Vlaanderen, een toch indrukwekkende en geavanceerde industrie (margarines en allerlei soya-gebaseerd voedsel),maar ook de veevoeder-industrie op gang te houden....

Als de brandstof-fabrikanten meer betalen per liter soya-olie...of bij uitbreiding gelijk welke plantaardige olie(ik denk aan palm-olie uit Indonesie) dan zal hier ook gegrold worden..... :|


ik verwacht ,onder druk van de brandstof-kwesties en het CO2-verhaal ,nog zeer aanzienlijke verschuivingen in de landbouw over de ganse wereld waarbij de grote "food-concerns" opnieuw,zoals in de goede oude tijd,gedwongen zullen zijn om de kweek van gewenste planten ZELF te gaan in handen nemen,omdat levering via de "wereldmarkt" en de "agro-beurzen" aan spotprijsjes gedaan zal zijn,nu de grote "brandstof-concerns" mee bieden in diezelfde markt!!
Ik stel voor dat de armen en de milieuactivisten de handen ineen slaan om een Tortilla-muur te bouwen tussen de VS en Mexico om de mais-ethanol tegen te houden.

Zo kunnen ze de VS met zijn eenzijdig doordringbare muur even lik op stuk geven.

De waanzinnige perversiteit van het onttrekken van voedingsgewassen
aan de voedselconsumptie ten gunste van voltanken van auto's moet
op alle mogelijke manieren afgestopt worden.

Chipie
13 januari 2007, 17:35
Ik stel voor dat de armen en de milieuactivisten de handen ineen slaan om een Tortilla-muur te bouwen tussen de VS en Mexico om de mais-ethanol tegen te houden.

Zo kunnen ze de VS met zijn eenzijdig doordringbare muur even lik op stuk geven.

De waanzinnige perversiteit van het onttrekken van voedingsgewassen
aan de voedselconsumptie ten gunste van voltanken van auto's moet
op alle mogelijke manieren afgestopt worden.Technische ingenieurs die in één van de rijkste landen ter wereld vrijwillig werkloos (en arm) zijn... dat is nog waanzinniger...

Natuurlijk... kotsen op anderen is nog gemakkelijker... ;-)

Jazeker
13 januari 2007, 19:20
Het standaardvoedsel van de arme Mexicaan, tortilla, is in een paar maand 4OO% van prijs gestegen. De boosdoeners zijn de Amerikaanse gaz-guzzling automonsters die massaal maîs-ethanol fillen in hun vraatzuchtige benzine-deposito's.

Het NAFTA-akkoord laat wel toe dat armen van hun goedkoopste dieet ontdaan worden, maar anderzijds wordt een hoge en lange scheidingsmuur gebouwd om de massale toevloed van de daardoor nog méér verarmde Mexicaantjes naar de USA te beletten.

De zegeningen van de waanzinnige vrijhandel moeten immers beschermd worden...

Momenteel zijn er zware tortilla-opstootjes in Mexico.

Heb je hier nu een bron voor ook?

C2C
13 januari 2007, 20:39
Dat van de tortilla-rellen klopt wel hoor, de prijzen van maïs zijn heel sterk gestegen.

Tortilla Price Spike Hurts Mexico's Poor: Officials blame monopolies and ethanol production
By Peter Orsi
The Associated Press
Published: Saturday, January 13, 2007

MEXICO CITY - Soaring international demand for corn has caused an increase in prices for Mexico's humble tortilla, hitting the poor and forcing President Felipe Calderon's business-friendly government into an uncomfortable confrontation with powerful monopolies.



http://www.registerguard.com/news/2007/01/13/d5.bz.tortillas.0113.p1.php?section=business




Maar fundamenteel moet je toch stellen dat het produceren van ethanol op basis van maïs onzinnig is. De energie-balans van het goedje is zeer becheiden (sommigen zeggen zelfs dat die lager dan 1 is, negatief dus) en het gaat om een voedingsgewas.

De Amerikaanse op maïs gebaseerde ethanol industrie krijgt miljarden subsidies. Anders zou ze niet overleven. Ethanol op basis van suikerriet is veel goedkoper te produceren en heeft een veel sterkere energie-balans.

De enige schuldige van deze maïs crisis die vele landen treft, is de Amerikaanse corn-lobby en de Congress-leden die hem steunen.

Er zou een globale wet moeten komen (binnen de WTO bijvoorbeeld), die social en environmental sustainability criteria zou moeten opleggen voor biobrandstoffen.


In principe is er echter voldoende land om alle olie te vervangen door biobrandstoffen, zonder dat dit moet leiden tot voedselschaarste. We moeten alleen de juiste technologieën toepassen en duidelijke duurzaamheidscriteria hanteren.

manta
14 januari 2007, 14:57
:lol: Dan komt men op de proppen met bio-energie en dan is het weer niet goed .:lol:
Met de hoeveelheden chili-con-carne die daar worden gegeten zal methaan er nochtans goedkoop moeten zijn .

kelt
14 januari 2007, 15:11
Inderdaad....doet men steeds meer op het gebied van bio-brandstoffen en is het weer niet goed...... 8-)

In ieder geval,voordat de ethanol- en biodiesel affaires begonnen waren de graansoorten iets meer per kilo waard dan straatvuil.Gevolg was dat veel landbouwbedrijven ten onder zijn gegaan aan schulden of simpelweg het vak verlieten en boerderijen van groot in mega-groot moesten veranderen om economisch aantrekkelijk te blijven.....zelfs MET staatssteun

In Europa hetzelfde verhaal,echter een schaalvergroting van "keuterboer" tot "enkele hektarenboer".... ;-)


Momenteel is de vraag niet echt "is de energiebalans positief,(dit is twijfelachtig),de vraag is,als we dan toch subsidies geven,wat doen we dan met de geproduceerde goederen,..:?


Troost U,ik zie de glorieuze terugkeer van de steenkoolchemie aan de horizon.. 8-)

Wat ethanol(uit suikerriet) betreft..grootmacht Brazilie IS al speler ,en leverancier aan gans het Amerikaanse continent..en groeiend!

eno2
17 januari 2007, 12:01
Technische ingenieurs die in één van de rijkste landen ter wereld vrijwillig werkloos (en arm) zijn... dat is nog waanzinniger...

Natuurlijk... kotsen op anderen is nog gemakkelijker... ;-)

Gelieve je ad hominem leugens en je dito kots in andere draden en/of fora te gaan verspreiden, amperbroekie.

De kinderlijke muis Chipie denkt dat ik de rattenvanger van Hämeln ben, hij achtervolgt mij nu al jaren, terwijl ik toch maar een nederige straatzanger ben.

eno2
17 januari 2007, 12:09
C2c
In principe is er echter voldoende land om alle olie te vervangen door biobrandstoffen, zonder dat dit moet leiden tot voedselschaarste. We moeten alleen de juiste technologieën toepassen en duidelijke duurzaamheidscriteria hanteren.
Er is nu al voedselschaarste (economisch bepaalde voedselschaarste).
Om alle olie te vervangen door biobrandstoffen, zouden we verschillende aardes nodig hebben. Projecties daarover ben ik aan het opsporen...

Edina
17 januari 2007, 12:20
Gelieve je ad hominem leugens en je dito kots in andere draden en/of fora te gaan verspreiden, amperbroekie.

De kinderlijke muis Chipie denkt dat ik de rattenvanger van Hämeln ben, hij achtervolgt mij nu al jaren, terwijl ik toch maar een nederige straatzanger ben.

Negeer die toch gewoon. Chipie heeft duidelijk niets zinnigs te vertellen en begint uit compensatie dan maar wat te provoceren...

alharb
17 januari 2007, 12:28
In principe is er echter voldoende land om alle olie te vervangen door biobrandstoffen, zonder dat dit moet leiden tot voedselschaarste. We moeten alleen de juiste technologieën toepassen en duidelijke duurzaamheidscriteria hanteren.Hierin moet ik je toch ongelijk geven. De volledige energie inhoud van alle fotosynthese in de VS is maar genoeg om 60% van haar energie gebruik te dekken, dit mede dankzij het enorm lage rendement van fotosynthese (een kleine 1 % !).
Zonne-energie kan men in de VS het best winnen door middel van thermische systemen in het Zuid-Westen van het land, deze hebben een veel hoger rendement.
Er zijn ook proeven aan de gang met genetisch gemanipuleerde algen, waardoor het rendement van de fotosynthese gevoelig zou stijgen (tot zo'n 10 %). Deze algen kunnen dan gekweekt worden in bassins op zee of op onbruikbare stukken land, waardoor er geen verlies is van landbouwgrond voor voedselproductie.

Edina
17 januari 2007, 12:39
De vandaag gebruikte biodiesel zorgt niet enkel voor problemen bij de voedselvoorziening (zoals met maïsolie het geval is), maar is ook een regelrechte ramp voor het milieu (palmolie, koolzaadolie,...).

Massale productie biodiesel leidt tot een voedsel- en milieuramp

“Het wordt hoog tijd dat Nederland en de Europese Unie de biodiesellobby negeren en deze fata morgana vervangen door een realistisch scenario”, stellen prof. Dr. Martijn Kantan (hoogleraar Voedingsleer Vrije Universiteit en expert oliën en vetten, lid Gezondheidsraad en KNAW), Prof. dr ir Rudy Rabbinge (universiteitshoogleraar Wageningen Universiteit, expert duurzame ontwikkeling en voedselzekerheid en lid Eerste Kamer PvdA) en Prof. dr ir Wim van Swaaij (procestechnoloog, hoogleraar thermo-chemische conversie biomassa Universiteit Twente en expert omzetting biomassa in brandstof en lid KNAW). De heren vinden het onzin dat het in de Europese Unie verplicht wordt om benzine en diesel te mengen met biobrandstof, 2 procent vanaf 2007 en 5,57 procent in 2010. “Dat is niet uitvoerbaar. En het helpt niet.”


In het Financieel Dagblad van begin juli 2006 leggen ze uit dat voor de productie van biodiesel fossiele brandsof nodig is, onder andere voor de productie van kunstmest, de zaadproductie, tractoren en voor het opzuiveren van de olie. Afhankelijk van de berekeningsmethode lopen de schattingen uiteen van 0,2 tot 1,3 liter aardolie per liter biodiesel.

Het tweede probleem is dat de vereiste hoeveelheid landbouwgrond immens is omdat auto’s zulke energievreters zijn. Die grond is in de Westerse wereld nauwelijks aanwezig. De biobrandstoffen moeten dus vooral komen uit Afrika en Zuid-Amerika. Voor de productie moet een deel van het resterende oerwoud worden afgebrand en worden beplant met sojabonen en oliepalmen. Deze manier van landbouw vereist grote hoeveelheden drinkwater en veroorzaakt erosie en milieuvervuiling. Daarnaast vormt het gebruik van eerbare oliën voor auto’s een bedreiging van de voedselvoorziening van mensen. Concurrentie tussen auto’s en mensen komt in zicht. De auteurs geloven wel in de tweede generatie biobrandstof waarbij het mogelijk is complete planten om te zetten in alcohol of dieselolie.Bron (http://www.platformschonevoertuigen.nl/default.aspx?iti=448&app=news)

maddox
17 januari 2007, 13:52
Met andere woorden, een extra kerncentrale om waterstof te maken, wat dan gebruikt kan worden om koolstoffen om te zetten naar alcohol zou deze arme mexianen kunnen redden van de hongersnood, en nog eens het milieu helpen ook.

Wat is het nu Groenen, alternative energie of niet?

Edina
17 januari 2007, 14:10
Met andere woorden, een extra kerncentrale om waterstof te maken, wat dan gebruikt kan worden om koolstoffen om te zetten naar alcohol zou deze arme mexianen kunnen redden van de hongersnood, en nog eens het milieu helpen ook.

Nope, want een kerncentrale helpt het milieu sowieso niet... Integendeel. Gewoon geen biodiesel op basis van maïsolie gebruiken is voldoende om de Mexicanen te helpen hoor. En niet zo'n energieverslindende wagen kopen, die je trouwens toch nergens voor nodig hebt, bespaart ook al enorm.

Wat is het nu Groenen, alternative energie of niet?

Hernieuwbare energie natuurlijk, maar dan alleen verantwoorde hernieuwbare energie die geen negatieve impact heeft op milieu en voedselvoorzieningen. Geen biodiesel dus. In ieder geval niet degene die nu wordt gebruikt!

maddox
17 januari 2007, 14:18
Ik denk dat ik persoonlijk niet veel minder kan verbruiken met de wagen.
Maar kom, da's niet het punt, het zijn die USA'ers met hun slagschepen van wagens die de arme Mexiaanse boeren hun mais opzuipen.

Dus, biofuels zijn niet goed, zelfs al bewijst Brazilië dat het wel kan.
Kernenergie is ook niet goed.
Fossiele brandstoffen zijn zeer slecht en geraken op.
Waterkracht, stuwmeren verzanden, verzilten, moorden vissensoorten uit door hun migratiepatronen te verstoren en als er iets mis gaat zijn er nog een hoop doden ook.
Windkracht, onstabiel en windmolens vervuilen het landschap, en vermoorden vogels.
Zonne-energie. Weerom onstabiel, zeer duur, CO2 uitbrakend tijdens productie, vergt enorme oppervlaktes en zeldzame grondstoffen.

Wat schiet er dan nog over?

eno2
17 januari 2007, 15:23
Negeer die toch gewoon. Chipie heeft duidelijk niets zinnigs te vertellen en begint uit compensatie dan maar wat te provoceren...

Ik heb dat piepedingetje een vol jaar totaal genegeerd, maar zo om het jaar val ik ten slachtoffer aan de onweerstaanbare drang hem weer eens droog door de mangel te halen,

alharb
17 januari 2007, 15:29
Maddox, de waterstof om CO2 mee te reduceren kan evengoed van zonne-energie komen. Thermische installaties hebben geen dure of zeldzame materialen nodig, gewoon wat spiegels, een stoomturbine en nog een vat zout om warmte in op te slaan - zodanig dat de elektriciteitsproductie niet op en neer gaat met iedere wolk die passeert. Door de eenvoudige opslag van de geproduceerde alcohol en andere koolwaterstoffen wordt zonne-energie een pak betrouwbaarder, aangezien zo perioden van lage productiviteit overbrugd kunnen worden.

eno2
17 januari 2007, 15:32
Heb je hier nu een bron voor ook?
Tuurlijk, Jazeker. Ik lees niet of nauwelijks krant en kijk ook helemaal geen TV.
Dus moet ik alles wel uit mijn duim zuigen.

Chipie
17 januari 2007, 15:37
Ik heb dat piepedingetje een vol jaar totaal genegeerd, maar zo om het jaar val ik ten slachtoffer aan de onweerstaanbare drang hem weer eens droog door de mangel te halen,:lol:

Tja, dat noemt men vechten tegen een muis...

k heb je een jaar met rust gelaten, maar je maakt er alleen misbruik van om te spammen en te stalken.
Vanaf nu ga ik weer stelselmatig wat winden in jouw gezicht laten, hoofdscheet nr1 van Forum, die nog het verschil niet weet tussen allusies in de wind en uit de wind...
Zelfopgeblazen Simplissimussen gaan beter meevliegen in de wind met de mussen...
http://forum.politics.be/showpost.php?p=2332161&postcount=14

Eno, ik riek uw winden wel, maar ik kan ze niet zien...
Kunt U uw winden niet kleuren?
80Eno kleurt zijn scheten... :-P
80U beseft toch dat U me aan het spammen bent, want U reageert op een post van mij die niet AAN U gericht was...

maddox
17 januari 2007, 15:46
Maddox, de waterstof om CO2 mee te reduceren kan evengoed van zonne-energie komen. Thermische installaties hebben geen dure of zeldzame materialen nodig, gewoon wat spiegels, een stoomturbine en nog een vat zout om warmte in op te slaan - zodanig dat de elektriciteitsproductie niet op en neer gaat met iedere wolk die passeert. Door de eenvoudige opslag van de geproduceerde alcohol en andere koolwaterstoffen wordt zonne-energie een pak betrouwbaarder, aangezien zo perioden van lage productiviteit overbrugd kunnen worden.

Alharb, ik ben ter dege bewust van deze mogelijkheid, en promoot deze low tech oplossing. ( thermische collectoren staan op de lijst van 'things to do' voor mijn huisje).
Maar ik vind het an sich leuk de Groenen te jennen die om bestaande infrastrukturen te vervangen utipiën en wensdromen aanhalen.
Fotovoltaïsche zonnepanelen. Leuk voor een sateliet, en andere kleinschalige projecten. Maar ter vervanging van grootschalige electriciteitswinning vrij onbetaalbaar of zelfs bouwbaar.

En biofuel, da's ook leuk als extraatje. Verwerk daarmee landbouwoverschotten die anders gewoon gedumpt zouden worden, maar om er de klassieke fuel mee te vervangen?
Dat zou kunnen, als we 1% van het verkeer zouden overhouden. Helaas beginnen de Chinezen en Indiêrs nu pas mobiel te worden.

eno2
17 januari 2007, 17:00
Edina:
Gewoon geen biodiesel op basis van maïsolie gebruiken is voldoende om de Mexicanen te helpen hoor

Helaas hebben de Mexicanen via de Nafta-akkoorden het grote delen van hun rechten op het landelijk beheer van hun eigen landbouwareaal uit handen gegeven en ligt dat nu bij de Multi's....

kelt
17 januari 2007, 18:28
In de opbouw van de Europese regelgeving omtrent de verplichte inmenging van bio-derivaten in de brandstoffen staat duidelijk dat het plan is een DIVERSIFICATIE te brengen in de mogelijkheden om brandstoffen te maken...
(het zijn taaie teksten,daar op de sites van de EU,maar men leert nog eens iets.....)

Ik lees hier dat mensen het "schandalig" vinden dat er fossiele brandstoffen verbruikt worden om bio-brandstoffen aan te maken......Diezelfde mensen lepelen in de pauzes op het werk,gans het jaar door,potjes yoghurt naar binnen,voor de gezondheid...en dat potje gaat nadien niet in de PMD-zak maar....juist......



Mensen moeten eens ECHTE afwegingen maken ipv DIRECT te bekritiseren.De aanmaak van biobrandstoffen moet noodgedwongen gebeuren in grote organisaties,en noodzakelijkerwijze worden grote hoeveelheden voedsel verwerkt,die we dan niet meer moeten dumpen in de derde wereld... :|


Gezien het vrijwel komplete falen van de motorfabrikanten,olieconcerns en de universiteiten om serieus werk te verrichten die de mensheid aanbelangt, zie ik de steenkoolchemie weer in volle glorie terugkeren als leverancier van vrijwel alle chemicalien en brandstoffen :-(

eno2
19 januari 2007, 11:05
Gezien het vrijwel komplete falen van de motorfabrikanten,olieconcerns en de universiteiten om serieus werk te verrichten die de mensheid aanbelangt, zie ik de steenkoolchemie weer in volle glorie terugkeren als leverancier van vrijwel alle chemicalien en brandstoffen :-(

Als het dan maar de properder versie betreft van steenkool-energie-opwekking. Die is voorlopig ook voor de rijke landen nog te duur.

eno2
1 februari 2007, 11:40
De tortilla-rellen gaan nog altijd door.
Of hoe de rijken het basisvoedsel van de armen ontoegankelijk maken.
Dat is de stof waar bloedige revoluties van gemaakt zijn.
En terecht.
De armen moeten maar taart eten, zeggen sommigen hier in de thread.
Of de rijken worden er toch rijker van, zeggen anderen dan weer.
Nou precies.
Misschien moet Mexico maar weer eens een comité de salut publique inrichten...

eno2
6 februari 2007, 18:51
Is graan voedsel of brandstof? Biobrandstof jaagt prijzen omhoogKiezen voor biobrandstof heeft zo zijn gevolgen. En het is zeer de vraag of die allemaal goed zijn ingeschat. Zo doen de Verenigde Staten voor het distilleren van hun ethanol vooral beroep op granen. Maar blijkbaar lopen de schattingen over hoeveel graan daar straks voor nodig is heel hard uiteen. In 2008 zal er volgens het Landbouwministerie 60 miljoen ton maïs nodig zijn in de ethanolfabrieken. Maar het Earth Policy Institute waarschuwt dat die schatting veel te laag is omdat blijkbaar niemand goed bijhoudt hoeveel productiecapaciteit wordt gebouwd. Zelf berekent het Earth Policy Institute dat er maar liefst 139 miljoen ton zal nodig zijn, veel meer dan het dubbele dus.
Nu bedraagt de Amerikaanse maïsexport 55 miljoen ton, en dat is bijna een kwart van de mondiale graanuitvoer. De massale inzet van maïs voor de productie van ethanol verhoogt drastisch de maïsprijs, en ook die van tarwe en rijst omdat ze onderling in hoge mate verwisselbaar zijn. Daar komt bij dat deze sterke vraag samenvalt met een slabakkende graanproductie. Van de jongste zeven jaar waren er zes jaren dat de wereld minder graan produceerde dan er geconsumeerd werd. De graanvoorraden zijn nu het laagst sinds de vroege jaren zeventig van vorige eeuw. Levensgroot probleem vormt de strijd tussen de rijken van deze wereld die brandstof willen tanken en de armsten die voldoende willen eten.
Landbouwers zullen wellicht tevreden zijn met hogere prijzen, en ze verdienen die ook. Maar niet te vroeg juichen, de jacht op winstgevende grond dreigt de kleine arme landbouwers uit de markt te halen en tot verliezers te maken, en dat is de overgrote meerderheid.
Earth Policy Institute (javascript:ol('http://www.earth-policy.org/Updates/2007/Update63.htm');), aangevuld met eigen informatie

eno2
1 maart 2007, 17:34
De prijs van de Mexicaanse Tortilla is van twee naar acht peseta's gestegen.
Alleen de Amerikaanse volgevreten dikzakken kunnen nog de tortilla betalen.. om in hun tank te stoppen.