PDA

View Full Version : Niet-officiele volksraadpleging wordt strafbaar in Spanje


Jos Verhulst
15 december 2003, 22:08
De Spaanse regering wil in het strafwetboek een nieuwe bepaling opnemen, die de organisatie verbiedt van niet-officiële referenda door onbevoegden. Voor doorsnee burgers die een niet-officiële volksraadpleging willen inrichten zijn gevangenisstraffen voorzien van één tot drie jaar. De strafmaat loopt op tot drie �* vrijf jaar voor ambtenaren die zich met de inrichting van niet-toegelaten referenda inlaten.

http://www.berria.info/english/ikusi.php?id=153

Supe®Staaf
15 december 2003, 22:11
Le Nouveau Franco est arrivé :?

Philips Inc.
16 december 2003, 12:44
Le Nouveau Franco est arrivé :?

Tja, Aznar is een staatsnationalist, en komt uit de fascistsche traditie ...

En die moet mee aan ons Europa bouwen ..

Rainbird78
16 december 2003, 20:06
Lap, daar gaat mijn vakantie van deze zomer naar de costa Brava :lol:

Patriot!
16 december 2003, 22:15
Lap, daar gaat mijn vakantie van deze zomer naar de costa Brava :lol:

Moet gij daar een referendum over doen? :?

Knuppel
17 december 2003, 14:33
Le Nouveau Franco est arrivé :?

Tja, Aznar is een staatsnationalist, en komt uit de fascistsche traditie ...

En die moet mee aan ons Europa bouwen ..

'Ons' Europa?

Wat betreft Aznar hebben jij en Superstaaf gelijk.

Een nieuwe dictatuur heeft de macht in handen.

Ik vraag me hoe langer hoe meer af hoelang de volgende 'oorlog' op zich zal laten wachten. :?

Pieterken
17 december 2003, 17:30
Schandalig...

Een conservatieve regering in Spanje zeker?

Pelgrim
18 december 2003, 16:51
Wie graag wil weten waarom dit gebeurt:

De baskische regering heeft onlangs het idee geopperd een referendum te organiseren rond meer baskische autonomie.

Spelev
18 december 2003, 17:49
De burgeroorlog in Spanje zijn de meeste daar nog lang niet vergeten. Aznar gaat dan ook nog geld voor ziekehuizen enz. in wapens steken (heb ik gehoord). Als dit waar is moet het extreem-rechts in Spanje de mond worden gesnoerd, maar ja wie durft dat in het gezicht van Aznar te zeggen?

Supe®Staaf
18 december 2003, 19:03
Wie graag wil weten waarom dit gebeurt:

De baskische regering heeft onlangs het idee geopperd een referendum te organiseren rond meer baskische autonomie.
Ik voel enigszins dat je deze hete aardappel in mijn richting schuift. :wink:
Separatisme, daar ben ik dus inderdaad geen voorstander van.
Maar desondanks ben ik wél voorstander van referenda. Ook over eventueel separatisme.

Ik ben er vrij gerust in dat zelfs bij een eerlijk referendum, bindend, zonder opkomstplicht, de zwijgende meerderheid van échte trouwe loyale Belgen, desnoods naar het stemhok trekt om vorst, vrijheid, recht en ons zoete vaderland te vrijwaren.
In voorkomend geval zal ik dan ook actief mee-ijveren om ons unitaire land met verve te verdedigen.
Mocht blijken dat ik tot een minderheid behoor, dan is het gewoon een kwestie van tijd om af te wachten tot de secessionisten tot bezinning zijn gekomen, en via een nieuwe meerderheid onze glorierijke natie in al zijn luister te herstellen. 8)

Pelgrim
18 december 2003, 21:16
Da's schoon van u ze :wink:

Maar ge weet toch, in Baskenland is er wel degelijk veel steun voor minstens meer autonomie.

Supe®Staaf
19 december 2003, 07:50
Da's schoon van u ze :wink:

Maar ge weet toch, in Baskenland is er wel degelijk veel steun voor minstens meer autonomie.
Is dat steun van de bestuurders, of is dat een vraag van de meerderheid van de bevolking?

Knuppel
19 december 2003, 14:20
Da's schoon van u ze :wink:

Maar ge weet toch, in Baskenland is er wel degelijk veel steun voor minstens meer autonomie.
Is dat steun van de bestuurders, of is dat een vraag van de meerderheid van de bevolking?

Nogmaals mijn verhaal over de jonge mensen die 'Papa Noël' (driekoningen) vierden toen wij in Vitoria, Baskenland, in sneeuw en ijs kwamen vast te zitten. Een vriendelijke en behulpzame groep jongeren reed ons voor naar een hotel. Geen dank, graag gedaan, maar ze vroegen wel één ding: om nooit meer te denken dat zij Spanjaarden waren ook al spraken ze perfect Spaans. Zij waren géén Spanjaarden maar Basken.

Pelgrim
19 december 2003, 15:16
Is dat steun van de bestuurders, of is dat een vraag van de meerderheid van de bevolking?

Dat is altijd de steun van de bevolking geweest, en nu begint het baskisch bestuur stilletjes aan ook die steun te eisen.

Tot groot spijt van de entourage rond Franco II. Diezelfde Franco II die zich zelfs genoodzaakt zag bepaalde partijen te verbieden omdat die te veel aanhang kregen. (Waar hebben we dat nog gehoord?)

Philips Inc.
20 december 2003, 21:33
Is dat steun van de bestuurders, of is dat een vraag van de meerderheid van de bevolking?

Dat is altijd de steun van de bevolking geweest, en nu begint het baskisch bestuur stilletjes aan ook die steun te eisen.

Tot groot spijt van de entourage rond Franco II. Diezelfde Franco II die zich zelfs genoodzaakt zag bepaalde partijen te verbieden omdat die te veel aanhang kregen. (Waar hebben we dat nog gehoord?)

idd, waar hebben we da nog gehoord ...

misschien daarom dat "onze" regering niet reageerd ..

Knuppel
22 december 2003, 17:53
Neen, die 'regeert' liever dan re-a-geren op iets dat ze zelf doet.