PDA

View Full Version : Behoud van de taalgrens?


Brandaan
15 januari 2007, 13:54
Beste dhr. Van de Cauter,

zoals u ongetwijfeld ook weet, hebben veel Vlamingen zorgen over eventuele aanpassingen van de taalgrens. Hoe vast is deze taalgrens volgens u? Bent u van plan om de taalgrens op enige plaatsen aan te passen aan de nieuwe taalrealiteit ter plaatse of bent u van mening dat de taalgrens een vastgelegd gegeven is?

duveltje382
15 januari 2007, 14:04
Beste dhr. Van de Cauter,

zoals u ongetwijfeld ook weet, hebben veel Vlamingen zorgen over eventuele aanpassingen van de taalgrens. Hoe vast is deze taalgrens volgens u? Bent u van plan om de taalgrens op enige plaatsen aan te passen aan de nieuwe taalrealiteit ter plaatse of bent u van mening dat de taalgrens een vastgelegd gegeven is?

Ik denk dat ze daar beter met hun pollekes kunnen afblijven of je zal een bepaalde partij in Vlaanderen zien doorgroeien

stab
15 januari 2007, 14:05
Beste dhr. Van de Cauter,

zoals u ongetwijfeld ook weet, hebben veel Vlamingen zorgen over eventuele aanpassingen van de taalgrens. Hoe vast is deze taalgrens volgens u? Bent u van plan om de taalgrens op enige plaatsen aan te passen aan de nieuwe taalrealiteit ter plaatse of bent u van mening dat de taalgrens een vastgelegd gegeven is?Daar heb ik al heel lang geleden 'ns een draad over geopend in 2004.
Zijn antwoord - het gepaste antwoord van een franskiljon - kan je in mijn signature nalezen.

Jan van den Berghe
15 januari 2007, 15:47
Daar heb ik al heel lang geleden 'ns een draad over geopend in 2004.
Zijn antwoord - het gepaste antwoord van een franskiljon - kan je in mijn signature nalezen.

Uit een andere draad blijkt evenwel dat hij ook wel wil raken aan de taalgrens bij de andere faciliteitengemeenten... Als er maar een Franstalige meerderheid is.

Sneta
15 januari 2007, 16:35
Uit een andere draad blijkt evenwel dat hij ook wel wil raken aan de taalgrens bij de andere faciliteitengemeenten... Als er maar een Franstalige meerderheid is.

Je kan het ook doortrekken naar de andere kant.
Veel Waalse gemeenten aan de taalgrens trekken veel Nederlandstaligen aan (veelal op zoek naar goedkope bouwgrond).
Indien een meerderheid van deze gemeenten nederlandstalig wordt zouden zij ook van taalregime kunnen veranderen.

Jan van den Berghe
15 januari 2007, 16:38
Je kan het ook doortrekken naar de andere kant.
Veel Waalse gemeenten aan de taalgrens trekken veel Nederlandstaligen aan (veelal op zoek naar goedkope bouwgrond).
Indien een meerderheid van deze gemeenten nederlandstalig wordt zouden zij ook van taalregime kunnen veranderen.

Iedereen weet dat Vlamingen zich snel, goed en zelfs gedwee aanpassen wanneer ze in anderstalig gebied wonen. Vlaams taalimperialisme is er niet. Alhoewel de Vlamingen bijna 30% van Elzele (Ellezelles) uitmaken, bestaat er geen Vlaamse partij. Er bestaat geen vereniging die taalfaciliteiten wil afdwingen. Geen partij van die aard. Kijken we echter naar de houding van de Franstaligen, dan stellen we wel iets anders vast.

baarle
15 januari 2007, 16:40
Je kan het ook doortrekken naar de andere kant.
Veel Waalse gemeenten aan de taalgrens trekken veel Nederlandstaligen aan (veelal op zoek naar goedkope bouwgrond).
Indien een meerderheid van deze gemeenten nederlandstalig wordt zouden zij ook van taalregime kunnen veranderen.

Een taalnationalistische benadering dus: streven naar taalhomogene gewesten.

Ik vind dat passé en overbodig. Vlaanderen en Wallonië kunnen gerust anderstalige minderheden hebben zoals elk Europees land die heeft. Om daar goed mee om te gaan, hebben ze België niet nodig, integendeel zou ik zeggen.

Sneta
15 januari 2007, 16:42
Tja als men te mak is om zijn numerieke meerderheid op te eisen (er zijn tenslotten 60 % Nederlandstaligen in Belgie) dan moet men achteraf niet komen huilen.

Tavek
15 januari 2007, 19:27
De taalgrens hoort niet statisch te zijn. Indien een gemeente volledig franstalig wordt na verloop van tijd, dan is de taalgrens de facto verschoven. Het omgekeerde geldt ook natuurlijk.

Een gewestgrens daarintegen is wat anders, dat is territorium. Ik ben persoonlijk van mening dat taal en territorium totaal niks met elkaar te maken hebben.

Jaani_Dushman
15 januari 2007, 19:39
De taalgrens hoort niet statisch te zijn. Indien een gemeente volledig franstalig wordt na verloop van tijd, dan is de taalgrens de facto verschoven. Het omgekeerde geldt ook natuurlijk. Ze zullen in Palestina en Tibet tevreden zijn met uw logica... :roll:

Brandaan
15 januari 2007, 19:59
De taalgrens hoort niet statisch te zijn. Indien een gemeente volledig franstalig wordt na verloop van tijd, dan is de taalgrens de facto verschoven. Het omgekeerde geldt ook natuurlijk.

Een gewestgrens daarintegen is wat anders, dat is territorium. Ik ben persoonlijk van mening dat taal en territorium totaal niks met elkaar te maken hebben.

In eerste instantie klinkt dit als een zeer redelijk idee, maar de consequenties zijn minder aanlokkelijk. Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en als zoiets fundamenteels als de taal om je heen verandert kan dit veel kwaad bloed zetten.

Als men daarentegen van een statische taalgrens uitgaat zal dit voor stabiliteit zorgen en uiteindelijk ook voor minder communautaire twisten aangezien niemand zich bedreigd kan voelen door de andere taal. "Probleem" hierbij is weer dat het extra barriere vormt om over de taalgrens te gaan wonen en daardoor kan de kloof tussen de verschillende gemeenschappen eventueel weer groter worden.

Maar ik zou graag de mening van dhr. Van de Cauter op dit alles willen horen.

Tavek
15 januari 2007, 20:09
Ze zullen in Palestina en Tibet tevreden zijn met uw logica... :roll:

En toch is het een logische redenering die klopt. Een gemeente die van 100 % Nederlandstalig naar 100% Franstalig gaat, of omgekeerd, is een verschuiving van de taalgrens. Wat klopt hier niet aan ?

Dit betekent natuurlijk NIET dat dit opeens Wallonie of Brussel wordt ! Het is VLAAMS grondgebied. Daarover zal onderhandeld moeten worden.

Zwartengeel
15 januari 2007, 20:12
En toch is het een logische redenering die klopt. Een gemeente die van 100 % Nederlandstalig naar 100% Franstalig gaat, of omgekeerd, is een verschuiving van de taalgrens. Wat klopt hier niet aan ?

Dit betekent natuurlijk NIET dat dit opeens Wallonie of Brussel wordt ! Het is VLAAMS grondgebied. Daarover zal onderhandeld moeten worden.

En waarom zou daar überhaupt over onderhandeld moeten worden?

Jaani_Dushman
15 januari 2007, 20:21
En toch is het een logische redenering die klopt. Een gemeente die van 100 % Nederlandstalig naar 100% Franstalig gaat, of omgekeerd, is een verschuiving van de taalgrens. Wat klopt hier niet aan ?

Dit betekent natuurlijk NIET dat dit opeens Wallonie of Brussel wordt ! Het is VLAAMS grondgebied. Daarover zal onderhandeld moeten worden.Er zijn in de hele wereld maar drie plaatsen waar de grenzen flou zijn: de taalgrens in België, de Israelisch-Palestijnse grens en de grenzen van Russische enclaves voor minderheden.

Zolang België bestaat, bepaalt de taalgrens tevens de machtsverhouding tussen Vlaanderen en Wallonië. Dus zolang België blijft bestaan, mag er van mij geen millimeter gewijzigd worden aan die grens.

Hans Van de Cauter
15 januari 2007, 20:44
Beste dhr. Van de Cauter,

zoals u ongetwijfeld ook weet, hebben veel Vlamingen zorgen over eventuele aanpassingen van de taalgrens. Hoe vast is deze taalgrens volgens u? Bent u van plan om de taalgrens op enige plaatsen aan te passen aan de nieuwe taalrealiteit ter plaatse of bent u van mening dat de taalgrens een vastgelegd gegeven is?

Aan de Belgische taalgrens raken is altijd delicaat in dit frileus landje als het op taalrechten aankomt. Daarom wenst de B.U.B. op dit vlak geen revolutionaire standpunten in te nemen. Wel moet het op termijn mogelijk zijn dat gemeenten met een belangrijke franstalige of nederlandstalige minderheid kiezen voor een tweetalig statuut. Maar laten we er eerst voor zorgen dat de meer prangende communautaire problemen zoals de slechte werking van onze dure en ingewikkelde staatsstructuur opgelost worden door de hercreatie van een unitaire staat met provinciale decentralisatie en een actieve politiek van individuele tweetaligheid, hét credo van de B.U.B..

Brandaan
15 januari 2007, 20:51
Aan de Belgische taalgrens raken is altijd delicaat in dit frileus landje als het op taalrechten aankomt. Daarom wenst de B.U.B. op dit vlak geen revolutionaire standpunten in te nemen. Wel moet het op termijn mogelijk zijn dat gemeenten met een belangrijke franstalige of nederlandstalige minderheid kiezen voor een tweetalig statuut. Maar laten we er eerst voor zorgen dat de meer prangende communautaire problemen zoals de slechte werking van onze dure en ingewikkelde staatsstructuur opgelost worden door de hercreatie van een unitaire staat met provinciale decentralisatie en een actieve politiek van individuele tweetaligheid, hét credo van de B.U.B..

U bedoelt een tweetalig bestuur? Hoe denkt u dan te kunnen voorkomen dat de verschillende taalgroepen zich benadeeld als 1 van hun gemeentes overstapt naar een tweetalig statuut?

Tavek
15 januari 2007, 23:32
En waarom zou daar überhaupt over onderhandeld moeten worden?

Waarom heeft een antwerpenaar iets te zeggen over wat er moet gebeuren in een gemeente in de rand rond brussel ? Het zijn de inwoners van de betrokken gemeente zelf die het laatste woord moeten hebben. Ik kom u toch ook niet zeggen wat ge moet doen in uw dorp/stad ?

Tavek
15 januari 2007, 23:34
Er zijn in de hele wereld maar drie plaatsen waar de grenzen flou zijn: de taalgrens in België, de Israelisch-Palestijnse grens en de grenzen van Russische enclaves voor minderheden.

Zolang België bestaat, bepaalt de taalgrens tevens de machtsverhouding tussen Vlaanderen en Wallonië. Dus zolang België blijft bestaan, mag er van mij geen millimeter gewijzigd worden aan die grens.

Maar de taalgrens is niet aan u, of welke regering ook, om te bepalen. Die is aan de bevolking ! Als een de inwoners van een gemeente frans praten, is de taalgrens de facto verschoven. Op papier misschien niet, maar in realiteit wel.

Er is niks wat een vlaamse regering daar aan kan doen, buiten de franstaligen deporteren en hun verbieden te kweken.

Tavek
15 januari 2007, 23:36
Maar de taalgrens is niet aan u, of welke regering ook, om te bepalen. Die is aan de bevolking ! Als een de inwoners van een gemeente frans praten, is de taalgrens de facto verschoven. Op papier misschien niet, maar in realiteit wel.

Er is niks wat een vlaamse regering daar aan kan doen, buiten de franstaligen deporteren en hun verbieden te kweken.

Wedden dat ik nu als FDF'er ga beschouwd worden ? Terwijl ik helemaal niks moet hebben van die 1-talige club.

Ik ben zo een type dat BHV zou oplossen door simpelweg de inwoners van BHV te laten stemmen er over.....

Jaani_Dushman
15 januari 2007, 23:42
Maar de taalgrens is niet aan u, of welke regering ook, om te bepalen. Die is aan de bevolking ! Als een de inwoners van een gemeente frans praten, is de taalgrens de facto verschoven. Op papier misschien niet, maar in realiteit wel.

Er is niks wat een vlaamse regering daar aan kan doen, buiten de franstaligen deporteren en hun verbieden te kweken.Waarom negeetr u enerzijds de taalgrenzen, maar dweept u langs de andere kant met gemeentegrenzen??

Ik kan mij voorstellen dat het centrum van Sint-Genesius-Rode nog in meerderheid Nederlandstalig is. Maar tóch gaan die dikkenekken uit de villawijken het beleid gaan bepalen. Ook in het centrum.

Tavek
15 januari 2007, 23:45
Waarom negeetr u enerzijds de taalgrenzen, maar dweept u langs de andere kant met gemeentegrenzen??

Ik kan mij voorstellen dat het centrum van Sint-Genesius-Rode nog in meerderheid Nederlandstalig is. Maar tóch gaan die dikkenekken uit de villawijken het beleid gaan bepalen. Ook in het centrum.

Ge trekt het een beetje int belachelijke he. Een gemeente is volgens mij de laagste bestuurlijke eenheid van ons land, maar ook meteen deze die het dichtste bij de bevolking staat. En dat is wat telt. Ik heb meer vertrouwen in mijn Burgemeester dan in de minister president of de premier.....

Tavek
15 januari 2007, 23:51
Waarom negeetr u enerzijds de taalgrenzen, maar dweept u langs de andere kant met gemeentegrenzen??


Omdat een taalgrens niet iets is dat territorium gebonden is. Dat wordt bepaald door de mensen die er op wonen, en zodoende, is deze grens dynamisch, omdat mensen dynamisch zijn.

Nogmaals: IK BEN GEEN FAN VAN HET FRANS, maar wel van pragmatisme en eerlijkheid. En Jaani, ik stel voor dat u naar de rand verhuist en gewoon er voor zorgt dat wij, de nederlandstaligen, ook in groot genoege aantallen aanwezig zijn ! Want dit is uw enigste wapen....

evilbu
15 januari 2007, 23:53
Iedereen weet dat Vlamingen zich snel, goed en zelfs gedwee aanpassen wanneer ze in anderstalig gebied wonen. Vlaams taalimperialisme is er niet. Alhoewel de Vlamingen bijna 30% van Elzele (Ellezelles) uitmaken, bestaat er geen Vlaamse partij. Er bestaat geen vereniging die taalfaciliteiten wil afdwingen. Geen partij van die aard. Kijken we echter naar de houding van de Franstaligen, dan stellen we wel iets anders vast.
O jawel! In Vloesberg is een Vlaming verkozen... op een CDH lijst. Hij wil de faciliteiten laten uitvoeren en wordt extremist genoemd.:?
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=g4f14nb03

evilbu
15 januari 2007, 23:56
Aan de Belgische taalgrens raken is altijd delicaat in dit frileus landje als het op taalrechten aankomt. Daarom wenst de B.U.B. op dit vlak geen revolutionaire standpunten in te nemen. Wel moet het op termijn mogelijk zijn dat gemeenten met een belangrijke franstalige of nederlandstalige minderheid kiezen voor een tweetalig statuut. Maar laten we er eerst voor zorgen dat de meer prangende communautaire problemen zoals de slechte werking van onze dure en ingewikkelde staatsstructuur opgelost worden door de hercreatie van een unitaire staat met provinciale decentralisatie en een actieve politiek van individuele tweetaligheid, hét credo van de B.U.B..
Uw fransdolheid komt weer naar boven. Met wat onzin op het einde over provinciale decentralisatie probeert u dat te maskeren.
Als ik met twee man in je wagen spring in Brussel, en vervolgens houden we een "referendum" over die wagen, zal jij je daarbij neerleggen?
U pleit voor individuele tweetaligheid, maar als u op voorhand zegt dat elke gemeente waar de Franstaligen inwijken uiteindelijk tweetalig zal worden, geeft u hen geen enkele stimulans om zich aan te passen, in tegendeel. Op bedoelde u Vlaamse tweetaligheid?:x

Jaani_Dushman
15 januari 2007, 23:56
Ge trekt het een beetje int belachelijke he. Een gemeente is volgens mij de laagste bestuurlijke eenheid van ons land, maar ook meteen deze die het dichtste bij de bevolking staat. En dat is wat telt. Ik heb meer vertrouwen in mijn Burgemeester dan in de minister president of de premier.....Ik trek niets in het belachelijke. Ik weet niet of u de uitzending van TerZake'06 gezien heeft over Sint-Genesius-Rode?

Daarin kwam iemand van de gemeente aan het woord, die de straten moest vegen. Ik vermoed dat hij van Marokaanse origine was, en sprak enkel Frans. Tot daar geen probleem. Heel eerlijk als hij was, vertelde hij dat de burgemeester hem had verteld dat hij enkel in de Franstalige wijken moest gaan kuisen, omdat er voor haar toch geen stemmen te verdienen vielen in de Nederlandstalige straten.

evilbu
16 januari 2007, 00:01
Ik trek niets in het belachelijke. Ik weet niet of u de uitzending van TerZake'06 gezien heeft over Sint-Genesius-Rode?

Daarin kwam iemand van de gemeente aan het woord, die de straten moest vegen. Ik vermoed dat hij van Marokaanse origine was, en sprak enkel Frans. Tot daar geen probleem. Heel eerlijk als hij was, vertelde hij dat de burgemeester hem had verteld dat hij enkel in de Franstalige wijken moest gaan kuisen, omdat er voor haar toch geen stemmen te verdienen vielen in de Nederlandstalige straten.
http://www.haviko.org/films-video/Sint-Gen-Rode_gem_verk_23-9-2006.mov

Helaas draait dat filmpje bij mij niet.:-( Ik zou het wel eens willen zien.

Jaani_Dushman
16 januari 2007, 00:05
http://www.haviko.org/films-video/Sint-Gen-Rode_gem_verk_23-9-2006.mov

Helaas draait dat filmpje bij mij niet.:-( Ik zou het wel eens willen zien.Misschien werk het hier:
http://www.vrtnieuws.be/nieuwsnet_master/versie2/v2006/details/nnII_v2006_TZ06_vooraf_StGenRode/index.shtml#

Jaani_Dushman
16 januari 2007, 00:12
En Jaani, ik stel voor dat u naar de rand verhuist en gewoon er voor zorgt dat wij, de nederlandstaligen, ook in groot genoege aantallen aanwezig zijn ! Want dit is uw enigste wapen....Denk je dat ik zó rijk ben?? 8O
In tegenstelling tot de Franstaligen kan ik me daar geen stuk grond veroorloven.

Tavek
16 januari 2007, 00:14
Ik trek niets in het belachelijke. Ik weet niet of u de uitzending van TerZake'06 gezien heeft over Sint-Genesius-Rode?

Daarin kwam iemand van de gemeente aan het woord, die de straten moest vegen. Ik vermoed dat hij van Marokaanse origine was, en sprak enkel Frans. Tot daar geen probleem. Heel eerlijk als hij was, vertelde hij dat de burgemeester hem had verteld dat hij enkel in de Franstalige wijken moest gaan kuisen, omdat er voor haar toch geen stemmen te verdienen vielen in de Nederlandstalige straten.

Ik ontken niet dat het ingewikkelde situatie is. En je hebt hier een punt. Hier weet ik ook geen raad mee.....

evilbu
16 januari 2007, 00:18
Misschien werk het hier:
http://www.vrtnieuws.be/nieuwsnet_master/versie2/v2006/details/nnII_v2006_TZ06_vooraf_StGenRode/index.shtml#
Ik dank je. Helaas is het 38 minuten en kan ik het niet opslaan. Een beetje onhandig dus als je telkens je iets wel herbekijken, opnieuw de hele stream doormoet.
Ik vind het wel een zeer interessante aflevering.8O Die Christian Van Eycken klinkt trouwens echt verfranst.:x 8O

Jan van den Berghe
16 januari 2007, 07:32
Tja als men te mak is om zijn numerieke meerderheid op te eisen (er zijn tenslotten 60 % Nederlandstaligen in Belgie) dan moet men achteraf niet komen huilen.

Wat een onzin! De taalgrens is vastgelegd, en dit met duidelijke bedoelingen (zoals verwoord staat in het desbetreffende deel van het rapport-Harmel). Wie zich als Vlaming in Franstalig gebied vestigt, weet dat Frans er de ambtelijke taal is en dat men bijgevolg overeenkomstig hoort te handelen. Dit zouden de Franstaligen ook horen te doen. In de eerste plaats gestuwd door hun burgerzin. Juist bij dat laatste schort het: zij hebben geen burgerzin, bezitten geen federale trouw of neiging daartoe. Aldus verwerpen ze zelf de basis van heel de taalregeling in dit land, nl. de territorialiteit.

In Zwitserland respecteren de burgers dit wel, zelfs daar waar er grote groepen anderstaligen leven. In Genève woont een niet onaardig aantal Duitstaligen. Nooit hoort men deze mensen evenwel taalrechten eisen: dit past namelijk niet in het respect dat de Zwitsers koesteren voor hun staatsordening.

Jan van den Berghe
16 januari 2007, 07:36
Maar de taalgrens is niet aan u, of welke regering ook, om te bepalen. Die is aan de bevolking ! Als een de inwoners van een gemeente frans praten, is de taalgrens de facto verschoven. Op papier misschien niet, maar in realiteit wel.

Er is niks wat een vlaamse regering daar aan kan doen, buiten de franstaligen deporteren en hun verbieden te kweken.

Totaal naast de zaak! Het taalgebruik is vrij in dit land (net als in heel Europa trouwens, met uitzondering van Griekenland): d.w.z. iedereen spreekt thuis, in het openbaar... die taal die hij wenst. Er bestaan alleen bepalingen voor het ambtelijk gebruik van de taal.

Daar waar andere vreemdelingen zich moeiteloos schikken naar dit laatste, doen de Franstaligen moeilijk hierover. Zij willen immers de ambtelijke taal veranderen, wat dus veel verder gaat dan het privaat gebruik van een welbepaalde taal (en waar de Vlaamse overheid helemaal geen probleem mee heeft).

Jan van den Berghe
16 januari 2007, 07:38
Ge trekt het een beetje int belachelijke he. Een gemeente is volgens mij de laagste bestuurlijke eenheid van ons land, maar ook meteen deze die het dichtste bij de bevolking staat. En dat is wat telt. Ik heb meer vertrouwen in mijn Burgemeester dan in de minister president of de premier.....

Och, dat laatste mag u gerust. Alleen heb ik daar, rekening houdend met de vele fratsen en merkwaardige toestanden in vele gemeentehuizen, zo mijn twijfels bij.

Jan van den Berghe
16 januari 2007, 07:41
O jawel! In Vloesberg is een Vlaming verkozen... op een CDH lijst. Hij wil de faciliteiten laten uitvoeren en wordt extremist genoemd.:?
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=g4f14nb03

Niet juist. Vloesberg IS een faciliteitengemeenten. Bijgevolg kan er niets nieuws worden ingevoerd.

Alleen is het zo dat het gemeentebestuur van Vloesberg al vele jaren de facto de faciliteiten niet meer toepast. Er zijn wel wat vertalingen van bepaalde documenten voorhanden, maar het kost alleen "veel moeite" om ze te verkrijgen. Daarenboven zijn veel stukken in heel slecht Nederlands omgezet (ik heb er hier enkele thuis, niet in het min het officieel gemeenteplan is een regelrechte giller...).

Zwartengeel
16 januari 2007, 07:52
B Plus, beweging voor een federaal België, reikte zopas voor de eerste keer haar « Prijs voor politieke moed » uit. Deze prijs werd geschonken aan 1 Vlaamse en 1 Franstalige personaliteit die gedurende het afgelopen jaar blijk hebben gegeven van een uitgesproken federalistische ingesteldheid en van een vermogen om het communautaire hokjesdenken te overstijgen. De prijs bestaat uit een klein kunstwerk dat symbool staat voor de goede samenwerking tussen Vlamingen en Franstaligen binnen het federale kader. B Plus wil van deze prijsuitreiking een jaarlijkse gewoonte maken en wil daarmee iedereen aanmoedigen die van België een beter werkende federale staat wil maken, met eerbied voor autonomie en verscheidenheid van elkeen.

Aan Franstalige kant ging de prijs naar Minister van Sociale Zaken Rudy Demotte. Rudy Demotte heeft in zijn functie als Minister blijk gegeven van een groot vermogen om de Vlaamse gevoeligheden te begrijpen. Hij kondigde al onmiddellijk bij zijn ambtsaanvaarding aan dat hij de strijd zou aanbinden tegen de misbruiken in de gezondheidszorg, ongeacht of zij zich nu voordoen in Vlaanderen of in Wallonië. Zo stelde hij onder meer voor om voor routine-operaties in het ganse land forfaits in te stellen om zo overconsumptie tegen te gaan.
Maar Minister Demotte is ook burgemeester in de faciliteitengemeente Vloesberg / Flobecq, een Franstalige gemeente met taalfaciliteiten voor de Vlamingen. Zoals in geen enkele andere Waalse faciliteitengemeente, wordt er in Flobecq voor gezorgd dat het Nederlands duidelijk aanwezig is in het straatbeeld en in de dienstverlening.

http://www.bplus.be/nl/acties/bplus_acties_20060630_politieke-moed.htm

Praten we hier over hetzelfde Flobecq/Vloesberg waarover B-Plus zo enthousiast de loftrompet zwaait als voorbeeld van de goede werking van een faciliteitengemeente en de harmonieuze manier waarop beide taalgemeenschappen er samenleven?

Jan van den Berghe
16 januari 2007, 08:04
Praten we hier over hetzelfde Flobecq/Vloesberg waarover B-Plus zo enthousiast de loftrompet zwaait als voorbeeld van de goede werking van een faciliteitengemeente en de harmonieuze manier waarop beide taalgemeenschappen er samenleven?

Kuch... Bplus weet dan gewoon niet wat er in Vloesberg aan de hand is.

baarle
16 januari 2007, 08:18
De taalgrens hoort niet statisch te zijn. Indien een gemeente volledig franstalig wordt na verloop van tijd, dan is de taalgrens de facto verschoven. Het omgekeerde geldt ook natuurlijk.

Een gewestgrens daarintegen is wat anders, dat is territorium. Ik ben persoonlijk van mening dat taal en territorium totaal niks met elkaar te maken hebben.

OK, dan hoeft er aan de grenzen helemaal niets te veranderen en kunnen Vlaanderen en Wallonië zelfstandig bepalen hoe ze met hun minderheden omgaan.

baarle
16 januari 2007, 08:20
Waarom heeft een antwerpenaar iets te zeggen over wat er moet gebeuren in een gemeente in de rand rond brussel ? Het zijn de inwoners van de betrokken gemeente zelf die het laatste woord moeten hebben. Ik kom u toch ook niet zeggen wat ge moet doen in uw dorp/stad ?

Onzin. Er bestaat geen land ter wereld waar de inwoners van een gemeente of gehucht zelf mogen bepalen tot welk land ze behoren.

Er is dus niet de minste reden om over de gewestgrenzen binnen België te onderhandelen, tenzij je in de nazi-logica (Lebensraum!) van het FDF en andere francofone racisten wil stappen.

baarle
16 januari 2007, 08:23
En Jaani, ik stel voor dat u naar de rand verhuist en gewoon er voor zorgt dat wij, de nederlandstaligen, ook in groot genoege aantallen aanwezig zijn ! Want dit is uw enigste wapen....

Neen: de grens is de grens. Er hoeft geen enkele Nederlandstalige in Rode te wonen om die gemeente in het Vlaams gewest te houden. Zelfs al woont er een Chinese meerderheid, dan nog blijft het Vlaanderen.

Jaani_Dushman
16 januari 2007, 11:44
Kuch... Bplus weet dan gewoon niet wat er in Vloesberg aan de hand is.En nog veel minder wat er aan de hand is binnen de gzondheidszorg.
Ik heb van Vlaamse dokters, verpleegsters en andere mensen uit de Vlaamse medische sector nog geen enkel goed woord gehoord over die mens.

evilbu
16 januari 2007, 12:10
Niet juist. Vloesberg IS een faciliteitengemeenten. Bijgevolg kan er niets nieuws worden ingevoerd.

Alleen is het zo dat het gemeentebestuur van Vloesberg al vele jaren de facto de faciliteiten niet meer toepast. Er zijn wel wat vertalingen van bepaalde documenten voorhanden, maar het kost alleen "veel moeite" om ze te verkrijgen. Daarenboven zijn veel stukken in heel slecht Nederlands omgezet (ik heb er hier enkele thuis, niet in het min het officieel gemeenteplan is een regelrechte giller...).
Dat wist ik wel hoor. Maar wat ik niet zo goed weet is in welke mate ze worden uitgevoerd. Ik heb eens een discussie gehad met een Franstalige die beweerde dat in Wallonië de faciliteiten op en top correct worden uitgevoerd, en dat enkel in Vlaanderen de faciliteiten onder vuur liggen?

Klopt dat? Hebben zij trouwens ook een "omzendbrief Peeters"?8O

Jan van den Berghe
16 januari 2007, 13:15
Dat wist ik wel hoor. Maar wat ik niet zo goed weet is in welke mate ze worden uitgevoerd. Ik heb eens een discussie gehad met een Franstalige die beweerde dat in Wallonië de faciliteiten op en top correct worden uitgevoerd, en dat enkel in Vlaanderen de faciliteiten onder vuur liggen?

Klopt dat? Hebben zij trouwens ook een "omzendbrief Peeters"?8O

Neen, dat klopt niet. In Edingen als in Vloesberg zijn de faciliteiten de facto "dood". Daar is al heel veel over geklaagd. Er zijn problemen bijvoorbeeld bij de brandweer van Edingen waar het personeel overduidelijk veel te weinig Nederlands kan om de Vlamingen aldaar te helpen. Ook op de gemeente is niet al het ambtelijk personeel tweetalig (verre van zelfs). Documenten in het Nederlands worden moeizaam gegeven. Enzovoort. In Vloesberg is het nog erger. Daar zijn zelfs meerdere documenten in ronduit schabouwelijk Nederlands opgesteld.

Moeskroen is een ander verhaal, maar dat is ook grotendeels te verklaren omdat Moeskroen er alle baat bij heeft de economische activiteit uit het Kortrijkse en Oudenaardse naar zich toe te trekken.

Jan van den Berghe
16 januari 2007, 13:17
Hebben zij trouwens ook een "omzendbrief Peeters"?8O

Neen, maar de richtlijnen van die omzendbrief worden in de praktijk al vele jaren in de Waalse gemeenten toegepast. Wie er niet om vraagt, krijgt alles in het Frans doorgestuurd. De meeste Vlamingen vragen uiteindelijk ook geen vertaling...

100% VLAMING
16 januari 2007, 14:08
Omdat een taalgrens niet iets is dat territorium gebonden is. Dat wordt bepaald door de mensen die er op wonen, en zodoende, is deze grens dynamisch, omdat mensen dynamisch zijn.

Nogmaals: IK BEN GEEN FAN VAN HET FRANS, maar wel van pragmatisme en eerlijkheid. En Jaani, ik stel voor dat u naar de rand verhuist en gewoon er voor zorgt dat wij, de nederlandstaligen, ook in groot genoege aantallen aanwezig zijn ! Want dit is uw enigste wapen....

Wat u voorstelt is dat, als een gemeente hoofdzakelijk Nederlands- / Franstalig wordt, dat ze van gewest mogen veranderen.

Stel nu, we gaan dit doortrekken. Mag Borgerhout morgen kiezen voor Marokko, Aarlen voor GH Luxemburg? Stel dat heel de Ardennen voor Wallonië kiest, maar Aarlen voor GH Luxemburg, wat dan?

Stabiliteit is er ook nodig om een land/gewest te kunnen besturen. Als elke gemeenten of elk dorp, morgen het recht heeft om te veranderen van gewest. Dan veranderd Houthalen-Helchteren morgen naar Wallonië en wordt het Hoothaelen-Helkteren, in dat geval zal de, zo bekritiseerde, Noord-Zuid verbinding er nooit komen...
Dat is heel simpel te regelen, de burgemeester laat petities rondgaan waarin hij zegt: "Zeg dat je Franstalig bent, en er komt geen Noord-Zuidverbinding." Je zal het aantal "Franstaligen" in Houthalen-Helchteren nogal zien stijgen.

100% VLAMING
16 januari 2007, 14:10
Moeskroen is een ander verhaal, maar dat is ook grotendeels te verklaren omdat Moeskroen er alle baat bij heeft de economische activiteit uit het Kortrijkse en Oudenaardse naar zich toe te trekken.

En omdat de burgemeester daar eerder een West-Vlaming is dan een Henegouwer.

Jan van den Berghe
16 januari 2007, 14:12
Dat is heel simpel te regelen, de burgemeester laat petities rondgaan waarin hij zegt: "Zeg dat je Franstalig bent, en er komt geen Noord-Zuidverbinding." Je zal het aantal "Franstaligen" in Houthalen-Helchteren nogal zien stijgen.

Dergelijke zaken waren al schering en inslag toen de talentellingen er nog waren en de resultaten ervan steeds gebruikt werden om de taalgrens te doen opschuiven.

Bij de laatste twee talentellingen zijn er honderden vaststellingen gebeurd van intimidatie, valsheid in geschrifte, onregelmatigheden... om toch maar een gemeente eentalig Frans of van Nederlandstalig naar tweetalig te maken.

van exaerde herman
16 januari 2007, 21:34
Waarom heeft een antwerpenaar iets te zeggen over wat er moet gebeuren in een gemeente in de rand rond brussel ? Het zijn de inwoners van de betrokken gemeente zelf die het laatste woord moeten hebben. Ik kom u toch ook niet zeggen wat ge moet doen in uw dorp/stad ?

aangezien de rand vlaams is heeft iedere vlaming het recht daar iets op te zeggen.solidariteit met de rand.of moeten vlamingen alleen maar solidair zijn met wallonie.

van exaerde herman
16 januari 2007, 21:40
Maar de taalgrens is niet aan u, of welke regering ook, om te bepalen. Die is aan de bevolking ! Als een de inwoners van een gemeente frans praten, is de taalgrens de facto verschoven. Op papier misschien niet, maar in realiteit wel.

Er is niks wat een vlaamse regering daar aan kan doen, buiten de franstaligen deporteren en hun verbieden te kweken.

als ik het goed begrijp zegt u,dat,aangezien er steeds meer duitsers op mallorca gaan wonen,en de taal niet wensen te leren,een gedeelte van mallorca duits gebied word.

Jan van den Berghe
17 januari 2007, 07:42
als ik het goed begrijp zegt u,dat,aangezien er steeds meer duitsers op mallorca gaan wonen,en de taal niet wensen te leren,een gedeelte van mallorca duits gebied word.

Ongetwijfeld zullen die belgicisten het dan ook heel leuk vinden dat Eupen e.d. weer naar Duitsland gaan, daar de Duitse "Einwanderung" er bijzonder groot is en er vroeg of laat wel eens een Duitse meerderheid kan komen!

Knuppel
17 januari 2007, 09:50
als ik het goed begrijp zegt u,dat,aangezien er steeds meer duitsers op mallorca gaan wonen,en de taal niet wensen te leren,een gedeelte van mallorca duits gebied word.

Ik denk dat we beter aan Tavek kunnen vragen of hij het goed zou vinden dat zijn land van afkomst in andere handen zou overgaan indien er een andere taalgemeenschap, die bovendien weigert de landstaal te spreken, er de meerderheid zou vormen.

Ik vermoed dus dat Tavek niet op deze vraag zal antwoorden.Maar zoals het elke échte Belg (zoals Hans bijvoorbeeld) betaamt zal hij de Franstaligen rechten geven waarop ze geen recht hebben, en dit ten koste van rechten die de Vlamingen wél toekomen.

Jan Meuleman
17 januari 2007, 10:51
Als een de inwoners van een gemeente frans praten, is de taalgrens de facto verschoven. Op papier misschien niet, maar in realiteit wel.

Weet je waarom de kiekens telkens op de bovenste stok willen zitten? Om op de kop van hen die er onder zitten te kunnen schijten.