PDA

View Full Version : Baskische actieweek en hongerstaking in Brussel - HELP


SOS Euskal Herria
18 december 2003, 20:32
Goedemiddag,

Graag had ik jullie op de hoogte gesteld over een Baskische activiteitsweek en hongerstaking die begin januari (5-11 januari 2004) doorgaat in Brussel.

Na meer dan 25 jaar na Franco gaat de repressie in 't Baskenland nog duchtig door. Meer zelfs, 't lijkt soms steeds erger te worden. Vandaag de dag zijn er meer Baskische politieke gevangenen dan ooit tevoren (meer dan 700). Soms jammergenoeg terrecht veroordeeld, maar in vele gevallen voor de meest absurde redenen.

Er is hier zeer veel over te vertellen maar een positief punt is dat de Baskische bevolking meer dan klaar is om het conflict open te trekken naar Europa toe, op zoek naar een oplossing. In dit proces spelen deze gevangenen een steeds grotere rol. Daar zij actief willen bijdragen aan een oplossing tot het conflict in het Baskenland worden begin januari acties georganiseerd worden op diverse plaatsen in Europa. Ook hier in Brussel. Tussen 25 en 40 familieleden van Baskische politieke gevangen zullen de ganse week actie voeren en een hongerstaking houden. De bedoeling is om de repressie die zich in het Baskenland dagelijks voordoet uit de Spaanse en Franse sensuur te halen en door dit media cordon te breken. Er moet een Europese dimensie komen aan dit conflict om de repressie die zich daar afspeelt een halt toe te roepen. Een democratische politieke oplossing is broodnodig voor het Baskenland. Tevens wil men extra aandacht schenken aan het schenden van mensenrechten in de gevangenissen.

Waar de Baskische familieleden vooral naar op zoek zijn, zijn mensen hier uit de politieke en journalistieke wereld om hun verhaal te vertellen. Zij hebben ook nood aan interesse en steun van organisaties en individuen. Ik weet dat sommigen onder jullie reeds in het verleden aandacht geschonken hebben aan het conflict in het Baskenland. Ik durf dan ook te hopen dat deze week een gelegenheid is voor jullie om met enkele mensen en de situatie waarin zij zich verkeren, kennis te maken. Er kunnen gesprekken, interviews, bezoeken plaatsvinden.

Ik wil benadrukken dat deze actieweek niet van ons uitgaat maar van familieleden van Baskische gevangenen zelf en dat wij hen hierbij trachten te helpen tijdens deze week in Brussel.

Wie meer informatie wenst over mogelijke bezoeken en acties en die zullen doorgaan, kan ons mailen op [email protected] of via dit forum.
- Ben je geïnteresseerd en kan je deze mensen een bezoekje brengen? Dit is een grote duw in de rug voor hen.
- Ben je bezig met politiek, help dan om dit conflict naar buiten te brengen binnen Europa.
- Heb je een organisatie, tijdschrift of krant, stop sensuur en éénzijdige Spaanse berichtgeving.

Enkel jullie en anderens aandacht kan deze week tot een succes maken.

Bedankt !

Vriendelijke groeten.

Evelyne Torsy


Indien u nog andere organisaties/personen kent waarvan u denkt dat die en steentje zouden kunnen bijdrage, gelieve mij hun email adressen door te geven. Bedankt !!

Pascal L.
22 december 2003, 21:05
sorry ... Basken vallen niet binnen de interesse van de Belgische media en dus ook niet van de Belgische burgers ... mijn advies, vraag de Palestijnse nationaliteit aan, dan kan u rekenen op massale steun van uw medeburgers ...

Pelgrim
22 december 2003, 22:08
Van de media moet g et hebben, ja :roll:

Spelev
22 december 2003, 23:17
Inderdaad elke dag sterven 100den mensen aan aids maar als de hond van Bush ziek is is dat blijkbaar veel belangrijker.

Pascal L.
22 december 2003, 23:53
Inderdaad elke dag sterven 100den mensen aan aids maar als de hond van Bush ziek is is dat blijkbaar veel belangrijker.

ge moet niet alles op Bush en de Amerikanen steken ... de brief over de Basken is naar de Belgische bevolking gericht ... typisch :evil:

Pelgrim
23 december 2003, 11:04
De hond van Laurent dan.

Philips Inc.
23 december 2003, 12:08
Mijn steun heben ze!

Spelev
23 december 2003, 12:16
Inderdaad elke dag sterven 100den mensen aan aids maar als de hond van Bush ziek is is dat blijkbaar veel belangrijker.

ge moet niet alles op Bush en de Amerikanen steken ... de brief over de Basken is naar de Belgische bevolking gericht ... typisch :evil:

Dat was louter een voorbeeld van de media hun intresse. Relax :roll:

Pascal L.
23 december 2003, 16:32
ge moet niet alles op Bush en de Amerikanen steken ... de brief over de Basken is naar de Belgische bevolking gericht ... typisch :evil:

Dat was louter een voorbeeld van de media hun intresse. Relax :roll:

En mijn was louter een voorbeeld van een typische europese attitude ...

zillox
23 december 2003, 18:42
Damn, waarom haal je de USA erbij? Blijkbaar weet jij niet waar Baskenland ligt.
Inderdaad elke dag sterven 100den mensen aan aids maar als de hond van Bush ziek is is dat blijkbaar veel belangrijker.

Pelgrim
25 december 2003, 20:15
AJL, je had misschien moeten zeggen: de hond van de britse royals, gezien op het nieuws gisteren :lol:

Vlaamse Leeuw
26 december 2003, 11:19
AJL, je had misschien moeten zeggen: de hond van de britse royals, gezien op het nieuws gisteren :lol:

Vertel ons meer. Ik heb het niet gehoord.

Pelgrim
26 december 2003, 11:23
Ik ook maar half hoor. Er was iets gebeurt met de hond in buckingham palace en volgens de officiële berichten was de queen nogal aangedaan....

Spelev
26 december 2003, 11:29
Damn, waarom haal je de USA erbij? Blijkbaar weet jij niet waar Baskenland ligt.
Inderdaad elke dag sterven 100den mensen aan aids maar als de hond van Bush ziek is is dat blijkbaar veel belangrijker.

Hier antwoord ik normaal zelfs niet op. Ken jij het woord voorbeeld blaas het niet zo op man.

El Cid
26 december 2003, 11:51
Links en nationalistisch: zie mij springen om ze te helpen :roll:

Een hongerstaking voor Baskenland? De laatste keer dat het heb nagekeken, is Spanje een democratische staat geworden in 1975, met een federaal bestuur, en is Baskenland een mooie deelstaat:

http://www.euskadi.net/

Spelev
26 december 2003, 12:02
Een mooie deelstaat? Ben je daar al eens geweest?

Pelgrim
26 december 2003, 12:15
Er is een groot verschil tussen wat officieel zou moeten zijn en wat in werkelijkheid is, El Cid. Hoe noem je een land waar de machtspartijen partijen die te populair beginnen worden gewoonweg verbieden? Democratie?

El Cid
26 december 2003, 12:23
Er is een groot verschil tussen wat officieel zou moeten zijn en wat in werkelijkheid is, El Cid. Hoe noem je een land waar de machtspartijen partijen die te populair beginnen worden gewoonweg verbieden? Democratie?

Je vergeet iets. Iets cruciaal. Batasuna was de politieke vleugel van een terroristische organisatie. Daarom is ze verboden. Uiteraard laat je dat gedeelte graag weg, want dat haalt die "arme" Basken (en de meerderheid van de Basken moet niet weten van die separatisten en terroristen) uit hun martelaarsrol, en ontmaskert ze als wat ze zijn: terroristen.

http://www.el-mundo.es/fotografia/2001/11/atentado/fotos/herida.jpg

El Cid
26 december 2003, 12:25
Een mooie deelstaat? Ben je daar al eens geweest?

Ja, kan men dat ook van jou zeggen?

Pelgrim
26 december 2003, 12:38
Jij vergeet ook iets.

Er is namelijk een verschil tussen separatisten en terroristen. Die tweede zijn inderdaad niet populair bij de baskische bevolking. Die eersten daarentegen groeien steeds, vooral nu ze daar zitten met een halve Franco.

El Cid
26 december 2003, 13:02
Jij vergeet ook iets.

Er is namelijk een verschil tussen separatisten en terroristen. Die tweede zijn inderdaad niet populair bij de baskische bevolking. Die eersten daarentegen groeien steeds, vooral nu ze daar zitten met een halve Franco.

U vergeet nog iets: Euska Herritarrok, de nationalisten van de ETA 10,17% van de stemmen in 2001. Al de rest zweert bij een federaal Spanje, waarvan er 42,73% voor meer bevoegdheden zijn (de regionalisten van de centrum rechtse Euzko Alderdi Jeltzalea). Dat zijn de feiten Pelgrim.

Wat geen feit is, is dat beeld van die halve Franco: dat is enkel wat sfeerschepping bij gebrek aan intellectuele ammunitie.

El Cid
26 december 2003, 13:03
Voor men weer zit te zeggen dat het allemaal niet waar is:

http://www.ulb.ac.be/soco/cevipol/documentation-e/Spain/Regional/Basque%20Country/2001.htm

Spelev
26 december 2003, 14:24
Een mooie deelstaat? Ben je daar al eens geweest?

Ja, kan men dat ook van jou zeggen?

Inderdaad heb je achter de verpakking van mooie standen en steden en dorpjes gekeken?.

El Cid
26 december 2003, 14:45
Ja, kan men dat ook van jou zeggen?

Inderdaad heb je achter de verpakking van mooie standen en steden en dorpjes gekeken?.

Jij bent er dus nog niet geweest blijkbaar. Of wat wil je nu zeggen? Sfeerschepping is geen argumentatie, beste AJL.

El Cid
27 december 2003, 01:11
Ja, kan men dat ook van jou zeggen?

Inderdaad heb je achter de verpakking van mooie standen en steden en dorpjes gekeken?.

En ik kan Baskenland enkel maar aanraden als vakantiebestemming. Als tiener een maand door het land trekken en leven van wat klussen op te knappen in ruil voor een plaats om je tent op te zetten en wat eten: zo leer je het wel kennen.

En jij, AJL, wat is jouw ervaring achter de mooie stranden en steden?

Spelev
27 december 2003, 11:05
Ik ben er ook met een groep vrienden en mensen die ik niet zo goed kende geweest het was daar wel fijn en ik ga niet liegen ik lag veel liever op strand dan naar die 'krot" wijken te gaan kijken. We kwamen binnen ik een klein winkeltje en als er iemand spaans sprak zat dat er precies tegen (zo merkte ook mijn chileense vriend) op de straten was dat niet anders en je kon je maar inbeelden wat een haat voor Spanje dat zij hadden of een haat voor toeristen.

El Cid
27 december 2003, 16:06
Ik ben er ook met een groep vrienden en mensen die ik niet zo goed kende geweest het was daar wel fijn en ik ga niet liegen ik lag veel liever op strand dan naar die 'krot" wijken te gaan kijken. We kwamen binnen ik een klein winkeltje en als er iemand spaans sprak zat dat er precies tegen (zo merkte ook mijn chileense vriend) op de straten was dat niet anders en je kon je maar inbeelden wat een haat voor Spanje dat zij hadden of een haat voor toeristen.

Die 'krot'-wijken zijn een stukje erger in Andalucia dan in Baskenland, vriendje. Ik heb trouwens niets gemerkt van vijandigheid t.o.v. mijn haken en ogen Spaans, afgewisseld met Engels en Frans. U baseert zich op persoonlijke indrukken beste vriend. Ik herinner mij vooral dat de boeren het allemaal niet veel kon schelen. Ik herinner mij zelfs een boerin die geen woord Spaans sprak, en dat gezin (de boer sprak nog Spaans en Frans) best blij was Spaanse burgers te zijn. Separatisten heb ik ook tegengekomen, maar hun spraak is doorspekt van wereldvreemd proletarisch dialect. Echt veel voeling hebben die niet met dat 'onderdrukte' volk.

Nogmaals: slechts 10% stemt daar op een separatistische partij, als 'massale' opstand tegen het onderdrukkende Spanje lijkt me dat toch vrij zwakjes. En dat is geen indruk, geen mening of geen sfeerschepping. Dat is een keihard feit.

Spelev
27 december 2003, 21:14
Dan zal dat mijn en mijn vrienden hun persoonlijke indruk zijn zeker. :?

Bluelagune
27 december 2003, 21:56
Goedemiddag,

Graag had ik jullie op de hoogte gesteld over een Baskische activiteitsweek en hongerstaking die begin januari (5-11 januari 2004) doorgaat in Brussel.

Na meer dan 25 jaar na Franco gaat de repressie in 't Baskenland nog duchtig door. Meer zelfs, 't lijkt soms steeds erger te worden. Vandaag de dag zijn er meer Baskische politieke gevangenen dan ooit tevoren (meer dan 700). Soms jammergenoeg terrecht veroordeeld, maar in vele gevallen voor de meest absurde redenen.

Er is hier zeer veel over te vertellen maar een positief punt is dat de Baskische bevolking meer dan klaar is om het conflict open te trekken naar Europa toe, op zoek naar een oplossing. In dit proces spelen deze gevangenen een steeds grotere rol. Daar zij actief willen bijdragen aan een oplossing tot het conflict in het Baskenland worden begin januari acties georganiseerd worden op diverse plaatsen in Europa. Ook hier in Brussel. Tussen 25 en 40 familieleden van Baskische politieke gevangen zullen de ganse week actie voeren en een hongerstaking houden. De bedoeling is om de repressie die zich in het Baskenland dagelijks voordoet uit de Spaanse en Franse sensuur te halen en door dit media cordon te breken. Er moet een Europese dimensie komen aan dit conflict om de repressie die zich daar afspeelt een halt toe te roepen. Een democratische politieke oplossing is broodnodig voor het Baskenland. Tevens wil men extra aandacht schenken aan het schenden van mensenrechten in de gevangenissen.

Waar de Baskische familieleden vooral naar op zoek zijn, zijn mensen hier uit de politieke en journalistieke wereld om hun verhaal te vertellen. Zij hebben ook nood aan interesse en steun van organisaties en individuen. Ik weet dat sommigen onder jullie reeds in het verleden aandacht geschonken hebben aan het conflict in het Baskenland. Ik durf dan ook te hopen dat deze week een gelegenheid is voor jullie om met enkele mensen en de situatie waarin zij zich verkeren, kennis te maken. Er kunnen gesprekken, interviews, bezoeken plaatsvinden.

Ik wil benadrukken dat deze actieweek niet van ons uitgaat maar van familieleden van Baskische gevangenen zelf en dat wij hen hierbij trachten te helpen tijdens deze week in Brussel.

Wie meer informatie wenst over mogelijke bezoeken en acties en die zullen doorgaan, kan ons mailen op [email protected] of via dit forum.
- Ben je geïnteresseerd en kan je deze mensen een bezoekje brengen? Dit is een grote duw in de rug voor hen.
- Ben je bezig met politiek, help dan om dit conflict naar buiten te brengen binnen Europa.
- Heb je een organisatie, tijdschrift of krant, stop sensuur en éénzijdige Spaanse berichtgeving.

Enkel jullie en anderens aandacht kan deze week tot een succes maken.

Bedankt !

Vriendelijke groeten.

Evelyne Torsy


Indien u nog andere organisaties/personen kent waarvan u denkt dat die en steentje zouden kunnen bijdrage, gelieve mij hun email adressen door te geven. Bedankt !!


Op het vlak van censuur kan de Linkerzijde maar beter zwijgen want op dat vlak hebben ze méér dan een gevuld palmares. Ik ben wel akkoord dat hier een democratische politieke oplossing nodig is maar die is grotendeels al gerealiseerd door de regering Aznar met Baskisch zelfbestuur. eToch vind ik zulke actieweek misplaatst omdat de intiatiefnemers duidelijke banden hebben met de terroristen van Batasuna en hun gewapende arm de E.T.A.

Spelev
27 december 2003, 22:01
Straks ga je zeggen dat 11.11.11 de maffia rebellen in Afrika bewapend.

Pelgrim
28 december 2003, 11:26
eToch vind ik zulke actieweek misplaatst omdat de intiatiefnemers duidelijke banden hebben met de terroristen van Batasuna en hun gewapende arm de E.T.A.

Pardon? Bewijzen?

of is dit weer zo'n Bush truuk: als je tegen iets bent, ben je automatisch terrorist?

Philips Inc.
28 december 2003, 12:37
Juist ja, en Sinn Fein is ook verboden in Noord-Ierland ... :lol: :roll:

De Basken hebben het recht om hun onafhankelijkheid uit te roepen. Daar kan Aznar geen enkele democratisch argument "tegen" voor vinden.

Baskenland wordt door Spanje meer en meer verspaansd, zoals Vlaanderen door Belgie meer en meer verfranst geraakte door emigranten die weigeren Baskisch, in Vlaanderen Nederlands, te leren ...

Daarnaast heeft Aznar het terrorisme niet te verwarren met de volksoeveriniteit van een gemeenschap. Hij doet dit omwile van het feit dat hij een staatsnationalist is, en Spanje als 1 en overdeelbaar ziet, in de lijn van Franco. Laten we niet vergeten dat Aznar uit die traditie komt ...

En als je een onafhankelijke bron wil: www.amnestyinternational.org

Daar lees je meer over de folterpraktijken en moorden onder het Spaanse "democratische" regime ....

Bluelagune
28 december 2003, 20:12
Juist ja, en Sinn Fein is ook verboden in Noord-Ierland ... :lol: :roll:

De Basken hebben het recht om hun onafhankelijkheid uit te roepen. Daar kan Aznar geen enkele democratisch argument "tegen" voor vinden.

Baskenland wordt door Spanje meer en meer verspaansd, zoals Vlaanderen door Belgie meer en meer verfranst geraakte door emigranten die weigeren Baskisch, in Vlaanderen Nederlands, te leren ...

Daarnaast heeft Aznar het terrorisme niet te verwarren met de volksoeveriniteit van een gemeenschap. Hij doet dit omwile van het feit dat hij een staatsnationalist is, en Spanje als 1 en overdeelbaar ziet, in de lijn van Franco. Laten we niet vergeten dat Aznar uit die traditie komt ...

En als je een onafhankelijke bron wil: www.amnestyinternational.org

Daar lees je meer over de folterpraktijken en moorden onder het Spaanse "democratische" regime ....


juist ja..onschuldige toeristen vermoorden door middel van bomaanslagen is zeer "democratisch". Bovendien is de HB en de ETA niet alléén voor een onafhankelijk Baskenland maar ook voor een soort nieuw ""Noord-Koreaans arbeidersparadijs"" in Europa. Hoeveel rijke zakenmannen hebben die maoïstische terroristen al omgebracht???

Pelgrim
28 december 2003, 20:18
En wat heeft de een of andere maoïstische bende - die eigenlijk absoluut niets om baskenland zouden geven - te maken met de problemen van de baskische bevolking zelf?

El Cid
2 januari 2004, 13:00
Dan zal dat mijn en mijn vrienden hun persoonlijke indruk zijn zeker. :?

Ik ben blij dat u tot die conclusie bent gekomen.

El Cid
2 januari 2004, 13:02
De Basken hebben het recht om hun onafhankelijkheid uit te roepen.

Uiteraard hebben de Basken dat recht, maar zijn het dé Basken, of slechts een kleine minderheid? Daarover zijn de verkiezingsuitslagen in Baskenland kort: 10% stemt op een separatistische partij. Sinds wanneer is dat een meerderheid?

Pelgrim
7 januari 2004, 15:40
Net gelezen in de recentste meervoud:

Neofascist Aznar (en nu zeg ik wel degelijk NEOFASCIST) gaat er voor zorgen dat al wie een referendum organiseert TOT DRIE OF VIJF JAAR GEVANGENISSTRAF RISKEERT!

Je kan tegen referenda zijn, ja. Maar DRIE JAAR gevangenisstraf voor het organizeren van een, is dat niet overdreven? Dit is een regelrechte aanval op de democratie!

AZNAR = FASCIST.