PDA

View Full Version : David Lane - 88 precepts


IlluSionS667
25 januari 2007, 11:13
Als auteur van de 14 words (http://en.wikipedia.org/wiki/Fourteen_Words) en hoofd van The Order was David Lane één van de meest invloedrijke Amerikaanse "white nationalists" in de jaren '80. Hij zit momenteel een gevangenisstraf van 190 jaar uit voor illegale handel, samenzwering en het "schenden van de burgerrechten" van radiotalkshowgastheer Alan Berg, die door leden van The Order zou zijn vermoord. Nochtans is niemand ooit veroordeeld geweest voor de moord op Berg en ontkent David Lane elke betrokkenheid tot op de dag van vandaag.

De ware oorzaak van Lane's gevangenisstraf moet dus waarschijnlijk volledig terug te brengen zijn leiderschap van The Order. Lane was één van de weinige Amerikanen met voldoende inzicht en populariteit om een revolutie te starten. De Anti-Defamation League* beschrijft The Order waarschijnlijk niet onterrecht als "the most violent and notorious domestic terrorist group of the 1980s".

Naast de 14 words (http://en.wikipedia.org/wiki/Fourteen_Words) staat Lane ook bekend voor zijn 88 precepts. De manier waarop hij daar in 88 korte puntjes zijn visie op de samenleving weergeeft en het inzicht dat hij in die 88 puntjes toont, illustreren waarom de Amerikaanse politieke caste hem als staatsgevaarlijk beschouwt. Omwille van hun benknoptheid en volledigheid, vond ik het dan ook een goed idee die 88 precepts te posten.

* De Anti-Defamation League of ADL is een uiterst machtige zionistische lobby in de VS (beheerd door de joods-maçonieke B'Nai B'Rith) die politieke en gerechtelijke druk uitoefent tegen vijanden van het zionisme.




by David Lane (P.O.W.)
Member of The Order

Until the White race realizes that there is only one source from which we can ascertain lasting truths, there will never be peace or stability on this earth. In the immutable Laws of Nature are the keys to life, order, and understanding. The words of men, even those which some consider “inspired” are subject to the translations, vocabulary, additions, subtractions, and distortions of fallible mortals. Therefore, every writing or influence, ancient or modern, must be strained through the test of conformity to Natural Law.
The White Peoples of the earth must collectively understand that they are equally subject to the iron-hard Laws of Nature with every other creature of the Universe, or they will not secure peace, safety, nor even their existence. The world is in flames because Races, Sub-races, Nations, and Cultures are being forced to violate their own Nature- ordained instincts for self-preservation. Many men of good will, but little understanding, are struggling against symptoms which are the result of disobedience to Natural Law. As is the Nature of man, most take narrow, provincial stances predicated on views formed by immediate environment, current circumstances, and conditioned dogma. This is encouraged by that powerful and ruthless Tribe which has controlled the affairs of the world for untold centuries by exploiting Man’s most base instincts. Conflict among and between the unenlightened serves as their mask and shield. A deeper understanding of the Fundamental Laws that govern the affairs of Men is necessary if we are to save civilization from its usurious executioners. These few pages are not intended to provide a detailed system of government, but as PRECEPTS which, when understood, will benefit and preserve a People as individuals and as a Nation.

1. Any religion or teaching which denies the Natural Laws of the Universe is false.

2. Whatever People’s perception of God, or Gods, or the motive Force of the Universe might be, they can hardly deny that Nature’s Law are the work of, and therefore the intent of, that Force.

3. God and religion are distinct, separate and often conflicting concepts. Nature evidences the divine plan, for the natural world is the work of the force or the intelligence men call God. Religion is the creation of mortals, therefore predestined to fallibility. Religion may preserve or destroy a People, depending on the structure given by its progenitors, the motives of its agents and the vagaries of historical circumstances.

4. The truest form of prayer is communion with Nature. It is not vocal. Go to a lonely spot, if possible a mountaintop, on a clear, star-lit night, ponder the majesty and order of the infinite macrocosm. Then consider the intricacies of the equally infinite microcosm. Understand that you are on the one hand inconsequential beyond comprehension in the size of things, and on the other hand, you are potentially valuable beyond comprehension as a link in destiny’s chain. There you begin to understand how pride and self can co-exist with respect and reverence. There we find harmony with Nature and with harmony comes strength, peace and certainty.

5. Secular power systems protect and promote religions, which teach of an after-life. Thus, people are taught to abandon defenses against the predators of this life.

6. History, both secular and religious, is a fable conceived in self-serving deceit and promulgated by those who perceive benefits.

7. Religion in its most beneficial form is the symbology of a People and their culture. A multi- racial religion destroys the senses of uniqueness, exclusivity and value necessary to the survival of a race.

8. What men call the “super natural” is actually the “natural” not yet understood or revealed.

9. A proliferation of laws with the resultant loss of freedom is a sign of, and directly proportional to, spiritual sickness in a Nation.

10. If a Nation is devoid of spiritual health and moral character, then government and unprincipled men will fill the vacancy. Therefore, freedom prospers in moral values and tyranny thrives in moral decay.

11. Truth requires little explanation. Therefore, beware of verbose doctrines. The great principles are revealed in brevity.

12. Truth does not fear investigation.

13. Unfounded belief is pitfall. A People who do not check the validity and effect of their beliefs with reason will suffer or perish.

14. In accord with Nature’s Laws, nothing is more right than the preservation of one’s own race.

15. No greater motivating force exists than the certain conviction that one is right.

16. Discernment is a sign of a healthy People. In a sick or dying nation, civilization, culture or race, substance is abandoned in favor of appearance.

17. Discernment includes the ability to recognize the difference between belief and demonstrable reality.

18. There exists no such thing as rights or privileges under the Laws of Nature. The deer being stalked by a hungry lion has no right to life. However, he may purchase life by obedience to nature- ordained instincts for vigilance and flight. Similarly, men have no rights to life, liberty or happiness. These circumstances may be purchased by oneself, by one’s family, by one’s tribe or by one’s ancestors, but they are nonetheless purchases and are not rights. Furthermore, the value of these purchases can only be maintained through vigilance and obedience to Natural Law.

19. A people who are not convinced of their uniqueness and value will perish.

20. The White race has suffered invasions and brutality from Africa and Asia for thousands of years. For example, Attila and the Asiatic Huns who invaded Europe in the 5th century, raping, plundering and killing from the Alps to the Baltic and the Caspian Seas. This scenario was repeated by the Mongols of Genghis Khan 800 years later. (Note here that the American Indians are not “Native Americans,” but are racially Mongolians.) In the 8th century, hundreds of years before Negroes were brought to America, the North African Moors of mixed racial background invaded and conquered Portugal, Spain and part of France. So, the attempted guilt-trip placed on the White race by civilization’s executioners is invalid under both historical circumstance and the Natural Law which denies interspecie compassion. The fact is, all races have benefited immeasurably from the creative genius of the Aryan People.

21. People who allow others not of their race to live among them will perish, because the inevitable result of a racial integration is racial inter-breeding which destroys the characteristics and existence of a race. Forced integration is deliberate and malicious genocide, particularly for a People like the White race, who are now a small minority in the world.

22. In the final analysis, a race or specie is not judged superior or inferior by its accomplishments, but by its will and ability to survive.

23. Political, economic, and religious systems may be destroyed and resurrected by men, but the death of a race is eternal.

24. No race of People can indefinitely continue their existence without territorial imperatives in which to propagate, protect, and promote their own kind.

25. A People without a culture exclusively their own will perish.

26. Nature has put a certain antipathy between races and species to preserve the individuality and existence of each. Violation of the territorial imperative necessary to preserve that antipathy leads to either conflict or mongrelization.

27. It is not constructive to hate those of other races, or even those of mixed races. But a separation must be maintained for the survival of one’s own race. One must, however, hate with a pure and perfect hatred those of one’s own race who commit treason against one’s own kind and against the nations of one’s own kind. One must hate with perfect hatred all those People or practices which destroy one’s People, one’s culture, or the racial exclusiveness of one’s territorial imperative.

28. The concept of a multi-racial society violates every Natural Law for specie preservation.

29. The concept of “equality” is declared a lie by every evidence of Nature. It is a search for the lowest common denominator, and its pursuit will destroy every superior race, nation, or culture. In order for a plow horse to run as fast as a race horse you would first have to cripple the race horse; conversely, in order for a race horse to pull as much as a plow horse, you would first have to cripple the plow horse. In either case, the pursuit of equality is the destruction of excellence.

30. The instincts for racial and specie preservation are ordained by Nature.

31. Instincts are Nature’s perfect mechanism for the survival of each race and specie. The human weakness of rationalizing situations for self-gratification must not be permitted to interfere with these instincts.

32. Miscegenation, that is race-mixing, is and has always been, the greatest threat to the survival of the Aryan race.

33. Inter-specie compassion is contrary to the Laws of Nature and is, therefore, suicidal. If a wolf were to intercede to save a lamb from a lion, he would be killed. Today, we see the White man taxed so heavily that he cannot afford children. The taxes raised are then used to support the breeding of tens of millions of non-whites, many of whom then demand the last White females for breeding partners.
As you can see, man is subject to all the Laws of Nature. This has nothing to do with morality, hatred, good or evil. Nature does not recognize the concepts of good and evil in inter-specie relationships. If the lion eats the lamb, it is good for the lion and evil for the lamb. If the lamb escapes and the lion starves, it is good for the lamb and evil for the lion. So, we see the same incident is labeled both good and evil. This cannot be, for there are no contradictions within Nature’s Laws.

34. The instinct for sexual union is part of Nature’s perfect mechanism for specie preservation. It begins early in life and often continues until late in life. It must not be repressed; its purpose, reproduction, must not be thwarted either. Understand that for thousands of years our females bore children at an early age. Now, in an attempt to conform to and compete in an alien culture, they deny their Nature ordained instincts and duties. Teach responsibility, but, also, have understanding. The life of a race springs from the wombs of its women. He who would judge must first understand the difference between what is good and what is right.

35. Homosexuality is a crime against Nature. All Nature declares the purpose of the instinct for sexual union is reproduction and thus, preservations of the specie. The overpowering male sex drive must be channeled toward possession of females, as well as elements such as territory and power, which are necessary to keep them.

36. Sexual pornography degrades the Nature of all who are involved. A beautiful nude woman is art; a camera between her knees to explore her private parts is pornography.

37. That race whose males will not fight to death to keep and mate with their females will perish. Any White man with healthy instincts feels disgust and revulsion when he sees a woman of his race with a man of another race. Those, who today control the media and affairs of the Western World, teach that this is wrong and shameful. They label it “racism.” As any “ism,” for instance the word “nationalism,” means to promote one’s own nation; “racism” merely means to promote and protect the life of one’s own race. It is, perhaps, the proudest word in existence. Any man who disobey these instincts is anti-Nature.

38. In a sick and dying nation, culture, race or civilization, political dissent and traditional values will be labeled and persecuted as heinous crimes by inquisitors clothing themselves in jingoistic patriotism.

39. A People who are ignorant of their past will defile the present and destroy the future.

40. A race must honor above all earthly things, those who have given their lives or freedom for the preservation of the folk.

41. The folk, namely the members of the race, are the Nation. Racial loyalties must always supersede geographical and national boundaries. If this is taught and understood, it will end fratricidal wars. Wars must not be fought for the benefit of another race.

42. The Nations’ leaders are not rulers, they are servants and guardians. They are not to serve for personal gain. Choose only a guardian who has no interest in the accumulation of material things.

43. Choose and judge your leaders, also called guardians, thus: Those who seek always to limit the power of government are of good heart and conscience. Those who seek to expand the power of government are base tyrants.

44. No government can give anything to anybody without first taking it from another. Government is, by its very nature, legalized taking. A limited amount of government is a necessary burden for national defense and internal order. Anything more is counter-productive to freedom and liberty.

45. The Organic founding Law, namely the Constitution of a Nation, must not be amendable by any method other than unanimous consent of all parties thereto and with all parties present. Otherwise, the doors are opened for the advent of that most dangerous and deadly form of government, democracy.

46. In a democracy those who control the media, and thus the minds of the electorate, have power undreamed by kings or dictators.

47. The simplest way to describe a democracy is this: Three people form a government, each having one vote. Then two of them vote to steal the wealth of the third.

48. The latter stages of a democracy are filled with foreign wars, because the bankrupt system attempts to preserve itself by plundering other nations.

49. In a democracy that which is legal is seldom moral, and that which is moral is often illegal.

50. A democracy is always followed by a strongman... some call him dictator. It is the only way to restore order out of the chaos caused by a democracy. Pick your strongman wisely! He must be a guardian in his heart. He must be one who has shown that his only purpose in life is the preservation of the folk. His ultimate aim must be to restore the rule of Law based on the perfect Laws of Nature.
Do not choose him by his words. Choose one who has sacrificed all in the face of tyranny; choose one who has endured and persevered. This is the only reliable evidence of his worthiness and motives.

51. A power system will do anything, no matter how corrupt or brutal, to preserve itself.

52. Tyrannies cannot be ended without the use of force.

53. Those who commit treason disguise their deeds in proclamations of patriotism.

54. Propaganda is major component in all power systems, both secular and religious; false propaganda is a major component of unprincipled power systems. All power systems endeavor to convince their subjects that the system is good, just, beneficent and noble, as well as worthy of perpetuation and defense. The more jingoistic propaganda issued, the more suspicious one should be of its truth.

55. Political power, in the final analysis, is created and maintained by force.

56. A power system, secular or religious, which employs extensive calls to patriotism or requires verbosity and rhetoric for its preservation, is masking tyranny.

57. Propaganda is a legitimate and necessary weapon in any struggle. The elements of successful propaganda are: simplicity, emotion, repetition, and brevity. Also, since men believe what they want to believe, and since they want to believe that which they perceive as beneficial to themselves, then successful propaganda must appeal to the perceived self-interest of those to whom it is disseminated.

58. Tyrannies teach what to think; free men learn how to think.

59. Beware of men who increase their wealth by the use of words. Particularly beware of the lawyers or priests who deny Natural Law.

60. The patriot, being led to the inquisition’s dungeons or the executioner’s axe, will be condemned the loudest by his former friends and allies; for thus they seek to escape the same fate.

61. The sweet goddess of Peace lives only under the protective arm of the ready God of War.

62. The organic founding Law of a Nation must state with unmistakable and irrevocable specificity the identity of the homogeneous racial, cultural group for whose welfare it was formed, and that the continued existence of the Nation is singularly for all time for the welfare of that specific group only.

63. That race or culture which lets others influence or control any of the following will perish:
• Organs of information;
• Educational institutions;
• Religious institutions;
• Political offices;
• Creation of their money;
• Judicial institutions;
• Cultural institutions;
• Economic life.

64. Just Laws require little explanation. Their meaning is irrevocable in simplicity and specificity.

65. Men’s emotions are stirred far more effectively by the spoken word than by the written word. This is why a ruling tyranny will react more violently to gatherings of dissenters than to books or pamphlets.

66. The organic founding Law of the Nation, or any law, is exactly as pertinent as the will and power to enforce it.

67. An unarmed or non-militant People will be enslaved.

68. Some say the pen is more powerful than the sword. Perhaps so. Yet, the pen without the sword has no authority.

69. Tyrannies are usually built step by step and disguised by noble rhetoric.

70. The difference between a terrorist and a patriot is control of the press.

71. The judgments of the guardians, the leaders, must be true to Natural Law and tempered by reason.

72. Materialism is base and destructive. The guardians of a Nation must constantly warn against and combat a materialistic spirit in the Nation. Acquisition of wealth and property, as need for the wellbeing of one’s family and obtained by honorable means is right and proper. Exploitation, particularly through usury, is destructive to a nation.

73. Materialism leads men to seek artificial status through wealth or property. True social status comes from service to Family, Race and Nation.

74. Materialism ultimately leads to conspicuous, unnecessary consumption, which in turn leads to the rape of Nature and destruction of the environment. It is unnatural. The true guardians of the Nation must be wholly untainted by materialism.

75. The function of a merchant or salesman is to provide a method of exchange. A merchant who promotes unnecessary consumption and materialism must not be tolerated.

76. The only lawful functions of money are as a medium of exchange and especially usury are unlawful.
Usury (interest) at any percentage is a high crime which cannot be tolerated.

77. A nation with an aristocracy of money, lawyers or merchants will become a tyranny.

78. The simplest way to describe a usury-based central banking system is this: The bankers demand the property of the Nation as collateral for their loans. At interest, more money is owed them that they created with the loans. So, eventually, the bankers foreclose on the Nation.

79. Usury (interest), inflation, and oppressive taxation are the theft by deception and destroy the moral fabric of the Nation.

80. Wealth gained without sacrifices or honest labor will usually be misused.

81. Nothing in Nature is static; either the life force grows and expands or it decays and dies.

82. Respect must be earned; it cannot be demanded or assumed.

83. Avoid a vexatious man, for his venom will poison your own nature.

84. Self discipline is a mark of higher man.

85. One measure of a man is cheerfulness in adversity.

86. A fool judges others by their words. A wise man judges others by their actions and accomplishments.

87. In our relationships or interactions, as in all of Nature’s Laws, to each action there is a reaction. That
which we plant will be harvested, if not by ourselves, then by another.

88. These are sure signs of a sick or dying Nation. If you see any of them, your guardians are committing treason.
• Mixing and destruction of the founding race;
• Destruction of the family units;
• Oppressive taxation;
• Corruption of the Law;
• Terror and suppression against those who warn of the Nation’s error;
• Immorality: drugs, drunkenness, etc.;
• Infanticide (now called abortion);
• Destruction of the currency (inflation or usury);
• Aliens in the land, alien culture;
• Materialism;
• Foreign wars;
• Guardians (leaders) who pursue wealth or glory;
• Homosexuality;
• Religion not based on Natural Law.

Phrea|K
26 januari 2007, 23:43
Nationaal-socialisme op z'n Amerikaans hé. In Europa spreekt het wellicht geen kat aan, ook al omdat White Nationalism een typisch Angelsaksisch fenomeen is dat speciaal ontworpen is voor ontwortelde Amerikanen die bij gebrek aan gezamelijke geschiedenis niet anders kunnen dan een raciale basis met wat new age elementen te gebruiken. Ik geloof trouwens niet dat religieuze praat over ras veel Europese nationalisten aanspreekt (racialisme zonder cultureel element is hier toch niet zo populair).

Volksstormer
27 januari 2007, 11:47
Nationaal-socialisme op z'n Amerikaans hé. In Europa spreekt het wellicht geen kat aan, ook al omdat White Nationalism een typisch Angelsaksisch fenomeen is dat speciaal ontworpen is voor ontwortelde Amerikanen die bij gebrek aan gezamelijke geschiedenis niet anders kunnen dan een raciale basis met wat new age elementen te gebruiken. Ik geloof trouwens niet dat religieuze praat over ras veel Europese nationalisten aanspreekt (racialisme zonder cultureel element is hier toch niet zo populair).

Inderdaad.

Een Amerikaan zal nooit meer een Europeaan worden.

IlluSionS667
28 januari 2007, 10:34
Nationaal-socialisme op z'n Amerikaans hé. In Europa spreekt het wellicht geen kat aan, ook al omdat White Nationalism een typisch Angelsaksisch fenomeen is dat speciaal ontworpen is voor ontwortelde Amerikanen die bij gebrek aan gezamelijke geschiedenis niet anders kunnen dan een raciale basis met wat new age elementen te gebruiken. Ik geloof trouwens niet dat religieuze praat over ras veel Europese nationalisten aanspreekt (racialisme zonder cultureel element is hier toch niet zo populair).

Europeanen hebben nu eenmaal eeuwenoude culturen en volkeren die ieder gelinkt zijn aan een bepaald grondgebied. De VS heeft slechts een oppervlakkige pseudo-cultuur en een eigenaardige heterogene mix van verschillende volkeren, zonder echte link tussen bloed en bodem. Het spreekt voor zich dat beide gebieden verschillende noden hebben.

Desondanks vind ik de 88 precepts min of meer universeel en dus ook relevant voor een Europese of zelfs een Aziatische context. Sommige precepts (vb. precept 20) zijn misschien een beetje onnauwkeurig of vooringenomen, maar al bij al is die een tekst die ik toch wel als een leidraad zou aanraden. Hij spreekt zich trouwens ook expliciet uit TEGEN haat tav andere rassen !

Één precept vind ik echter pure onzin, zijnde precept 33. Om te beginnen mixt hij daar de begrippen ras en species, wat een fout is die ik normaal eerder van linkse zielen verwacht. Verder veralgemeent hij de predator-prooi rol tot de algemene stelling dat medeleven tussen species onnatuurlijk is. Nochtans merkt men tussen dieren op de boerderij wel degelijk vormen van medeleven tussen species. Bijvoorbeeld paarden, honden, katten en geiten tonen duidelijk vormen van medeleven met elkaar en de mens. Het zou mij verbazen dat dit in de natuurlijke dierenwereld niet voorkomt. Naast de predator-prooi rol zijn er trouwens tal van rollen die dieren tov elkaar kunnen hebben. Vaak leven verschillende species gewoon in vrede samen op hetzelfde grondgebied en in sommige gevallen is er zelfs sprake van symbiotische samenwerkingsverbanden.

Metternich
28 januari 2007, 15:38
Ik vind het overgrote merendeel van deze 88 precepts pure nonsens.

IlluSionS667
28 januari 2007, 16:51
Ik vind het overgrote merendeel van deze 88 precepts pure nonsens.

U bent dan ook geen traditionalistisch ingesteld individu, maar een postmoderne burger-nationalist zonder enige feeling met de Dietse en Germaanse volksaard. Zonder enige afbreuk te willen doen aan uw idealisme en uw liefde voor het vaderland, valt het mij op hoe sterk u bent beinvloed door post-moderne indoctrinatie en u daardoor eigenlijk de geest van onze Dietse voorvaderen verraadt zonder het te beseffen.

Is het NSV! geen solidaristische organisatie? Misschien moet u nog eens de archieven induiken om te lezen wat grote solidaristen als Van Severen precies te zeggen hadden.

Metternich
28 januari 2007, 17:30
U bent dan ook geen traditionalistisch ingesteld individu, maar een postmoderne burger-nationalist zonder enige feeling met de Dietse en Germaanse volksaard.Ik ben er anders van overtuigd dat ik een volksnationalist ben en ik ben er ook van overtuigd dat ik maar al te goed de historische plaats van de Dietsers, van de Germaanse volkeren, etc... kan plaatsen.

Ik ben er echter ook zeker van dat raciaal nationalisme en volksnationalisme los van elkaar staan. Het eerste is ronduit imperialistisch vanwege de grote invloed van o.a. het sociaal-darwinisme, het laatste is bevrijdend aangezien het slaat op alle volkeren ter wereld. Ik schrijf mij dan ook in in het bevrijdende volksnationalisme van de Vlamingen, Bretoenen, Basken, Catalanen, Koerden, Armeniërs, Tibetanen, etc...en niet in het raciaal nationalisme.
Zonder enige afbreuk te willen doen aan uw idealisme en uw liefde voor het vaderland, valt het mij op hoe sterk u bent beinvloed door post-moderne indoctrinatie en u daardoor eigenlijk de geest van onze Dietse voorvaderen verraadt zonder het te beseffen.U mag mij altijd verder uitleggen waarom ik dit zou doen.Is het NSV! geen solidaristische organisatie? Misschien moet u nog eens de archieven induiken om te lezen wat grote solidaristen als Van Severen precies te zeggen hadden.Wees gerust, ik heb de originele versies van de uitgaven van het Verdinaso allemaal in mijn hand gehad en zo goed als elk artikel ervan gelezen. Iets wat mij weken werk heeft gekost. Voor de rest heb ik "Droom & Daad" en het Gedenkboek ter ere van 100 jaar JVS "Joris Van Severen Spreekt" gelezen.

Wat belangrijk is, is dat men een verschil maakt tussen het Verdinaso van voor 1934 en van na 1934. Ik kan mij grotendeels vinden in het Verdinaso van voor de Nieuwe Marsrichting (waarvan de ideeën voor een zeer groot stuk later door het VNV zijn overgenomen), maar de idee van de "Bourgondische Nederlanden" staat mij totaal niet aan.

Phrea|K
28 januari 2007, 22:49
Europeanen hebben nu eenmaal eeuwenoude culturen en volkeren die ieder gelinkt zijn aan een bepaald grondgebied. De VS heeft slechts een oppervlakkige pseudo-cultuur en een eigenaardige heterogene mix van verschillende volkeren, zonder echte link tussen bloed en bodem. Het spreekt voor zich dat beide gebieden verschillende noden hebben.

Ja, uiteindelijk bewijzen white nationalism en bv christian identity dat een gemeenschappelijke geschiedenis/cultuur niet nodig is om een collectieve identiteit te creeëren. White nationalists hebben idd geen notie van blut & boden, dat zie je ook op het Amerikaans gedeelte van Stormfront: heel wat WN's staan niet afkerig tov de idee om in the middle of nowhere een eigen WN-staat op te richten - wellicht iets in de trant van het libertarische Free State Project in New Hampshire ofzo. Alhoewel ik van mening ben dat zij (of gelijk welke andere groep die een eigen staat wil) dat recht zouden moeten krijgen om zich af te scheiden van Amerika en het een goeie oplossing is, lijkt dat idee in Europa onhaalbaar.




Desondanks vind ik de 88 precepts min of meer universeel en dus ook relevant voor een Europese of zelfs een Aziatische context. Sommige precepts (vb. precept 20) zijn misschien een beetje onnauwkeurig of vooringenomen, maar al bij al is die een tekst die ik toch wel als een leidraad zou aanraden. Hij spreekt zich trouwens ook expliciet uit TEGEN haat tav andere rassen !

Zelf ben ik voorstander van een vrije samenleving. Zoals ik al zei, sta ik achter het concept van een eigen WN-staat en beschouw ik dat als de beste oplossing voor iedereen. Het experiment met de verschillende indianenstammen (oa de navajos die een eigen ministaatje in Arizona hebben gekregen met eigen grondwet, etc) in Amerika toont toch aan dat zoiets perfect haalbaar is en moreel ook wenselijk is boven de huidige repressie tegen andersdenkenden, die overigens terecht door Landser (in het liedje Frieheit) aangeklaagd wordt ( Menschenrechtsorganisationen -längst gekauft und korrumpiert. -Kümmern sich einen Dreck darum, was in Österreich passiert.- Die Menschenrechte sind dort teilbar. Sie gelten dort nur für Kanacken und Zecken - Doch wirklich anders Denkendelässt das Regime im Knast verrecken). En in Australië, groenland, etc is er nog voldoende onbewoonde grond om zo'n project mogelijk te maken.

Metternich
29 januari 2007, 01:00
Ik ben nogal zeer zeker dat de gemiddelde Stormfronter niet in staat is om een staat op te bouwen, laat staan leiden. Als SA'ers in de jaren '20 en '30 hadden zij misschien wel kunnen dienen, maar toch niet als staatsmannen...

Als je dan toch de maatschappij wilt veranderen, doe je dit niet door eruit te stappen. Maar ik zou zeggen: probeer het maar. Ik geef het een jaar voor ze elkaar de kop beginnen in te kloppen (en dat is al een zéér vriendelijke schatting).

Phrea|K
29 januari 2007, 06:28
Ik ben nogal zeer zeker dat de gemiddelde Stormfronter niet in staat is om een staat op te bouwen, laat staan leiden. Als SA'ers in de jaren '20 en '30 hadden zij misschien wel kunnen dienen, maar toch niet als staatsmannen...

Als je dan toch de maatschappij wilt veranderen, doe je dit niet door eruit te stappen. Maar ik zou zeggen: probeer het maar. Ik geef het een jaar voor ze elkaar de kop beginnen in te kloppen (en dat is al een zéér vriendelijke schatting).

Misschien, maar als je nu aanhanger bent van een ideologie die niet acceptabel is voor de mainstream (en dat ook niet meer zal worden)? Het gaat om een soort microstaat in een staat hé, iets als Free State Project (http://www.freestateproject.org/) of haar Europese tegenhanger European Free State (http://www.europeanfreestate.net/), maar dan net zoals de navajo-indianen in Amerika met volledige onafhankelijkheid (reservaat valt niet onder Amerikaanse wetgeving). White only natuurlijk (of toch: als ze dat in hun grondwet opnemen, wat wel het geval zal zijn). Die Staat hoeft helemaal niet democratisch te zijn.

Het is best mogelijk dat zo'n project vlug zou kapseizen door onderlinge ruzie's (zeker als je pakweg extreem-rechts van Nederland erbij zou steken :lol:), maar aan de andere kant denk ik niet dat alle mensen uit de WN-beweging idioten zijn. Ik geloof niet in het onderdrukken van andersdenkenden, niet alleen omwille vh liberale principe, maar ook omdat repressie enkel tot meer haat leidt. En tot verdere radicalisering, paranoia,... Niemand heeft iets te verliezen bij een WN-staat.

IlluSionS667
29 januari 2007, 15:10
Ik ben er anders van overtuigd dat ik een volksnationalist ben en ik ben er ook van overtuigd dat ik maar al te goed de historische plaats van de Dietsers, van de Germaanse volkeren, etc... kan plaatsen.

Nochtans herinner ik mij een discussie tussen u en Volksstormer waar u een toch wel zeer bekrompen en simplistische visie had op het concept "volk".

Ik ben er echter ook zeker van dat raciaal nationalisme en volksnationalisme los van elkaar staan. Het eerste is ronduit imperialistisch vanwege de grote invloed van o.a. het sociaal-darwinisme, het laatste is bevrijdend aangezien het slaat op alle volkeren ter wereld.

Raciaal nationalisme is voor de Amerikaan wat volksnationalisme is voor de Europeaan. Raciaal nationalisme houdt geen steek binnen een Europese context en vice versa. Volksnationalisme is namelijk alleen zinvol wanneer er ook effectief volkeren zijn, wat in Nieuwe-Wereldlanden niet vanzelfspreken is. In die gevallen kan raciaal nationalisme een plaats innemen.

Het is absoluut onzin om volksnationalisme te zien als imperialistisch en raciaal nationalisme als bevrijdend. Het is eveneens onzinnig om volksnationalisme als een universeel begrip te beschouwen, vermits dit enkel zinvol is binnen de Oude Wereld.

Ik schrijf mij dan ook in in het bevrijdende volksnationalisme van de Vlamingen, Bretoenen, Basken, Catalanen, Koerden, Armeniërs, Tibetanen, etc...en niet in het raciaal nationalisme.

Van Severen wijst om te beginnen al het bestaan van een Vlaams volk af. Hij ziet in Vlamingen en Nederlanders slechts twee Dietse sub-groepen die van elkaar gescheiden zijn door een perfide revolutie.

ik heb de originele versies van de uitgaven van het Verdinaso allemaal in mijn hand gehad en zo goed als elk artikel ervan gelezen.

Ik wist niet dat het NSV! zo'n uitgebreide bibliotheek had ;-)

Als je dan toch de maatschappij wilt veranderen, doe je dit niet door eruit te stappen. Maar ik zou zeggen: probeer het maar. Ik geef het een jaar voor ze elkaar de kop beginnen in te kloppen (en dat is al een zéér vriendelijke schatting).

Wie niet waagt, niet wint. Als je op een afgelegen gebied je eigen gemeenschap kunt uitbouwen, biedt dat echt nog mogelijkheden. Wat hebben we tenslotte te verliezen?

Uiteraard verkies ik een traditionalistische revolutie boven het oprichten van een traditionalistische commune, maar het eerste lijkt mij niet echt haalbaar de komende decennia, tenzij er zeer drastische veranderingen plaatsvinden in de samenleving.

Metternich
29 januari 2007, 17:05
Nochtans herinner ik mij een discussie tussen u en Volksstormer waar u een toch wel zeer bekrompen en simplistische visie had op het concept "volk".Ik zie niet in waarom mijn visie bekrompen en simplistisch zou zijn. De accenten lagen gewoon elders.Raciaal nationalisme is voor de Amerikaan wat volksnationalisme is voor de Europeaan. Raciaal nationalisme houdt geen steek binnen een Europese context en vice versa. Volksnationalisme is namelijk alleen zinvol wanneer er ook effectief volkeren zijn, wat in Nieuwe-Wereldlanden niet vanzelfspreken is. In die gevallen kan raciaal nationalisme een plaats innemen.Het probleem is dat de Amerikaanse raciaal-nationalisten hun lokaal wereldbeeld exporteren naar de hele wereld en de hele wereldgeschiedenis.

Zo heb ik onlangs het "boek" March of the Titans ontdekt. Een zogezegde geschiedenis van het blanke ras. Dat hier volop feiten worden vervalst, gigantische fouten worden gemaakt, is voor de autheurs blijkbaar geen probleem.Het is absoluut onzin om volksnationalisme te zien als imperialistisch en raciaal nationalisme als bevrijdend.Ik stel het juist omgekeerd.Het is eveneens onzinnig om volksnationalisme als een universeel begrip te beschouwen, vermits dit enkel zinvol is binnen de Oude Wereld.Bevrijdend volksnationalisme is toepasbaar in Europa, Noord-Afrika en Azië. Afrika denkt vooral nog tribaal en de "Nieuwe Wereld" bestaat eigenlijk maar een uit een drie-,viertal "volkeren".Van Severen wijst om te beginnen al het bestaan van een Vlaams volk af. Hij ziet in Vlamingen en Nederlanders slechts twee Dietse sub-groepen die van elkaar gescheiden zijn door een perfide revolutie.Mijn ideologisch denken is geen perfecte kopie van het Verdinaso. Tijden veranderen, volkeren veranderen. De Nieuwe Marsrichting is nu bijvoorbeeld 73 jaar geleden. Ideologiëen evolueren.

Ik geloof trouwens ook dat de Vlamingen en de Nederlanders zijn terug te leiden naar de Dietse stam, maar dat sinds 1945 die twee verder uit elkaar zijn gegroeid. Vandaar dat ik ook voor een confederaal Dietsland ben.Ik wist niet dat het NSV! zo'n uitgebreide bibliotheek had ;-) Geef mij 30 minuten en ik geef u kilo's originele literatuur van het VNV, Verdinaso, etc...Wie niet waagt, niet wint. Als je op een afgelegen gebied je eigen gemeenschap kunt uitbouwen, biedt dat echt nog mogelijkheden. Wat hebben we tenslotte te verliezen?

Uiteraard verkies ik een traditionalistische revolutie boven het oprichten van een traditionalistische commune, maar het eerste lijkt mij niet echt haalbaar de komende decennia, tenzij er zeer drastische veranderingen plaatsvinden in de samenleving.Voor mijn part voeren ze het uit, als je echter een minuut op stormfront rondkijkt, weet je al direct dat het gemiddelde IQ niet echt hoge toppen scheert.

IlluSionS667
30 januari 2007, 10:49
Ik zie niet in waarom mijn visie bekrompen en simplistisch zou zijn. De accenten lagen gewoon elders.

U ziet simpelweg niet in dat "volk" een rekbaar interprettabel begrip is en dus geen starre definitie verdraagt. Zeker voor iemand die beweert zijn nationalisme met te tijd mee te laten gaan, is dat erg bekrompen.

Het probleem is dat de Amerikaanse raciaal-nationalisten hun lokaal wereldbeeld exporteren naar de hele wereld en de hele wereldgeschiedenis.

Ik ben volledig voorstander van het Amerikaanse raciaal-nationalisme op Amerikaanse bodem, maar even hard tegen de export diezelfde leer.

Zo heb ik onlangs het "boek" March of the Titans ontdekt. Een zogezegde geschiedenis van het blanke ras. Dat hier volop feiten worden vervalst, gigantische fouten worden gemaakt, is voor de autheurs blijkbaar geen probleem.

Waar vond je dat boek? Verkopen ze dat bij Identiteit tegenwoordig? 8O

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar er wel over gehoord. Ik kan dus niet oordelen over de correctheid van de gemaakte uitspraken. Kunt u enkele voorbeelden aanhalen waar het boek flagrant fout zit?

Ik stel het juist omgekeerd.

Oeps. Ik bedoelde dus : Het is absoluut onzin om volksnationalisme te zien als bevrijdend en raciaal nationalisme als imperialistisch. Het éne is gewoon het equivalent van het andere in verschillende soorten samenlevingen.

Bevrijdend volksnationalisme is toepasbaar in Europa, Noord-Afrika en Azië. Afrika denkt vooral nog tribaal

Volledig mee akkoord.

de "Nieuwe Wereld" bestaat eigenlijk maar een uit een drie-,viertal "volkeren".

In de nieuwe wereld zijn er gewoon geen volkeren, enkel rassen en naties.

Mijn ideologisch denken is geen perfecte kopie van het Verdinaso. Tijden veranderen, volkeren veranderen. De Nieuwe Marsrichting is nu bijvoorbeeld 73 jaar geleden. Ideologiëen evolueren.

U kunt niet zomaar uit het solidarisme halen wat u bevalt en dumpen wat u niet bevalt, en u dan nog zonder boe of ba een solidarist noemen.

Solidarisme is een modernistische ideologie die inderdaad op sommige vlakken lichtjes verouderd is, maar die nog steeds grotendeels toepasbaar is. Als je dan toch een post-moderne variant wilt, kijk dan eens naar de ideologie van heren als Alain de Benoist, Guillaume Faye en Pierre Krebs (de zogenaamde "nieuw rechts" beweging). Ook kun je eens een kijkje nemen bij nationaal-anarchisten.

Wat je echter NOOIT mag doen, is je ideologie laten verwateren door materialisme en andere anti-solidaristische ideeën. Ik vrees dat het net dat is wat je hebt gedaan.

Ik geloof trouwens ook dat de Vlamingen en de Nederlanders zijn terug te leiden naar de Dietse stam, maar dat sinds 1945 die twee verder uit elkaar zijn gegroeid. Vandaar dat ik ook voor een confederaal Dietsland ben.

Ten eerste waren Vlamingen en Nederlanders al lang vóór 1945 uit elkaar gegroeid. Ten tweede zijn de verschillen tussen Limburgers en West-Vlamingen onnoemelijk veel groter dan tussen Belgisch-Limburgers en Nederlands-Limburgers enerzijds en tussen West-Vlamingen en Zeeuws-Vlamingen anderzijds.

Geef mij 30 minuten en ik geef u kilo's originele literatuur van het VNV, Verdinaso, etc...

Ik heb thuis ook wel enkele pamfletjes en boeken liggen, maar geen kilo's ;-)

Waar

Voor mijn part voeren ze het uit, als je echter een minuut op stormfront rondkijkt, weet je al direct dat het gemiddelde IQ niet echt hoge toppen scheert.[/quote]

IlluSionS667
30 januari 2007, 10:49
Ik zie niet in waarom mijn visie bekrompen en simplistisch zou zijn. De accenten lagen gewoon elders.

U ziet simpelweg niet in dat "volk" een rekbaar interprettabel begrip is en dus geen starre definitie verdraagt. Zeker voor iemand die beweert zijn nationalisme met te tijd mee te laten gaan, is dat erg bekrompen.

Het probleem is dat de Amerikaanse raciaal-nationalisten hun lokaal wereldbeeld exporteren naar de hele wereld en de hele wereldgeschiedenis.

Ik ben volledig voorstander van het Amerikaanse raciaal-nationalisme op Amerikaanse bodem, maar even hard tegen de export diezelfde leer.

Zo heb ik onlangs het "boek" March of the Titans ontdekt. Een zogezegde geschiedenis van het blanke ras. Dat hier volop feiten worden vervalst, gigantische fouten worden gemaakt, is voor de autheurs blijkbaar geen probleem.

Waar vond je dat boek? Verkopen ze dat bij Identiteit tegenwoordig? 8O

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar er wel over gehoord. Ik kan dus niet oordelen over de correctheid van de gemaakte uitspraken. Kunt u enkele voorbeelden aanhalen waar het boek flagrant fout zit?

Ik stel het juist omgekeerd.

Oeps. Ik bedoelde dus : Het is absoluut onzin om volksnationalisme te zien als bevrijdend en raciaal nationalisme als imperialistisch. Het éne is gewoon het equivalent van het andere in verschillende soorten samenlevingen.

Bevrijdend volksnationalisme is toepasbaar in Europa, Noord-Afrika en Azië. Afrika denkt vooral nog tribaal

Volledig mee akkoord.

de "Nieuwe Wereld" bestaat eigenlijk maar een uit een drie-,viertal "volkeren".

In de nieuwe wereld zijn er gewoon geen volkeren, enkel rassen en naties.

Mijn ideologisch denken is geen perfecte kopie van het Verdinaso. Tijden veranderen, volkeren veranderen. De Nieuwe Marsrichting is nu bijvoorbeeld 73 jaar geleden. Ideologiëen evolueren.

U kunt niet zomaar uit het solidarisme halen wat u bevalt en dumpen wat u niet bevalt, en u dan nog zonder boe of ba een solidarist noemen.

Solidarisme is een modernistische ideologie die inderdaad op sommige vlakken lichtjes verouderd is, maar die nog steeds grotendeels toepasbaar is. Als je dan toch een post-moderne variant wilt, kijk dan eens naar de ideologie van heren als Alain de Benoist, Guillaume Faye en Pierre Krebs (de zogenaamde "nieuw rechts" beweging). Ook kun je eens een kijkje nemen bij nationaal-anarchisten.

Wat je echter NOOIT mag doen, is je ideologie laten verwateren door materialisme en andere anti-solidaristische ideeën. Ik vrees dat het net dat is wat je hebt gedaan.

Ik geloof trouwens ook dat de Vlamingen en de Nederlanders zijn terug te leiden naar de Dietse stam, maar dat sinds 1945 die twee verder uit elkaar zijn gegroeid. Vandaar dat ik ook voor een confederaal Dietsland ben.

Ten eerste waren Vlamingen en Nederlanders al lang vóór 1945 uit elkaar gegroeid. Ten tweede zijn de verschillen tussen Limburgers en West-Vlamingen onnoemelijk veel groter dan tussen Belgisch-Limburgers en Nederlands-Limburgers enerzijds en tussen West-Vlamingen en Zeeuws-Vlamingen anderzijds.

Geef mij 30 minuten en ik geef u kilo's originele literatuur van het VNV, Verdinaso, etc...

Ik heb thuis ook wel enkele pamfletjes en boeken liggen, maar geen kilo's ;-)

Waar haal je die allemaal? Als je er dubbel hebt, wil ik er altijd wel overkopen of zo :-D

Voor mijn part voeren ze het uit, als je echter een minuut op stormfront rondkijkt, weet je al direct dat het gemiddelde IQ niet echt hoge toppen scheert.

Ik had het niet specifiek over Stormfront, maar over nationalisten in het algemeen. Stormfront is trouwens niet eens representatief voor de "white nationalist" beweging in de VS.

Volksstormer
8 februari 2007, 14:32
Ik wil mij hier niet in de ellenlange discussie mengen, maar als ik één Amerikaan kan aanraden dan is het wel Ezra Pound. Hij is bovendien een grote kenner van de klassieke cultuur zowel uit Europa als uit Azië. Het enige wat hem Amerikaans maakt, is zijn sympathie voor de Founding Fathers van zijn land. Voor het overige bestrijdt hij te vuur en te zwaard de perverterende invloed van de geldzucht en de woeker op mens en cultuur.

http://library.flawlesslogic.com/pound.htm
http://www.oswaldmosley.com/people/ezra_pound.html

Lane is geen Europeaan zoals Pound. Lane noemt zich "odinist" in een land waar men zich terecht kan afvragen of "odinisme" niet de zoveelste (protestantse) denominatie of sekte is...

Hij waant zich een soort profeet, maar mist bescheidenheid en wijsheid. Het enige wat hij doet, is enkele gemeenplaatsen debiteren.

Metternich
9 februari 2007, 02:48
U ziet simpelweg niet in dat "volk" een rekbaar interprettabel begrip is en dus geen starre definitie verdraagt. Zeker voor iemand die beweert zijn nationalisme met te tijd mee te laten gaan, is dat erg bekrompen.Ik heb op dit forum al meerdere keren uitgehaald naar de radikale volgelingen van de Verlichting waarbij alles empirisch waarneembaar moet zijn en die alles in strakke definities willen gieten. Ik wil nog steeds weten waarom mijn visie star zou zijn...Waar vond je dat boek? Verkopen ze dat bij Identiteit tegenwoordig? 8O

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar er wel over gehoord. Ik kan dus niet oordelen over de correctheid van de gemaakte uitspraken. Kunt u enkele voorbeelden aanhalen waar het boek flagrant fout zit?Eens intypen op google, zeer snel online te vinden, ik geef aan zo'n flutliteratuur geen geld uit ;-) . De fouten zitten o.a. in dingen zoals foto's. Bij Kretenzische fresco's in het boek is er bv met de kleuren geknoeid. Ikzelf heb die fresco's in levende lijve gezien en ik zie duidelijk verschillen met de versie van het boek. Voor de rest ook foute dateringen van afbeeldingen en foute visies op godsdiensten zoals het hindoeïsme.

Ik zal morgen (straks dus) wel eens een websteklink geven waar sommige fouten op besproken worden.In de nieuwe wereld zijn er gewoon geen volkeren, enkel rassen en naties.Mexicanen, Argentiniërs, Venezuelanen en Chilenen (om er maar enkelen te noemen) zijn bij mijn weten volkeren en zij ervaren dat ook zo.U kunt niet zomaar uit het solidarisme halen wat u bevalt en dumpen wat u niet bevalt, en u dan nog zonder boe of ba een solidarist noemen.Dogmatisch elke letter blijven navolgen leidt tot niks. Dan was de CD&V ook nog steeds de Katholieke Partij. Als je volledig akkoord bent met een ideologie, met elke letter akoord gaat, ben je een verstarde dogmaticus.de ideologie van heren als Alain de Benoist, Guillaume Faye en Pierre Krebs (de zogenaamde "nieuw rechts" beweging). Ook kun je eens een kijkje nemen bij nationaal-anarchisten.Ik ben geen aanhanger van nieuw-rechts. Vele nieuw-rechtse denkers geloven blijkbaar in een Heidens Europees Rijk (wat vierkant staat op de nadruk op het katholicisme in het Verdinaso)Wat je echter NOOIT mag doen, is je ideologie laten verwateren door materialisme en andere anti-solidaristische ideeën. Ik vrees dat het net dat is wat je hebt gedaan.Ik zou niet weten waar mijn ideologie verwaterd is met materialisme. Je moet ook een verschil maken tussen de soorten solidarisme. De christen-democraten baseren zich op Rerum Novarum als bron, net zoals de solidaristen. Eerstgenoemden zijn dan ook een soort solidaristen, al zullen ze dat woord niet graag zelf in de mond nemen.Ten eerste waren Vlamingen en Nederlanders al lang vóór 1945 uit elkaar gegroeid. Ten tweede zijn de verschillen tussen Limburgers en West-Vlamingen onnoemelijk veel groter dan tussen Belgisch-Limburgers en Nederlands-Limburgers enerzijds en tussen West-Vlamingen en Zeeuws-Vlamingen anderzijds.In de Boerenkrijg riepen de opstandelingen nog op tot Dietse eenheid. Volgens mijn geschiedkundige visie is de definitieve breuk pas echt gekomen na 1945.Ik heb thuis ook wel enkele pamfletjes en boeken liggen, maar geen kilo's ;-)

Waar haal je die allemaal? Als je er dubbel hebt, wil ik er altijd wel overkopen of zo :-DZie PBIk had het niet specifiek over Stormfront, maar over nationalisten in het algemeen. Stormfront is trouwens niet eens representatief voor de "white nationalist" beweging in de VS.Ik ben niet voor communes te vinden. Dat is vragen om een vrijwillige apartheid en zijn eilanden waarin je je opsluit. De straten moeten van ons zijn, we moeten ons niet beperken tot een klein eiland in een gigantische zee.

IlluSionS667
9 februari 2007, 09:48
Ik heb op dit forum al meerdere keren uitgehaald naar de radikale volgelingen van de Verlichting waarbij alles empirisch waarneembaar moet zijn en die alles in strakke definities willen gieten. Ik wil nog steeds weten waarom mijn visie star zou zijn...

Misschien omdat u de "verlichting" als iets positiefs beschouwt en haar voorbeeld wil volgen?

Traditionalisten als mijzelf zien de "verlichting" als niets anders dan een element in het maçonieke plan tot corruptie van Europa. De slechte neiging om alles in te abstraheren en in hokjes te stoppen en dusdanig van haar organische eigenheid te scheiden, is daar één element van.

Eens intypen op google, zeer snel online te vinden, ik geef aan zo'n flutliteratuur geen geld uit ;-) .

:-D

De fouten zitten o.a. in dingen zoals foto's. Bij Kretenzische fresco's in het boek is er bv met de kleuren geknoeid. Ikzelf heb die fresco's in levende lijve gezien en ik zie duidelijk verschillen met de versie van het boek.

Is er met de kleuren geknoeid om de personen op de fresco's "blanker" te laten uitzien? Anders zie ik niet hoe dit relevant is :-P

Voor de rest ook foute dateringen van afbeeldingen

Voorbeelden?

foute visies op godsdiensten zoals het hindoeïsme.

Kunt u hier dieper op ingaan? Het Hindoeisme is een sterk gelaagde religie (net zoals hun caste-samenleving). De essentie is pantheistisch en is zeer gelijkaardig aan de (eveneens pantheistische) essentie van Shinto, Asatru (Wotanisme), de oud-Babylonische religie, de oud-Assyrische religie, de oud-Egyptische religie, de oud-Griekse religie en de oud-Romeinse religie. Een zeer kwalitatief boek dat deze overeenkomsten en links aantoont is "van heidendom tot paganisme: studieën over de vrijmetselarij" van Jaq.P. Van Term uit 1925.

Mexicanen, Argentiniërs, Venezuelanen en Chilenen (om er maar enkelen te noemen) zijn bij mijn weten volkeren en zij ervaren dat ook zo.

Zij ervaren zichzelf als een natie. Vanuit die natie ontwikkelt zich een volksgevoel, maar dat is maar vrij beperkt. Een pan-Zuid-Amerikaanse beweging (zoals Chavez die wil oprichten) heeft daardoor een veel grotere voedingsbodem dan een pan-Europese beweging (zoals Europese "white nationalists" graag zouden willen).

Dogmatisch elke letter blijven navolgen leidt tot niks.

Dat heb ik ook nooit beweerd. Ik zeg alleen dat je niet zomaar alles uit het solidarisme kunt halen wat u bevalt en dumpen wat u niet bevalt, om u dan zonder boe of ba een solidarist te noemen.

Het is onzinnig om verlichtings-elementen aan het solidarisme toe te voegen, omdat het solidarisme per definitie anti-verlichting is. Enkel door het toevoegen van post-moderne anti-verlichtingsideeën ben je zinvol bezig.

Ikzelf haal de kern van mijn ideologie uit het nationaal-socialisme, maar vul dat aan met ideeën uit post-moderne anti-verlichtingsideologieën als nationaal-socialisme en "nieuw-rechts". Op die manier blijf ik trouw aan de essentie van de ideologie, zonder star vast te blijven steken in het modernisme.

Dan was de CD&V ook nog steeds de Katholieke Partij.

Dat was ze alleszins beter gebleven. Het gedrocht dat de CD&V vandaag is, is onwenselijk.

Als je volledig akkoord bent met een ideologie, met elke letter akoord gaat, ben je een verstarde dogmaticus.

Nogmaals : een anti-verlichtingsideologie kun je aanvullen met andere anti-verlichtingsideologieën, maar niet met ideologieën die net uit de verlichting ontstaan zijn (vb. liberalisme en socialisme).

Ik ben geen aanhanger van nieuw-rechts. Vele nieuw-rechtse denkers geloven blijkbaar in een Heidens Europees Rijk (wat vierkant staat op de nadruk op het katholicisme in het Verdinaso)

Jouw verlichtingsdenken staat haaks op het solidarisme. De nieuw-rechtse neiging naar Asatru en pan-Europees doen zijn dat niet. Dit zijn slechts post-moderne aanvullingen die niet aan de kern raken.

De terugkeer van het heidendom is ontstaan uit het besef dat het christendom de voorloper was van de verlichting en eveneens de oude Europese volksgeesten heeft geschaadt. Asatru wordt beschouwd als een fundamenteel anti-dogmatische religie die Europa terug moet bevrijden van het starre Joods-Christelijk denken en de geest van het individu dus moet bevrijden.

Het pan-Europese aspect is ontstaan door het besef dat het concept "volk" een organisch concept is dat in principe vertrekt vanuit het individu en eindigt bij de mensheid, waarbij er op elk lager niveau een diepere, sterkere band bestaat tussen de individuen.

Ik zou niet weten waar mijn ideologie verwaterd is met materialisme.

Je zegt zelf dat je beïnvloed bent door de "verlichting", wat een erg materialistische visie is op de wereld.

Je moet ook een verschil maken tussen de soorten solidarisme. De christen-democraten baseren zich op Rerum Novarum als bron, net zoals de solidaristen. Eerstgenoemden zijn dan ook een soort solidaristen, al zullen ze dat woord niet graag zelf in de mond nemen.

De Christen-democraten van vroeger waren inderdaad ook een soort solidaristen, al heeft dat niets meer te maken met de Christen-democraten van vandaag.

In de Boerenkrijg riepen de opstandelingen nog op tot Dietse eenheid. Volgens mijn geschiedkundige visie is de definitieve breuk pas echt gekomen na 1945.

Vandaag zijn er nog altijd heel wat nationalisten die voor Dietse eenheid te vinden is. Hun aantal is uiteraard een stuk kleiner dan vroeger, maar hetzelfde geldt voor Vlaams-nationalisten.

Ik ben niet voor communes te vinden. Dat is vragen om een vrijwillige apartheid en zijn eilanden waarin je je opsluit. De straten moeten van ons zijn, we moeten ons niet beperken tot een klein eiland in een gigantische zee.

Soms moet je klein beginnen om iets groots op te bouwen.

Brecht dS
9 februari 2007, 10:29
Kunt u hier dieper op ingaan? Het Hindoeisme is een sterk gelaagde religie (net zoals hun caste-samenleving). De essentie is pantheistisch en is zeer gelijkaardig aan de (eveneens pantheistische) essentie van Shinto, Asatru (Wotanisme), de oud-Babylonische religie, de oud-Assyrische religie, de oud-Egyptische religie, de oud-Griekse religie en de oud-Romeinse religie. Een zeer kwalitatief boek dat deze overeenkomsten en links aantoont is "van heidendom tot paganisme: studieën over de vrijmetselarij" van Jaq.P. Van Term uit 1925.


Is het niet zo dat Hindoeisme en Asatru veeleer kunnen gezien worden als panentheistisch in plaats van pantheistisch?
Het Goddelijke dat zichtbaar (werkzaam) is in de wereld, maar dat niet met deze wereld samenvalt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Panenthe%C3%AFsme

IlluSionS667
9 februari 2007, 11:20
Is het niet zo dat Hindoeisme en Asatru veeleer kunnen gezien worden als panentheistisch in plaats van pantheistisch?
Het Goddelijke dat zichtbaar (werkzaam) is in de wereld, maar dat niet met deze wereld samenvalt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Panenthe%C3%AFsme

De esoterische versie van de religies in kwestie identificeren het hele universum met het goddelijke, maar zien het universum niet slechts als haar materiële manifestatie maar ook als een reeks ongrijpbare krachten. In die zin kun je het beschouwen als panentheïstisch, maar zie ik het toch eerder als pantheïstisch.

Volksstormer
9 februari 2007, 14:11
Ik ben niet voor communes te vinden. Dat is vragen om een vrijwillige apartheid en zijn eilanden waarin je je opsluit. De straten moeten van ons zijn, we moeten ons niet beperken tot een klein eiland in een gigantische zee.
Bepaalde vormen van "communes" lijken mij nochtans nuttiger dan partijen. Zo'n "commune" is niets anders dan een uitvalsbasis voor een totale revolutie en is wel het tegendeel van een getto.

Lübtheen:
http://youtube.com/watch?v=GOxgSfM50po

Rome:
http://youtube.com/watch?v=E4-l6pmp0Ks

Metternich
9 februari 2007, 14:38
Misschien omdat u de "verlichting" als iets positiefs beschouwt en haar voorbeeld wil volgen?

Traditionalisten als mijzelf zien de "verlichting" als niets anders dan een element in het maçonieke plan tot corruptie van Europa. De slechte neiging om alles in te abstraheren en in hokjes te stoppen en dusdanig van haar organische eigenheid te scheiden, is daar één element van.8O Ik zeg net dat ik uithaal naar Verlichtingdenken waarbij alles empirisch moet worden bepaald. Alles, zoals de Verlichtingdenkers willen, in strakke definities gieten, is iets waar ik radikaal tegen ben.Is er met de kleuren geknoeid om de personen op de fresco's "blanker" te laten uitzien? Anders zie ik niet hoe dit relevant is :-P Op een bepaald moment spelen de kleuren inderdaad mee. Bruine fresco's in Knossos verschijnen op de foto's in dat boek opeens in het rood (wat een link zou bewijzen met de Etrusken en dat zou dan weer een link vormen met alle blanke volkeren over de hele wereld).Voorbeelden?Ergens wordt een afbeelding getoond van Griekse potten in de vorm van hoofden.

Zo duidt zogezegd een bepaalde pot op een "Semietische" aanwezigheid in Griekenland, terwijl die pot het hoofd van Hercules moet voorstellen. De fouten in de datering zitten vindt men o.a. in een Macedonisch jachttafereel dat een paar eeuwen verkeerd gedateerd is.Kunt u hier dieper op ingaan? Het Hindoeisme is een sterk gelaagde religie (net zoals hun caste-samenleving).De fout zit in de interpretatie van de goden. In het boek wordt uitgegaan dat het hindoeïsme op dezelfde manier is gestructureerd als de Europese heidense pantheons. Dit is fout aangezien in het hindoeïsme alles Bhrama is en Bhrama tegelijk één van de drie "goden" is. In dat "boek" kan men blijkbaar zich niet verplaatsen vanuit de Europese visie op religie. Zij ervaren zichzelf als een natie. Vanuit die natie ontwikkelt zich een volksgevoel, maar dat is maar vrij beperkt.Ik heb al anders ervaren met o.a. betrekking tot Chilenen. Hun nationalisme verschilt niet van dat van ons. Argentijnen en Chilenen ervaren zichzelf als een natie/volk op dezelfde manier als wij dat doen. Alleen kunnen zij niet teruggrijpen op eeuwenoude tradities in Zuid-Amerika.Dat heb ik ook nooit beweerd. Ik zeg alleen dat je niet zomaar alles uit het solidarisme kunt halen wat u bevalt en dumpen wat u niet bevalt, om u dan zonder boe of ba een solidarist te noemen.

Het is onzinnig om verlichtings-elementen aan het solidarisme toe te voegen, omdat het solidarisme per definitie anti-verlichting is. Enkel door het toevoegen van post-moderne anti-verlichtingsideeën ben je zinvol bezig.Maar nu wil ik wel eens een bewijs dat ik een Verlichtingsdenker zou zijn. Ik blijf er echter wel bij dat alles dogmatisch letter per letter overpakken gewoonweg dom zou zijn. Het solidarisme is ontstaan in de periode dat de wereld nog zéér groot was. Ondertussen zijn we al wat verder geraakt. Elke ideologie moet evolueren of tenonder gaan.Ikzelf haal de kern van mijn ideologie uit het nationaal-socialisme, maar vul dat aan met ideeën uit post-moderne anti-verlichtingsideologieën als nationaal-socialisme en "nieuw-rechts". Op die manier blijf ik trouw aan de essentie van de ideologie, zonder star vast te blijven steken in het modernisme.Ik heb geen goed woord over voor het nationaal-socialisme. Waar vele marxisten uitgaan van de maakbare mens, gaat het nationaal-socialisme nog een stap verder door ineens een eigen Übermensch (term gestolen van Nietschze dan nog) te willen gaan scheppen.Dat was ze alleszins beter gebleven. Het gedrocht dat de CD&V vandaag is, is onwenselijk.Ik verkies de CD&V nog steeds boven de Katholieke Partij.Nogmaals : een anti-verlichtingsideologie kun je aanvullen met andere anti-verlichtingsideologieën, maar niet met ideologieën die net uit de verlichting ontstaan zijn (vb. liberalisme en socialisme).

Jouw verlichtingsdenken staat haaks op het solidarisme. De nieuw-rechtse neiging naar Asatru en pan-Europees doen zijn dat niet. Dit zijn slechts post-moderne aanvullingen die niet aan de kern raken.Nu wil ik wel eens een bewijs dat ik aan Verlichtingsdenken zou doen. Ik haal op dit forum er meerdere keren naar uit en dan nog zou ik ervoor zijn. Ben ik ook een marxist omdat ik hevig anti-marxistisch denk?De terugkeer van het heidendom is ontstaan uit het besef dat het christendom de voorloper was van de verlichting en eveneens de oude Europese volksgeesten heeft geschaad.[quote]Allee kom, enige onderbouwing hiervoor? Het christendom heeft voor meer goede dingen gezorgd dan voor slechte. De opbouw van de staat door het gebruik van de kerkelijke kaders, de eerste ziekenhuizen, de eerste weeshuizen, het behoud van de klassieke traditie door de abdijen, stabiliteit van de staten (de leer van de twee zwaarden), een verenigende factor (kruistochten bv), etc...[quote]Asatru wordt beschouwd als een fundamenteel anti-dogmatische religie die Europa terug moet bevrijden van het starre Joods-Christelijk denken en de geest van het individu dus moet bevrijden.Als een religie anti-dogmatisch is, is het geen religie. Elke religie moet vanuit dogma's vertrekken of je krijgt direct duizenden sektes. Als je trouwens denkt het hele christendom eigenlijk "Joods-Christelijk denken", moet je eens dringend het katholicisme en het jodendom gaan vergelijken. Daar zitten enorme verschillen tussen, maar dan ook enorme.Het pan-Europese aspect is ontstaan door het besef dat het concept "volk" een organisch concept is dat in principe vertrekt vanuit het individu en eindigt bij de mensheid, waarbij er op elk lager niveau een diepere, sterkere band bestaat tussen de individuen."De mensheid" is geen organisch concept. Dat is een wetenschappelijke term om alle homo sapiens sapiens te klasseren.Je zegt zelf dat je beïnvloed bent door de "verlichting", wat een erg materialistische visie is op de wereld.Allee kom, bewijst dat nu eens.De Christen-democraten van vroeger waren inderdaad ook een soort solidaristen, al heeft dat niets meer te maken met de Christen-democraten van vandaag.De idee van de klasseverzoening leeft nog steeds bij de CD&V (het is zelfs een basisidee van de CD&V), al trekken zij geen corporatistische conclusie.Vandaag zijn er nog altijd heel wat nationalisten die voor Dietse eenheid te vinden is. Hun aantal is uiteraard een stuk kleiner dan vroeger, maar hetzelfde geldt voor Vlaams-nationalisten.Er zijn meer Vlaams-nationalisten dan ooit, maar net zoals alle andere organisaties in het middenveld is de mobilisatie enorm verminderd door materialisme en individualisme.Soms moet je klein beginnen om iets groots op te bouwen.Ik blijf bij mijn vorige stelling hierover.

Brecht dS
9 februari 2007, 17:15
Als een religie anti-dogmatisch is, is het geen religie. Elke religie moet vanuit dogma's vertrekken of je krijgt direct duizenden sektes.

Een aanhanger van een religie noemt een aanhanger van een andere religie ook een aanhanger van een religie.
Een aanhanger van een sekte noemt een aanhanger van een andere religie een aanhanger van een sekte.

Een verstandig mens somde ooit deze eigenschappen op die een religie meer of minder "sektair" maken:

<<
* collectivistische beleving zonder eigen inbreng
* vaste, nagenoeg onveranderlijke structuur
* veeleisend ten opzichte van de volgelingen
* intolerant en missionerend
* exclusivistisch * stabiel
* duidelijk omschreven grenzen
* vaste geloofssystemen en denkbeelden
* vaste, en goed uitgebouwde organisatie
* voortbestaande over tijd
* alles en iedereen dominerende charismatische leidersfiguur
* uitbuiting van goedkope arbeidskrachten
* psychisch en fysiek misbruik
>>

In dat opzicht verhinderen dogma's niet het ontstaan van sektes, maar ontstaan sektes juist vanuit dogma's.

BdS

Metternich
9 februari 2007, 17:29
Je mag mij ook eens zeggen hoe een religie kan overleven, zonder direct uiteen te vallen in duizenden stukken, zonder dogma's waar de gelovigen vanuit moet gaan.

IlluSionS667
9 februari 2007, 17:52
Alles, zoals de Verlichtingdenkers willen, in strakke definities gieten, is iets waar ik radikaal tegen ben.

Nochtans ben jij degene die volkeren in allerlei hokjes stopt en het organische van een volk volkomen negeert.

Bruine fresco's in Knossos verschijnen op de foto's in dat boek opeens in het rood (wat een link zou bewijzen met de Etrusken en dat zou dan weer een link vormen met alle blanke volkeren over de hele wereld).

:|

Zo duidt zogezegd een bepaalde pot op een "Semietische" aanwezigheid in Griekenland, terwijl die pot het hoofd van Hercules moet voorstellen.

Het is wel zo dat Grieken, Italianen en joden niets altijd even gemakkelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Er zijn duidelijk gemeenschappelijke uiterlijke kenmerken.

In het boek wordt uitgegaan dat het hindoeïsme op dezelfde manier is gestructureerd als de Europese heidense pantheons.

Dat is ook grotendeels zo.

Dit is fout aangezien in het hindoeïsme alles Bhrama is en Bhrama tegelijk één van de drie "goden" is.

De drieëenheid kwam, dacht ik, ook voor in het oude Europese heidendom.

In dat "boek" kan men blijkbaar zich niet verplaatsen vanuit de Europese visie op religie.

Misschien bent u degene die zich niet kan verplaatsen vanuit de Joods-Christelijke visie op religie ;-)

Ik heb al anders ervaren met o.a. betrekking tot Chilenen. Hun nationalisme verschilt niet van dat van ons.

Het concept "Vlaming" is ook een artificieel begrip. :-P

Maar nu wil ik wel eens een bewijs dat ik een Verlichtingsdenker zou zijn.

oa uw starre visie op het "volksconcept" is een typisch voorbeeld van verlichtingsdenken.

Het solidarisme is ontstaan in de periode dat de wereld nog zéér groot was. Ondertussen zijn we al wat verder geraakt. Elke ideologie moet evolueren of tenonder gaan.

Uiteraard.... Maar, zoals ik al meermaals zei, je mag de kern niet verloochenen.

Ik heb geen goed woord over voor het nationaal-socialisme.

Waarom is dat?

Waar vele marxisten uitgaan van de maakbare mens, gaat het nationaal-socialisme nog een stap verder door ineens een eigen Übermensch (term gestolen van Nietschze dan nog) te willen gaan scheppen.

Wat is daar mis mee? Is dit niet gewoon slechts het versnellen van natuurlijke evolutie?

Ik verkies de CD&V nog steeds boven de Katholieke Partij.

Waarom?

Nu wil ik wel eens een bewijs dat ik aan Verlichtingsdenken zou doen.

U valt in herhaling.

Allee kom, enige onderbouwing hiervoor?

New Culture, New Right (http://forum.politics.be/showthread.php?t=71253) van O'Meara legt dat op een zeer diepgaande wijze uit.

Het christendom heeft voor meer goede dingen gezorgd dan voor slechte.

:lol: :lol:

Als een religie anti-dogmatisch is, is het geen religie. Elke religie moet vanuit dogma's vertrekken of je krijgt direct duizenden sektes.

Boedhisme is een klassiek voorbeeld van een anti-dogmatische religie. De Dalai Lama zijn een tijd geleden nog : "als de wetenschap ooit het boedhisme tegenspreekt, zullen wij het boedhisme daaraan moeten aanpassen".

Als je trouwens denkt het hele christendom eigenlijk "Joods-Christelijk denken", moet je eens dringend het katholicisme en het jodendom gaan vergelijken. Daar zitten enorme verschillen tussen, maar dan ook enorme.

Het katholicisme is aangevuld met heel wat heidense elementen, die bij bijvoorbeeld het protestantisme veel minder aanwezig zijn.

"De mensheid" is geen organisch concept.

Dat heb ik ook nooit gezegd. Leer eens wat beter lezen.

De idee van de klasseverzoening leeft nog steeds bij de CD&V

:lol:

Er zijn meer Vlaams-nationalisten dan ooit

:lol: :lol: :lol: :lol:

Daarom kom ik op Vlaams-nationalistische manifestaties altijd dezelfde mensen tegen, zeker?! ;-)

Het Vlaams-nationalisme is de laatste 25 jaren erg afgezwakt. Zo daalt het aantal leden van het VNJ bijvoorbeeld elk jaar zienderogen.

Op wat baseer je je uitspraak dat het Vlaams-nationalisme meer leeft dan ooit? Toch niet op het aantal VB-stemmen, hoop ik?!

net zoals alle andere organisaties in het middenveld is de mobilisatie enorm verminderd door materialisme en individualisme.

Dat is wel waar :|

Metternich
9 februari 2007, 18:42
Nochtans ben jij degene die volkeren in allerlei hokjes stopt en het organische van een volk volkomen negeert.Maar bewijs dat eens. Haal een citaat van mij aan waarin ik aan hokjesdenken zou doen met betrekking tot volkeren. Meerdere keren op dit forum haal ik aan dat het bewustzijn dat je tot een volk behoort voor een groot deel steunt op een buikgevoel. Dé Vlaming, dé Waal, dé Bretoen, etc... bestaat niet.Dat is ook grotendeels zo.Dat is helemaal niet zo. In de Europese heidense pantheons zijn er bv de slechte goden die de goede goden tegenwerken en werkelijk als kwaadaardig worden bekeken. In het hindoeïsme is het "kwade" een deel van het leven en is het kwade evenveel Bhrama als het goede. Dat alles Bhrama is en Bhrama ook op zichzelf staat, vindt men ook niet terug in de Europese pantheons. Dit is uiteraard maar één voorbeeld, maar er zijn nog andere grote verschillen.De drieëenheid kwam, dacht ik, ook voor in het oude Europese heidendom.De drievuldigheid ben ik bij mijn weten nog niet tegengekomen in het Europese heidendom, wel in het hindoeïsme.Misschien bent u degene die zich niet kan verplaatsen vanuit de Joods-Christelijke visie op religie Dat betwijfel ik ten zeerste.Het concept "Vlaming" is ook een artificieel begrip. En nu een antwoord aub.oa uw starre visie op het "volksconcept" is een typisch voorbeeld van verlichtingsdenken.Nu wil ik wel eens voorbeelden zien van mijn "Verlichtingsdenken". Geef mij een citaat waar ik het opneem voor Verlichtingsdenken.Waarom is dat?Het is een samenraapsel van pseudo-wetenschappelijke ideeën in een poging om iets nieuw te creeëren met een hoop waanzinnig gezwam tussen. Lees Mein Kampf maar eens, je gaat mij toch niet zeggen dat dat door een persoon is geschreven die ze allemaal op een rij had? Dan lees ik nog liever Das Kapital. Die laatste is dan wel ook wel totaal fout, maar is tenminste nog gestructureerd geschreven.Wat is daar mis mee? Is dit niet gewoon slechts het versnellen van natuurlijke evolutie?De mensheid heeft zich grotendeels losgekoppeld van natuurlijke selectie door het machinaal produceren van medicamenten en dergelijke. Wij hebben een beschaving opgebouwd, ik heb geen zin om terug te gaan naar een soort natuurlijke selectie.Waarom?Omdat de CD&V'ers in Vlaanderen tenminste dezelfde taal spreken als hun kiezers.U valt in herhaling.Ik wacht nog steeds op een bewijs.Boedhisme is een klassiek voorbeeld van een anti-dogmatische religie. De Dalai Lama zijn een tijd geleden nog : "als de wetenschap ooit het boedhisme tegenspreekt, zullen wij het boedhisme daaraan moeten aanpassen".Boeddhisme is geen religie maar een fatalistisch geloof.Het katholicisme is aangevuld met heel wat heidense elementen, die bij bijvoorbeeld het protestantisme veel minder aanwezig zijn.iaw het katholicisme is dus geen joods-christendom.:lol: Bij mijn weten is de CD&V noch voor de klassenstrijd, noch voor het liberalisme van de VLD/VLOTT/LDD. Zij zijn voor klasseverzoening al zullen zij daar geen corporatisme aan koppelen.Daarom kom ik op Vlaams-nationalistische manifestaties altijd dezelfde mensen tegen, zeker?!

Het Vlaams-nationalisme is de laatste 25 jaren erg afgezwakt. Zo daalt het aantal leden van het VNJ bijvoorbeeld elk jaar zienderogen.Die daling legde ik uit in mijn voorlaatste zin waar je jezelf akkoord mee verklaart.Op wat baseer je je uitspraak dat het Vlaams-nationalisme meer leeft dan ooit? Toch niet op het aantal VB-stemmen, hoop ik?!Gewone gesprekken met de gemiddelde mens. Waar men een paar jaar geleden nog neutraal stond tegenover belgië, is de idee van de onafhankelijke Vlaamse staat al véél meer aanvaard geworden.

IlluSionS667
11 februari 2007, 11:20
Dé Vlaming, dé Waal, dé Bretoen, etc... bestaat niet.

Nochtans heb je je elders op dit forum danig verweerd tegen de Europese rijksgedachte vanuit precies die idee.

In de Europese heidense pantheons zijn er bv de slechte goden die de goede goden tegenwerken en werkelijk als kwaadaardig worden bekeken. In het hindoeïsme is het "kwade" een deel van het leven en is het kwade evenveel Bhrama als het goede. Dat alles Bhrama is en Bhrama ook op zichzelf staat, vindt men ook niet terug in de Europese pantheons. Dit is uiteraard maar één voorbeeld, maar er zijn nog andere grote verschillen.

Er zijn uiteraard detail-verschillen, maar de kern blijft hetzelfde en vind je terug in de meerderheid van de polytheïstische religies (die in feite pantheistische religies zijn met een sausje mythologie overgoten).

De drievuldigheid ben ik bij mijn weten nog niet tegengekomen in het Europese heidendom, wel in het hindoeïsme.

Odin (de krijgsheer), Vili (de nomade) en Ve (de shamaan) zijn de drie manifestaties van Odin, waarbij Vili en Ve tegelijkertijd ook de broers van Odin zijn.

En nu een antwoord aub

Mijn punt - dat je duidelijk niet snapt - was dat een artificieel volksbegrip eveneens equivalenten van volksnationalisme kan scheppen zonder dat men echt kan spreken van een volk.

Nu wil ik wel eens voorbeelden zien van mijn "Verlichtingsdenken". Geef mij een citaat waar ik het opneem voor Verlichtingsdenken.

Jouw hele pleidooi voor het "moderniseren" van solidarisme is één grote verdediging van het verlichtingsdenken, omdat wat jij onder "moderniseren" verstaat, precies de onderwerping aan dat verlichtingsdenken inhoudt.

Lees Mein Kampf maar eens, je gaat mij toch niet zeggen dat dat door een persoon is geschreven die ze allemaal op een rij had?

Het is één van de meest zinnige boeken die ik al gelezen heb, al is het boek vanuit literair oogpunt niet bepaald indrukwekkend. Op dat vlak is Rosenberg's "Der Mythus den 20. Jahrhunderts stukken beter".

De mensheid heeft zich grotendeels losgekoppeld van natuurlijke selectie door het machinaal produceren van medicamenten en dergelijke.

Correct. Om die reden van ik ook voorstander van een afbouw van de pharma-industrie.

Wij hebben een beschaving opgebouwd, ik heb geen zin om terug te gaan naar een soort natuurlijke selectie.

Hier is een prachtig voorbeeld van uw verlichtingsdenken : u plaatst technologie en materialisme boven (de veel belangrijkere) harmonie met natuur en omgeving.

Omdat de CD&V'ers in Vlaanderen tenminste dezelfde taal spreken als hun kiezers.

Waar slaat dat nu weer op?

Ik wacht nog steeds op een bewijs.

:lol:

Boeddhisme is geen religie maar een fatalistisch geloof.

Waar slaat dat nu weer op? Boedhisme is allesbehalve fatalistisch, omdat het de mens net aanspoort tot het werken aan een beter bestaan.

Het Christendom is net fatalistisch. Vooral bepaalde takken (vb. Getuigen van Jehova) zeulen continu met de idee "God heeft het zo gewild en daar kunnen we dus niets aan doen". :roll:

iaw het katholicisme is dus geen joods-christendom.

Toch wel, maar in mindere mate dan het jodendom en het protestantisme. Hetzelfde kan gezegd worden van de islam.

Bij mijn weten is de CD&V noch voor de klassenstrijd, noch voor het liberalisme van de VLD/VLOTT/LDD. Zij zijn voor klasseverzoening al zullen zij daar geen corporatisme aan koppelen.

Ik zie nochtans weinig inhoudelijk protest tav de essentie van de paarse economische visie.

Die daling legde ik uit in mijn voorlaatste zin waar je jezelf akkoord mee verklaart.

Dat is slechts één oorzaak van de vermindering in mobilisatie.

Gewone gesprekken met de gemiddelde mens. Waar men een paar jaar geleden nog neutraal stond tegenover belgië, is de idee van de onafhankelijke Vlaamse staat al véél meer aanvaard geworden.

De gemiddelde mens kan het geen barst schelen of hij in Vlaanderen of in België leeft. Het stoort hen gewoon dat er zoveel geld en macht vloeit van Vlaanderen naar Wallonië.