PDA

View Full Version : Niew rechts in de VS


Jorge
24 december 2003, 10:00
VS:
Nieuw rechts vormt klein maar efficiënt web

Jim Lobe

WASHINGTON, 23 december (IPS) - Dat de Amerikaanse buitenlandpolitiek sterk beïnvloed wordt door een rechtse groep van academici, journalisten en politici is intussen genoegzaam bekend. Maar hoe het netwerk van de interventieminnende haviken er precies uitziet is minder duidelijk. Het Interhemispheric Resource Centre (IRC) heeft een website gemaakt waarop het kleine maar invloedrijke web haarfijn in kaart wordt gebracht.

De ideologen achter het unilaterale en agressieve Amerikaanse buitenlandbeleid worden doorgaans in drie groepen ingedeeld: rechtse militairen, neoconservatieve academici en vertegenwoordigers Christelijk Rechts. Minister van Defensie Donald Rumsfeld is de bekendste vertegenwoordiger van de eerste groep, Richard Perle (de ex-voorzitter van de Defence Policy Board DPB) leidt de tweede en Bush' politieke goeroe Karl Rove is een voorbeeld van Christelijk Rechts.

Minder duidelijk is echter hoe groot de invloed is van nieuw rechts in de Amerikaanse samenleving, en wie er allemaal toe behoort. Want het gaat niet enkel om ideeën. In werkelijkheid worden de ideeën over Irak en Noord-Korea gepropageerd door een netwerk van mensen van vlees en bloed die soms al meer dan 30 jaar openlijk samenwerken. Het Interhemispheric Resource Centre (IRC) heeft dat in kaart gebracht op een nieuwe website die de sleutelfiguren, de denktanks, de instellingen en de publicaties van de invloedrijke strekking in kaart brengt.

Over een periode van 30 jaar is er een netwerk ontstaan dat gerust de dominante kracht in de Republikeinse partij genoemd mag worden, zegt Tom Barry van het IRC - en niet enkel wat betreft het buitenlandbeleid. Wie rondsurft op Right Web ontkomt niet aan twee vaststellingen. Eén: een zeer beperkt aantal mensen is erin geslaagd opmerkelijk veel instellingen en lobbygroepen op te richten. Samen fungeren die als een uitgestrekte echoruimte voor mekaars standpunten in de media. En twee: ze vinden enorm veel weerklank in de pers, vooral in het door media geobsedeerde Washington. Vooral de neoconservatieven, die elke vorm van maatschappelijke achterban ontberen, zijn daar bijzonder succesvol in.

Het IRC noemt het geheel van instellingen, media en mensen een "infrastructuur tegen het establishment", waarmee het dan de instellingen bedoelt die het buitenlandse beleid van de VS sinds de Tweede Wereldoorlog beheersten - de Raad voor Buitenlandse relaties, het diplomatieke korps en Wall Street. Alles bij mekaar tellen die veel meer mensen, maar hun invloed is sterk teruggedrongen.

Right Web is de meest ambitieuze poging om de relaties in kaart te brengen waarlangs 'rechts' in de VS haar macht uitbouwt en laat gelden. Er staan tot dusver 175 namen op en enkele tientallen organisaties die de laatste 25 jaar actief zijn geweest. Het is een klein en incestueus netwerk met erg ambitieuze doelstellingen.

In de bestuursorganen van tientallen organisaties komen steeds dezelfde namen terug: Michael Joyce (oprichter van de Bradley Foundation, die de fondsen levert voor het immer groeiende netwerk van instellingen), William Kristol, (de hoofdredacteur het conservatieve vlaggenschip de 'Weekly Standard', uitgegeven door Rupert Murdoch), William Bennett (voormalig minister van Onderwijs), Midge Decter (die onder Reagan de Commissie voor de Vrije Wereld leidde samen met Rumsfeld), L. Paul Bremer (de voorlopige bewindvoerder in Irak), Frank Gaffney (de directeur van het Centre for Security Policy), immobaron Lawrence Kadish en voormalige CIA-baas James Woolsey. Een aantal van hen zijn graag geziene gasten op de zender Fox News.

Alle namen keren terug in het Project for the New American Century (PNAC), een onderneming die zich tot doel stelt de militaire en economische dominantie van de VS met alle mogelijke middelen te behouden. PNAC wordt algemeen beschouwd als de belangrijkste inspirator voor het avontuur in Irak. Een deel van de namen keert opnieuw terug in het Centre for Security Policy, één van de meest radicale buitenlandgroepen. Het CSP kant zich resoluut tegen internationale ontwapeningsverdragen en pleit voor de uitbreiding van het nucleaire arsenaal van Washington.

Richard Perle en William Kristol zijn de meest actieve spinnen in het netwerk. Maar de genialiteit ervan zit volgens Barry in de improvisatorische architectuur ervan. "Ze werken niet met een vast plan, maar vervangen en renoveren voortdurend met nieuwe instellingen, frontgroepen, media-initiatieven en politieke projecten. Het is een postmoderne structuur zonder centrum, stichting of hiërarchie." In vergelijking daarmee lijken de amechtige netwerken van de linkerzijde en van het centrum "op verouderde spinnenwebben", zegt Barry. +Right Web http://rightweb.irc-online.org

Antoon
24 december 2003, 10:10
Die mannen hebben dat allemaal prachtig onder controle.
Dat heet 'goed werk'. En hoed af voor deze groep uitzonderlijk capabele mensen. Want vanwege decennia linkse en lakse politiek was de Westerse wereld alleen maar aan het verzwakken waadoor het in gevaar kwam.


BTW.: Een Vlaamse joernalist heeft hier een boek over geschreven, maar ik herrinner mij noch zijn naam, noch de titel van het boek. Iemand?

DaBlacky
24 december 2003, 12:19
Die mannen hebben dat allemaal prachtig onder controle.
Dat heet 'goed werk'. En hoed af voor deze groep uitzonderlijk capabele mensen. Want vanwege decennia linkse en lakse politiek was de Westerse wereld alleen maar aan het verzwakken waadoor het in gevaar kwam.


BTW.: Een Vlaamse joernalist heeft hier een boek over geschreven, maar ik herrinner mij noch zijn naam, noch de titel van het boek. Iemand?

Linksen uit Amerika??? Die hebben daar veel macht gehad, ja :roll:

Tenzij je Clinton al links noemt...

PS: het is joUrnalist.

marx
24 december 2003, 12:55
Het is nog niet erg genoeg.

Jorge
24 december 2003, 13:47
Die mannen hebben dat allemaal prachtig onder controle. Dat heet 'goed werk'.


Correct, een klein clubje regeert over de Vs.

[quote] En hoed af voor deze groep uitzonderlijk capabele mensen. Want vanwege decennia linkse en lakse politiek was de Westerse wereld alleen maar aan het verzwakken waadoor het in gevaar kwam.[quote]

Als je bedoelt dat de Westerse wereld de rest van deze aardkloot onder hun pantoffel heeft, dan heb je ook 100% gelijk. Spijtig dat we, ondanks onze "hoge beschaving" & "enorme technologische vooruitgang" nog steeds kolonisator van de wereld spelen (ik zeg duidelijk we, want de EU is hier minstens even schuldig aan ) alleen vershuilen ze zich nu achter wetten & regels die het de derde wereld onmogelijk maken. Enfin, bij deze weten we wat sommigen onder ons 'goed werk' noemen.

Philips Inc.
24 december 2003, 14:10
Het zijn nog altijd de mensen die kiezen hé ....

Het volk wordt dom gehouden en zal altijd dom gehouden worden.

Antoon
24 december 2003, 15:18
Het zijn nog altijd de mensen die kiezen hé ....



Inderdaad. Het verhaal van dat klein clubje gaat niet op. Want dat ku je anders ook vertellen van de club Verhofstadt, De Gucht, Michel, Di Puppo en Stevaert.

boer_bavo
24 december 2003, 16:27
BTW.: Een Vlaamse joernalist heeft hier een boek over geschreven, maar ik herrinner mij noch zijn naam, noch de titel van het boek. Iemand?
Miel Dekeyser, De globale sherrif?
Ik heb het niet gelezen, maar het voldoet volgens mij aan uw definitie.

Antoon
24 december 2003, 16:40
...
BTW.: Een Vlaamse joernalist heeft hier een boek over geschreven, maar ik herrinner mij noch zijn naam, noch de titel van het boek. Iemand?

PS: het is joUrnalist.

Ok dan, journalist. Maar weet iemand toevallig welk boek en wie de auteur is?

Het gaat over de groep neo-conservatieven rond Bush, en ook de organisaties waar ze zijn gevormd, de universiteiten waar ze hebben gestudeerd, etc.... Het blijkt dat er ook een aantal buitenlandse politici dezelfde 'vorming' heeft gekregen, en ook deel uitmaken van deze beweging.

Op onnozel commentaar zal ik niet reageren, ik vraag gewoon of iemand weet over welk boek ik het heb.

Vlaamse Leeuw
24 december 2003, 17:23
BTW.: Een Vlaamse joernalist heeft hier een boek over geschreven, maar ik herrinner mij noch zijn naam, noch de titel van het boek. Iemand?
Miel Dekeyser, De globale sherrif?
Ik heb het niet gelezen, maar het voldoet volgens mij aan uw definitie.

Ik heb het boek thuis liggen en ook heb ik het reeds gelezen. Het gaat over de wereldvisie die de VS heeft en wat ze allemaal gedaan hebben na 11-09.

Antoon
24 december 2003, 18:06
Miel Dekeyser, De globale sherrif?
Ik heb het niet gelezen, maar het voldoet volgens mij aan uw definitie.

Ik heb het boek thuis liggen en ook heb ik het reeds gelezen. Het gaat over de wereldvisie die de VS heeft en wat ze allemaal gedaan hebben na 11-09.

Maar over welk boek heb jij het? Want dat van Miel Dekeyser is het niet. In ieder geval niet het boek dat ik zoek.

Vlaamse Leeuw
24 december 2003, 18:08
Ik heb het boek thuis liggen en ook heb ik het reeds gelezen. Het gaat over de wereldvisie die de VS heeft en wat ze allemaal gedaan hebben na 11-09.

Maar over welk boek heb jij het? Want dat van Miel Dekeyser is het niet. In ieder geval niet het boek dat ik zoek.

Ik het het over het boek van Miel Dekeyser, maar ik weet niet hoe de titel is van het boek dat u zoekt.

Antoon
24 december 2003, 18:13
Maar over welk boek heb jij het? Want dat van Miel Dekeyser is het niet. In ieder geval niet het boek dat ik zoek.

Ik het het over het boek van Miel Dekeyser, maar ik weet niet hoe de titel is van het boek dat u zoekt.

Je hebt het boek gelezen, zo schreef je.

Staan daar verwijzingen naar de neo-conservatieve beweging waartoe Bush en zijn omgeving behoren?

Staan daar ook vermeldingen over buitenlandse politici die deel uitmaken van deze beweging en dezelfde opleidign hebben gevolgd in de V.S. ? (ik dacht dat het onder andere om de Israelische Netanyahu ging.

Misschien gaat het toch om dat boek.

Wat denk je?

Vlaamse Leeuw
24 december 2003, 18:15
Ik het het over het boek van Miel Dekeyser, maar ik weet niet hoe de titel is van het boek dat u zoekt.

Je hebt het boek gelezen, zo schreef je.

Staan daar verwijzingen naar de neo-conservatieve beweging waartoe Bush en zijn omgeving behoren?

Staan daar ook vermeldingen over buitenlandse politici die deel uitmaken van deze beweging en dezelfde opleidign hebben gevolgd in de V.S. ? (ik dacht dat het onder andere om de Israelische Netanyahu ging.

Misschien gaat het toch om dat boek.

Wat denk je?

Ik ga morgen het boek nog even bekijken en dat weet ik het u te zeggen. Nu moet ik me klaarmaken, want we gaan naar familie voor Kerstmis te vieren.

Antoon
24 december 2003, 18:17
Je hebt het boek gelezen, zo schreef je.

Staan daar verwijzingen naar de neo-conservatieve beweging waartoe Bush en zijn omgeving behoren?

Staan daar ook vermeldingen over buitenlandse politici die deel uitmaken van deze beweging en dezelfde opleidign hebben gevolgd in de V.S. ? (ik dacht dat het onder andere om de Israelische Netanyahu ging.

Misschien gaat het toch om dat boek.

Wat denk je?

Ik ga morgen het boek nog even bekijken en dat weet ik het u te zeggen. Nu moet ik me klaarmaken, want we gaan naar familie voor Kerstmis te vieren.

Zalig kerstfeest en eet smakelijk. :wink:

Ik ga mij ook stillekesaan klaarmaken.

DaBlacky
25 december 2003, 04:45
Boek van Miel Dekeyser (hetgeen je NIET zocht ;) )

http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=4218486&si=47241126

Ik heb twee jaar geleden een boek zien liggen op de boekenbeurs en dat heette "God, guns and ?? (terror, bush, oil??)". Don't remember.

Ik heb een boek ovm Amerika gevonden van een Vlaamse Journalist(e), maar ik denk niet dat het dit is:
http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=4114733&si=47241126

zillox
25 december 2003, 11:57
Is het niet "nieuws" inplaats van "niews"? :)

Antoon
25 december 2003, 13:03
Boek van Miel Dekeyser (hetgeen je NIET zocht ;) )

http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=4218486&si=47241126

Ik heb twee jaar geleden een boek zien liggen op de boekenbeurs en dat heette "God, guns and ?? (terror, bush, oil??)". Don't remember.

Ik heb een boek ovm Amerika gevonden van een Vlaamse Journalist(e), maar ik denk niet dat het dit is:
http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=4114733&si=47241126

Dank je voor de info, maar dat is het niet.

Ik heb die journalist op de VRT-radio horen vertellen over zijn boek, zo'n maand of twee geleden.

Bluelagune
25 december 2003, 13:53
[quote=Antoon]Die mannen hebben dat allemaal prachtig onder controle. Dat heet 'goed werk'.


Correct, een klein clubje regeert over de Vs.

[quote] En hoed af voor deze groep uitzonderlijk capabele mensen. Want vanwege decennia linkse en lakse politiek was de Westerse wereld alleen maar aan het verzwakken waadoor het in gevaar kwam.


Jorge..de westerse samenleving is nu éénmaal superieur aan alle andere systemen. Het midden-oosten wordt alle eeuwen gekenmerkt door allerlei soorten dictators die zich op de kap van de gewone mensen daar verrijken en alle democratische protest brutaal onderdrukken onder het mom van westerse decadentie en verdediging van de (islamietische) waarden. Ik kan mij vinden in de visie van o.a adj. minister van Defensie Paul Wolfowitz die stelde dat de grootste uitdaging voor de V.S nu de stichting is van democratiëen in het midden-oosten naar het voorbeeld van Israël. Ik noem dat géén kolonialisme maar gewoon opvoeding.

Vlaamse Leeuw
25 december 2003, 14:33
Is het niet "nieuws" inplaats van "niews"? :)

Nee, maar het is wel "nieuw" inplaats van "niew".

Antoon
25 december 2003, 21:13
Is het niet "nieuws" inplaats van "niews"? :)

Nee, maar het is wel "nieuw" inplaats van "niew".

:lol: :lol: :lol:

Vlaamse Leeuw
26 december 2003, 11:16
Nee, maar het is wel "nieuw" inplaats van "niew".

:lol: :lol: :lol:

Klopt he?

Antoon
26 december 2003, 13:07
:lol: :lol: :lol:

Klopt he?

yep. :wink:

Vlaamse Leeuw
26 december 2003, 13:08
Klopt he?

yep. :wink:

Oke dan. Ik dacht het al.

Antoon
26 december 2003, 23:22
yep. :wink:

Oke dan. Ik dacht het al.

Ik had het ook al snel gemerkt, maar als je hier alles wilt verbeteren, dan ben je een tijdje zoet. 8)

democratsteve
30 december 2003, 00:44
Boek van Miel Dekeyser (hetgeen je NIET zocht ;) )

http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=4218486&si=47241126

Ik heb twee jaar geleden een boek zien liggen op de boekenbeurs en dat heette "God, guns and ?? (terror, bush, oil??)". Don't remember.

Ik heb een boek ovm Amerika gevonden van een Vlaamse Journalist(e), maar ik denk niet dat het dit is:
http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=4114733&si=47241126

Dank je voor de info, maar dat is het niet.

Ik heb die journalist op de VRT-radio horen vertellen over zijn boek, zo'n maand of twee geleden.

@ Antoon. Misschien dat je het boek van Dekeyzer niet zocht, ik zou het toch maar eens lezen. Hij is zowat de enige overgebleven Vlaamse journalist die genoeg gezond verstand én kennis over de VS bezit, om er iets zinnigs over te schrijven..
Als je die één van die twee zielepoten van correspondenten van onze nationale en commerciële tv-zenders bedoelt, bespaar u de moeite.
Zij zitten in Washington op een stoel en herkauwen voor ons de propaganda van de Amerkaanse stations.
Da's nou niet om hovaardig te doen, maar Greet de Keyzer weet geen 10% van wat ik weet over de VS. Ik vraag me trouwens voortdurend af w�*t die correspondenten eigenlijk doen de hele dag? Er gebeurt in de VS duizend keer meer op één dag, dan in Belgie op een maand. Elke dag worden aan de lopende band mensen vermoord, geweldadig gearresteerd,
drugs, gewapende overvallen, enz...
Mocht de Amerikaanse samenleving zo als hij echt is wat vaker getoond worden, er zouden niet veel supporters overblijven.

En als je echt iets wil bijleren over de Amerikaanse politieke geschiedenis en hoe de VS is verworden tot wat het vandaag de dag is, lees dan eens iets van Vidal. Zijn laatste 2 werkjes zijn al voldoende eigenlijk.
Wat het zijn nog steeds de Amerikanen zelf, die de beste literatuur schrijven over hun land hoor.

boer_bavo
30 december 2003, 00:48
Ik kan mij vinden in de visie van o.a adj. minister van Defensie Paul Wolfowitz die stelde dat de grootste uitdaging voor de V.S nu de stichting is van democratiëen in het midden-oosten naar het voorbeeld van Israël. Ik noem dat géén kolonialisme maar gewoon opvoeding.
Ik kan me ook vinden in het vormen van democratieën in het midden-oosten. Of Israël voor alle bewoners een democratisch land is is een andere vraag.

Antoon
30 december 2003, 14:25
Ik kan mij vinden in de visie van o.a adj. minister van Defensie Paul Wolfowitz die stelde dat de grootste uitdaging voor de V.S nu de stichting is van democratiëen in het midden-oosten naar het voorbeeld van Israël. Ik noem dat géén kolonialisme maar gewoon opvoeding.
Ik kan me ook vinden in het vormen van democratieën in het midden-oosten. Of Israël voor alle bewoners een democratisch land is is een andere vraag.

Wel, de Palestijnen uit de Westoever en de Gazastrook zijn geen Israëlische burgers, want zij hebben indertijd geweigerd om de Israelische nationaliteit te krijgen. En trouwens, dat wordt ookniet als Israel beschouwd.

Maar wanneer je het hebt over Israel zelf, dan hebben alle Israëli's, dus zowel joden, moslims als christenen met Israëlische paspoort, een vrij en democratisch bestaan.

En ze zijn niet met weinig de niet-joodse Israëli's hoor. Ongeveer 1 miljoen mensen op 5 miljoen inwoners. Dus zo'n 20%

boer_bavo
30 december 2003, 14:27
Ik kan me ook vinden in het vormen van democratieën in het midden-oosten. Of Israël voor alle bewoners een democratisch land is is een andere vraag.

Wel, de Palestijnen uit de Westoever en de Gazastrook zijn geen Israëlische burgers, want zij hebben indertijd geweigerd om de Israelische nationaliteit te krijgen. En trouwens, dat wordt ookniet als Israel beschouwd.

Maar wanneer je het hebt over Israel zelf, dan hebben alle Israëli's, dus zowel joden, moslims als christenen met Israëlische paspoort, een vrij en democratisch bestaan.

En ze zijn niet met weinig de niet-joodse Israëli's hoor. Ongeveer 1 miljoen mensen op 5 miljoen inwoners. Dus zo'n 20%
De Westoever en Gazastrook worden BEZET door Israël. Binnen Israël zijn er trouwens hele palestijnse dorpen die officieel niet bestaan, en waar niemand enige rechten heeft.

Antoon
30 december 2003, 14:33
De Westoever en Gazastrook worden BEZET door Israël.

Daarom schreef ik dat ze geen deel uitmaken van Israel, waardoor hun bevolkingen niet kunnen worden in acht genomen bij het beoordelen van de democratie voor de Israëli's.


Binnen Israël zijn er trouwens hele palestijnse dorpen die officieel niet bestaan, en waar niemand enige rechten heeft.

Niet zo. Alle Palestijnen die binnen Isräel wonen zijn ofwel Israëlische burgers (bijna 90% onder hen), ofwel 'residents', zo'n 10%. Deze laatste groep zijn meestal mensen uit de Westoever en Gaza wie het gelukt is om in Israel te blijven wonen.
Die hele palestijnse dorpen binnen Israel die officieel niet bestaan en waar niemand rechten heeft is een kwakkel.

parcifal
30 december 2003, 14:52
http://www.irc-online.org/content/books/images/cover_powertrip.jpg

Bedoel je dit boek soms? T'is wel in het engels.

Link : http://www.irc-online.org/content/books/feffer.powertrip.html

Antoon
30 december 2003, 18:14
http://www.irc-online.org/content/books/images/cover_powertrip.jpg

Bedoel je dit boek soms? T'is wel in het engels.

Link : http://www.irc-online.org/content/books/feffer.powertrip.html

Neen, 't is een vlaamse journalist, en 't gaat vooral over de neo-conservatieve groep rond Bush. Toch bedankt. :wink:

George
31 december 2003, 10:55
Jorge..de westerse samenleving is nu éénmaal superieur aan alle andere systemen. Het midden-oosten wordt alle eeuwen gekenmerkt door allerlei soorten dictators die zich op de kap van de gewone mensen daar verrijken en alle democratische protest brutaal onderdrukken onder het mom van westerse decadentie en verdediging van de (islamietische) waarden. Ik kan mij vinden in de visie van o.a adj. minister van Defensie Paul Wolfowitz die stelde dat de grootste uitdaging voor de V.S nu de stichting is van democratiëen in het midden-oosten naar het voorbeeld van Israël. Ik noem dat géén kolonialisme maar gewoon opvoeding.


Vandaar dat de vs de militaire coup tegen de verkozen Chavez in Venezuela mee heeft opgezet. Niet enkel Chavez zelf maar de ganse democratisch verkozen regeing en het parlement werd ontbonden. Democratie op z'n Amerikaans??? Het was natuurlijk wel spijtig dat een groot deel van de bevolking het niet eens was met die coup anders zaten ze daar nu met een goed opgevoede democratische dictator. Waar gaat het heen met de democratie in Venezuela als ze daar al rekening houden met de keuze van het volk?

Rosse van Rostock
1 januari 2004, 18:11
Die mannen hebben dat allemaal prachtig onder controle.
Dat heet 'goed werk'. En hoed af voor deze groep uitzonderlijk capabele mensen. Want vanwege decennia linkse en lakse politiek was de Westerse wereld alleen maar aan het verzwakken waadoor het in gevaar kwam.


BTW.: Een Vlaamse joernalist heeft hier een boek over geschreven, maar ik herrinner mij noch zijn naam, noch de titel van het boek. Iemand?

Linksen uit Amerika??? Die hebben daar veel macht gehad, ja :roll:

Tenzij je Clinton al links noemt...

PS: het is joUrnalist.

Clinton en Bush zijn linksen , de ene al erger dan de andere

Nr.10
2 januari 2004, 01:56
Clinton en Bush zijn linksen, de ene al erger dan de andere
Inhoudelijk sterk.

(Ironie)