PDA

View Full Version : Beleggen jullie?


Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

deryz
28 januari 2007, 17:07
Ipv geld te sparen op de bank, doen jullie nog andere vormen van beleggen? aandelen,kasbons,obligaties,....

Proletariër
28 januari 2007, 17:08
ik beleg in de toekomst.
oa door te vechten tegen fascisme

*kutsmiley*

Duvelke
28 januari 2007, 17:25
kasbon

deryz
28 januari 2007, 17:29
ik beleg in aandelen, hoewel dit voorlopig nog niet veel opbrengt:)

Dronkoers
28 januari 2007, 17:30
spaarkas in het stamcafé :mrgreen:

Jozef Ostyn
28 januari 2007, 17:40
Een vrij beperkte aandelenportefeuille. Ben daar nog niet lang mee begonnen en bouw dat langzaam op.

1handclapping
28 januari 2007, 17:41
Voor ca. € 6.000,- in de triodosbank
voor het overige : pensioensparen + spaarrekening

La Chunga
28 januari 2007, 17:47
ik beleg in de toekomst.
oa door te vechten tegen fascisme

*kutsmiley*

Brengt dat zo'n beetje op?

DaBlacky
28 januari 2007, 18:50
Voor ca. € 6.000,- in de triodosbank


idem, alleen is het bedrag (tot nu toe) lager.

Jazeker
28 januari 2007, 18:54
http://www.rabobank.be/nl/sparen/sparen_hoogste_intrest_vergelijk_rente.asp

En vergeet mijn percentje niet, eh ;-)

Gun
28 januari 2007, 18:58
aandelen, laatste 3 jaar 26%, 28% & 24% winst;-)

Gun
28 januari 2007, 19:00
Een vrij beperkte aandelenportefeuille. Ben daar nog niet lang mee begonnen en bouw dat langzaam op.heel gezond, heb in het begin zwaar in het rood gestaan maar intussen bestaat bijna mijn ganse portefeuille uit winst die ik met aandelen heb gemaakt ... langzaam groeien is het moto en geen gekke dingen doen.

Mitgard
28 januari 2007, 19:00
kaas, hesp, soms met sla en cocktailsaus.

deryz
28 januari 2007, 19:00
welke bank biedt trouwens het hoogste rendement op een spaarrekening of op een zichtrekening?

Jazeker
28 januari 2007, 19:02
welke bank biedt trouwens het hoogste rendement op een spaarrekening of op een zichtrekening?

http://www.dhbbank.com/belgie/nederlands/produkten/SaveOnline/frameset_dhbSaveOnline.htm

Deze lijkt me een kanshebber...

Jazeker
28 januari 2007, 19:03
heel gezond, heb in het begin zwaar in het rood gestaan maar intussen bestaat bijna mijn ganse portefeuille uit winst die ik met aandelen heb gemaakt ... langzaam groeien is het moto en geen gekke dingen doen.

Toch maar even opletten. De beurs heeft het opvallend goed gedaan de laatste drie jaren, maar de huidige winsten blijven niet duren, natuurlijk.

Jazeker
28 januari 2007, 19:04
kaas, hesp, soms met sla en cocktailsaus.

Lekker. Toch maar even opletten... ontwaarding treedt op na een week of twee (in een koelkast dan nog).

Gun
28 januari 2007, 19:15
Toch maar even opletten. De beurs heeft het opvallend goed gedaan de laatste drie jaren, maar de huidige winsten blijven niet duren, natuurlijk.Ben al meer dan 7 jaar bezig, begonnen met 20.000 bef in LHSP. Ik heb zwarte sneeuw gezien en heb de eerste jaren puur in het rood gedraaid, maar intussen heb ik er een mooie duit aan verdiend (kan er net een Duitse sportwagen mee aanschaffen;-)). Je hoeft er niet dagelijks mee bezig te zijn maar het vraagt wel wat aandacht.

Een Gezonde spreiding (risoco-vol en risico-arm, verschillende sectoren) is ook een basis waar men rekeing mee moet houden.

Aan dollar-aandelen valt de laatste tijd weinig te verdienen, maar dat kan keren nartuurlijk.

Momenteel met de lage rente is het heel interessant hoge dividend-aandelen (banken, verzekering, nuts) of aandelen die gevoelig zijn om overgenomen te worden te kopen. Heb veel centjes verdiend aan Solvus (+55%), Telindus (+84%), Keytrade bank (+30%), ... allen overgenomen 2005 & 2006.

lombas
28 januari 2007, 19:24
Wat beleggingsfondsen. Voornamelijk in banken, Altria (http://en.wikipedia.org/wiki/Altria_Group) en Eli Lilly and Company (http://en.wikipedia.org/wiki/Eli_Lilly_and_Company).

De zekere dinges dus. Van gokken houd ik niet.

Savatage
28 januari 2007, 19:32
Ben al meer dan 7 jaar bezig, begonnen met 20.000 bef in LHSP. Ik heb zwarte sneeuw gezien en heb de eerste jaren puur in het rood gedraaid, maar intussen heb ik er een mooie duit aan verdiend (kan er net een Duitse sportwagen mee aanschaffen;-)). Je hoeft er niet dagelijks mee bezig te zijn maar het vraagt wel wat aandacht.

Een Gezonde spreiding (risoco-vol en risico-arm, verschillende sectoren) is ook een basis waar men rekeing mee moet houden.

Aan dollar-aandelen valt de laatste tijd weinig te verdienen, maar dat kan keren nartuurlijk.

Momenteel met de lage rente is het heel interessant hoge dividend-aandelen (banken, verzekering, nuts) of aandelen die gevoelig zijn om overgenomen te worden te kopen. Heb veel centjes verdiend aan Solvus (+55%), Telindus (+84%), Keytrade bank (+30%), ... allen overgenomen 2005 & 2006.

Dat is niet alleen momenteel zo, maar altijd zo ;-)

largo_w
28 januari 2007, 19:35
Dat is niet alleen momenteel zo, maar altijd zo ;-)

Ja een leuke was option een paar maand geleden...:twisted:

Desiderius
28 januari 2007, 19:38
Uiteraard.

Maar ik doe dat niet zelf; m'n bankier zorgt daarvoor.
Goeie risico-spreiding en indekken is de boodschap. Ik moet er wel van leven, dus ben iets minder 'avontuurlijk' aangelegd dan mensen die enkel met een stukje van hun spaarcentjes speculeren.

Gun
28 januari 2007, 20:28
Wat beleggingsfondsen. Voornamelijk in banken, Altria (http://en.wikipedia.org/wiki/Altria_Group) en Eli Lilly and Company (http://en.wikipedia.org/wiki/Eli_Lilly_and_Company).

De zekere dinges dus. Van gokken houd ik niet.Gokken is voor leken

largo_w
28 januari 2007, 20:30
Gokken is voor leken

Had je of had je geen option in je portefeuille? En nu niet gaan liegen he...;-)

Gun
28 januari 2007, 20:37
Had je of had je geen option in je portefeuille? En nu niet gaan liegen he...;-)nope, geen reden om te liegen ... huidige portefeuille:
AGFA-GEVAERT
ALCATEL-LUCENT
ARINSO INTERNATIONAL
DEXIA
EUROTUNNEL UNITS
KBC GROEP
KEYWARE TECHNOLOGIES
MELEXIS
METRIS
OMEGA PHARMA
PUNCH TELEMATIX
QUALCOMM INC.
QUEST FOR GROWTH
STOCKGROUP INFORMATION SYSTEMS
SUEZ
SUN MICROSYSTEMS
UCB
VINCI
WINNING EDGE INTERNATION
ZETES INDUSTRIES

Jaani_Dushman
28 januari 2007, 20:44
Voor ca. € 6.000,- in de triodosbank
voor het overige : pensioensparen + spaarrekeningWat? Privé pensioensparen??

Ming the Merciless says: "Throw him into the pit of ice!!"
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/28/Ming.gif

deryz
28 januari 2007, 20:52
Voor ca. € 6.000,- in de triodosbank
voor het overige : pensioensparen + spaarrekening
enkel vanwille het ethisch beleggen of ook omwille van de winstmarge (volgens mij kleiner dan elders)?

MaXiMuS
28 januari 2007, 23:21
ik peis dat voor de meeste mensen fondsen veel interessanter zijn dan zelf aandelen selecteren.

Soit, de laatste 3 jaar 25% winst halen is geen prestatie.

MaXiMuS
28 januari 2007, 23:22
nope, geen reden om te liegen ... huidige portefeuille:
AGFA-GEVAERT
ALCATEL-LUCENT
ARINSO INTERNATIONAL
DEXIA
EUROTUNNEL UNITS
KBC GROEP
KEYWARE TECHNOLOGIES
MELEXIS
METRIS
OMEGA PHARMA
PUNCH TELEMATIX
QUALCOMM INC.
QUEST FOR GROWTH
STOCKGROUP INFORMATION SYSTEMS
SUEZ
SUN MICROSYSTEMS
UCB
VINCI
WINNING EDGE INTERNATION
ZETES INDUSTRIES

ge had beter wat aandeeltje ackermansVH aangeschaft... ;-)

Gun
28 januari 2007, 23:31
ik peis dat voor de meeste mensen fondsen veel interessanter zijn dan zelf aandelen selecteren.

Soit, de laatste 3 jaar 25% winst halen is geen prestatie.Correct, maar brengt aanzienlijk meer op dan spaarrekening en fondsen met fixed of semi-fixed percentages

Gun
28 januari 2007, 23:33
ge had beter wat aandeeltje ackermansVH aangeschaft... ;-)Een mens moet keuzes maken, bekijk Umicore & Colruyt eens die ik net de deur heb uitgesmeten met meer dan 100%

MaXiMuS
28 januari 2007, 23:42
Een mens moet keuzes maken, bekijk Umicore & Colruyt eens die ik net de deur heb uitgesmeten met meer dan 100%


hoeveel denkte dat AVH gestegen is...

als ik dan zie dat ge u aandelen als omega pharma aanschaft, dat bougeert al jaren niet meer...

MaXiMuS
28 januari 2007, 23:43
Correct, maar brengt aanzienlijk meer op dan spaarrekening en fondsen met fixed of semi-fixed percentages



ja, hoeveel verlies hebt ge de 5 jaren ervoor gemaatk...

La Chunga
28 januari 2007, 23:43
Met mijn inkomen van 0 euro per maand is het onmogelijk om aan kapitaalsvorming te doen.

Gun
28 januari 2007, 23:54
Met mijn inkomen van 0 euro per maand is het onmogelijk om aan kapitaalsvorming te doen.Ik heb toen ik 17 jaar was met een vriend alle centjes bij elkaar gelegd die we na onze vakantiejobs hadden bij elkaar verdiend. We zijn naar Brussel getrokken, hebben een aantal banken bezocht en uiteindelijk tegen de beste voorwaarden 200.000 Bfr gewisseld in US $. 6 maand later hebben we dezelfde oefening gemaakt om onze US $ te wisselen tegen Bfr met 36% winst, mijn (onze) eerste ervaring in beleggen.;-)

Hij is er mee gestopt en ik ben langzaam aan verder gegaan, leergeld betaald, opportuniteiten gemist, maar intussen een mooie € extra aan mijn spaarcenten toegevoegd.

Gun
28 januari 2007, 23:58
ja, hoeveel verlies hebt ge de 5 jaren ervoor gemaatk...
In totaal kan ik een Duitse sportwagen kopen van mijn winst (het Boxster model) en bijna mijn totale huidige portefeuille bestaat uit winst gemaakt door aandelenhandel.

Op lange termijn renderen aandelen altijd wanneer je ze combineert met gezond verstand.

Gun
29 januari 2007, 00:02
hoeveel denkte dat AVH gestegen is...

als ik dan zie dat ge u aandelen als omega pharma aanschaft, dat bougeert al jaren niet meer...
Omega Pharma zit al lang in mijn portefeille, al veel ge- en verkocht, zit de laatse tijd opnieuw in de lift, en meer dan 5M aan gewonnen ...

Savatage
29 januari 2007, 00:45
Ik heb toen ik 17 jaar was met een vriend alle centjes bij elkaar gelegd die we na onze vakantiejobs hadden bij elkaar verdiend. We zijn naar Brussel getrokken, hebben een aantal banken bezocht en uiteindelijk tegen de beste voorwaarden 200.000 Bfr gewisseld in US $. 6 maand later hebben we dezelfde oefening gemaakt om onze US $ te wisselen tegen Bfr met 36% winst, mijn (onze) eerste ervaring in beleggen.;-)

Hij is er mee gestopt en ik ben langzaam aan verder gegaan, leergeld betaald, opportuniteiten gemist, maar intussen een mooie € extra aan mijn spaarcenten toegevoegd.

Yeah Right ...

lombas
29 januari 2007, 00:45
Omega Pharma, echt, er expliciet laten uitzwaaien.

lombas
29 januari 2007, 00:47
Yeah Right ...

Beleggen in buitenlandse valute kan zeer lucratief zijn hoor. Ik heb ergens nog wat dollars liggen; enkel niet echt de goede moment om die terug te gaan wisselen.

Gun
29 januari 2007, 00:53
Beleggen in buitenlandse valute kan zeer lucratief zijn hoor. Ik heb ergens nog wat dollars liggen; enkel niet echt de goede moment om die terug te gaan wisselen.Nope, en nu de Euro er is is er minder fructuatie dan in de tijd dat ik mijn eerste wissels heb uitgevoerd. Was wel spannend, voor 100.000 Bfr aan $ in mijn nachtkastje;-)

Savatage
29 januari 2007, 00:56
Beleggen in buitenlandse valute kan zeer lucratief zijn hoor. Ik heb ergens nog wat dollars liggen; enkel niet echt de goede moment om die terug te gaan wisselen.

Valuta kan idd lucratief zijn, maar het behoort in het algemeen toch tot de riskantere klassen van belegginsmiddelen samen met opties.

lombas
29 januari 2007, 01:02
Valuta kan idd lucratief zijn, maar het behoort in het algemeen toch tot de riskantere klassen van belegginsmiddelen samen met opties.

Het behoort niet echt tot een riskante groep hoor - tenzij je de nood hebt om Somalische shillings in te gaan slaan - je moet enkel zien dat, net zoals bij fondsen, je het geld een week later niet plots nodig blijkt te hebben.

Gun
29 januari 2007, 01:06
Valuta kan idd lucratief zijn, maar het behoort in het algemeen toch tot de riskantere klassen van belegginsmiddelen samen met opties.Correct, maar alles moet bekeken worden in de juiste tijdsgeest, we hebben die $ gekocht aan ik dacht +/- 28 Bfr terwijl gans de wereld moord en brand schreeuwde dat hij snel ging stijgen ...

Savatage
29 januari 2007, 01:08
Het behoort niet echt tot een riskante groep hoor - tenzij je de nood hebt om Somalische shillings in te gaan slaan - je moet enkel zien dat, net zoals bij fondsen, je het geld een week later niet plots nodig blijkt te hebben.

De koers van valuta wordt toch door meer beïnvloed hoor. Beleggen in valuta is veel riskanter als pakweg aandelen, (staats)obligaties, fondsen, spaarproducten, goudmarkt, ...

largo_w
29 januari 2007, 07:41
De koers van valuta wordt toch door meer beïnvloed hoor. Beleggen in valuta is veel riskanter als pakweg aandelen, (staats)obligaties, fondsen, spaarproducten, goudmarkt, ...

Ik denk dat valuta inderdaad geen super investering is... Op een jaar verdien je hoeveel maximum daaraan?? De kans is zelf veel groter dat je eraan verliest... Je moet ook de kosten van omwisseling regelen en zo... Bwa valuta markten zou ik niet op spelen...
Ik denk dat er in België genoeg te speculeren valt (bel 20 =+20%). Komt nu wel dat we een paar super jaren hebben gehad en dat iedereen dat wel weet natuurlijk wat kan betekenen dat één dezer dagen een bubbel zal doorgeprikt worden dusja...:? Maar toch valt er nog genoeg te rapen je moet risicos durven nemen en veel stress incasseren. Ik zelf heb het bijna eens gedaan maar ben er niet mee doorgegaan kheb nogtans tijd als student maar kmoest wat investeren in m'n pintjes savonds... Je moet je geld laten liggen voor een lange periode dan heb je bijna altijd prijs...

ps: gun in je massale inkomens van je portefeuille :lol: heb je daar geen voorheffing moeten op betalen? Moet je afrekenen van je percent he...:-D

largo_w
29 januari 2007, 07:47
Correct, maar alles moet bekeken worden in de juiste tijdsgeest, we hebben die $ gekocht aan ik dacht +/- 28 Bfr terwijl gans de wereld moord en brand schreeuwde dat hij snel ging stijgen ...

Als iedereen moord en brand roept moet je altijd springen dan heb je altijd prijs nogal logisch :lol: ...

Maar kom wat heb je eraan gewonnen ondertussen milli procentjes?

DaBlacky
29 januari 2007, 08:04
Als iedereen moord en brand roept moet je altijd springen dan heb je altijd prijs nogal logisch :lol: ...

Maar kom wat heb je eraan gewonnen ondertussen milli procentjes?

Hij zei 36 %.

largo_w
29 januari 2007, 08:10
Hij zei 36 %.

???
hij kocht ze aan aan 28bef en verkocht ze dus aan 38 bef plus omkosten dus zeg maar 40bef dat kan die koers is geweest maar over hoeveel tijd...?

Apocalyps
29 januari 2007, 08:18
Onroerendgoed.

illwill
29 januari 2007, 08:53
Voor 6000 euro aandelen van ASML-holding. Gekocht voor een waarde van 9.82 euro per stuk enkele jaren geleden. Momenteel staan ze ergens rond de 19 euro per stuk. Moest ik ze nu verkopen is het dus een mooie winst. Ben nog aan het twijfelen. Misschien kan ik ze nu beter wegdoen voor ze in Iran en omstreken weer een am bras gaan maken. Nu verkopen, dan dalen ze misschien weer zodat ik ze opnieuw kan aankopen...we zien wel.

lombas
29 januari 2007, 10:20
Je wint in elk geval in onroerend goed de jackpot als je weiland, landbouwgrond aankoopt en het even later bouwgrond wordt verklaard.

Persoonlijk nog niet meegemaakt, maar twee huizen verder woonde vroeger de oude herenboer van de streek die zijn landbouwgrond in de jaren tachtig allemaal kon verkopen voor harde, hárde valuta aan stadsvluchtelingen.

lantjes
29 januari 2007, 10:32
Voornamelijk op de Nasdaq maar ook wat Europese aandelen. Rendement vorig jaar tussen 1 jan 2006 en 1 jan 2007 : + 30%

Gun
29 januari 2007, 11:47
Ik denk dat valuta inderdaad geen super investering is... Op een jaar verdien je hoeveel maximum daaraan?? De kans is zelf veel groter dat je eraan verliest... Je moet ook de kosten van omwisseling regelen en zo... Bwa valuta markten zou ik niet op spelen...
Ik denk dat er in België genoeg te speculeren valt (bel 20 =+20%). Komt nu wel dat we een paar super jaren hebben gehad en dat iedereen dat wel weet natuurlijk wat kan betekenen dat één dezer dagen een bubbel zal doorgeprikt worden dusja...:? Maar toch valt er nog genoeg te rapen je moet risicos durven nemen en veel stress incasseren. Ik zelf heb het bijna eens gedaan maar ben er niet mee doorgegaan kheb nogtans tijd als student maar kmoest wat investeren in m'n pintjes savonds... Je moet je geld laten liggen voor een lange periode dan heb je bijna altijd prijs...Duidelijk een enorme expertise ...
ps: gun in je massale inkomens van je portefeuille :lol: heb je daar geen voorheffing moeten op betalen? Moet je afrekenen van je percent he...:-DAl meegerekend, oh grote expert

Gun
29 januari 2007, 11:48
Als iedereen moord en brand roept moet je altijd springen dan heb je altijd prijs nogal logisch :lol: ...

Maar kom wat heb je eraan gewonnen ondertussen milli procentjes?Leer lezen: 36% op 6 maand

Gun
29 januari 2007, 11:52
Voor 6000 euro aandelen van ASML-holding. Gekocht voor een waarde van 9.82 euro per stuk enkele jaren geleden. Momenteel staan ze ergens rond de 19 euro per stuk. Moest ik ze nu verkopen is het dus een mooie winst. Ben nog aan het twijfelen. Misschien kan ik ze nu beter wegdoen voor ze in Iran en omstreken weer een am bras gaan maken. Nu verkopen, dan dalen ze misschien weer zodat ik ze opnieuw kan aankopen...we zien wel.Hint, 't kan interessant zijn de helft te verkopen, zo stel je (een deel van) jouw winst garant en kan je nog speculeren op een mogelijke stijging. Ik zou echter nog niet direct alles verkopen.

deryz
29 januari 2007, 12:44
wat zijn interessante aandelen om te kopen nu? aandelen die onder de 10 euro per stuk zitten bedoel ik dan..

Voodoo Child
29 januari 2007, 12:57
Hoeveel tijd moet je daar eigenlijk insteken en hoe kan je de risico's wat beperken ?
Kzit hier eigenlijk al een hele tijd met een aardig sommetje wat op een bankrekening staat.

Savatage
29 januari 2007, 13:03
Hoeveel tijd moet je daar eigenlijk insteken en hoe kan je de risico's wat beperken ?
Kzit hier eigenlijk al een hele tijd met een aardig sommetje wat op een bankrekening staat.

Die tijd die je erin moet steken is niet echt een probleem hoor, dat is verwaarloosbaar. Het probleem is eerder het risico van de meeste aandelen. In deze thread lees je genoeg over mensen die 20 - 30 - 80% winst haalden, maar houd er rekening mee dat dezelfde verliespercentages evengoed mogelijik zijn.

illwill
29 januari 2007, 13:08
Hint, 't kan interessant zijn de helft te verkopen, zo stel je (een deel van) jouw winst garant en kan je nog speculeren op een mogelijke stijging. Ik zou echter nog niet direct alles verkopen.

:lol: Te laat, zopas alles verkocht.
Probleem was dat het koersdoel maar op 22 en een beetje lag. Veel te klein verschil om met de helft nog echt veel winst te maken op korte termijn. Ook is er toevallig vandaag nieuws naar buiten gekomen van een nieuwe techniek voor het maken van chips. Indien het een betere techniek blijkt te worden dan de EUV van ASML kan het wel eens snel instorten. Beleggen is een risico maar op tijd genoegen nemen is een goede beslissing vind ik persoonlijk.

illwill
29 januari 2007, 13:10
Die tijd die je erin moet steken is niet echt een probleem hoor, dat is verwaarloosbaar. Het probleem is eerder het risico van de meeste aandelen. In deze thread lees je genoeg over mensen die 20 - 30 - 80% winst haalden, maar houd er rekening mee dat dezelfde verliespercentages evengoed mogelijik zijn.

Een beetje de achtergrond van het bedrijf waar je in belegt opzoeken kan toch geen kwaad hoor. Zomaar kopen omdat de aandelen per stuk laag liggen is een beetje geld weggooien. :lol: Ook proberen nadenken wat een toekomst heeft.

Gun
29 januari 2007, 13:26
Hoeveel tijd moet je daar eigenlijk insteken en hoe kan je de risico's wat beperken ?
Kzit hier eigenlijk al een hele tijd met een aardig sommetje wat op een bankrekening staat.
De tijd valt mee ... een aantal hints ...

- focus niet op korte termijn winsten maar ga uit van middenlange termijn
- hou rekening met het dividentrendement van een aandeel (banken, verzekeringen, nutsgroepen, ...)
- verspreid uw portefeuille over meerdere aandelen in meerdere sectoren (financiële, chemische, technologie, bio, ...)
- aandelen gevoelig voor overnames zijn (bijna) steeds interessant
- informeer uzelf (Kanaal Z - De Tijd - Het Journaal - ...)
- hou rekening met extra kosten bij aan- en verkoop én didvidenten wanneer je in vreemde muntaandelen investeert, koersverschillen kunnen echter ook centen opbrengen
- ...

PS divident voorbeeld: Quest for growth betaalt 1.98 € per aandeel divident op een waarde van +/- 10.00 € is dit +/- 20% alleen door dividentuitbetaling ...

Geertje
29 januari 2007, 15:38
Ben al meer dan 7 jaar bezig, begonnen met 20.000 bef in LHSP. Ik heb zwarte sneeuw gezien en heb de eerste jaren puur in het rood gedraaid, maar intussen heb ik er een mooie duit aan verdiend (kan er net een Duitse sportwagen mee aanschaffen;-)). Je hoeft er niet dagelijks mee bezig te zijn maar het vraagt wel wat aandacht.

Een Gezonde spreiding (risoco-vol en risico-arm, verschillende sectoren) is ook een basis waar men rekeing mee moet houden.

Aan dollar-aandelen valt de laatste tijd weinig te verdienen, maar dat kan keren nartuurlijk.

Momenteel met de lage rente is het heel interessant hoge dividend-aandelen (banken, verzekering, nuts) of aandelen die gevoelig zijn om overgenomen te worden te kopen. Heb veel centjes verdiend aan Solvus (+55%), Telindus (+84%), Keytrade bank (+30%), ... allen overgenomen 2005 & 2006.

Heb je geen tip voor 2007 ? ;-)

illwill
29 januari 2007, 15:53
Heb je geen tip voor 2007 ? ;-)

Met de dreiging in Iran vrees ik dat niemand een idee heeft wat een tip kan zijn. Volgens mij gaat grotendeels alles in het rood eindigen. Ik zou dit jaar zelf niets kopen alvorens de situatie ginds i uitgeklapt. :lol:

De enigste veilige belgging zijn edelmetalen. Goud en zilver zijn er altijd, je moet enkel weten wat een lage prijs is en wat een hoge prijs, staan bv goud laag...aankopen...staat hij hoog...verkopen...falliet gaan of dergelijke kan niet zoals bij bedrijven alleen zijn dit investeringen op lange termijn. Tip hiervoor dus, meteen zoveel mogelijk erin stoppen zodat de kosten die eraan vast hangen peanuts zijn indien je de aandelen bv jaren moet bijhouden. Voordeel is ook dat indien ze dan stijgen je meteen veel meer geld wint.

Gun
29 januari 2007, 16:25
Heb je geen tip voor 2007 ? ;-)Ik geef niet graag tips, men weet nooit ... maar allez ... ik heb aangekocht in januari 2007:
QUALCOMM INC.
VINCI
NOKIA

Savatage
29 januari 2007, 16:30
Een beetje de achtergrond van het bedrijf waar je in belegt opzoeken kan toch geen kwaad hoor. Zomaar kopen omdat de aandelen per stuk laag liggen is een beetje geld weggooien. :lol: Ook proberen nadenken wat een toekomst heeft.

dan nog kan het aandeel helemaal kelderen.

illwill
29 januari 2007, 16:38
dan nog kan het aandeel helemaal kelderen.

Tuurlijk, maar geen tijd stoppen in hetgeen je wil aankopen is onzin en zeer gevaarlijk.

deryz
29 januari 2007, 16:39
Ik geef niet graag tips, men weet nooit ... maar allez ... ik heb aangekocht in januari 2007:
QUALCOMM INC.
VINCI
NOKIA
en wat met :
option, innogenetics, thrombogenics?

Gun
29 januari 2007, 17:25
en wat met :
option, innogenetics, thrombogenics?Deze aandelen zijn volatieler, wat gevoeliger voor berichtgeving en geven geen dividentrendement.

Het is interessant om een deel van uw protefeuille riscovoller te beleggen en dan maken deze 3 zeker kans
- Option heeft een dreun te verwerken gekregen (vermindering aandeel door Quest for Growth, omzetwaarschuwing, ...) maar kan misschien opnieuw koopwaardig genoemd worden

- Innogenetics zal door de aard van het bedrijf steeds een speculatief aandeel blijven, te speculatief naar mijn bescheiden oordeel

- Thrombogenics is na zijn lancering pijlsnel de hoogte in geschoten, maar aan alle mooie liedjes komen een eind, heb me nog niet in dit aandeel verdiept

Ik heb geen van de drie

In technologie en risicovoller heb ik eerder gekozen voor Alcatel-Lucent, Melexis, Metris, Sun Microsystems & Zetes.

Pas op, dit is geen advies hé!!

Gun
2 februari 2007, 00:53
hoeveel denkte dat AVH gestegen is...

als ik dan zie dat ge u aandelen als omega pharma aanschaft, dat bougeert al jaren niet meer...
Hier? (http://dchart.charting.eurobench.nl/TChart/Tijdnet/TChart.aspx?user=tijdnet&issue=60115804&layout=TeeChart&startdate=20061208&enddate=today&res=endofday&width=360&height=450&format=image/png&colors=2006)

8 weken status;-)

Daphne
2 februari 2007, 01:15
Neen.

Ik wil namelijk niet medeverantwoordelijk zijn voor het ontslag van mijn buurvrouw/man.
Overigens is hebzucht een laakbare eigenschap die me totaal vreemd is.

Dogbert
2 februari 2007, 01:27
als ik dan zie dat ge u aandelen als omega pharma aanschaft, dat bougeert al jaren niet meer...

Die is wel grappig :lol: ... ff de koersen niet meer gevolgd zeker ;-)

Euh ja, ik beleg in vanalles ... aandelen, trackers, turbo's, opties, warranten, obligaties en zelfs een spaarboekje

'K zit ook in een beleggingsclub waarbij je samen met een groep mensen wat geld samenbrengt en het probeert te beleggen. Vooral om dan proberen iets wijzer te worden uit de financiële markten. Als er iemand interesse heeft, laat het maar weten :-)

Gun
2 februari 2007, 01:29
Die is wel grappig :lol: ... ff de koersen niet meer gevolgd zeker ;-)

Euh ja, ik beleg in vanalles ... aandelen, trackers, turbo's, opties, warranten, obligaties en zelfs een spaarboekje

'K zit ook in een beleggingsclub waarbij je samen met een groep mensen wat geld samenbrengt en het probeert te beleggen. Vooral om dan proberen iets wijzer te worden uit de financiële markten. Als er iemand interesse heeft, laat het maar weten :-)
:thumbsup:

Gun
2 februari 2007, 01:30
Neen.

Ik wil namelijk niet medeverantwoordelijk zijn voor het ontslag van mijn buurvrouw/man.
Overigens is hebzucht een laakbare eigenschap die me totaal vreemd is.Je bent sowiso medeverantwoordelijk want je laat je bank investeren met de centjes die op jouw spaarrekening staan. Zij halen er grote winsten mee en sussen jou met een minuscuul percentje;-)

Dogbert
2 februari 2007, 01:33
Je bent sowiso medeverantwoordelijk want je laat je bank investeren met de centjes die op jouw spaarrekening staan. Zij halen er grote winsten mee en sussen jou met een minuscuul percentje;-)

Voila iemand met verstand :)

Je zorgt als belegger tenminste voor dat je weet wat er met je geld wordt gedaan en aan welke bedrijven je het wil toevertrouwen. De banken lenen jouw geld uit aan iedereen waarvan ze denken dat ze het kunnen terug betalen hoor :)

Trouwens waarom leveren aandelen meer op dan kasbons en dergelijke? Omdat met je geld gewerkt zal worden en men beter wil doen dan de leningen die men moet afbetalen aan de banken. Je springt dus over de bank heen met een belegging in aandelen ... daarom dat de grootbanken je enkel in hun dure fondsen willen steken (waar ze het meeste op verdienen) :roll:

Gun
2 februari 2007, 01:35
Voila iemand met verstand :)I like this one;-)

Daphne
2 februari 2007, 02:50
Je bent sowiso medeverantwoordelijk want je laat je bank investeren met de centjes die op jouw spaarrekening staan. Zij halen er grote winsten mee en sussen jou met een minuscuul percentje;-)

Ik heb toch niet gezegd dat ik een spaarrekening heb. Verder klopt je argument natuurlijk wel hoor.
We zijn dus zover gekomen dat we ons geld opnieuw in de spreekwoordelijke kous zouden moeten bewaren om onze medemensen tegen uitbuiting en werkloosheid te beschermen.
En dat heeft niets met gebrek aan verstand te maken, maar eerder met mijn fundamenteel rechtvaardigheidsgevoel.

Anna List
2 februari 2007, 09:44
Voila iemand met verstand :)

Je zorgt als belegger tenminste voor dat je weet wat er met je geld wordt gedaan en aan welke bedrijven je het wil toevertrouwen. De banken lenen jouw geld uit aan iedereen waarvan ze denken dat ze het kunnen terug betalen hoor :)

Trouwens waarom leveren aandelen meer op dan kasbons en dergelijke? Omdat met je geld gewerkt zal worden en men beter wil doen dan de leningen die men moet afbetalen aan de banken. Je springt dus over de bank heen met een belegging in aandelen ... daarom dat de grootbanken je enkel in hun dure fondsen willen steken (waar ze het meeste op verdienen) :roll:

ha ja, maar wel minder en minder verantwoordelijk ! vermits je interest daar lager is dan de inflatie, zorg je er eigenlijk voor dat je steeds minder verantwoordelijk bent voor onethisch beleggen van bankiers.

cor
2 februari 2007, 10:21
Heb je geen tip voor 2007 ? ;-)
Ik heb gelezen dat je momenteel beter wat kunt wachten. Men zou een correctie verwachten van zo'n 20% rond ruwweg juni. Daarna interessante koopkansen uiteraard.

Nog iemand die er iets van tegengekomen is?

Anna List
2 februari 2007, 10:31
Ik heb gelezen dat je momenteel beter wat kunt wachten. Men zou een correctie verwachten van zo'n 20% rond ruwweg juni. Daarna interessante koopkansen uiteraard.

Nog iemand die er iets van tegengekomen is?

waar heb je dat gehoord ?
ps juni is niet echt geloofwaardig
sell in may and go away is een veelgevolgde mythe ... een crash doet zich eerder in het voorjaar (maart) of najaar (oktober-november) voor ...

cor
2 februari 2007, 10:39
waar heb je dat gehoord ?
ps juni is niet echt geloofwaardig
sell in may and go away is een veelgevolgde mythe ... een crash doet zich eerder in het voorjaar (maart) of najaar (oktober-november) voor ...
Tja, ergens op internet. Vraag nu niet waar precies.
Maar een kennis die de zaken wel persoonlijk volgt zag het wel als mogelijk. Daarom dat ik het onthouden heb.
Als ik er terug van hoor zal ik het posten.

Gun
2 februari 2007, 20:12
Ik heb gelezen dat je momenteel beter wat kunt wachten. Men zou een correctie verwachten van zo'n 20% rond ruwweg juni. Daarna interessante koopkansen uiteraard.

Nog iemand die er iets van tegengekomen is?
yup, ik heb al een kwart van mijn aandelen verkocht, hoeg divident aandelenb blijven echter steeds interessant (eenvoudig voorbeeldje: Quest for growth: +/- 10.00 € waarde en 1.98 € divident (=20%) én 20% gestegen omwille van de divident aankondiging)

Dogbert
3 februari 2007, 01:02
ha ja, maar wel minder en minder verantwoordelijk ! vermits je interest daar lager is dan de inflatie, zorg je er eigenlijk voor dat je steeds minder verantwoordelijk bent voor onethisch beleggen van bankiers.

Wat bedoel je hier juist ... want je krijgt via aandelenbeleggingen wel aanzienlijk meer dan de inflatie. Op een spaarboekje inderdaad amper meer maar dan nog wordt 90% van je geld door banken gebruikt (want ze houden maar 10% van je geld aan) om uit te lenen aan jan en alleman.

Zodoende ben je onethischer bezig dan aandelen kopen in bedrijven waar je vertrouwen in hebt.

Ah ja en een correctie is nogal moeilijk te voorspellen ... als dat zou kunnen was je snel multimiljonair :-D

In de markt blijven en regelmatig aankopen 'buy en hold' is vrij saai maar soms toch een interessante opie (lagere transactiekosten)

cor
24 februari 2007, 20:02
Een bron verwacht rare dingen op de stockmarket volgende week. Ben curieus.

Tantist
24 februari 2007, 21:19
Voorlopig zijn wij in volle expansie: trouwfeest, babyuitzet, wagen,... Als we wat consuminderen dan zal er plaats zijn om te beleggen. En moest ik beleggen, dan zou het rechtstreeks in aandelen zijn, spaarboekje en een spaarverzekering. Voor de oude dag zou ik nog dit jaar willen beginnen met de tweede pijler, een VAPZ, dat biedt immers een vast percentage + fiscaal voordeel. Als de beurzen wat aanzwengelen (want ik vrees voor 2007 en vooral 2008), dan zal ik een pensioenspaarfonds overwegen.

En de beste belegging ooit, zijn we ook naar aan het uitkijken: een eigen huis.

Tantist
24 februari 2007, 21:19
Een bron verwacht rare dingen op de stockmarket volgende week. Ben curieus.

Voorkennis! Om het eerst bij de CBFA!!!

Gun
24 februari 2007, 23:08
Een bron verwacht rare dingen op de stockmarket volgende week. Ben curieus.
Een idee van de bron?
Een idee van de rare dingen?

Groentje-18
25 februari 2007, 01:40
Mmm zou ik ook wel eens willen weten.
Ik beleg ook.

MaXiMuS
25 februari 2007, 09:04
Een idee van de bron?
Een idee van de rare dingen?


rare dingen op de beurs? Volgens mij plant Cor een bezoekje. :lol:

Dogbert
25 februari 2007, 16:10
Een bron verwacht rare dingen op de stockmarket volgende week. Ben curieus.

LOL :lol: , er zijn elke dag wel rare dingen ... kan ie iets specifieker zijn? ;-)

cor
26 februari 2007, 20:44
Vraagt men beursspecialisten naar de trend, dan hoort men bijna steeds een ongebreideld optimisme. Een bankadviseur vertelde me vorige week dat de bank dit jaar zeker geen terugval verwacht, en misschien zelfs niet in de volgende twee jaren.
Dit is de visie van de economisch analysten, die in de huidige economie en financiële markten alleen positieve ontwikkelingen ontwaren.

De laatste weken toonden de aandelenmarkten wereldwijd het inmiddels vertrouwde beeld van steeds hogere (meerdere jaren of nieuwe all time-) toppen. De Zwitserse aandelenindex klom naar een nieuwe all time high. De Duitse DAX, Londense FTSE en Nederlandse AEX maakten ook nieuwe toppen in meerdere jaren. De Japanse Nikkei Index vloog ruim boven de langetermijn neerwaartse trendlijn van 17.600 en brak op het einde van de week uit naar 18.188. De All Ordinaries uit Australië duwden voor het eerst in de geschiedenis door tot boven 6000. Alleen de Hang Seng in Hong Kong slaagde er afgelopen week niet in een nieuwe top te maken en sloot ongeveer 200 punten onder de een paar weken geleden behaalde all time high.
In Zuid-Amerika boekten de Braziliaanse Bovespa en de Argentijnse Merval allebei nieuwe hoogste koersen ooit. De DJIA maakte met 12.795 ook een nieuwe all time high maar moest iets lager de week uit. De nasdaq composite boekte eveneens een nieuwe hoogste koers in jaren tijd, en kwam voor het eerst sinds het jaar 2000 boven de 2530 uit.

Deze indrukwekkende opgaande lijn, zonder een enkele daling van meer dan een week noch enige uitverkoopactie van minstens 4%, houdt in de DJIA nog aan. Er zijn nu 143 dagen verstreken zonder enige 2% daling; dat is in geen 50 jaar meer voorgekomen! Waarschijnlijk heeft een markt nooit zo lang gestegen zonder minstens een 4% daling van langer dan een week. In de context van de bekende cycli is het een understatement te zeggen dat een daling nu overtijd is.

Dat verontrust technisch analysten, die de beursevoluties statistisch bestuderen en werken met de bekende grote en kleinere cycli.

Februari is de 52ste maand van de bullmarkt, begonnen op 10 oktober 2002 toen het laatste 4-jaars dal optrad. Theoretisch had dit moeten keren rond de 48ste maand.
Sinds 1893 zijn er slechts drie gevallen geweest waarin een aandelenmarkt na een 4-jaars bodem zo lang bleef stijgen. De laatste keer was vanaf augustus 1982 tot augustus 1987. Die stijging duurde 60 maanden en is de langste in de genoteerde geschiedenis van de 4-jaars cyclus. Na die top in augustus 1987 duikelde de DJIA meer dan 40% lager in net iets minder dan 2 maanden.
De keer ervoor betrof de stijging die kwam na het absolute low van juli 1932. Koersen liepen toen tot maart 1937 op, 56 maanden lang. Wat volgde was een daling die weer 50% van de waarde terugnam.
Terugkijkend op het verleden kunnen we dus stellen dat we op zijn minst in een zeldzame situatie zijn aangekomen. Maar, als markten zo hoog reiken en dat gedurende een zo lange periode, eindigen ze over het algemeen met een duizelingwekkende afdaling.

De economisch analysten zeggen: “Het kan deze keer niet gebeuren, want de economie en de inflatie doen het heel goed”.
De geschiedenis leert ons echter ook dat duizelingwekkende en dramatische dalingen nauwelijks iets met veranderingen in de economie of inflatie te maken hebben. Ze beginnen doorgaans met haperingen in het marktmechanisme samen met een (te) grote hefboomwerking. Als de daling eenmaal is ingezet dan draaien de economische gegevens ook snel om. Problemen in de markten leiden tot problemen in de economie en niet andersom.

Kunnen er dan problemen ontstaan in het marktmechanisme dit jaar?
Waarom houdt deze onverwachte stijging niet op, niettegenstaande er de laatste weken technisch verschillende set up’s waren voor de start van een daling. Temeer daar andere financiële markten wel de verwachtte trend volgden. De valuta’s, edelmetalen, energie en granenmarkten zijn netjes gedraaid tijdens de geprojecteerde omslagtijdsbanden. Het is enkel de aandelenmarkt die zich ... zo vreemd heeft gedragen.

Sommigen denken dat de (amerikaanse) recordinkomsten en verdiensten van zowel individuen als bedrijven in 2006, en de daaruit volgende inleg in pensioenspaarregelingen, daaraan ten grondslag liggen. De eerste 4 maanden van het huidige boekjaar gaven recordbelastinginkomsten: 9,7% meer dan een jaar geleden. Menigeen wijt het aan de belastingpolitiek van Bush, Amerika’s schuld verkleint en dit speelt een grote rol in de indrukwekkende aandelenmarktstijging. En daar komt dan geen einde aan totdat de overgrote meerderheid van de pensioenstortingen afloopt, ergens voor 15 april en waarschijnlijk nog voor medio maart. Er stroomt nu eenvoudigweg teveel geld naar de markten.

Maar ondanks de stevige winsten in veel financiële markten blijf het wereldnieuws neerslachtig. Geruchten, leugens en bedrog zijn orde van de dag en wat u hoort en leest is moeilijk te vertrouwen. De Wall Street Journal kopte “The U.N. said Iran thumbed its nose at orders to halt atom work”. Een andere kop luidde: “Microsoft was ordered by a Federal jury to pay Alcatel-Lucent 1.52 billion for infringement on two patents related to MP3 technology”. Dan zou je toch minstens een terugval verwachten in de aandelenmarkt die nu al meer dan zeven maanden omhoog vliegt. Maar het is juist het tegengestelde wat gebeurt.
Het is niet alleen een “uitdaging aan de ethiek” waarin we leven maar een “uitdaging aan het realisme”. Met andere woorden: de markt gaat niet omhoog omdat het goed gaat, maar omdat iedereen ziet dat hij omhoog gaat en niemand de boot wil missen. Het maakt allemaal niet uit dat de sub-top hypotheekverstrekkers in de VS fikse klappen krijgen en dat de huizenmarktluchtbel aan het knappen is (waaruit het grootste deel van de welvaart van het Amerikaanse volk uit voortvloeit). Het feit is dat de meeste mensen en bedrijven vorig jaar een recordwinst hebben gemaakt en dat al het geld dat zij verdiend hebben – en opzij gezet hebben – nu hun weg zoeken in pensioen- en oudedagfondsen. En dus gaat de markt omhoog, in weerwil van de zorgwekkende wereldpolitieke situatie vandaag de dag, alleen omdat de mensen de markt zien stijgen en ze vooral niets willen missen, en ze geld hebben om zich bij de koperskudde aan te sluiten: illusie versus de realiteit.

Er is nog een een ca. 35-jarige cyclus, en de geschiedenis laat zien dat het grootste deel van de tijd dat we in de afnemende fase ervan zijn, schulden van de vrijemarkteconomie-landen oplopen, de belastingen verhogen, rentes stijgen en aandelenmarkten stagneren. De laatste afnemende fase begon in 2001, en duurt nog tot 2020. Tot dusver hebben we de rentes zien oplopen en na 11 september 2001 zagen we Amerika’s schuld-luchtballon verder stijgen. Maar belastingen zijn laag gebleven en als reactie begint de schuld te dalen. Een andere reactie kwam van de aandelenmarkten die tot recordhoogtes zijn gestegen. Ofschoon dit niet de manier is waarop de afnemende cyclus zich meestal manifesteert, is het consistent met het feit dat enkele andere cycli aan het pieken zijn. We zullen november 2008 - juli 2010 schrijven als al deze majeure cycli in hun “neergaande” fases zijn tot 2020.

Geniet er maar van zolang het duurt. Maar wees wel zo slim op tijd opzij te gaan, want als de daling eenmaal inzet, wordt het hoogstwaarschijnlijk een ernstige.

Pieke
27 februari 2007, 09:53
Ik beleg ook.

Ik ook. Elke dag boterhammen

*Lorre*
27 februari 2007, 10:39
welke bank biedt trouwens het hoogste rendement op een spaarrekening of op een zichtrekening?


http://www.cortalconsors.be/nederlands/index.php
geeft volgens mij een grote rente

Anna List
28 februari 2007, 10:58
zie die beurzen gaan !
zie dat geld vliegen ! :lol:

moest dezen draad al op blz 3 zoeken ... zo stillekes ?!

Gun
28 februari 2007, 16:03
zie die beurzen gaan !
zie dat geld vliegen ! :lol:

moest dezen draad al op blz 3 zoeken ... zo stillekes ?!Als je je haast kan je nog een aantal koopjes doen;-)

Anna List
28 februari 2007, 16:51
Als je je haast kan je nog een aantal koopjes doen;-)

dit is mi de voorbode van een kwakkeltijd, een dalende trend en misschien zelfs een crash ... ik zal wel terug instappen als de bel20 terug op 3000 staat

Gun
28 februari 2007, 17:03
dit is mi de voorbode van een kwakkeltijd, een dalende trend en misschien zelfs een crash ... ik zal wel terug instappen als de bel20 terug op 3000 staat
Nu de Brusselse beurs via Euronext gelinkt is aan Parijs, Amsterdam en Lissabon en binnenkort de fusie ondergaat met Dow Jones gaat de BEL20 nooit meer zo laag zakken.

Door de hogere visibiliteit in het Euronext verhaal heeft de BEL 20 een inhaalbeweging gemaakt t.o.v. de ander Europese beurzen, het valt nog af te wachten of de fusie met de Dow Jones niet een gelijkaardig effect zal hebben door het grote aantal Amerikanen dat aangelokt gaat worden door de fusie.

Ik denk trouwens dat de kapitaalmassa die van de VS naar Europa gaat veschruiven een stuk groter is dan omgekeerd, dus wees voorzichtig met investeringen in $ aandelen.

Internaut
1 maart 2007, 01:31
kaas, hesp, soms met sla en cocktailsaus.

Arm & lui dus ;)

daiwa
1 maart 2007, 02:08
http://www.rabobank.be/nl/sparen/sparen_hoogste_intrest_vergelijk_rente.asp

En vergeet mijn percentje niet, eh ;-)

Dan was je beter af geweest bij Deutsche Bank, Jazeker.
6 maanden aan 6% bruto ( netto 5,1%) en na die 6 maanden gaat uw geld plus de intrest over naar een DB plusrekening die gedurende de volgende 6 maanden 3,5% netto opbrengt wat een gemiddelde over heel het jaar geeft van iets meer dan 4,3% netto.

daiwa
2 maart 2007, 00:37
wat zijn interessante aandelen om te kopen nu? aandelen die onder de 10 euro per stuk zitten bedoel ik dan..


Op het ogenblik niets meer kopen.
Rustig wachten tot de correctie afgelopen is.

Gun
2 maart 2007, 01:22
Op het ogenblik niets meer kopen.
Rustig wachten tot de correctie afgelopen is.Yup, ogen open houden en wachten op stagnatie (nu reeds het geval in de VS)

Hoge divident-aandelen met positieve prognoses vormen nu al weinig risico.

Anna List
2 maart 2007, 12:55
Op het ogenblik niets meer kopen.
Rustig wachten tot de correctie afgelopen is.


daar gaat al uw winst van de afgelopen jaren dan ... verkopen nondedju, en rap ook nog !

Tantist
2 maart 2007, 13:39
Wat beleggingsfondsen. Voornamelijk in banken, Altria (http://en.wikipedia.org/wiki/Altria_Group) en Eli Lilly and Company (http://en.wikipedia.org/wiki/Eli_Lilly_and_Company).

De zekere dinges dus. Van gokken houd ik niet.
Sinds wanneer zijn fondsen zeker?

Tantist
2 maart 2007, 13:46
Trouwens waarom leveren aandelen meer op dan kasbons en dergelijke? Omdat met je geld gewerkt zal worden en men beter wil doen dan de leningen die men moet afbetalen aan de banken. Je springt dus over de bank heen met een belegging in aandelen ... daarom dat de grootbanken je enkel in hun dure fondsen willen steken (waar ze het meeste op verdienen) :roll:

Probeer maar eens een indexfonds te vinden dat aangeprijsd staat. Veel geluk!

Tantist
2 maart 2007, 13:47
Ik heb toch niet gezegd dat ik een spaarrekening heb.

Een zichtrekening telt ook. Of wordt uw geld bewaard door de bank De Stinkende Sok?

cor
2 maart 2007, 13:54
Welk is de beste tussenpersoon om aandelen van te kopen?
Een bank is wel duur.

MaXiMuS
2 maart 2007, 13:59
Doet er iemand mee aan de beleggerscompetitie van de tijd?

Tantist
2 maart 2007, 14:07
Welk is de beste tussenpersoon om aandelen van te kopen?
Een bank is wel duur.

Als je zo goedkoop mogelijk wil gaan, dan zal je moeten naar Fortuneo lopen. 8€ per order op Euronext, 11€ op andere beurzen. Andere banken durven snel 1% vragen met een minimum van 25€.

Nog goedkoper? Word een professionele handelaar. Die hoeven geen commissie te betalen...

Gun
2 maart 2007, 16:24
daar gaat al uw winst van de afgelopen jaren dan ... verkopen nondedju, en rap ook nog !Voor diegene die pas de afgelopen maanden in de boot is gestapt is deze week waarschijnlijk een harde dobber, voor beleggers die al jaren bezig zijn is dit een correctie die geen zware impact mag hebben op de winsten.

lombas
2 maart 2007, 16:56
Sinds wanneer zijn fondsen zeker?

Sinds er kapitaalbescherming bestaat.

MaXiMuS
2 maart 2007, 17:17
Sinds er kapitaalbescherming bestaat.

??

lombas
2 maart 2007, 17:20
??

Kort uitgelegd. Je belegt 15 000 euro voor bijvoorbeeld vier jaar en krijgt minimum 15 000 euro terug. Uiteraard zijn de voorwaarden iets gecompliceerder.

De droom voor de niet-gokkers en angsthaasjes onder ons.

MaXiMuS
2 maart 2007, 17:30
Kort uitgelegd. Je belegt 15 000 euro voor bijvoorbeeld vier jaar en krijgt minimum 15 000 euro terug. Uiteraard zijn de voorwaarden iets gecompliceerder.

De droom voor de niet-gokkers en angsthaasjes onder ons.


en uw rendement ligt dan waarsch tussen 0 en 10 procent of zoiets?

lombas
2 maart 2007, 17:35
en uw rendement ligt dan waarsch tussen 0 en 10 procent of zoiets?

Momenteel tegen de 15%.

MaXiMuS
2 maart 2007, 18:40
hm ja, er valt iets voor te zeggen...

Tantist
2 maart 2007, 19:32
Sinds er kapitaalbescherming bestaat.

En bescherming tot wat? Tot 80-90%

Die ondingen bestaan voor een groot deel uit obligaties waar op termijn mee je startkapitaal terug wordt opgebouwd. Voor de rest speculeert men met afgeleide producten als opties. Met de lage rentes op obligaties stapt men meer en meer af van de 100% bescherming, de zogenaamde kapitaalsgarantie en heeft men het discreet over kapitaalsbescherming tot een zekere hoogte. Lees de kleine lettertjes er maar op na...

Het kan dus zijn dat je na een tijdje maar 90% van je startkapitaal over houdt, waar je in feite nogmaals verliest door de inflatie. Ik vind dat niet echt zeker hoor...

Tantist
2 maart 2007, 19:35
Kort uitgelegd. Je belegt 15 000 euro voor bijvoorbeeld vier jaar en krijgt minimum 15 000 euro terug. Uiteraard zijn de voorwaarden iets gecompliceerder.


Jij spreekt over kapitaalsgarantie, bescherming is nog iets anders...

lombas
2 maart 2007, 20:40
Jij spreekt over kapitaalsgarantie, bescherming is nog iets anders...

Ja, dat ja. Zeg, ik heb een adviseur voor iets eh.

Tantist
2 maart 2007, 21:47
Ja, dat ja. Zeg, ik heb een adviseur voor iets eh.

Nu, die producten hebben hun nut voor hun doelgroep, anders bestonden ze niet. Maar ze passen toch niet bij mij...

lombas
2 maart 2007, 23:20
*dubbel*

lombas
2 maart 2007, 23:22
Nu, die producten hebben hun nut voor hun doelgroep, anders bestonden ze niet. Maar ze passen toch niet bij mij...

Wat bij mij past, weet die adviseur wel.

De truc is zoveel geld te hebben dat je aan personal banking mag doen.

Tantist
2 maart 2007, 23:44
Wat bij mij past, weet die adviseur wel.

De truc is zoveel geld te hebben dat je aan personal banking mag doen.

Een suikernonkel gehad of zo?

lombas
3 maart 2007, 00:28
Ik zeg niet dat het mijn truc is.

daiwa
3 maart 2007, 02:35
Kort uitgelegd. Je belegt 15 000 euro voor bijvoorbeeld vier jaar en krijgt minimum 15 000 euro terug.



Dan verlies je nog geld.
Op dat soort fondsen betaalt men meestal ongeveer 3% instapkosten die je uiteraard kwijt bent.
En bij afloop van het fonds valt er meestal nog een beurstaks te betalen.

daiwa
3 maart 2007, 02:37
Doet er iemand mee aan de beleggerscompetitie van de tijd?


Ik doe mee.

lombas
3 maart 2007, 02:47
Dan verlies je nog geld.
Op dat soort fondsen betaalt men meestal ongeveer 3% instapkosten die je uiteraard kwijt bent.
En bij afloop van het fonds valt er meestal nog een beurstaks te betalen.

Niemand onder mijn kennissen heeft ooit minder teruggekregen dan dat hij het geld zo gespaard had.

daiwa
3 maart 2007, 02:53
Niemand onder mijn kennissen heeft ooit minder teruggekregen dan dat hij het geld zo gespaard had.

Ik heb ooit een fonds gehad met kapitaalbescherming bij het toenmalige BACOB nog en ik heb er na afloop verlies aan gedaan.
Het fonds was er niet in geslaagd gedurende de looptijd van 6 jaar winst te boeken.
Ik kreeg weliswaar zoals u zegt mijn geinvesteerde geld volledig terug maar de instapkosten (3%) plus een kleine beurstaks was ik kwijt.

lombas
3 maart 2007, 02:58
Ik heb ooit een fonds gehad met kapitaalbescherming bij het toenmalige BACOB nog en ik heb er na afloop verlies aan gedaan.
Het fonds was er niet in geslaagd gedurende de looptijd van 6 jaar winst te boeken.
Ik kreeg weliswaar zoals u zegt mijn geinvesteerde geld volledig terug maar de instapkosten (3%) plus een kleine beurstaks was ik kwijt.

Inderdaad, ja, dat zijn de zwaardere voorwaarden. Mijn instapkosten bedragen wel maar 2,5%, bon, detail. Ik kende zo niemand - nu wel één dus.

:-D

daiwa
3 maart 2007, 03:05
Inderdaad, ja, dat zijn de zwaardere voorwaarden. Mijn instapkosten bedragen wel maar 2,5%, bon, detail. Ik kende zo niemand - nu wel één dus.

:-D

En dat slachtoffer ben ik dan.
Het was een fonds gelinkt aan de BEL-20 en de eerste jaren deed die dat goed maar de laatste 3 jaar verdween alle opgebouwde winst als sneeuw voor de zon.

lombas
3 maart 2007, 03:14
Ah, de Bel-20. Daar zit ik niet zo veel.

Gun
3 maart 2007, 03:47
Ah, de Bel-20. Daar zit ik niet zo veel.In drie jaar X 3 ...8O ... en het gros van de BEL-20 aandelen zijn ook dikke dividentverstrekkers

Tantist
3 maart 2007, 08:43
Ik zeg niet dat het mijn truc is.

Ik vind het gewoon vreemd, omdat je nog zo jong bent...

Tantist
3 maart 2007, 08:44
In drie jaar X 3 ...8O ... en het gros van de BEL-20 aandelen zijn ook dikke dividentverstrekkers

Maar oververtegenwoordigd in de banksector... KBC, ING, Fortis, Dexia,...

Tantist
3 maart 2007, 08:45
Inderdaad, ja, dat zijn de zwaardere voorwaarden. Mijn instapkosten bedragen wel maar 2,5%, bon, detail. Ik kende zo niemand - nu wel één dus.

:-D

Eerste beurswet van Tantist: iedereen maakt winst, niemand verliest. Althans, daar praat men niet over...

lombas
3 maart 2007, 12:12
Ik vind het gewoon vreemd, omdat je nog zo jong bent...

Toen ik 18 werd, heeft mijn moeder me mee naar de bank genomen en heb ik er een middagje doorgebracht.

Ik moest - wil het ook - leren voor de dag.

1handclapping
3 maart 2007, 15:00
Wat er met mijn centen gebeurt is belangrijker dan wat ze opbrengen :
daarom ben ik aandeelhouder van Triodos Bank & ik moet me dat qua opbrengst ook niet beklagen.

Dogbert
3 maart 2007, 16:37
Op producten met kapitaalbescherming zijn de enige winnaars de banken die ze uitgeven. Er is geen enkele gespreide portefeuille in aandelen die na 6 jaar nog lager staat. Maar een beursindex zoals de BEL20 of anderen zijn natuurlijk niet altijd goed gespreid. Het is altijd nationaal (Belgisch) of sectorieel (Nasdaq = tech) een probleem.

Als je dan toch wil investeren in producten zonder er naar te moeten kijken ... pak dan trackers/indexfondsen (heel lage beheerskosten) en neem er dan bijvoorbeeld een Europese, Amerikaans en Aziatische die breed genoeg zijn ... dan heb je tenminste een bescherming tegen een regionale crisis.

'K werk in de beleggingssector (en vroeger in de fondsensector) en alstublief pak geen bank of verzekeringsfondsen. Het zijn de duurste producten en ze draaien daar ongelooflijk veel onzichtbare (beheer en transactie) kosten in. Daarom dat elke grootbank ook dat voorstelt want het zijn hun meest winstgevende producten.

En als je portefeuille groot genoeg is (+25.000 EUR) pak gewoon een korf individuele aandelen en obligaties uit verschillende sectoren en landen. Bij -25.000 EUR pak beursgenoteerde trackers (www.ishares.net (http://www.ishares.net)) uit 3 regio's

Als je er eens over wil mailen, laat me maar een berichtje :)

lombas
3 maart 2007, 17:08
Wel leuk dat je eerst een beetje kapt op banken, en nadien iets aanhaalt dat verbonden is met Barclays.

Toevallig ben ik aandeelhouder van Barclays, ik wou dat er zo nog mensen rond liepen als jij.

Dogbert
3 maart 2007, 19:59
Wel leuk dat je eerst een beetje kapt op banken, en nadien iets aanhaalt dat verbonden is met Barclays.

Toevallig ben ik aandeelhouder van Barclays, ik wou dat er zo nog mensen rond liepen als jij.

Uiteraard zijn trackers uitgegeven door financiële partijen ... maar wel met beheerskosten van 0.15 tot 0.4% per jaar ipv fondsen van Fortis, KBC, Dexia en anderen aan 2% tot 3% per jaar.

Dan toch eigenaar van rechtstreekse aandelen, goed voor jou ;-)

Als het via een fonds of gestructureerd product is ... lach ik eens :lol:

baseballpolitieker
4 maart 2007, 00:02
Doet er iemand mee aan de beleggerscompetitie van de tijd?Ik doe mee! Het is men eerste kennismaking met het beleggen en we gaan er het beste van proberen maken é!:-)

Anna List
5 maart 2007, 11:00
zie die beurzen gaan !
zie dat geld vliegen ! :lol:

moest dezen draad al op blz 3 zoeken ... zo stillekes ?!


nogmaals ...

en zeg niet dat ik jullie niet op tijd heb verwittigd !

http://forum.politics.be/showpost.php?p=2482783&postcount=102

verkopen tedzju !!! (vrij naar Desiderius)

baseballpolitieker
5 maart 2007, 19:21
De eerste dag van de grote beleggerscompetitie zit erop, zijn er hier echt maar twee mensen die meedoen?

Desiderius
5 maart 2007, 19:30
Ferme winst tot dusver !
Mijn bankier was euforisch deze middag.

Nog even, en 't is weer koopjesperiode...

Indekken tedju !


(had je al begin januari moeten doen...)

Piet Hein
5 maart 2007, 19:33
Ik heb aandelen bij belgacom

MaXiMuS
5 maart 2007, 19:54
De eerste dag van de grote beleggerscompetitie zit erop, zijn er hier echt maar twee mensen die meedoen?


Licht verlies tot nog toe... :?

baseballpolitieker
5 maart 2007, 20:03
Licht verlies tot nog toe... :?Ik ook ben 's middags begonnen, heb zo'n 1/5 van m'n budget uitgegeven en zit nu op een verlies van 60 euro (0,06%), het kon slechter...maar ook beter!:|

alpina
5 maart 2007, 21:19
Licht verlies tot nog toe... :?

13Euro winst tot nog toe nadat ik ongeveer de helft van m'n budget heb belegd.

baseballpolitieker
5 maart 2007, 21:26
13Euro winst tot nog toe nadat ik ongeveer de helft van m'n budget heb belegd.Zou het slim zijn om nu al massaal te beleggen of nog even wachten? Hebben ze het dieptepunt berijkt, of nog niet of is dat helemaal niet geweten.

alpina
5 maart 2007, 21:42
Zou het slim zijn om nu al massaal te beleggen of nog even wachten? Hebben ze het dieptepunt berijkt, of nog niet of is dat helemaal niet geweten.

Om eerlijk te zijn, ik ken er geen bal van. Ik doe enkel mee om eens te zien wat het zegt om op de beurs te spelen. Dat ik vandaag winst heb kunnen behalen is dus louter geluk.;-)

Ik heb vanmiddag op de radio wel een "beursspecialist" aan het woord gehoord die zei dat de neergaande trend nog wel eventjes ging aanhouden.

't Is natuurlijk wel zo dat je in dit spel risico's moet nemen, toch als je het speelt om te winnen. Dat is dan ook het grote verschil met het beleggen van echt geld waar je de risico's toch veeleer probeert te beperken.

MaXiMuS
5 maart 2007, 21:44
Zou het slim zijn om nu al massaal te beleggen of nog even wachten? Hebben ze het dieptepunt berijkt, of nog niet of is dat helemaal niet geweten.


Moest ik het weten, mijn butler zou het u vanuit Hawaï laten weten!


Ik heb 50,000 euro belegd in een 6tal aandelen. 5 staan op lichte winst, 1 op zwaar (300 euro oftewel 3%) verlies.

baseballpolitieker
5 maart 2007, 21:46
Om eerlijk te zijn, ik ken er geen bal van. Ik doe enkel mee om eens te zien wat het zegt om op de beurs te spelen. Dat ik vandaag winst heb kunnen behalen is dus louter geluk.;-) OOh maar bij mij is het juist hetzelfde!;-)

Ik heb vanmiddag op de radio wel een "beursspecialist" aan het woord gehoord die zei dat de neergaande trend nog wel eventjes ging aanhouden.Domme é, ik blijf nie graag wachten, zo saai:-( !

Anna List
6 maart 2007, 09:18
Ferme winst tot dusver !
Mijn bankier was euforisch deze middag.

Nog even, en 't is weer koopjesperiode...

Indekken tedju !


(had je al begin januari moeten doen...)


opties ?

Desiderius
6 maart 2007, 10:26
opties ?

Zoiets... ;-)

Anna List
6 maart 2007, 10:45
Zoiets... ;-)

ik merk dat je je geheimpje liever voor jezelf houdt ... ik zal dan nog maar een huis bijkopen zeker ? ;-)

Dogbert
6 maart 2007, 12:58
Mijn beleggingsclub doet ook mee met de wedstrijd van de Tijd, na 1 dag +0.79%

Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter ;-)

baseballpolitieker
6 maart 2007, 17:33
Een vraagje, wat zijn de openingsuren van de beurs?
Als er iemand google durft te antwoorden sla ik hem persoonlijk de kop in!;-)

Havana
6 maart 2007, 18:22
Vandaag bezit ik geen aandelen.

Dronkoers
6 maart 2007, 18:34
Ik heb geen centen voor aandelen

Gun
6 maart 2007, 20:43
Een vraagje, wat zijn de openingsuren van de beurs?
Als er iemand google durft te antwoorden sla ik hem persoonlijk de kop in!;-)Welke beurs? Google eens!

baseballpolitieker
6 maart 2007, 20:47
Welke beurs? Google eens!De bel20! En zwijg over google...;-)

Gun
6 maart 2007, 20:56
De bel20! En zwijg over google...;-)
Bel20 is geen beurs, Google eens!

baseballpolitieker
6 maart 2007, 22:03
Bel20 is geen beurs, Google eens!Hoelang is de euronext brussel dan open? Niets op google te vinden!

Gun
6 maart 2007, 22:56
Hoelang is de euronext brussel dan open? Niets op google te vinden!
9.00 u tot 17.30

Desiderius
6 maart 2007, 23:04
ik merk dat je je geheimpje liever voor jezelf houdt ... ik zal dan nog maar een huis bijkopen zeker ? ;-)

Ik heb geen geheimpjes..
Behalve het feit dat ik me persoonlijk niet bezig hou met beleggen in aandelen, opties etc... Dat doet m'n bankier; het enige wat ik zelf een beetje 'aanstuur' is de risicodekking (o.a. met derivatives). Naarmate de onafwendbare 'correctie' er zat aan te komen, heb ik die dekking systematisch laten opvoeren. Dat kost wel wat, maar als de beurzen dan ook doen wat je verwacht dat ze zullen doen, dan brengt het een veelvoud op van wat je anders op de portefeuille zou verloren hebben. [en hoe vroeger / scherper ze dat doen, hoe meer het opbrengt]

Het enige dat ik weet is dat je tijdens een hausse stukje-bij-beetje verkoopt en tijdens een baisse het omgekeerde moet doen. Diegenen die in volle paniek beginnen te verkopen, zijn de pineut; net zoals de late instappers (die verliezen zelfs twee keer).

baseballpolitieker
6 maart 2007, 23:09
9.00 u tot 17.30Aaah bedankt.

alpina
6 maart 2007, 23:50
Het enige dat ik weet is dat je tijdens een hausse stukje-bij-beetje verkoopt en tijdens een baisse het omgekeerde moet doen. Diegenen die in volle paniek beginnen te verkopen, zijn de pineut; net zoals de late instappers (die verliezen zelfs twee keer).

Het punt is natuurlijk dat je niet weet wanneer de hausse bereikt is of wanneer het absolute dietptepunt bereikt is. Het beursgebeuren is geen exacte wetenschap.

Percalion
7 maart 2007, 00:08
Ik heb geen geheimpjes..
Behalve het feit dat ik me persoonlijk niet bezig hou met beleggen in aandelen, opties etc... Dat doet m'n bankier; het enige wat ik zelf een beetje 'aanstuur' is de risicodekking (o.a. met derivatives). Naarmate de onafwendbare 'correctie' er zat aan te komen, heb ik die dekking systematisch laten opvoeren. Dat kost wel wat, maar als de beurzen dan ook doen wat je verwacht dat ze zullen doen, dan brengt het een veelvoud op van wat je anders op de portefeuille zou verloren hebben. [en hoe vroeger / scherper ze dat doen, hoe meer het opbrengt]

Het enige dat ik weet is dat je tijdens een hausse stukje-bij-beetje verkoopt en tijdens een baisse het omgekeerde moet doen. Diegenen die in volle paniek beginnen te verkopen, zijn de pineut; net zoals de late instappers (die verliezen zelfs twee keer).

'k Heb hier een krantenknipseltje: volgens de London Business School en ABN Amro is het interessanter om correcties gewoon uit te zweten in plaats van je portefeuille in te dekken met derivatives. Op lange termijn remt dat laatste je potentiële winsten. Natuurlijk hebben we het dan wel over lange termijn-investeerders, niet over de kleine belegger die in paniek wegloopt na Lernout en Hauspie, zodoende de koopjes laat liggen, en veel te laat naar de beurs komt, hoog koopt, een crash meemaakt, en weer in paniek wegloopt.

cor
7 maart 2007, 08:27
Het punt is natuurlijk dat je niet weet wanneer de hausse bereikt is of wanneer het absolute dietptepunt bereikt is. Het beursgebeuren is geen exacte wetenschap.
Valt wel mee hoor.

Tantist
7 maart 2007, 08:30
opties ?

Persoonlijk vind ik een optie waardeloos, tenzij als beleggingsproduct zelf, maar als verzekering... Staan de aandelen dan gunstig, is de investering waardeloos. En als je werkelijk een correctie of een stijging verwacht, waarom verkoop je dan niet?

Tantist
7 maart 2007, 08:31
Ik heb aandelen bij belgacom

Stouterik!

Gun
7 maart 2007, 16:17
Ik heb aandelen bij belgacomGehad ...

Aankoop: 22 / 03 / 2004: 24.50
Verkoop: 02 / 01 / 2007: 35.00

43% op 2.8 jaar

Desiderius
7 maart 2007, 18:13
'k Heb hier een krantenknipseltje: volgens de London Business School en ABN Amro is het interessanter om correcties gewoon uit te zweten in plaats van je portefeuille in te dekken met derivatives. Op lange termijn remt dat laatste je potentiële winsten. Natuurlijk hebben we het dan wel over lange termijn-investeerders, niet over de kleine belegger die in paniek wegloopt na Lernout en Hauspie, zodoende de koopjes laat liggen, en veel te laat naar de beurs komt, hoog koopt, een crash meemaakt, en weer in paniek wegloopt.

Da's idd. wat mijn bankier me ook aangaf, maar de combinatie derivatives + winstneming heeft me tot dusver een behoorlijke bonus opgeleverd. Nu zit ik met teveel cash, wat ook weer een probleem is. We gaan stilletjesaan weer koopjes doen én er zijn een paar beursintroducties die me best wel aanspreken. Enfin, iets om in de gaten te houden de komende weken.

L&H... die bui voelde ik al héél vroeg hangen. Polderkapitalisme heeft me nooit aangesproken. Ik ken wel een resem mensen die me destijds uitgelachen hebben dat ik hardnekkig weigerde in te stappen in die 'golden opportunity'; de meesten onder hen hebben ondertussen hun hypotheek mogen hernieuwen om andere putten te dempen. Maar 't had wel z'n esthetiek: prince Filip de taaie van België die Flanders Language Disaster mocht openen... schitterend!

Desiderius
7 maart 2007, 18:15
Persoonlijk vind ik een optie waardeloos, tenzij als beleggingsproduct zelf, maar als verzekering... Staan de aandelen dan gunstig, is de investering waardeloos. En als je werkelijk een correctie of een stijging verwacht, waarom verkoop je dan niet?

Een derivative helpt je over de pieken en dalen heen; gecombineerd met winstnemingen en/of koopjes kan je daar heel goede zaken mee doen. Mijn vermogensbankier is daarin nogal gespecialiseerd. Tot grote tevredenheid trouwens. Ik zou het zelf in alle toonaarden afraden voor wie 'speelt' of speculeert op de beurs. (i.p.v. een vermogen beheert)

Dogbert
8 maart 2007, 19:31
De bel20! En zwijg over google...;-)

09:00 tot 17:35 ('k zal je de technische uitleg over fixings en TAL-sessies besparen zeker? :-P )

Belegginswedstrijd +2.55% en deze morgen was het plaats 693, ni slecht met ons clubke op de 26.000 deelnemers.

baseballpolitieker
8 maart 2007, 22:00
09:00 tot 17:35 ('k zal je de technische uitleg over fixings en TAL-sessies besparen zeker? :-P )

Belegginswedstrijd +2.55% en deze morgen was het plaats 693, ni slecht met ons clubke op de 26.000 deelnemers.Ik sta op plaats 4000 en nog iets... en vandaag ook niet echt zo'n grote winst gemaakt, door één aandeel hé! Moest ik nu juist een aandeel hebben dat 5% verliest juist nadat ik het heb gekocht!:twisted: ;-)

Anna List
14 maart 2007, 15:45
Ik sta op plaats 4000 en nog iets... en vandaag ook niet echt zo'n grote winst gemaakt, door één aandeel hé! Moest ik nu juist een aandeel hebben dat 5% verliest juist nadat ik het heb gekocht!:twisted: ;-)

met 90 % van je portefeuille behoorlijke winsten boeken, daar is geen bal aan ...
met één aandeel uit een portefeuille van pakweg 20 aandelen je hele winst om zeep helpen, dat lukt ook tamelijk makkelijk

met heel je portefeuille winst boeken, da's andere koek

zie dat geld maar weeral vliegen !!!


vrtnieuws :

Wereldwijd krijgen de beurzen weer slaag

wo 14/03/07 - In Amerika, Azië en Europa zijn de beurzen vandaag weer fors in het rood gedoken. Aanleiding is onrust over de woningmarkt in de Verenigde Staten.

Gisteravond sloten de Dow Jones en de Nasdaq in New York met een verlies van rond de 2%.


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/070314Beurs/N_070228_nasdaqM_b.jpg (foto Belga)



Dat joeg opnieuw de Aziatische beurzen naar beneden. Tokio kreeg een oplawaai van 3%. Hongkong, Singapore en Sydney hielden het op zowat 2%.
De schrikgolf zette zich zoals verwacht vanochtend ook door in Europa. Gemiddeld gingen de beurzen daar ook met 2% achteruit.
De afgelopen dagen leken de beurzen zich nochtans te herstellen van de forse duik van eind vorige maand. Toen lag een koerscorrectie in China ten grondslag aan de neergang.


"Bad loans" in de VS

Dit keer lag de oorzaak in de Verenigde Staten. Daar zit een van de grote verstrekkers van zogenoemde risico-hypotheekleningen aan minder begoede huiseigenaars in de problemen.


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/070314Beurs/N_070314-HuisVS-m-20070314-143558.jpg (foto Belga)



Het gaat om de "sub-prime"' kredieten. Dat zijn kredietverstrekkers die zich vooral richten op mensen met een klein inkomen die bij normale banken geen lening krijgen voor de aankoop van een woning.
Dat type lening is uiteraard erg riskant en door de gestegen rente is het aantal mensen dat de lening niet meer kan betalen, tot een recordhoogte gestegen.
Enkele zakenbanken die belangen hebben in die kredietverstrekkers hebben hun beurswaarde daardoor fors zien dalen.
Omdat de VS veel invoert vanuit Azië en Europa, bestaat de vrees dat een groeivertraging of zelfs recessie in Amerika economische gevolgen zal hebben elders in de wereld.

baseballpolitieker
14 maart 2007, 16:46
OOh maar vandaag is het alweer een ander verhaal, plaats 10000 en al ruim 2000 euro in het min daar gaan al mijn winsten!:cry:

skaldis
14 maart 2007, 17:39
Beleggen jullie?

Ja, droog brood is maar niets. Vlees of kaas, geen boter. Enkel met chocoladevlokken of -korreltjes gebruik ik boter.

skaldis
14 maart 2007, 17:41
Zou ik toch aandelen aankopen dan vooral banken, mijnbedrijven, chemie, ... .

cor
14 maart 2007, 18:01
zie dat geld maar weeral vliegen !!!
Aanleiding is onrust over de woningmarkt in de Verenigde Staten.
Daar zit een van de grote verstrekkers van zogenoemde risico-hypotheekleningen aan minder begoede huiseigenaars in de problemen.

Een van de 'luchtbelelementen' uit post 91!
Het is niet alleen een “uitdaging aan de ethiek” waarin we leven maar een “uitdaging aan het realisme”. Met andere woorden: de markt gaat niet omhoog omdat het goed gaat, maar omdat iedereen ziet dat hij omhoog gaat en niemand de boot wil missen. Het maakt allemaal niet uit dat de sub-top hypotheekverstrekkers in de VS fikse klappen krijgen en dat de huizenmarktluchtbel aan het knappen is (waaruit het grootste deel van de welvaart van het Amerikaanse volk uit voortvloeit). Het feit is dat de meeste mensen en bedrijven vorig jaar een recordwinst hebben gemaakt en dat al het geld dat zij verdiend hebben – en opzij gezet hebben – nu hun weg zoeken in pensioen- en oudedagfondsen. En dus gaat de markt omhoog, in weerwil van de zorgwekkende wereldpolitieke situatie vandaag de dag, alleen omdat de mensen de markt zien stijgen en ze vooral niets willen missen, en ze geld hebben om zich bij de koperskudde aan te sluiten: illusie versus de realiteit.

cor
19 maart 2007, 09:44
Niet veel activiteit op deze draad.

Wel veel activiteit op de beurs deze week!
Rumoerig en zenuwachtig.
Geen paniek!

illwill
19 maart 2007, 12:38
Khoop dat ze nog serieus gaan zakken, dan kan ik opnieuw wat aankoopjes doen.

Anna List
19 maart 2007, 12:42
verkopen nondedju ! amerika zakt nog altijd, de bankfusies gaan t misschien nen dag of twee kunnen keren voor Europa, maar geen week ze ! een stevige baisse zet zich in ... en als ge er echt niet uit wilt, zorgt dan dat ge iets materieels in handen hebt (grondstoffen, vastgoed, ...)

illwill
19 maart 2007, 12:49
verkopen nondedju ! amerika zakt nog altijd, de bankfusies gaan t misschien nen dag of twee kunnen keren voor Europa, maar geen week ze ! een stevige baisse zet zich in ... en als ge er echt niet uit wilt, zorgt dan dat ge iets materieels in handen hebt (grondstoffen, vastgoed, ...)

Kheb alles al een 2 maand geleden verkocht :-)
Nu mag het dus wederom zakken zodat we weer kunnen kopen.

Anna List
19 maart 2007, 12:53
Kheb alles al een 2 maand geleden verkocht :-)
Nu mag het dus wederom zakken zodat we weer kunnen kopen.


ik ook :-D ... alles nu in vastgoed, zal wel een tijdje duren eer ik terug over liquide beschik nu ... ik wacht nu echt op een substantiële crash of een lange baisse voor ik terug instap.

cor
19 maart 2007, 13:48
ik wacht nu echt op een substantiële crash of een lange baisse voor ik terug instap.

Nog efkes geduld.

Gun
22 maart 2007, 11:33
OOh maar vandaag is het alweer een ander verhaal, plaats 10000 en al ruim 2000 euro in het min daar gaan al mijn winsten!:cry:En?

Fashionista
22 maart 2007, 11:35
ja

largo_w
18 augustus 2007, 08:00
En?

Nu is dienen jongen alles kwijt ;-) .
Hoe zitt met jouw massaportefeuilletje...;-)

ps: hoe komt bbp aan 10000€:-o

largo_w
18 augustus 2007, 08:50
nope, geen reden om te liegen ... huidige portefeuille:
AGFA-GEVAERT


Hoeveel was dit nu weer?:lol:

Gun ben echt geïnteresseerd in je rendement op drie jaar? Zegges :-o

Gun
18 augustus 2007, 13:16
Nu is dienen jongen alles kwijt ;-) .
Hoe zitt met jouw massaportefeuilletje...;-)

ps: hoe komt bbp aan 10000€:-o

Hoeveel was dit nu weer?:lol:

Gun ben echt geïnteresseerd in je rendement op drie jaar? Zegges :-oTja,

Ik heb (net) op tijd een deel verkocht, maar ik heb al meer dan mijn winst van dit jaar verloren en sta terug op het niveau van novmeber 2006. Dit jaar zal er niet zo positief uitkomen al s de vorige jaren. Ben in 3 weken +/- 10.000 kwijtgespeeld.

Niettegenstaande maak ik nog steeds een stevige winst in vergelijking met een spaarrekening.
Agfa is één van grootste de boosdoeners, maar daar is niet alleen de beurs crash de oorzaak van, ook het beleid en het opstappen van een aantal topfunctionarissen hebben het vertrouwen zwaar ondermijnd.

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 13:18
Nu is dienen jongen alles kwijt ;-) .
Hoe zitt met jouw massaportefeuilletje...;-)

ps: hoe komt bbp aan 10000€:-oDas wel een spel hé!:lol:

largo_w
18 augustus 2007, 13:21
Tja,

Ik heb (net) op tijd een deel verkocht, maar ik heb al meer dan mijn winst van dit jaar verloren en sta terug op het niveau van novmeber 2006. Dit jaar zal er niet zo positief uitkomen al s de vorige jaren. Ben in 3 weken +/- 10.000 kwijtgespeeld.

Niettegenstaande maak ik nog steeds een stevige winst in vergelijking met een spaarrekening.
Agfa is één van grootste de boosdoeners, maar daar is niet alleen de beurs crash de oorzaak van, ook het beleid en het opstappen van een aantal topfunctionarissen hebben het vertrouwen zwaar ondermijnd.

Jah eigenlijk niet grappig maarja...
Ik heb het gevolgd met agfa...Inderdaad heeft zeker wat mensen pijn gedaan. Was wel wat voor de crash he...

Nu hebt gevoel datt nog meevalt bij jou chansardke ;-)

Gun
18 augustus 2007, 13:29
Jah eigenlijk niet grappig maarja...
Ik heb het gevolgd met agfa...Inderdaad heeft zeker wat mensen pijn gedaan. Was wel wat voor de crash he...

Nu hebt gevoel datt nog meevalt bij jou chansardke ;-)Ik denk dat ik het al eens heb vermeld maar toen ik ben beginnen investeren (eerst met 10.000 Bfr) heb ik het eerste jaren steeds in het rood gestaan, pas na anderhalf jaar maakte ik winst met mijn (kleine) portefeuille. Intussen bleek deze periode een perfect leerschool:
- op termijn wint de beurs altijd van een reguliere rekening
- versprijd het kapitaal over verschillende aandelen
- versprijd het kapitaal over verschillende sectoren
- versprijd het kapitaal over verschillende risicoprofielen
- hecht veel belang aan de dividentwaarde van een aandeel
- beheer als een goede huisvader

Tip:
Op ABN_amro wordt door twee concerns +/- 38.00 € geboden om overgenomen te worden, het aandeel staat vandaag 33.81 € en je krijgt er binnen een tweetal maand gegarandeerd 38.00 € voor.

Neem een beetje risico en koop ABN-Amro, binnen 2 maand maak je 12% winst. Ik heb ze gekocht voor minder;-)

largo_w
18 augustus 2007, 13:35
Ik denk dat ik het al eens heb vermeld maar toen ik ben beginnen investeren (eerst met 10.000 Bfr) heb ik het eerste jaren steeds in het rood gestaan, pas na anderhalf jaar maakte ik winst met mijn (kleine) portefeuille. Intussen bleek deze periode een perfect leerschool:
- op termijn wint de beurs altijd van een reguliere rekening
- versprijd het kapitaal over verschillende aandelen
- versprijd het kapitaal over verschillende sectoren
- versprijd het kapitaal over verschillende risicoprofielen
- hecht veel belang aan de dividentwaarde van een aandeel
- beheer als een goede huisvader

Tip:
Op ABN_amro wordt door twee concerns +/- 38.00 € geboden om overgenomen te worden, het aandeel staat vandaag 33.81 € en je krijgt er binnen een tweetal maand gegarandeerd 38.00 € voor.

Neem een beetje risico en koop ABN-Amro, binnen 2 maand maak je 12% winst. Ik heb ze gekocht voor minder;-)

Dat laatste heb ik ook wat gevolgd... Jah zou er niet TEveel vetrouwen in steken hoor let op... Maar inderdaad had je er veel in portefeuille zo een vier maand geleden dan heb je een vette deal gehaald. Kan misschien verliezen verzachten...
Nu na deze crash zal veel stijgen. Alhoewel het eerst nog es kan donderen daar voor.

Je analyse klopt inderdaad...Is ook algemeen gekend je moet daar dus niet voor gestudeerd hebben ;-) . Ik wacht nog even om aandelen te kopen... De komende jaren worden zeer brusk vrees ik toch. En jah...in het rood staan wilk niet direct. Nu ligt het nog op een spaarboekje ;-)

*Lorre*
18 augustus 2007, 14:19
Ik denk dat ik het al eens heb vermeld maar toen ik ben beginnen investeren (eerst met 10.000 Bfr) heb ik het eerste jaren steeds in het rood gestaan, pas na anderhalf jaar maakte ik winst met mijn (kleine) portefeuille. Intussen bleek deze periode een perfect leerschool:
- op termijn wint de beurs altijd van een reguliere rekening
- versprijd het kapitaal over verschillende aandelen
- versprijd het kapitaal over verschillende sectoren
- versprijd het kapitaal over verschillende risicoprofielen
- hecht veel belang aan de dividentwaarde van een aandeel
- beheer als een goede huisvader

Tip:
Op ABN_amro wordt door twee concerns +/- 38.00 € geboden om overgenomen te worden, het aandeel staat vandaag 33.81 € en je krijgt er binnen een tweetal maand gegarandeerd 38.00 € voor.

Neem een beetje risico en koop ABN-Amro, binnen 2 maand maak je 12% winst. Ik heb ze gekocht voor minder;-)

Je analyse klopt inderdaad, velen weten dit. Zelf ken ik er nog niet zoveel van, maar in de toekomst is de kans wel groot dat ik mij ook aandelen aanschaf. Waar koop je je aandelen? waarop let je best ?

Gun
18 augustus 2007, 14:56
Dat laatste heb ik ook wat gevolgd... Jah zou er niet TEveel vetrouwen in steken hoor let op... Maar inderdaad had je er veel in portefeuille zo een vier maand geleden dan heb je een vette deal gehaald. Kan misschien verliezen verzachten...
Nu na deze crash zal veel stijgen. Alhoewel het eerst nog es kan donderen daar voor.

Je analyse klopt inderdaad...Is ook algemeen gekend je moet daar dus niet voor gestudeerd hebben ;-) . Ik wacht nog even om aandelen te kopen... De komende jaren worden zeer brusk vrees ik toch. En jah...in het rood staan wilk niet direct. Nu ligt het nog op een spaarboekje ;-)Ik heb pas ABN-amro in portefeuille sinds deze week, binnen 2 maand worden ze opgekocht door één van de twee bieders voor 38.00 €, ik maak +/- 25% winst op twee maanden tijd.

Is dit een risico, ja, maar de straat oversteken is dit ook;-)

Gun
18 augustus 2007, 15:02
Dat laatste heb ik ook wat gevolgd... Jah zou er niet TEveel vetrouwen in steken hoor let op... Maar inderdaad had je er veel in portefeuille zo een vier maand geleden dan heb je een vette deal gehaald. Kan misschien verliezen verzachten...
Nu na deze crash zal veel stijgen. Alhoewel het eerst nog es kan donderen daar voor.

Je analyse klopt inderdaad...Is ook algemeen gekend je moet daar dus niet voor gestudeerd hebben ;-) . Ik wacht nog even om aandelen te kopen... De komende jaren worden zeer brusk vrees ik toch. En jah...in het rood staan wilk niet direct. Nu ligt het nog op een spaarboekje ;-)Nog een tip, telenet betaalt eind november een divident van 6.00 € per aandeel uit terwijl het vandaag 23.12 € noteert, een brutto divident van 25% wanneer je vandaag koopt

Ik heb ze gekocht aan 15.95

Mijn winst:
A. winst op aandeel: 23.12 - 15.95 = 7.17 €
B. divident: 6.00 €

Som: 13.17 €

82%;-)

BigF
18 augustus 2007, 16:03
ik beleg niet
mijn centen zitten in 2 huizen

en nu zijn ze op...

baseballpolitieker
18 augustus 2007, 16:08
ik beleg niet
mijn centen zitten in 2 huizen

en nu zijn ze op...Juist voor dat de markt gaan instorten? Op tijd terug trekken zou ik zeggen, binnen enkele jaren dus of zit ik er naast? Beursexpert waar zit je...?;-)

deryz
18 augustus 2007, 16:19
Nog een tip, telenet betaalt eind november een divident van 6.00 € per aandeel uit terwijl het vandaag 23.12 € noteert, een brutto divident van 25% wanneer je vandaag koopt

Ik heb ze gekocht aan 15.95

Mijn winst:
A. winst op aandeel: 23.12 - 15.95 = 7.17 €
B. divident: 6.00 €

Som: 13.17 €

82%;-)

dus al koop je nu nog aandelen dat dividend krijg je zo is zo? :?

Gun
19 augustus 2007, 00:17
dus al koop je nu nog aandelen dat dividend krijg je zo is zo? :?Jup, dividend wordt uitbetaald tussen mid Nov en mid Dec

Je zal dikwijls zien dat net vóór de uitbetaling van dividenden de koers van een aandeel tijdelijk omhoog gaat om daarna ex-dividend te noteren waarbij de koers terug ff afneemt.

Jazeker
19 augustus 2007, 00:58
Ik heb een aantal telenet aandelen gekocht bij de introductie. aan 21 dus. Flinke fout eerst want ze schoten meteen naar veel lager. Maar ze zitten nu stabiel boven 21 dus winst heb ik sowieso en het dividend heb ik sowieso. Lager rendement dan voor 2004gun maar ik ben er niet ontevreden over.

Gun
19 augustus 2007, 01:11
Ik heb een aantal telenet aandelen gekocht bij de introductie. aan 21 dus. Flinke fout eerst want ze schoten meteen naar veel lager. Maar ze zitten nu stabiel boven 21 dus winst heb ik sowieso en het dividend heb ik sowieso. Lager rendement dan voor 2004gun maar ik ben er niet ontevreden over.Ik had in de mot dat ze het in begin misschien niet zo goed zouden doen, ben niet ingegaan op de voorintekening, heb wat afgewacht, een beetje geluk gehad met het moment van aankoop want voor hetzelfde geld ben je iets te vroeg of te laat en betaal je algauw een aantal euro meer.

Het dividend is wel heel goed nieuws, er zijn aandelen waar ik het grootste deel van mijn winst puur uit dividenden haal:

KBC Groep
Melexis
Microsoft
Quest for Growth
...

*Lorre*
19 augustus 2007, 18:19
Volgens velen zal deze schommeling( vooral dalingen) nog enkele maanden duren. Wat denken jullie?

Duvelke
19 augustus 2007, 18:20
kaas, hesp, soms met sla en cocktailsaus.
bahahaha:lol:

Duvelke
19 augustus 2007, 18:21
af en toe een beetje poker spelen, brengt ook wel wat geld in het laatje

Dronkoers
20 augustus 2007, 10:36
Ik heb alles belegd in het uitgaansleven

Libro
20 augustus 2007, 14:39
Ipv geld te sparen op de bank, doen jullie nog andere vormen van beleggen? aandelen,kasbons,obligaties,....
Ik beleg ook: mijn boterhammen :cry:

Gun
22 augustus 2007, 14:32
Ik denk dat ik het al eens heb vermeld maar toen ik ben beginnen investeren (eerst met 10.000 Bfr) heb ik het eerste jaren steeds in het rood gestaan, pas na anderhalf jaar maakte ik winst met mijn (kleine) portefeuille. Intussen bleek deze periode een perfect leerschool:
- op termijn wint de beurs altijd van een reguliere rekening
- versprijd het kapitaal over verschillende aandelen
- versprijd het kapitaal over verschillende sectoren
- versprijd het kapitaal over verschillende risicoprofielen
- hecht veel belang aan de dividentwaarde van een aandeel
- beheer als een goede huisvader

Tip:
Op ABN_amro wordt door twee concerns +/- 38.00 € geboden om overgenomen te worden, het aandeel staat vandaag 33.81 € en je krijgt er binnen een tweetal maand gegarandeerd 38.00 € voor.

Neem een beetje risico en koop ABN-Amro, binnen 2 maand maak je 12% winst. Ik heb ze gekocht voor minder;-)

Dat laatste heb ik ook wat gevolgd... Jah zou er niet TEveel vetrouwen in steken hoor let op... Maar inderdaad had je er veel in portefeuille zo een vier maand geleden dan heb je een vette deal gehaald. Kan misschien verliezen verzachten...
Nu na deze crash zal veel stijgen. Alhoewel het eerst nog es kan donderen daar voor.

Je analyse klopt inderdaad...Is ook algemeen gekend je moet daar dus niet voor gestudeerd hebben ;-) . Ik wacht nog even om aandelen te kopen... De komende jaren worden zeer brusk vrees ik toch. En jah...in het rood staan wilk niet direct. Nu ligt het nog op een spaarboekje ;-)
ABN Amro gekocht aan 31.90 €

Het koers van ABN-Amro vandaag bedraagt 34.39 €
7.8% op 5 dagen tijd
Had je 20.000 € geïnvesteerd was er nu al 1.500 € winst

Het bod op ABN-Amro bedraagt +/- 38.00 €
19.1% op pakweg 2 maand
Had je 20.000 € geïnvesteerd staat er 3.800 € winst te wachten

cor
22 augustus 2007, 14:52
Volgens velen zal deze schommeling( vooral dalingen) nog enkele maanden duren. Wat denken jullie?
Nog efkes wachten. Deze week misschien nog een rushbaan.
Voor 't diepste putteke gok ik voorlopig op november.

*Lorre*
22 augustus 2007, 14:57
Nog efkes wachten. Deze week misschien nog een rushbaan.
Voor 't diepste putteke gok ik voorlopig op november.
Dan is het de moment om aan te kopen??
Waar koop je eigenlijk best je aandelen?
heb dit zelf nog niet gedaan, maar in de toekomst wel van plan:-D

cor
22 augustus 2007, 15:29
Dan is het de moment om aan te kopen??
Waar koop je eigenlijk best je aandelen?
heb dit zelf nog niet gedaan, maar in de toekomst wel van plan:-D
'k Zou het nog niet doen.

largo_w
22 augustus 2007, 16:10
ABN Amro gekocht aan 31.90 €

Het koers van ABN-Amro vandaag bedraagt 34.39 €
7.8% op 5 dagen tijd
Had je 20.000 € geïnvesteerd was er nu al 1.500 € winst

Het bod op ABN-Amro bedraagt +/- 38.00 €
19.1% op pakweg 2 maand
Had je 20.000 € geïnvesteerd staat er 3.800 € winst te wachten

Jah gun lol iedereen heeft zo 20 000€ op kant staan om even één bapaald aandeel te kopen ;-)

Anyway gun kun je mij eens uitleggen hoe je juist uw aandelen aankoopt? Via de bank? Neemt die dan een commissie? Procentueel of nominaal bedrag? Zo niet is er een bepaalde commissie?

Wat doe je als je een aandeel ziet crashen? Style: agfa? Zo rap mogelijk verkopen of behouden met de hoop er over x-tijd toch nog iets te kunnen uithalen? Heb jij lernout nog meegemaakt?

Gun
22 augustus 2007, 17:01
Jah gun lol iedereen heeft zo 20 000€ op kant staan om even één bapaald aandeel te kopen ;-) Was maar een voorbeeldje, mijn eerste investering was in '99 voor nog geen 250.00 € (10 maal Agfa voor 22.00 €:oops:).

Anyway gun kun je mij eens uitleggen hoe je juist uw aandelen aankoopt?Ik heb een aandelenrekening waar ik online access bij heb, dit kan bij redelijk veel banken, spijtig genoeg niet bij Rabobank, Argenta, ... Ik heb een aantal online banken getest en uit mijn analyse bleek KBC de meest gebruiksvriendelijke.

Via de bank?Yup;-)

Neemt die dan een commissie? Procentueel of nominaal bedrag? Zo niet is er een bepaalde commissie?De bank rekent inderdaad kosten.

Een eenvoudig voorbeeldje
200 aandelen ABN_Amro gekocht aan 31.9

200 * 31.9 = 6380
Aangerekend door de bank = 6438.7

Verschil: 0.92% kosten betaald aan de bank

Kosten hangen af van de beurs en de valuata waarin wordt aangkocht.

Euronext heeft laagste kost vanuit België

Wat doe je als je een aandeel ziet crashen? Style: agfa? Zo rap mogelijk verkopen of behouden met de hoop er over x-tijd toch nog iets te kunnen uithalen?Hangt er van af of je er tijdig bij bent en hoe snel je informatie kan vergaren over de reden van de crash. In de helft van de gevallen is een crash net een opportuniteit om in te stappen omdat de reactie eerder emotioneel was, omdat er overgereageerd wordt en omdat ervaring een belangrijke factor is.

Heb jij lernout nog meegemaakt?Jazeker, het eerste anderhalf �* 2 jaar heeft mijn portefeuille zwaar in het rood gestaan vooral omwille van LHSP, ik heb er welgeteld 5.545.00 € aan verloren.

*Lorre*
22 augustus 2007, 18:56
'k Zou het nog niet doen.
Als het diepste putteke in november zou zijn(volggens Cor), waarom dan niet aankopen??
Nuja die diepe put kan natuurlijk later vallen.
Wat denk jij?

Praetorian
22 augustus 2007, 19:15
Gezien dat de financiële fase van het Amerikaanse kapitalisme op zijn einde loopt, zou ik het mij niet meer riskeren. De beste periode was tussen 1980 en 1995.

*Lorre*
22 augustus 2007, 19:27
Gezien dat de financiële fase van het Amerikaanse kapitalisme op zijn einde loopt, zou ik het mij niet meer riskeren. De beste periode was tussen 1980 en 1995.

In die tijd kon ik moeilijk mijn geld beleggen, was in 1995 nog geen 10 jaar :-)
En komt er nog zo een priode ? of is dit moeilijk om dit te zeggen

Praetorian
22 augustus 2007, 19:37
In die tijd kon ik moeilijk mijn geld beleggen, was in 1995 nog geen 10 jaar :-)
En komt er nog zo een priode ? of is dit moeilijk om dit te zeggenAlles hangt af van de Amerikaanse mogelijkheden om hun financiële kapitaalaccumulatie in stand te houden. De industriële macht hebben zij al voor een groot stuk verloren, benieuwd of ze de dollar kunnen behouden als internationale wisselmunt. Indien dat zou verdwijnen, dan mag je een lange periode van heftige economische schommelingen verwachten.
Ik zou na die crisis mijn geld beleggen in Japanse aandelen, de Japanse banken zijn als grootste financiers van de industriële expansie in het Oosten nu al oppermachtig.

Natuurlijk indien niet mijn droom zou uitkomen, dat het kapitalisme zou fragmenteren. Maar ik ben niet een optimist van nature, dus het Japanse scenario zal wel plaatsvinden.

Stratcat
22 augustus 2007, 20:29
Ipv geld te sparen op de bank, doen jullie nog andere vormen van beleggen? aandelen,kasbons,obligaties,....

Ik ben nu aan het investeren, beleggen is voor later.

*Lorre*
23 augustus 2007, 14:15
Ik ben nu aan het investeren, beleggen is voor later.
In wat investeer je dan voornamelijk je geld?

Vorenus
23 augustus 2007, 14:16
Ik beleg voornamelijk in boterhammen

*Lorre*
22 september 2007, 09:14
al iemand ervaring met de Deutsche bank ???

Havana
22 september 2007, 09:22
al iemand ervaring met de Deutsche bank ???

Ooit geld gaan afhalen in Saigon... That's about it;-)

lombas
22 september 2007, 09:35
al iemand ervaring met de Deutsche bank ???

Ooit eens langs geweest om een investeringsprogramma te bespreken. Boeiend gesprek, hoge graad van professionalisme en klantenservice, personeel duidelijk open om veranderingen aan te brengen. Toch maar gekozen voor het investeringsprogramma van mijn eigen bank wegens getrouwheidsvoordelen.

Mitgard
22 september 2007, 09:40
Ooit eens langs geweest om een investeringsprogramma te bespreken. Boeiend gesprek, hoge graad van professionalisme en klantenservice, personeel duidelijk open om veranderingen aan te brengen. Toch maar gekozen voor het investeringsprogramma van mijn eigen bank wegens getrouwheidsvoordelen.

knap zeg.
toen ik student was had ik geen geld om in investeringprogramma's te steken.
ik investeerde af en toe in een boek. dat gaf redelijk weinig getrouwheidsvoordelen.

lombas
22 september 2007, 09:46
knap zeg.

Dank je.


toen ik student was had ik geen geld

Dura vita sed vita.


om in investeringprogramma's te steken.

Ik dus wel, sinds ik twee jaar geleden van mijn ouders het beheer van mijn financiële middelen kreeg. Je kunt niet stil blijven zitten. Je moet er iéts mee doen.


ik investeerde af en toe in een boek.

Ik ook! Nu nog vier in bestelling staan, trouwens. Kijk er al naar uit.


dat gaf redelijk weinig getrouwheidsvoordelen.

Het getrouwheidsvoordeel van een boek is Kennis. Er is - voor mij - niets belangrijker. Al het geld van de wereld is niets tegen kennis, liefde en waarheid.

Catharina van Siena leerde me dat, zie je.

kelt
22 september 2007, 09:51
Rechtstreeks in aandelen beleg ik niet,geen tijd om dat allemal scherp op te volgen.

Ik durf wel beweren dat mijn vorige- en mijn huidige wagen (een 4 jaar oud,gewoon, 1400cc dieselding) betaald zijn met de opbrengst uit clickfondsen .

Tegenwoordig,en gezien mijn afbetalingen voor mijn woning aan het verminderen zijn,opteer ik vooral voor de lange termijn via een "plan"beleggingsfonds (waar je overigens vrij in- en uit kunt stappen) die de eerste 10 jaar vooral aandelen zal bevatten,en de laatste 10 jaar,behoudender,eerder met obligaties gevuld wordt...


"ouwe kelt" hoopt daarmee zijn ,tegen dan nakende, pensioen wat aan te vullen :oops:


Op langere termijn (> 5 jaar) in beleggingsfondsen stappen met de duizenden Euro's die je kunt "missen" levert een interessant extraatje op.Op langere termijn is de beurs altijd interssanter dan een spaarrekening.Maar inderdaad,als je nog in de "investeringsfase" van je leven zit is dat moeilijk :?

Mitgard
22 september 2007, 09:52
probeer toch niet altijd zo hard anderen intellectueel te overbluffen.
er is meer in het leven dan dat.

Mitgard
22 september 2007, 09:53
en hou uw bakkes, kelt.

BigF
22 september 2007, 09:57
ik heb momenteel ook de keuze;

ik heb een bouwgrond met daarop een afgebrand huis waar ik van de verzekering ongeveer 150.000 euro voor ga trekken.

ik kan de grond verkopen (+/- 120.000) en met de aldus verworven 270.000 euro andere dingen doen

of

ik zet een nieuw huis, hou minstens 60.000 euro verzekeringsgeld over en vang 1000 euro huur per maand


nu ga ik waarschijnlijk opteren voor het tweede want ik zie niet goed in hoe die 270.000 euro op een andere manier 1000 euro/maand (brutto weliswaar, grondlasten, onderhoud etc niet meegerekend) kan opbrengen

iemand tips?

Mitgard
22 september 2007, 10:00
iemand tips?

geef al uw geld aan de arme kinderen?

BigF
22 september 2007, 10:04
geef al uw geld aan de arme kinderen?

dat staat momenteel geboekt als plan R of plan S ofzoiets

ik zou graag beginnen bij plan A

*Lorre*
22 september 2007, 10:05
Ooit geld gaan afhalen in Saigon... That's about it;-)
Wat bedoel je hiermee, heeft dit voordelen dan de deutsche bank of niet ??

BenX
22 september 2007, 12:02
al iemand ervaring met de Deutsche bank ???Een vriend van mij wel, uiterst teverden, maar pas echt interessant vanaf een bepaald investeringsbedrag want dan krijgt de klant een 'investeringsbegeleider'.

Havana
22 september 2007, 13:40
Wat bedoel je hiermee, heeft dit voordelen dan de deutsche bank of niet ??

Ik bedoel daarmee, dat ik travellercheques ben gaan inwisselen aldaar. Niet meer, niet minder - dat was zowat mijn enige ervaring met Deutsche Bank. ;-)

kelt
22 september 2007, 15:32
en hou uw bakkes, kelt.

ik wou net beginnen over mijn uiterst profitabele investeringen in de diamantmijnen in Afrika :-(

Tavek
22 september 2007, 15:46
ik heb momenteel ook de keuze;

ik heb een bouwgrond met daarop een afgebrand huis waar ik van de verzekering ongeveer 150.000 euro voor ga trekken.

ik kan de grond verkopen (+/- 120.000) en met de aldus verworven 270.000 euro andere dingen doen

of

ik zet een nieuw huis, hou minstens 60.000 euro verzekeringsgeld over en vang 1000 euro huur per maand


nu ga ik waarschijnlijk opteren voor het tweede want ik zie niet goed in hoe die 270.000 euro op een andere manier 1000 euro/maand (brutto weliswaar, grondlasten, onderhoud etc niet meegerekend) kan opbrengen

iemand tips?

Een goeie spaarrekening openen, waarschijnlijk krijgt ge voor zo een bedrag speciale rentevoeten bij een goeie bank. Deutsche Bank doet dat toch....

Tavek
22 september 2007, 15:52
knap zeg.
toen ik student was had ik geen geld om in investeringprogramma's te steken.
ik investeerde af en toe in een boek. dat gaf redelijk weinig getrouwheidsvoordelen.

Ik ook niet jong. Iedere cent die ik heb; heb ik zelf bijeen moeten werken. Geen mama of papa met cashloads die even men spaarrekening spekten ;)

Die hebben het zelf moeilijk genoeg om rond te komen.

BigF
22 september 2007, 16:04
Een goeie spaarrekening openen, waarschijnlijk krijgt ge voor zo een bedrag speciale rentevoeten bij een goeie bank. Deutsche Bank doet dat toch....
dat zou kunnen ja, maar de grote troef is dat ik, mits het bouwen van een nieuw huis, ook nog eens een goeie 60.000 euro verzekeringsgeld over hou.

Tavek
22 september 2007, 16:07
dat zou kunnen ja, maar de grote troef is dat ik, mits het bouwen van een nieuw huis, ook nog eens een goeie 60.000 euro verzekeringsgeld over hou.

Das waar, maar zoals ge zelf zei : die 1000 euro is bruto, en ge hebt dan ook nog een huis waar ge huisbaas over moet spelen. Ik weet niet hoe graag ge dat doet (telefoontjes van huurders als de afvoer verstopt is...)

met 270k wist ik wel wat te doen hoor...een goed beleggingsfonds zoeken en wachten op een opportuniteit, ge weet nooit wat de toekomst brengt ;)

BigF
22 september 2007, 16:15
Das waar, maar zoals ge zelf zei : die 1000 euro is bruto, en ge hebt dan ook nog een huis waar ge huisbaas over moet spelen. Ik weet niet hoe graag ge dat doet (telefoontjes van huurders als de afvoer verstopt is...)
I know...
anderzijds is het een nieuwbouw, daar heb je normaal de eerste jaren niet teveel omzien naar (het wordt ook gebouwd met verhuur in het achterhoofd)
en verder vallen die kosten wel mee hoor, ik word er niet op belast en de grondlasten zijn best om dragen


met 270k wist ik wel wat te doen hoor...een goed beleggingsfonds zoeken en wachten op een opportuniteit, ge weet nooit wat de toekomst brengt ;)
misschien wel ja
probleem is dat ik van die dingen echt geen zak ken
een spaarboekje, dat ken ik nog, maar verder...

Jazeker
22 september 2007, 16:53
misschien wel ja
probleem is dat ik van die dingen echt geen zak ken
een spaarboekje, dat ken ik nog, maar verder...

www.rabobank.be : 3,5% rente
www.dhbbank.be : 3,9% rente
www.argenta.be : 3,5% rente

risico: 0
werk of zorgen: 0

;-)

Gun
22 september 2007, 22:54
I know...
anderzijds is het een nieuwbouw, daar heb je normaal de eerste jaren niet teveel omzien naar (het wordt ook gebouwd met verhuur in het achterhoofd)
en verder vallen die kosten wel mee hoor, ik word er niet op belast en de grondlasten zijn best om dragen


misschien wel ja
probleem is dat ik van die dingen echt geen zak ken
een spaarboekje, dat ken ik nog, maar verder...Ga eens babbelen met Deutsche Bank, voor dit bedrag halen ze hun beste paarden van stal. Een heel assortiment met risicovol, risicoloos, gegarandeerde opbrengsten, ... keuze zat en geen zorgen.

AdrianHealey
22 september 2007, 23:48
www.rabobank.be (http://www.rabobank.be) : 3,5% rente
www.dhbbank.be (http://www.dhbbank.be) : 3,9% rente
www.argenta.be (http://www.argenta.be) : 3,5% rente

risico: 0
werk of zorgen: 0

;-)

Verlies: Meer dan 4%.

baseballpolitieker
22 september 2007, 23:50
Verlies: Meer dan 4%.Laten we het bij een winst van ongeveer 1% of wat meer houden.;-)

Desiderius
22 september 2007, 23:51
Ga eens babbelen met Deutsche Bank, voor dit bedrag halen ze hun beste paarden van stal. Een heel assortiment met risicovol, risicoloos, gegarandeerde opbrengsten, ... keuze zat en geen zorgen.

Ach, ga eens met 12 mio langs bij KBC; écht lollig.

Heftruck
22 september 2007, 23:51
Laten we het bij een winst van ongeveer 1% of wat meer houden.;-)

Monetaire inflatie zegt je uiteraard niets?

baseballpolitieker
22 september 2007, 23:52
Monetaire inflatie zegt je uiteraard niets?
Waarom denk je dat ik één procent zeg en geen vier zoals er daar staat!:roll:

AdrianHealey
22 september 2007, 23:56
Laten we het bij een winst van ongeveer 1% of wat meer houden.;-)

Neen...
Als de waar de van je geld met 8-9% daalt en maar met 3.5 - 3.9 stijgt, dan is je verlies rond de 4 procent. ;)