PDA

View Full Version : Volksnationalisten en staatsgrenzen


Jan van den Berghe
28 december 2003, 15:54
Bij het lezen van enkele teksten op de BUB-stek, stootte ik op het volgende:

Nationalisten trekken graag het ?sacrosancte? karakter van de (19e eeuwse) staatsgrenzen in twijfel ...

Geschreven door Bruno Yaminne (nog in onverdachte tijden). Hoogstwaarschijnlijk bedoelt hij met "nationalisten" de volksnationalisten, en niet de volgens hem altijd rechtmatige staatsnationalisten.

http://www.belgischeunie.be/ned/publicaties2.htm#26

Is het dan zo dat wij als nationalisten de staatsgrenzen in twijfel trekken? Is er iemand onder ons die de grens met Frankrijk in twijfel trekt en Frans-Vlaanderen wil aanhechten?

Bruno*
28 december 2003, 16:52
Loopt Baskenland niet door Frankrijk en Spanje?


Voorts had daar inderdaad beter gestaan: 19e eeuwse staten.

Bruno*
28 december 2003, 16:52
Bruno Yaminne

dubbele 'm'

Jan van den Berghe
28 december 2003, 16:58
Loopt Baskenland niet door Frankrijk en Spanje?


En?

Er loopt toch ook een grens tussen Frans- en Belgisch-Vlaanderen. Trekken wij dan de staatsgrenzen in twijfel?

Is een Baskische volksnationalist die streeft voor erkenning van zijn taal in de Franse staat dan iemand die ipso facto de staatsgrens in twijfel trekt?

Bruno*
28 december 2003, 17:03
Wanneer er één Baskenland komt, worden er toch staatsgrenzen verlegd?

Jan van den Berghe
28 december 2003, 17:08
Wanneer er één Baskenland komt, worden er toch staatsgrenzen verlegd?

En wie zegt dat er één Baskenland MOET komen volgens de Baskische volksnationalisten? Misschien vinden ze het aan Franse kant al prima dat de Franse staat hun taal en cultuur erkent en de wettelijke tweetaligheid in het gebied afkondigt...

Foundation
29 december 2003, 17:08
Tja, wie zegt dat de ETA bommen legt en mensen doodt?

Jan van den Berghe
29 december 2003, 18:30
Tja, wie zegt dat de ETA bommen legt en mensen doodt?

Schitterend toch hoe de Blubbers er steeds weer in slagen volkomen naast de zaak te antwoorden!

NBV
29 december 2003, 19:41
ZWIJG

PAJOT
29 december 2003, 20:20
ZWIJG

:lol: :lol: :lol:

Bij de BUB zijn nog enkele belangrijke functies vacant. Dit is alvast een geslaagde sollicitatie. :lol:

zorroaster
29 december 2003, 21:28
ZWIJG

Autoritar type hé? Misschien eens een hond kopen?

Philips Inc.
29 december 2003, 21:53
Bij het lezen van enkele teksten op de BUB-stek, stootte ik op het volgende:

Nationalisten trekken graag het ?sacrosancte? karakter van de (19e eeuwse) staatsgrenzen in twijfel ...

Geschreven door Bruno Yaminne (nog in onverdachte tijden). Hoogstwaarschijnlijk bedoelt hij met "nationalisten" de volksnationalisten, en niet de volgens hem altijd rechtmatige staatsnationalisten.

http://www.belgischeunie.be/ned/publicaties2.htm#26

Is het dan zo dat wij als nationalisten de staatsgrenzen in twijfel trekken? Is er iemand onder ons die de grens met Frankrijk in twijfel trekt en Frans-Vlaanderen wil aanhechten?


Tja, als volksnationalist trek ik de huidige staatsgrenzen zeker in twijfel. Net zoals ik de koloniale staatsgrenzen in Afrika en het Midden-Oosten in twijfel trek.

De grenzen worden bepaald door de gemeenschappen, niet door enkele koningen of kolonisators ...

Bruno*
29 december 2003, 22:41
Tja, als volksnationalist trek ik de huidige staatsgrenzen zeker in twijfel. Net zoals ik de koloniale staatsgrenzen in Afrika en het Midden-Oosten in twijfel trek.

Dus er is toch discussie over (JVDB trekt ze niet in twijfel)..?

Philips Inc.
29 december 2003, 23:05
Tja, als volksnationalist trek ik de huidige staatsgrenzen zeker in twijfel. Net zoals ik de koloniale staatsgrenzen in Afrika en het Midden-Oosten in twijfel trek.

Dus er is toch discussie over (JVDB trekt ze niet in twijfel)..?

Natuurlijk, waarom denk je dat Belgie nog bestaat, omdat de Vlaams-nationalisten zo verdeeld en pluralistisch zijn :wink:

Aangebrande Phönix
29 december 2003, 23:06
Dus er is toch discussie over (JVDB trekt ze niet in twijfel)..?

Natuurlijk, waarom denk je dat Belgie nog bestaat, omdat de Vlaams-nationalisten zo verdeeld en pluralistisch zijn :wink:

Et pour les Flamands la même chose.

Jan van den Berghe
29 december 2003, 23:14
Dus er is toch discussie over (JVDB trekt ze niet in twijfel)..?

Heel weinig mensen in Vlaamsnationale middens willen een hertekenig van de bestaande grenzen. Niemand is daarmee gebaad en zou trouwens een volledige destabilisatie van Europa betekenen. Wat wel telt, en wat wel nagestreefd moet worden (en wat door mij als volksnationalist wordt onderstreept), is de culturele, taalkundige, sociale en eventueel politieke erkenning van de historische minderheidsvolkeren. Vooral in Frankrijk is dat een probleem, alsook in Griekenland. Voor beide staten bestaan er gewoon geen historische minderheidsgroepen en geen "langues endogènes".

Philips Inc.
29 december 2003, 23:17
Dus er is toch discussie over (JVDB trekt ze niet in twijfel)..?

Heel weinig mensen in Vlaamsnationale middens willen een hertekenig van de bestaande grenzen. Niemand is daarmee gebaad en zou trouwens een volledige destabilisatie van Europa betekenen. Wat wel telt, en wat wel nagestreefd moet worden (en wat door mij als volksnationalist wordt onderstreept), is de culturele, taalkundige, sociale en eventueel politieke erkenning van de historische minderheidsvolkeren. Vooral in Frankrijk is dat een probleem, alsook in Griekenland. Voor beide staten bestaan er gewoon geen historische minderheidsgroepen en geen "langues endogènes".

Wat met de koloniale grenzen zoals bv in Afrika ...

Jan van den Berghe
29 december 2003, 23:28
Wat met de koloniale grenzen zoals bv in Afrika ...

De vraag is niet of de grenzen "rechtvaardig" zijn, maar wel of ze in vraag moeten worden gesteld.

Herteken Afrika en u dompelt heel dat werelddeel in een bloedige oorlog die jaren en jaren zal aanslepen. Dat heeft gewoon geen zin. Wel is het belangrijk te werken aan de rechten van de diverse taalgroepen en volkeren.

BCD
30 december 2003, 03:22
Tja, wie zegt dat de ETA bommen legt en mensen doodt?

Schitterend toch hoe de Blubbers er steeds weer in slagen volkomen naast de zaak te antwoorden!

Ik weet dhr. van den Berghe dat uw antwoord het enige juiste is maar ik antwoord liever verkeerd en naast de kwestie maar volgens mijn visie antwoord u ook telkens verkeerd maar ik zaag daar ook niet steeds over.

Jan van den Berghe
30 december 2003, 09:56
Ik weet dhr. van den Berghe dat uw antwoord het enige juiste is maar ik antwoord liever verkeerd en naast de kwestie maar volgens mijn visie antwoord u ook telkens verkeerd maar ik zaag daar ook niet steeds over.

In tegenstelling tot u weet ik tenminste te antwoorden. U kunt dat blijkbaar zelfs niet eens. Hiermee tonen de belgicisten voor de zoveelste maal aan dat hun argumentarium heel beperkt is.

Bruno*
30 december 2003, 11:49
Wat met de koloniale grenzen zoals bv in Afrika ...

De vraag is niet of de grenzen "rechtvaardig" zijn, maar wel of ze in vraag moeten worden gesteld.

Herteken Afrika en u dompelt heel dat werelddeel in een bloedige oorlog die jaren en jaren zal aanslepen. Dat heeft gewoon geen zin. Wel is het belangrijk te werken aan de rechten van de diverse taalgroepen en volkeren.

Afrika is nu reeds verwikkeld in een bloedige en langdurige oorlog.

Philips Inc.
30 december 2003, 12:26
De vraag is niet of de grenzen "rechtvaardig" zijn, maar wel of ze in vraag moeten worden gesteld.

Herteken Afrika en u dompelt heel dat werelddeel in een bloedige oorlog die jaren en jaren zal aanslepen. Dat heeft gewoon geen zin. Wel is het belangrijk te werken aan de rechten van de diverse taalgroepen en volkeren.

Afrika is nu reeds verwikkeld in een bloedige en langdurige oorlog.

Idd

Oorlogen omwille van het feit dat er verschillende volkeren over de grenzen en in de grenzen elkaar proberen te domineren in die artificiele staten ...

Dus grenzen juist als oorzakk van die oorlogen en verdrukkingen ...

zorroaster
30 december 2003, 13:29
Wat met de koloniale grenzen zoals bv in Afrika ...

De vraag is niet of de grenzen "rechtvaardig" zijn, maar wel of ze in vraag moeten worden gesteld.

Herteken Afrika en u dompelt heel dat werelddeel in een bloedige oorlog die jaren en jaren zal aanslepen. Dat heeft gewoon geen zin. Wel is het belangrijk te werken aan de rechten van de diverse taalgroepen en volkeren.

Zo pleitte het gereputeerde internationale magazine "The Economist" onlangs nog voor een doorgedreven federalisering van de meeste Afrikaanse landen.
Immers, nu verrijkt de regerende stam zich voortdurend ten koste van de andere etnieën in het land en gebruikt het staatsapparaat om zichzelf te bevoordelen. Het nefaste systeem van een Afrikaans staatshoofd dat in zijn groteske paleis zichzelf verrijkt en zijn familie en stam erbij, is dé grote katalysator geweest voor het mislukken van de meeste Afrikaanse staten.
Het gevolg is uiteraard een ineenstorting van het centraal gezag en een onafgebroken serie opstanden en burgeroorlogen zoals we zien in Congo, Tsjaad, Ivoorkust....

Pas wanneer we de budgetten en het gezag gelijkmatiger verdelen over de provincies en stamlanden, zal men geen reden meer hebben om de eigen mislukking te wijten aan de andere stam of om te trachten de andere stammen te onderdrukken. Ook de eeuwige neiging om parallelle tribale gezagsstructuren te organiseren en de corruptering van alle overheidsinstellingen zou sterk worden tegengegaan als de verantwoordelijkheid en financiering van al deze instituten vanuit de plaatselijke niveau's worden geregeld en gecontroleerd door de eigen stammen.
Een ambtenaar in Kisangani zal immers twee keer nadenken voor hij een regering bedriegt die vlakbij is en wordt gerund door zijn eigen stamgenoten, dan een verre regering in Kinshasa.


"Wat we zelf doen, doen we beter" is een slogan die in Zwart Afrika veel zou oplossen.

Pelgrim
30 december 2003, 14:18
De grenzen worden bepaald door de gemeenschappen, niet door enkele koningen of kolonisators ...

Dat is inderdaad zo. Het nationalisme zal enkel ophouden te bestaan wanneer er directe democratie is, basisdemocratie, waarbij de lokale bevolking de macht heeft en niet een overkoepelende, steeds naar bureaucratie neigende unitiare staat. In zo'n basisdemocratie zou de bevolking zelf de grenzen trekken en zou de wereldkaart er helemaal anders uitzien. Meer zelfs, ik denk dat er geen grenzen meer gaan zijn, omdat alle volkeren dan op vrije en gelijke basis zullen gaan samenwerken in een soort confederaal verband, met respect voor elkaars eigenheden. Een land als België kan enkel bestaan in de zin van een nauwe samenwerking tussen vlamingen en walen, als de bureaucratische Staat vernietigd is en vervangen door directe democratie. Nationalisme wordt dan als ideologie overbodig.

C uit W
30 december 2003, 14:23
De grenzen worden bepaald door de gemeenschappen, niet door enkele koningen of kolonisators ...

Dat is inderdaad zo. Het nationalisme zal enkel ophouden te bestaan wanneer er directe democratie is, basisdemocratie, waarbij de lokale bevolking de macht heeft en niet een overkoepelende, steeds naar bureaucratie neigende unitiare staat. In zo'n basisdemocratie zou de bevolking zelf de grenzen trekken en zou de wereldkaart er helemaal anders uitzien. Meer zelfs, ik denk dat er geen grenzen meer gaan zijn, omdat alle volkeren dan op vrije en gelijke basis zullen gaan samenwerken in een soort confederaal verband, met respect voor elkaars eigenheden. Een land als België kan enkel bestaan in de zin van een nauwe samenwerking tussen vlamingen en walen, als de bureaucratische Staat vernietigd is en vervangen door directe democratie. Nationalisme wordt dan als ideologie overbodig.
Overbodig is toch wel iets overdreven.
Minder noodzakelijk zou beter zijn.
Er zullen altijd mensen rondlopen die trots zijn op hun identiteit, land, geschiedenis,... .

Pelgrim
30 december 2003, 14:27
Overbodig is toch wel iets overdreven.
Minder noodzakelijk zou beter zijn.
Er zullen altijd mensen rondlopen die trots zijn op hun identiteit, land, geschiedenis,... .

Overbodig, in de zin van ijveren voor de onafhankelijkheid. In zo'n basisdemocratisch systeem zijn alle volkeren immers al onafhankelijk.
Nationalistisch in de zin van trots op de eigen natie (en dat is niet hetzelfde als neerkijken op een ander volk en racisme) zal waarschijnlijk wel blijven - en ik hoop het ook, voor de rijkdom van de mensheid, maar niet meer in de zin van politiek activisme, er bestaat immers geen imperialisme meer.

C uit W
30 december 2003, 19:24
Ah, dat klinkt al veel beter :)
Laten we hopen dat het ooit zo mag zijn.
(Behalve in den voetbal, Blauw zwart, de kleuren van mijn hart !) :wink:

Philips Inc.
30 december 2003, 23:55
Ah, dat klinkt al veel beter :)
Laten we hopen dat het ooit zo mag zijn.
(Behalve in den voetbal, Blauw zwart, de kleuren van mijn hart !) :wink:

Voor mij groen zwart 8)

Vlaamse Leeuw
31 december 2003, 09:19
Behalve in den voetbal, Blauw zwart, de kleuren van mijn hart !) :wink:

Die van mij ook. http://groups.msn.com/_Secure/0SAAAAO4VBTEIFGE589uxTw228qYtkpUsytJgDBnXsZ0iC1vTg eHTiYjQAOAgXOLwO!LqR*uXVU8dsWosUl4fNiSXj3yi0WgDLy3 eImV5XfIAAAAAAAAAAA/club_brugge.jpg?dc=4675450052937430361

Willem
31 december 2003, 23:31
Wanneer er één Baskenland komt, worden er toch staatsgrenzen verlegd?

1. Is dat zo? Of bent u weer aan het hallucineren op paddestoelen?

2. Waar ligt de relevantie met de Nederlanden? Geen enkele Vlaamse vereniging van betekenis wil Frans-Vlaanderen annexeren. Geen enkele Heelnederlandse vereniging wil Frans-Vlaanderen annexeren. Bewijs het tegendeel of zwijg.

3. Het zijn de unitaristen die de grenzen niet erkennen. Sinds de jaren '60 loopt er dwars door België een grens: de officiële taalgrens, die ook een (deel)staatsgrens is. U bent een huichelaar!!!

Bruno*
2 januari 2004, 19:33
Wanneer er één Baskenland komt, worden er toch staatsgrenzen verlegd?



2. Waar ligt de relevantie met de Nederlanden? Geen enkele Vlaamse vereniging van betekenis wil Frans-Vlaanderen annexeren. Geen enkele Heelnederlandse vereniging wil Frans-Vlaanderen annexeren. Bewijs het tegendeel of zwijg.



http://home.pi.be/%7Evvlagge/page2.html

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 11:24
En die groep is zodanig marginaal dat we hen nooit foldertjes of ander propagandamateriaal hebben zien uitdelen. In geen enkel Vlaamsnationalistisch tijdschrift heb ik ooit een vermelding van die groep gezien.

Er zijn heel wat belangrijker verenigingen in Frans-Vlaanderen actief die daar weldegelijk een invloed hebben, maar die geenszins dergelijke denkbeelden aanhangen. Ik denk bijvoorbeeld aan EUVO (waar ik zelf lange tijd lid ben van geweest), aan het KVF.

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 11:27
3. Het zijn de unitaristen die de grenzen niet erkennen. Sinds de jaren '60 loopt er dwars door België een grens: de officiële taalgrens, die ook een (deel)staatsgrens is. U bent een huichelaar!!!

Inderdaad. Dat heeft u heel goed opgemerkt. Belgicisten weigeren immers de bij wet vastgelegde binnengrenzen te erkennen. Nog steeds streven er mensen naar volledige territoriale of ambtelijke tweetaligheid.

Even opmerken dat er al vroeger een officiële taalgrens bestond, maar die was niet "gebetonneerd" en kon naargelang de talentellingen verschuiven. Dat laatste is er nu niet meer bij, omdat men gezien heeft hoe de Franstaligen door bedrog, beïnvloeding en zelfs vervalsing de taalgrens iedere keer weer naar het noorden probeerden te verleggen.

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 11:29
Nationalistisch in de zin van trots op de eigen natie (en dat is niet hetzelfde als neerkijken op een ander volk en racisme) zal waarschijnlijk wel blijven - en ik hoop het ook, voor de rijkdom van de mensheid, maar niet meer in de zin van politiek activisme, er bestaat immers geen imperialisme meer.

Waarom noemt u volksnationalisme in één adem met imperialisme? Het is juist het staatsnationalisme dat aan imperialisme doet en gebieden wil aanhechten (denken we maar aan de Grootbelgische gedachte van sommige belgicisten op dit forum).

Tantist
3 januari 2004, 12:40
En die groep is zodanig marginaal dat we hen nooit foldertjes of ander propagandamateriaal hebben zien uitdelen. In geen enkel Vlaamsnationalistisch tijdschrift heb ik ooit een vermelding van die groep gezien.

Tiens, dan hebben wij dezelfde ziekte :wink:


Er zijn heel wat belangrijker verenigingen in Frans-Vlaanderen actief die daar weldegelijk een invloed hebben, maar die geenszins dergelijke denkbeelden aanhangen. Ik denk bijvoorbeeld aan EUVO (waar ik zelf lange tijd lid ben van geweest), aan het KVF

Tijd om eens wat links te posten van de Dark Side of the Force:

http://www.geocities.com/royalist_be/
http://www.thewebuilders.co.uk/ez2000/userpages/sp/VOORWAARTS.html
http://forum.politics.be/search.php?search_author=NBV

En nu de lichte kant:

Michiel De Swaenkring (http://www.mdsk.net)
Vlaamse Volks Vereniging (http://www.ifrance.com/udpf-vvv/)
Komitee Frans-Vlaanderen (http://www.kfv-fransvlaanderen.org/)

Nog suggesties? [email protected]