PDA

View Full Version : Moeten Vlaanderen en Wallonië een eigen voetbalteam krijgen?


Pagina's : [1] 2

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:02
Deze vraag wordt steeds meer gesteld in voetbalkringen. Ook in het VK wordt dit toegepast, daar hebben Engeland, Wales, Schotland én Noord-Ierland een eigen voetbalteam. Het zou ook een komaf maken aan de zever van: Waseige stelt teveel Walen op of als de Vlaamse kranten negatief over Bassegio schrijven dan is deze zogezegd een slachtoffer van het groot Vlaams complot. Ook zou België dan kans maken op een dubbele aanwezigheid op het WK en EK. Zo was het VK op de valreep met 3 gemeenschappen vertegenwoordigt op het EK mocht de loting bij de barrages wat milder geweest zijn.

Vlaamse groeten

Erwin

Kotsmos
29 december 2003, 14:03
Pffff...waarom? Wat zou het opleveren? Een luxeprobleem van de nationalisten, meer is het niet. Het is maar een voetbalploeg he...

C uit W
29 december 2003, 14:04
Negatief commentaar tav Bassegio is omdat hij nie kan voetballen :evil:
Zo een egoïstische speler. 50 meter voor de goal beschoud die als een doelkans, en trapt dan maar.
Ik vind dat we dat gerust kunnen splitsen.
Of anders, een Vl-Nle-liga en bijhorend 'nationaal' elftal 8)

solidarnosc
29 december 2003, 14:04
Je kan VK moeilijk met België vergelijken. België is toch ook geen verenigd koninkrijk maar gewoon een koninkrijk? :wink:

Zeno!
29 december 2003, 14:05
Ik zou het wel leuk vinden, natuurlijk. :wink:

De Vlaamse regering, die toch constant bezig is over "Vlaanderen bekend maken in de wereld", zou dit moeten steunen. Er is toch geen Belgisch minister van sport meer! Eigenlijk zou het de logoca zelve zijn, aangezien het sportbeleid reeds gesplitst is.

Vlaamse Leeuw
29 december 2003, 14:05
Ik zou het niet erg vinden moest er een apparte Vlaamse en Waalse ploeg komen.

Het Skill Effect
29 december 2003, 14:06
We geraken samen al niet naar het EK! :wink:

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:08
Of anders, een Vl-Nle-liga en bijhorend 'nationaal' elftal 8)

Over een VL-NLliga: Ja maar dan een Vlanewal-liga, daar speelt dat communautaire zo niet want daar is het pure concurrentie en bij een nationaal team kiest de bondscoach en daar kan hem subjectiviteit aangesmeerd worden.
Over een VL-NL team: Neen want die Hollanders zijn veel te goe en dan worden er geen Vlamingen meer opgesteld. :evil:

Vlaamse groeten

Erwin

solidarnosc
29 december 2003, 14:08
Ik zou het wel leuk vinden, natuurlijk. :wink:

De Vlaamse regering, die toch constant bezig is over "Vlaanderen bekend maken in de wereld", zou dit moeten steunen. Er is toch geen Belgisch minister van sport meer! Eigenlijk zou het de logoca zelve zijn, aangezien het sportbeleid reeds gesplitst is.

De Fifa zou dit nooit pikken. Voor hen is Vlaanderen geen land maar een regio in tegenstelling tot Schot-land. GB is ook the home of football en de eerste interlands werden er gespeeld tussen Engeland en Schotland.

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:10
We geraken samen al niet naar het EK! :wink:

Maar apart misschien wel, het valt altijd te proberen. Dit jaar ging het niet onder andere ook omdat er kliekjes bestonden binnen het nationale team.

Vlaamse groeten

Erwin

Vlaamse Leeuw
29 december 2003, 14:10
Ik zou het wel leuk vinden, natuurlijk. :wink:

De Vlaamse regering, die toch constant bezig is over "Vlaanderen bekend maken in de wereld", zou dit moeten steunen. Er is toch geen Belgisch minister van sport meer! Eigenlijk zou het de logoca zelve zijn, aangezien het sportbeleid reeds gesplitst is.

De Fifa zou dit nooit pikken. Voor hen is Vlaanderen geen land maar een regio in tegenstelling tot Schot-land. GB is ook the home of football en de eerste interlands werden er gespeeld tussen Engeland en Schotland.

Wat dan te denken van Wales. Is toch ook een regio en geen land.

Het Skill Effect
29 december 2003, 14:11
We geraken samen al niet naar het EK! :wink:

Maar apart misschien wel, het valt altijd te proberen. Dit jaar ging het niet onder andere ook omdat er kliekjes bestonden binnen het nationale team.

Vlaamse groeten

Erwin
Zouden die kliekjes niet meer bestaan als je het ploegje splitst, denk je?

Samen zijn we sterker, denk ik toch hoor.

solidarnosc
29 december 2003, 14:11
De Fifa zou dit nooit pikken. Voor hen is Vlaanderen geen land maar een regio in tegenstelling tot Schot-land. GB is ook the home of football en de eerste interlands werden er gespeeld tussen Engeland en Schotland.

Wat dan te denken van Wales. Is toch ook een regio en geen land.

Wales is een land. Heeft immers nooit deel uitgemaakt van Engeland. Ze hebben de naam Verenigd-Koninkrijk niet voor niets gekozen.

12 sec. of numarx
29 december 2003, 14:12
Wales is geen land? Mwaha! Ga dat daar eens vertellen. Benieuwd in welke staat je terugkomt.

Vlaamse Leeuw
29 december 2003, 14:13
Wales is geen land? Mwaha! Ga dat daar eens vertellen. Benieuwd in welke staat je terugkomt.

Voor de Welshmen is dit wel zo, wat hun goed recht is. Maar officieel is het dit niet en behoord het tot het Verenigd Koninkrijk.

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:14
Maar apart misschien wel, het valt altijd te proberen. Dit jaar ging het niet onder andere ook omdat er kliekjes bestonden binnen het nationale team.

Vlaamse groeten

Erwin
Zouden die kliekjes niet meer bestaan als je het ploegje splitst, denk je?

Samen zijn we sterker, denk ik toch hoor.

Tuurlijk zouden die ophouden te bestaan, want er zijn maar twee kliekjes, de Vlamingen én de Walen, maar die zouden dan elks in een eigen ploeg zitten.



Wat dan te denken van Wales. Is toch ook een regio en geen land.

Wales is een land. Heeft immers nooit deel uitgemaakt van Engeland. Ze hebben de naam Verenigd-Koninkrijk niet voor niets gekozen.

En wat te denken van Noord-Ierland, dat is toch duidelijk een regio. Het is gewoon het aparte, noordelijke deeltje van een groot land.

Vlaamse groeten

Erwin

Zeno!
29 december 2003, 14:15
Wales is geen land? Mwaha! Ga dat daar eens vertellen. Benieuwd in welke staat je terugkomt.

Voor de Welshmen is dit wel zo, wat hun goed recht is. Maar officieel is het dit niet en behoord het tot het Verenigd Koninkrijk.

Behoort Wales tot de Verenigde Naties? Ik dacht enkel Groot-Brittannië.

Vlaamse Leeuw
29 december 2003, 14:16
Voor de Welshmen is dit wel zo, wat hun goed recht is. Maar officieel is het dit niet en behoord het tot het Verenigd Koninkrijk.

Behoort Wales tot de Verenigde Naties? Ik dacht enkel Groot-Brittannië.

Dat dacht ik ook.

C uit W
29 december 2003, 14:16
Wales is geen land? Mwaha! Ga dat daar eens vertellen. Benieuwd in welke staat je terugkomt.
Durf jij te beweren dat Vlaanderen geen land is, ventje :evil:


:wink:

solidarnosc
29 december 2003, 14:19
Wales is geen land? Mwaha! Ga dat daar eens vertellen. Benieuwd in welke staat je terugkomt.

Voor de Welshmen is dit wel zo, wat hun goed recht is. Maar officieel is het dit niet en behoord het tot het Verenigd Koninkrijk.


Je begrijpt het niet hé. Het VK is een unie van drie landen die ooit onafhankelijk waren nml. Engeland, Wales en Schotland. Sussex, Yorkshire, ........zijn regio's.

Eigenlijk hoort daar ook N-Ierland bij maar dat is een complex geval, maar ze hebben ook hun eigen team.

The Union Jack is trouwens een fusie van de Engelse en Schotse vlag.

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:22
Je begrijpt het niet hé. Het VK is een unie van drie landen die ooit onafhankelijk waren nml. Engeland, Wales en Schotland. Sussex, Yorkshire, ........zijn regio's.


En noord-ierland is een regio en heeft ook een eigen voetbalteam. Trouwens, Vlaanderen was ook ooit onafhankelijk. :wink:

Vlaamse groeten

Erwin

solidarnosc
29 december 2003, 14:24
Je begrijpt het niet hé. Het VK is een unie van drie landen die ooit onafhankelijk waren nml. Engeland, Wales en Schotland. Sussex, Yorkshire, ........zijn regio's.


En noord-ierland is een regio en heeft ook een eigen voetbalteam. Trouwens, Vlaanderen was ook ooit onafhankelijk. :wink:

Vlaamse groeten

Erwin

Waneer dat? Geef me een keertje één periode waarin Vlaanderen onafhankelijk was. Je moet trouwens al erg veel fantasie hebben om het historische Vlaanderen te vergelijken met wat we nu Vlaanderen noemen.

Zeno!
29 december 2003, 14:25
The Union Jack is trouwens een fusie van de Engelse en Schotse vlag.

En welke vlag hangt er aan het gebouw van de VN?

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:26
En noord-ierland is een regio en heeft ook een eigen voetbalteam. Trouwens, Vlaanderen was ook ooit onafhankelijk. :wink:

Vlaamse groeten

Erwin

Waneer dat? Geef me een keertje één periode waarin Vlaanderen onafhankelijk was. Je moet trouwens al erg veel fantasie hebben om het historische Vlaanderen te vergelijken met wat we nu Vlaanderen noemen.

De grenzen lagen iets anders maar dat was met Schotland ook zo. Als u niet gelooft dat Vlaanderen ooit onafhankelijk was dan moet u eens gaan zoeken in de periode van voor Gwijde van Dampierre.

Vlaanderen

Erwin

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:27
The Union Jack is trouwens een fusie van de Engelse en Schotse vlag.

Allemaal goed en wel, maar ik zie daar toch niets in van de Welshe vlag.

Vlaamse groeten

Erwin

12 sec. of numarx
29 december 2003, 14:27
En welke vlag hangt er aan het gebouw van de VN?
Heel erg vaak deze. ;)

http://www.essex.ac.uk/armedcon/images/international/flag/united_nations_flag.jpg

solidarnosc
29 december 2003, 14:29
Waneer dat? Geef me een keertje één periode waarin Vlaanderen onafhankelijk was. Je moet trouwens al erg veel fantasie hebben om het historische Vlaanderen te vergelijken met wat we nu Vlaanderen noemen.

De grenzen lagen iets anders maar dat was met Schotland ook zo. Als u niet gelooft dat Vlaanderen ooit onafhankelijk was dan moet u eens gaan zoeken in de periode van voor Gwijde van Dampierre.

Vlaanderen

Erwin

1)Dampierre was een onderaannemer van de Franse koning. 2)De grenzen lagen iets anders? Dat kan je wel stellen ja. :wink: De helft van wat we nu Vlaanderen noemen heeft historisch niets met Vlaanderen te maken en de helft van het historische Vlaanderen ligt in Frankrijk en Nederland. In Schotland en Wales zijn die veranderingen veel beperkter.

solidarnosc
29 december 2003, 14:31
The Union Jack is trouwens een fusie van de Engelse en Schotse vlag.

Allemaal goed en wel, maar ik zie daar toch niets in van de Welshe vlag.

Vlaamse groeten

Erwin


Nope. Als ik me niet vergis vormde Wales toen al een unie met Engeland. Wales is het kleine broertje van de drie. Wales is ook veel nauwer verbonden met Engeland dan Schotland met Engeland.

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:31
De grenzen lagen iets anders maar dat was met Schotland ook zo. Als u niet gelooft dat Vlaanderen ooit onafhankelijk was dan moet u eens gaan zoeken in de periode van voor Gwijde van Dampierre.

Vlaanderen

Erwin

1)Dampierre was een onderaannemer van de Franse koning. 2)De grenzen lagen iets anders? Dat kan je wel stellen ja. :wink: De helft van wat we nu Vlaanderen noemen heeft historisch niets met Vlaanderen te maken en de helft van het historische Vlaanderen ligt in Frankrijk en Nederland. In Schotland en Wales zijn die veranderingen veel beperkter.

Ik zei ook: van voor Dampierre. :wink:
Trouwens, nu we toch over historische achtergronden van staten hebben: waarop beroepen zij die zeggen dat er een Belgische nationale ploeg moet blijven zich?

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:33
Allemaal goed en wel, maar ik zie daar toch niets in van de Welshe vlag.

Vlaamse groeten

Erwin


Nope. Als ik me niet vergis vormde Wales toen al een unie met Engeland. Wales is het kleine broertje van de drie.

U geeft dus toe dat Wales tot Engeland behoort? Toch hebben zei een voetbalploeg.

Vlaamse groeten

Erwin

solidarnosc
29 december 2003, 14:33
1)Dampierre was een onderaannemer van de Franse koning. 2)De grenzen lagen iets anders? Dat kan je wel stellen ja. :wink: De helft van wat we nu Vlaanderen noemen heeft historisch niets met Vlaanderen te maken en de helft van het historische Vlaanderen ligt in Frankrijk en Nederland. In Schotland en Wales zijn die veranderingen veel beperkter.

Ik zei ook: van voor Dampierre. :wink:
Trouwens, nu we toch over historische achtergronden van staten hebben: waarop beroepen zij die zeggen dat er een Belgische nationale ploeg moet blijven zich?

Vraag dat maar aan de BUB. Zal hen een beetje afleiden van de interne strubbelingen. :wink:

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:34
Ik zei ook: van voor Dampierre. :wink:
Trouwens, nu we toch over historische achtergronden van staten hebben: waarop beroepen zij die zeggen dat er een Belgische nationale ploeg moet blijven zich?

Vraag dat maar aan de BUB. Zal hen een beetje afleiden van de interne strubbelingen. :wink:

Neen, ik vraag het aan u. U pleit tenslotte voor een Belgische nationale ploeg.

Vlaamse groeten

Erwin

solidarnosc
29 december 2003, 14:37
Vraag dat maar aan de BUB. Zal hen een beetje afleiden van de interne strubbelingen. :wink:

Neen, ik vraag het aan u. U pleit tenslotte voor een Belgische nationale ploeg.

Vlaamse groeten

Erwin


:lol: Waar lees je dat? Neen eigenlijk vind ik dat Brugge ons internationaal moet vertegenwoordigen. :wink:

Vlaamse Leeuw
29 december 2003, 14:37
Neen, ik vraag het aan u. U pleit tenslotte voor een Belgische nationale ploeg.

Vlaamse groeten

Erwin


:lol: Waar lees je dat? Neen eigenlijk vind ik dat Brugge ons internationaal moet vertegenwoordigen. :wink:

Club Brugge is alleszins een heel goede ploeg die tenminste Europees overwinterd.

solidarnosc
29 december 2003, 14:39
:lol: Waar lees je dat? Neen eigenlijk vind ik dat Brugge ons internationaal moet vertegenwoordigen. :wink:

Club Brugge is alleszins een heel goede ploeg die tenminste Europees overwinterd.


Ja kan je niet van die Brabanders daar in Brussel zeggen. :wink:

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:40
Neen, ik vraag het aan u. U pleit tenslotte voor een Belgische nationale ploeg.

Vlaamse groeten

Erwin


:lol: Waar lees je dat? Neen eigenlijk vind ik dat Brugge ons internationaal moet vertegenwoordigen. :wink:

Maar dan mag de Mendoza niet mee doen é. Trouwens, we hebben al een nationale ploeg in de Belgische competitie (nl. Beveren AKA Ivoorkust) en twee nationale ploegen voor zo'n kleine competitie, dat gaat de FIFA niet willen ze.

Vlaamse groeten

Erwin

Vlaamse Leeuw
29 december 2003, 14:41
Club Brugge is alleszins een heel goede ploeg die tenminste Europees overwinterd.


Ja kan je niet van die Brabanders daar in Brussel zeggen. :wink:

:lol:

solidarnosc
29 december 2003, 14:42
:lol: Waar lees je dat? Neen eigenlijk vind ik dat Brugge ons internationaal moet vertegenwoordigen. :wink:

Maar dan mag de Mendoza niet mee doen é. Trouwens, we hebben al een nationale ploeg in de Belgische competitie (nl. Beveren AKA Ivoorkust) en twee nationale ploegen voor zo'n kleine competitie, dat gaat de FIFA niet willen ze.

Vlaamse groeten

Erwin

Dan maken we er gewoon een Bruggeling van. Ik wil hem best de Brugsche nationaleit geven. :wink:

solidarnosc
29 december 2003, 14:43
:lol: Waar lees je dat? Neen eigenlijk vind ik dat Brugge ons internationaal moet vertegenwoordigen. :wink:

Maar dan mag de Mendoza niet mee doen é. Trouwens, we hebben al een nationale ploeg in de Belgische competitie (nl. Beveren AKA Ivoorkust) en twee nationale ploegen voor zo'n kleine competitie, dat gaat de FIFA niet willen ze.

Vlaamse groeten

Erwin

Dan maken we er gewoon een Bruggeling van. Ik wil hem best de Brugsche nationaliteit geven. :wink:

Vlaamse Leeuw
29 december 2003, 14:45
Maar dan mag de Mendoza niet mee doen é. Trouwens, we hebben al een nationale ploeg in de Belgische competitie (nl. Beveren AKA Ivoorkust) en twee nationale ploegen voor zo'n kleine competitie, dat gaat de FIFA niet willen ze.

Vlaamse groeten

Erwin

Dan maken we er gewoon een Bruggeling van. Ik wil hem best de Brugsche nationaliteit geven. :wink:

Dit kunnen we dan wel doen, maar wat doen we dan met Bengt Saeternes, Rune Lange, ... - m.a.w. de Noren?

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:45
Maar dan mag de Mendoza niet mee doen é. Trouwens, we hebben al een nationale ploeg in de Belgische competitie (nl. Beveren AKA Ivoorkust) en twee nationale ploegen voor zo'n kleine competitie, dat gaat de FIFA niet willen ze.

Vlaamse groeten

Erwin

Dan maken we er gewoon een Bruggeling van. Ik wil hem best de Brugsche nationaliteit geven. :wink:

En da's dan ne communist. Hij wilt Brugge onafhankelijk maken! :wink:
We kunnen hem Vlaming maken maar dan nog mag hij niet spelen omdat hij al interlands voor Peru heeft gespeeld.

Vlaamse groeten

Erwin

solidarnosc
29 december 2003, 14:47
Dan maken we er gewoon een Bruggeling van. Ik wil hem best de Brugsche nationaliteit geven. :wink:

En da's dan ne communist. Hij wilt Brugge onafhankelijk maken! :wink:
We kunnen hem Vlaming maken maar dan nog mag hij niet spelen omdat hij al interlands voor Peru heeft gespeeld.

Vlaamse groeten

Erwin


Ik vind dat ieder volk het recht heeft om over haar eigen lot te beschikken. Zo ook het Brugsche. Of denk je dat we het Antwèèèèèrps cultuurimperialisme zullen blijven slikken. :wink:

Kotsmos
29 december 2003, 14:48
het valt altijd te proberen.

Vind ik maar een zwakke reden om heel het systeem te gaan reorganiseren.

Dit jaar ging het niet onder andere ook omdat er kliekjes bestonden binnen het nationale team.


Colin is een zeikerd.

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:54
het valt altijd te proberen.

Vind ik maar een zwakke reden om heel het systeem te gaan reorganiseren.

Leren lezen Kotsmos, er stonden een hele boel argumenten, u heeft dit gewoon uit zijn context geplukt.

Dit jaar ging het niet onder andere ook omdat er kliekjes bestonden binnen het nationale team.


Colin is een zeikerd.

Een zeer sterk argument. :roll:

Vlaamse groeten

Erwin

Groot Bakkes
29 december 2003, 14:55
Ik vind dat ieder volk het recht heeft om over haar eigen lot te beschikken.

U geeft dus toe dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden?

Vlaamse groeten

Erwin

Dimitri
29 december 2003, 14:55
Wales is geen land? Mwaha! Ga dat daar eens vertellen. Benieuwd in welke staat je terugkomt.
Is Vlaanderen dan geen 'land'? Ga maar eens kijken welke van de twee meer autonomie heeft, Wales of Vlaanderen.

Ook de Faroëreilanden hebben trouwens een eigen ploeg, terwijl ze nog steeds een onderdeel zijn van Denemarken. Hetzelfde geldt voor de Nederlandse Antillen en Aruba, hoewel die uiteraard in Noord-Amerika uitkomen.

Nr.10
29 december 2003, 14:56
Ik vind dat ieder volk het recht heeft om over haar eigen lot te beschikken. Zo ook het Brugsche. Of denk je dat we het Antwèèèèèrps cultuurimperialisme zullen blijven slikken. :wink:
Brugge kan mijn kloten kussen. Da's een ploeg van over de Schelde. Wij van rechteroever staan daar ver boven.

Kotsmos
29 december 2003, 14:58
Colin is een zeikerd.

Een zeer sterk argument. :roll:

Vlaamse groeten

Erwin

Tis dat het niet waar is he. Die man geeft geen commentaar, maar louter kritiek. Als je er je job van maakt om uw onderwerp af te breken, ben je een zeikerd. Argumentatie genoeg? Komt dan nog eens bij dat hij het niet kan laten om het voetbal zelf compleet naar de achtergrond te schuiven, en telkens weer te vitten op vermeende ruzies, arrogante spelers, dictatoriale trainers en dergelijke meer. Allemaal aan hem persoonlijk meegedeeld door de spelers en trainers zelf. Maar wel allemaal "off te record", kendet. Riooljournalistiek, punt.

Groot Bakkes
29 december 2003, 15:08
Een zeer sterk argument. :roll:

Vlaamse groeten

Erwin

Tis dat het niet waar is he. Die man geeft geen commentaar, maar louter kritiek. Als je er je job van maakt om uw onderwerp af te breken, ben je een zeikerd. Argumentatie genoeg? Komt dan nog eens bij dat hij het niet kan laten om het voetbal zelf compleet naar de achtergrond te schuiven, en telkens weer te vitten op vermeende ruzies, arrogante spelers, dictatoriale trainers en dergelijke meer. Allemaal aan hem persoonlijk meegedeeld door de spelers en trainers zelf. Maar wel allemaal "off te record", kendet. Riooljournalistiek, punt.

U schiet op de boodschapper (in dit geval Colin) om de boodschap te ontkrachtigen. Het is niet omdat Colin iets zegt dat het per se zever moet zijn é.

Vlaamse groeten

Erwin

Kotsmos
29 december 2003, 15:12
Het is woord tegen woord. Als je het aan de spelers zelf vraagt, blijkt er meestal niks aan de hand te zijn. Zij kunnen natuurlijk gewoon liegen, maar mijn gezond verstand zegt mij dat als het Belgisch voetbal er echt zo slecht voorstaat als Colin constant doet uitschijnen (en dat is heel, heel slecht), de bom al lang was gebarsten. Een hoop bommen zelf. Hij is gewoon niet geloofwaardig.

Groot Bakkes
29 december 2003, 15:17
Maar mijn gezond verstand zegt mij dat als het Belgisch voetbal er echt zo slecht voorstaat als Colin constant doet uitschijnen (en dat is heel, heel slecht).


Waar zie je mij zeggen dat het zo slecht is als Colin wel zegt.
Maar het is slecht, we hebben niet eens barrage gespeeld.

Vlaamse groeten

Erwin

solidarnosc
29 december 2003, 15:23
Ik vind dat ieder volk het recht heeft om over haar eigen lot te beschikken.

U geeft dus toe dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden?

Vlaamse groeten

Erwin

Waar zou ik dat nu weer geschreven hebben?

Groot Bakkes
29 december 2003, 15:32
Ik vind dat ieder volk het recht heeft om over haar eigen lot te beschikken. Zo ook het Brugsche. Of denk je dat we het Antwèèèèèrps cultuurimperialisme zullen blijven slikken. :wink:

Hier.

Het Skill Effect
29 december 2003, 15:34
Kan je de huidige nationale ploeg eens uit nieuwsgierigheid in twee delen en de namen tegenover elkaar zetten?

Ik wil wel eens weten welke ploeg het sterkste zou zijn! :wink:

Vlaamse Leeuw
29 december 2003, 15:35
Kan je de huidige nationale ploeg eens uit nieuwsgierigheid in twee delen en de namen tegenover elkaar zetten?

Ik wil wel eens weten welke ploeg het sterkste zou zijn! :wink:

Dit lijkt me een goed idee.

Groot Bakkes
29 december 2003, 15:41
Kan je de huidige nationale ploeg eens uit nieuwsgierigheid in twee delen en de namen tegenover elkaar zetten?

Ik wil wel eens weten welke ploeg het sterkste zou zijn! :wink:

Ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat zou mooi zijn, een zee van leeuwen en aan de andere kant een zee van hanen. En achteraf verbroederen we bij een potje Belgische-vlaggen-in-de-fik-steken en een goeie pint.

Nr.10
29 december 2003, 15:41
Kan je de huidige nationale ploeg eens uit nieuwsgierigheid in twee delen en de namen tegenover elkaar zetten?
Waarom wil je dat ? Een kinderwens ?

Vlaamse Leeuw
29 december 2003, 15:41
Kan je de huidige nationale ploeg eens uit nieuwsgierigheid in twee delen en de namen tegenover elkaar zetten?

Ik wil wel eens weten welke ploeg het sterkste zou zijn! :wink:

Ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat zou mooi zijn, een zee van leeuwen en aan de andere kant een zee van hanen. En achteraf verbroederen we bij een potje Belgische-vlaggen-in-de-fik-steken en een goeie pint.

:lol:

Het Skill Effect
29 december 2003, 15:42
Kan je de huidige nationale ploeg eens uit nieuwsgierigheid in twee delen en de namen tegenover elkaar zetten?
Waarom wil je dat ? Een kinderwens ?Mijn kinderwens was zelf rode duivel worden! :oops: :lol:

Ik ben gewoon ineuwsgierig of de splitsing wel voordelig zou uitkomen!

Suits You, Sir!
29 december 2003, 15:42
Moet er dan ook een Brusselse ploeg komen?

Groot Bakkes
29 december 2003, 15:43
Moet er dan ook een Brusselse ploeg komen?

Neen, die spelen gewoon volgens hun taal.

Vlaamse groeten

Erwin

Het Skill Effect
29 december 2003, 15:43
Kan je de huidige nationale ploeg eens uit nieuwsgierigheid in twee delen en de namen tegenover elkaar zetten?

Ik wil wel eens weten welke ploeg het sterkste zou zijn! :wink:

Ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat zou mooi zijn, een zee van leeuwen en aan de andere kant een zee van hanen. En achteraf verbroederen we bij een potje Belgische-vlaggen-in-de-fik-steken en een goeie pint.
Ga je de uitdaging aan? :wink:

Nr.10
29 december 2003, 15:44
Dat zou mooi zijn, een zee van leeuwen en aan de andere kant een zee van hanen. En achteraf verbroederen we bij een potje Belgische-vlaggen-in-de-fik-steken en een goeie pint.
Ik denk dat er iets anders in uwe kop zit als verbroederen.

Groot Bakkes
29 december 2003, 15:45
Ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat zou mooi zijn, een zee van leeuwen en aan de andere kant een zee van hanen. En achteraf verbroederen we bij een potje Belgische-vlaggen-in-de-fik-steken en een goeie pint.
Ga je de uitdaging aan? :wink:

Natuurlijk, en voor de match spelen we de Vlaamse leeuw en de Waalse hymne (weet iemand hoe dat gaat?).

Vlaamse groeten

Erwin

Groot Bakkes
29 december 2003, 15:46
Dat zou mooi zijn, een zee van leeuwen en aan de andere kant een zee van hanen. En achteraf verbroederen we bij een potje Belgische-vlaggen-in-de-fik-steken en een goeie pint.
Ik denk dat er iets anders in uwe kop zit als verbroederen.

Haha, ik ben echt geen hooligan ze. Kheb er ook het postuur ni voor :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: .

Vlaamse groeten

Erwin

solidarnosc
29 december 2003, 15:47
Ik vind dat ieder volk het recht heeft om over haar eigen lot te beschikken. Zo ook het Brugsche. Of denk je dat we het Antwèèèèèrps cultuurimperialisme zullen blijven slikken. :wink:

Hier.

Recht hebben is één ding. Er gebruik van maken is een andere discussie.

Het Skill Effect
29 december 2003, 15:48
Walter BASEGGIO
Jonathan BLONDEL
Thomas BUFFEL
Koen DAERDEN
Philippe CLEMENT
Glen DE BOECK
Olivier DE COCK
Eric DEFLANDRE
Olivier DESCHACHT
Geert DE VLIEGER
Didier DHEEDENE
Gaëtan ENGLEBERT
Bart GOOR
Marc HENDRIKX
Frédéric HERPOEL
Vincent KOMPANY
Erwin LEMMENS
Sandy MARTENS
Emile MPENZA
Mbo MPENZA
Bob PEETERS
Jacky PEETERS
Cédric ROUSSEL
Timmy SIMONS
Tom SOETAERS
Wesley SONCK
Bernd THIJS
Stefaan TANGHE
Joos VALGAEREN
Daniël VAN BUYTEN
Jelle VAN DAMME
Franky VANDENDRIESSCHE
Yves VANDERHAEGHE
Nico VAN KERCKHOVEN
Peter VAN DER HEYDEN
Joris VAN HOUT
Peter VAN HOUDT
Sven VERMANT
Stijn VREVEN
Jonathan WALASIAK

Veel knutselplezier! :wink:

Groot Bakkes
29 december 2003, 15:50
Hier.

Recht hebben is één ding. Er gebruik van maken is een andere discussie.

Dat is hypocriet. Dat is hetzelfde als zeggen: Alle burgers hebbenstemrecht maar ge moogt niet gaan stemmen want daar moet nog over gediscussiërd worden. :?

Groot Bakkes
29 december 2003, 15:51
Walter BASEGGIO
Jonathan BLONDEL
Thomas BUFFEL
Koen DAERDEN
Philippe CLEMENT
Glen DE BOECK
Olivier DE COCK
Eric DEFLANDRE
Olivier DESCHACHT
Geert DE VLIEGER
Didier DHEEDENE
Gaëtan ENGLEBERT
Bart GOOR
Marc HENDRIKX
Frédéric HERPOEL
Vincent KOMPANY
Erwin LEMMENS
Sandy MARTENS
Emile MPENZA
Mbo MPENZA
Bob PEETERS
Jacky PEETERS
Cédric ROUSSEL
Timmy SIMONS
Tom SOETAERS
Wesley SONCK
Bernd THIJS
Stefaan TANGHE
Joos VALGAEREN
Daniël VAN BUYTEN
Jelle VAN DAMME
Franky VANDENDRIESSCHE
Yves VANDERHAEGHE
Nico VAN KERCKHOVEN
Peter VAN DER HEYDEN
Joris VAN HOUT
Peter VAN HOUDT
Sven VERMANT
Stijn VREVEN
Jonathan WALASIAK

Veel knutselplezier! :wink:

Zet dat even bij Koetjes en Kalfjes en morgen krijgde mijn team genaamd 'De leeuwen'

Vlaamse groeten

Erwin

Vlaamse Leeuw
29 december 2003, 15:53
Veel knutselplezier! :wink:

Zet dat even bij Koetjes en Kalfjes en morgen krijgde mijn team genaamd 'De leeuwen'

Vlaamse groeten

Erwin

De Vlaamse ploeg: De Leeuwen
De Waalse ploeg: De Hanen

:lol:

Nr.10
29 december 2003, 15:55
Veel knutselplezier! :wink:
Ja, id, veel plezier.

Nr.10
29 december 2003, 15:57
Ik denk dat er iets anders in uwe kop zit als verbroederen.

Haha, ik ben echt geen hooligan ze. Kheb er ook het postuur ni voor :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Houdt ge wel van voetbal ? Ik ken er die met andere bedoelingen naar sportevenementen gaan.

Groot Bakkes
29 december 2003, 16:00
Haha, ik ben echt geen hooligan ze. Kheb er ook het postuur ni voor :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Houdt ge wel van voetbal ? Ik ken er die met andere bedoelingen naar sportevenementen gaan.

Tuurlijk hou ik van voetbal, ik speel het zelf. :wink:
Ik dacht gewoon dat u insinueerde dat ik de boel daar kort en klein wou slaan. En dat verbroederen achteraf da's gewoon 'den derden helft' zoals ze dat noemen. :lol:

Nr.10
29 december 2003, 16:01
Uit uw onderschrift, avatar én nick zou je andere dingen kunnen afleiden.

Groot Bakkes
29 december 2003, 16:02
Uit uw onderschrift, avatar én nick zou je andere dingen kunnen afleiden.

Wat leidt u daaruit af?

solidarnosc
29 december 2003, 16:17
Recht hebben is één ding. Er gebruik van maken is een andere discussie.

Dat is hypocriet. Dat is hetzelfde als zeggen: Alle burgers hebbenstemrecht maar ge moogt niet gaan stemmen want daar moet nog over gediscussiërd worden. :?

Dan kent u ons rechtssysteem nog niet zeker. :wink: Nu ik zie de noodzaak niet.

Luddo
29 december 2003, 16:21
Stel je voor dat een Vlaamse ploeg van het veld gespeeld wordt door "le muscle Wallon"! :D

Groot Bakkes
29 december 2003, 17:46
Stel je voor dat een Vlaamse ploeg van het veld gespeeld wordt door "le muscle Wallon"! :D

Dan zal uwe nonkel Leon blij zijn. :wink:

Vlaamse groeten

Erwin

Vanman
29 december 2003, 18:15
ik heb nog niet de volledige topic gelezen omdat dit onderwerp me maar matig interesseert. Wél heb ik de eerste pagina's gelezen over V.K. en Enge-land en Schot-land en dat Vlaanderen niet hetzelfde is. Dé oplossing: Vlaander-land! (hopelijk is 't nog niet eerder gezegd want dan is't nogal idioot.., mwa, nu eigelijk ook al :roll: :lol: )

Dies
29 december 2003, 18:41
Deze vraag wordt steeds meer gesteld in voetbalkringen.
Nu ben ik toevallig wel redelijk vertrouwd met dat wereldje en ik kan echt niet anders dan vragen waar u deze waangedachte vandaan haalt? Ik heb, uitgezonderd enkele excentriekelingen, nog nooit iemand daarvoor weten pleiten hoor?! Ik zie er trouwens ook helemaal geen voordeel in, integendeel.

Jan van den Berghe
29 december 2003, 18:53
Je kan VK moeilijk met België vergelijken. België is toch ook geen verenigd koninkrijk maar gewoon een koninkrijk? :wink:

België is wel een federale staat, waar de deelgebieden een veel verder gaande bevoegdheid hebben dan bijvoorbeeld de regionale parlementen van Wales en Schotland.

Dus: waarom niet?

Jan van den Berghe
29 december 2003, 18:54
Ik zie er trouwens ook helemaal geen voordeel in, integendeel.

Wat bedoelt u met die "integendeel"?

Luddo
29 december 2003, 20:42
Stel je voor dat een Vlaamse ploeg van het veld gespeeld wordt door "le muscle Wallon"! :D

Dan zal uwe nonkel Leon blij zijn. :wink:

Vlaamse groeten

Erwin

Mijnen nonkel Leon gaat in de aanval staan, als rechtsbuiten!
En zijn Légion Wallonië wordt de Waalse spionkop! :D

pibo®
29 december 2003, 20:49
Wales is geen land? Mwaha! Ga dat daar eens vertellen. Benieuwd in welke staat je terugkomt.




Zeg in mijn gezicht eens dat Vlaanderen niet onafhankelijk kan zijn , dan kom je helemaal nimeer terug :twisted:

William
29 december 2003, 21:19
Ik zou het wel leuk vinden, natuurlijk. :wink:

De Vlaamse regering, die toch constant bezig is over "Vlaanderen bekend maken in de wereld", zou dit moeten steunen. Er is toch geen Belgisch minister van sport meer! Eigenlijk zou het de logoca zelve zijn, aangezien het sportbeleid reeds gesplitst is.

De Fifa zou dit nooit pikken. Voor hen is Vlaanderen geen land maar een regio in tegenstelling tot Schot-land. GB is ook the home of football en de eerste interlands werden er gespeeld tussen Engeland en Schotland.

Ah ja, dus het Pajottenland, het Meetjesland, de Westland :lol: zijn dus ook apparte landen en moeten ook een apparte voetbalploeg hebben?
Zowel Vlaanderen als Engeland, schotland, Wales, zijn apparte regio's, gewesten in Europa die aparte voetbalploegen moeten hebben. Of daar nu een 'land' of geen 'land' achter staat! :roll:

Je kan VK moeilijk met België vergelijken. België is toch ook geen verenigd koninkrijk maar gewoon een koninkrijk?

Euh, euh Verenigd Koninkrijk wil niet zeggen dat deze gewesten alle 4 een koning hebben hé :roll: Al mss ooit van een Schotse Koning gehoord?
Er is maar één koningin in het verenigd Koninkrijk en dat is Queen Elizabeth die regeert over de 4 regio's in het Verenigd Koninkrijk.

Dus uw argument slaagt op niets!!

Dies
29 december 2003, 21:21
Dat ik er meer nadelen aan verbonden zie dan voordelen :wink:

Nadelen:
- je keuzemogelijkheden voor je 'nationale' elftal worden kleiner (hier hoeft niet echt uitleg bij hoop ik)
- het valt in twijfel te trekken of UEFA en FIFA dit zouden aanvaarden, daar deze voorstellen als de BENELIGA voorheen ook reeds hebben afgevuurd.
- ook voor de voetbalclub's zal dit enkel nadelen met zich meebrengen: minder (interessante) duels, een lagere coëfficiënt (dit wil ik wel eventjes verduidelijken indien nodig), ...

En voordelen: ?

Jan van den Berghe
29 december 2003, 21:22
De Fifa zou dit nooit pikken. Voor hen is Vlaanderen geen land maar een regio in tegenstelling tot Schot-land. GB is ook the home of football en de eerste interlands werden er gespeeld tussen Engeland en Schotland.

Blijkbaar weet u niet dat ook Wales een eigen rugbyploeg heeft, net als Schotland en Engeland. Is het misschien ook Welsh-land of zoiets???

Nr.10
29 december 2003, 21:30
Catalonië, Baskenland, Bretagne, Beieren, Friesland, ... LAAT MAAR zegt iedere rechtgeaarde en welgemeende voetballiefhebber.

Jan van den Berghe
29 december 2003, 21:31
Catalonië, Baskenland, Bretagne, Beieren, Friesland, ... LAAT MAAR zegt iedere rechtgeaarde en welgemeende voetballiefhebber.

Waarom? Hoe meer ploegen, hoe langer de competitie duurt, hoe meer vreugde in voetballand.

Nr.10
29 december 2003, 21:41
Catalonië, Baskenland, Bretagne, Beieren, Friesland, ... LAAT MAAR zegt iedere rechtgeaarde en welgemeende voetballiefhebber.
Waarom? Hoe meer ploegen, hoe langer de competitie duurt, hoe meer vreugde in voetballand.
Uit je reactie alleen al kan ik afleiden dat je helemaal niets van voetbal begrijpt. Voetbal draait niet om lange competities, om veel matchen. In voetbal draait het om voetbal. Als Ronaldo een pass geeft aan Beckham, dan wordt er maar één taal gesproken, de universele taal van het voetbal. Een taal die overal begrepen en gesproken wordt.

Philips Inc.
29 december 2003, 21:43
Je kan VK moeilijk met België vergelijken. België is toch ook geen verenigd koninkrijk maar gewoon een koninkrijk? :wink:

Federaal koninkrijk ...

Philips Inc.
29 december 2003, 21:45
Catalonië, Baskenland, Bretagne, Beieren, Friesland, ... LAAT MAAR zegt iedere rechtgeaarde en welgemeende voetballiefhebber.

Allemaal een voetbalploeg, dan kunnen we op het plein ons ongenoegen uitleven :lol:

Peace
29 december 2003, 21:52
Zou het echt helpen indien beide landshelften elk een eigen voetbalploeg hebben.

Volgens mij zitten er na korte tijd meer Vlamingen in de waalse ploeg en en meer walen in de Vlaamse ploeg en kunnen wij nog niet beoordelen wie de beste spelers heeft.

Zien wij niet hetzelfde in al de ploegen uit de eerste klasse e.d. ik heb vaak meer de indruk dat daar een of andere Afrikaanse ploeg aan het spelen is dan een Belgische ploeg.

Philips Inc.
29 december 2003, 22:01
Zou het echt helpen indien beide landshelften elk een eigen voetbalploeg hebben.

Volgens mij zitten er na korte tijd meer Vlamingen in de waalse ploeg en en meer walen in de Vlaamse ploeg en kunnen wij nog niet beoordelen wie de beste spelers heeft.

Zien wij niet hetzelfde in al de ploegen uit de eerste klasse e.d. ik heb vaak meer de indruk dat daar een of andere Afrikaanse ploeg aan het spelen is dan een Belgische ploeg.

Weet je trouwens dat een derde van de Walen Vlaamse voorouders hebben. Jezou het ze niet geven :wink: :lol: ...

LA'er
30 december 2003, 02:22
Ik zou het niet erg vinden moest er een apparte Vlaamse en Waalse ploeg komen.

Ik wel, hoe moeilijk is het nu al niet om goede spelers te vinden voor ons nationaal elftal? Of gewone clubs zelfs? Al dat gezever van Waalse en Vlaamse ploegen. Er is nu één ding dat Walen en Vlamingen wat bij elkaar brengt, iets dat voor een beetje eenheid en waardoor we ons Belgen voelen en soms wel eens mogen voelen en dat willen jullie dan nog eens gaan scheiden?

Sport is nu iets waar Vlamingen en Walen moeten van afblijven maar waar Bruggelingen, Antwerpenaren, Luikenaars,... en Belgen zich in moeten kunnen vinden. Zonder al dat nationalistisch gezever.

Patriot!
30 december 2003, 02:29
Belachelijkste poll OOIT.

Vlaamse Leeuw
30 december 2003, 10:17
Ik wel, hoe moeilijk is het nu al niet om goede spelers te vinden voor ons nationaal elftal? Of gewone clubs zelfs? Al dat gezever van Waalse en Vlaamse ploegen.

Dit is geen gezever.


Er is nu één ding dat Walen en Vlamingen wat bij elkaar brengt, iets dat voor een beetje eenheid en waardoor we ons Belgen voelen en soms wel eens mogen voelen en dat willen jullie dan nog eens gaan scheiden?

Ik voel me door de Belgische voetbalploeg niet meer Belg.


Sport is nu iets waar Vlamingen en Walen moeten van afblijven maar waar Bruggelingen, Antwerpenaren, Luikenaars,... en Belgen zich in moeten kunnen vinden. Zonder al dat nationalistisch gezever.

Op dit ogelbik zijn er reeds een heleboel sportbevoegdheden gesplitst. Zo hebben de verschillende gemeenschappen hun ministers van sport.

Quicky
30 december 2003, 12:02
Een Vlaamse team zou inderdaad wel leuk zijn denk, want eerlijk gezegd zouden we de Waalse spelers niet echt missen, kwa niveau blijft alles dus zo ongeveer hetzelfde, maar de sfeer zou wel heel wa leuker zijn om er naar te gaan kijken. In het begin van de match uit volle borst de Vlaamse Leeuw zingen, dat zou pas machtig zijn...

Philips Inc.
30 december 2003, 12:13
Een Vlaamse team zou inderdaad wel leuk zijn denk, want eerlijk gezegd zouden we de Waalse spelers niet echt missen, kwa niveau blijft alles dus zo ongeveer hetzelfde, maar de sfeer zou wel heel wa leuker zijn om er naar te gaan kijken. In het begin van de match uit volle borst de Vlaamse Leeuw zingen, dat zou pas machtig zijn...

Hoeveel walen spelen er eigelijk in de Belgische ploeg ....


En hoeveel waalse ploegen in 1e klasse ...

Tegendradigaard
30 december 2003, 12:23
Standard Luik
La Louviere
Sp. Failitte Charleroi
Elio Di Mons

Dat zal het zowat zijn zeker ?

Vlaamse Leeuw
30 december 2003, 12:29
Hoeveel walen spelen er eigelijk in de Belgische ploeg ....

Vlamingen (34 ---> 85%)
Jonathan Blondel
Thomas Buffel
Koen Daerden
Philippe Clement
Glen De Boeck
Olivier De Cock
Eric Deflandre
Olivier Deschacht
Geert De Vlieger
Didier Dheedene
Gaëtan Englebert
Bart Goor
Marc hendrikx
Frédéric herpoel
Erwin Lemmens
Sandy Martens
Bob Peeters
Jacky Peeters
Timmy Simons
Tom Soutaers
Wesley Sonck
Bernd thijs
Stefaan Tanghe
Joos Valgaeren
Daniël Van Buyten
Jelle Van Damme
Franky Vandendriessche
Yves Vanderhaeghe
Nico Van Kerckhoven
Peter Van Der Heyden
Joris Van Hout
Peter Van Houdt
Sven Vermant
Stijn Vreven

Walen (6 ---> 15%)
Walter Baseggio
Vincent Kompany
Emile Mpenza
Mbo Mpenza
Cédric Roussel
Jonathan Walasiak




En hoeveel waalse ploegen in 1e klasse ...

Vlaamse ploegen (13 ---> 72.2%)
Club Brugge
Racing Genk
Moeskroen
Sint-Truiden
Beveren
Westerlo
GBA
AA Gent
Cercle Brugge
Lierse
Lokeren
Heusden-Zolder
Antwerpen

Brusselse ploegen (1 ---> 5.6%)
Anderlecht

Waalse ploegen (4 ---> 22.2%)
Standard
La Louvière
Bergen
Charleroi

Tegendradigaard
30 december 2003, 12:33
Die zwarte Walen toch ......

Kompany, Mpenza's .....

A propos die Kompany spreekt een Nederlands waarvoor elke Waalse minister als die dat hoort zich heel ver in een hoekje mag steken en zich heel, maar dan ook heel diep schamen.
Allez toch de enkele keren dat ik hem Neddrlands heb horen spreken.

Quicky
30 december 2003, 12:40
Een Vlaamse team zou inderdaad wel leuk zijn denk, want eerlijk gezegd zouden we de Waalse spelers niet echt missen, kwa niveau blijft alles dus zo ongeveer hetzelfde, maar de sfeer zou wel heel wa leuker zijn om er naar te gaan kijken. In het begin van de match uit volle borst de Vlaamse Leeuw zingen, dat zou pas machtig zijn...

Hoeveel walen spelen er eigelijk in de Belgische ploeg ....


En hoeveel waalse ploegen in 1e klasse ...

Ik denk dat er al genoeg bewijzen zijn geleverd zeker dat het voetbal best zonder Wallonië kan...

Tegendradigaard
30 december 2003, 12:50
en buiten Standard dat de enige ploeg is die mee voor spektakel zorgt zijn de drie andere Waalse ploegen een schande voor de voetbalsport.

Allemaal voor de goal liggen, cattanacio, ....

Geeft mij dan maar de Germinal B en nog wat

Nr.10
30 december 2003, 13:17
Hoeveel walen spelen er eigelijk in de Belgische ploeg ....

Vlamingen (34 ---> 85%)
Jonathan Blondel
Thomas Buffel
Koen Daerden
Philippe Clement
Glen De Boeck
Olivier De Cock
Eric Deflandre
Olivier Deschacht
Geert De Vlieger
Didier Dheedene
Gaëtan Englebert
Bart Goor
Marc hendrikx
Frédéric herpoel
Erwin Lemmens
Sandy Martens
Bob Peeters
Jacky Peeters
Timmy Simons
Tom Soutaers
Wesley Sonck
Bernd thijs
Stefaan Tanghe
Joos Valgaeren
Daniël Van Buyten
Jelle Van Damme
Franky Vandendriessche
Yves Vanderhaeghe
Nico Van Kerckhoven
Peter Van Der Heyden
Joris Van Hout
Peter Van Houdt
Sven Vermant
Stijn Vreven

Walen (6 ---> 15%)
Walter Baseggio
Vincent Kompany
Emile Mpenza
Mbo Mpenza
Cédric Roussel
Jonathan Walasiak




En hoeveel waalse ploegen in 1e klasse ...

Vlaamse ploegen (13 ---> 72.2%)
Club Brugge
Racing Genk
Moeskroen
Sint-Truiden
Beveren
Westerlo
GBA
AA Gent
Cercle Brugge
Lierse
Lokeren
Heusden-Zolder
Antwerpen

Brusselse ploegen (1 ---> 5.6%)
Anderlecht

Waalse ploegen (4 ---> 22.2%)
Standard
La Louvière
Bergen
Charleroi
Je liegt er maar op los. Je kent niets van voetbal.

Vlaamse Leeuw
30 december 2003, 13:18
Vlamingen (34 ---> 85%)
Jonathan Blondel
Thomas Buffel
Koen Daerden
Philippe Clement
Glen De Boeck
Olivier De Cock
Eric Deflandre
Olivier Deschacht
Geert De Vlieger
Didier Dheedene
Gaëtan Englebert
Bart Goor
Marc hendrikx
Frédéric herpoel
Erwin Lemmens
Sandy Martens
Bob Peeters
Jacky Peeters
Timmy Simons
Tom Soutaers
Wesley Sonck
Bernd thijs
Stefaan Tanghe
Joos Valgaeren
Daniël Van Buyten
Jelle Van Damme
Franky Vandendriessche
Yves Vanderhaeghe
Nico Van Kerckhoven
Peter Van Der Heyden
Joris Van Hout
Peter Van Houdt
Sven Vermant
Stijn Vreven

Walen (6 ---> 15%)
Walter Baseggio
Vincent Kompany
Emile Mpenza
Mbo Mpenza
Cédric Roussel
Jonathan Walasiak






Vlaamse ploegen (13 ---> 72.2%)
Club Brugge
Racing Genk
Moeskroen
Sint-Truiden
Beveren
Westerlo
GBA
AA Gent
Cercle Brugge
Lierse
Lokeren
Heusden-Zolder
Antwerpen

Brusselse ploegen (1 ---> 5.6%)
Anderlecht

Waalse ploegen (4 ---> 22.2%)
Standard
La Louvière
Bergen
Charleroi
Je liegt er maar op los. Je kent niets van voetbal.

Indien u denkt dat het fout is, geef dan wel het juiste weer.

Jan van den Berghe
30 december 2003, 13:26
Je liegt er maar op los. Je kent niets van voetbal.

U wel dan?

Welnu, geef uw versie dan maar eens en weerleg de lange lijst namen. Aan u de eer.

Nr.10
30 december 2003, 13:26
Je liegt er maar op los. Je kent niets van voetbal.
Indien u denkt dat het fout is, geef dan wel het juiste weer.
Ik doe aan dit soort spelletjes niet mee.
Splits uzelf.

Jan van den Berghe
30 december 2003, 13:27
Ik doe aan dit soort spelletjes niet mee.
Splits uzelf.

Kortom, u roept, maar bij op geen honderd kilometers waar het overgaat.

Quicky
30 december 2003, 13:30
Indien u denkt dat het fout is, geef dan wel het juiste weer.
Ik doe aan dit soort spelletjes niet mee.
Splits uzelf.

Ok, weeral een gefrustreerd iemand. Dit is het duidelijkste bewijs dat we goed bezig zijn.

Nr.10
30 december 2003, 13:45
Ik doe aan dit soort spelletjes niet mee.
Splits uzelf.
Kortom, u roept, maar bij op geen honderd kilometers waar het overgaat.
Beter dan u. Ik zal u enkele vragen stellen :

1. Wie scoorde de beslissende penalty die ons naar de 1/2 WK-finale bracht ?
2. Welke Belg werd verkozen tot beste doelman van het WK '90 ?
3. Wie scoorde het doelpunt dat KV Mechelen de Europabeker voor bekerwinnaars bezorgde ?
4. Wie heeft er een contract voor het leven bij Real Madrid ?
5. In welke nationale afdeling speelt Eendracht Aalst momenteel ?
6. Voor welk ploeg speelde Rik De Saedeleer voetbal ?
7. Wie is momenteel trainer van de nationale ploeg ?
8. Voor wie supportert JP Van Rossem ?
9. Voor wie supportert Patrick Janssens ?
10. Waar speelt Emile Mpenza ?

Gelieve te antwoorden binnen de minuut.

Tegendradigaard
30 december 2003, 13:55
as gij denkt dat ge zoveel antwoorden kunt typen op ne minuut tijd.

alle daar gaan we :

1. LEO VAN DER ELST
2. A. PREUD'HOMME
3. PIET DEN BOER (daar twijfel ik even)
4. LOZANO ?
5. 2DE AFDELING (al bestaat Eendracht aalst eigenlijk niet meer)
6. RACING MECHELEN

7. ANTHEUNIS
8. CERCLE BRUGGE
9. Germinal Beershot Antwerpen
10. STANDARD ( of is het nu Moeskroen ?)

Nr.10
30 december 2003, 13:57
Goed zo, Tegendradigaard. We laten anderen ook de kans om mee te spelen. Later zal ik wat uitleg geven :wink:

Tegendradigaard
30 december 2003, 14:01
'k hou van ne quiz. it's a quiz, it's a quiz....

zorroaster
30 december 2003, 14:06
Hoeveel walen spelen er eigelijk in de Belgische ploeg ....

Vlamingen (34 ---> 85%)
Jonathan Blondel
Thomas Buffel
Koen Daerden
Philippe Clement
Glen De Boeck
Olivier De Cock
Eric Deflandre
Olivier Deschacht
Geert De Vlieger
Didier Dheedene
Gaëtan Englebert
Bart Goor
Marc hendrikx
Frédéric herpoel
Erwin Lemmens
Sandy Martens
Bob Peeters
Jacky Peeters
Timmy Simons
Tom Soutaers
Wesley Sonck
Bernd thijs
Stefaan Tanghe
Joos Valgaeren
Daniël Van Buyten
Jelle Van Damme
Franky Vandendriessche
Yves Vanderhaeghe
Nico Van Kerckhoven
Peter Van Der Heyden
Joris Van Hout
Peter Van Houdt
Sven Vermant
Stijn Vreven



De twee die ik net heb aangeduid zijn franstaligen, dacht ik toch.

Nr.10
30 december 2003, 14:10
Bewijs uw voetbalkennis en speel mee met onze quiz.

Vlaamse Leeuw
30 december 2003, 14:10
Vlamingen (34 ---> 85%)
Jonathan Blondel
Thomas Buffel
Koen Daerden
Philippe Clement
Glen De Boeck
Olivier De Cock
Eric Deflandre
Olivier Deschacht
Geert De Vlieger
Didier Dheedene
Gaëtan Englebert
Bart Goor
Marc hendrikx
Frédéric herpoel
Erwin Lemmens
Sandy Martens
Bob Peeters
Jacky Peeters
Timmy Simons
Tom Soutaers
Wesley Sonck
Bernd thijs
Stefaan Tanghe
Joos Valgaeren
Daniël Van Buyten
Jelle Van Damme
Franky Vandendriessche
Yves Vanderhaeghe
Nico Van Kerckhoven
Peter Van Der Heyden
Joris Van Hout
Peter Van Houdt
Sven Vermant
Stijn Vreven



De twee die ik net heb aangeduid zijn franstaligen, dacht ik toch.

Dat is inderdaad goed mogelijk, ik had al mijn twijfels bij die 2.

Quicky
30 december 2003, 14:13
De twee die ik net heb aangeduid zijn franstaligen, dacht ik toch.

Dat is inderdaad goed mogelijk, ik had al mijn twijfels bij die 2.


Da ziet ge er ook aan, toch aan hun manier van spelen, deze kunnen we ook best missen. En begin nu niet te zeveren van Van Buyten speelt bij Marseille wordt gescout door Man U, hij blijft sucken in het voetbal.

Nr.10
30 december 2003, 14:21
Quicky, zorroaster, Vlaamse straatkat : ge hoeft niet mee te spelen, maar toon wat respect voor de anderen en bederf het spel niet.

Tegendradigaard
30 december 2003, 14:22
Van Buyten vliegt buiten de Vlaamse ploeg en Deflandere is inderdaad ne Waal.

Vlaamse Leeuw
30 december 2003, 14:23
Vlaamse straatkat

Ik neem aan dat u mij hiermee bedoeld.


ge hoeft niet mee te spelen, maar toon wat respect voor de anderen en bederf het spel niet.

Ik speel er niet mee en ik toon wel respect voor de anderen.

Quicky
30 december 2003, 14:25
Quicky, zorroaster, Vlaamse straatkat : ge hoeft niet mee te spelen, maar toon wat respect voor de anderen en bederf het spel niet.

Ik heb respect voor mensen die dat ook hebben en ik ben vrij om mijn eigen mening te geven, zonder dat ik daarbij het spel voor anderen bederf. jij hebt nu juist ook te blijken gegeven dat jij tegen vrijheid van meningsuiting bent.

Nr.10
30 december 2003, 14:26
Van Buyten vliegt buiten de Vlaamse ploeg en Deflandere is inderdaad ne Waal.
En Tegendradigaard, waar speelt die ?

Nr.10
30 december 2003, 14:30
Even de vragen herhalen :

1. Wie scoorde de beslissende penalty die ons naar de 1/2 WK-finale bracht ?
2. Welke Belg werd verkozen tot beste doelman van het WK '90 ?
3. Wie scoorde het doelpunt dat KV Mechelen de Europabeker voor bekerwinnaars bezorgde ?
4. Wie heeft er een contract voor het leven bij Real Madrid ?
5. In welke nationale afdeling speelt Eendracht Aalst momenteel ?
6. Voor welk ploeg speelde Rik De Saedeleer voetbal ?
7. Wie is momenteel trainer van de nationale ploeg ?
8. Voor wie supportert JP Van Rossem ?
9. Voor wie supportert Patrick Janssens ?
10. Waar speelt Emile Mpenza ?

Bewijs je voetbalkennis.
Neem deel aan het spel.

Quicky
30 december 2003, 14:33
Een vraagje voor Nr10, wat is uw favoriete voetbalspel op de computer of speel je er geen?

Nr.10
30 december 2003, 14:35
Ik heb uw onderschrift en avatar nu genoeg gezien.
Ga op een ander zeiken over vrije meningsuiting.

Vlaamse Leeuw
30 december 2003, 14:36
Ik heb uw onderschrift en avatar nu genoeg gezien.
Ga op een ander zeiken over vrije meningsuiting.

Dit is ook een vorm van vrije meningsuiting.

Quicky
30 december 2003, 14:37
Ik heb uw onderschrift en avatar nu genoeg gezien.
Ga op een ander zeiken over vrije meningsuiting.

Doe dan in het vervolg je ogen dicht, zie je ze niet meer.

Tegendradigaard
30 december 2003, 14:45
'k was ne keeper en ne goeien ook nog. allez dat vertelden zij mij toch altijd. 17 jaar en in eerste elftal (ok 't was maar provinciaal) tot mijn 19 en toen zware kwetsuur en 't was dermee gedaan.

Nochtans pas op 16 jaar pas in het doel gaan staan. a natural gift zal ik maar zeggen in alle beschetenheid. Daarvoor speelde ik letterlijk alle posities. Van links achter tot rechts buiten gespeeld in de jeugd. En toen de keeper uitviel in de goal terechtgekomen en er niet meer uitgeweest.

Ach vervlogen tijden.... das hier bijna stieren en ossen

Guderian
30 december 2003, 15:44
Hoe minder belgië, hoe beter!

Weg met die stomme Rode duivelkes, leve de Zwarte Leeuwen!

Patriot!
30 december 2003, 16:33
Hoe minder belgië, hoe beter!

Weg met die stomme Rode duivelkes, leve de Zwarte Leeuwen!

Ik ben blij dat U er nog steeds bent om het niveau van de discussie omlaag te halen. Hoewel... deze discussie heeft al zo'n belachelijk laag niveau... de Rode Duivels splitsen, Jezus :roll:

Nr.10
30 december 2003, 16:38
Ik vraag mij af hoeveel er hier eigenlijk iets van voetbal kennen.

Tegendradigaard
30 december 2003, 16:38
wat hem ik gewonnen nr. 10 ?

aangezien de anderen zelfs geen poging wagen.

Nr.10
30 december 2003, 16:52
1. Wie scoorde de beslissende penalty die ons naar de 1/2 WK-finale bracht ?
2. Welke Belg werd verkozen tot beste doelman van het WK '90 ?
3. Wie scoorde het doelpunt dat KV Mechelen de Europabeker voor bekerwinnaars bezorgde ?
4. Wie heeft er een contract voor het leven bij Real Madrid ?
5. In welke nationale afdeling speelt Eendracht Aalst momenteel ?
6. Voor welk ploeg speelde Rik De Saedeleer voetbal ?
7. Wie is momenteel trainer van de nationale ploeg ?
8. Voor wie supportert JP Van Rossem ?
9. Voor wie supportert Patrick Janssens ?
10. Waar speelt Emile Mpenza ?

Bewijs je voetbalkennis.
Neem deel aan het spel.
Inschrijvingsformulier Tegendradigaard :

1. LEO VAN DER ELST
2. A. PREUD'HOMME
3. PIET DEN BOER
4. LOZANO
5. 2DE AFDELING
6. RACING MECHELEN
7. ANTHEUNIS
8. CERCLE BRUGGE
9. Germinal Beershot Antwerpen
10. STANDARD

Deze goedhartige kandidaat behaalt de nobele score van 8/10.
Als eerste en enige kandidaat aan mijn geheel ter plekke uit de duimen gezogen voetbalspel, wordt Tegendradigaard bekroond tot ridder in de de tegendradigheid. Het siert hem. Hij weze gelauwerd. Hoezee Hoezee.

Nr.10
30 december 2003, 17:14
Het antwoord op vraag twee was niet A. Preud'homme, wel Michel Preud'homme. Het antwoord op vraag vier was niet Juan Lozano, maar wel Raul Gonzalez Blanco, bekend onder de roepnaam Raul.

Nogmaals Proficiat.

Groot Bakkes
30 december 2003, 17:47
Ik denk dat het duidelijk is wat de forummers willen.

@ nr. 10, kan je nog eens zo'n kwisje opstellen want vandaag was ik nog niet op het forum en daarmee heb ik het gemist.

Vlaamse groeten en dank bij voorbaat

Erwin

Dies
30 december 2003, 17:56
Even terugkomen op wat ik enkele pagina's geleden reeds aanhaalde, want de ganse discussie over het aantal spelers uit de nationale ploeg dat respectievelijk uit Wallonië of Vlaanderen komt en het aantal clubs uit beide landsdelen is slechts een randdiscussie die maar weinig van belang is. (Ik vind dat je het op die manier trouwens wel enorm eenzijdig bekijkt)
Nadelen:
- je keuzemogelijkheden voor je 'nationale' elftal worden kleiner (hier hoeft niet echt uitleg bij hoop ik)
- het valt in twijfel te trekken of UEFA en FIFA dit zouden aanvaarden, daar deze voorstellen als de BENELIGA voorheen ook reeds hebben afgevuurd.
- ook voor de voetbalclub's zal dit enkel nadelen met zich meebrengen: minder (interessante) duels, een lagere coëfficiënt (dit wil ik wel eventjes verduidelijken indien nodig), ...

En voordelen: ?

Ik vraag mij trouwens af waar de bewering die iemand hier maakte, al zou er in de voetbalwereld vraag naar zijn, opgestaafd was.
(Ik kan u namelijk al met zekerheid vertellen dat de vaandeldrager van het Belgische voetbal, Anderlecht, hier absoluut tegen is)

P.S . Ook Gaëtan Englebert is geen Vlaming, maar een Waal.

Groot Bakkes
30 december 2003, 18:02
Even terugkomen op wat ik enkele pagina's geleden reeds aanhaalde, want de ganse discussie over het aantal spelers uit de nationale ploeg dat respectievelijk uit Wallonië of Vlaanderen komt en het aantal clubs uit beide landsdelen is slechts een randdiscussie die maar weinig van belang is. (Ik vind dat je het op die manier trouwens wel enorm eenzijdig bekijkt)
Nadelen:
- je keuzemogelijkheden voor je 'nationale' elftal worden kleiner (hier hoeft niet echt uitleg bij hoop ik)
- het valt in twijfel te trekken of UEFA en FIFA dit zouden aanvaarden, daar deze voorstellen als de BENELIGA voorheen ook reeds hebben afgevuurd.
- ook voor de voetbalclub's zal dit enkel nadelen met zich meebrengen: minder (interessante) duels, een lagere coëfficiënt (dit wil ik wel eventjes verduidelijken indien nodig), ...

En voordelen: ?

Ik vraag mij trouwens af waar de bewering die iemand hier maakte, al zou er in de voetbalwereld vraag naar zijn, opgestaafd was.
(Ik kan u namelijk al met zekerheid vertellen dat de vaandeldrager van het Belgische voetbal, Anderlecht, hier absoluut tegen is)

P.S . Ook Gaëtan Englebert is geen Vlaming, maar een Waal.

Maar wij willen de voetbalbond niet splitsen hé, de Belgische competitie blijft behouden maar gewoon met twee nationale elftallen.

Vlaamse groeten

Erwin

LA'er
30 december 2003, 18:30
en buiten Standard dat de enige ploeg is die mee voor spektakel zorgt zijn de drie andere Waalse ploegen een schande voor de voetbalsport.

Allemaal voor de goal liggen, cattanacio, ....

Geeft mij dan maar de Germinal B en nog wat

Aah, een Rat? Gij zijt één van de goei dus, zoals ik :D ene van den Beerschot

zorroaster
30 december 2003, 19:47
Quicky, zorroaster, Vlaamse straatkat : ge hoeft niet mee te spelen, maar toon wat respect voor de anderen en bederf het spel niet.

Zeur eens niet, mannetje. Open een eigen topic "Mijn Grote Quiz", maar doe niet alsof dit opeens jouw persoonlijk territorium geworden is...

Vlaamse Leeuw
30 december 2003, 20:33
P.S . Ook Gaëtan Englebert is geen Vlaming, maar een Waal.

Inderdaad. Hier een interview met Gaëtan Englebert:

http://users.belgacom.net/visit.us/ExcelsiorBeernem/Englebert.htm

Nr.10
30 december 2003, 20:47
Quicky, zorroaster, Vlaamse straatkat : ge hoeft niet mee te spelen, maar toon wat respect voor de anderen en bederf het spel niet.
Zeur eens niet, mannetje. Open een eigen topic "Mijn Grote Quiz", maar doe niet alsof dit opeens jouw persoonlijk territorium geworden is...
Oei, oei, ene van de harde lijn.

Bakkebaard
30 december 2003, 21:48
Khoop dat da hier om nen poll gaat da als grap bedoelt is?

Bruno*
30 december 2003, 21:52
Natuurlijk, wie neemt nu zoiets serieus.

Bruno*
30 december 2003, 22:28
Voor de Welshmen is dit wel zo, wat hun goed recht is. Maar officieel is het dit niet en behoord het tot het Verenigd Koninkrijk.

Behoort Wales tot de Verenigde Naties? Ik dacht enkel Groot-Brittannië.

Het Verenigd Koninkrijk.

Garga
30 december 2003, 22:37
Het antwoord op vraag twee was niet A. Preud'homme, wel Michel Preud'homme. Het antwoord op vraag vier was niet Juan Lozano, maar wel Raul Gonzalez Blanco, bekend onder de roepnaam Raul.

Nogmaals Proficiat.

Haha A. Preud'homme ofte Armand Preud'homme
Ook beroemd maar dan wel om zijn muzikale activiteiten, hij heeft ondermeer 'Op de purpren heide ' gecomponeerd

Armand Preud'homme heeft op het forum communautaire dicussies trouwens meer 'bestaansrecht' dan zijn voetballende naamgenoot.

lees maar een korte biografie:
http://www.hbvl.be/dossiers/-m/museum/armand.asp

Vlaamse Leeuw
31 december 2003, 09:25
Verenigd Koninkrijk:
Engeland, Wales, Schotland & Noord-Ierland

Groot-Brittannië:
Engeland, Wales & Schotland

http://home.12move.nl/~sh829487/engelandkunde/mapuk.gif

Dimitri
31 december 2003, 11:36
http://home.12move.nl/~sh829487/engelandkunde/mapuk.gif
Dat zwarte eilandje tussen Engeland en Ierland is het eiland Man. Dat is geen onderdeel van Engeland en ook niet van het Verenigd Koninkrijk, maar een kroonkolonie die direct onder de Britse Kroon valt. Het heeft haast volledig intern zelfbestuur en is overigens een van de oudste democratieën van Europa, met een parlement dat uit de 10e eeuw stamt.

Voor het overige is Groot-Brittannië een gebruikelijke Nederlandse naam om het Verenigd Koninkrijk mee aan te duiden. De officiële naam is immers Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland.

Quicky
31 december 2003, 12:37
Ik vraag mij af hoeveel er hier eigenlijk iets van voetbal kennen.

Ik durf wel te zeggen dat ik zeker evenveel van voetbal ken als jou, en om dat te weten heb ik niet zo een stomme quiz nodig.

Vlaamse Leeuw
31 december 2003, 12:40
@ Dimitri:

Isle of Man, eiland,inw. 73.000, 588 km2, behorend tot het Verenigd Koninkrijk, gelegen in de Ierse Zee. De kust is rotsachtig met duizelingwekkend hoge kliffen. Het Calf of Man is een afgescheiden rotsachtig eilandje onder de zuidkust.

Vervolg van deze tekst op http://home.planet.nl/~kluyt027/mann.html

Dimitri
31 december 2003, 17:12
@ Dimitri:

Isle of Man, eiland,inw. 73.000, 588 km2, behorend tot het Verenigd Koninkrijk, gelegen in de Ierse Zee. De kust is rotsachtig met duizelingwekkend hoge kliffen. Het Calf of Man is een afgescheiden rotsachtig eilandje onder de zuidkust.

Vervolg van deze tekst op http://home.planet.nl/~kluyt027/mann.html
Zoals ik al zei is het inderdaad een Britse kroonkolonie, maar het maakt geen rechtstreeks onderdeel uit van het Verenigd Koninkrijk zoals Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Het eiland Man hoort ook niet bij de EU, net als de Kanaaleilanden Guernsey en Jersey. Best een bijzondere positie dus.
Er bestaat overigens een nationalistisch partijtje, Mec Vannin (lett. Zonen van de Zeegod), dat sinds de jaren zestig voor onafhankelijkheid van Man pleit.

El Cid
31 december 2003, 17:18
Je kan VK moeilijk met België vergelijken. België is toch ook geen verenigd koninkrijk maar gewoon een koninkrijk? :wink:

Rare vergelijking, want het Verenigd Koninkrijk is een unitaire staat, België een federale.

Afgezien daarvan ben ik voor de invoering van de Beneliga, een optie die in de poll niet mogelijk is.

MicaBoss
31 december 2003, 17:25
Afgezien daarvan ben ik voor de invoering van de Beneliga, een optie die in de poll niet mogelijk is.


Wat heeft de BeNe-Liga daar plots mee te maken ? Of bent er voorstander van dat Belgie en Nederland 1 nationaal team vormen ?

El Cid
31 december 2003, 17:27
Afgezien daarvan ben ik voor de invoering van de Beneliga, een optie die in de poll niet mogelijk is.


Wat heeft de BeNe-Liga daar plots mee te maken ? Of bent er voorstander van dat Belgie en Nederland 1 nationaal team vormen ?

Het is toch onzinnig om op te splitsen in zulke kleine gehelen als Vlaanderen en Wallonië?

Vlaamse Leeuw
31 december 2003, 18:35
Het is goed als we een aparte Beneliga oprichten. Bijvoorbeeld een competitie die zou bestaat uit 17µ

- 8 Nederlandse
- 8 Belgische
- 1 Luxemburgse

Dit staat dan ook volledig los van een Vlaams elftal.

El Cid
31 december 2003, 19:55
Het is goed als we een aparte Beneliga oprichten. Bijvoorbeeld een competitie die zou bestaat uit 17µ

- 8 Nederlandse
- 8 Belgische
- 1 Luxemburgse

Dit staat dan ook volledig los van een Vlaams elftal.

Zozo, dat is een vriendelijker antwoord dan ik kreeg van MicaBoss.

Voor die Vlaamse ploeg krijgt u geen steun van de bevolking.

8 Nederlandse VS 8 Belgische? Denk jij echt dat de Nederlanders dat gaan accepteren?

Dimitri
31 december 2003, 20:33
8 Nederlandse VS 8 Belgische? Denk jij echt dat de Nederlanders dat gaan accepteren?
Lijkt me inderdaad geen realistische verdeling, gezien de sterkte van de clubs, de grootte van het land en vooral de populariteit van het voetbal: in Nederland zitten de stadions goed vol, in België lopen ze leeg...

Ik vraag me ook af welke Luxemburgse club het niveau van België en Nederland aankan. Ik vrees dat de kampioen van Luxemburg het nog niet eens kan winnen van FC Bal op 't dak uit Lutjebroek.

Als de BeNeLiga er ooit zou komen, dan zal 9-7 of 10-6 een realistischer verdeling zijn. De Luxemburgers kunnen zich dan via een nacompetitie tegen Nederlandse en Belgische clubs plaatsen.

Dimitri
31 december 2003, 20:43
DIE HOLLANDER is precies ne lastige. Is er geen Hollands forum :roll:
Ja hoor, ik vermaak me uitstekend, bedankt voor de interesse. 8)

Dimitri
31 december 2003, 20:45
Zwijg nu toch eens, zagevent
Stel dan geen vraag, hè. :lol:

Dimitri
31 december 2003, 20:48
Jij zegt 't... (graag gedaan).

Heb je ook nog een bijdrage aan de discussie?

Renaud
1 januari 2004, 11:32
Hoeveel walen spelen er eigelijk in de Belgische ploeg ....

Vlamingen (34 ---> 85%)
Jonathan Blondel
Thomas Buffel
Koen Daerden
Philippe Clement
Glen De Boeck
Olivier De Cock
Eric Deflandre
Olivier Deschacht
Geert De Vlieger
Didier Dheedene
Gaëtan Englebert
Bart Goor
Marc hendrikx
Frédéric herpoel
Erwin Lemmens
Sandy Martens
Bob Peeters
Jacky Peeters
Timmy Simons
Tom Soutaers
Wesley Sonck
Bernd thijs
Stefaan Tanghe
Joos Valgaeren
Daniël Van Buyten
Jelle Van Damme
Franky Vandendriessche
Yves Vanderhaeghe
Nico Van Kerckhoven
Peter Van Der Heyden
Joris Van Hout
Peter Van Houdt
Sven Vermant
Stijn Vreven

Walen (6 ---> 15%)
Walter Baseggio
Vincent Kompany
Emile Mpenza
Mbo Mpenza
Cédric Roussel
Jonathan Walasiak




En hoeveel waalse ploegen in 1e klasse ...

Vlaamse ploegen (13 ---> 72.2%)
Club Brugge
Racing Genk
Moeskroen
Sint-Truiden
Beveren
Westerlo
GBA
AA Gent
Cercle Brugge
Lierse
Lokeren
Heusden-Zolder
Antwerpen

Brusselse ploegen (1 ---> 5.6%)
Anderlecht

Waalse ploegen (4 ---> 22.2%)
Standard
La Louvière
Bergen
Charleroi

Kijk eens aan, je komt sinds lang nog eens surfen op politics.be en het eerste wat je ziet, is een dergelijke belachelijke topic :roll:
Het is hier nog steeds hetzelfde liedje blijkbaar...
Laat me toe mijn cyber-rode-pen uit te halen en enkele flagrante fouten te verbeteren:

De namen in rood aangeduid zijn franstaligen.
De namen in groen zijn spelers die geen deel (meer) uitmaken van de vaste kern van de Rode Duivels of slechts sporadisch geselecteerd werden. Waar ben je deze lijst in godsnaam gaan halen Vlaamse Leeuw?!
De speler in het blauw is een jeanet en maakt zichzelf en de hele ploeg belachelijk. :wink:
De speler in geel is een wonderkid 8) Is franstalig maar gaat naar een nederlandstalige school. ==> hét bewijs dat het dus wél kan!

N-VA
1 januari 2004, 11:40
Vincent Kompany zou ik eerder omschrijven als een perfect tweetalige Brusselaar.

Renaud
1 januari 2004, 11:44
Vincent Kompany zou ik eerder omschrijven als een perfect tweetalige Brusselaar.

Correct; same here...

N-VA
1 januari 2004, 11:52
Vincent Kompany zou ik eerder omschrijven als een perfect tweetalige Brusselaar.

Correct; same here...Zo zouden alle Brusselaars moeten zijn. Brussel had dan al een probleem minder. :wink:

Renaud
1 januari 2004, 11:55
Correct; same here...Zo zouden alle Brusselaars moeten zijn. Brussel had dan al een probleem minder. :wink:

K'ben blij dat je het zegt. Zo zouden alle Belgen moeten zijn. België had dan al een probleem minder :wink:

N-VA
1 januari 2004, 11:59
Zo zouden alle Brusselaars moeten zijn. Brussel had dan al een probleem minder. :wink:

K'ben blij dat je het zegt. Zo zouden alle Belgen moeten zijn. België had dan al een probleem minder :wink:Niet akkoord! :D Brussel is een tweetalig gewest waar Vlamingen en Walen met elkaar moeten samenleven, daarom zouden alle Brusselaars tweetalig moeten zijn...

Voor Vlaanderen en Wallonië gaat dat niet op. Trouwens het zou weer van de Vlaamse kant alleen moeten komen zeker? Nederlandse les is zelfs al niet meer verplicht op Waalse scholen!

Luddo
1 januari 2004, 11:59
Zo zouden alle Brusselaars moeten zijn. Brussel had dan al een probleem minder. :wink:

K'ben blij dat je het zegt. Zo zouden alle Belgen moeten zijn. België had dan al een probleem minder :wink:

Allez, die Company geeft de Franstalige Belgen dan toch een goed voorbeeld! :wink:

Renaud
1 januari 2004, 12:07
K'ben blij dat je het zegt. Zo zouden alle Belgen moeten zijn. België had dan al een probleem minder :wink:Niet akkoord! :D Brussel is een tweetalig gewest waar Vlamingen en Walen met elkaar moeten samenleven, daarom zouden alle Brusselaars tweetalig moeten zijn...

Voor Vlaanderen en Wallonië gaat dat niet op. Trouwens het zou weer van de Vlaamse kant alleen moeten komen zeker? Nederlandse les is zelfs al niet meer verplicht op Waalse scholen!

Het is maar hoe je het bekijkt. Voor mij is België zelf 3-talig. In jouw opzicht bestaat België uit de constructie Vlaanderen-Wallonië. We verschillen dus al van bij begin in opvattingen.
Natuurlijk zou het niet enkel van Vlaamse kant moeten komen. Het afschaffen van Nederlands op de Waalse scholen is iets wat me serieus bezorgt.

El Cid
1 januari 2004, 13:44
Niet akkoord! :D Brussel is een tweetalig gewest waar Vlamingen en Walen met elkaar moeten samenleven, daarom zouden alle Brusselaars tweetalig moeten zijn...

Voor Vlaanderen en Wallonië gaat dat niet op. Trouwens het zou weer van de Vlaamse kant alleen moeten komen zeker? Nederlandse les is zelfs al niet meer verplicht op Waalse scholen!

Het is maar hoe je het bekijkt. Voor mij is België zelf 3-talig. In jouw opzicht bestaat België uit de constructie Vlaanderen-Wallonië. We verschillen dus al van bij begin in opvattingen.
Natuurlijk zou het niet enkel van Vlaamse kant moeten komen. Het afschaffen van Nederlands op de Waalse scholen is iets wat me serieus bezorgt.

Voor mij is België 4-talig: Nederlands (zou de bestuurstaal moeten zijn), Frans, Duits en Luxemburgs.

Renaud
1 januari 2004, 15:38
Het is maar hoe je het bekijkt. Voor mij is België zelf 3-talig. In jouw opzicht bestaat België uit de constructie Vlaanderen-Wallonië. We verschillen dus al van bij begin in opvattingen.
Natuurlijk zou het niet enkel van Vlaamse kant moeten komen. Het afschaffen van Nederlands op de Waalse scholen is iets wat me serieus bezorgt.

Voor mij is België 4-talig: Nederlands (zou de bestuurstaal moeten zijn), Frans, Duits en Luxemburgs.

Mmmja,
Ik snap wel waar je naartoe wil met Nederlands als bestuurstaal, maar goed...
Leg eens uit: waarom ook Luxemburgs?

El Cid
1 januari 2004, 15:40
Voor mij is België 4-talig: Nederlands (zou de bestuurstaal moeten zijn), Frans, Duits en Luxemburgs.

Mmmja,
Ik snap wel waar je naartoe wil met Nederlands als bestuurstaal, maar goed...
Leg eens uit: waarom ook Luxemburgs?

Rond Sakt Vith en Aarlen spreekt men Luxemburgs, vandaar.

Renaud
1 januari 2004, 15:44
Mmmja,
Ik snap wel waar je naartoe wil met Nederlands als bestuurstaal, maar goed...
Leg eens uit: waarom ook Luxemburgs?

Rond Sakt Vith en Aarlen spreekt men Luxemburgs, vandaar.

Ja goed, maar om het ook als officiële taal te beschouwen....waarom het Waals dan niet?

El Cid
1 januari 2004, 16:32
Rond Sakt Vith en Aarlen spreekt men Luxemburgs, vandaar.

Ja goed, maar om het ook als officiële taal te beschouwen....waarom het Waals dan niet?

Duits en Luxemburgs zijn onderling moeilijk verstaanbaar. Waals en Frans zijn perfect onderling te verstaan.

Luxemburgs is nochtans geklasseerd onder het Hoogduits, net als het Picardisch en het Waals zijn onder het Frans, maar die zijn onderling wel verstaan. Luxemburgs staat even ver van het standaard Duits als het Nederlands (aldus de taalkundige M. Stephens). Vandaar. Nog vragen?

Renaud
1 januari 2004, 16:42
Ja goed, maar om het ook als officiële taal te beschouwen....waarom het Waals dan niet?

Duits en Luxemburgs zijn onderling moeilijk verstaanbaar. Waals en Frans zijn perfect onderling te verstaan.

Luxemburgs is nochtans geklasseerd onder het Hoogduits, net als het Picardisch en het Waals zijn onder het Frans, maar die zijn onderling wel verstaan. Luxemburgs staat even ver van het standaard Duits als het Nederlands (aldus de taalkundige M. Stephens). Vandaar. Nog vragen?

Nog vragen? :arrow: wijst dit op enige vorm van irritatie of interpreteer ik dit verkeerd?
Anders, De heer Stephens zal het wel weten natuurlijk, maar persoonlijk snap ik nougabollen van Waals en toch ben ik franstalig.
Neen, geen vragen meer...

El Cid
1 januari 2004, 16:50
Duits en Luxemburgs zijn onderling moeilijk verstaanbaar. Waals en Frans zijn perfect onderling te verstaan.

Luxemburgs is nochtans geklasseerd onder het Hoogduits, net als het Picardisch en het Waals zijn onder het Frans, maar die zijn onderling wel verstaan. Luxemburgs staat even ver van het standaard Duits als het Nederlands (aldus de taalkundige M. Stephens). Vandaar. Nog vragen?

Nog vragen? :arrow: wijst dit op enige vorm van irritatie of interpreteer ik dit verkeerd?
Anders, De heer Stephens zal het wel weten natuurlijk, maar persoonlijk snap ik nougabollen van Waals en toch ben ik franstalig.
Neen, geen vragen meer...

Dank u wel.

PS: mijn vraag was vriendelijk gesteld, u interpreteerde het verkeerd. Relax!!!

Dimitri
1 januari 2004, 17:12
Duits en Luxemburgs zijn onderling moeilijk verstaanbaar. Waals en Frans zijn perfect onderling te verstaan.
Dat laatste blijkbaar niet dus. De reden dat Luxemburgs niet erkend is, is dat het pas sinds kort (jaren tachtig) een officiële taal is in Luxemburg met een vastgelegde spelling. Daarvoor fungeerde het meer als een dialect van het Duits. In de streek van Sankt-Vith, die je noemt, is Duits de officiële taal. Eigenlijk had destijds bij het vastleggen van de taalgebieden het Arelerland ook als Duits taalgebied erkend moeten worden. Nu Luxemburgs zelf een standaardtaal is geworden in het Groothertogdom, is het uiteraard logischer om die taal als officiële taal in het naastgelegen Arelerland te gebruiken. Uit opiniepeilingen blijkt een meerderheid van de bevolking daar voor te zijn, en de Aarlenaars (of hoe noem je die mensen?) profiteren ook van hun kennis van het Luxemburgs door makkelijk een baan te vinden in het rijke Groothertogdom.

Naast het Arelerland zou ook de Montzenregio (gem. Plombières/Bleyberg, Welkenraedt en Baelen) tot het Duits- of Nederlands taalgebied gerekend moeten worden, aangezien daar een Germaanse, op Limburgs lijkende streektaal wordt gesproken.

Heeft het Waals overigens een standaardspelling of is het slechts een verzameling dialecten?

El Cid
1 januari 2004, 17:35
Duits en Luxemburgs zijn onderling moeilijk verstaanbaar. Waals en Frans zijn perfect onderling te verstaan.
Dat laatste blijkbaar niet dus.

Vreemd, de meeste Fransen kunnen wel overweg met septante en nonante. Veel classificatiesystemen maken zelfs geen onderscheid tussen Waals en Frans (maar blijkbaar wel tussen Picardisch en Frans). Waar haalt u uw informatie?

De reden dat Luxemburgs niet erkend is, is dat het pas sinds kort (jaren tachtig) een officiële taal is in Luxemburg met een vastgelegde spelling. Daarvoor fungeerde het meer als een dialect van het Duits.

Nochtans:

Alternate names LUXEMBURGISH, LUXEMBURGIAN, LUXEMBOURGISH, LETZBURGISCH, LËTZEBUERGESCH, MOSELLE FRANCONIAN, FRANKISH
Classification Indo-European, Germanic, West, High German, German, Middle German, Moselle Franconian.
Comments As distinct from Standard German as is Dutch (Stephens 1976), and not inherently intelligible with it. A Moselle variety of Frankish-German origin, related to varieties of Mitteldeutsch of Belgium

http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=LUX

In de streek van Sankt-Vith, die je noemt, is Duits de officiële taal.

Ik dacht dat u het verschil wel zou kennen tussen officiële taal en de feitelijke taal.

Eigenlijk had destijds bij het vastleggen van de taalgebieden het Arelerland ook als Duits taalgebied erkend moeten worden. Nu Luxemburgs zelf een standaardtaal is geworden in het Groothertogdom, is het uiteraard logischer om die taal als officiële taal in het naastgelegen Arelerland te gebruiken. Uit opiniepeilingen blijkt een meerderheid van de bevolking daar voor te zijn, en de Aarlenaars (of hoe noem je die mensen?) profiteren ook van hun kennis van het Luxemburgs door makkelijk een baan te vinden in het rijke Groothertogdom.

Volledig akkoord.

Naast het Arelerland zou ook de Montzenregio (gem. Plombières/Bleyberg, Welkenraedt en Baelen) tot het Duits- of Nederlands taalgebied gerekend moeten worden, aangezien daar een Germaanse, op Limburgs lijkende streektaal wordt gesproken.

Waarom niet?

Dimitri
1 januari 2004, 17:54
Vreemd, de meeste Fransen kunnen wel overweg met septante en nonante. Veel classificatiesystemen maken zelfs geen onderscheid tussen Waals en Frans (maar blijkbaar wel tussen Picardisch en Frans). Waar haalt u uw informatie?
Ik reageerde op de opmerking van Renaud. Septante en nonante is geen Waals, maar Belgisch Frans, beïnvloed door het Nederlands en Duits. Die vormen worden volgens mij ook in Brussel gebruikt, zoals wel meer vormen die van het Nederlands afgeleid zijn.

Nochtans:

Alternate names LUXEMBURGISH, LUXEMBURGIAN, LUXEMBOURGISH, LETZBURGISCH, LËTZEBUERGESCH, MOSELLE FRANCONIAN, FRANKISH
Classification Indo-European, Germanic, West, High German, German, Middle German, Moselle Franconian.
Comments As distinct from Standard German as is Dutch (Stephens 1976), and not inherently intelligible with it. A Moselle variety of Frankish-German origin, related to varieties of Mitteldeutsch of Belgium

http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=LUX
Wat is er nochtans aan? Het Zwitserduits is nog veel verder afwijkend van het Duits dan het Luxemburgs, maar fungeert ook alleen als dialect en niet als standaardtaal. De Luxemburgers hebben er echter voor gekozen om van hun dialect een standaardtaal te maken.

Ik dacht dat u het verschil wel zou kennen tussen officiële taal en de feitelijke taal.
Tussen standaardtaal en spreektaal bedoel je? Tja, de mensen in Sankt-Vith hebben er n�*et voor gekozen om hun spreektaal tot standaardtaal te maken. Logisch natuurlijk, want dat is niet in hun belang. Het Luxemburgs fungeert in Sankt-Vith, net als in het aan Luxemburg grenzende gebied in Duitsland, slechts als dialect.

Volledig akkoord.
Mooi. :wink:

Waarom niet?
Dat vraag ik me ook af. Misschien is de oprichting van een vierde gewest 'Ostbelgien' een goede gelegenheid?

El Cid
1 januari 2004, 19:40
Nochtans:



http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=LUX
Wat is er nochtans aan? Het Zwitserduits is nog veel verder afwijkend van het Duits dan het Luxemburgs, maar fungeert ook alleen als dialect en niet als standaardtaal. De Luxemburgers hebben er echter voor gekozen om van hun dialect een standaardtaal te maken.

Ik heb geen enkele referentie gevonden die jouw beweringen kan staven. Vreemd dat u mijn referentie naast zich neerlegde, en u desondanks niet aanvaard dat Luxemburgs en Duits onderling niet te verstaan zijn. En nog zeggen dat Belgicisten geen argumenten hebben. :roll:

Ik dacht dat u het verschil wel zou kennen tussen officiële taal en de feitelijke taal.
Tussen standaardtaal en spreektaal bedoel je? Tja, de mensen in Sankt-Vith hebben er n�*et voor gekozen om hun spreektaal tot standaardtaal te maken. Logisch natuurlijk, want dat is niet in hun belang. Het Luxemburgs fungeert in Sankt-Vith, net als in het aan Luxemburg grenzende gebied in Duitsland, slechts als dialect.

Dat zou niet mogen. De erkenning vanuit Luxemburg is groot genoeg om Luxemburgs als taal te erkennen. Dat zou de plicht moeten zijn van België gezien het Europees raamverdrag omtrent de nationale minderheden.

Volledig akkoord.
Mooi. :wink:

Juist is juist!

Waarom niet?
Dat vraag ik me ook af. Misschien is de oprichting van een vierde gewest 'Ostbelgien' een goede gelegenheid?

Ik ben voor. Ik heb meerdere malen opgemerkt dat de Oostkantons als gewest -territoriaal bepaald- groter zijn dan Brussel.

Dimitri
1 januari 2004, 20:15
Ik heb geen enkele referentie gevonden die jouw beweringen kan staven. Vreemd dat u mijn referentie naast zich neerlegde, en u desondanks niet aanvaard dat Luxemburgs en Duits onderling niet te verstaan zijn. En nog zeggen dat Belgicisten geen argumenten hebben. :roll:
Waar schreef ik dan dat ik "niet aanvaard dat Luxemburgs en Duits onderling niet te verstaan zijn"? Dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik geloof best dat het moeilijk te volgen is, maar dat is nog geen reden om het als aparte taal te beschouwen. Het Zwitserduits wordt niet als aparte taal beschouwd en toch is het voor haast geen enkele Duitser te volgen. Pas sinds er een gestandaardiseerde schrijftaal bestaat kun je spreken van een aparte taal.

Dat zou niet mogen. De erkenning vanuit Luxemburg is groot genoeg om Luxemburgs als taal te erkennen. Dat zou de plicht moeten zijn van België gezien het Europees raamverdrag omtrent de nationale minderheden.
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom "dat niet zou mogen." In Duitsland wordt het Luxemburgs dat daar gesproken wordt helemaal niet als taal gezien, maar als dialect, zoals elke streek in Duitsland een eigen spreektaal heeft. Alleen door de politieke situatie dat Luxemburg een onafhankelijk land is, kon het Luxemburgs daar uitgroeien tot standaardtaal en nationale taal. In Duitsland en in Duitstalig België speelt dat helemaal niet, omdat men daar altijd gewend is geweest om Duits als officiële taal te gebruiken. In Luxemburg heeft men echter altijd geprobeerd om de onafhankelijkheid van de rest van Duitsland te benadrukken door Frans als officiële taal te gebruiken naast het Duits. Nu er geen oorlogs- en veroveringsdreiging meer is in het naoorlogse Europa en globalisering zorgt voor het vervagen van grenzen, is het dialect in Luxemburg uitgegroeid tot nationale taal om de eigenheid van het kleine landje te benadrukken.

België zou het Luxemburgs wel kunnen erkennen, maar als standaardtaal alleen voor het Arelerland, en in Sankt-Vith als streektaal. Maar zolang het minderhedenverdrag nog niet is geratificeerd door België, kan er geen wetgeving op gebaseerd worden. Overigens worden de taalrechten niet geregeld in het Kaderverdrag ter bescherming van Nationale Minderheden maar in het Europees Handvest voor Streek- en Minderheidstalen.

El Cid
1 januari 2004, 20:28
Ik heb geen enkele referentie gevonden die jouw beweringen kan staven. Vreemd dat u mijn referentie naast zich neerlegde, en u desondanks niet aanvaard dat Luxemburgs en Duits onderling niet te verstaan zijn. En nog zeggen dat Belgicisten geen argumenten hebben. :roll:
Waar schreef ik dan dat ik "niet aanvaard dat Luxemburgs en Duits onderling niet te verstaan zijn"? Dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik geloof best dat het moeilijk te volgen is, maar dat is nog geen reden om het als aparte taal te beschouwen. Het Zwitserduits wordt niet als aparte taal beschouwd en toch is het voor haast geen enkele Duitser te volgen. Pas sinds er een gestandaardiseerde schrijftaal bestaat kun je spreken van een aparte taal.


Nuance aanvaard.


België zou het Luxemburgs wel kunnen erkennen, maar als standaardtaal alleen voor het Arelerland, en in Sankt-Vith als streektaal.

Dat snap ik niet. In gebied A is de officiële taal X, maar spreekt de bevolking Z. In gebied B is de officiële taal Y (die verwant is met Z), maar spreekt de bevolking Z. Wat jij nu doet is de officiële taal van gebied A Z maken en in B laat je het Y, want dat lijkt een beetje op Z.

Is het niet logischer om, als je taal Z toch aanvaard in het land, iedereen gelijk voor de wet te nemen en in gebied A Z de taal maken én in B Z. Dat is toch veel logischer?

Dimitri
2 januari 2004, 13:16
Nuance aanvaard.
Wat een opluchting. :wink:
Dat snap ik niet. In gebied A is de officiële taal X, maar spreekt de bevolking Z. In gebied B is de officiële taal Y (die verwant is met Z), maar spreekt de bevolking Z. Wat jij nu doet is de officiële taal van gebied A Z maken en in B laat je het Y, want dat lijkt een beetje op Z.

Is het niet logischer om, als je taal Z toch aanvaard in het land, iedereen gelijk voor de wet te nemen en in gebied A Z de taal maken én in B Z. Dat is toch veel logischer?
Het hele punt is dat het Luxemburgs in Sankt-Vith niet als schrijftaal of standaardtaal gebruikt wordt, ook niet door individuen. In Duitsland wordt het evenmin als schrijftaal of standaardtaal gebruikt. Alleen in Luxemburg en daardoor in het Arelerland (door individuen, maar ook in straatnamen bijv.) wordt het Luxemburgs als taal beschouwd.
Duitsland heeft het Europees Handvest voor Streek- en Minderheidstalen ondertekend en geratificeerd, maar Luxemburgs niet erkend. Daar wordt ook niet om gevraagd, want het (men noemt het zelfs geen Luxemburgs in Duitsland) wordt er als een streektaal beschouwd, zoals elke streek in Duitsland een heeft. In de Duitstalige Gemeenschap in België wordt er waarschijnlijk hetzelfde over gedacht. Er bestaan daar bij mijn weten geen verenigingen die pleiten voor erkenning van het Luxemburgs. Men ziet zichzelf, net als in het gebied in Duitsland, als Duitstalig en niet als Luxemburgstalig.

Vandaar dat het mij logisch lijkt om alleen in het Arelerland het Luxemburgs als standaardtaal te erkennen. Daar bestaat wel het verlangen naar een erkenning van het Luxemburgs als taal. Logisch aangezien het Arelerland nu eenmaal niet grenst aan Duitsland of aan Duitstalig gebied, maar alleen aan het Groothertogdom Luxemburg en daar ook sterke banden mee heeft (m.n. forensen en familie). Er bestaat zelfs een Rassemblement Luxembourgeois dat pleit voor aansluiting bij Luxemburg. De partij haalde bij de eerste verkiezingsdeelname in 2000 3,8% van de stemmen in het Arelerland. Maar daarnaast is er ook een neutrale beweging die voor erkenning van het Luxemburgs is.

zorroaster
2 januari 2004, 14:01
In jouw opzicht bestaat België uit de constructie Vlaanderen-Wallonië. We verschillen dus al van bij begin in opvattingen.


Niet alleen in zijn opzicht bestaat België uit de constructie Vlaanderen-Wallonië/Franstalige gemeenschap, dat staat geloof ik ook in de Grondwet. Artikel 1.

Bruno*
2 januari 2004, 14:03
In jouw opzicht bestaat België uit de constructie Vlaanderen-Wallonië. We verschillen dus al van bij begin in opvattingen.


Niet alleen in zijn opzicht bestaat België uit de constructie Vlaanderen-Wallonië/Franstalige gemeenschap, dat staat geloof ik ook in de Grondwet. Artikel 1.

U vergeet Brussel en de Duitstalige gemeenschap.

El Cid
2 januari 2004, 14:44
Nuance aanvaard.
Wat een opluchting. :wink:
Dat snap ik niet. In gebied A is de officiële taal X, maar spreekt de bevolking Z. In gebied B is de officiële taal Y (die verwant is met Z), maar spreekt de bevolking Z. Wat jij nu doet is de officiële taal van gebied A Z maken en in B laat je het Y, want dat lijkt een beetje op Z.

Is het niet logischer om, als je taal Z toch aanvaard in het land, iedereen gelijk voor de wet te nemen en in gebied A Z de taal maken én in B Z. Dat is toch veel logischer?
Het hele punt is dat het Luxemburgs in Sankt-Vith niet als schrijftaal of standaardtaal gebruikt wordt, ook niet door individuen.

Dat is ook zo in het Arelerland, daar is de standaardtaal Frans. Dat wist u toch?

Maar in uw betoog merk ik inderdaad dat u in gebied B taal Y wilt laten bestaan als standaardtaal, omdat het verschil tussen talen Y en Z kleiner is dan tussen X en Z. Daar komt het toch op neer?

N-VA
2 januari 2004, 14:57
Er wordt weer enorm afgeweken van het oorspronkelijke onderwerp maar als voetballiefhebber en als Vlaming wil ik toch ook mijn gedacht neerpennen ivm een Vlaamse nationale ploeg:

Van mij moet de Belgische nationale ploeg niet direct afgeschaft worden zolang België nog bestaat maar een Vlaamse nationale ploeg naast de rode duivels is wel nodig. Het is een ideale manier om Vlaanderen bekendheid te geven in Europa en de wereld. Wales zou voor ons een onbekend gegeven zijn ware het niet dat ze een eigen nationale ploeg hebben (ook zonder onafhankelijk te zijn kan het dus!!). Ook Schotland en Noord-Ierland bewijzen dat.

Een roepnaam voor onze Vlaamse spelers ligt trouwens voor de hand: de Leeuwen!! :wink:

Dimitri
2 januari 2004, 15:06
Dat is ook zo in het Arelerland, daar is de standaardtaal Frans. Dat wist u toch?
Als je even verder leest zie je dat ik schrijf: "Het hele punt is dat het Luxemburgs in Sankt-Vith niet als schrijftaal of standaardtaal gebruikt wordt, ook niet door individuen. In Duitsland wordt het evenmin als schrijftaal of standaardtaal gebruikt. Alleen in Luxemburg en daardoor in het Arelerland (door individuen, maar ook in straatnamen bijv.) wordt het Luxemburgs als taal beschouwd.". Dat de standaardtaal in het Arelerland Frans is hoef je mij niet te vertellen, het gaat erom hoe men aankijkt tegen de spreektaal en welke relatie men heeft met het standaardtaalgebied van het Luxemburgs.

Maar in uw betoog merk ik inderdaad dat u in gebied B taal Y wilt laten bestaan als standaardtaal, omdat het verschil tussen talen Y en Z kleiner is dan tussen X en Z. Daar komt het toch op neer?
Nee, ik stel dat men ZELF in gebied B taal Y wil handhaven omdat taal Z daar niet als taal wordt gezien en gebruikt. Dat in het Groothertogdom Luxemburg het Luxemburgs een standaardtaal is geworden betekent nog niet dat in het hele gebied waar het Luxemburgs (althans, de aan elkaar verwante dialecten die onder de noemer Luxemburgs kunnen worden geplaatst) wordt gesproken die taal als standaardtaal wordt beschouwd en gebruikt. Alleen in het Arelerland is dat het geval, in de andere gebieden niet. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

El Cid
2 januari 2004, 15:25
Er wordt weer enorm afgeweken van het oorspronkelijke onderwerp

Discussies evolueren nu eenmaal.

El Cid
2 januari 2004, 15:28
Nee, ik stel dat men ZELF in gebied B taal Y wil handhaven omdat taal Z daar niet als taal wordt gezien en gebruikt. Dat in het Groothertogdom Luxemburg het Luxemburgs een standaardtaal is geworden betekent nog niet dat in het hele gebied waar het Luxemburgs (althans, de aan elkaar verwante dialecten die onder de noemer Luxemburgs kunnen worden geplaatst) wordt gesproken die taal als standaardtaal wordt beschouwd en gebruikt. Alleen in het Arelerland is dat het geval, in de andere gebieden niet. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

Zou het niet op zijn minst fatsoenlijk zijn te vragen aan de bevolking van de Luxemburgstalige Oostkantons of zij ook geen Luxemburgs willen als je die mogelijkheid ook biedt aan het Arelerland? Als ze het dan afwijzen, wat dan nog? Ik vind het alleszins een oneerlijke situatie als je het niet zou doen.

Renaud
2 januari 2004, 15:38
In jouw opzicht bestaat België uit de constructie Vlaanderen-Wallonië. We verschillen dus al van bij begin in opvattingen.


Niet alleen in zijn opzicht bestaat België uit de constructie Vlaanderen-Wallonië/Franstalige gemeenschap, dat staat geloof ik ook in de Grondwet. Artikel 1.

Aangepaste grondwet ('94)

Patriot!
2 januari 2004, 15:43
Niet alleen in zijn opzicht bestaat België uit de constructie Vlaanderen-Wallonië/Franstalige gemeenschap, dat staat geloof ik ook in de Grondwet. Artikel 1.

Aangepaste grondwet ('94)

Een Grondwet die nooit door heb volk werd goedgekeurd. Waarom zijn onze politici zo bang van referenda over staatshervormingen en grondwetswijzigingen?

Dimitri
2 januari 2004, 16:02
Zou het niet op zijn minst fatsoenlijk zijn te vragen aan de bevolking van de Luxemburgstalige Oostkantons of zij ook geen Luxemburgs willen als je die mogelijkheid ook biedt aan het Arelerland? Als ze het dan afwijzen, wat dan nog? Ik vind het alleszins een oneerlijke situatie als je het niet zou doen.
Ojee, taalreferenda! Talentellingen en -referenda zijn volgens mij verboden in België, dus dat vragen zal moeilijk gaan vrees ik. Maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben als men hetzelfde principe toepast op het noordelijke gebied en daar vraagt of men misschien liever Nederlands dan Duits als standaardtaal kiest (kanton Eupen) resp. of men Duits of Nederlands als nieuwe standaardtaal kiest (communes/Gemeinden/gemeentes: Plombières/Bleyberg/Bleiberg, Welkenraedt/Welkenrat/Welkenraat, Baelen/Balen). Ik vermoed echter dat men in alle gevallen zal kiezen voor Duits.

El Cid
2 januari 2004, 16:11
Zou het niet op zijn minst fatsoenlijk zijn te vragen aan de bevolking van de Luxemburgstalige Oostkantons of zij ook geen Luxemburgs willen als je die mogelijkheid ook biedt aan het Arelerland? Als ze het dan afwijzen, wat dan nog? Ik vind het alleszins een oneerlijke situatie als je het niet zou doen.
Ojee, taalreferenda! Talentellingen en -referenda zijn volgens mij verboden in België, dus dat vragen zal moeilijk gaan vrees ik. Maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben als men hetzelfde principe toepast op het noordelijke gebied en daar vraagt of men misschien liever Nederlands dan Duits als standaardtaal kiest (kanton Eupen) resp. of men Duits of Nederlands als nieuwe standaardtaal kiest (communes/Gemeinden/gemeentes: Plombières/Bleyberg/Bleiberg, Welkenraedt/Welkenrat/Welkenraat, Baelen/Balen). Ik vermoed echter dat men in alle gevallen zal kiezen voor Duits.

Waarom niet? Lijkt me een goed voorstel. Kiest men dan toch voor het Duits, dan kan men niet zeggen dat er niet achter gevraagd is geweest.

Spelev
2 januari 2004, 18:50
Deze vraag wordt steeds meer gesteld in voetbalkringen. Ook in het VK wordt dit toegepast, daar hebben Engeland, Wales, Schotland én Noord-Ierland een eigen voetbalteam

Wales, schotland, Engeland, Noord-Ierland zijn ook koningsrijken.

El Cid
2 januari 2004, 19:07
Deze vraag wordt steeds meer gesteld in voetbalkringen. Ook in het VK wordt dit toegepast, daar hebben Engeland, Wales, Schotland én Noord-Ierland een eigen voetbalteam

Wales, schotland, Engeland, Noord-Ierland zijn ook koningsrijken.

Koninkrijken zal u bedoelen? Helemaal niet, Wales is een Prinsendom (net zoals Monaco). Schotland en Engeland waren koninkrijken. Noord-Ierland is helemaal geen koninkrijk, waar haal je het? Ierland zelf is een republiek, vroeger was het wel een koninkrijk.

Eigenlijk vind ik dit een non-argument. Pas je die belachelijke redenering toe, dan kan je even goed een nationale ploeg eisen voor Vlaanderen, Brabant, Luik, Henegouwen, Namen en Luxemburg.

H. Guderian
2 januari 2004, 21:03
Vincent Kompany zou ik eerder omschrijven als een perfect tweetalige Brusselaar.

Ik zou het eerder omschrijven als een neger. Die bijgevolg beter past in Afrika...

Groot Bakkes
2 januari 2004, 21:52
Vincent Kompany zou ik eerder omschrijven als een perfect tweetalige Brusselaar.

Ik zou het eerder omschrijven als een neger. Die bijgevolg beter past in Afrika...

Maar zijn moeder is Ardense dus wat ga je dan doen hé Guderian? :roll:

Vlaamse groeten

Erwin

Renaud
2 januari 2004, 21:54
Vincent Kompany zou ik eerder omschrijven als een perfect tweetalige Brusselaar.

Ik zou het eerder omschrijven als een neger. Die bijgevolg beter past in Afrika...

En voor jou en consoorten zou ik met plezier een apart eilandje willen reserveren waar jullie op alle gemak kunnen wegrotten...
Kompany is een mulat. Ik stel me al het walgelijk gevoel voor dat bij je opkomt wanneer je denkt aan seks tussen een blanke en zwarte :roll:

El Cid
2 januari 2004, 22:53
Ik zou het eerder omschrijven als een neger. Die bijgevolg beter past in Afrika...

Maar zijn moeder is Ardense dus wat ga je dan doen hé Guderian? :roll:

Vlaamse groeten

Erwin

Ah, die halverwege, in Marokko!

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 10:48
Zo zouden alle Brusselaars moeten zijn. Brussel had dan al een probleem minder. :wink:

Blijkbaar is men hier even het noorden kwijt. De tweetaligheid van Brussel is er voor de instellingen, niet voor de individuele burger. Problemen vloeien niet voort uit de eentaligheid van de burger, maar uit de onwil om de taalregeling naar behoren toe te passen. Bepaalde ambten veronderstellen immers dat men tweetalig is (d.i. de andere taal op een aanvaardbaar niveau beheerst op het werkterrein waar men actief is). Wanneer er nu, zoals nog steeds gebeurt, eentalige mensen worden geplaatst in dergelijke ambten, veegt men met de taalwetgeving de vloer aan.

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 11:07
Ik heb geen enkele referentie gevonden die jouw beweringen kan staven. Vreemd dat u mijn referentie naast zich neerlegde, en u desondanks niet aanvaard dat Luxemburgs en Duits onderling niet te verstaan zijn. En nog zeggen dat Belgicisten geen argumenten hebben. :roll:

Uw beginstelling is al fout. U plaatst immers Luxemburgs tegenover Duits. En met Duits bedoelt u ongetwijfeld de Duitse standaardtaal zoals die in het onderwijs, ambtenarij, media, enz. gebruikelijk is.

Duits is echter veel meer dan alleen een standaardtaal: Duits heeft - u zou dat toch moeten weten - een heleboel dialecten, die soms héél ver afwijken van dat Standaardduits.

http://titus.uni-frankfurt.de/didact/karten/germ/deutdiga.jpg

Op dit kaartje ziet u de verschillende Hoogduitse dialecten (dus Opper- en Middenduits) in een kleur. Hoe meer die van het groen verschillen, hoe meer die van het Standaardduitse afwijken. De dialectgroepen in het rood en blauw staan dus het verst van dat genormeerd Duits af (en worden gesproken, zoals u ook wel kunt zien, in Zwitserland, Oostenrijk en het zuiden van Duitsland).

De grijze tinten zijn dan voor de Platduitse dialecten die eigenlijk geen Hoogduitse dialecten zijn.

Iemand die alleen maar Standaardduits spreekt, zal het dialect van de plaatselijke boer uit Karintië (Oostenrijk) echt niet begrijpen. Ik heb het zelf meegemaakt trouwens hoe ik vorig jaar in een Beiers dorpje de weg vroeg en hoe een oud dametje me te woord stond. De allergrootste moeite had ik om de uitleg van die toch wel heel vriendelijke vrouw te begrijpen, alhoewel ik het Duits toch wel goed beheers. Iemand die dus alleen Standaardduits spreekt, zal ook het Luxemburgs dialect (d.i. Moselfränkisch) niet begrijpen. Zoveel staat vast.

Maar het huidige min of meer genormeerde Luxemburgs is nu eenmaal een onlangs "gemaakte" standaardtaal die steunt op een gemene deler van het Moezelfrankisch dat in het Groothertogdom wordt gesproken. Dat Moezelfrankisch stopt evenwel niet bij de grens.

http://www.suertenich.com/html/karte_westmitteldeutsch.jpg

Zoals u op de kaart kunt zien, wordt het niet alleen in het Groothertogdom gesproken, maar ook de streek van Aarlen, in Sankt-Vith, in niet onaardig deel van de Moezelstreek en zelfs in Frankrijk (de streek van Thionville alias Diedenhoven). Een Duitser uit Trier die thuis dialect spreekt, zal heus geen enkele moeite hebben om de Luxemburgers te begrijpen (hoogstens zal hij wat moeite hebben om Luxemburgse teksten te lezen, omdat hij nu eenmaal niet echt vertrouwd is met die spelling).

Supe®Staaf
3 januari 2004, 11:07
Ik zou het eerder omschrijven als een neger. Die bijgevolg beter past in Afrika...

En voor jou en consoorten zou ik met plezier een apart eilandje willen reserveren waar jullie op alle gemak kunnen wegrotten...
Dan ben je geen haar beter dan diegenen die je meent te moeten bestrijden.
Je uit roept op tot hier een discriminatoire wens (seggregatie) op basis van de mening van een ander............

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 11:12
Tussen standaardtaal en spreektaal bedoel je? Tja, de mensen in Sankt-Vith hebben er n�*et voor gekozen om hun spreektaal tot standaardtaal te maken. Logisch natuurlijk, want dat is niet in hun belang. Het Luxemburgs fungeert in Sankt-Vith, net als in het aan Luxemburg grenzende gebied in Duitsland, slechts als dialect.

Dat zou niet mogen. De erkenning vanuit Luxemburg is groot genoeg om Luxemburgs als taal te erkennen. Dat zou de plicht moeten zijn van België gezien het Europees raamverdrag omtrent de nationale minderheden.


Zou dat niet mogen? Misschien willen de inwoners van Sankt-Vith en omstreken dat wel niet. In Duitsland willen de inwoners daar ook niet van weten. En in Zwitserland denkt er niemand aan om de Hoogduitse dialecten tot standaardtaal te verheffen, niettegenstaande die dialecten overal hoorbaar aanwezig zijn (een beetje zoals in Vlaanderen waar ook het dialect domineert).

Dat zal er trouwens nooit komen omdat anders het probleem van de Overmaas weer zal besproken worden. En daar zullen de Walen altijd hun veto tegen stellen.

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 11:19
Nu er geen oorlogs- en veroveringsdreiging meer is in het naoorlogse Europa en globalisering zorgt voor het vervagen van grenzen, is het dialect in Luxemburg uitgegroeid tot nationale taal om de eigenheid van het kleine landje te benadrukken.

Maar die dominantie van het Luxemburgs als nationale taal is eigenlijk meer schijn dan iets anders. Het is wel zo dat het Luxemburgs in zijn gesproken vorm domineert (net zoals de dialecten in Vlaanderen, in Oostenrijk en Zwitserland en in het zuiden van Duitsland). Maar als er geschreven moet worden, dan grijpen de meesten toch steeds weer terug naar het Duits (of het Frans). Er is bijvoorbeeld geen enkele Luxemburgse krant die volledig in het Luxemburgs wordt uitgegeven. De artikelen in "Das Luxemburger Wort" zijn bijvoorbeeld hoofdzakelijk in het Standaardduits geschreven, daarnaast een klein gedeelte in het Frans en tenslotte wordt plaatselijk nieuws niet zelden, maar toch niet altijd, in het Luxemburgs geschreven. In de krant die ik onlangs in mijn handen had (naar aanleiding van de Luxemburgse nationale feestdag) stonden er vier artikelen plaatslijk nieuws in het Luxemburgs in en in groot artikel over het verloop van de nationale feestelijkheden eveneens in het Luxemburgs. Heel weinig toch vergeleken met de rest van de krant.

Tantist
3 januari 2004, 12:56
Wales is geen land? Mwaha! Ga dat daar eens vertellen. Benieuwd in welke staat je terugkomt.

Mwaha!!

http://en.wikipedia.org/wiki/1536_Act_of_Union

Mwaha!!!

http://en.wikipedia.org/wiki/1707_Act_of_Union

Mwaha!!

http://en.wikipedia.org/wiki/1801_Act_of_Union

Tantist
3 januari 2004, 13:04
http://titus.uni-frankfurt.de/didact/karten/germ/deutdiga.jpg


Er klopt iets niet met dit kaartje. Sudetenland was toch ontdaan van de Duitsers door de Benesj-decreten na de oorlog? Net zoals Silezië en Oost-Pruisen? Men heeft daar alles wat Duits sprak buiten gesmeten, en in Polen heeft men daar de mensen gevestigd uit de gebieden die door Rusland geannexeerd waren. Een van de onfrisse aftermath-praktijken van de oorlog, en nauwelijks bekend.

http://www.bund-der-vertriebenen.de/

Tantist
3 januari 2004, 13:09
Vlaanderen een eigen voetbalteam? Wat dacht je van de Oranje Leeuwen dan, samen met Nederland? Dan worden we wereldkampioen!

(met een knipoog naar http://www.ping.be/kviv-oost-vlaanderen/fotos/971121/bracke2c.jpg)

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 13:09
Er klopt iets niet met dit kaartje.

Kijk eens goed naar de titel van het kaartje: "Historische Verteiling"...

Tantist
3 januari 2004, 13:10
Er klopt iets niet met dit kaartje.

Kijk eens goed naar de titel van het kaartje: "Historische Verteiling"...

Dan hou ik mijn waffel :wink:

Dimitri
3 januari 2004, 14:48
Maar die dominantie van het Luxemburgs als nationale taal is eigenlijk meer schijn dan iets anders. Het is wel zo dat het Luxemburgs in zijn gesproken vorm domineert (net zoals de dialecten in Vlaanderen, in Oostenrijk en Zwitserland en in het zuiden van Duitsland). Maar als er geschreven moet worden, dan grijpen de meesten toch steeds weer terug naar het Duits (of het Frans).
Dat laatste zal komen omdat de taal pas sinds de jaren tachtig officieel is en een vastgelegde spelling heeft. Maar volgens mij wordt het gebruik van het Luxemburgs wel gestimuleerd: wetten en andere overheidsdocumenten worden steeds vaker in het Luxemburgs opgesteld, bij officiële toespraken van de regering en de leden van de groothertogelijke familie wordt Luxemburgs gebruikt, enz. Ik denk dat het geschreven Luxmburgs wel zal toenemen naarmate meer jonge journalisten, die de taal op school hebben geleerd, het gaan gebruiken.

Ik vind het overigens wel mooi dat men in feite volledig drietalig is. De scholen zijn zowel Frans- als Duitstalig, de overheid hanteert vooral Frans, de pers vooral Duits, korte opschriften zijn in het Frans, toelichtingen in het Duits, straat- en plaatsnamen zijn Frans of Luxemburgs, thuis en in het openbaar leven wordt haast alleen Luxemburgs gesproken, enz.

Yann
3 januari 2004, 15:02
Zolang Vlaanderen niet onafhankelijk is, is een Vlaams-nationale ploeg onlogisch. De Vlaamse regering kan dit nooit steunen, de separatistische partijen N-va en Vlaams Blok wel.

De enigste reden waarom zij met dit voorstel afkomen, is dat dit nationaal feest een doorn in het oog voor het Vlaams-nationalisme is. Niets meer, niets minder...

Renaud
3 januari 2004, 15:59
Puur sportief bekeken, zou dit een serieuze afzwakking betekenen. Als we naar de verwachte ploeg kijken voor de komende jaren:
- de centrale verdediging weggeveegd: Kompany, Vanbuyten
- draaischijf Baseggio weg
- rechterflank opengereten: Mbo Mpenza, Walasiak,...
- superspits E1000 Mpenza verdwenen

Wacht nog maar een beetje zou ik zo zeggen... :wink:

Tantist
3 januari 2004, 16:00
Zolang Vlaanderen niet onafhankelijk is, is een Vlaams-nationale ploeg onlogisch. De Vlaamse regering kan dit nooit steunen, de separatistische partijen N-va en Vlaams Blok wel.


Whahahaha!!! Yanneman loopt hier ook nog rond! Hou je nog altijd vol geen lid te zijn van de BUB? Geestig hee?

Bon, to buzzienes dan maar. Als jij enigszins de moeite had genomen om even de discussie diagonaal door te lezen, dan weet je dat je uitspraak, comme toujours, onzin is.

Engeland is niet onafhankelijk, Schotland is niet onafhankelijk, Wales is niet onafhankelijke,... Engeland heeft een voetbalploeg, Schotland heeft een... Afin, u heeft het wel door. Dat hoop ik althans, want die unitaristen zijn politieke dinosauriërs. En wat betreft de grijze massa: http://www.britannica.com/ebc/article?eu=404822&query=jurassic&ct=gen1 :lol:

Tantist
3 januari 2004, 16:17
Puur sportief bekeken, zou dit een serieuze afzwakking betekenen. Als we naar de verwachte ploeg kijken voor de komende jaren:
- de centrale verdediging weggeveegd: Kompany, Vanbuyten
- draaischijf Baseggio weg
- rechterflank opengereten: Mbo Mpenza, Walasiak,...
- superspits E1000 Mpenza verdwenen

Wacht nog maar een beetje zou ik zo zeggen... :wink:

Afzwakking??? De Oranje Leeuwen krijgen er bij:
-Van der Sar
-Waterreus
-Westerveld
-Giovanni van Bronckhorst
-Frank de Boer
-Stam
-Davids
-Kluivert (als het echt moet om die lul op te stellen)
-Reiziger
-Zenden
-Bosvelt
-Cocu
-Seedorf (maar hij mag dan wel geen penalties trappen :twisted: )
-Van der Vaart
-Van Nistelrooy
-Van Hooijdonk
-Makaay
-Van der Meyde
-Overmars
-Robben
-...

Voeg die samen met
-De Vlieger
-Herpoel
-Simons
-Van Damme
-Soetaers
-Bartje Goor
-Buffel
-...

En dan wil je dat flutteampje van de Rode Duivels niet meer. Maar de belgicisten denken dat schaalvergroting enkel een argument is pro Belgica. Wette goe wa??? Pffrrrr!!! :lol:

Renaud
3 januari 2004, 16:23
Tantist, ga ergens anders dromen hé
Geen enkele Vlaamse speler zal een selectie halen :P
Trouwens, je noemt daar enkele namen op, jeezes :roll:

C uit W
3 januari 2004, 16:34
Puur sportief bekeken, zou dit een serieuze afzwakking betekenen. Als we naar de verwachte ploeg kijken voor de komende jaren:
- de centrale verdediging weggeveegd: Kompany, Vanbuyten
- draaischijf Baseggio weg
- rechterflank opengereten: Mbo Mpenza, Walasiak,...
- superspits E1000 Mpenza verdwenen

Wacht nog maar een beetje zou ik zo zeggen... :wink:
-Kompany, hoeveel heeft die al voor de rode duivels gespeeld?
BTW, Simmons of Clement zijn klassen beter 8)
-Vanbuyten is inderdaad een klasbak,... behalve bij de rode duivels, daar is hij maar matig, dus hard missen zullen we hem niet.
-Bassegio, ik zou de ploeg al splitsen gewoon om die pottenstamper kwijt te zijn. Als hij 30 meter voor doel is, denkt hij dat hij een doelkans heeft :?

Renaud
3 januari 2004, 16:43
Puur sportief bekeken, zou dit een serieuze afzwakking betekenen. Als we naar de verwachte ploeg kijken voor de komende jaren:
- de centrale verdediging weggeveegd: Kompany, Vanbuyten
- draaischijf Baseggio weg
- rechterflank opengereten: Mbo Mpenza, Walasiak,...
- superspits E1000 Mpenza verdwenen

Wacht nog maar een beetje zou ik zo zeggen... :wink:
-Kompany, hoeveel heeft die al voor de rode duivels gespeeld?
BTW, Simmons of Clement zijn klassen beter 8)
-Vanbuyten is inderdaad een klasbak,... behalve bij de rode duivels, daar is hij maar matig, dus hard missen zullen we hem niet.
-Bassegio, ik zou de ploeg al splitsen gewoon om die pottenstamper kwijt te zijn. Als hij 30 meter voor doel is, denkt hij dat hij een doelkans heeft :?

- Kompany, hoelang gaat het duren denk je vooraleer hij Rode Duivel wordt? Ik hoop dat wat je zei over Clement en Simons een grap was, hoewel Simons ook in mijn type-ploeg staat voor de nationale ploeg.
- Vanbuytens laatste matchen waren van goed niveau bij de Duivels, hij vindt wel zijn weg. Trouwens, een andere grote Belgische speler, Nilis, bakte er vroeger ook niet al teveel van bij de nationale ploeg...
- Baseggio uit de ploeg? :lol:

Tantist
3 januari 2004, 16:43
Tantist, ga ergens anders dromen hé
Geen enkele Vlaamse speler zal een selectie halen :P


Ah voila! Je countert een van hun argumenten en ze worden pissed. Sssssssj...

Jij zegt dat geen enkele Vlaamse speler een selectie haalt.

1) Op wat baseer jij dat? Weer eens een ijzersterk argument met de natte vinger?
2) Als de Vlamingen dan zo slecht zijn, en ze toch in de selectie van de Rode Duivels zitten, moeten we daar uit concluderen dat de Rode Duivels slecht zijn. Blij dat u toegeeft contraproductiviteit hoog in het Vaderlandse Vaandel te dragen.

Renaud
3 januari 2004, 16:57
Tantist, ga ergens anders dromen hé
Geen enkele Vlaamse speler zal een selectie halen :P


Ah voila! Je countert een van hun argumenten en ze worden pissed. Sssssssj...

Jij zegt dat geen enkele Vlaamse speler een selectie haalt.

1) Op wat baseer jij dat? Weer eens een ijzersterk argument met de natte vinger?
2) Als de Vlamingen dan zo slecht zijn, en ze toch in de selectie van de Rode Duivels zitten, moeten we daar uit concluderen dat de Rode Duivels slecht zijn. Blij dat u toegeeft contraproductiviteit hoog in het Vaderlandse Vaandel te dragen.

2) Jij leest weer eens dingen die er niet staan. Nergens zei ik dat deze nog steeds Belgiche spelers slecht zijn. Dus, probeer maar vlug wat anders te concluderen, wil je?

1) Ik baseer me op een gesprek dat (als ik me niet vergis) Rik De Saedeleer had met de Nederlandse bondscoach in '94. Op zich geeft dit uiteraard geen onweerlegbare feiten weer voor de dag van vandaag, maar goed, toch een ideetje over hoe onze Nederlandse vrienden over ons wel denken... In dat gesprek vroeg hij hoeveel Belgische spelers de trainer zou nemen, hadden België en Nederland 1 land geweest zijn. Zijn antwoord: 1 speler; Michel Preud'homme :wink:
Ssssssj... :roll:

Zeno!
3 januari 2004, 16:59
1) Ik baseer me op een gesprek dat (als ik me niet vergis) Rik De Saedeleer had met de Nederlandse bondscoach in '94. Op zich geeft dit uiteraard geen onweerlegbare feiten weer voor de dag van vandaag, maar goed, toch een ideetje over hoe onze Nederlandse vrienden over ons wel denken... In dat gesprek vroeg hij hoeveel Belgische spelers de trainer zou nemen, hadden België en Nederland 1 land geweest zijn. Zijn antwoord: 1 speler; Michel Preud'homme :wink:
Ssssssj... :roll:

Sinds enkele dagen is dat 10 jaar geleden. In de voetbalwereld een eeuwigheid.
Ssssssj :roll:

Tantist
3 januari 2004, 17:05
2) Jij leest weer eens dingen die er niet staan. Nergens zei ik dat deze nog steeds Belgiche spelers slecht zijn. Dus, probeer maar vlug wat anders te concluderen, wil je?

Heb jij echt niet door dat je jezelf tegenspreekt? Als je quote hier correct zou zijn, betekent dat de Vlaamse spelers OK zijn, en dus in het team zouden zitten. Belgicisten en logica: geen goed huwelijk. :lol:


1) Ik baseer me op een gesprek dat (als ik me niet vergis) Rik De Saedeleer had met de Nederlandse bondscoach in '94.

1994!!! WHAHAHAHAHAHA!!!!!!

Maar wacht maar, we nemen wel weerwraak in het wielrennen, als we onze Eddy Merckx inzetten!!!! :rofl:

Tantist
3 januari 2004, 17:07
1) Ik baseer me op een gesprek dat (als ik me niet vergis) Rik De Saedeleer had met de Nederlandse bondscoach in '94. Op zich geeft dit uiteraard geen onweerlegbare feiten weer voor de dag van vandaag, maar goed, toch een ideetje over hoe onze Nederlandse vrienden over ons wel denken... In dat gesprek vroeg hij hoeveel Belgische spelers de trainer zou nemen, hadden België en Nederland 1 land geweest zijn. Zijn antwoord: 1 speler; Michel Preud'homme :wink:
Ssssssj... :roll:

Sinds enkele dagen is dat 10 jaar geleden. In de voetbalwereld een eeuwigheid.
Ssssssj :roll:

Schitterend he? Ze zijn er in die tijd niet slimmer op geworden, die belgicisten...

Renaud
3 januari 2004, 17:10
1) Ik baseer me op een gesprek dat (als ik me niet vergis) Rik De Saedeleer had met de Nederlandse bondscoach in '94. Op zich geeft dit uiteraard geen onweerlegbare feiten weer voor de dag van vandaag, maar goed, toch een ideetje over hoe onze Nederlandse vrienden over ons wel denken... In dat gesprek vroeg hij hoeveel Belgische spelers de trainer zou nemen, hadden België en Nederland 1 land geweest zijn. Zijn antwoord: 1 speler; Michel Preud'homme :wink:
Ssssssj... :roll:

Sinds enkele dagen is dat 10 jaar geleden. In de voetbalwereld een eeuwigheid.
Ssssssj :roll:

Zeno!,

Ik wou een beeld weergeven...ik schreef er al bij dat dit niets wilt zeggen voor de dag van vandaag.
Ik persoonlijk heb wel enkele namen die geselecteerd mogen worden. Vraag is, zouden zij het wel doen?

Tantist
3 januari 2004, 17:17
Sinds enkele dagen is dat 10 jaar geleden. In de voetbalwereld een eeuwigheid.
Ssssssj :roll:

Zeno!,

Ik wou een beeld weergeven...ik schreef er al bij dat dit niets wilt zeggen voor de dag van vandaag.
Ik persoonlijk heb wel enkele namen die geselecteerd mogen worden. Vraag is, zouden zij het wel doen?

Kronkel, kronkel, kronkel. Proficiat mannen, de belgicisten hebben weer eens het onderspit moeten delven.

Ze willen altijd beelden weergeven (Flaminganten=fascisten; Hollanders=onderdrukkers;...), maar feiten. Ieps!!!

Renaud
3 januari 2004, 17:17
2) Jij leest weer eens dingen die er niet staan. Nergens zei ik dat deze nog steeds Belgiche spelers slecht zijn. Dus, probeer maar vlug wat anders te concluderen, wil je?

Heb jij echt niet door dat je jezelf tegenspreekt? Als je quote hier correct zou zijn, betekent dat de Vlaamse spelers OK zijn, en dus in het team zouden zitten. Belgicisten en logica: geen goed huwelijk. :lol:


1) Ik baseer me op een gesprek dat (als ik me niet vergis) Rik De Saedeleer had met de Nederlandse bondscoach in '94.

1994!!! WHAHAHAHAHAHA!!!!!!

Maar wacht maar, we nemen wel weerwraak in het wielrennen, als we onze Eddy Merckx inzetten!!!! :rofl:

Die Vlaamse spelers zijn goed, maar Nederland bezit nu eenmaal een wereldploeg
Ja, lach maar...ondertussen blijf jij gefrustreerd achter met jouw dromen. Wacht, ik probeer het ook eens: Whahahahahahahaha!!! Ahum :roll: Neen, hier heb ik geen behoefte aan...

Tantist
3 januari 2004, 17:19
Die Vlaamse spelers zijn goed, maar Nederland bezit nu eenmaal een wereldploeg

Nou, dan bezit Groot-Nederland een wereldploeg. Point final!

Ja, lach maar...ondertussen blijf jij gefrustreerd achter met jouw dromen. Wacht, ik probeer het ook eens: Whahahahahahahaha!!! Ahum :roll: Neen, hier heb ik geen behoefte aan...

Projectie? :wink:

Tantist
3 januari 2004, 17:19
Ah ja, en het enige beeld dat jij hier overgedragen hebt, is dat jullie in het verleden leven! :lol:

Renaud
3 januari 2004, 17:23
Die Vlaamse spelers zijn goed, maar Nederland bezit nu eenmaal een wereldploeg

Nou, dan bezit Groot-Nederland een wereldploeg. Point final!

Ja, lach maar...ondertussen blijf jij gefrustreerd achter met jouw dromen. Wacht, ik probeer het ook eens: Whahahahahahahaha!!! Ahum :roll: Neen, hier heb ik geen behoefte aan...

Projectie? :wink:

Het gaat hier nu net om de vraag of de Vlaamse spelers een meerwaarde kunnen bieden aan het Nederlandse elftal. En moet je daar nu een tekening bij krijgen om te weten wat het antwoord hier op is?

Yann
3 januari 2004, 17:24
Whahahaha!!! Yanneman loopt hier ook nog rond! Hou je nog altijd vol geen lid te zijn van de BUB? Geestig hee?

Heb ik dat dan ooit ontkend?

Bon, to buzzienes dan maar. Als jij enigszins de moeite had genomen om even de discussie diagonaal door te lezen, dan weet je dat je uitspraak, comme toujours, onzin is.

Engeland is niet onafhankelijk, Schotland is niet onafhankelijk, Wales is niet onafhankelijke,... Engeland heeft een voetbalploeg, Schotland heeft een... Afin, u heeft het wel door. Dat hoop ik althans, want die unitaristen zijn politieke dinosauriërs. En wat betreft de grijze massa: http://www.britannica.com/ebc/article?eu=404822&query=jurassic&ct=gen1 :lol:

Het VK is geen referentie. Corsica is ook niet onafhankelijk. Het Baskenland en Friesland evenmin. Om er maar een paar op te noemen. Die stelling slaat dus nergens op.

Ik vrees dat het Vlaams-nationalisme zich met deze houding zó onpopulair zal maken, dat het zeker niet aan respect zal winnen. De nationale ploeg is de trots van België, zowel in goede als in slechte tijden.

Renaud
3 januari 2004, 17:30
Ah ja, en het enige beeld dat jij hier overgedragen hebt, is dat jullie in het verleden leven! :lol:

Wie wilt hier weer aansluiting bij Nederland?
De rode duivels ==> heden en toekomst!

Dimitri
3 januari 2004, 17:38
Afzwakking??? De Oranje Leeuwen krijgen er bij:
Als we ff de oudjes eruit gooien krijgen we de volgende selectie:

Doel:
Sander Westerveld (Real Sociedad)
Dennis Gentenaar (NEC)
een nieuwe (Vlaming? De Vlieger is niet goed genoeg denk ik)

Spelers:
Michael Reiziger (Barcelona)
André Ooijer (PSV)
Jaap Stam (Lazio Rome)
Jelle van Damme (Ajax)
Philippe Clément (Club Brugge)
Wesley Sneijder (Ajax)
Edgar Davids (Juventus)
Timmy Simons (Club Brugge)
Bart Goor (Hertha Berlijn)
Tom Soetaers (Roda JC)
Rafaël van der Vaart (Ajax)
Giovanni van Bronckhorst (Barcelona)
Mark van Bommel (PSV)
Kevin Hofland (PSV)
Patrick Paauwe (Feyenoord)
Arjen Robben (PSV)
Thomas Buffel (Feyenoord)
Wesley Sonck (Ajax)
Ruud van Nistelrooy (Manchester United)
Robin van Persie (Feyenoord)
Roy Makaay (Bayern München)

evt. nog een paar nieuwe, Buskermolen van AZ bijv. en wat jeugdspelers van Feyenoord :wink:

Trouwens, die Walter Baseggio is geboren in Halle, is dat geen Vlaming dan?

Tantist
3 januari 2004, 17:40
Bon, to buzzienes dan maar. Als jij enigszins de moeite had genomen om even de discussie diagonaal door te lezen, dan weet je dat je uitspraak, comme toujours, onzin is.

Engeland is niet onafhankelijk, Schotland is niet onafhankelijk, Wales is niet onafhankelijke,... Engeland heeft een voetbalploeg, Schotland heeft een... Afin, u heeft het wel door. Dat hoop ik althans, want die unitaristen zijn politieke dinosauriërs. En wat betreft de grijze massa: http://www.britannica.com/ebc/article?eu=404822&query=jurassic&ct=gen1 :lol:

Het VK is geen referentie. Corsica is ook niet onafhankelijk. Het Baskenland en Friesland evenmin. Om er maar een paar op te noemen. Die stelling slaat dus nergens op.

Ik vrees dat het Vlaams-nationalisme zich met deze houding zó onpopulair zal maken, dat het zeker niet aan respect zal winnen. De nationale ploeg is de trots van België, zowel in goede als in slechte tijden.


Aha, nog altijd inconsequent? Jij veronderstelde dat een land onafhankelijk moest zijn eer het een voetbalploeg mag hebben. Vlaanderen mag volgens jou geen voetbalploeg krijgen, want het is niet onafhankelijk. Ik kom af met voorbeelden van gebieden die niet onafhankelijk zijn en toch een voetbalploeg hebben, en dan is het opeens geen referentie.

Slordig, oneerlijk en bovendien politieke dinosauriërs. BUB, ni goe bezig

http://members.lycos.nl/tantist/graf.jpg

Tantist
3 januari 2004, 17:42
Afzwakking??? De Oranje Leeuwen krijgen er bij:
Als we ff de oudjes eruit gooien krijgen we de volgende selectie:

Doel:
Sander Westerveld (Real Sociedad)
Dennis Gentenaar (NEC)
een nieuwe (Vlaming? De Vlieger is niet goed genoeg denk ik)

Spelers:
Michael Reiziger (Barcelona)
André Ooijer (PSV)
Jaap Stam (Lazio Rome)
Jelle van Damme (Ajax)
Philippe Clément (Club Brugge)
Wesley Sneijder (Ajax)
Edgar Davids (Juventus)
Timmy Simons (Club Brugge)
Bart Goor (Hertha Berlijn)
Tom Soetaers (Roda JC)
Rafaël van der Vaart (Ajax)
Giovanni van Bronckhorst (Barcelona)
Mark van Bommel (PSV)
Kevin Hofland (PSV)
Patrick Paauwe (Feyenoord)
Arjen Robben (PSV)
Thomas Buffel (Feyenoord)
Wesley Sonck (Ajax)
Ruud van Nistelrooy (Manchester United)
Robin van Persie (Feyenoord)
Roy Makaay (Bayern München)


Mooi lijstje!!! Dat is nu eens kwaliteit, een wereldploeg!

Dimitri
3 januari 2004, 17:44
Het VK is geen referentie.
Waarom niet?

Nog een voorbeeld: de Faroëreilanden. Niet onafhankelijk, want onderdeel van Denemarken, maar wel een eigen voetbalploeg.

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 17:48
Het VK is geen referentie.

En waarom is Groot-Brittannië dan geen referentie? Omdat het gewoon niet in uw plaatje past?

Yann
3 januari 2004, 17:53
Wat is uw punt? Ik kom met voorbeelden af van gebieden die niet onafhankelijk zijn, en deel uitmaken van hun nationale ploeg. Dat is logisch.

Dan zeg jij dat er een Vlaamse ploeg moet opgericht worden, en dat die zich moet vervoegen bij ons buurland, Nederland. Kan Vlaanderen het alleen niet redden?

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 18:13
Wat is uw punt? Ik kom met voorbeelden af van gebieden die niet onafhankelijk zijn, en deel uitmaken van hun nationale ploeg. Dat is logisch.

U draait rond de pot en geeft geen antwoord.

Natuurlijk kun je meerdere regio's opsommen die geen eigen nationale ploeg hebben. Maar daar wij verwijzen naar het VK en u stelt onmiddellijk "dat is geen referentie".

Welnu, ik herhaal de vraag, ook door Dimitri al gesteld: waarom is het VK volgens u geen referentie?

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 18:15
Dan zeg jij dat er een Vlaamse ploeg moet opgericht worden, en dat die zich moet vervoegen bij ons buurland, Nederland. Kan Vlaanderen het alleen niet redden?

Dat heb ik nergens gesteld, daar voetbal me volkomen koud laat. Maar het idee van een eigen nationale Vlaamse ploeg ben ik niet ongenegen. Uw argument "Vlaanderen is niet onafhankelijk, dus geen nationale ploeg" is geen wiskundige formule waarvan de uitslag met zekerheid vaststaat. De deelgebieden in het VK hebben immers wel eigen nationale ploegen, en wat daar kan, is ook hier mogelijk. Alleen zult u nu komen aandraven met "het VK is geen referentie".

Dus blijft de vraag: waarom is het VK geen referentie?

Yann
3 januari 2004, 18:49
Wat is uw punt? Ik kom met voorbeelden af van gebieden die niet onafhankelijk zijn, en deel uitmaken van hun nationale ploeg. Dat is logisch.

U draait rond de pot en geeft geen antwoord.

Natuurlijk kun je meerdere regio's opsommen die geen eigen nationale ploeg hebben. Maar daar wij verwijzen naar het VK en u stelt onmiddellijk "dat is geen referentie".

Welnu, ik herhaal de vraag, ook door Dimitri al gesteld: waarom is het VK volgens u geen referentie?

Vlaanderen met het VK vergelijken is ronduit lachwekkend. Er wonen maar liefst zes keer meer inwoners in het VK dan in heel België! Bovendien heeft de splitsing in meerdere voetbalploegen niets te maken met een (al dan niet verdoken) separatistische visie.

Laten we het eenvoudig houden, er is echt geen vraag naar een Vlaamse ploeg. Wie dat wel beweert, behoort tot de minderheid. Een onafhankelijke ploeg zou de kans op succes voor onze Vlaamse spelers zo minimaliseren, dat ze op mondiaal niveau echt niets meer zullen betekenen. Het feit dat Tantist voor een vervoeging bij onze noorderburen pleit, bevestigt deze stelling.

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 18:56
Vlaanderen met het VK vergelijken is ronduit lachwekkend. Er wonen maar liefst zes keer meer inwoners in het VK dan in heel België! Bovendien heeft de splitsing in meerdere voetbalploegen niets te maken met een (al dan niet verdoken) separatistische visie.

Wist u trouwens dat Schotland een ruime VIJF miljoen inwoners telt? En toch met een eigen nationale ploeg. Vlaanderen telt toch wat meer inwoners, me dunkt...

Yann
3 januari 2004, 19:01
Ik heb niet alleen een bevolkingsaantal als argument aangehaald. Ik zei dat de verdeling van het Verenigd Koninkrijk in verschillende voetbalploegen niets met een seperatistisch gedachtengoed te maken heeft.

Ik ben ook fier om Vlaming te zijn, en ik kan die fierheid evengoed in de Belgische ploeg uiten. Ik zou daarvoor de toekomst van onze Vlaamse spelers niet op het spel willen zetten.

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 19:02
Vlaanderen met het VK vergelijken is ronduit lachwekkend. Er wonen maar liefst zes keer meer inwoners in het VK dan in heel België! Bovendien heeft de splitsing in meerdere voetbalploegen niets te maken met een (al dan niet verdoken) separatistische visie.


Blijkbaar draait de argumentatie bij u rond bevolkingsaantallen. Daarom antwoord ik tevens met een repliek van Dimitri waarop u trouwens niet reageerde (want dat element past nu eenmaal niet in uw redenering:

Nog een voorbeeld: de Faroëreilanden. Niet onafhankelijk, want onderdeel van Denemarken, maar wel een eigen voetbalploeg.

En trouwens, we moeten heus geen eigen ploeg hebben uit een of andere "separatistische visie", hoor. Gewoon omdat we nu eenmaal Vlaming zijn.

Mag ik van u even weten wat dan de motieven zijn voor de meerdere nationale ploegen in het VK?

Yann
3 januari 2004, 19:03
Vlaanderen met het VK vergelijken is ronduit lachwekkend. Er wonen maar liefst zes keer meer inwoners in het VK dan in heel België! Bovendien heeft de splitsing in meerdere voetbalploegen niets te maken met een (al dan niet verdoken) separatistische visie.

Wist u trouwens dat Schotland een ruime VIJF miljoen inwoners telt? En toch met een eigen nationale ploeg. Vlaanderen telt toch wat meer inwoners, me dunkt...

Wat betekent Schotland nu nog in het internationale voetbal? België heeft ze onlangs nog afgedroogd... :wink:

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 19:04
Ik heb niet alleen een bevolkingsaantal als argument aangehaald. Ik zei dat de verdeling van het Verenigd Koninkrijk in verschillende voetbalploegen niets met een seperatistisch gedachtengoed te maken heeft.

En waarmee heeft de verdeling dan wel te maken?

De motieven doen het er trouwens niet toe. Wat telt is het bestaan van de ploegen op zich. U haalde het argument immers aan: "Vlaanderen is niet onafhankelijk, dus geen eigen nationale ploeg." Waarop wij antwoordden: dat klopt niet, daar men in het VK wel meerdere nationale ploegen heeft. Dus redenering klopt dus ergens niet.

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 19:04
Wat betekent Schotland nu nog in het internationale voetbal? België heeft ze onlangs nog afgedroogd... :wink:

Eindigde België dan ieder jaar bij de topscoorders?

U trippelt trouwens van het ene element naar het ander. U weet duidelijk niet van welk hout pijlen te maken. Iedere keer een "argument" van u onderuit wordt gehaald, haalt u een nieuw elementje boven dat al even belachelijk is als de rest.

Yann
3 januari 2004, 19:08
Ok Jan, ik snap het. Je bent seperatist, en wilt daarom de nationale ploeg splitsen. Kom daar nu eens voor uit aub! Dat is geen schande hoor.

Dimitri
3 januari 2004, 19:39
Ok Jan, ik snap het. Je bent seperatist, en wilt daarom de nationale ploeg splitsen. Kom daar nu eens voor uit aub! Dat is geen schande hoor.
Ja, en jij bent unitarist en daarom wil je de nationale ploeg niet splitsen. Het tegenargument dat het niet zou kunnen is weerlegd, verder heb ik geen tegenargumenten gehoord.

Oja, dat Vlaanderen slechter zou zijn omdat die twee, drie Walen die nu bij de Rode Duivels spelen dan niet meer meedoen. Wat een verschil zou dat maken zeg... :roll: Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom Schotland en Wales een eigen ploeg hebben, terwijl ze samen met Engeland veel beter zouden zijn? Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom de Faroëreilanden een eigen, niets voorstellende ploeg hebben, terwijl Denemarken veel beter is? Het kwaliteitsverschil tussen België en Vlaanderen is minimaal vergeleken met deze landen...

Yann
3 januari 2004, 19:43
U trippelt trouwens van het ene element naar het ander. U weet duidelijk niet van welk hout pijlen te maken. Iedere keer een "argument" van u onderuit wordt gehaald, haalt u een nieuw elementje boven dat al even belachelijk is als de rest.

Ik trippel niet van het ene element naar het ander. Welk argument heeft u dan 'onderuit gehaald'? :roll:

Het streven naar een onafhankelijke Vlaamse ploeg heeft niets met sport, maar met politiek te maken. Onze nationale ploeg verwoord telkens het Belgisch gevoel onder de Vlamingen, Brusselaars en Walen, en dat dat een doorn in uw oog is, zal ons een worst wezen.

Voorwaarts, niet verzuren!

Yann
3 januari 2004, 19:44
Ok Jan, ik snap het. Je bent seperatist, en wilt daarom de nationale ploeg splitsen. Kom daar nu eens voor uit aub! Dat is geen schande hoor.
Ja, en jij bent unitarist en daarom wil je de nationale ploeg niet splitsen. Het tegenargument dat het niet zou kunnen is weerlegd, verder heb ik geen tegenargumenten gehoord.

Oja, dat Vlaanderen slechter zou zijn omdat die twee, drie Walen die nu bij de Rode Duivels spelen dan niet meer meedoen. Wat een verschil zou dat maken zeg... :roll: Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom Schotland en Wales een eigen ploeg hebben, terwijl ze samen met Engeland veel beter zouden zijn? Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom de Faroëreilanden een eigen, niets voorstellende ploeg hebben, terwijl Denemarken veel beter is? Het kwaliteitsverschil tussen België en Vlaanderen is minimaal vergeleken met deze landen...

Waarom heeft Friesland haar eigen ploeg niet?

Jan van den Berghe
3 januari 2004, 19:45
Ok Jan, ik snap het. Je bent seperatist, en wilt daarom de nationale ploeg splitsen. Kom daar nu eens voor uit aub! Dat is geen schande hoor.

En waar staat dan dat ik de nationale wil splitsen? Zoals al gezegd: voetbal laat me volledig koud. Wielrenner vind ik een mooie sport, maar voetbal spreekt me helemaal niet aan. Maar het idee van een eigen Vlaamse ploeg vind ik best verteerbaar.

U antwoordde echter: "Dat is niet mogelijk, want Vlaanderen is niet onafhankelijk."

Hierop toonde men aan dat uw redenering kant noch wal raakt. Immers, in het VK bestaan er meerdere nationale ploegen, niettegenstaande Schotland en Wales helemaal niet onafhankelijkheid.

U probeerde uw vel dan te redden door over iets anders te beginne: het inwonersaantal.

Maar ook dat kon moeiteloos van tafel geveegd worden: Schotland telt minder inwoners dan Vlaanderen. Ook sprak Dimitri over de nationale ploeg van de Faroëreilanden. Uit schaamte deed u tot drie keer toe alsof u niets had gelezen...

Dan haalde u uit uw grabbeltas nog vlug iets anders: Schotland betekent niets in de competitie. Maar het tegenargument luidde vervolgens: is België dan ieder jaar bij de topscoorders? U zweeg.

Dus dan maar weer over iets anders: Jan van den Berghe is separatist en wil de nationale ploeg splitsen. Jammer voor u, maar voetbal zegt me nu eenmaal niets.

Dus komen we weer bij de start van de discussie waarbij u stelde dat Vlaanderen geen nationale ploeg kan hebben omdat het niet onafhankelijk is.

En tevens heeft u ons nog steeds niet gezegd waarom er nu in het VK meerdere nationale ploegen zijn...