PDA

View Full Version : vrijheid van meningsuiting


ministe van agitatie
5 februari 2007, 12:16
Heer Verstrepen,

u profileert zich als voorvechter van de vrijheid van meningsuiting en dat op prinicipïele gronden.
Desondanks militeert u voor het Vlaams Belang dat zich in het verleden meermaals als tegenstander van diezelfde vrijheid heeft betoond. Ik geef twee voorbeelden, er zijn er meer.

Zo ageerde het Vlaams Belang tegen de Krant 'Hét Blad' van de Belgische Cannabis Consumenten Bond. Dat tijdschrift verscheen op 15.000 exemplaren en was te koop in krantenwinkels en supermarkten. Het informeerde cannabisconsumenten over hun rechten, de politieke strijd naar legalisering en het juridisch apparaat.
Niet alleen interpelleerde uw medestander voor de vrije meningsuiting Filip de Man in het Parlement met de vraag of de Minister van Binnenlandse Zaken stappen zou ondernemen en de krant verbieden, hij organiseerde ook betogingen tegen de krant, organiseerde 'verscheuracties' in supermarkten zodat die het zekere voor het onzekere namen en ze niet meer te koop aanboden en spande ten persoonlijke titel een proces aan tegen de verantwoordelijke uitgever, de hoofdredacteur en een journalist. Omdat dit proces voor de rechtbank met een sisser afliep, zette hij de distributeur ANP onder druk waardoor zij de verspreiding van de krant hebben stopgezet, zodat die financieel overkop is gegaan.

Een tweede voorbeeld betreft internet en een website. De website behoorde toe aan een medewerker van het Ministerie van Justititie die er zijn persoonlijke visie op plantte en dat lardeerde met humoristische foto's, gemanipuleerde Photoshop bijdragen en spotprenten. Zo was er bijvoorbeeld een prent van de Vlaams Belang-kopstukken met een krop sla op hun hoofd en daaronder de mededeling 'sla op het Vlaams Blok'. Er was ook een foto van Koning Albert die zijn hand toonde en daarboven een tekstballonetje "C'est pas moi qui tremble, c'est la monarchie'.

Uw collega heeft een aantal van de prenten en stukken tekst van de website gehaald en die doorgestuurd naar de liberale kranten met als vermelding dat de auteur op het ministerie werkte en de vraag wat politici daarvan vonden.
Verder interpelleerde hij de bevoegde Minister met de dwingende vraag de medewerker te ontslaan omwille van zijn publicaties op het internet. Dat ontslag is er dezelfde week ook gekomen nadat de liberale kranten stennis over de website hadden geschopt.

Het zijn slechts twee voorbeelden uit een langere lijst die aantonen dat uw partij helemaal geen principiële voorstander van vrije menigsuiting maar enkel wanneer het haar eigen mening betreft. Wat ik daarover wou vragen:

1) Vindt u het van uw partij niet hypocriet om te schermen met het recht op de vrijheid van meningsuiting indien men zelf stappen onderneemt om die vrijheid elders te beknotten?
2) Als iemand die zelf zijn roots heeft in de pers en media, hoe staat u tegenover de initiatieven zoals bovenstaande die uw partij genomen heeft om de vrijheid van meningsuiting te beknotten.
3) U die zich profileert als verdediger van het bewuste recht, zit in dezelfde partij met mensen die daar - zo toont hun praktijk - helemaal
geen voorstander van zijn. Leidt dat niet tot problemen binnen de partij en is het geen uitdrukking van het feit dat uw partij een zeer heterogeen gezelschap is die het ook met elkaar over fundamentele zaken oneens zijn?

Jürgen Verstrepen
6 februari 2007, 09:42
1) Vindt u het van uw partij niet hypocriet om te schermen met het recht op de vrijheid van meningsuiting indien men zelf stappen onderneemt om die vrijheid elders te beknotten?

Juist maar dat is de ziekte van alle politieke partijen.

2) Als iemand die zelf zijn roots heeft in de pers en media, hoe staat u tegenover de initiatieven zoals bovenstaande die uw partij genomen heeft om de vrijheid van meningsuiting te beknotten.

U haalt één van de essenties van mijn motivatie aan. In de commissies in het VLP weten mijn collega's en andere politici dat ik dat niet toelaat. Er is nu een soort nieuw gevoel waar men inziet dat dat fout was. Er vrenadert dus iets daadwerkelijk, beetje per beetje...

3) U die zich profileert als verdediger van het bewuste recht, zit in dezelfde partij met mensen die daar - zo toont hun praktijk - helemaal
geen voorstander van zijn. Leidt dat niet tot problemen binnen de partij en is het geen uitdrukking van het feit dat uw partij een zeer heterogeen gezelschap is die het ook met elkaar over fundamentele zaken oneens zijn?

Er is meer discussie dan ooit over verschillende visies en dat heet de weg naar abolute democratisering. natuurlijk zijn vastgeroeste mensen die graag alleen hun free speech willen maar zo werkt dat bij mij niet. Vrije mening is 2 richtingverkeer.

Bhairav
6 februari 2007, 10:28
Dus u bent een soort glijmiddel tussen rechts en "links"?
Ik vraag mij alleen af, van welke richting komt dat glijmiddel (excuzeer voor het woord, ik denk dat u nuchter genoeg bent om dat te begrijpen)? Links of rechts?

Jürgen Verstrepen
6 februari 2007, 22:31
Dus u bent een soort glijmiddel tussen rechts en "links"?
Ik vraag mij alleen af, van welke richting komt dat glijmiddel (excuzeer voor het woord, ik denk dat u nuchter genoeg bent om dat te begrijpen)? Links of rechts?

haha...

noem mij iemand die bruggen wil bouwen waarop anderen mogen glijden

Bhairav
7 februari 2007, 08:04
Ik dacht dat gans de politiek zo een beetje ineen zat...
En ik dacht dat het gewoon deel uitmaakt van de oeroude, maar nog steeds zeer aanwezige verdeel en heers-tactiek.
Ik verwachte niet echt of ge links of rechts zou zeggen...

Jürgen Verstrepen
7 februari 2007, 08:48
Ik dacht dat gans de politiek zo een beetje ineen zat...
En ik dacht dat het gewoon deel uitmaakt van de oeroude, maar nog steeds zeer aanwezige verdeel en heers-tactiek.
Ik verwachte niet echt of ge links of rechts zou zeggen...

'de krabbenmand van de politiek.' Het wordt trouwens moeilijker om te omschrijven of je nu links of rechts bent. Ik ben voor economisch liberalisme, repressieve aanpak van geweld en misdaad, bekommerd om het milieu en eis dat er een sociaal vangnet is voor ouderen, gehandicapten en sociaal zwaksten.. zonder dat je het hangmatprincipe creeert...

Ben ik dan links of rechts?

Bhairav
7 februari 2007, 08:56
Ge toont aan dat links en rechts inderdaad slechts woorden zijn. Toch behoort u estethisch (inderdaad!) niet bij het Vlaams Belang. U hebt een tamelijk "links" voorkomen, modern gekleed enzo... Vandaar dat ik u als een "glijmiddel" zie tussen links en rechts, het uiterlijk speelt een onderschatte rol. Niet alleen U komt modern over, Morel en Vermeersch zien er ook opvallend hedendaags uit.
Nu vraag ik mij af: wanneer komt er eens een VBer die eruitziet alsof die in de Kammenstraat in Antwerpen gaat winkelen? Als u weet wat ik bedoel...

Jürgen Verstrepen
7 februari 2007, 09:00
Nu vraag ik mij af: wanneer komt er eens een VBer die eruitziet alsof die in de Kammenstraat in Antwerpen gaat winkelen? Als u weet wat ik bedoel...

Ik vraag het mij ook af en kijk ernaar uit. Ben bezig met een aantal concepten in een poging om jongeren te spotten die profielgewijs bij mij passen...

Bhairav
7 februari 2007, 09:03
Ik weet wat ik moest weten. Dank u voor uw antwoord.