PDA

View Full Version : Electoraat Vlaams Blok verdeeld over separatisten én belgici


Patriot!
1 januari 2004, 23:57
De Morgen 2002-12-17

Bart Eeckhout



Electoraat Vlaams Blok verdeeld over separatisten én belgicisten

Het kiezerskorps van het racistische Vlaams Blok is minder dan gemiddeld tevreden over de Belgische staatsindeling. Weinig verrassend, maar wel opmerkelijk is dat het Blok niet alleen meer separatisten dan gemiddeld onder zijn kiezers telt, maar ook meer mensen die integendeel terugwillen naar het unitaire België. Dat blijkt uit een studie van de KUL-politicologen Erik Demeersseman, Jaak Billiet, Astrid Depickere van het Ispo-onderzoeksteam naar 'de opinie van de Vlamingen in 1999 over de staatsstructuur en hun (etno)territoriale identiteit'.

Over het algemeen zijn de kiezers best tevreden over de huidige federale staatsstructuur (62,5 procent), zo blijkt uit de studie. De studie plaatst de actuele discussie over confederalisme binnen de VLD (en binnen CD&V) in een ander perspectief. Wie wat wil veranderd zien, heeft wel een voorkeur voor meer bevoegdheden voor de deelgebieden. De voorstanders van een onafhankelijke Belgische staat zijn beperkt in aantal (5,9 procent). De Vlaamsvoelendheid is sterker bij mannen en dan vooral bij hoger opgeleiden met een sterke politieke interesse.

Wellicht ligt daar de verklaring voor het merkwaardige schisma in het electoraat van het Vlaams Blok. De racistische partij trekt niet alleen communautaire hardliners aan, maar ook relatief veel mensen die helemaal niet willen weten van een verdere staatshervorming. Zo wil 28,8 procent van de Vlaams Blok-kiezers meer centrale bevoegdheden, wil 46 procent dat Vlaanderen en Wallonië samen beslissen, is 27,9 procent tegen een splitsing van de sociale zekerheid en is 39,3 procent het (helemaal) oneens met de stelling dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden. De onderzoekers wijten die opmerkelijke scores aan "de kiezers die van andere partijen gekomen zijn wegens het migranten- en veiligheidsprogramma van de partij, en niet wegens het Vlaams nationalisme." Ze besluiten: "Het is uitkijken hoe de verhouding tussen beide polen binnen het Vlaams Blok-electoraat de komende jaren evolueert."

(BE)

El Cid
2 januari 2004, 00:04
De Morgen 2002-12-17

Bart Eeckhout



Electoraat Vlaams Blok verdeeld over separatisten én belgicisten

Het kiezerskorps van het racistische Vlaams Blok is minder dan gemiddeld tevreden over de Belgische staatsindeling. Weinig verrassend, maar wel opmerkelijk is dat het Blok niet alleen meer separatisten dan gemiddeld onder zijn kiezers telt, maar ook meer mensen die integendeel terugwillen naar het unitaire België. Dat blijkt uit een studie van de KUL-politicologen Erik Demeersseman, Jaak Billiet, Astrid Depickere van het Ispo-onderzoeksteam naar 'de opinie van de Vlamingen in 1999 over de staatsstructuur en hun (etno)territoriale identiteit'.

Over het algemeen zijn de kiezers best tevreden over de huidige federale staatsstructuur (62,5 procent), zo blijkt uit de studie. De studie plaatst de actuele discussie over confederalisme binnen de VLD (en binnen CD&V) in een ander perspectief. Wie wat wil veranderd zien, heeft wel een voorkeur voor meer bevoegdheden voor de deelgebieden. De voorstanders van een onafhankelijke Belgische staat zijn beperkt in aantal (5,9 procent). De Vlaamsvoelendheid is sterker bij mannen en dan vooral bij hoger opgeleiden met een sterke politieke interesse.

Wellicht ligt daar de verklaring voor het merkwaardige schisma in het electoraat van het Vlaams Blok. De racistische partij trekt niet alleen communautaire hardliners aan, maar ook relatief veel mensen die helemaal niet willen weten van een verdere staatshervorming. Zo wil 28,8 procent van de Vlaams Blok-kiezers meer centrale bevoegdheden, wil 46 procent dat Vlaanderen en Wallonië samen beslissen, is 27,9 procent tegen een splitsing van de sociale zekerheid en is 39,3 procent het (helemaal) oneens met de stelling dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden. De onderzoekers wijten die opmerkelijke scores aan "de kiezers die van andere partijen gekomen zijn wegens het migranten- en veiligheidsprogramma van de partij, en niet wegens het Vlaams nationalisme." Ze besluiten: "Het is uitkijken hoe de verhouding tussen beide polen binnen het Vlaams Blok-electoraat de komende jaren evolueert."

(BE)

Knoop het in jullie oren! Federalisme!!!

zorroaster
2 januari 2004, 00:17
De Vlaamsvoelendheid is sterker bij mannen en dan vooral bij hoger opgeleiden met een sterke politieke interesse.


Interessant dat men eindelijk eens de link legt tussen opleiding en politieke voorkeuren.
Als de hoger opgeleide man met sterke politieke interesse het typebeeld is van de Vlaamsgezinden, wat is dan het beeld van de Belgischgezinden?
Laagopgeleide vrouwen met weinig politieke interesse?

Patriot!
2 januari 2004, 00:27
De Vlaamsvoelendheid is sterker bij mannen en dan vooral bij hoger opgeleiden met een sterke politieke interesse.


Interessant dat men eindelijk eens de link legt tussen opleiding en politieke voorkeuren.
Als de hoger opgeleide man met sterke politieke interesse het typebeeld is van de Vlaamsgezinden, wat is dan het beeld van de Belgischgezinden?
Laagopgeleide vrouwen met weinig politieke interesse?

Now don't get too excited. De Belgischgezinden hebben nog steeds een meerderheid in álle klassen. Man, vrouw, hoog- of laagopgeleid, rijk of arm,...

El Cid
2 januari 2004, 01:09
Interessant dat men eindelijk eens de link legt tussen opleiding en politieke voorkeuren.
Als de hoger opgeleide man met sterke politieke interesse het typebeeld is van de Vlaamsgezinden, wat is dan het beeld van de Belgischgezinden?
Laagopgeleide vrouwen met weinig politieke interesse?

Now don't get too excited. De Belgischgezinden hebben nog steeds een meerderheid in álle klassen. Man, vrouw, hoog- of laagopgeleid, rijk of arm,...

En van die Belgischgezinden zijn er 88% (want 11% unitaristen, 9% separatisten) federalisten!!!

Ik geef het toe: het is verdomd heerlijk om de publieke opinie achter je te hebben.

Patriot!
2 januari 2004, 01:13
Now don't get too excited. De Belgischgezinden hebben nog steeds een meerderheid in álle klassen. Man, vrouw, hoog- of laagopgeleid, rijk of arm,...

En van die Belgischgezinden zijn er 88% (want 11% unitaristen, 9% separatisten) federalisten!!!

Ik geef het toe: het is verdomd heerlijk om de publieke opinie achter je te hebben.

We leven dan ook in een federale staat, en ik zal ervoor ijveren om België een échte federale staat te maken, ongeveer zoals B Plus het ziet. Later, wanneer de belachelijke communautaire conflictjes vergeten zijn, of er zich dan nog erge problemen voordoen (wat ik niet denk) kunnen we verder evolueren naar Unitarisme...

El Cid
2 januari 2004, 01:16
Dat is een dubbelzinnige houding, die niet congruent is met zichzelf. Hoe kan je tegelijk naar een volwaardig federalisme streven (en tegelijk naast de voor unitaristen evidente centralistische kenmerken invoeren ook de meer decentraliserende kenmerken nastreven zoals fiscale autonomie?) en naar unitarisme? Dat lijkt me onmogelijk!

Patriot!
2 januari 2004, 01:21
Dat is een dubbelzinnige houding, die niet congruent is met zichzelf. Hoe kan je tegelijk naar een volwaardig federalisme streven (en tegelijk naast de voor unitaristen evidente centralistische kenmerken invoeren ook de meer decentraliserende kenmerken nastreven zoals fiscale autonomie?) en naar unitarisme? Dat lijkt me onmogelijk!


Ooit van het Front voor Unionistische Federalisme gehoord? Wel, zo'n federalisme streef ik na.

El Cid
2 januari 2004, 01:28
Dat is een dubbelzinnige houding, die niet congruent is met zichzelf. Hoe kan je tegelijk naar een volwaardig federalisme streven (en tegelijk naast de voor unitaristen evidente centralistische kenmerken invoeren ook de meer decentraliserende kenmerken nastreven zoals fiscale autonomie?) en naar unitarisme? Dat lijkt me onmogelijk!


Ooit van het Front voor Unionistische Federalisme gehoord? Wel, zo'n federalisme streef ik na.

Vertel meer, want u heeft mijn interesse gewekt!

Knuppel
2 januari 2004, 10:15
Opmerkelijk hoe graag 'de Morgen' het heeft over 'het racistische Vlaams Blok' en over de 'racistische partij'.
Zeker als ze zelf het volgende vaststellen in hetzelfde artikel:

De onderzoekers wijten die opmerkelijke scores aan "de kiezers die van andere partijen gekomen zijn wegens het migranten- en veiligheidsprogramma van de partij, en niet wegens het Vlaams nationalisme".

...waarmee de 'neutrale' De Morgen nochtans expliciet toegeeft dat er "racisten" bestaan die ooit voor andere partijen stemden maar die, uitgerekend terwille van het 'racistische' programma van het Blok, voor die partij gingen kiezen.

Met andere woorden: er wordt toegegeven dat het Blok steeds groter wordt dankzij haar vreemdelingenprogramma. Het onafhankelijkheidsthema van deze racitische partij wordt (nog altijd) niet ernstig genomen.

De tijd is anders niet zo ver weg dat, vooral het 'racistische' thema van het Vlaams Blok allesbehalve ernstig werd genomen...
Vooral door die kiezers die ooit nog op andere partijen stemden.


Hoog tijd dunkt me om het BROV in te voeren.
Door op een partij te stemmen neemt de kiezer immers zijn hele programma voor lief.

Hans1
5 januari 2004, 22:55
Interessante tekst. Is hij recent?

Jan van den Berghe
5 januari 2004, 23:06
Interessante tekst. Is hij recent?

Eens te meer een bewijs dat de Blubbers met hun doorluchtige Opperblubber, Hans I de Grote, op kop eigenlijk de berichten nooit aandachtig lezen.

Bovenaan het bericht staat:

De Morgen 2002-12-17

Tantist
6 januari 2004, 12:56
Interessante tekst. Is hij recent?

Eens te meer een bewijs dat de Blubbers met hun doorluchtige Opperblubber, Hans I de Grote, op kop eigenlijk de berichten nooit aandachtig lezen.

Bovenaan het bericht staat:

De Morgen 2002-12-17

Hans: :oops: (sale flamand, pourquoi faut-il ecrire toujours en Neerlandais?)

:lol:

Foundation
6 januari 2004, 16:43
Néerlandais is naar mijn weten met een accent op.

En Iedereen van de BUB gebruikt toch netjes Nederlands, zoals het hoort? En als het argument niet slaat op iets in deze topic, dan moet het wel gericht zijn op de persoon. Blauwe knop dus, persoonlijke aanval.

Jan van den Berghe
6 januari 2004, 17:36
En Iedereen van de BUB gebruikt toch netjes Nederlands, zoals het hoort?

Het Nederlands dat Hans I de Grote hier soms neerpoot, is verre van kreukvrij. Niet alleen slaagt hij er soms in allerlei bijzinen op de eigenaardigste manier samen te brengen, maar ook is zijn woordkeuze niet de meest geslaagde in heel veel gevallen.

Celebfin
6 januari 2004, 17:57
Sorry, maar ik word kotsmisselijk van jullie. Heel den tijd op de BUB kappen, zijn jullie nu echt zo zielig om heel den tijd aan te vallen.

Foundation
6 januari 2004, 19:47
En Iedereen van de BUB gebruikt toch netjes Nederlands, zoals het hoort?

Het Nederlands dat Hans I de Grote hier soms neerpoot, is verre van kreukvrij. Niet alleen slaagt hij er soms in allerlei bijzinen op de eigenaardigste manier samen te brengen, maar ook is zijn woordkeuze niet de meest geslaagde in heel veel gevallen.

Ik betrap u ook nog op fouten in het Nederlands (onlangs een voorzetselvoorwerp en een voorlopig voorzetselvoorwerp in dezelfde syntactische constructie zonder scheiding!). Bent u dan ook francofiel? Hans is perfect tweetalig. Indien u het tegendeel kunt bewijzen, mag u dat poneren. Anders heb ik de grote neiging om op de blauwe knop te drukken.

Jan van den Berghe
6 januari 2004, 19:51
Bent u dan ook francofiel?

Jazeker. Daarom heb ik enkele uren geleden me aangemeld als lid van de Blubberclub. Ik hoop dan ook spoedig de "professionele lidkaart" te mogen ontvangen en binnenkort de doorluchtige hand van de Grote Leider Hans I le Grand te mogen kussen. Maar alvorens dat gebeurt, moet ik toch nog enkele lessen Frans volgen... :lol:

Foundation
6 januari 2004, 20:08
Ik probeer een fatsoenlijke discussie aan te gaan. U maakt het mij onmogelijk. Ik heb nog steeds mijn respect voor u, Jan, al begin ik te twijfelen of je dat nog waard bent met dit doorgezette jengelendekleutergedrag.

Tantist
7 januari 2004, 10:31
Néerlandais is naar mijn weten met een accent op.

Met het toetsenbord dat ik in de PC klas had, was dit niet mogelijk.

En Iedereen van de BUB gebruikt toch netjes Nederlands, zoals het hoort?

Ook al de FDF'ers? Leuk he, die vuile was van Patriot? :twisted:

Blauwe knop dus, persoonlijke aanval.

Ocharme toch. 't Zal ekik eens de blauwe knop gebruiken... :roll: