PDA

View Full Version : federale kieskringen


amydal
14 februari 2007, 17:46
De laatste tijd is dit wel een "hot-topic", onder meer omdat een hele rij grote politici en academici wel te vinden zijn voor het idee. Het gaat ervan uit dat iedere Vlaming voor de federale verkiezingen ook zou mogen stemmen voor de Franstalige partijen.

Ik had graag even gepeild wat u ervan vindt (en graag niet gewoon afschieten onder het motto "vlaanderen onafhankelijk;-)).

Geert Lambert
14 februari 2007, 18:00
Ik zie het nut er niet van in. Men stelt dat dit belangrijk is voor een federale staat, maar men vergeet dat er nu al mechanismes ingebouwd zijn voor ons federaal bestel te garanderen, o.m. de paritaire regering, de grendelgrondwet, ...

Dus: voor mij hoeft het niet, want echt niet nuttig.


Geert

amydal
14 februari 2007, 18:10
Ik zie het nut er niet van in. Men stelt dat dit belangrijk is voor een federale staat, maar men vergeet dat er nu al mechanismes ingebouwd zijn voor ons federaal bestel te garanderen, o.m. de paritaire regering, de grendelgrondwet, ...Ok, maar in tegenstelling tot een federale kieskring blijven dit gekunstelde oplossingen. De alarmbelprocedure lijkt mij persoonlijk het federale bestel helemáál niet te versterken - integendeel. Zoals de Russen en Amerikanen vroeger zoveel mogelijk atoombommen maakten, zo werkt die procedure contraproductief om het federale niveau te versterken.

Dus: voor mij hoeft het niet, want echt niet nuttig.
Geerthiermee blijft u een beetje op de vlakte. U ben er niet voor, maar bent u ertegen? Zou uw partij vóór stemmen als de moederpartij SPA ermee akkoord gaat?


Alvast bedankt.