PDA

View Full Version : Ayaan Hirsi Ali


Darwin
14 november 2002, 09:26
Van de website van de Partij van de Arbeid - Afdeling Amsterdam Zuidoost
http://ww.xs4all.nl/~jjcspr/ayaan_hirsi_ali.htm




Op de laatste afdelingsvergadering is een o.a. door mij getekende motie aangenomen waarin de afdeling haar solidariteit uitspreekt met Ayaan Hirsi Ali in haar strijd voor de emancipatie van te vaak onderdrukte Islamitische vrouwen. Dat ging niet vanzelfsprekend. Een aantal afdelingsleden heeft zich tegen de aanname van de motie, om uiteenlopende redenen, verzet. Vanwege de bedreigingen waaraan Ayaan is blootgesteld wordt zij momenteel bewaakt en verschijnt zij niet in de openbaarheid.
In een toespraak voor de PvdA-kamerfractie, gaat zij, zonder op onze vergadering te zijn geweest, in op alle argumenten die daar tegen onze motie zijn aangevoerd. Wouter Gortzak.

Zie ook reactie van partijvoorzitter Ruud Koole tijdens het PvdA-forum van 5 oktober 2002

En het artikel dat in de NRC is verschenen naar aanleiding van de publicatie in Vrij Nederland. Het omlijstend commentaar is van Wouter Gortzak.





PvdA onderschat het lijden van moslimvrouwen



Tien jaar geleden ben ik naar Nederland gekomen. Ik ben afkomstig uit een gebied waar democratie, rechtsstaat en vrije meningsuiting een droom zijn. En dan kom ik hier en ontdek ik dat het kan bestaan. Voor jullie zijn die vrijheden vanzelfsprekend geworden, en tot mijn verbijstering merk ik: jullie relativeren dat allemaal weg. In dit land ben ik bekeerd tot de sociaal-democratie. Wat ik daar zo aantrekkelijk aan vind, is het uitgangspunt dat de mens met rede is begaafd en op grond daarvan in staat is zich door arbeid te ontplooien. Dat betekent in de sociaal-democratie dat iemand die voor een dubbeltje geboren is wel degelijk een kwartje kan worden. Maar langzamerhand vraag ik mij af hoe sociaal-democratisch de PvdA nog is. Waarom maakt ze zich sterk voor onderwijs gebaseerd op geloof, gewoonte en macht? Waarom verdedigt ze een beleid dat heet 'integratie met behoud van eigen ideniteit? Eigenlijk krijg ik als allochtoon te horen: ,,U heeft recht op uw eigen achterlijkheid.''

Sociaal-democratie betekent opkomen voor de zwakkeren in de samenleving. Dat zijn nu vooral de vrouwen en kinderen binnen moslimkring. Zij hebben niet dezelfde grondrechten die Nederlandse vrouwen en kinderen hebben - wel op papier, maar vaak niet in de praktijk van alledag. Dit veroorzaakt enorm psychisch lijden, maar ook fysiek, zoals de populatie in wegloophuizen laat zien. Als ik dit aan de kaak stelde binnen de PvdA (of binnen de Wiardi Beckman Stichting), kreeg ik vooral te horen: ,,Ach, zo was het dertig jaar geleden bij ons ook.'' Maar is die nabije historie werkelijk vergelijkbaar met de situatie van moslimvrouwen in Nederland? Dat lijkt me een kwetsende relativering van het lijden en een onderschatting van de verhoudingen binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen. Of misschien is het gewoon onverschilligheid. Dat zou pas echt erg zijn.

Het is waar dat vrouwenemancipatie hier nog maar betrekkelijk recent tot algemeen aanvaard streven is geworden. Nog niet zo lang geleden werd actie gevoerd met leuzen als 'als een vrouw nee zegt, bedoelt ze nee', en stond een werkende moeder vaak gelijk aan een ontaarde moeder. Ook het 'gemengd' huwen werd zo'n vier �* vijf decennia geleden met gemengde gevoelens bekeken. Maar de afkeuring daarover, en de eventuele sanctie daarop, stonden in geen verhouding met wat nu in Nederland gebeurt als een moslimvrouw zou willen trouwen buiten haar religie. Als �*ets de integratie bevordert, is het moslima's de vrijheid geven te trouwen met een zelfgekozen partner. Desnoods een Nederlander, desnoods een lesbienne. Maar dat wordt gezien als verraad en als onzedelijk.

De voorstanders van een islamitische zuil verwijten mij dat ik een wij-zij tegenstelling creëer. Hoewel de politieke infrastructuur van de verzuiling in het verleden heeft geholpen bij het depolitiseren van de tegenstellingen tussen verschillende gemeenschappen, is deze oplossing niet langer bruikbaar. De zelfbenoemde politieke leiders van de moslimgemeenschap hebben er juist belang bij dat de leden van de eigen gemeenschap bij elkaar blijven. De emancipatie van het individu is ondergeschikt aan het instandhouden van de etnische-religieuze groep. De leiders zullen trachten te voorkomen dat die gemeenschap opgaat in een groter geheel, de Nederlandse samenleving, want daarmee verdwijnt het fundament van hun leiderschap. Wat mij ernstig verontrust, is dat de PvdA vrouwen en meisjes van moslimafkomst lijkt te beschouwen als tweederangs burgers. Wat vanzelfsprekend is aan vrijheden voor Nederlandse vrouwen, is dat kennelijk niet voor moslimvrouwen. Waar de PvdA ooit hartstochtelijk pleitte tegen de apartheid in Zuid-Afrika, geeft men nu ruimhartig subsidie aan mosliminstellingen die de apartheid in Nederland propageren. Moslimvrouwen dienen tot elke prijs binnen de eigen groep te worden gehouden. Alle pogingen daartoe worden niet alleen door de hedendaagse sociaal-democratie van harte toegejuicht (behoud van eigen cultuur), maar zelfs grootscheeps gesubsidieerd. Als de term in de politiek-correcte schermutselingen van de afgelopen jaren niet zo zwaar beladen was geworden, zou ik zeggen: alles wijst op het motto 'eigen volk eerst'. Het extreem-rechts van Janmaat verguis je, het extreem-rechts van de conservatieve islamieten bescherm je en subsidieer je. En wie beschermt de slachtoffers? In de moslimbeleving is de vrouw groepsbezit: zij staat ten dienste, allereerst van haar ouders, en later van haar man en de kinderen. Buiten de eigen etnische groep mag zij niet treden.

Steeds als ik de onderdrukking van moslimvrouwen aankaart, word ik gewezen op de zichtbare positieverbetering van de derde generatie. Ik zie inderdaad dat de aantallen meisjes op mbo en hbo van Marokkaanse en Turkse afkomst snel toenemen. Maar schijn bedriegt. Ik zie dezelfde aantallen niet meer terug op de arbeidsmarkt, of ik zie ze één of twee jaar, en daarna glijden ze terug in het dwingelandij van traditie, geloof en groepscultuur. Ze worden uitgehuwelijkt of, onder zware familiedruk, aangepraat om te trouwen, het liefst met een familielid uit het dorp van herkomst. De cijfers van de importhuwelijken liegen er niet om. Ze liggen tussen de 70 en 80 procent. Begin twintig krijgen deze vrouwen hun eerste kind. Van een carrière komt weinig terecht. Ik zie deze meisjes en vrouwen weer terug in wegloophuizen, ze zijn vaak in Nederland geboren, of op jonge leeftijd naar Nederland gekomen. Ze zijn hier opstandig geworden en schikken zich niet meer zoals hun moeders. Alle vrijheden die voor sommigen als vanzelfsprekend gelden: verliefd worden, een avondje uit, logeren bij een vriendin, een middagje winkelen, zwemmen, bioscoop of theaterbezoek, stuit op het roddelen bij vrouwen in eigen kring en het onverbiddelijke krijsen van een vader of een broer of een man: waar was je? Een cultuur van dubbele moraal geldt: hoewel jongens en mannen veel vrijheid genieten, willen ze niets weten van zusters of echtgenoten 'met een grote mond' of 'losse vrouwen'. Hoeren! De eer-en-schande cultuur lijkt alleen van toepassing te zijn op de vrouwen. Het zijn de meisjes die in hun bewegingsvrijheid worden beperkt, zij moeten hun maagdenvlies laten herstellen, zij worden geslagen en geschopt. Wij weten het, maar willen het niet benoemen. Zo betalen deze vrouwen de prijs voor de lieve vrede en kunnen de zogenaamde belangenbehartigers van het multiculturele ideaal rustig gaan slapen.

Religie in Nederland is een keuzemogelijkheid. Je kunt je bekeren tot de kerk of tot Kuitert. In de islam kun je er wel voor kiezen moslim te worden. Alleen staat de voordeur open, de achterdeur zit stevig op slot. Over christelijke afvalligheid is mooie literatuur geschreven, en de auteurs daarvan zijn niet in de ban gedaan, maar hebben een breed, waarderend publiek. Moslimafvalligheid levert alleen hate mail, bedreigingen en desnoods een fatwa op. Ook in Nederland.

Veel moslim-belangenbehartigers houden er een dubbele agenda op na. Men belijdt met de mond de integratie, maar ijvert voor apartheid. Integratie is niet gebaat bij het instellen van islamitische scholen. Zelfs Balkenende gaf in een interview, vorig jaar in Het Parool, toe dat bijzondere scholen die uitsluitend zijn gebaseerd op religie, langzamerhand een achterhaalde zaak zijn. Wie werkelijk wil integreren, door zich te ontworstelen aan de groepsidentiteit, pleegt verraad. De publieke discussie van de afgelopen weken heeft dat wel duidelijk gemaakt. Wie kan beter gefundeerde kritiek leveren op een groep dan iemand die zich daaraan ontworsteld heeft. Dan heb je kennis van binnenuit. Maar in de moslimgemeenschap is gefundeerde kritiek verachtelijke kritiek, het is 'pissen op de eigen groep'. Als ik een pleidooi houd voor werkelijke integratie, als ik mijn, in dit land zo vanzelfsprekende, eigen plaats vraag om in een publiek debat argumenten uit te wisselen, dan 'sjans ik met Nederlanders' en ben ik een 'bounty - zwart van buiten, wit van binnen'. Het geeft aan hoe gering de werkelijke bereidheid tot integratie is van de zogenaamde moslimleiding. En met hoeveel geringschatting binnenskamers wordt gedacht over cultuur en inwoners van dit gastland: de heidenen. De ongelovigen zullen branden, werd op 11 september vorig jaar op de Nederlandse moslimtelevisie gezegd. Een foutje, haastte men zich te verzekeren toen de torens van het WTC die dag brandden, het was slechts een herhaling. Hoe vaak zijn deze woorden al herhaald - op televisie, in de moskee, in het islamitisch onderwijs. Ahmed Aboutaleb betoogde in de Volkskrant van 28 september dat ik de moslims stigmatiseer, als ik beweer dat de integratie is mislukt. Letterlijk zei hij: ,,Objectief gezien gaat het goed met de integratie.'' Kennelijk is hij niet op de hoogte van de feiten. Als het om onderwijs gaat is de schooluitval 20 �* 25 procent. Slechts eenderde van de moslimallochtonen heeft een betaalde baan voor onbepaalde tijd. Tweederde van de moslimmigranten ontvangt een uitkering.

De immigranten in de jaren zeventig waren in de meeste gevallen boeren uit de Anatolische hoogvlakte en de centrale en oostelijke Rif van Marokko, gebieden met een harde overlevingscultuur en afkeer van iedere vorm van overheid het tegendeel dus van ons poldermodel. De immigratie heeft fysiek plaatsgevonden, niet geestelijk. Dat geldt zelfs voor televisie. Wat als heimweeschotels is begonnen, zijn nu indoctrinatieschotels geworden. Erger nog, onderzoek heeft uitgewezen dat de Arabische zenders voor veel schotelkijkers hun enige informatiebron is geworden. Zij hebben hun kabelabonnement op Nederlandse zenders allang de deur uitgedaan. Investeren bleef men doen in het thuisland, niet in Nederland. Zo zijn in Marokko hele nieuwbouwdorpen verrezen met geld van hier levende immigranten. Dat verklaart ook de steeds terugkerende strubbelingen tussen Nederland en Marokko over bijstandsfraude. Marokko weigert Nederlandse ambtenaren inzage in het kadaster. Ali Lazrak, zeer goed ingevoerd in immigrantenkring, schat dat 80 �* 90 procent van zijn landgenoten een of meer huizen in Marokko heeft gekocht. De grote dooddoener in het migrantendebat is altijd geweest: jullie Nederlanders hebben ze hier naartoe gehaald, om het zware en vuile werk te doen dat jullie zelf niet wilden doen. Dat kan zo zijn, maar het is geenszins de oorzaak voor het grote aantal immigranten in de wao. Toen de fabrieken sloten, en laaggekwalificeerde arbeid niet meer nodig was, was de wao eerder een simpele wegwerkregeling. Elegant naar de werknemers, die levenslang verzekerd waren van een uitkering, en uitermate goedkoop voor de werkgevers, die hun verantwoordelijkheid hiermee afschoven op de gemeenschapskas. Onlangs las ik dat vage rugklachten allang niet meer als reden hoeft te worden aangevoerd om in de wao te komen. Tegenwoordig is volgens de keuringsdeskundigen het niet spreken van de Nederlandse taal voldoende. Steeds heb ik van u gehoord: ,,Ach, 30 jaar geleden was het bij ons ook zo.'' Wie het bij die uitspraak laat, laat hele generaties migrantenvrouwen en kinderen aan hun lot over.

Ayaan Hirsi Ali is politicologe. Bovenstaande tekst is een bewerkte versie van haar toespraak op 2 oktober tot de Tweede-Kamerfractie van de PvdA, en waarop NRC Handelsblad de hand heeft weten te leggen. 4 oktober 2002



__________________________________________________ ______

Reactie Ruud Koole



´Hoe zorgelijk het politieke klimaat is, blijkt ook uit de bedreigingen van Ayaan Hirsi Ali. De PvdA veroordeelt die bedreigingen aan het adres van Ayaan met alle kracht. Haar fysieke veiligheid is in het geding, net als het recht op vrije meningsuiting. Zij is slachtoffer van mensen die dat willen beperken. Dat geldt ook voor anderen, onder wie de PvdA-lijsttrekker, zoals wij dit voorjaar helaas hebben moeten vaststellen.

Wij staan als PvdA vierkant achter Ayaan: achter haar recht op vrije meningsuiting en achter haar strijd voor de emancipatie van vrouwen, met name in conservatieve islamgemeenschappen. Over de manier waarop wij die strijd het best kunnen voeren (en hoe breed), zullen wij grondig van gedachten wisselen.

Maar solidariteit en emancipatie zijn de wezenskenmerken van de sociaal-democratie. En de beginselen van de rechtstaat vormen voor de sociaal-democratie het minimum voor een beschaafde samenleving. Wie de scheiding van kerk en staat niet accepteert en wie de gelijkwaardigheid van man en vrouw niet onderschrijft, heeft in onze partij niets te zoeken.

De vrouwenemancipatie heeft nog een lange weg te gaan, dat heeft Ayaan met haar studie en openbare optredens met succes aangetoond. Wij hopen dat zij dat zo spoedig mogelijk weer in alle vrijheid kan doen. De WBS garandeert dat haar onderzoek, ondanks bedreigingen, doorgaat. Noch de PvdA, noch de WBS kunnen de ernst van de bedreigingen volledig inschatten: dat doet de politie... Maar de PvdA en de WBS doen er alles aan, om door middel van intensief overleg met de overheid, de veiligheid van Ayaan zo optimaal mogelijk te laten zijn.´



Partijvoorzitter Ruud Koole op het Partijforum van 5 oktober 2002



__________________________________________________

Wouter Gortzak:

Hoe gaan die dingen? VN komt uit op woensdag. Als de redactie meent over een sappige primeur te beschikken (een scoop) dan seint zij op dinsdagavond een of meer dagbladen in. Uiteraard hopen ze bij VN dan dat het dagblad de primeur, met bronvermelding, overneemt. As ´t effe kan probeert zo´n ingeseinde reactie dan enig checkwerk te verrichten en het bericht niet zonder meer over te nemen. Maar daar is op dinsdagavond weinig tijd voor. Dus blijft dat checkwerk soms achterwege.

Ook andere kranten, later verschijnende dagbladen (avondkranten) hebben niet steeds tijd of menskracht om, het nodige checkwerk te verrichten. Dat was kennelijk het geval bij Het Parool. Maar ook bij Het Parool konden ze natuurlijk niet net doen of de VN-primeur ze ontgaan was. De Paroolredactie heeft het bericht daarom (ook op 9 oktober) gebracht maar er wel een hele serie vraagtekens bij gezet. Is Ayaan Hirsi Ali een soort Somalische Tara Singh Varma, iemand die sterke verhalen vertelt en bedreigingen fantaseerst om aandacht te krijgen? Dat geloven ze niet bij Het Parool. En Het Parool heeft (overigens waarschijnlijke) theorietjes bedacht om het VN-nieuws (ontkennend) te verklaren.



NRC Handelsblad zit ruimer in z´n verslaggevers als Het Parool. De hoofdredactie heeft dan ook een van die verslaggevers opdracht gegeven de VN-Story te checken. Dat resulteerde, alweer op 9 oktober, in onderstaand nieuwsbericht:



Nog steeds zorg over Hirsi Ali



Door onze redacteur Margriet Oostveen



ROTTERDAM, 9 OKT. Bij de inlichtingendienst AIVD bestaat ,,nog steeds zorg'' over de veiligheid van de Somalische politicologe Ayaan Hirsi Ali. Tussen verscheidene bedreigingen die Hirsi Ali de afgelopen maand ontving wegens haar kritiek op de islam, zijn met name uitlatingen die haar vader tegen een VPRO-documentairemaakster heeft gedaan als zeer verontrustend opgevat door de politie, Binnenlandse Zaken en de AIVD. De vader van Hirsi Ali, de linguïst dr. Hirsi Magan Isse, heeft op 15 september vanuit zijn woonplaats Londen over zijn dochter gezegd: ,,She is in danger of being assassinated'', aldus documentairemaakster Karin Schagen. Zij tekende die woorden tijdens een anderhalf uur durend telefoongesprek uit zijn mond op. Schagen heeft dit aan Hirsi Ali verteld, waarna zij op aandringen van verscheidene personen besloot op 16 september aangifte te doen. De AIVD zegt expliciet nog bezorgd te zijn, ,,ondanks publicaties waaruit het tegendeel zou blijken''. De Somalische student Rashid Omar, die tot dezelfde clan als Ayaan Hirsi Ali behoort, zegt deze week in Vrij Nederland te beschikken over een verklaring van de vader waarin deze zou ontkennen dat volgens hem van doodsbedreiging sprake was. Een vriendin van Hirsi Ali uit Nijmegen suggereert in het blad bovendien dat een vrij algemene waarschuwing van haarzelf reden tot de aangifte zou zijn geweest. Vrij Nederland betwijfelt op die basis of de bedreigingen van Hirsi Ali serieus zijn geweest. Desgevraagd zei Omar vanmorgen tegen deze krant dat hij de vader, die voor de pers al weken onbereikbaar is, telefonisch heeft gesproken, maar dat hij hem beslist niet heeft gevraagd of zijn dochter is bedreigd. ,,Ik heb Ayaans vader gevraagd of hij zélf is bedreigd.'' Dat heeft de vader om begrijpelijke redenen ontkend: Karin Schagen heeft daarover ook nooit iets gezegd. Over de woorden: ,,She is in danger of being assasinated'' zei Omar vanmorgen: ,,Het probleem is vermoedelijk dat de VPRO-journaliste die hem sprak en de politie dat letterlijk hebben genomen. Maar Ayaans vader moet het in algemene zin hebben bedoeld: ,,Als Ayaan zo doorgaat met haar kritiek op de islam, dan krijgt ze een probleem.''

Karin Schagen is na de aangifte van Hirsi Ali uitvoerig gehoord door de politie. ,,Ik heb nooit gezegd dat de vader het woord bedreiging gebruikte'', aldus Schagen. ,,Ik heb alleen letterlijk doorgegeven wat de vader mij zei. Dat ze het gevaar liep vermoord te worden, dus. En dat de vader daaraan toevoegde dat hem was verteld dat het gevaar uit Noordafrikaanse hoek kwam.'' De vader zou door telefoontjes van Somaliërs uit Rome en Zweden zijn gealarmeerd over het publieke optreden van zijn dochter.

Schagen volgde Hirsi Ali in september enige dagen met de camera ten behoeve van een portret. Volgens Vrij Nederland heeft de vader laten weten dat hij Hirsi Ali al ,,jaren'' niet meer heeft gesproken. Schagen en Ayaan Hirsi Ali hebben eerder al aannemelijk gemaakt dat de vader wél contact had met zijn dochter. ,,Hij had medewerking aan mijn film toegezegd'', aldus Schagen. ,,We hadden een afspraak om bij hem in Londen te gaan filmen. Het weekend van de vijftiende zegde hij plotseling af op het antwoordapparaat van Ayaan. Toen zij me dit vertelde heb ik hem zelf gebeld, in een poging hem toch over te halen.'' In dit gesprek verklaarde de vader zijn afzegging met: ,,She is in danger of being assasinated'', aldus Schagen. Nadat Schagen Ayaan Hirsi Ali over deze uitspraak vertelde heeft Hirsi Ali haar vader zelf gebeld, zo was de afgelopen week in haar directe omgeving op te tekenen. Het zou een kort gesprek zijn geweest, waarin de vader Hirsi Ali zou hebben gezegd dat hij niets met haar kritische uitspraken over de islam te maken wil hebben: ,,Jij moet je eigen oorlog voeren'', zou hij hebben gezegd.

Hirsi Ali's werkgever Paul Kalma, directeur van de Wiardi Beckman Stichting, is door Binnenlandse Zaken en de AIVD duidelijk gemaakt dat het telefoongesprek tussen Schagen en de vader als zeer ernstige bedreiging wordt opgevat. Dat Kalma de zaak niet al te serieus zou nemen, zoals Vrij Nederland suggereert, ontkent hij met klem. Kalma heeft de afgelopen weken meermalen met de politie en de AIVD overlegd. ,,Door de AIVD is gezegd, zonder daarover in details te treden: 'Wij nemen de zaak zeer ernstig op'.''Ook toen in andere media eind september werd gesuggereerd dat Binnenlandse zaken de bedreigingen minder ernstig zou nemen dan de AIVD, is dat door het ministerie zelf ,,in alle toonaarden ontkend'', aldus Kalma. Burgemeester Job Cohen van Amsterdam, verantwoordelijk voor Hirsi Ali's veiligheid als zij in de hoofdstad was en voorzitter van het curatorium van de Wiardi Beckman Stichting, bevestigt eveneens dat de AIVD en Binnenlandse zaken de doodsbedreiging van Hirsi Ali zeer serieus nemen. ,,Ik heb persoonlijk contact opgenomen met topambtenaren bij Binnenlandse Zaken en de AIVD omdat ik het belangrijk vond de beveiliging van Hirsi Ali goed te regelen. Ik ben toen bevestigd in de noodzaak van beveiliging, dat is het enige wat ik over die gesprekken mag zeggen.'' Hirsi Ali is gisterochtend voor onbepaalde tijd naar het buitenland is vertrokken. Zonder dat zij dit van elkaar konden weten hebben Karin Schagen en Rashid Omar de vader van Hirsi Ali desgevraagd op precies dezelfde manier omschreven, waardoor beider verhaal authentiek overkomt. Beiden benadrukken dat dr. Hirsi Magan Isse vooral een vriendelijke, bedachtzame en diepgelovige man is die zeer bezorgd is om het welzijn van zijn kritische dochter.



Tot zover NRC Handelsblad van 9 oktober. Een enkel afdelingslid, tegenstander van de op 2 oktober 2002 op de ledenvergadering aangenomen motie, heeft mij het aloude spreekwoord, ´al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel´ gemaild. Hij acht zich door de VN-publicatie gestijfd in zijn verzet tegen aanname van de motie.

Uit het controlerend werk van NRC Handelsblad mag echter worden afgeleid dat zowel onze aangenomen motie, als de krachtige stellingname van partijvoorzitter Ruud Koole op het Partijforum terecht zijn geweest.



En van de website http://www.steunayaanhirsiali.nl

http://www.steunayaanhirsiali.nl/images/Ayaanhirsiali-02.jpg

Ayaan Hirsi Ali:
in levensgevaar om haar mening

Bijna alle Nederlanders zijn diep geschokt, verontwaardigd en verontrust over wat Ayaan Hirsi Ali is overkomen. Geschokt omdat we dit, zelfs na de moord op Pim Fortuyn en de bedreiging van enkele politici, eigenlijk toch niet hadden verwacht. Verontwaardigd omdat we Ayaan een verfrissende, onafhankelijke denker vinden die de moed opbrengt om de slachtoffercultuur van de islamitische minderhedenclubs én de bevoogdende linkse zaakwaarnemers van het multiculturalisme aan de kaak te stellen. En verontrust omdat het ons aan kennis ontbreekt om te kunnen beoordelen hoe gevaarlijk dit nog kan worden.

Het begon op 8 september 2002, toen de Nederlandse Moslim Omroep het eerste deel uitzond van de driedelige tv-serie 'Islam in Europa'. Tijdens deze aflevering uitte drs Ayaan Hirsi Ali, wetenschappelijk medewerker van de Wiardi Beckmanstichting (van de PvdA), kritiek op de slechte integratie van eerste-generatie moslims in Nederland. Maar vrouwen mogen geen kritisch geluid over de islam laten horen, vinden sommigen. Hirsi Ali is met de dood bedreigd vanwege haar onomwonden mening; inmiddels heeft zij politiebescherming en is zij ondergedoken. En dat in Nederland, 'democratisch' Nederland.

Net als de Russische dissidenten is Hirsi Ali vooral gebaat bij het publieke debat over haar ideeën, het debat dat zij zelf met zo veel verve en nuance voert. Om die discussie te bevorderen, heeft een aantal mensen van Deining deze website gemaakt. Deining is een e-mailgroep van freelancers die werken in de journalistiek en het communicatievak.

Wij doen een beroep op ieders solidariteit met Ayaan Hirsi Ali, nu haar de mogelijkheid is ontnomen haar denkbeelden in vrijheid uit te spreken en te publiceren. "Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen," is de beroemdste uitspraak van de Franse filosoof Voltaire (1694-1778). Wij vragen van niemand instemming met de opvattingen van Hirsi Ali, ook niet van gelovige moslims. Wij zien haar als een vrijdenker in de traditie van de Verlichting, die tot haar grote spijt aan de islam voorbij is gegaan.

Lees de nieuwsberichten op deze site, de columns, het interview. Doe mee aan de discussie, betuig uw steun. En verspreid de url. De hulp van zo veel mogelijk Nederlanders van verschillende stromingen en geloven is nodig. Dit gaat iedereen aan die zich bekommert om de vrijheid van meningsuiting.

Als we niet in het geweer komen wanneer het leven van een weldenkend mens wordt bedreigd, wanneer dan wel?



Steunayaanhirsiali.nl stopt ermee

Steunayaanhirsiali.nl stopt ermee, het discussieforum en de pagina steunbetuigingen zijn vergrendeld. Nu de Somalisch-Nederlandse politicologe op een verkiesbare plaats komt voor de Tweede Kamer, vervalt de reden achter het openbare steuncomité-op-internet. Dat was nodig toen fanaten haar naar het leven stonden om haar mening. Niet dat het gevaar nu is geweken, maar Hirsi Ali's positie is wezenlijk veranderd. Als aanstaand parlementariër geniet zij een hogere mate van overheidsbescherming.

Darwin
14 november 2002, 09:34
Nog van de site www.steunayaanhirsiali.nl :


De Koran en de schriftgeleerden

Over ongelovigen en afvalligen


In Trouw van 21 september stelt imam Abdulwahid van Bommel:
"In geen van de verzen over afvalligheid wordt daaraan de doorstraf verbonden."

Hier onder een verzameling Koran-strofen,
afkomstig van "The Holy Qurán"


2.24 Doch, indien gij het niet kunt doen - en gij zult het nimmer kunnen doen - wacht u dan voor het Vuur, dat voor de ongelovigen is bereid, welks brandstof mensen en stenen zijn.

2.104 O, gij die gelooft, zegt niet: "Raainaa", maar zegt: "Onzornaa" en luistert. Er is voor de ongelovigen een pijnlijke straf.

2.161 Voorzeker, die verwerpen en als ongelovigen sterven, over hen zal de vloek komen van Allah en van de engelen en van alle mensen.

2.191 En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

2.257 Allah is de Vriend dergenen, die geloven; Hij brengt hen uit de duisternis tot het licht. Maar de vrienden der ongelovigen zijn de duivelen, zij brengen hen uit het licht in de duisternis; dezen zijn de bewoners van het vuur, daarin zullen zij wonen.

3.10 Voorzeker zullen de bezittingen en kinderen der ongelovigen hun tegen Allah in het geheel niet baten: dezen zullen brandstof voor het Vuur zijn,

3.12 Zeg tot de ongelovigen: "Gij zult worden terneergeslagen en in de hel worden verzameld, dit is een kwade rustplaats.

3.28 Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen - en wie dat doet heeft geen deel aan Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt. En Allah waarschuwt u voor Hemzelf en tot Allah zullen allen wederkeren.

3.56 Doch de ongelovigen zal Ik in deze wereld en in de volgende streng straffen en zij zullen geen helpers hebben.

3.91 Degenen die ongelovig zijn en als ongelovigen sterven, van geen hunner zal een aarde vol goud worden aanvaard als hij zich daarmede zou willen vrijkopen. Dezen zijn het wie een smartelijke straf wacht en er zullen voor hen geen helpers zijn.

3.125 Ja, indien gij geduldig en rechtvaardit zijt en zij [de ongelovigen] u dadelijk in wilde vaart aanvallen, zal uw Heer u met vijf duizend nedergezonden engelen bijstaan."

3.131 En vreest het Vuur dat voor de ongelovigen is bereid.

3.141 Opdat Allah de gelovigen moge louteren en de ongelovigen vernietigen.

3.178 En laat de ongelovigen niet denken dat het uitstel, dat Wij hun geven, goed voor hen is; Wij geven hun slechts uitstel, zodat zij in zonde toenemen; er zal voor hen een vernederende straf zijn.

4.18 Er is geen (aanvaarding van) berouw voor degene, die kwaad doet, totdat de dood hem in het gezicht staart en hij zegt: 'Ik heb berouw;' noch voor degenen die als ongelovigen sterven. Dezen zijn het, voor wie Wij een pijnlijke straf hebben bereid.

4.37 Evenmin die gierig zijn en de mensen aansporen ook gierig te zijn en die hetgeen Allah hun van Zijn overvloed heeft gegeven, verbergen. Wij hebben voor de ongelovigen een vernederende straf bereid,

4.101 En wanneer gij door het land reist, zal het voor u geen zonde zijn het gebed te bekorten, als gij vreest dat degenen, die niet geloven u last zullen veroorzaken. Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.

4.76 Zij die geloven, strijden voor de zaak van Allah, maar de ongelovigen strijden voor de zaak van de boze. Strijdt daarom tegen de vrienden van Satan; voorzeker, Satans plan is zwak.

4.144 O, gij die gelooft, neemt geen ongelovigen tot vrienden boven de gelovigen. Wilt gij Allah een duidelijk bewijs tegen uzelf geven?

4.151 Dezen zijn inderdaad de ongelovigen en Wij hebben voor de ongelovigen een vernederende straf bereid.

5.36 Voorzeker, al hadden de ongelovigen al hetgeen op aarde is en nog eens zoveel, om zich daarmede van de straf op de Dag der Opstanding vrij te kopen, dan zou het van hen toch niet worden aanvaard; er wacht hen een pijnlijke straf.

5.54 O, gij die gelooft, wie onder u zich van zijn godsdienst afkeert, laat hem weten, dat Allah weldra een ander volk zal voortbrengen dat Hij zal liefhebben en die Hem zullen liefhebben vriendelijk en nederig zijnde jegens de gelovigen en hard en streng jegens de ongelovigen. Zij zullen voor Allah's zaak strijden en het verwijt van een berisper niet vrezen. Dit is Allah's genade; Hij schenkt deze aan wie Hij wil en Allah is Milddadig, Alwetend.

5.80 Gij zult velen hunner de ongelovigen tot vrienden zien nemen. Waarlijk slecht is hetgeen zij voor zichzelf deden zodat Allah toornig op hen is geworden en zij zullen in de straf verblijven.

5.86 Maar de ongelovigen die Onze tekenen verloochenen zullen de bewoners der hel zijn.

7.50 En de bewoners van het Vuur zullen tot de bewoners van het paradijs roepen: "Giet wat water over ons uit of iets, waarmnee Allah u heeft voorzien." Zij zullen antwoorden: "Allah heeft voorzeker dit voor de ongelovigen verboden."

8.12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

8: 13 Dit is, omdat zij zich tegen God en Zijn boodschapper hebben verzet. En wie tegen God en Zijn boodschapper strijdt, God is voorzeker streng in vergelding.

8.14 Dat is (uw straf), ondergaat haar daarom en weet dat er voor de ongelovigen de straf van het Vuur is.

8.36 Voorzeker, de ongelovigen besteden hun rijkdommen om anderen van de weg van Allah af te leiden. Zij zullen doorgaan ze te verspillen maar daarna zullen zij spijt hebben en worden overwonnen. En zij die verwerpen zullen in de hel worden verzameld.

8.59 En laat de ongelovigen niet denken dat zij een voorsprong hebben. Voorzeker, zij kunnen Ons niet ontkomen.

8.65 O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.

8.73 De ongelovigen zijn vrienden van elkander. Als gij niet ingrijpt zal er onheil en grote wanorde in het land komen.

9.73 O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars. En wees streng jegens hen. Hun tehuis is de hel en deze is een boze bestemming.

9.85 Laat hun eigendommen en hun kinderen uw verwondering niet opwekken: Allah wenst hen daarmede in deze wereld te straffen; hun ziel zal hen verlaten, terwijl zij ongelovigen zijn.

9.123 O, gij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat Allah met de godvruchtigen is.

10.86 En red ons door Uw barmhartigheid van de ongelovigen."

13.31 En als er een Koran was, waarmede de bergen konden worden verzet, de aarde kon worden gespleten, of de doden tot spreken konden worden gebracht, (zouden zij er nog niet in geloven). "Neen, de zaak berust geheel bij Allah!" Zijn de gelovigen het niet te weten gekomen dat, indien Allah het wilde, Hij het gehele mensdom zou hebben geleid? En de ongelovigen zullen onophoudelijk door rampen getroffen worden wegens hun daden, of het zult bij hun huizen neerkomen, totdat de belofte van Allah tot stand komt. Voorzeker, Allah faalt niet in Zijn belofte.

13.35 Het beeld van de Hemel die de godvrezenden is beloofd, is, dat er stromen in vloeien, en dat zijn fruit en schaduw eeuwigdurend zijn. Dit is het loon van de rechtvaardig en maar het loon van de ongelovigen is het Vuur.

13.42 En degenen, die vóór hen waren, verzonnen plannen, maar (het slagen van) alle plannen berust bij Allah. Hij weet wat elke ziel verdient en de ongelovigen zullen weldra weten voor wie de uiteindelijke woonplaats is.

15.2 De ongelovigen zullen dikwijls wensen, dat zij Moslims waren.

18.102 Denken de ongelovigen dat zij Mijn dienaren tot beschermers kunnen nemen buiten Mij? Voorwaar Wij hebben de hel bereid tot een onthaal voor de ongelovigen.

19.83 Ziet gij niet dat Wij duivelen over de ongelovigen hebben losgelaten om hen aan te sporen?

21.39 O, wisten de ongelovigen maar de tijd wanneer zij niet bij machte zullen zijn het Vuur van hun gezicht of van hun rug te weren en niet zullen worden geholpen!

22.19 Hier zijn twee tegenstanders die redetwisten over hun Heer. Voor de ongelovigen zullen gewaden van Vuur worden gesneden en over hun hoofd zal kokend water worden uitgegoten.

22.44 En de inwoners van Midian eveneens. En Mozes werd ook verloochend. Maar Ik schonk de ongelovigen uitstel, daarna greep Ik hen, en hoe (groot) was toen Mijn afkeer!

22.55 En de ongelovigen zullen er over in twijfel blijven tot onverwachts het Uur hen achterhaalt, of de straf van een rampzalige Dag over hen komt.

22.72 En wanneer Onze duidelijke tekenen aan hen worden voorgedragen zult gij afkeuring bespeuren op het gezicht der ongelovigen. Bijna zouden zij degenen, die Onze tekenen aan hen verhalen, aanvallen. Zeg: "Zal ik u over iets ergers dan dat inlichten? Het Vuur, Allah heeft het beloofd aan de ongelovigen. En dat is een slechte bestemming."

23.117 En diegene die naast Allah een andere god aanroept heeft daar geen bewijs voor: en de vergelding ervan berust bij zijn Heer. Voorzeker de ongelovigen slagen nooit!

24.39 Maar de daden der ongelovigen zijn als een luchtspiegeling op een vlakte. De dorstige denkt dat het water is, wanneer hij er bij komt ontdekt hij echter dat het niets is. Maar hij vindt Allah in zijn nabijheid, Die hem zijn rekening ten volle vereffent; en Allah is snel in het afrekenen.

25.4 De ongelovigen zeggen: "Dit is niets dan een leugen, die hij (de Profeet) verzonnen heeft en andere mensen hebben hem er bij geholpen." Maar zij uiten daarmee onrechtvaardigheid en leugen.

25.52 Dus volg de ongelovigen niet, en voer met (de Koran) een grote strijd tegen hen.

25.60 En wanneer er tot de ongelovigen wordt gezegd: "Werpt u neder voor de Barmhartige," zeggen zij: "En wie is de Barmhartige? Zullen wij ons nederwerpen voor degene die gij ons gelast?" En dit vermeerdert slechts hun afkeer.

28.86 En gij hadt niet verwacht dat het Boek (de Koran) aan u zou worden geopenbaard; maar het is een barmhartigheid van uw Heer; wees daarom nooit een ondersteuner der ongelovigen.

29.12 En de ongelovigen zeggen tot de gelovigen: "Volgt onze weg, wij zullen uw zonden dragen." Doch zij kunnen niets van hun zonden dragen. Zij zijn zeker leugenaars.

29.54 Zij vragen u de straf te verhaasten; maar waarlijk de hel zal de ongelovigen omringen.

29.68 En wie is onrechtvaardiger dan hij, die een leugen verzint over Allah, of de Waarheid verloochent wanneer zij tot hem komt? Is er geen woning in de hel voor de ongelovigen?

30.45 Opdat Hij hen, die geloven en goede werken doen, moge belonen uit Zijn overvloed. Voorzeker, Hij heeft de ongelovigen niet lief.

32.28 En zij (de ongelovigen) zeggen: "Wanneer zal deze beslissing plaats vinden als gij de waarheid spreekt?"

32.29 Zeg: "Op de Dag der Beslissing zal het geloof der ongelovigen hen niet baten, noch zal hun uitstel worden verleend."

33.1 O Profeet, zoek bescherming bij Allah en gehoorzaam de ongelovigen en de huichelaars niet. Allah is Alwetend, Alwijs.

33.8 Opdat Hij de waarachtigen over hun waarachtigheid moge ondervragen. En voor de ongelovigen heeft Hij een pijnlijke straf bereid.

33.64 Allah heeft de ongelovigen zeker vervloekt en heeft een laaiend Vuur voor hen bereid.

35.26 Dan greep Ik de ongelovigen aan en hoe (vreselijk) was Mijn afkeuring!

35.36 Maar voor de ongelovigen is het Vuur der hel. Voor hen zal de dood niet worden verordend opdat zij mochten sterven, noch zal de straf er van voor hen worden verlicht. Alzo straffen Wij iedere ondankbare.

36.70 Opdat de levenden mogen worden gewaarschuwd en opdat het oordeel tegen de ongelovigen gerechtvaardigd moge zijn.

39.32 Wie is onrechtvaardiger dan hij, die een leugen over Allah verzint of de Waarheid verloochent wanneer zij tot hem komt? Is er voor de ongelovigen geen plaats in de hel?

39.71 En de ongelovigen zullen naar de hel worden gedreven, wanneer zij deze bereiken, zullen de poorten worden geopend en haar wachters zullen tot hen zeggen: "Kwamen er geen boodschappers van uit uw midden tot u, de tekenen van uw Heer verkondigende en u waarschuwende voor de komst van deze Dag?" Zij zullen antwoorden: "Ja zeker!" Maar nu is de uitspraak van de straf tegen de ongelovigen van kracht geworden.

40.50 Zij zullen antwoorden: "Kwamen uw boodschappers niet tot u met duidelijke bewijzen?" Zij zullen zeggen: "Ja zeker." De bewaarders zullen antwoorden: "Bidt dan." Maar het bidden der ongelovigen is nutteloos.

40.85 Maar nadat zij Onze straf hadden gezien kon hun geloof hun niet meer baten. Dit is Allah's wet die haar loop neemt ten opzichte van Zijn dienaren en zo gingen de ongelovigen verloren.

41.26 En de ongelovigen zeggen: "Luistert niet naar deze Koran, maar maakt leven daarbij opdat gij de overhand moogt krijgen."

41.27 Maar Wij zullen zeker de ongelovigen een strenge straf doen toekomen en Wij zullen hun slechtste daden vergelden.

42.26 En Hij verhoort de gelovigen die goede werken doen en geeft nog meer uit Zijn overvloed maar de ongelovigen zullen een strenge straf ontvangen.

46.20 De Dag, waarop de ongelovigen aan het Vuur zullen worden blootgesteld, zal er tot hen worden gezegd: "Gij buittet uw goede dingen in het leven der wereld uit en gij hebt het genoten. Deze Dag zult gij met de straf der vernedering worden vergolden omdat gij ten onrechte op aarde hoogmoedig en opstandig waart."

46.34 En de Dag, waarop de ongelovigen aan het Vuur zullen worden blootgesteld zal er worden gezegd: "Is dit niet de waarheid?" Zij zullen antwoorden: "Ja zeker, bij onze Heer." Hij zal zeggen: "Ondergaat dan de straf omdat gij (ons woord) verwierpt."

47.4 Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.

47.8 Maar de ongelovigen wacht vernietiging en Hij zal hun werken vruchteloos maken.

47.12 Voorwaar, Allah zal hen die geloven en goede werken doen in het paradijs toelaten, waardoorheen rivieren vloeien: terwijl de ongelovigen zich vermaken en eten zoals het vee; het Vuur zal hun tehuis zijn.

47.18 Zij [de ongelovigen] wachten op niets dan het Uur dat onverwachts over hen kan komen. De tekenen er van zijn reeds gekomen, maar hoe zal voor hen de herinnering zijn wanneer het [Uur] werkelijk tot hen komt?

47.34 Waarlijk, de ongelovigen, die van het pad van Allah afleiden en sterven, terwiil zij ongelovig zijn, Allah zal hen zeker niet vergeven.

48.22 Indien de ongelovigen u bestrijden zullen zij u zeker de rug toekeren; daarbij zullen zij beschermer noch helper vinden.

51.60 Wee over de ongelovigen vanwege de Dag waarmede zij worden bedreigd!

58.4 Maar wie geen slaaf vindt, laat hem twee achtereenvolgende maanden vasten, voordat zij elkander aanraken. En wie dat niet doen kan, moet zestig arme mensen voeden. Dit is een bevel, opdat gij moogt geloven aan Allah en Zijn boodschapper. Dit zijn de verordeningen van Allah; en er is een pijnlijke straf voor de ongelovigen.

58.5 Degenen, die tegen Allah en Zijn boodschapper ingaan, zullen zeker vernederd worden zoals degenen die hen vooraf gingen vernederd werden; want Wij hebben reeds duidelijke tekenen nedergezonden. En de ongelovigen zullen een onterende straf ontvangen.

60.5 Onze Heer, maak ons niet tot een voorwerp van beproeving voor de ongelovigen en vergeef ons o, Heer, voorzeker Gij, Gij zijt de Almachtige, de Alwijze."

60.13 O gij die gelooft, bevriendt u niet met een volk op hetwelk Allah vertoornd is; zij wanhopen aan het Hiernamaals zoals de ongelovigen wanhopen aan hen, die in de graven liggen.

66.9 O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars en wees streng tegen hen. Hun woning is de hel en dit is een kwade bestemming!

66.10 Allah vergelijkt de ongelovigen met de vrouw van Noach en met die van Lot. Zij behoorden aan twee Onzer rechtvaardige dienaren maar zij waren hun ontrouw. Daarom baatten haar echtgenoten haar niet tegen Allah, en er werd tot hen gezegd: "Gaat het Vuur in tezamen met degenen die er binnengaan."

67.28 Zeg: "Vertel mij, indien Allah mij en degenen die met mij zijn, zou vernietigen - veeleer zal Hij ons genadig zijn - wie zal de ongelovigen tegen een pijnlijke straf kunnen beschermen?"

73.10 En verdraag met geduld alles wat zij (de ongelovigen) zeggen; en verlaat hen op gepaste wijze.

76.4 Voorwaar, Wij hebben voor de ongelovigen ketenen, ijzeren halsbanden en een laaiend Vuur bereid.

98.6 Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het Boek en de afgodendienaren zullen in het Vuur der hel geworpen worden, daarin zullen zij verblijven. Zij zijn de slechtste der schepselen.


--------------------------------------------------------------------------------

Imam Abdulwahid van Bommel schrijftt in Trouw van 21 september dat de islam schreeuwt om een moderne verwoording en een serieuze exegese. Hoe kunnen bovenstaande, agressieve, intolerante teksten worden verklaard voor niet-islamitische Nederlanders?

Ayaan Hirsi Ali zei in het NCRV-programma Rondom Tien dat ze zelf bepaalt wat haar religie is en wat ze denkt. Een andere gast, de heer Chebbi, zei daarop dat je hetzij alles van de Koran gelooft, hetzij niets. De Koran zegt zelf dat je een ongelovige bent als je niet alles gelooft. Chebbi behoort tot de moslims die beweren dat zij graag willen integreren in de Nederlandse samenleving. Maar staat dat niet haaks op hun geloof? Of smokkelen sommige moslims een beetje met de inhoud van sommige verzen, zoals 4.144?




Zo, nu weten we meteen hoe ware moslims geacht worden over ons niet-moslims te denken en te voelen. Als u nog eens een migrant vies in uw richting ziet kijken, dan weet u dat hij waarschijnlijk mediteert over één van bovenstaande verzen uit de Heilige Koraan.

:(

democratsteve
14 november 2002, 21:29
Darwin in z'n kruistocht tegen de moslims. Het begint een beetje eentonig te worden. Ik vraag me af; moet ik nu elke keer als antwoord één van de honderden voorbeelden geven van wat die FUCKIN' KATHOLIEKEN vandaag nog allemaal uitsteken in o.a. Zuid -Amerika?

Darwin
14 november 2002, 22:10
Darwin in z'n kruistocht tegen de moslims. Het begint een beetje eentonig te worden. Ik vraag me af; moet ik nu elke keer als antwoord één van de honderden voorbeelden geven van wat die FUCKIN' KATHOLIEKEN vandaag nog allemaal uitsteken in o.a. Zuid -Amerika?
Eerlijk gezegd ontgoochelt ge mij democratsteve. :(

Ik zit hier nu al een hele poos te wachten op al uw onthullingen en ik begin zo stilaan te denken dat al wat gij kunt voortbrengen niet veel meer dan wat lucht is. :(

chr.wouters
21 december 2002, 17:58
De Koran en de schriftgeleerden

Over ongelovigen en afvalligen
Zo, nu weten we meteen hoe ware moslims geacht worden over ons niet-moslims te denken en te voelen. Als u nog eens een migrant vies in uw richting ziet kijken, dan weet u dat hij waarschijnlijk mediteert over één van bovenstaande verzen uit de Heilige Koraan.
:(

Ik heb nog nimmer de verzuchting gekend om het Heilige Boek te lezen maar hier ben ik danig door geschokt. Die teksten zijn gewoon WALGELIJK. Precies door een gek geschreven. De mythes van de koppensnellers zijn hier bij vergeleken hoogstaand.
Wat een labeur voor u Darwin om al die onzin te moeten uittikken.

eno2
20 november 2010, 11:23
Hoe gaat het nu met ayaan?
Eeen van de moedigste vrouwen op ons continent.

Rudy
20 november 2010, 11:35
Hoe gaat het nu met ayaan?
Eeen van de moedigste vrouwen op ons continent.

Volgens mij ook de best beschermde.

eno2
20 november 2010, 11:51
Waar zit ze nu?

Hirsi Ali bevestigde op 17 maart 2010 in het televisieprogramma Pauw & Witteman dat ze een relatie heeft met de Britse professor, auteur en presentator Niall Ferguson. Eerder verliet hij zijn vrouw na zestien jaar huwelijk.

Mahalingam
20 november 2010, 12:35
Ze gaat rond in het lezingen-circuit in de USA, duikt af en toe onverwacht op (schrijvers congres/boekenbeurs in Delhi) in het buitenland en schrijft boeken.
http://images.borders.com.au/images/bau/97814165/9781416526247/80/0/plain/infidel.jpghttp://images.borders.com.au/images/bau/97818473/9781847376640/80/0/plain/nomad-a-personal-journey-through-the-clash-of-civilizations.jpghttp://images.borders.com.au/images/bau/97814165/9781416526230/80/0/plain/caged-virgin-a-muslim-womans-cry-for-reason.jpg