PDA

View Full Version : Cuba damt privégebruik van internet in


boer_bavo
11 januari 2004, 14:53
In Cuba is gisteren een nieuwe wet in werking getreden die de mogelijkheden tot het gebruik van internet behoorlijk aan banden legt, zo meldt de BBC. Vanaf nu mogen alleen nog mensen die daar officieel toestemming voor hebben, zoals partijfunctionarissen en artsen, thuis internetten via een gewone telefoonlijn. Volgens de wet zal het telefoniebedrijf Etecsa, dat in staatshanden is, toezien op de naleving van de regeling. Met technische middelen zal het bedrijf naar eigen zeggen detecteren en verhinderen dat burgers onbevoegd internetten. Volgens de regering is de wet nodig om de toegang tot internetdiensten te reguleren en om het stelen van wachtwoorden of andere vormen van niet-toegestaan internetgebruik tegen te gaan. De maatregel is de zoveelste poging van de Cubaanse overheid om de informatievoorziening in eigen hand te kunnen houden. Bijna twee jaar geleden werd de vrije verkoop van pc's verboden en aan een vergunningensysteem gebonden.

Vervolgens besloot men afgelopen jaar het internet alleen beschikbaar te maken via een systeem waarbij in Amerikaanse dollars betaald moet worden. Daar is voor de gewone man op Cuba heel moeilijk aan te komen. Er bestaat echter ook een systeem waarbij geregistreerde klanten van Etecsa internettoegang kunnen krijgen met soort prepay-kaarten die te koop zijn bij kantoren van de telecomprovider. Tot nu toe waren er echter ook heel veel Cubanen die internet hadden via een computer van de zwarte markt, of via een gedeeld account met iemand die wel legaal toegang had. De maatregel zal gevolgen hebben voor duizenden Cubanen, die verstoken zullen blijven van hun enige bron voor westerse berichtgeving. Bovendien vervalt voor velen ook de mogelijkheid om zelf reclame te maken voor hun persoonlijke accomodaties voor buitenlandse toeristen.
http://www.tweakers.net/nieuws/30510

boer_bavo
11 januari 2004, 14:54
Toch een vraag aan iedereen die zegt dat Cuba een democratisch land is (met weliswaar maar 1 partij). Geloof je nu echt dat zo'n beslissing in een democratisch land genomen kan worden?

Bolter
11 januari 2004, 14:58
Toch een vraag aan iedereen die zegt dat Cuba een democratisch land is (met weliswaar maar 1 partij). Geloof je nu echt dat zo'n beslissing in een democratisch land genomen kan worden?

Stel de vraag eens aan Steve Stevaert..

Die is namelijk thuis aan huis bij Castro...

mad_drone
11 januari 2004, 15:53
Toch een vraag aan iedereen die zegt dat Cuba een democratisch land is (met weliswaar maar 1 partij). Geloof je nu echt dat zo'n beslissing in een democratisch land genomen kan worden?

Stel de vraag eens aan Steve Stevaert..

Die is namelijk thuis aan huis bij Castro...

:drinking: totaal naast de kwestie .



het is echter waar dat deze beslissing ondemocratisch is.Ik sta dus ook niet achter deze maatregel. Cuba is echter nog steeds een derdewereld land, dus het aantal mensen dat getroffen wordt is vrij klein.

gebruik dit nu niet als argument tegen 'het communisme' want dit is geen 'communistische beslissing'. Wel een goed argument tegen het regime in Cuba (niet de staatsvorm dus)

Tantist
11 januari 2004, 16:11
Hebben ze daar... internet??? WAUW 8O

Seba
11 januari 2004, 16:33
zonder twijfel de schuld van de Amerikanen

Spelev
11 januari 2004, 16:51
zonder twijfel de schuld van de Amerikanen

Uiteraard :lol:

boer_bavo
11 januari 2004, 17:35
het is echter waar dat deze beslissing ondemocratisch is.Ik sta dus ook niet achter deze maatregel. Cuba is echter nog steeds een derdewereld land, dus het aantal mensen dat getroffen wordt is vrij klein.
Bwa, indien het aantal getroffen mensen zo klein zou zijn zou de maatregel niet genomen worden.

Je zou ervan versteld staan hoe ingeburgerd internet in veel steden in derde wereldlanden is.
En Cuba is nog steeds één van de meer welvarende.

Tavek
11 januari 2004, 23:51
Kijk eerst naar de omringende landen en vorm dan je oordeel. Latijns amerikaanse landen zijn over het algemeen een economische ramp en uiteengerokken door burgeroorlog. Cuba is de uitzondering.

Fidel doet het best goed in vergelijking met de rest van de regio....

Dies
12 januari 2004, 00:19
In Cuba is gisteren een nieuwe wet in werking getreden die de mogelijkheden tot het gebruik van internet behoorlijk aan banden legt, zo meldt de BBC. Vanaf nu mogen alleen nog mensen die daar officieel toestemming voor hebben, zoals partijfunctionarissen en artsen, thuis internetten via een gewone telefoonlijn
Fidel doet het best goed in vergelijking met de rest van de regio....
Wat zei u ook alweer?

democratsteve
12 januari 2004, 01:32
Toch een vraag aan iedereen die zegt dat Cuba een democratisch land is (met weliswaar maar 1 partij). Geloof je nu echt dat zo'n beslissing in een democratisch land genomen kan worden?

Stel de vraag eens aan Steve Stevaert..

Die is namelijk thuis aan huis bij Castro...
Grappig.
Laat er vooral geen vergissing over bestaan, ik verafschuw de maatregel.
Wanneer burgerrechten in het gedrang zijn keert m'n maag.
Echter, als we het "democratisch" gehalte van een land gaat afmeten aan bepaalde maatregels die door hun politieke leiders worden getroffen, kan men in elk westers land wel iets vinden.
Nu, het ergste wat Cuba kan overkomen is dat Castro in z'n oude dagen seniel én gek wordt. Paranoia is hij al en dat is al erg genoeg.
Aan de andere kant denk ik soms, hoe zou je zelf zijn als er zowat dertig keer een aanslag op je leven is geweest.
De VS hebben nu al hun huiveringwekkende Patrit Act. Kan je je voorstellen welke maatregelen daar van kracht zouden worden mocht er ooit één aanslag op Bush plaatsvinden? Laat staan een paar na mekaar.
Daar durf ik niet aan te denken hoor.

Antoon
12 januari 2004, 12:53
Wat vaststaat is dat Cuba geen democratie is maar een totalitaire regime heeft en dat Fidel Castro een dictator is.
Zo'n maatregelen passen dus heel goed in het kader van dat regime.

Niets nieuws onder de zon.

boer_bavo
12 januari 2004, 13:07
Cuba heeft trouwens nog zo'n maatregel die het kwa dictatuur op hetzelfde niveau zet als die van de Nazi's en de Sovjet-Unie: een normale mens mag het land niet uit. Een verbod op emigratie. Nog perverser dan een verbod op immigratie.
Als Cuba dan toch zo'n goed land zou zijn, zouden ze er toch geen problemen mee hebben om hun inwoners eens op reis in de VS te laten gaan, ...?

Pelgrim
12 januari 2004, 13:08
Heel juist. Ik snap niet waarom de zelfverklaarde Superdemocratische Revolutionairen tegen het imperialisme (met name de pvda) achter dit regime staat. Omdat hun ouwe gabber Che toevallig ooit eens meevocht? Ik denk niet dat die nu nog zo blij zou zijn met Castro.

Knuppel
12 januari 2004, 13:44
Cuba heeft trouwens nog zo'n maatregel die het kwa dictatuur op hetzelfde niveau zet als die van de Nazi's en de Sovjet-Unie: een normale mens mag het land niet uit. Een verbod op emigratie. Nog perverser dan een verbod op immigratie.
Als Cuba dan toch zo'n goed land zou zijn, zouden ze er toch geen problemen mee hebben om hun inwoners eens op reis in de VS te laten gaan, ...?

Klopt. Ik had onlangs de dochter van een professor op bezoek. Deze mensen worden tot en met gescreend voor ze wegmogen én nadat ze terugkeren. Niet alleen de reis en verblijfskosten maar ook uitreisvisa en de hele reutemeteut moet door de buitenlanders bijeen gebracht worden die deze mensen eens op bezoek willen hebben.
De professor zelf kan enkel op de universiteit van het intenet gebruik maken.

Met dollars is daar alles te krijgen maar dollars zijn onmogelijk te bemachtigen door de gewone Cubaan.
Honger lijden ze net niet maar als je ziet met wat een vuiligheid dat die mensen zich moeten voeden...
Met wat voor kleding ze het moeten doen...
Hoe armoedig hun huis en huisraad is...
Hoe ze in de gaten worden gehouden, vooral als ze buitenlands bezoek krijgen...
Nochtans hebben de meeste meelopers van het regime niets tekort.

Wie hier één positief woord over durft zeggen is niet goed bij zijn hoofd.

1handclapping
12 januari 2004, 13:58
Men neme een modale wereldkaart rn duid eens aan in welke landen een
aanzienlijk gedeelte van de bevolking honger lijdt, dakloos is, analfabeet en geen toegang heeft tot medische verzorging. Als men deze basisbehoeften niet kan bevredigen is er van leven in een democratie geen sprake. Duidt nu op de wereldkaarten de democratieên aan :
weinig hé ? Wil ik nu zeggen dat Cuba een arbeiders- en boerenparadijs is ? Allerminst : het kan véél beter zou ik zo zeggen, maar ga ook eens
kijken in het buurdorp van Mr. G.W.Bush - ik geloof dat die mensen blij
zouden zijn met een leven op Cuba. Wil ik daarmee zeggen dat ze de
democratische vrijheden in de VS moeten afschaffen ? Nee : maar ze zouden wel eens kunnen beginnen met hun burgers het recht op een menswaardig bestaan te geven.

Tot daar de fundamenten van wat we onze Christelijke-Westerse beschaving noemen. Ik heb soms de indruk dat de rest van de wereld TV kijkt en er helemaal niets van begrijpt - ge zou van minder moslimfundamentalist worden.

parcifal
12 januari 2004, 14:13
Klopt. Ik had onlangs de dochter van een professor op bezoek. Deze mensen worden tot en met gescreend voor ze wegmogen én nadat ze terugkeren. Niet alleen de reis en verblijfskosten maar ook uitreisvisa en de hele reutemeteut moet door de buitenlanders bijeen gebracht worden die deze mensen eens op bezoek willen hebben.
De professor zelf kan enkel op de universiteit van het intenet gebruik maken.

Met dollars is daar alles te krijgen maar dollars zijn onmogelijk te bemachtigen door de gewone Cubaan.
Honger lijden ze net niet maar als je ziet met wat een vuiligheid dat die mensen zich moeten voeden...
Met wat voor kleding ze het moeten doen...
Hoe armoedig hun huis en huisraad is...
Hoe ze in de gaten worden gehouden, vooral als ze buitenlands bezoek krijgen...
Nochtans hebben de meeste meelopers van het regime niets tekort.

Wie hier één positief woord over durft zeggen is niet goed bij zijn hoofd.

Knuppel,
Je overdrijft schromelijk.

Ik was in Cuba in '95, net vóór de toerisme-explosie,
(Holguin, Santiago De Cuba, en Havanna alsook op het platteland)
en de meeste mensen zijn inderdaad arm maar niet miserabel
zoals jij hier probeert te verkondigen.
Ik verbleef niet enkel in hotels maar ook bij mensen thuis en ik had
daar al snel een paar vrienden die me overal meenamen : bij
familie, naar de universiteit, bij vrienden op het platteland....
ik heb dus meer dan een glimp opgevangen van de toestand
ginder en ik kan zeggen dat de mensen GEEN vuiligheid aten,
NIET armoedig gekleed waren NIET in de gaten werden gehouden
als ze buitenlands bezoek kregen....
Er werden door de gewone cubaan wel dollars verdiend (met name
in de toerisme-industrie.)

Zelden heb ik zulke warme, stralende mensen ontmoet als in Cuba.
Nooit zal ik het moment vergeten waarop tijdens een treinreis de duisternis inviel en de trein voortrammelde zonder binnenverlichting.
Ik als enige toerist met rugzak tussen een massa
zwarte cubanen voelde me lichtelijk ongemakkelijk in het donker
en plots werd ik aangestoten met een hard voorwerp door een zwarte
cubaan met blinkende ogen. Bleek dat hij zijn fles rum wou delen
met de vreemde vogel die ik voor hem moet geweest zijn en
dat hij zich als cubaan wou verontschuldigen voor de ongemakken van deze reis. Een half uur later gingen de rum en de versnaperingen overal rond en werd er gezongen terwijl het enige licht dat inviel dat was van de sterren.

Er zijn idd vele problemen en over het regime kan ik niet veel goeds
zeggen maar ik zou nog altijd 1000x liever geboren
worden als doorsnee inwoner van Cuba dan als inwoner
van Albanië, Peru of Soedan....

Pelgrim
12 januari 2004, 14:55
maar ik zou nog altijd 1000x liever geboren
worden als doorsnee inwoner van Cuba dan als inwoner
van Albanië, Peru of Soedan....

Ook weer waar.

Het moet altijd zwart wit gesteld worden: voor de enen is Cuba het Paradijs, voor de andere de Hel. Zoals in meer gevallen, ligt de waarheid ergens tussenin. Het regime van Castro is in vele opzichten dictatoriaal (anders blijft die niet 45 jaar president), en er zou het een en ander moeten veranderen. Maar er zijn ook goede kanten aan Cuba.

Knuppel
12 januari 2004, 14:59
Ik heb regelmatig contact met iemand die er een vriendin heeft. Het is een bescheiden mens wat levenswijze betreft, dus hij stelt geen hoge eisen maar hij vertelt desondanks heel wat anders dan jij.

Vanuit Santiago is het wel nog een volle dagreis met de trein reizen voor hij ter bestemming is. Ook hij heeft er zowel contact met de plattelandsbevolking (zijn vriendin werkt er bij haar familie) als met de professor en zijn gezin. Hij maakt er gebruik van het onderdaksysteem dat er 'casa popular' (of iets in die aard) genoemd wordt. Geen hotel dus maar bij gewone mensen die onder staatstoezicht een deel van hun huisje MOGEN verhuren tegen een, eveneens door de staat, vastgestelde prijs in DOLLARS. Als je echter denkt dat je daar veiliger bent voor de allesziende politieogen, dan ben je verkeerd.
Deze maand gaat mijn connectie er nog terug naar toe. Wie ben ik om zijn ervaringen als leugens te bestempelen?

Je hebt gelijk als je zegt dat deze mensen er welgezind en behulpzaam bijlopen. Het regime dwingt de bevolking nu eenmaal tot zelfredzaamheid en tot elkaar. Het menu is uiterst eenzijdig en zelfs ongezond. Iets van deugdelijke kwaliteit is enkel met dollars te krijgen. En daar geraakt de gewone Cubaan niet of nauwelijks aan.

Worden er foto's gemaakt door hun buitenlandse relaties, dan lenen de Cubaanse meisjes elkaars beste kleren om er zo goed mogelijk uit te zien op het kiekje.
Zelfs een leeg colablikje is een schat waar ze normaal gezien niet aan kunnen geraken. Enkel met een buitenlander als relatie kunnen ze immers een cafe bezoeken waar hun deze Amerikaanse lekkernij via dollars kan worden toebedeeld. En geloof maar vrij dat ze er gebruik van maken als ze de kans krijgen!

Cubanen die in de mogelijkheid gesteld worden om dollars te verdienen aan de toerisme-industrie behoren al voor een stuk tot de bevoordeelden van het regime. Enkel als je er vaker op bezoek gaat wordt er al eens, heel voorzichtig, een boekje over open gedaan.

boer_bavo
12 januari 2004, 15:19
Laten we stellen dat het kwa armoede niet slechter gesteld is dan pakweg El Salvador. Maar ook niet veel beter. Met dat verschil dat er in El Salvador ook rijken rondlopen.

dejohan
12 januari 2004, 15:43
maar ik zou nog altijd 1000x liever geboren
worden als doorsnee inwoner van Cuba dan als inwoner
van Albanië, Peru of Soedan....

Ook weer waar.

Het moet altijd zwart wit gesteld worden: voor de enen is Cuba het Paradijs, voor de andere de Hel. Zoals in meer gevallen, ligt de waarheid ergens tussenin. Het regime van Castro is in vele opzichten dictatoriaal (anders blijft die niet 45 jaar president), en er zou het een en ander moeten veranderen. Maar er zijn ook goede kanten aan Cuba.


Ooit gelezen in de overlevingsgids voor steden (van John Wiseman, dezelfde van het bekende SAS handboek): De veiligste landen om naartoe te reizen zijn oude democratieën en oude dictaturen. Dan volgen de jonge dictaturen, en dan de nieuwe democratieën. In jonge democratieën zijn er altijd krachten aan het werk die, desnoods met geweld, de macht willen grijpen. Ook in jonge dictaturen is dit het geval. In oude dictaturen heeft de situatie zich meestal gestabiliseerd, en durft niemand het tegen de dictator op te menen.

Oude dictaturen zijn politiek stabiel, wat een voorwaarde is om het efficient uitbouwen van nutsvoorzieningen en voor economische groei.
Dus hoewel Cuba een politieke dictatuur is, heeft dit net het voordeel dat het voor stabiliteit zorgt.

Ik hoop dat Castro dra beseft dat hij niet lang meer te leven zal hebben. Cuba heeft een sterke leider die voor stabiliteit zorgt. Castro heeft alle troeven in handen om voor een langzame democratisering te zorgen, terwijl hij de stabiliteit garandeert.

jintro
12 januari 2004, 18:02
.
Zelfs een leeg colablikje is een schat waar ze normaal gezien niet aan kunnen geraken. Enkel met een buitenlander als relatie kunnen ze immers een cafe bezoeken waar hun deze Amerikaanse lekkernij via dollars kan worden toebedeeld. En geloof maar vrij dat ze er gebruik van maken als ze de kans krijgen!


Ik ben overtuigd van het feit dat Cuba een dictatuur is, waar niets gebeurt zonder toestemming van de staat en zonder dat de staat het gezien heeft, op dat punt geef ik je dus gelijk.
Maar wanneer je praat over aftandse infrastructuur, het niet verkrijgbaar zijn van luxegoederen tenzij voor de elite, wil ik toch wel even wijzen op het handelsembargo tegen Cuba, geen enkel land is zelfbedruipend en dat mag van Cuba ook niet verwacht worden vind ik.
Verder is er nog het feit dat de geneeskunde en onderwijs er ver vooruit ligt op vergelijkbare landen.

Ik vind dat de tijd is gekomen om Cuba democratisch te maken en GELIJDELIJK een vrije markt te introduceren, maar dat zal toch pas gebeuren wanneer Fidel het loodje legt.

Jintro

filosoof
16 januari 2004, 03:16
Kijk eerst naar de omringende landen en vorm dan je oordeel. Latijns amerikaanse landen zijn over het algemeen een economische ramp en uiteengerokken door burgeroorlog. Cuba is de uitzondering.

Fidel doet het best goed in vergelijking met de rest van de regio....
idd...