PDA

View Full Version : Nederland: Nieuwe coalitie is meerderheid al kwijt (volgens peiling)


bartje
25 februari 2007, 15:50
Volgens een peiling van 25 februari zou de nieuwe meerderheid in Nederland al zwaar verliezen.

CDA zou al 8 zetels moeten inleveren (van 41 naar 33) en PVDA 6 (van 33 naar 27); enkel de kleine coalitiepartner CU houdt voorlopig goed stand en wint zelfs nog een zetel en komt zo op 7 terecht.

Vooral de Pvv (van 9 naar 14) en de VVD (van 22 naar 26) profiteren daarvan.
Ook de SP, Partij van de Dieren en D66 gaan er ook licht op vooruit met 1 zetel winst.
Volgens deze peiling zou de coalitie nog 67 zetels overhouden, wat er nu nog 80 zijn.
Hmmm ze zijn alleszins héél goed begonnen moet ik zeggen, nog maar enkele dagen bezig en al meteen hun meerderheid kwijt; zou deze regering het dan ook weer geen 4 jaar uithouden?

Zwartengeel
25 februari 2007, 15:54
Daar krijgt men tenminste nog peilingen te zien. Hier worden ze in het kader van de 'goed-nieuws-show' gewoon opgedoekt.

bartje
25 februari 2007, 15:59
En de peilingen geven in Nederland ook een beter beeld, de peilingen van november vorig jaar gaven een relatief goed beeld van de uiteindelijke verkiezingsuitslag.
Hier komen er ofwel geen peilingen en als er dan zijn worden we met 5 verschillende tegelijkertijd om onze oren geslagen dat op de lange duur iedereen wel wint.

evilbu
25 februari 2007, 17:00
Ik begrijp dat de Eerste Kamer om de vier jaar wordt gekozen? Maar hoe zit dat dan? Wat is eigenlijk precies het nut van een Eerste Kamer die een andere samenstelling kan hebben? Want als ik dit hoor, lijkt het dat de kiezer zijn ongenoegen zou kunnen uiten over deze coalitie?8O

1handclapping
25 februari 2007, 17:07
Jullie zouden toch eens at meer naar Nederlandse Media moeten kijken. Ook in Nederland komen de "onwetenschappelijke" internetpeilingen onder vuur te liggen. Vlak voor de 2de kamerverkiezingen waren er een 16tal met dermate grondige verschillen dat er inderdaad minstens één moest zijn die ongeveer juis was. Het was onmogelijk te zien welke..

De eerste kamer wordt niet rechtstreeks verkozen, maar getrapt dus via de provinciale staten. Deze "senaat" heeft in Nederland verdergaande bevoegdheden dan in andere vergelijkbare systemen heet het. Waar het verschil precies in ligt in vergelijking mt bv. Duitsland en de USA is me inmiddels niet duidelijk. In Italië weten we intussen dat dit orgaan ook nogal machtig is, ze kan een regering doen vallen, is nogal a-democratisch door de aanwezigheid van "senatoren benoemd voor het leven"..

Dat de Nederlanders de nieuwe colaitie afschieten is te verwachten - er is daar een middelpuntvliedende polarisatie aan de gang, die een hekel heeft aan compromissen. elke coalitieregering is een compromis & vermits er geen enkele politieke partij enig vooruitzicht heeft op een absolute of doorslaggevende numerieke sterkte, zal elke combinatie stuiten op oppositie. Dat zowel PVV als SP aan anhang winnen bij een peiling is dus zeer logisch en tegelijk eerder verontrustend.

evilbu
25 februari 2007, 17:08
Jullie zouden toch eens at meer naar Nederlandse Media
Wat?

Brandaan
25 februari 2007, 17:10
Ik begrijp dat de Eerste Kamer om de vier jaar wordt gekozen? Maar hoe zit dat dan? Wat is eigenlijk precies het nut van een Eerste Kamer die een andere samenstelling kan hebben? Want als ik dit hoor, lijkt het dat de kiezer zijn ongenoegen zou kunnen uiten over deze coalitie?8O

Men kiest hier binnenkort de provinciale Staten en die kiezen weer de leden van de Eerste Kamer.Dit gebeurd (normaal) elke 4 jaar.
De Eerste Kamer heeft als taak om de door de tweede kamer goedgekeurde wetten nog eens te bekijken en dan vooral te kijken of er geen conflict is met al bestaande wetgeving. In praktijk is de 1e kamer dus een controlemechanisme op het overenthousiasme en populisme van de Tweede Kamer.

evilbu
25 februari 2007, 17:16
Men kiest hier binnenkort de provinciale Staten en die kiezen weer de leden van de Eerste Kamer.Dit gebeurd (normaal) elke 4 jaar.
De Eerste Kamer heeft als taak om de door de tweede kamer goedgekeurde wetten nog eens te bekijken en dan vooral te kijken of er geen conflict is met al bestaande wetgeving. In praktijk is de 1e kamer dus een controlemechanisme op het overenthousiasme en populisme van de Tweede Kamer.
Het worden drukke tijden binnen een paar maanden, met verkiezingen in Frankrijk, België en Nederland.8O 8O

Maar toch, wat is het nut van een ander orgaan dat een totaal andere samenstelling kan hebben en dus de boel totaal kan blokkeren?

Brandaan
25 februari 2007, 17:24
Het worden drukke tijden binnen een paar maanden, met verkiezingen in Frankrijk, België en Nederland.8O 8O

Maar toch, wat is het nut van een ander orgaan dat een totaal andere samenstelling kan hebben en dus de boel totaal kan blokkeren?

De Tweede Kamer doet regelmatig aan incidentenpolitiek en simpelweg plat populisme, aangezien de leden van de Eerste Kamer indirect worden verkozen is het risico op populisme daar stukken kleiner. De Eerste Kamer-leden komen ook amper in de media en ze vergaderen slechts 1 dag in de week. Naast hun volksvertegenwoordigschap hebben de meesten ook nog echt werk.

De Eerste Kamer blokkeert trouwens zelden op partijpolitieke gronden, maar ze stuurt regelmatig wetsvoorstellen terug naar de Tweede Kamer als er toch een conflict met andere wetgeving is.


Voor meer info: http://www.eerstekamer.nl/

Hertog van Gelre
25 februari 2007, 17:25
Maar toch, wat is het nut van een ander orgaan dat een totaal andere samenstelling kan hebben en dus de boel totaal kan blokkeren? De waan van de dag eruit filteren.

Soms ontstaat er, door de druk van de media, 'gelegenheidswetgeving'. Het is de taak van de eerste kamer dit te voorkomen.

In het uiterste geval kán ze een wet totaal tegenhouden. Het is wel zo dat er van de eerste kamer wordt verwacht dat ze handelt 'in het belang van het land' en politieke overwegingen zoveel mogelijk buiten de orde laat. Maar er is een 'grijs gebied'. De eerste kamer zal nooit zomaar een in de tweede kamer democratisch aangenomen wet zomaar 'afschieten'.

Edit: Ah, ik zie dat Brandaan het al beter heeft uitgelegd.

Brandaan
25 februari 2007, 17:27
De verworpen wetsvoorstellen sinds 2000:


Eerste Kamer
20 juni 2006
Initiatiefvoorstel-Luchtenveld Wet beëindiging huwelijk zonder rechterlijke tussenkomst en vormgeving voortgezet ouderschap (29.676)
EK: voor: D66
TK: voor: SP, GroenLinks, PvdA, groep-Wilders, groep-Lazrak, D66, VVD, LPF, groep-Nawijn

13 juni 2006
Nieuwe regeling concurrentiebeding (28.167)
EK: tegen: CDA, VVD, SGP, ChristenUnie
TK: voor: D66, groep-Wilders, VVD, CDA, ChristenUnie, LPF, SGP

22 maart 2005
Verandering Grondwet inzake de benoeming van de commissaris van de Koning en de burgemeester (28.509)
EK: tegen: PvdA, GroenLinks, SP, ChristenUnie, SGP (31-42, geen tweederde meerderheid)
TK: voor: SP, GL, PvdA (m.u.v. Klaas de Vries, Van Heteren, Van Dijken en Noorman-den Uyl), groep-Lazrak, groep-Wilders, D66, VVD, CDA, LPF

8 maart 2005
Uitvoering richtlijn betreffende financiëlezekerheidsovereenkomsten (28.874)
EK: met algemene stemmen verworpen
TK: met algemene stemmen aangenomen

13 maart 2001
Opzegging verdrag wekelijkse rusttijd handel en kantoren (26.988, R1645)
EK: voor: PvdA, VVD (33-40)
TK: voor: PvdA, VVD, D66

20 februari 2001
Retributies milieugevaarlijke stoffen (26.161)
EK: tegen: CDA, VVD, D66
TK: tegen: VVD, CDA

Toch een klein lijstje als je bedenkt dat er veel wetsvoorstellen langskomen.

evilbu
25 februari 2007, 17:33
De verworpen wetsvoorstellen sinds 2000:



Toch een klein lijstje als je bedenkt dat er veel wetsvoorstellen langskomen.
En zijn die dan nadien in andere vorm wel goedgekeurd door beide kamers of gewoon voorgoed opgeborgen?

Edit: Ah, ik zie dat Brandaan het al beter heeft uitgelegd. Ik sla niks af.;-)

De Eerste Kamer blokkeert trouwens zelden op partijpolitieke gronden, maar ze stuurt regelmatig wetsvoorstellen terug naar de Tweede Kamer als er toch een conflict met andere wetgeving is. Het valt me wel op dat in die Eerste Kamer gestemd wordt volgens partij toch.

Brandaan
25 februari 2007, 17:39
En zijn die dan nadien in andere vorm wel goedgekeurd door beide kamers of gewoon voorgoed opgeborgen?

Ik sla niks af.;-)

Het valt me wel op dat in die Eerste Kamer gestemd wordt volgens partij toch.

Soms worden ze alsnog goedgekeurd, maar soms ook niet.

De enige die ik mezelf echt voor de geest kan halen is deze:

22 maart 2005
Verandering Grondwet inzake de benoeming van de commissaris van de Koning en de burgemeester (28.509)
EK: tegen: PvdA, GroenLinks, SP, ChristenUnie, SGP (31-42, geen tweederde meerderheid)
TK: voor: SP, GL, PvdA (m.u.v. Klaas de Vries, Van Heteren, Van Dijken en Noorman-den Uyl), groep-Lazrak, groep-Wilders, D66, VVD, CDA, LPF

En die is niet meer aangenomen en als ik me niet vergis was deze afwijzing ook de reden dat Minister de Graaf aftrad.

Hertog van Gelre
25 februari 2007, 17:42
En zijn die dan nadien in andere vorm wel goedgekeurd door beide kamers of gewoon voorgoed opgeborgen? Alleen als ze in andere vorm worden gegoten maken ze nog een kans.

Ik sla niks af.;-) Biertje?

Het valt me wel op dat in die Eerste Kamer gestemd wordt volgens partij toch. Alleen bij controversiële voorstellen. En daar gaat het natuurlijk vaak om bij beleidsmakers.

De laatste twee beroemdste 'afschietingen' zijn 'de nacht van Wiegel (VVD)', en 'de gekozen burgemeester' (PvdA), die beide hebben geleid tot een kabinetscrisis (dus zó serieus is het toch wel als de eerste kamer een wet blokkeert!)

1handclapping
25 februari 2007, 18:02
Dank U mede-Laaglanders voor deze verhelderende uitleg - maar zoals gezegd ik blijf wat hangen bij de bewering dat de eetste kamer meer bevoegdheden zou genieten dan bv. de belgische Senaat, de US, De Bundesrat e.d; vertegenwoordigende vergaderingen in andere bikamer-democratieën. Het nut van dergelijke organen is zonder meer duidelijk-
puur theoretisch zou je een meer uniforme invulling kunnen poneren.

Breda
25 februari 2007, 18:25
met een Kabinet van de SP , PVDA , D66 & Groenlinks was het vertrouwen veel beter :-D

Hertog van Gelre
25 februari 2007, 18:39
Dank U mede-Laaglanders voor deze verhelderende uitleg - maar zoals gezegd ik blijf wat hangen bij de bewering dat de eetste kamer meer bevoegdheden zou genieten dan bv. de belgische Senaat, de US, De Bundesrat e.d; vertegenwoordigende vergaderingen in andere bikamer-democratieën. Het nut van dergelijke organen is zonder meer duidelijk-
puur theoretisch zou je een meer uniforme invulling kunnen poneren.
Ik begrijp je opmerking niet goed. Pleit je nu voor aanpassing van onze eerste kamer of juist voor die andere kamers?

Ons tweekamerstelsel is er trouwens gekomen op aandrang van jullie, onze zuidnederlandse vrienden, tijdens het VKN. Grappig heh?

liberalist_NL
25 februari 2007, 18:45
Volgens een peiling van 25 februari zou de nieuwe meerderheid in Nederland al zwaar verliezen.

CDA zou al 8 zetels moeten inleveren (van 41 naar 33) en PVDA 6 (van 33 naar 27); enkel de kleine coalitiepartner CU houdt voorlopig goed stand en wint zelfs nog een zetel en komt zo op 7 terecht.

Vooral de Pvv (van 9 naar 14) en de VVD (van 22 naar 26) profiteren daarvan.
Ook de SP, Partij van de Dieren en D66 gaan er ook licht op vooruit met 1 zetel winst.
Volgens deze peiling zou de coalitie nog 67 zetels overhouden, wat er nu nog 80 zijn.
Hmmm ze zijn alleszins héél goed begonnen moet ik zeggen, nog maar enkele dagen bezig en al meteen hun meerderheid kwijt; zou deze regering het dan ook weer geen 4 jaar uithouden?
Over twee jaar gaan we weer naar de stembus en dan zal D66 weer groots zijn. De linkserzijde van het CDA en de wat rechtere zijde van de PvdA zullen daarnaar overstappen voor een progressief alternatief.

bartje
25 februari 2007, 19:01
Over twee jaar gaan we weer naar de stembus en dan zal D66 weer groots zijn. De linkserzijde van het CDA en de wat rechtere zijde van de PvdA zullen daarnaar overstappen voor een progressief alternatief.


Ik hoop ook dat D66 een forse vooruitgang mag boeken dan, nu is dat zelfs al lichtjes merkbaar.
Maar wat bedoel je precies met groots?
Durf je er nu al een zetelaantal op plakken?

Chipie
25 februari 2007, 19:09
Ik hoop ook dat D66 een forse vooruitgang mag boeken dan, nu is dat zelfs al lichtjes merkbaar.
Maar wat bedoel je precies met groots?
Durf je er nu al een zetelaantal op plakken?4.. wat een verdubbeling is en dus fors... :-P

liberalist_NL
25 februari 2007, 19:10
Ik hoop ook dat D66 een forse vooruitgang mag boeken dan, nu is dat zelfs al lichtjes merkbaar.
Maar wat bedoel je precies met groots?
Durf je er nu al een zetelaantal op plakken?
Neen, maar de ervaring leert dat als D66 niet meeregeert, of dat als de regering ervoor het helemaal verpest, dat D66 en de VVD, erg groeien. Het is dus nu aan de coalitie om te laten zien dat CDA-PvdA en helemaal met ChristenUnie erbij, niet werkt.

liberalist_NL
25 februari 2007, 19:11
4.. wat een verdubbeling is en dus fors... :-P
We hebben 3 zetels en een verdubbeling betekent 6.

Dimitri
26 februari 2007, 12:48
Dank U mede-Laaglanders voor deze verhelderende uitleg - maar zoals gezegd ik blijf wat hangen bij de bewering dat de eetste kamer meer bevoegdheden zou genieten dan bv. de belgische Senaat, de US, De Bundesrat e.d; vertegenwoordigende vergaderingen in andere bikamer-democratieën. Het nut van dergelijke organen is zonder meer duidelijk-
puur theoretisch zou je een meer uniforme invulling kunnen poneren.
De uitleg hiervoor klopt toch niet helemaal (sorry Hertog). De Eerste Kamer heeft nl. geen recht van amendement en ook niet de mogelijkheid een wet terug te sturen naar de Tweede Kamer. Het kan een wet dus niet wijzigen, maar alleen òf aannemen òf verwerpen. Als een wet verworpen wordt, kan deze niet later nog eens worden voorgelegd: er moet dan een volledige nieuwe wet worden ingediend die ook weer eerst door de Tweede Kamer behandeld moet worden. Als een wet verworpen dreigt te worden, kan de regering zèlf wel een wijzigingsvoorstel indienen, een zogenoemde 'novelle'. Ook kan ze het wetsvoorstel intrekken.

Mark Rutte beweerde vrijdag in Pauw en Witteman dat de Eerste Kamer de machtigste senaat ter wereld is. Hij gaf daarvoor zelf als uitleg dat de Eerste Kamer de enige senaat zou zijn die een wet volledig kan verwerpen. Volgens mij klopt dat niet, want in andere landen kan de senaat ook wetten verwerpen. Waar de Eerste Kamer wel haast uniek in is, is dat ze ALLE wetten behandelt. Ze kan dus als enige senaat in de wereld alle wetten verwerpen. In alle andere landen met een senaat worden ofwel bepaalde wetten niet in de senaat behandelt (in België bijvoorbeeld de begrotingswetten, in Duitsland alle wetten die niet op z'n minst deels over de bevoegdheid van de deelstaten gaan) ofwel heeft de regering de mogelijkheid om de senaat buitenspel te zetten (bijv. in Frankrijk). Dit laatste is ook het geval in de VS, waar de senaat wel alle wetten behandelt (als bij mijn weten enige senaat in de wereld naast de Eerste Kamer), maar de president als verkozen dictator regelmatig weigert een legitiem door de volksvertegenwoordigers goedgekeurde wet te ondertekenen.

Anderzijds is de bewering van Mark Rutte wel overdreven gericht op wetgeving, want behalve de taak alle wetten te behandelen heeft de Eerste Kamer nauwelijks andere taken, terwijl de meeste senaten in andere landen aanvullende taken hebben. De Eerste Kamer heeft wel net als de Tweede Kamer het vragenrecht (recht schriftelijke vragen te stellen), het recht van interpellatie (recht bewindspersoon naar de Kamer de roepen om te ondervragen) en het recht van enquête (recht een parlementaire enquête - een uitgebreid onderzoek waarbij de ondervraagden onder ede staan - in te stellen over een bepaalde kwestie). Hier wordt wel veel minder gebruik van gemaakt dan door de Tweede Kamer: enkele tientallen schriftelijke vragen per jaar, hooguit enkele interpellaties per vierjarige kabinetstermijn en van het enquêterecht is zelfs nog nooit gebruik gemaakt.

Sinistra
26 februari 2007, 13:05
met een Kabinet van de SP , PVDA , D66 & Groenlinks was het vertrouwen veel beter :-D

En van Nederland een socialistische Sovjet Republiek maken zoals met België reeds gebeurde??? Neen, bedankt, verhuis dan maar liever naar Cuba of Noord-Korea.

Brandaan
26 februari 2007, 13:07
En van Nederland een socialistische Sovjet Republiek maken zoals met België reeds gebeurde??? Neen, bedankt, verhuis dan maar liever naar Cuba of Noord-Korea.

U bent hier een beetje het perspectief verloren.

Dimitri
26 februari 2007, 13:30
Volgens een peiling van 25 februari zou de nieuwe meerderheid in Nederland al zwaar verliezen.

CDA zou al 8 zetels moeten inleveren (van 41 naar 33) en PVDA 6 (van 33 naar 27); enkel de kleine coalitiepartner CU houdt voorlopig goed stand en wint zelfs nog een zetel en komt zo op 7 terecht.

Vooral de Pvv (van 9 naar 14) en de VVD (van 22 naar 26) profiteren daarvan.
Ook de SP, Partij van de Dieren en D66 gaan er ook licht op vooruit met 1 zetel winst.
Volgens deze peiling zou de coalitie nog 67 zetels overhouden, wat er nu nog 80 zijn.
Hmmm ze zijn alleszins héél goed begonnen moet ik zeggen, nog maar enkele dagen bezig en al meteen hun meerderheid kwijt; zou deze regering het dan ook weer geen 4 jaar uithouden?
Je hoeft geen meerderheid te hebben in de peilingen om vier jaar te kunnen regeren hè. ;-) Zolang de coalitiepartijen zelf geen brokken maken, blijft het kabinet in stand.

Maar toch, als CDA, PvdA en CU geen meerderheid halen bij de Eerste Kamerverkiezingen in mei, waarbij de leden van de Provinciale Staten de leden van de Eerste Kamer kiezen, hebben ze toch een probleem, omdat dan voor elke wet een wat in België wisselmeerderheid heet moet worden gevormd. Gelukkig is dat in NL heel gebruikelijk, maar controversiële wetten die anders alleen door de coalitiepartijen goedgekeurd worden, zullen dan stranden. Ook de begrotingswetten zouden in theorie kunnen sneuvelen, maar in de praktijk worden deze meestal als hamerstuk afgedaan (d.w.z. ze worden niet behandeld en zonder stemming goedgekeurd).

In ieder geval zou het voor het eerst sinds 1939 zijn dat een volwaardig kabinet, dus missionair en niet interim (zoals Balkenende III), geen meerderheid in de Eerste Kamer heeft. Toen, in 1939, had minister-president Colijn (ARP), nadat diverse andere coalities in de informatie waren gestrand, een extra-parlementair kabinet gevormd dat behalve ministers van de protestantse partijen ARP en CHU en één van de liberale LSP alleen partijloze liberalen telde. Een semi-zakenkabinet dus. Dit was meteen het kortst zittende kabinet uit de Nederlandse geschiedenis: het werd al na twee dagen (!) weer naar huis gestuurd door een motie van afkeuring in de Tweede Kamer, die werd gesteund door een meerderheid van katholieken (RKSP), sociaaldemocraten (SDAP), communisten (CPH), vrijzinnig-liberalen (VDB) en christenpacifisten (CDU, na WOII met SDAP en VDB opgegaan in de PvdA). Nog opvallender: behalve de protestantse ARP, CHU en SGP en de liberale LSP steunt ook de NSB het kabinet wèl!
Voor het nieuwe kabinet is het te hopen dat dit scenario geen voorbode is voor wat hen straks te wachten staat...

liberalist_NL
26 februari 2007, 14:30
En van Nederland een socialistische Sovjet Republiek maken zoals met België reeds gebeurde??? Neen, bedankt, verhuis dan maar liever naar Cuba of Noord-Korea.
Het fijne van D66 is dat het zowel met links als met rechts kan samenwerken. Zo ben ik tegen nog linkser dan de PvdA, maar ook tegen rechtser dan de VVD. Samenwerking met een van de twee en een andere partij is dus altijd heel goed mogelijk, mits er een goede derde partner gevonden kan worden.

Hertog van Gelre
26 februari 2007, 18:43
De uitleg hiervoor klopt toch niet helemaal (sorry Hertog). De Eerste Kamer heeft nl. geen recht van amendement en ook niet de mogelijkheid een wet terug te sturen naar de Tweede Kamer. Het kan een wet dus niet wijzigen, maar alleen òf aannemen òf verwerpen. Als een wet verworpen wordt, kan deze niet later nog eens worden voorgelegd: er moet dan een volledige nieuwe wet worden ingediend die ook weer eerst door de Tweede Kamer behandeld moet worden. Als een wet verworpen dreigt te worden, kan de regering zèlf wel een wijzigingsvoorstel indienen, een zogenoemde 'novelle'. Ook kan ze het wetsvoorstel intrekken.

Formeel gezien heb je natuurlijk helemaal gelijk. Maar dat is niet waar ik op doelde. Neem bijvoorbeeld 'de gekozen burgemeester'.

Toen Van Thijn (PvdA) de gekozen burgemeester 'afschoot' in de eerste kamer werd Thom de Graaff (D66) van alle kanten verweten dat hij de wet niet goed had 'afgestemd' met de PvdA-fractie in de eerste kamer. Hij had moeten zorgen voor een breder draagvlak en de eerste kamer beter moeten 'masseren'.

Hieruit blijkt de macht van de eerste kamer. Formeel kunnen ze een wet niet terugsturen, formeel hebben ze geen recht van amandement, maar in de praktijk dus wél.

Hetzelfde is eigenlijk gebeurd toen Wiegel (VVD) het referendum afschoot. En dat betrof N.B. nog wel een coalitiepartner.

Dimitri
28 februari 2007, 00:14
Formeel gezien heb je natuurlijk helemaal gelijk. Maar dat is niet waar ik op doelde. Neem bijvoorbeeld 'de gekozen burgemeester'.

Toen Van Thijn (PvdA) de gekozen burgemeester 'afschoot' in de eerste kamer werd Thom de Graaff (D66) van alle kanten verweten dat hij de wet niet goed had 'afgestemd' met de PvdA-fractie in de eerste kamer. Hij had moeten zorgen voor een breder draagvlak en de eerste kamer beter moeten 'masseren'.

Hieruit blijkt de macht van de eerste kamer. Formeel kunnen ze een wet niet terugsturen, formeel hebben ze geen recht van amandement, maar in de praktijk dus wél.

Hetzelfde is eigenlijk gebeurd toen Wiegel (VVD) het referendum afschoot. En dat betrof N.B. nog wel een coalitiepartner.
Ik zeg niet dat de Eerste Kamer geen macht heeft, integendeel, Mark Rutte heeft in zekere zin gelijk dat de Eerste Kamer een van de machtigste senaten ter wereld is als je zo eens ziet welke wetgevende bevoegdheden en mogelijkheden de senaat in andere landen heeft.

Maar een wet terugsturen kan dus niet, in tegenstelling tot sommige andere landen waar de senaat wel kan zeggen: we vinden het nog niet goed genoeg, kijk er nog eens naar. In NL wordt een wet dan weggestemd en moet het hele wetgevingsproces opnieuw beginnen. Dat noem ik geen terugsturen, want als het bijvoorbeeld enkel de toevallige politieke verhoudingen zijn die goedkeuring onmogelijk maken, zal de regering of het parlement niet aarzelen de wet ongewijzigd (!) opnieuw in te dienen in de hoop dat de verhoudingen inmiddels veranderd zijn. Dat is bijvoorbeeld gebeurd met het correctief referendum. Dat is echt wat anders dan terugsturen, de kritiekpunten verwerken in een gewijzigd wetsvoorstel en opnieuw voorleggen aan de senaat.

Het is wel zo dat, juist omdat de Eerste Kamer alleen kan verwerpen of goedkeuren, het gebruikelijk is dat de minister de EK tegemoet komt met toezeggingen voor wat betreft de uitvoering van de wet, om zo EK-leden ondanks hun kritiek toch hun goedkeuring te laten geven. In het uiterste geval kan een minister ook zijn eigen positie of zelfs dat van het hele kabinet op het spel zetten. Het debat tussen minister en Eerste Kamer is dan een soort spel, waarvan de afloop vaak moeilijk te voorspellen is: de ene keer gaat de EK overstag en wint de minister, de andere keer houdt de EK voet bij stuk en verliest de minister.