PDA

View Full Version : Georgië heeft nu ook een nieuwe vlag

Dimitri
14 januari 2004, 19:19
Het gaat lekker daar: na het afzetten van president Sjevardnadze en de massale verkiezing van de nieuwe president Saakasjvili, die overigens een Nederlandse vrouw heeft, wordt nu ook het verleden uitgewist. De oude Georgische vlag, die van 1918 tot 1921 en van 1990 tot vandaag de officiële vlag was, is vervangen door een nog oudere Middeleeuwse vlag die afkomstig zou zijn van Koningin Tamar (1184-1213), de verpersonificatie van het glorieuze verleden van Georgië. Ze was de achterkleindochter van Koning David III "de Bouwer", die de huidige hoofdstad Tiflis (Tbilisi) en veel andere gebieden veroverd heeft op de islamieten. Dit waren de gouden eeuwen van de Georgische geschiedenis. Blijkbaar wordt er hevig terugverlangd naar die tijd.

De oude vlag:
http://www.crwflags.com/fotw/images/g/ge_1990.gif

De nieuwe vlag:
http://www.crwflags.com/fotw/images/g/ge.gif

WIJZIGING: deze vlag wordt nu als de nieuwe vlag gepresenteerd op de webstek Flags of the World waar ik deze plaatjes vandaan heb. Hij is precies hetzelfde, maar dan in de juiste verhoudingen (3:5).

Tjolder
14 januari 2004, 20:02
Het is een verbetering.
Ikzelf ben niet zo voor eentonige vlagen met 2 of 3 vertikale en/of horizontale gekleurde strepen.
Het is natuurlijk wel eenvoudiger om te maken.

Als ik die nieuwe vlag zie dan moet ik denken aan Jeruzalem.
Ik ben het niet zeker maar de (oude?) vlag van Jeruzalem trekt er op. (Ik zal eens zoeken)

C uit W
14 januari 2004, 20:15
Ik vind ze wel mooier.
Maareuh, want kunnen wij nu verwachten van Georgië?
Worden ze nationalistischer, pro westers, anti-islam?

Tjolder
14 januari 2004, 20:17
Hebbes 8)

http://flagspot.net/images/p/ps~jerus.gif

http://flagspot.net/flags/ps~jerus.html#var

marx
14 januari 2004, 20:37
Ik vind ze wel mooier.
Maareuh, want kunnen wij nu verwachten van Georgië?
Worden ze nationalistischer, pro westers, anti-islam?

Hopelijk houden ze hun daar niet mee bezig.

Aangebrande Phönix
14 januari 2004, 20:46
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeh.

Mijn hoofd is in de war!

Ze is wel mooier

Zwijg, Phönix, Phönix!

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

Darwin
14 januari 2004, 22:59
http://www.crwflags.com/fotw/images/g/ge_tamar.gif

Onze Godfried zou da zeker een heel schoon vlag gevonden hemme.

Tjolder
15 januari 2004, 08:02

Hoe durven ze, zo een christelijke vlag.
Van een knuffelbeleid hebben ze daar blijkbaar nog nooit van gehoord.
Snappen die dan niet dat sommige moslims daar aanstoot zullen aan nemen.

In plaats van 4 kruisen zouden ze dat beter vervangen door een toorts ,een halve maan ,een swastika (Voor de Hindoes en Guderian) en nog een davidster.

Dan zijn ze pas modern en lekker PC.

Wat een verschil met het westen waar men zelf bang is dat de kerstman zou provoceren.

Babeth
15 januari 2004, 17:57
En het zijn dan nog Maltese kruizen.

Darwin
25 januari 2004, 14:28
Dit zou de Piano eens moeten lezen.

Pelgrim
26 januari 2004, 12:21
Als ik die vlag zo bekijk moet ik tot de conclusie komen dat er een meer esotherische achtergrond aan het verhaal zit. Het kruis van de Tempeliers dat op een nationale vlag komt te staan kan geen toeval zijn. Weet er iemand iets over loges of aanverwante ordes in Georgië?

Philips Inc.
26 januari 2004, 14:20
Als ik die vlag zo bekijk moet ik tot de conclusie komen dat er een meer esotherische achtergrond aan het verhaal zit. Het kruis van de Tempeliers dat op een nationale vlag komt te staan kan geen toeval zijn. Weet er iemand iets over loges of aanverwante ordes in Georgië?

De teutoonse ordes zijn zo ver niet geraakt. De Johannieters (of Orde van Malta) of de tempeliers hadden misschien wel bezittingen daar, alhoewel die eigelijk meer rond de middellandse zee zaten (portugal-spanje-frankrijk-italie-griekse eilanden en Noord-Afrika.

Eens opzoeken.

Pelgrim
26 januari 2004, 15:06
Georgië was vroeger deel van Rusland, waar de vrijmetselarij onder de tsaren redelijk wat aanhang had. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

De Malta orde en de tempeliers hadden daar ongetwijfeld ook wel wat bezittingen, omdat die regio op de grens lag tussen het christelijke Rusland en de islamitische wereld.

Darwin
26 januari 2004, 18:00
Volgens mij is het gewoon een heel grote boodschap naar Europa.

Zoiets van "Hallo ginder, wij zijn christenen en wij zijn bereid om voor het behoud van onze identiteit te vechten. Laat ons nu maar snel toetreden tot de Unie."

Spelev
26 januari 2004, 18:48

Zoiets van "Hallo ginder, wij zijn christenen en wij zijn bereid om voor het behoud van onze identiteit te vechten. Laat ons nu maar snel toetreden tot de Unie."

:lol:

Tantist
26 januari 2004, 20:41

Godfried van Bouillon ook :wink:

http://home.online.no/~vlaenen/vlaggen/lt-gvb.gif

Darwin
26 januari 2004, 21:22

Da was eigelijk ni bedoeld om te lachen.

Welke andere bedoeling kunnen ze daarmee gehad hebben als ze met zo'n opvallende kruisvaardersvlag breeduit in het nieuws uitpakken?

Bij de volgende vergrotingsronde van de Unie pakken we er dan ook best meteen Georgië en Armenië in één keer bij.

Tantist
26 januari 2004, 21:55
Bij de volgende vergrotingsronde van de Unie pakken we er dan ook best meteen Georgië en Armenië in één keer bij.

Waarom niet? Als die landen bewijzen dat ze democratisch zijn en de economische prestaties leveren die ze moeten leveren (en niet zoals België, die met zijn staatsschuld toch wel wat over de 60% zit hee)...

Onze piano zal ook wel voorstander zijn :wink:

Aangebrande Phönix
26 januari 2004, 22:06

Waarom niet? Als die landen bewijzen dat ze democratisch zijn en de economische prestaties leveren die ze moeten leveren (en niet zoals België, die met zijn staatsschuld toch wel wat over de 60% zit hee)...

Onze piano zal ook wel voorstander zijn :wink:

Als we een structuur op poten zetten zodat het allemaal werkbaar blijft heb ik ook niet echt veel bezwaren. Jij zou dat evenmin mogen hebben, Darwin. Immers, door daar de Euro-grenzen neer te ploffen, vrijwaar je die gebieden van Mosliminvloeden. Banden tussen Europese randgebieden zullen verstevigen. Die met andere buurstaten zal verslappen.

Dimitri
26 januari 2004, 22:34
Dan moet toch eerst Rusland lid worden. Of Turkije. Maar het lijkt me dat een land waar zulke grote interne problemen zijn nog lang niet bij de EU kan komen. Georgië staat volgens mij op hetzelfde niveau als Tsjechië en Hongarije 15 jaar geleden. En dan hadden die landen nog het voordeel dat ze zich goed konden ontwikkelen door de nabijheid van West-Europa.

Godsdienst is niet alles, Darwin.

Darwin
26 januari 2004, 23:40
Dan moet toch eerst Rusland lid worden. Of Turkije. Maar het lijkt me dat een land waar zulke grote interne problemen zijn nog lang niet bij de EU kan komen. Georgië staat volgens mij op hetzelfde niveau als Tsjechië en Hongarije 15 jaar geleden. En dan hadden die landen nog het voordeel dat ze zich goed konden ontwikkelen door de nabijheid van West-Europa.

Godsdienst is niet alles, Darwin.

Ik denk dat dat niet hoeft hoor. Ik geloof dat Roemenië en Bulgarijë over een jaar of twee ook toetreden, waarom dan ook niet meteen een beetje verder kijken en Georgië en Armenië aan de tafel brengen om over vijf jaar toe te treden samen met Oekraïne en Wit-Rusland?

Dat werkt tegelijkertijd de stabilisatie in die landen en die regio in de hand.

thePiano
27 januari 2004, 00:17
Op dit ogenblik weet ik er niet zoveel van. Het klopt dat die vlag de oude vlag van Georgië is, en dan bedoel ik de tijd van Koning David Agmashenebeli (David de Bouwer) 1073-1125, en dateert van de eerste kruistochten. Koning David is de beroemdste koning, en heeft als grote verdienste dat hij het land verenigde. Daarom ook dat hij zo symbolisch is voor de Georgiërs van vandaag, zeker met al die problemen met drie van haar provincies.

Stuiptrekkingen van eeuwenoud nationalisme, toen het land nog in verschillende koninkrijken was opgesplitst.

Koning David bouwde ook in 1106 het kloostercomplex van Gelati, dat een door de Unesco geklasseerd wereldmonument is.

De vlag is ook al een aantal jaren de vlag van de partij van de nieuwe Georgische president Saakashvili.

Zondag vond zijn inauguratie plaats als president, maar de dag ervoor vond de religieuze inauguratie plaats in... juist: het kloostercomplex van Gelati die Koning David de Bouwer heeft gesticht en waar hij ook begraven ligt.

Het kloostercomplex bevatte ook een academie waar de belangrijkste wetenschappenw werden onderwezen.

Hoe dat precies zit met de Orde van de Tempeliers en de Kruistochten, weet ik jullie later nog wel te vertellen.

Bovendien werd in dezelfde periode (?) in Jeruzalem een Georgische kerk/klooster gesticht. Het hangt dus wel degelijk allemaal samen.

Pelgrim
27 januari 2004, 09:52
Wel, Piano, als ik dat zo lees denk ik dat er toch nog iets van aan is. Darwin zal ergens toch nog gelijk hebben. Het kiezen van de vlag met het kruis van de tempeliers en de kruisvaarders zou inderdaad wel eens een bewust bedoelde verwijzing naar het verleden kunnen zijn.

Antoon
27 januari 2004, 11:07
Wel, Piano, als ik dat zo lees denk ik dat er toch nog iets van aan is. Darwin zal ergens toch nog gelijk hebben. Het kiezen van de vlag met het kruis van de tempeliers en de kruisvaarders zou inderdaad wel eens een bewust bedoelde verwijzing naar het verleden kunnen zijn.

Zo denk ik er ook over.

Joriske
27 januari 2004, 12:19
Meer dan een verwijzing naar het verleden is het een afwijzing van de zeer recente geschiedenis. De oude vlag was de vlag van de eerste Republiek Georgië (1918-1921) die na drie jaar door de Sovjets werd overrompeld (mislukking nr. 1). De vlag was ook die van de Republiek Georgië na 1991, een staat die geteisterd werd door corruptie, burgeroorlog, separatisme, economische achteruitgang, vervalste verkiezingen (mislukking nr. 2). De vlag is m.i. eerder een verwijzing naar een nieuw begin dan een ver verleden.

Sahakashvili is Georgië's laatste kans. Als het hem lukt te hervormen en de corrupte ex-KGBers en ex-KPers uit het staatsbestel te verdrijven kan Georgië potentieel zeer welvarend worden. Als hij mislukt valt het land definitief uiteen; een bloedbad is dan niet uit te sluiten. Het is nu alles of niks in Georgië.

Tantist
27 januari 2004, 14:40
Dan moet toch eerst Rusland lid worden. Of Turkije.

Mits dat maar om economische en democratische redenen gebeurt en niet om geopolitieke redenen. Georgië produceert 635 $ per hoofd per jaar, Rusland 2404$ en Turkije 2626$ (cijfers Wereldbank van 2002).

Moest Georgië nu wel aan de voorwaarden voldoen, zou ik zeggen: kom maar binnen, of er nu een landbrug is of niet (anders zou bv. Griekenland ook nooit toegelaten zijn). Mits uiteraard Georgië een min of meer democratisch (lees: particratisch) land is dat de mensenrechten respecteerd. Ik denk dat onze Piano daar wel meer over kan zeggen.

Het is daar vooral dat het schoentje knelt bij Turkije. En de voorspraak van Bush voor Turkije was vooral van geopolitieke aard: van daar uit kon hij Irak perfect aanvallen. Nu Saddam gevallen is, klinkt het heel wat stiller aan Amerikaanse kant.

JoeQpublic
27 januari 2004, 15:29
Sahakashvili is Georgië's laatste kans. Als het hem lukt te hervormen en de corrupte ex-KGBers en ex-KPers uit het staatsbestel te verdrijven kan Georgië potentieel zeer welvarend worden. Als hij mislukt valt het land definitief uiteen; een bloedbad is dan niet uit te sluiten. Het is nu alles of niks in Georgië. de neven vanover de Atlantische Oceaan (hun nieuwe prez is beste maten met de VS) en grote afgewezen broer Rusland niet onderschatten, Joriske.
Shebernadza was zetman van de Russen, Powell's aanwezigheid is niet elke "nieuwe democratie" gegund...

tomm
28 januari 2004, 00:02
Georgië staat volgens mij op hetzelfde niveau als Tsjechië en Hongarije 15 jaar geleden. En dan hadden die landen nog het voordeel dat ze zich goed konden ontwikkelen door de nabijheid van West-Europa.

Onzin natuurlijk, Georgië staat nu op het niveau van een doorsnee Afrikaans land, zowat de hele economie ligt plat, en vele malen lager dan 15 jaar geleden. Iedereen in Georgië zal je vertellen hoe goed het leven was tot 15 jaar geleden de rampzalige veranderingen begonnen (voor Georgië toch). Het enige deel van Georgië dat nog min of meer welvarend bleef is Adzarië, dat bestuurt wordt door een pro-Russische ex-communist. Sjevarnadze was absoluut niet pro-Russisch, de Russen hebben zelfs geprobeerd hem te vermoorden.
De nieuwe vlag drukt volgens mij een enggeestig nationalisme uit, zoals begin jaren '90, en dat kan weinig goeds voorspellen voor de relaties met de afvallige republieken Ossetië en abchazië, die nu nog minder zin hebben om ooit terug in georgië te integreren.
Het monasterie van Gelatri is desalniettemin een prachtig complex in een fantastische omgeving, vooral de schilderingen en ikonen spreken tot de verbeelding. (de architectuur zelf is weinig indrukwekkend als je vergelijkt met onze kathedralen)

Georgië heeft een min of meer Europese cultuur (hoewel dan duidelijk de Russische variant van de Europese cultuur) dus het zou moeten kunnen lid worden van de Europese Unie. Bovendien heeft het land zeker potentieel, ze erfden van de Soviet-Unie een zeer ontwikkelde bevolking, goed onderwijs, industriële infrastructuur (die nu wel volledig platligt), etc.
helaas is er de afgelopen 15 jaar veel verval geweest op alle vlakken.

Spelev
28 januari 2004, 15:00

Da was eigelijk ni bedoeld om te lachen.

Welke andere bedoeling kunnen ze daarmee gehad hebben als ze met zo'n opvallende kruisvaardersvlag breeduit in het nieuws uitpakken?

Ik vond het amusant, maar ik heb soms ook maar een rare humor. Trouwens wat is er mis mee dat een politiek geangageerde ooit eens lacht. Of willen we mischien terug naar de tijd van de oude en saaie politischi?

Spelev
28 januari 2004, 15:05
Onzin natuurlijk, Georgië staat nu op het niveau van een doorsnee Afrikaans land, zowat de hele economie ligt plat, en vele malen lager dan 15 jaar geleden. Iedereen in Georgië zal je vertellen hoe goed het leven was tot 15 jaar geleden de rampzalige veranderingen begonnen (voor Georgië toch). Het enige deel van Georgië dat nog min of meer welvarend bleef is Adzarië, dat bestuurt wordt door een pro-Russische ex-communist. Sjevarnadze was absoluut niet pro-Russisch, de Russen hebben zelfs geprobeerd hem te vermoorden.
De nieuwe vlag drukt volgens mij een enggeestig nationalisme uit, zoals begin jaren '90, en dat kan weinig goeds voorspellen voor de relaties met de afvallige republieken Ossetië en abchazië, die nu nog minder zin hebben om ooit terug in georgië te integreren.
Het monasterie van Gelatri is desalniettemin een prachtig complex in een fantastische omgeving, vooral de schilderingen en ikonen spreken tot de verbeelding. (de architectuur zelf is weinig indrukwekkend als je vergelijkt met onze kathedralen)

Georgië heeft een min of meer Europese cultuur (hoewel dan duidelijk de Russische variant van de Europese cultuur) dus het zou moeten kunnen lid worden van de Europese Unie. Bovendien heeft het land zeker potentieel, ze erfden van de Soviet-Unie een zeer ontwikkelde bevolking, goed onderwijs, industriële infrastructuur (die nu wel volledig platligt), etc.
helaas is er de afgelopen 15 jaar veel verval geweest op alle vlakken.

het westen deed alles om de Sovjet-Unie tot vallen te brengen maar dacht niet aan het feit dat daar buiten wapens en communisten nog andere mensen zaten. De VS wou Azië en Rusland bevrijden, maar duidelijk niet terug opbouwen. Het Afganistan effect dus.