PDA

View Full Version : Franstaligen zijn liever werkloos dan ze Nederlands leren...


zorroaster
15 januari 2004, 13:24
Veel anderstalige werklozen in Halle-Vilvoorde, weinigen volgen taalcursus (15/01/04)


Uit het antwoord van Vlaams minister van Werkgelegenheid Landuyt op een schriftelijke vraag van N-VA-parlementslid Kris Van Dijck blijkt dat 37 % van de werklozen in Halle-Vilvoorde Franstalig is. 10 % heeft een andere moedertaal dan het Nederlands of het Frans. Aangezien voor 98 % van de werkaanbiedingen kennis van het Nederlands vereist is, blijven Franstaligen ook opvallend langdurig werkloos. Daarentegen wordt amper gebruik gemaakt van het gratis aanbod taalcursussen. Volgens de N-VA is deze situatie onhoudbaar. De partij eist dat werklozen die geen Nederlands willen leren, worden geschorst.

Het aandeel Franstalige werklozen verschilt sterk van gemeente tot gemeente. Het verbaast niet dat in de faciliteitengemeenten een overgrote meerderheid van de werklozen Franstalig is. Maar ook gemeenten waar de Franstaligen in de minderheid zijn, hadden in 2003 een opvallend aandeel Franstalige werklozen: Beersel (46 %), Grimbergen (40 %), Hoeilaart (44 %) Overijse (49 %), Sint-Pieters-Leeuw (50 %), Zaventem (42 %)... In al deze gemeenten zijn er minder Nederlandstalige werklozen dan anderstalige werklozen.

Waarom zijn er zoveel Franstalige werklozen in het Vlaamse Halle-Vilvoorde? Eenvoudigweg omdat de Franstaligen geen of te weinig Nederlands kennen en ook niet bereid zijn om het te leren. Uit de cijfers van minister Landuyt blijkt dat maar liefst 71 % van de anderstalige werklozen in Halle-Vilvoorde slecht tot helemaal geen Nederlands kan schrijven. 41 % krijgt geen woord Nederlands op papier.

Met het spreken van het Nederlands is al niet veel beter gesteld. 65 % spreekt zwak tot helemaal geen Nederlands. 59 % begrijpt er geen woord Nederlands. Ondanks de gratis taalcursussen van de VDAB wordt er op het vlak van de kennis van het Nederlands van 1999 tot 2003 amper vooruitgang geboekt.

Uit het antwoord van minister Landuyt blijkt echter ook dat er voor amper 1,4 % van de vacatures in Halle-Vilvoorde geen kennis van het Nederlands gevraagd wordt. Aangezien het overgrote deel van de Franstalige werklozen geen Nederlands kent, is het ook niet verwonderlijk dat deze mensen langdurig werkloos blijven. Eind oktober 2003 is 36 % van de Franstalige werkzoekenden langer dan 1 jaar werkloos, bij de Vlamingen is dat maar 27 %. 18 % van de Franstalige werkzoekenden is al langer dan 2 jaar werkloos, tegenover 10 % bij de Vlamingen.

Niettegenstaande de Franstaligen in Halle-Vilvoorde in de minderheid zijn, is bijna de helft van het aantal langdurig werklozen (1 jaar of langer) Franstalig.

De VDAB biedt de anderstalige werklozen nochtans gratis cursussen Nederlands aan. Het succes is echter beperkt. In 2003 volgden 568 anderstaligen zulke taalcursus. Op een totaal van 6.919 anderstalige werklozen is dat amper 8 %.

Volgens de N-VA is deze toestand onhoudbaar. De VDAB biedt gratis cursussen Nederlands aan en toch blijkt dat meer dan 65 % van de anderstalige werklozen niet eens Nederlands spreekt. Dan is het toch duidelijk dat deze mensen liever werkloos blijven dan Nederlands te leren. De N-VA wil dat werklozen die geen Nederlands kennen en die weigeren een taalcursus te volgen, worden geschorst en dus niet langer een werkloosheidsuitkering krijgen. De middelen die hierdoor vrijkomen kunnen worden besteed aan de ondersteuning van werklozen die wél Nederlands willen leren en natuurlijk ook voor de Nederlandstalige werklozen zelf.


Auteur:
Kris Van Dijck, Vlaams parlementslid
Nieuw-Vlaamse Alliantie

Bruno*
15 januari 2004, 14:00
Wanneer mensen echt onwillig zijn van de vereiste taal (i.c. Nederlands) voor een beroep te kennen, mogen ze uiteraard dat beroep niet uitoefenen. Deze mensen echter schorsen voor een werkloosheidsuitkering is onzinnig. Volgens mij zijn er heel veel mensen die niet eens weten dat de VDAB taalcursussen aanbiedt. Voorts zijn er nog heel wat mensen die onder de armoedegrens leven en voor wie de instapdrempel naar zulke instanties (te) hoog is. Er zijn uiteraard ook beroepswerklozen, die heb je overal. Deze problematiek toont nog maar eens aan dat het taalhomogene gebieden een illusie zijn.

en natuurlijk ook voor de Nederlandstalige werklozen zelf.


tiens, kennen die ook geen Nederlands :roll:

N-VA
15 januari 2004, 14:05
Wanneer mensen echt onwillig zijn van de vereiste taal (i.c. Nederlands) voor een beroep te kennen, mogen ze uiteraard dat beroep niet uitoefenen. Deze mensen echter schorsen voor een werkloosheidsuitkering is onzinnig. Volgens mij zijn er heel veel mensen die niet eens weten dat de VDAB taalcursussen aanbiedt. Voorts zijn er nog heel wat mensen die onder de armoedegrens leven en voor wie de instapdrempel naar zulke instanties (te) hoog is. Er zijn uiteraard ook beroepswerklozen, die heb je overal. Deze problematiek toont nog maar eens aan dat het taalhomogene gebieden een illusie zijn.Dat is zever Tacticus! Iedereen weet dat de VDAB cursussen aanbied voor vanalles en nog wat... Ze wonen in Vlaanderen maar Nederlands leren doen ze niet, dat is op zich al verkeerd. Als je je ergens vestigt leer je toch de taal van de mensen ter plekke? Het is onwil en die onwil mag gestraft worden.

Bruno*
15 januari 2004, 14:09
Dat is zever Tacticus! Iedereen weet dat de VDAB cursussen aanbied voor vanalles en nog wat...

-Tacitus, aanbiedt, misschien kan u ook enkele cursussen volgen... :wink:
-Nee, ik wist dat niet

Ze wonen in Vlaanderen maar Nederlands leren doen ze niet, dat is op zich al verkeerd.

Dat betwist niemand.

Het is onwil en die onwil mag gestraft worden.


De maatregel van de N-VA is veel te radicaal (zoals gewoonlijk)

N-VA
15 januari 2004, 14:11
Het is trouwens zielig dat alles wat de N-VA of de Vlaamsgezinden in het algemeen zeggen altijd onwaar is volgens U (en uw vriendjes). Dit heeft eigenlijk niet direct iets te zien met communautaire aangelegenheden maar gewoon met een probleem in de Vlaamse rand rond Brussel. Dat de Vlamingen hier problemen mee hebben is al een reden voor U om partij te kiezen voor de franstaligen in die Vlaamse gemeenten. :roll:

Vergeet echter niet dat zulke mensen (de onwillige franstaligen in de Vlaamse gemeenten rond Brussel) mee de oorzaak zijn van het afbrokkelen van uw België! :wink:

zorroaster
15 januari 2004, 14:13
Het is onwil en die onwil mag gestraft worden.


De maatregel van de N-VA is veel te radicaal (zoals gewoonlijk)

Nochtans, het zou wel werken. Vriendelijk vragen is blijkbaar niet altijd de juiste manier als je mensen ergens toe aan wil zetten...

Bruno*
15 januari 2004, 15:24
Dreigen met opsluiting zou ook werken.

Knuppel
16 januari 2004, 08:32
Je ziet hoeveel die zogenaamde VERPLICHTE tweetaligheid van de (ex.)BUBbels waard is.

Maar zogauw de eerste partij opdaagt die effectief iets aan de Franse onwil probeert te verhelpen, OP VLAAMS GRONDGEBIED uiter�*�*rd, staan ze al op hun achterste poten.

We wisten gelukkig al altijd waar het écht om te doen was,
en nog altijd is.

zorroaster
16 januari 2004, 12:14
Je ziet hoeveel die zogenaamde VERPLICHTE tweetaligheid van de (ex.)BUBbels waard is.

Maar zogauw de eerste partij opdaagt die effectief iets aan de Franse onwil probeert te verhelpen, OP VLAAMS GRONDGEBIED uiter�*�*rd, staan ze al op hun achterste poten.

We wisten gelukkig al altijd waar het écht om te doen was,
en nog altijd is.

Inderdaad, Knuppel, dat was me nog niet opgevallen.

Alle stoere verklaringen van Tacitus in zijn BUB-periode over verplichte tweetaligheid en het afdwingen van respect voor het Nederlands in België zijn blijkbaar bij zijn vertrek verleden tijd geworden...

Bruno*
16 januari 2004, 13:07
Helemaal niet. De N-VA- extremisten geven door hun willen schorsen van werkloosheidsuitkeringen zelfs nog een goed argument voor individuele tweetaligheid: nl. zulke onzin vermijden.

Dies
16 januari 2004, 13:08
Wanneer mensen echt onwillig zijn van de vereiste taal (i.c. Nederlands) voor een beroep te kennen, mogen ze uiteraard dat beroep niet uitoefenen. Deze mensen echter schorsen voor een werkloosheidsuitkering is onzinnig.
En zijn er ook rationele argumenten om te vinden dat mensen die zich niet wensen bij te scholen (wat het leren van een 'nieuwe' taal in dit geval is) om aan het werk te geraken recht moeten blijven hebben op een werkloosheidsuitkering (waar alle belastigsbetalers voor opdraaien)?
Ik vind niet dat mensen verplicht moeten worden om een bepaalde taal te leren (of om aan enige andere vorm van bijscholing te doen), dat moet een vrije keuze zijn (en blijven), maar het is wel compleet onzinnig om mensen die weigeren inspanningen te leveren om aan het werk te gaan te voorzien van een werkloosheidsuitkering. Als mensen liever niet werken dan is dat hun goed recht, maar het is een beetje perifide om van de samenleving te vragen dat zij mensen die liever niet werken gaat sponsoren zodat ze de ganse dag voor hun TV kunnen zitten.

Bruno*
16 januari 2004, 13:10
Misschien is het beter om eens de rationele argumenten na te gaan waarom iemand 'liever werkloos is dan Nederlands te leren'.

Pelgrim
16 januari 2004, 13:14
Misschien is het beter om eens de rationele argumenten na te gaan waarom iemand 'liever werkloos is dan Nederlands te leren'.

En die zijn?

Calle
16 januari 2004, 13:26
Wanneer mensen echt onwillig zijn van de vereiste taal (i.c. Nederlands) voor een beroep te kennen, mogen ze uiteraard dat beroep niet uitoefenen. Deze mensen echter schorsen voor een werkloosheidsuitkering is onzinnig.
En zijn er ook rationele argumenten om te vinden dat mensen die zich niet wensen bij te scholen (wat het leren van een 'nieuwe' taal in dit geval is) om aan het werk te geraken recht moeten blijven hebben op een werkloosheidsuitkering (waar alle belastigsbetalers voor opdraaien)?
Ik vind niet dat mensen verplicht moeten worden om een bepaalde taal te leren (of om aan enige andere vorm van bijscholing te doen), dat moet een vrije keuze zijn (en blijven), maar het is wel compleet onzinnig om mensen die weigeren inspanningen te leveren om aan het werk te gaan te voorzien van een werkloosheidsuitkering. Als mensen liever niet werken dan is dat hun goed recht, maar het is een beetje perifide om van de samenleving te vragen dat zij mensen die liever niet werken gaat sponsoren zodat ze de ganse dag voor hun TV kunnen zitten.

Dus ...

Het argument is wel juist, maar de manier waarop het wordt gebracht niet ?

Klaarblijkelijk is vorm belangrijker dan inhoud.

Dies
16 januari 2004, 15:43
Misschien is het beter om eens de rationele argumenten na te gaan waarom iemand 'liever werkloos is dan Nederlands te leren'.
Toffe stelling, gaat ge daar ook argumenten voor aandragen om ze te verantwoorden? Mij persoonlijk kan het (zoals hierboven reeds gezegd) geen klop schelen; het zijn mijn zaken evenmin dat iemand geen Nederlands of Frans wenst te leren als dat het mijn zaken niet zijn waarom iemand al dan niet job x of y niet wenst aan te nemen. Verwachten dat 'ik' hem betaal om geen werk te verrichten is echter wel een brug te ver. De vraag is dus eigenlijk: "Waarom keert u de vraag om?"

Klaarblijkelijk is vorm belangrijker dan inhoud.
1ste les retorica: de 1ste indruk is (vaak) alles determinerend! De vorm is dus (in 1ste instantie) altijd belangrijker dan de inhoud. :wink:
Echter:
Dus ...Het argument is wel juist, maar de manier waarop het wordt gebracht niet ?
Ik denk niet dat ik dat ergens gesteld zou hebben? Ik heb immers nergens commentaar gehad op het artikeltje zelf of op de manier waarop het gebracht werd, ik heb het dan ook maar eventjes snel diagonaal gelezen en mijn commentaar was dan ook gericht op de reactie (van Tacitus) die daarop kwam en niet zozeer op het oorspronkelijke bericht.

alpina
16 januari 2004, 15:56
Misschien is het beter om eens de rationele argumenten na te gaan waarom iemand 'liever werkloos is dan Nederlands te leren'.

Omdat ze in de huidige situatie toch onverminderd kunnen blijven genieten van een uitkering ook al weten ze dat ze nooit aan een job zullen geraken zonder voldoende kennis van de Nederlandse taal. Het antwoord op uw vraag brengt dus nog een argument aan om mensen die zich niet willen inspannen om zich geschikt te maken voor een job hun uitkering af te nemen.

Dimitri
16 januari 2004, 16:03
In Nederland zijn mensen die een werkloosheidsuitkering ontvangen verplicht om aantoonbaar te solliciteren, ik geloof zelfs één sollicitatie per week (!), en ze moeten zich verantwoorden wanneer ze een aangeboden baan weigeren. Als zij niet aan de sollicitatieplicht voldoen of een geweigerde baan (meerdere malen) niet kunnen verantwoorden, kan de werkloosheidsuitkering worden stopgezet. Dit alles om te zorgen dat mensen zo snel mogelijk weer aan de slag komen.
Inmiddels worden voor oudkomers (allochtonen die al langer in Nederland verblijven) ook taal- en inburgeringscursussen aangeboden, waar zij vrijwillig aan kunnen deelnemen. Volgens mij hangt het van de gemeente af of allochtone uitkeringsgerechtigde werklozen gekort worden op hun uitkering als zij niet van het aanbod van taalcursussen gebruik maken. Uiteraard geldt voor hen ook de sollicitatieplicht, maar als ze geen Nederlands spreken is de kans op werk natuurlijk veel kleiner.

In het geval van de Franstaligen in Vlaanderen kan precies hetzelfde gebeuren om mensen zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen: verplicht een taalcursus Nederlands volgen zodat je kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Weigering tot deelname zou korting op de uitkering moeten betekenen.
Is er eigenlijk al een sollicitatieplicht in Vlaanderen?

Knuppel
16 januari 2004, 16:44
Er IS solicitatieplicht.
Er IS zelfs bijscholingsplicht ls je telang werkloos bent.
Weigert een werkloze één van beiden dan wordt jij geschorst...In Vlaanderen. NIET in Wallonië. Nochtans is het federale materie.

Ik zie niet welk verschil er is tussen omscholen tot een beroep waar meer kans op werk voor bestaat, en bijscholen tot meer taalvaardigheid. Beiden hebben immers belang om gemakkelijker aan een job te geraken.

De Vlaming is er nooit vies van geweest de grens van Brussel en Wallonië over ts steken terwille van een job. En dus ook niet om Frans te leren.
Andersom blijkt vrijwel onmogelijk te zijn. De enige reden daarvoor is dat Franstaligen er in het algemeen niet happig op om zijn Nederlands te leren. Ze blijven nog liever werkloos. Ze hebben trouwens de ervaring dat zij, hoe dan ook, niet geschorst worden.

Maar dat willen Tacitus en co natuurlijk niet geweten hebben.
Zijn willen liever vasthouden aan hun belgicistische geloof dat er, vrijwillig, volle bak Nederlands geleerd wordt in Franstalig België.

Dimitri
16 januari 2004, 17:18
Er IS solicitatieplicht.
Er IS zelfs bijscholingsplicht ls je telang werkloos bent.
Weigert een werkloze één van beiden dan wordt jij geschorst...In Vlaanderen. NIET in Wallonië. Nochtans is het federale materie.

Ik zie niet welk verschil er is tussen omscholen tot een beroep waar meer kans op werk voor bestaat, en bijscholen tot meer taalvaardigheid. Beiden hebben immers belang om gemakkelijker aan een job te geraken.
Dan lijkt het me inderdaad logisch dat cursussen Nederlands verplicht worden wanneer de kennis van het Nederlands tekort schiet. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het aanbod voldoende is.

In Nederland is er geloof ik geen plicht tot bijscholing, maar je bent wel verplicht om ook aangeboden werk aan te nemen dat niet precies overeenkomt met je opleiding.

Ik vraag me trouwens wel af hoe het komt dat er überhaupt zoveel werkloze Franstaligen kunnen zijn. Ik hoor steeds dat de huizenprijzen in de Rand rond Brussel enorm gestegen zijn door de komst van de Franstaligen. Welke werkloze Franstalige kan er dan een huis betalen in dat gebied :?:

Foundation
16 januari 2004, 20:18
Pak het probleem aan aan de bron: de scholen! Het is veel moeilijker om nog een taal te beginnen leren als 40-jarige werkloze als je er nog nooit iets van hebt gezien, dan als je al als kind een gedegen basis hebt gehad. Dan is opfrissing genoeg!

alpina
16 januari 2004, 20:21
Pak het probleem aan aan de bron: de scholen! Het is veel moeilijker om nog een taal te beginnen leren als 40-jarige werkloze als je er nog nooit iets van hebt gezien, dan als je al als kind een gedegen basis hebt gehad. Dan is opfrissing genoeg!

Dat is uiteraard een feit maar hoe staat de BUB tegenover de onwil van bepaalde Franstaligen om zich een bepaalde taal eigen te maken om zodoende meer kans te hebben op een job? Moeten zij die taal leren of vinden jullie het normaal dat zij door het weigeren van het leren van een taal werkloosheidssteun blijven trekken?

Foundation
16 januari 2004, 20:41
Pak het probleem aan aan de bron: de scholen! Het is veel moeilijker om nog een taal te beginnen leren als 40-jarige werkloze als je er nog nooit iets van hebt gezien, dan als je al als kind een gedegen basis hebt gehad. Dan is opfrissing genoeg!

Dat is uiteraard een feit maar hoe staat de BUB tegenover de onwil van bepaalde Franstaligen om zich een bepaalde taal eigen te maken om zodoende meer kans te hebben op een job? Moeten zij die taal leren of vinden jullie het normaal dat zij door het weigeren van het leren van een taal werkloosheidssteun blijven trekken?

Zij moeten aangemoedigd worden die taal te leren. Dit kan door voorwaarden te stellen aan de werklozensteun: verplicht cursussen volgen bijvoorbeeld.

Dimitri
16 januari 2004, 21:33
Pak het probleem aan aan de bron: de scholen! Het is veel moeilijker om nog een taal te beginnen leren als 40-jarige werkloze als je er nog nooit iets van hebt gezien, dan als je al als kind een gedegen basis hebt gehad. Dan is opfrissing genoeg!
Ga maar eens in Turkije of Marokko pleiten voor de invoering van het vak Nederlands op school. Of bedoelde je Wallonië? :wink:

Foundation
17 januari 2004, 12:46
Pak het probleem aan aan de bron: de scholen! Het is veel moeilijker om nog een taal te beginnen leren als 40-jarige werkloze als je er nog nooit iets van hebt gezien, dan als je al als kind een gedegen basis hebt gehad. Dan is opfrissing genoeg!
Ga maar eens in Turkije of Marokko pleiten voor de invoering van het vak Nederlands op school. Of bedoelde je Wallonië? :wink:

Ik wist niet dat men in Turkije en Marokko het Frans als moedertaal had?

Wat bedoel je met die zin? Alsof "ze" het niet zouden willen? Scholieren hebben niets te willen, die hebben te moeten. Daar dient nu net de schoolplicht voor. Dat was ook bij mij het geval, en dat heeft me geen kwaad gedaan. Na veel jaren onderwijs in het Frans (van matig niveau, maar dat lag aan de leerkrachten) ben ik toch blij dat ik het kan, hoewel ik het op het moment zelf vervloekte.

Onbekend maakt onbemind, dat is het probleem.

Vlaamse Leeuw
17 januari 2004, 14:07
Daar dient nu net de schoolplicht voor.

Er is GEEN schoolplicht, maar WEL leerplicht.

Benjamin
27 januari 2004, 10:56
D'un côté, je ne comprends pas le fait que tant de Francophones aillent vivre en Flandre mais d'un autre côté, je me dis que c'est leur choix après tout et que logiquement, ils devraient apprendre le néerlandais vu qu'ils sont en territoire flamand.