PDA

View Full Version : Fietsen : eens echt werk maken van een beleid?


evilbu
4 maart 2007, 17:39
Beste meneer Peter Tom Jones,

ik als jonge student maak dagelijks en met plezier gebruik van de fiets. Het is eens gezond, het is handig en in een stad als Gent eigenlijk misschien nog het snelste.
Met de huidige problemen met het milieu denk ik dat het ook beter is dan allemaal in de auto te gaan zitten.

Tegenwoordig doet men vanalles om de mensen dat laatste af te raden (in Gent bijvoorbeeld is het een puzzel geworden met de auto).
Maar.... doet men omgekeerd iets om het de fietser gemakkelijker te maken?

Bijvoorbeeld :
- wie nu naar het station fietst moet daar zijn fiets achterlaten en op zijn bestemming een andere fiets gereed gezet hebben voor de rest van de trip. Slechts een deel van de treinen is uitgerust om de fiets bij jou te houden en je moet er nogal extra voor betalen. Niet te doen dus om die fiets mee te nemen.
- Mensen worden voortdurend gepakt omdat er een onnozelheid niet in orde is aan hun fiets. Een fiets stelen is echter allang de normaalste zaak van de wereld. (Het heeft daarom dus ook geen zin om in een stad met een perfecte fiets rond te rijden.)
- Voorzieningen, bijvoorbeeld aan stations, zijn vaak ontoereikend. Het is zoeken naar een naald in een hooiberg als je nog een plekje wil, en fietsen geraken snel in mekaar verstrengeld :
http://www.fietsersbond.be/Leuven/Leuven7kl.jpg

- Fietspaden zijn er wel al op veel plaatsen maar ze ontbreken toch ook nog vaak op plaatsen waar ze noodzakelijk zijn. Vaak is het echt bijna tegen het voetpad fietsen of erop( wat dan ook weeral niet mag) om niet meegeschept te worden.

Ik moet zeggen dat ik niet precies weet welk van deze problemen op welk niveau kan aangepakt worden, maar ik hoop op zijn minst dat u me uw mening en ideeën hierover zegt.

Met dank,
evilbu

Peter Tom Jones
5 maart 2007, 11:41
Beste,

Volledig akkoord. Ik heb zelf geen auto, maak uitsluitend gebruik van fiets + openbaar vervoer... wat uiteraard betekent dat ik soms afhang van de good will van vrienden en familie om te komen ophalen van stations. Dit toont aan dat men in huidige samenleving niet 100% anti-auto kan zijn. Maar ja, ik erger me inderdaad aan dominantie auto's, het succes van de 4*4's met hun 300 g CO2/km (ipv 100 g CO2/km bij een 'milieuvriendelijke' auto) etc.

Openbaar vervoer moet verder worden verbeterd. Met de fiets op de trein is niet evident. Dat moet dus veranderen. Idem voor beleid in grote steden; te vaak in functie van autoverkeer (bv. verkeerslichten!).

Dit alles toont aan dat er een goed wetgevend kader moet komen dat fiets & openbaar vervoer aantrekkelijker maakt. Goed voor de gezondheid, goed voor milieu. Green city planning wordt essentieel.

Het resterende autoverkeer zal milieuvriendelijker moeten worden gemaakt; opnieuw vereist dat een wetgevend kader. In ons nieuwe klimaatboek (vanaf april) doen Els Keytsman en ikzelf daar een heel aantal concrete voorstellen: slimme km-heffing mét een sociaal Klimaatfonds, maximaal gebruik van de wet op productnormen (Europees én federaal) om minimale prestatienormen op te leggen etc.

Mvg
Peter Tom Jones
www.petertomjones.be