PDA

View Full Version : Goede wijn


Tantist
5 maart 2007, 15:22
Wat is volgens jullie een uitstekend wijntje, liefst winkel en prijs erbij ;-)

Monocle
5 maart 2007, 15:30
Rood, Wit of Rosé tantist?

StevenNr1
5 maart 2007, 15:31
ga naar de wereldwinkel ;)

Anna List
5 maart 2007, 15:32
t ging over goeie wijn, niet over politiek ...

nubian
5 maart 2007, 16:02
Pinot Noir & Gris
Merlot

Anna List
5 maart 2007, 16:04
Pinot Noir & Gris
Merlot

dat is een goed antwoord op een slechte vraag 8-)

Lof der Zotheid
5 maart 2007, 16:28
Dat hangt er van af bij welk gerecht ge die wijn wenst te drinken, hé slimmeke!

cor
5 maart 2007, 18:02
Rood, Wit of Rosé tantist?
Hoe smaakt rosé tantist?

Tantist
5 maart 2007, 19:08
Hoe smaakt rosé tantist?

Geef toch maar rood hoor... En ik heb wel een voorkeur voor cabernet sauvignon en pinot noir (een goede pinot noir he)

N-VA'er
5 maart 2007, 19:19
Château la Bégude (Gigondas AOC, rood): lekker fruitig, maar toch vrij stevig wijntje. Prijs: 8 �* 9 euro.

La Charmée (Saint-Véran AOC, wit): degelijk alternatief voor duurdere Loirewijnen als Pouilly Fumé en Sancerre. Prijs: 5 �* 6 euro.

Allebei verkrijgbaar in de Colruyt.

BigF
5 maart 2007, 20:37
ga naar de wereldwinkel ;)

ik ken niks van wijn, maar in de wereldwinkel hebben ze idd best lekkere wijn vind ik.

goeie chocomelk ook trouwens, maar dat doet hier weinig terzake...

Tantist
5 maart 2007, 20:57
Château la Bégude (Gigondas AOC, rood): lekker fruitig, maar toch vrij stevig wijntje. Prijs: 8 �* 9 euro.

La Charmée (Saint-Véran AOC, wit): degelijk alternatief voor duurdere Loirewijnen als Pouilly Fumé en Sancerre. Prijs: 5 �* 6 euro.

Allebei verkrijgbaar in de Colruyt.

Proficiat! Het eerste serieuze antwoord!

En ik ga het eens uitproberen denk ik... Welk jaar?

StevenNr1
5 maart 2007, 21:01
Heerlijke chocomelk ook wel.

BigF
5 maart 2007, 21:14
Proficiat! Het eerste serieuze antwoord!

mijn antwoord was dan misschien van weinig nut maar daarom niet minder serieus.

de wijn in de wereldwinkel is lekkere!

neh.

Apocalyps
5 maart 2007, 21:15
Rode - Faustino I Gran Reserva
Rosé - Mateus
Wit - Châteauneuf-du-Pape - Domaine Pontifical

N-VA'er
5 maart 2007, 22:43
Proficiat! Het eerste serieuze antwoord!

En ik ga het eens uitproberen denk ik... Welk jaar?

Allebei jaargang 2005.

De Gigondas valt hier ten huize overigens zo in de smaak, dat we die meestal meteen per 12 flessen meebrengen. ;-) (Dan krijgt men bij Colruyt immers een kleine euro korting per fles...)

DaBlacky
5 maart 2007, 22:43
Proficiat! Het eerste serieuze antwoord!

En ik ga het eens uitproberen denk ik... Welk jaar?

Ah, die prijzen zijn goed genoeg voor u? Ik wou een tip geven, maar om uitlachen te vermijden zweeg ik (wij zijn niet rijk geboren bij ons thuis).

Stonecross 2004 - Colruyt - €4,98

Het kan ook 2005. Ze hebben alleszins 2 verschillende jaren en de oudste van de twee (du'h... :p) is de lekkerste.

Wel goed laten chambreren... is nodig...

N-VA'er
5 maart 2007, 23:31
Ah, die prijzen zijn goed genoeg voor u? Ik wou een tip geven, maar om uitlachen te vermijden zweeg ik (wij zijn niet rijk geboren bij ons thuis).

Stonecross 2004 - Colruyt - €4,98

Het kan ook 2005. Ze hebben alleszins 2 verschillende jaren en de oudste van de twee (du'h... :p) is de lekkerste.

Wel goed laten chambreren... is nodig...

Ach, prijzen zeggen ook niet alles, natuurlijk.

Bij Colruyt vallen inderdaad ook een aantal zeer lekkere wijntjes te vinden voor minder dan vijf euro. Ik denk bijvoorbeeld aan een heerlijk zurig-frisse Muscadet sur lie (de juiste naam ontglipt me even). Zeer verfrissend in de zomer, met een lekkere portie mosselen, bijvoorbeeld.

In een heel ander register, maar ook smakend naar méér: Bernard Massard Cuvée de l'Ecusson 2001. Een goede 10 euro de fles (toch bij aankoop in Luxemburg, rechtstreeks bij de fabrikant) maar minstens even lekker dan het gros van de duurder geprijsde champagnes.

Ook zeer lekker: de "Petit Bourgeois Sauvignon 2005" (van Domaine Henri Bourgeois). Aangekocht bij onze plaatselijke wijnhandelaar voor een euro of 6, geloof ik. Maar de wijn kan de vergelijking met een Sancerre m.i. zeer goed doorstaan.

Djiezes
6 maart 2007, 08:24
Ik kan een Muscadet Sèvre et Maine wel appreciëren...

job
6 maart 2007, 08:25
Wat is volgens jullie een uitstekend wijntje, liefst winkel en prijs erbij ;-)
Ik ben even mijn kelder in gedoken en nam lukraak een vijftal rode wijnen.
(Allen zeer sterk aan te bevelen !)
Chateau Courbian, Medoc, 1998 (bronzen medaille in 200O)
Chateau Cap d'Or, Montagne Saint-Emilion, 2002 (zilveren medaille 2004)
Vieux Chateau Landon, Medoc, 2001, (zilveren medaille 2003)
Chateau Champ de Fleuret, Bordeaux Superieur, 2002
Chateau Saint Ahon, Haut Medoc, 2002

Te koop in de betere wijnzaken aan een meer dan gemiddelde prijs.
Maar zijn geld meer dan waard !

8-)

Anna List
6 maart 2007, 09:09
Ik ben even mijn kelder in gedoken en nam lukraak een vijftal rode wijnen.
(Allen zeer sterk aan te bevelen !)
Chateau Courbian, Medoc, 1998 (bronzen medaille in 200O)
Chateau Cap d'Or, Montagne Saint-Emilion, 2002 (zilveren medaille 2004)
Vieux Chateau Landon, Medoc, 2001, (zilveren medaille 2003)
Chateau Champ de Fleuret, Bordeaux Superieur, 2002
Chateau Saint Ahon, Haut Medoc, 2002

Te koop in de betere wijnzaken aan een meer dan gemiddelde prijs.
Maar zijn geld meer dan waard !

8-)

die eerste twee heb ik ook liggen :-D zal vanavond ook eens kijken voor een mooie tip

baarle
6 maart 2007, 09:15
Wat is volgens jullie een uitstekend wijntje, liefst winkel en prijs erbij ;-)

Ten huize Baarle wordt praktisch elke dag een fles wijn genuttigd, en die zijn nooit (behoudens feestachtige uitzonderingen) duurder dan 5 euro. Ik koop elke week zes verschillende flessen in de Colruyt of in de Aldi. En daar zitten heel wat goeie dagelijkse wijntjes bij.

Ik ben ooit begonnen met de etiketten af te weken en bij te houden, maar dat hou je niet vol. Nu koop ik ze gewoon uit het hoofd, en probeer af en toe eens iets nieuws.

Tantist
7 maart 2007, 08:26
Eergisteren heb ik een Saint-Emilion Lussac genuttigd van 2005, Merlotdruiven uit Bordeaux. Wel nog een wat jonge wijn, maar heerlijk van smaak, lang, zacht zonder al te veel tannine met een lange afdronk. Spijtig dat ik niet meer weet waar ik hem gehaald heb, maar duur was ie niet.

job
7 maart 2007, 08:46
Tijdens de zomermaanden, bij een BBQ of onder een zomerse parasol of in de lommer van het groene kruinendek van een grote plataan, lust ik wel een koud wit Zuid-Afrikaans wijntje uit de Kaapprovincie, in zakken te koop bij o.a. OKE (partner van Colruyt) of een frisse rosé uit de Aldi (of was het Lidl). Niet duur en best goede wijn.
Evenzeer kan een Chileens rood wijntje uit voornoemde winkels me best bekoren...
De smaak van een wijn zit hem niet alleen in het glas, maar ook in de omgeving, de omstandigheden en het gezelschap....
Een goedkope landwijn gedronken bij de plaatselijke franse boer onder het genot van een plaatselijke kaassschotel smaakt me beter dan een dure franse wijn in stijf ongezellig gezelschap...
8-)

Tantist
7 maart 2007, 08:48
Tenminste als hij lekker is...

job
7 maart 2007, 08:54
Tenminste als hij lekker is...
Azijn is inderdaad ook niet aan mij besteed.
;-)

lantjes
7 maart 2007, 12:38
Als het witte mag zijn, de Australische "Hanepoot" uit den Delhaize is best te pruimen. En in een vinotheek mag ik u graag een Boutari van Santorini aanprijzen.
lekker....

skaldis
7 maart 2007, 12:38
Ik lust alleen verse zachte rode wijn in Frankrijk, uit een kan. Wijn die in een fles of een zak gezeten heeft is te scherp.

Groot Bakkes
7 maart 2007, 16:58
Ben niet echt een wijnkenner noch drink ik regelmatig, doch voor die paar keer dat ik wijn koop ga ik naar "El Valenciano" in de Zirkstraat. Lekkere wijn voor weinig geld.