PDA

View Full Version : Provinciale Verkiezingen in Nederland


Breda
7 maart 2007, 19:36
heeft u gestemd ?? zo ja waarop ??


ik heb me solidair gemaakt met de D66 ;-) :-D

willem1940NLD
7 maart 2007, 20:42
Er was een Lijst-11 met "Limburg" in de naam en tot zoveel solidariteit met mijn gastland voelde ik mij toch wel moreel verplicht.

Maar zoals bekend stelt "Provincie" weinig voor (behalve dat ze flink geld kosten).

Het meest benieuwd ben ik naar de opkomstpercentages, zullen wel weer flink beneden 50% gemiddeld uitvallen.

Jaani_Dushman
7 maart 2007, 23:59
De prognoses beloven alleszins een zalige uitslag: :D

SP gaat ferm vooruit (4 nr 11)
Idem voor de ChistenUnie (2 nr 5)
GroenLinks blijft status quo (5 nr 5)
De PVDD haal voor het eerst een zetel (0 nr 1)

PvdA gaat flink achteruit (19 nr 15)
CDA verliest (23 nr 21)
VVD kan geen winst boeken (15 nr 15)
SGP verliest (2 nr 1)
LPF verdwijnt uit de Eerste Kamer (1 nr 0)

En de kers op de taart: de rechtse zakken van D'66 krijgen een goeie pandoering! (3 nr 1)

evilbu
8 maart 2007, 00:12
Er was een Lijst-11 met "Limburg" in de naam en tot zoveel solidariteit met mijn gastland voelde ik mij toch wel moreel verplicht.

Maar zoals bekend stelt "Provincie" weinig voor (behalve dat ze flink geld kosten).

Het meest benieuwd ben ik naar de opkomstpercentages, zullen wel weer flink beneden 50% gemiddeld uitvallen.
Ben jij een Vlaming? Mag jij meestemmen?


Kan het zijn dat Nederland de nieuwe coalitie afwijst?8O

Jaani_Dushman
8 maart 2007, 00:18
Ben jij een Vlaming?http://nl.wikipedia.org/wiki/Sittard ;)

Jaani_Dushman
8 maart 2007, 00:20
Kan het zijn dat Nederland de nieuwe coalitie afwijst?8OAan de hand van de laatste prognoses (hier (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF07032007_131)), zou de coalitie van CDA-PvdA-CU verder kunnen regeren.

evilbu
8 maart 2007, 00:22
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sittard ;)
Ja dat weet ik :-) , maar hij spreekt van "gastland" daarmee.

Brandaan woont ook in Nederland maar is wel een Vlaming (wel zo omschreef hij zich toch eens in een post, want hij heeft een ingewikkelde historie) en Dimitri is nu ook niet zijn "patrie".;-)

Dimitri
8 maart 2007, 00:47
Ik heb niet gestemd, maar dat mag ik ook niet. ;-)

Belangrijkste punten van deze verkiezingen:
- wederom een zeer lage opkomst van 46,3%, nog ruim een procent lager dan in 2003, wat te denken geeft over het nut van de provincies in hun huidige vorm.
- de uitslag komt desondanks vrij aardig overeen met de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen, hoewel de PVV niet meedeed en de VVD daarvan geprofiteerd heeft. De drie coalitiepartijen hebben hun meerderheid dus behouden.
- het CDA is de grootste partij geworden in Fryslân, Overijssel, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg; de PvdA in Groningen en Drenthe; de VVD in Flevoland en Noord-Holland
- de SP heeft zijn positie als grootste linkse partij in het 'katholieke zuiden' verstevigd door de tweede partij te worden in Noord-Brabant en Limburg en zelfs de grootste partij te worden in Nijmegen, Oss, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Eindhoven, Helmond en Heerlen, maar ook in Doesburg en Reiderland.
- de Partij voor de Dieren doet het nog beter dan in november en krijgt een Statenzetel in Groningen, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en zelfs twee in Noord-Holland, waarmee de partij ook een zetel in de Eerste Kamer krijgt.
- D66 verliest wederom en verdwijnt zelfs uit de Staten van Fryslân, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Zeeland, maar weet met één zetel in de andere Staten en twee zetels in Utrecht en Noord-Holland toch nog één Eerste Kamerzetel veilig te stellen.
- De provinciale partijen scoren slecht: de Partij voor het Noorden behoudt 1/43 zetel in Groningen, de FNP 5/43 zetels in Fryslân, Mooi Utrecht 1/47 zetel in Utrecht, Onafhankelijk Noord-Holland/Verenigde Senioren Partij 1/55 zetel in Noord-Holland, Leefbaar Zuid-Holland 1/55 zetel in Zuid-Holland, Partij voor Zeeland 2/39 zetels in Zeeland, Brabantse Partij 1/55 zetel in Noord-Brabant en de Partij Nieuw Limburg 1/47 zetel in Limburg. Daarmee gaat de enige zetel van de Onafhankelijke Senaatsfractie waarschijnlijk verloren.
- De partij DeFriezen (voor status aparte voor Friesland) behaalt 0,5% van de stemmen, de Partij voor het Noorden (voor landsdeel Noord-Nederland) behaalt in Groningen 3,6% en dus een zetel, maar in Drenthe 1,1% en in Fryslân 0,4% en geen zetels. Ook de FNP ging terug van 13,2% naar 10,7%.

Prognose zetelverdeling Eerste Kamer (totaal 75 zetels):
22 (-1) CDA
15 (+-) VVD
15 (-4) PvdA
12 (+8) SP
4 (+2) ChristenUnie
4 (-1) GroenLinks
1 (-1) SGP
1 (-2) D66
1 (+1) Partij voor de Dieren
0 (-1) Onafhankelijke Senaatsfractie
- (-1) LPF

De Eerste Kamerverkiezingen zijn echter pas 29 mei en onder andere de stemmen van de Statenleden van de provinciale partijen kunnen, afhankelijk van welke partij zij steunen, nog wel voor verschuivingen zorgen.

evilbu
8 maart 2007, 00:57
Ik heb niet gestemd, maar dat mag ik ook niet. ;-)
Die Duitsers geven je nog meer rechten?:-D
Voor welke provincie zou je ook moeten stemmen?

(Ik heb gehoord dat wij bij de federale verkiezingen vanuit het buitenland mogen kiezen )

Kan je uit deze uitslagen eigenlijk verschillen binnen Nederland nog afleiden (noord en zuid, enz..)
En natuurlijk : zijn er regio's die "op Vlaanderen gelijken"?:-o

Hertog van Gelre
8 maart 2007, 01:04
Even terzijde: Siegfried Bracke blijkt, als zo vaak, goed op de hoogte van de situatie in Nederland.

evilbu
8 maart 2007, 01:14
Even terzijde: Siegfried Bracke blijkt, als zo vaak, goed op de hoogte van de situatie in Nederland.
Ho, heb ik iets gemist? Waaruit blijkt dat?8O

Siegfried is een Groot-Nederlander, dus hij moet wel he.;-) ;-)

Nussbaum
8 maart 2007, 01:15
Ja dat weet ik :-) , maar hij spreekt van "gastland" daarmee.


Hij heeft het over Limburg. Waarschijnlijk komt hij oorspronkelijk uit een ander deel van Nederland.

solidarnosc
8 maart 2007, 01:17
Ja, ik vind het inderdaad ontstellend dat niet alleen Bracke maar een groot deel van de Vlaamse pers toeters nog blazen afweet van politieke situatie in Nederland. Taal is nochtans geen probleem. Gewoon af en toe eens naar de NOS kijken of Nova, 1vandaag, of Buitenhof is er blijkbaar al te veel aan. Dat de péivéivéi niet mei doet was dacht ik geen geheim.

Hertog van Gelre
8 maart 2007, 01:21
Ja, ik vind het inderdaad ontstellend dat niet alleen Bracke maar een groot deel van de Vlaamse pers toeters nog blazen afweet van politieke situatie in Nederland. Taal is nochtans geen probleem. Gewoon af en toe eens naar de NOS kijken of Nova, 1vandaag, of Buitenhof is er blijkbaar al te veel aan. Dat de péivéivéi niet mei doet was dacht ik geen geheim.
Dat was een vraag waar hij het antwoord wel op wist maar onderdeel vormde van het ''presentatiespel''.

Bracke stelt gedetailleerde en ter zake doende vragen. Dit in tegenstelling tot andere vlaamse journalisten of reporters die ik weleens heb gezien.
(Of zoals RTBF over Vlaanderen bericht :roll: )

Hertog van Gelre
8 maart 2007, 01:21
Hij heeft het over Limburg. Waarschijnlijk komt hij oorspronkelijk uit een ander deel van Nederland.
Ja, Rotterdam.

krizis
8 maart 2007, 08:54
Swel goed gegaan ginder, ik hoor vanmorgen dat de SP het ginder goed heeft gedaan ... mensen willen er deuidelijk een socialere samenleving en troepen uit Afghanistan ... en minder slaafje van de VS ... en misschien zelfs betere en duidelijkere wetgeving inzake coffeeshops ...

Proficiat aan Marijnissen&co

krizis
8 maart 2007, 08:56
Ben jij een Vlaming? Mag jij meestemmen?


Kan het zijn dat Nederland de nieuwe coalitie afwijst?8O
Idioot, Limburg stopt niet in België hè ... dat loopt tot Nederland en Duitsland ...

Chipie
8 maart 2007, 09:08
Swel goed gegaan ginder, ik hoor vanmorgen dat de SP het ginder goed heeft gedaan ... mensen willen er deuidelijk een socialere samenleving en troepen uit Afghanistan ... en minder slaafje van de VS ... en misschien zelfs betere en duidelijkere wetgeving inzake coffeeshops ...

Proficiat aan Marijnissen&coTen opzichte van november 2006 heeft de SP het helemaal niet zo goed gedaan...

Maar ja, weedgebruik... :sleeping: ;-)

Derk de Tweede
8 maart 2007, 09:59
SP (voor de eerste keer).

Bovenbuur
8 maart 2007, 10:22
Net als voor de kamer Groenlinks gestemd, doet in ieder geval nog iemand dat...

krizis
8 maart 2007, 10:40
Ten opzichte van november 2006 heeft de SP het helemaal niet zo goed gedaan...

Maar ja, weedgebruik... :sleeping: ;-)
ten opzichte van 2006? Toen waren er geen provinciale statenverkiezingen hè ... geen appels met peren vergelijken ... der zijn altijd mensen die zeggen dat iets niet goed is en die leven in 't verleden.

SP heeft gewonnen, laat dat duidelijk zijn. Duidelijk signaal van de bevolking. En uhm, 't WIETgebruik, neit WEED. Ik heb trouwens niet gerookt ofzo vandaag, kben op 't werk ... vrijdagavond steek ik pas eentje op ...

Chipie
8 maart 2007, 10:56
ten opzichte van 2006? Toen waren er geen provinciale statenverkiezingen hè ... geen appels met peren vergelijken ... der zijn altijd mensen die zeggen dat iets niet goed is en die leven in 't verleden.

SP heeft gewonnen, laat dat duidelijk zijn. Duidelijk signaal van de bevolking. En uhm, 't WIETgebruik, neit WEED. Ik heb trouwens niet gerookt ofzo vandaag, kben op 't werk ... vrijdagavond steek ik pas eentje op ...Werkt U niet dood, hé Krizis... :-P

Die vergelijking werd gisteren nochtans op Ned1 gemaakt... ;-)

evilbu
8 maart 2007, 11:41
Dat was een vraag waar hij het antwoord wel op wist maar onderdeel vormde van het ''presentatiespel''.

Bracke stelt gedetailleerde en ter zake doende vragen. Dit in tegenstelling tot andere vlaamse journalisten of reporters die ik weleens heb gezien.
(Of zoals RTBF over Vlaanderen bericht :roll: )
Je hebt gelijk, ik heb het tijdens de herhaling na middernacht op Canvas gezien.:-o
Eerst had Siegfried Bracke het met Van Rompuy en Laporte over die uitzending op de RTBF, en dan zei hij "en dan nu van onbekend binnenland naar bekend buitenland", en dan ging hij live met Witteman praten.:-)


De man heeft inderdaad sympathieën voor Groot-Nederland, vroeger vond ik hem wat betuttelend maar ik begin hem meer en meer te appreciëren.

Hertog, spreek jij eigenlijk ook Frans( op school gehad?) want ik zie jou spreken over de RTBF-berichtgeving?

willem1940NLD
8 maart 2007, 11:53
Ja dat weet ik :-) , maar hij spreekt van "gastland" daarmee.

Brandaan woont ook in Nederland maar is wel een Vlaming (wel zo omschreef hij zich toch eens in een post, want hij heeft een ingewikkelde historie) en Dimitri is nu ook niet zijn "patrie".;-)
Haha; ik ben te Rotterdam opgegroeid en woonde voordat ik in 1980 naar Sittard kwam, 11 jaar in Woerden nabij Utrecht.

Hertog van Gelre
8 maart 2007, 12:30
Je hebt gelijk, ik heb het tijdens de herhaling na middernacht op Canvas gezien.:-o
Eerst had Siegfried Bracke het met Van Rompuy en Laporte over die uitzending op de RTBF, en dan zei hij "en dan nu van onbekend binnenland naar bekend buitenland", en dan ging hij live met Witteman praten.:-)
Van dacht van je het eind van de uitzending (o.a. na de Mel Gibson film); 'Het ging vanavond over het einde van staten, beschavingen en culturen''. Ha.

De man heeft inderdaad sympathieën voor Groot-Nederland, vroeger vond ik hem wat betuttelend maar ik begin hem meer en meer te appreciëren. Ja.

Hertog, spreek jij eigenlijk ook Frans( op school gehad?) want ik zie jou spreken over de RTBF-berichtgeving? Ja, ik heb het op school gehad maar ik spreek het lang niet meer zo goed. Eigenlijk ben ik het kwijt. Als ik een tijdje in Frankrijk verblijf kan ik me weer aardig redden na een paar dagen maar niet vloeiend. Ik versta het nog wel.

evilbu
8 maart 2007, 12:36
Van dacht van je het eind van de uitzending (o.a. na de Mel Gibson film); 'Het ging vanavond over het einde van staten, beschavingen en culturen''. Ha.
Ik geloof dat hij eigenlijk zei "het einde van staten, regeringen en culturen" of zoiets, waarmee hij mooi inspeelde op al de gespreksonderwerpen.:-o ;-)

Ja, ik heb het op school gehad maar ik spreek het lang niet meer zo goed. Eigenlijk ben ik het kwijt. Als ik een tijdje in Frankrijk verblijf kan ik me weer aardig redden na een paar dagen maar niet vloeiend. Ik versta het nog wel.
Genoeg dus om een Franstalige tekst te begrijpen als dat hier gepost wordt? (uit de Franstalige pers?)

Brandaan
8 maart 2007, 13:00
Ja dat weet ik :-) , maar hij spreekt van "gastland" daarmee.

Brandaan woont ook in Nederland maar is wel een Vlaming (wel zo omschreef hij zich toch eens in een post, want hij heeft een ingewikkelde historie) en Dimitri is nu ook niet zijn "patrie".;-)


Pfff, zo ingewikkeld is het nu ook weer niet.;-)

Ik heb iig geen oproepingskaart/stempas gekregen, maar volgens mij had ik daar wel recht op als Eu-burger die al langer dan 5 jaar in Nederland woont. Ze zullen wel in verwarring zijn geraakt toen ik mijn Nederlandse paspoort inleverde en me als Belg overal heb ingeschreven.

Nu heb ik toch nog nooit voor de Provinciale Staten gestemd, dus veel maakt het niet uit, maar ik zal er voor de volgende verkiezingen eens achteraan gaan.

Dimitri
8 maart 2007, 13:53
Die Duitsers geven je nog meer rechten?:-D
Voor welke provincie zou je ook moeten stemmen?

(Ik heb gehoord dat wij bij de federale verkiezingen vanuit het buitenland mogen kiezen )
Eigenlijk vreemd dat je als Nederlander in het buitenland wel invloed hebt op de Tweede Kamer, maar niet op de Eerste Kamer. Misschien zou een adviesraad voor Nederlanders in het buitenland geen slecht idee zijn. De leden daarvan zou dan, samen met de gemeenteraden van Bonaire, Sint Eustatius en Saba mee kunnen stemmen bij de Eerste Kamerverkiezingen en wellicht zelfs voor een eigen Eerste Kamerzetel kunnen zorgen. In andere landen is dat niet ongewoon: voor de Italiaanse senaat zijn er zelfs per werelddeel zetels te verdelen en bestaan er aparte buitenlandpartijen!

Kan je uit deze uitslagen eigenlijk verschillen binnen Nederland nog afleiden (noord en zuid, enz..)
En natuurlijk : zijn er regio's die "op Vlaanderen gelijken"?:-o
Er zijn zeker grote verschillen. In de Randstad haalt de VVD veel stemmen, net als GroenLinks, D66 en de PvdDieren bovengemiddeld scoren. De SP scoort juist sterk in het zuiden, het CDA in de plattelandsprovincies, de PvdA in het westen en noordoosten. Een overzichtje per provincie (% - zetels - naam partij):

Groningen (43 zetels):
26,2 - 12 - PvdA
19,4 - 9 - CDA
15,9 - 8 - SP
11,7 - 5 - VVD
10,3 - 4 - ChristenUnie
7,6 - 3 - GroenLinks
3,6 - 1 - PvhNoorden
2,6 - 1 - D66
2,2 - 1 - PvdDieren
---
0,5 - 0 - Nieuwe Communistische Partij Nederland

Fryslân (43 zetels):
25,8 - 12 - CDA
25,5 - 12 - PvdA
10,8 - 5 - VVD
10,7 - 5 - FNP
9,6 - 4 - SP
8,2 - 3 - ChristenUnie
---
1,7 - 0 - PvdDieren
1,4 - 0 - Gemeentebelangen Friesland
1,3 - 0 - D66
0,5 - 0 - DeFriezen
0,4 - 0 - PvhNoorden
0,2 - 0 - Nederlandse Klokkenluiders Partij

Drenthe (41 zetels):
27,2 - 13 - PvdA
21,2 - 10 - CDA
16,8 - 8 - VVD
12,3 - 5 - SP (eerste deelname!)
7,6 - 3 - ChristenUnie
4,7 - 2 - GroenLinks
---
1,9 - 0 - D66
1,9 - 0 - PvdDieren
1,9 - 0 - Actief Drenthe
1,4 - 0 - Onafhankelijke Partij Drenthe
1,1 - 0 - Drentse Ouderen Partij
1,1 - 0 - PvhNoorden
0,7 - 0 - Drents Belang / Verenigde Senioren Partij
0,4 - 0 - SGP

Overijssel (47 zetels):
34,1 - 17 - CDA
17,9 - 9 - PvdA
13,6 - 7 - VVD
11,7 - 6 - SP
10,4 - 5 - ChristenUnie
4,3 - 2 - GroenLinks
3,5 - 1 - SGP
---
1,7 - 0 - PvdDieren
1,6 - 0 - D66
0,5 - 0 - Leefbaar Overijssel / Verenigde Senioren Partij
0,4 - 0 - NieuwRechts
0,4 - 0 - Fortuyn

Flevoland (39 zetels):
22,8 - 9 - VVD
18,9 - 8 - CDA
17,0 - 7 - PvdA
14,0 - 6 - SP
11,1 - 5 - ChristenUnie
5,5 - 2 - GroenLinks
3,5 - 1 - SGP
3,2 - 1 - PvdDieren
---
2,1 - 0 - D66
1,7 - 0 - ONS Flevoland / Verenigde Senioren Partij

Gelderland (53 zetels):
26,9 - 15 - CDA
17,1 - 10 - PvdA
16,6 - 9 - VVD
13,8 - 7 - SP
8,1 - 4 - ChristenUnie
5,8 - 3 - GroenLinks
4,9 - 3 - SGP
2,3 - 1 - D66
2,1 - 1 - PvdDieren
---
0,9 - 0 - Gelderland Lokaal
0,7 - 0 - Eén voor de Vrijheid
0,3 - 0 - Fortuyn
0,3 - 0 - Nederlandse Volksunie
0,1 - 0 - Groep Hop

Utrecht (47 zetels):
22,4 - 11 - CDA
20,1 - 10 - VVD
15,8 - 8 - PvdA
11,7 - 5 - SP
9,0 - 4 - GroenLinks
8,9 - 4 - ChristenUnie
4,0 - 2 - D66
3,2 - 1 - SGP
2,7 - 1 - PvdDieren
2,1 - 1 - Mooi Utrecht
---

Noord-Holland (55 zetels):
22,8 - 13 - VVD
19,3 - 11 - PvdA
17,8 - 10 - CDA
15,7 - 9 - SP
9,6 - 5 - GroenLinks
3,8 - 2 - D66
3,7 - 2 - PvdDieren
3,4 - 2 - ChristenUnie/SGP
3,2 - 1 - Onafhankelijk Noord-Holland / Verenigde Senioren Partij
---
0,8 - 0 - Noord-Holland Anders / De Groenen

Zuid-Holland (55 zetels):
21,5 - 13 - CDA
20,3 - 12 - VVD
17,0 - 10 - PvdA
13,5 - 8 - SP
6,9 - 4 - ChristenUnie
5,9 - 3 - GroenLinks
4,3 - 2 - SGP
3,1 - 1 - PvdDieren
3,0 - 1 - Leefbaar Zuid-Holland
2,6 - 1 - D66
---
0,7 - 0 - Lokaal Zuid-Holland
0,6 - 0 - Fortuyn
0,3 - 0 - Islam Democraten
0,2 - 0 - NieuwRechts
0,0 - 0 - Sociaal Liberale Partij

Zeeland (39 zetels):
24,7 - 10 - CDA
14,5 - 6 - VVD
14,2 - 6 - PvdA
12,4 - 5 - SP
11,7 - 5 - SGP
8,0 - 3 - ChristenUnie
6,9 - 2 - Partij voor Zeeland
4,9 - 2 - GroenLinks
---
1,3 - 0 - D66
1,3 - 0 - Zeeuws Belang

Noord-Brabant (55 zetels):
31,3 - 18 - CDA
21,0 - 12 - SP
18,9 - 11 - VVD
14,1 - 8 - PvdA
4,1 - 2 - GroenLinks
2,7 - 1 - ChristenUnie/SGP
2,2 - 1 - PvdDieren
2,1 - 1 - D66
1,9 - 1 - Brabantse Partij
---
1,6 - 0 - Verenigde Senioren Partij
0,2 - 0 - Tilburgse Volkspartij

Limburg (47 zetels):
35,4 - 18 - CDA
18,6 - 9 - SP
15,9 - 8 - PvdA
14,4 - 7 - VVD
4,2 - 2 - GroenLinks
3,8 - 1 - Partij Nieuw Limburg
2,6 - 1 - PvdDieren
2,3 - 1 - D66
---
1,8 - 0 - ChristenUnie (restzetel nipt gemist)
1,1 - 0 - Limburgs Belang


In Noord-Brabant heeft het CDA al aangekondigd met de SP een nieuw college van Gedeputeerde Staten te willen vormen. Die twee hebben samen 30 van de 55 zetels.

Tot nu toe was in de meeste provincies een zgn. afspiegelingscollege gebruikelijk, d.w.z. een college van CDA, PvdA en VVD samen. De afgelopen vier jaar was er enkel in Drenthe (PvdA-VVD), Noord-Holland (VVD-CDA-GL-D66) en Zeeland (CDA-PvdA-VVD-SGP) een andere combinatie, terwijl in Fryslân met een CDA-PvdA-VVD de FNP als derde partij gepasseerd werd. De coalitie in Noord-Holland is een opmerkelijk pact tegen de PvdA in de nasleep van de ruzie over de benoeming van de Commissaris van de Koningin in 2002: de PvdA droeg de weinig geliefde ex-minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos voor, maar de Statenleden droegen tot woede van de PvdA de vrij onbekende GroenLinkser Borghouts voor.

Door de grote winst van de SP is de top-3 in Groningen, Noord-Brabant en Limburg nu anders en de vraag is dus of de SP in die provincies - en misschien ook in andere - gaat meebesturen.

evilbu
8 maart 2007, 14:27
Eigenlijk vreemd dat je als Nederlander in het buitenland wel invloed hebt op de Tweede Kamer, maar niet op de Eerste Kamer. Misschien zou een adviesraad voor Nederlanders in het buitenland geen slecht idee zijn. De leden daarvan zou dan, samen met de gemeenteraden van Bonaire, Sint Eustatius en Saba mee kunnen stemmen bij de Eerste Kamerverkiezingen en wellicht zelfs voor een eigen Eerste Kamerzetel kunnen zorgen. In andere landen is dat niet ongewoon: voor de Italiaanse senaat zijn er zelfs per werelddeel zetels te verdelen en bestaan er aparte buitenlandpartijen!
Ik heb een tijd geleden gehoord van een voorstel (van een nogal nationalistische partij) in Kroatië om alle mensen van "Kroatische etnie" te laten meestemmen. Ik weet niet of dat nu ook effectief gebeurd is.


Nederlandse Klokkenluiders Partij
Wat voor een partij is dit? In elk geval blijkbaar niet zo populair?8O

0,3 - 0 - Islam Democraten
En dit?

Wat ik zo fascinerend vind is dat de Friezen blijkbaar niet stemmen op eigen partijen? Is het voor Friezen eigenlijk aanvaardbaar om op iemand te stemmen die geen Fries begrijpt?
Of is Fries de voertaal in hun provincieraden en dergelijke?

Dimitri
8 maart 2007, 14:28
Ik heb iig geen oproepingskaart/stempas gekregen, maar volgens mij had ik daar wel recht op als Eu-burger die al langer dan 5 jaar in Nederland woont. Ze zullen wel in verwarring zijn geraakt toen ik mijn Nederlandse paspoort inleverde en me als Belg overal heb ingeschreven.
Alleen Nederlanders hebben actief en passief kiesrecht voor de Provinciale Staten, zie de Kiesraad (http://www.kiesraad.nl/nieuwsberichten/provinciale).

Nederlanders in het buitenland hebben geen actief maar wel passief kiesrecht! Je moet alleen wel eerst in de provincie gaan wonen waar je verkozen bent om je zetel te kunnen innemen.

Brandaan
8 maart 2007, 14:43
Alleen Nederlanders hebben actief en passief kiesrecht voor de Provinciale Staten, zie de Kiesraad (http://www.kiesraad.nl/nieuwsberichten/provinciale).

Nederlanders in het buitenland hebben geen actief maar wel passief kiesrecht! Je moet alleen wel eerst in de provincie gaan wonen waar je verkozen bent om je zetel te kunnen innemen.

Ik moet nog een beetje wennen aan mijn buitenlanderschap hier, Ik had er zelf al even naar gezocht en volgens de provincies zou ik wel hebben moeten kunnen stemmen: http://www3.provincies.nl/19/verkiezingen/verkiezings-abc/ :? Vreemd

solidarnosc
8 maart 2007, 14:56
Dat was een vraag waar hij het antwoord wel op wist maar onderdeel vormde van het ''presentatiespel''.

Bracke stelt gedetailleerde en ter zake doende vragen. Dit in tegenstelling tot andere vlaamse journalisten of reporters die ik weleens heb gezien.
(Of zoals RTBF over Vlaanderen bericht :roll: )

Ach het presentatiespel. ;-)

Dimitri
8 maart 2007, 15:07
Wat voor een partij is dit? In elk geval blijkbaar niet zo populair?8O
Een partij van klokkenluiders denk ik. Klokkenluiders zijn ambtenaren of medewerkers van een bedrijf of instelling, die interne misstanden (meestal fraude) naar buiten brengen om te zorgen dat het misbruik stopt, de daders vervolgd worden en/of om te voorkomen dat ze in de doofpot gaan. Bekende klokkenluiders zijn Paul van Buitenen, medewerker bij de Europese Commissie die met zijn Europa Transparant 2 zetels haalde in het Europees Parlement, en Ad Bos die mee de bouwfraude aan de kaak stelde maar met zijn Ad Bos Collectief (ABC) zonder succes meedeed aan de Tweede Kamerverkiezingen.

En dit?
Klein onbeduidend moslimpartijtje, heeft geloof ik wel een zetel in de gemeenteraad van Den Haag.

Wat ik zo fascinerend vind is dat de Friezen blijkbaar niet stemmen op eigen partijen? Is het voor Friezen eigenlijk aanvaardbaar om op iemand te stemmen die geen Fries begrijpt?
Of is Fries de voertaal in hun provincieraden en dergelijke?
Of het aanvaardbaar is moet je aan de Friezen zelf vragen. In ieder geval zitten in alle partijen Friestaligen, maar ook Nederlandstaligen (nouja, in de FNP misschien niet). Ik heb het verkiezingsdebat bekeken van Omrop Fryslân en daar spraken - behalve de presentatoren/moderators - de lijsttrekkers van CDA, PvdA, FNP, ChristenUnie, Gemeentebelangen Friesland, DeFriezen en PvhNoorden Fries. De anderen hadden allemaal passieve kennis van het Fries, alleen de lijsttrekster van de Partij voor de Dieren bleek moeite te hebben om de vragen van de moderator te verstaan, die daarop een tweede en zelfs een derde keer de vraag herhaalde... in het Fries.

Iedereen moet ook wel Fries verstaan, want in de Provinciale Staten gaat het net als bij dit tv-debat: de ene helft spreekt Fries, de andere helft Nederlands. Als je geen Fries verstaat, kun je dus het debat niet volgen. Bovendien zijn inmiddels heel wat documenten in het Fries opgesteld: Gedeputeerde Staten heeft zichzelf een soort quotum opgelegd voor wat betreft ambtelijke stukken en ook veel vragen en amendementen worden in het Fries ingediend. Vertalingen naar het Fries of Nederlands worden alleen op uitdrukkelijk verzoek verstrekt, en dan nog tegen betaling (voor burgers gratis als ze belanghebbende zijn). Heel anders dus dan in België, waar alles verplicht tweetalig is. In Friesland heeft men gekozen voor taalvrijheid en taalrespect: iedereen gebruikt de taal van zijn of haar keuze en van iedereen wordt verwacht dat hij of zij ook de andere taal begrijpt. Bij mijn weten gaat dat prima.

Dimitri
8 maart 2007, 15:17
Ik moet nog een beetje wennen aan mijn buitenlanderschap hier, Ik had er zelf al even naar gezocht en volgens de provincies zou ik wel hebben moeten kunnen stemmen: http://www3.provincies.nl/19/verkiezingen/verkiezings-abc/ :? Vreemd
Dat klopt dan niet. Volgens de Kieswet:

Artikel B 2
De leden van provinciale staten worden gekozen door degenen die op de dag van de kandidaatstelling ingezetenen zijn van de provincie, mits zij Nederlander zijn en op de dag van de stemming de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt.

Artikel B 4
1. Onder ingezetenen van Nederland, van de provincie en van de gemeente verstaat deze wet hen die onderscheidenlijk in Nederland, in de provincie en in de gemeente werkelijke woonplaats hebben.
2. Zij die als ingezetene met een adres zijn ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens van een gemeente, worden voor de toepassing van deze wet, behoudens bewijs van het tegendeel, geacht werkelijke woonplaats te hebben in die gemeente.

willem1940NLD
8 maart 2007, 18:08
Misslag.

Jazeker
8 maart 2007, 18:09
Was er eigenlijk een reden waarom de PVV niet meedeed? Die deden het toch erg goed in de peilingen?

Hertog van Gelre
8 maart 2007, 18:17
Was er eigenlijk een reden waarom de PVV niet meedeed? Die deden het toch erg goed in de peilingen?
Wilders had zijn partij nog niet op orde.

Dimitri
8 maart 2007, 18:25
Was er eigenlijk een reden waarom de PVV niet meedeed? Die deden het toch erg goed in de peilingen?
Te weinig tijd om in alle provincies een goed gescreende lijst in te dienen. Je moet bedenken dat voor de Tweede Kamerverkiezingen het nog de vraag was wie de LPF-stemmen zou binnenhalen: Wilders of Pastors. Wilders werd tot enkele weken voor de verkiezingen ook veel lager gepeild, op hooguit een paar zetels. Dus dienden zich niet zoveel mensen aan. Ná de verkiezingen waren er ongetwijfeld veel mensen die zich bij hem aansloten, maar het vergt natuurlijk tijd om te kijken of dat ook goede mensen zijn die niet bij de minste onenigheid opstappen. Het risico was gewoon te groot dat het LPF-scenario zich zou herhalen.

Nu had Wilders ervoor kunnen kiezen om bijv. alleen in Limburg mee te doen, waar hij sterk genoeg staat om een solide lijst in te leveren. Maar dan heb je geen Eerste Kamerzetel en daar gaat het natuurlijk om.

evilbu
8 maart 2007, 18:31
Te weinig tijd om in alle provincies een goed gescreende lijst in te dienen. Je moet bedenken dat voor de Tweede Kamerverkiezingen het nog de vraag was wie de LPF-stemmen zou binnenhalen: Wilders of Pastors. Wilders werd tot enkele weken voor de verkiezingen ook veel lager gepeild, op hooguit een paar zetels. Dus dienden zich niet zoveel mensen aan. Ná de verkiezingen waren er ongetwijfeld veel mensen die zich bij hem aansloten, maar het vergt natuurlijk tijd om te kijken of dat ook goede mensen zijn die niet bij de minste onenigheid opstappen. Het risico was gewoon te groot dat het LPF-scenario zich zou herhalen.

Nu had Wilders ervoor kunnen kiezen om bijv. alleen in Limburg mee te doen, waar hij sterk genoeg staat om een solide lijst in te leveren. Maar dan heb je geen Eerste Kamerzetel en daar gaat het natuurlijk om.
Wat vind jij er eigenlijk van dat Wilders in Vlaamse pers "extreem-rechts" genoemd wordt?:?

Griffin
8 maart 2007, 18:33
Wilders had zijn partij nog niet op orde.

LPF ook niet, geloof ik.

Hertog van Gelre
8 maart 2007, 18:35
LPF ook niet, geloof ik.
LPF is als een kaartenhuis in elkaar gezakt. Kan de PVV ook gebeuren.

willem1940NLD
8 maart 2007, 18:37
LPF ook niet, geloof ik.
LPF is voornamelijk aan onorde/wanorde/intern gekrakeel ten onder gegaan; had ook veel avonturiers binnengelaten en vermoedelijk ook infiltranten die de bedoeling hadden de partij van het toneel te laten verdwijnen.

Wilders is voorzichter en neemt zich waar nodig ook meer tijd.

Brandaan
8 maart 2007, 18:41
LPF is voornamelijk aan onorde/wanorde/intern gekrakeel ten onder gegaan; had ook veel avonturiers binnengelaten en vermoedelijk ook infiltranten die de bedoeling hadden de partij van het toneel te laten verdwijnen.
Is dat uw eigen vermoeden of zijn er meer mensen die dat geloven?

Wilders is voorzichter en neemt zich waar nodig ook meer tijd.

Dat spreekt voor dhr. Wilders.

Hertog van Gelre
8 maart 2007, 18:42
Wilders is voorzichter en neemt zich waar nodig ook meer tijd.
Dan is hij toch verkeerd begonnen: Dion Graus is één.
Twee: Zeggen dat je niets met extreem rechts te maken wilt hebben maar je medewerker wel handtekeningen laten werven bij NVU, CP'86 en Stormfront...

Brandaan
8 maart 2007, 18:48
Dan is hij toch verkeerd begonnen: Dion Graus is één.
Twee: Zeggen dat je niets met extreem rechts te maken wilt hebben maar je medewerker wel handtekeningen laten werven bij NVU, CP'86 en Stormfront...

Polinco was dat en dat verhaal klopt niet, Het was een vaste forummer die de oproep plaatste en een stagiare/medewerker van de PVv plaatste hier enkel een kort bedankje voor: http://www.polinco.net/forum/showthread.php?t=6535

willem1940NLD
8 maart 2007, 18:49
Is dat uw eigen vermoeden of zijn er meer mensen die dat geloven?



Dat spreekt voor dhr. Wilders.
Er zijn meer mensen die geloven dat er infiltratie plaatsvond en die mening las ik al in een erg vroeg jaar, vlak na de dood van Fortuyn, op minstens 2 aan het Fortuynisme gewijde forums.
De lotgevallen van de partij toen, doen mij geloven dat hier waarheid in zit.

willem1940NLD
8 maart 2007, 18:53
Dan is hij toch verkeerd begonnen: Dion Graus is één.
Twee: Zeggen dat je niets met extreem rechts te maken wilt hebben maar je medewerker wel handtekeningen laten werven bij NVU, CP'86 en Stormfront...
Ja, ik denk dat het binnenlaten / binnenhalen van die Hr Graus een blunder kan worden genoemd; ook Wilders is niet alwetend en onkwetsbaar.

Ik weet niet of er achterhaald is wie precies die bedenkelijke wervingen op touw had gezet.

Ik denk dat het waar is dat Wilders niet met racisten en geweldplegers wil samengaan.

Hertog van Gelre
8 maart 2007, 19:02
Ja, ik denk dat het binnenlaten / binnenhalen van die Hr Graus een blunder kan worden genoemd; ook Wilders is niet alwetend en onkwetsbaar.
Dat zeg ik ook niet. Maar ook deze partij loopt weer het risico overspoelt te worden door opportunisten.

Hertog van Gelre
8 maart 2007, 19:03
Polinco was dat en dat verhaal klopt niet, Het was een vaste forummer die de oproep plaatste en een stagiare/medewerker van de PVv plaatste hier enkel een kort bedankje voor: http://www.polinco.net/forum/showthread.php?t=6535
Je kunt gelijk hebben maar tot zover (zie onder) ging het onderzoek. Er deugt natuurlijk toch iets niet.
http://www.nrc.nl/binnenland/article598698.ece/PVV_riep_steun_van_extreem-rechts_in

Graus, zo'n stagiere, het risico van Winnie de Jongs en Ferry Hoogendijks is evident.

willem1940NLD
8 maart 2007, 20:01
Dat zeg ik ook niet. Maar ook deze partij loopt weer het risico overspoelt te worden door opportunisten.
Natuurlijk loopt iedere partij zekere risico's en al helemaal een beginnersclub.

Alleen lijkt Hr Wilders mij iets minder argeloos dan bijvoorbeeld de Fortuynisten van toen en nog minder, geneigd om 2x in hetzelfde te trappen.

Evengoed lijkt het mij hondsmoeilijk om met een nieuwe, voorzichtig uitgedrukt minder conventionele opstart, je 100% te beveiligen tegen een instroom van lucide gekken die zich 100% inleven in hun eigen toneelspel. Zulk kaliber gelooft namelijk vast in de eigen leugens en kan daardoor, totdat de bom barst, uiterst overtuigend overkomen. Slipt er maar zo ééntje tussendoor dan kan die aanzienlijke schade aanrichten.

Dit gebeurt echt niet alleen in de politiek, ook jonge startende ondernemers en kleine zelfstandigen vallen nogal eens aan zoiets ten prooi.

Hertog van Gelre
9 maart 2007, 00:20
Ik denk dat het waar is dat Wilders niet met racisten en geweldplegers wil samengaan.
Willem,

Ik weet niet of Wilders extreem links, midden of rechts is. Het kan me ook niet schelen. Na het debat van vandaag is het duidelijk dat Wilders een samengaan IS van racisme en (verbaal) geweld.

Wat een ongelooflijke botte lul. En kom niet meer met het verhaaltje af dat hij mensen niet persoonlijk aanvalt.

Jazeker
9 maart 2007, 01:17
Willem,

Ik weet niet of Wilders extreem links, midden of rechts is. Het kan me ook niet schelen. Na het debat van vandaag is het duidelijk dat Wilders een samengaan IS van racisme en (verbaal) geweld.

Wat een ongelooflijke botte lul. En kom niet meer met het verhaaltje af dat hij mensen niet persoonlijk aanvalt.

Wilders is recht voor zijn raap. En dat hij mensen aanvalt en scherp uit de hoek komt, kan je het hem even vergeven. die kerel leeft al een minstens een jaartje onder politiebescherming. Als je dat even wil nadoen dan wil ik van je geloven dat je een heilige bent.

En hij leeft onder politiebescherming net omwille van die andere politici die willen dat er meer moslimfundi's binnen komen.

willem1940NLD
9 maart 2007, 01:22
Willem,

Ik weet niet of Wilders extreem links, midden of rechts is. Het kan me ook niet schelen. Na het debat van vandaag is het duidelijk dat Wilders een samengaan IS van racisme en (verbaal) geweld.

Wat een ongelooflijke botte lul. En kom niet meer met het verhaaltje af dat hij mensen niet persoonlijk aanvalt.
Ik hoorde dat vandaag via Radio-1 en ik vind dat Wilders gelijk heeft. Zowaar viel Kamps hem enigszins bij.

Dit muisje krijgt nog een staartje, de poco's kunnen nu hooguit "iets" nog redden door alle Autochtone Nederlanders, in navolging van Belgisch voorbeeld, meerpassigheid toe te staan.

Woutertje Bos krijgt NIETS klaar met Marokko en Turkije, ze lachen hem finaal uit.

Jij lijkt me ook al besmet, want kennelijk vind jij dingen die geen donder met "ras" te maken hebben, toch "racisme".

Een kwartje per bos is een te lage prijs om Nederlanders tegen te verpatsen; "weg met ons".

Hertog van Gelre
10 maart 2007, 01:26
Wilders is recht voor zijn raap. En dat hij mensen aanvalt en scherp uit de hoek komt, kan je het hem even vergeven. die kerel leeft al een minstens een jaartje onder politiebescherming. Als je dat even wil nadoen dan wil ik van je geloven dat je een heilige bent.

En hij leeft onder politiebescherming net omwille van die andere politici die willen dat er meer moslimfundi's binnen komen.
Aboutaleb wordt al langer beveiligd.
Wilders is een clown en ik vergeef het hem niet dat hij het debat zo persoonlijk maakt en daar zichtbaar van geniet.

Arib vecht al 20 jaar voor emancipatie en integratie van moslimvrouwen. Hij heeft het dus net tegen de verkeerde.

willem1940NLD
10 maart 2007, 01:48
Toch, als ik een paspoort extra krijg dan ben ik Nederlander-af.

Hertog van Gelre
10 maart 2007, 02:01
Ik hoorde dat vandaag via Radio-1 en ik vind dat Wilders gelijk heeft. Zowaar viel Kamps hem enigszins bij.
Bijval? 'De bewonderenswaardig geintegreerde mevrouw Arib'(Kamp) Bijval?
De PVV stond helemaal alleen met zijn 'moties'. En ik ken een aantal Wilders-stemmers die vonden dat hij onbeschoft was en veel te ver ging.
Wilders moest trouwens toegeven dat Mevr. Arib geen enkele regel had geschonden.

Dit muisje krijgt nog een staartje, de poco's kunnen nu hooguit "iets" nog redden door alle Autochtone Nederlanders, in navolging van Belgisch voorbeeld, meerpassigheid toe te staan. Daar ging dit debat niet over.


Jij lijkt me ook al besmet, want kennelijk vind jij dingen die geen donder met "ras" te maken hebben, toch "racisme".
Ik wil geen andere regels voor turkse of marokkaanse nederlanders. Wilders wel. Maar niet voor duitse, hongaarse of engelse nederlanders. Hoe noem je dat?

willem1940NLD
10 maart 2007, 02:10
......
........

Ik wil geen andere regels voor turkse of marokkaanse nederlanders. Wilders wel. Maar niet voor duitse, hongaarse of engelse nederlanders. Hoe noem je dat?
Andersom: juist de (gedoog)regels voor Turken en Marokkanen wijken af en jij wilt dat zo houden.

Hertog van Gelre
10 maart 2007, 02:16
Andersom: juist de (gedoog)regels voor Turken en Marokkanen wijken af en jij wilt dat zo houden.
Dan vergis je je. Als de kamer ooit toekomt aan het echte debat in plaats van dit gekloot, zou je in mij misschien nog weleens een medestander kunnen vinden.

Maar als Wilders het wel goed vindt dat Van Baalen voor de Taiwanese regering werkt (autochtoon) en het goed vindt dat mevrouw Bohler in de eerste kamer komt (geboren duitse) maar niet akkoord gaat met mevr. Arib deugt er iets niet.

willem1940NLD
10 maart 2007, 02:19
Dan vergis je je. Als de kamer ooit toekomt aan het echte debat in plaats van dit gekloot, zou je in mij misschien nog weleens een medestander kunnen vinden.

Maar als Wilders het wel goed vindt dat Van Baalen voor de Taiwanese regering werkt (autochtoon) en het goed vindt dat mevrouw Bohler in de eerste kamer komt (geboren duitse) maar niet akkoord gaat met mevr. Arib deugt er iets niet.
Hebben de lui die jij er nu bij noemt, meer dan 1 paspoort?

Als ik een extra paspoort bemachtig dan ben ik terstond vervallen van mijn Nederlanderschap.

Hertog van Gelre
10 maart 2007, 02:21
Hebben de lui die jij er nu bij noemt, meer dan 1 paspoort?

Als ik een extra paspoort bemachtig dan ben ik terstond vervallen van mijn Nederlanderschap.
Van Baalen niet. Bohler is dacht ik duitse.

willem1940NLD
10 maart 2007, 02:35
Van Baalen niet. Bohler is dacht ik duitse.
"Dachten" is niet voldoende. Ik wil gelijkberechtiging, dus alleen Nederlanders in Nederlandse regeringsfuncties en niet met meer paspoorten dan ik zelf mag.

Ik heb trouwens geen idee wie die Van Baalen en Böhler zijn of wat zij voor de kost doen.

Bedoel je misschien die extreem-linkse Mw Böhler, sympathisante van Baader Meinhof / RAF en verdedigster van Volkert van de Graaf?

Hertog van Gelre
10 maart 2007, 02:41
"Dachten" is niet voldoende. Ik wil gelijkberechtiging, dus alleen Nederlanders in Nederlandse regeringsfuncties en niet met meer paspoorten dan ik zelf mag.Ik zoek het wel op maar vandaag niet meer.

"Ik heb trouwens geen idee wie die Van Baalen en Böhler zijn of wat zij voor de kost doen. resp. VVD en Groenlinks

"Bedoel je misschien die extreem-linkse Mw Böhler, sympathisante van Baader Meinhof / RAF en verdedigster van Volkert van de Graaf? Jawohl. (Ze is overigens geen sympathisante van die clubs).

willem1940NLD
10 maart 2007, 02:50
.......

Jawohl. (Ze is overigens geen sympathisante van die clubs).
Op Net wordt alom toch zoiets beweerd en niet sinds vandaag of gisteren.
Hier 1 krantenartikeltje:
http://vrijevolk.mywalhalla.net/?pagina=467&titel=politieke_advocatuur

Dimitri
1 juni 2007, 20:58
Prognose zetelverdeling Eerste Kamer (totaal 75 zetels):
22 (-1) CDA
15 (+-) VVD
15 (-4) PvdA
12 (+8) SP
4 (+2) ChristenUnie
4 (-1) GroenLinks
1 (-1) SGP
1 (-2) D66
1 (+1) Partij voor de Dieren
0 (-1) Onafhankelijke Senaatsfractie
- (-1) LPF

De Eerste Kamerverkiezingen zijn echter pas 29 mei en onder andere de stemmen van de Statenleden van de provinciale partijen kunnen, afhankelijk van welke partij zij steunen, nog wel voor verschuivingen zorgen.
De Eerste Kamerverkiezingen waren dus afgelopen dinsdag en er zijn inderdaad kleine verschuivingen geweest, mede door het grote aantal lijstverbindingen: CDA, ChristenUnie en SGP vormden een lijstencombinatie, VVD, D66 en de Onafhankelijke Senaatsfractie vormden een lijstencombinatie, en GroenLinks en de Partij voor de Dieren vormden een lijstencombinatie.

De uiteindelijke zetelverdeling is daardoor als volgt:
21 (-2) Christen Democratisch Appel
14 (-1) VVD
14 (-5) Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)
12 (+8) SP (Socialistische Partij)
4 (+2) ChristenUnie
4 (-1) GROENLINKS
2 (+-) Staatkundig Gereformeerde Partij
2 (-1) Democraten 66 (D66)
1 (+1) Partij voor de Dieren
1 (+-) Onafhankelijke Senaatsfractie

De meerderheid van CDA, PvdA en CU is daarmee twee zetels lager uitgevallen dan aanvankelijk gedacht, maar met 39 zetels nog altijd een zetel meer dan strikt noodzakelijk.

Er ontstond nog enige opwinding na afloop van de verkiezingen, toen bleek dat een van de Statenleden van GroenLinks in Noord-Holland ongeldig had gestemd. Dit leverde de SP een extra zetel op. Daarom werd eerst gedacht dat er met opzet ongeldig was gestemd, maar het bleek te gaan om iemand die per ongeluk de verkeerde kandidaat had aangekruist en toen in paniek meerdere kandidaten aankruiste (in NL mag je maar op één kandidaat stemmen). Na berekeningen bleek overigens dat de fout niet ten koste van GL was gegaan, maar ten koste van de Partij voor de Dieren, die een tweede zetel had gehad als de lijstencombinatie de stem van het bewuste Statenlid wel erbij had gekregen.

willem1940NLD
1 juni 2007, 21:02
De Eerste Kamerverkiezingen waren dus afgelopen dinsdag en er zijn inderdaad kleine verschuivingen geweest, mede door het grote aantal lijstverbindingen: CDA, ChristenUnie en SGP vormden een lijstencombinatie, VVD, D66 en de Onafhankelijke Senaatsfractie vormden een lijstencombinatie, en GroenLinks en de Partij voor de Dieren vormden een lijstencombinatie.

De uiteindelijke zetelverdeling is daardoor als volgt:
21 (-2) Christen Democratisch Appel
14 (-1) VVD
14 (-5) Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)
12 (+8) SP (Socialistische Partij)
4 (+2) ChristenUnie
4 (-1) GROENLINKS
2 (+-) Staatkundig Gereformeerde Partij
2 (-1) Democraten 66 (D66)
1 (+1) Partij voor de Dieren
1 (+-) Onafhankelijke Senaatsfractie

De meerderheid van CDA, PvdA en CU is daarmee twee zetels lager uitgevallen dan aanvankelijk gedacht, maar met 39 zetels nog altijd een zetel meer dan strikt noodzakelijk.

Er ontstond nog enige opwinding na afloop van de verkiezingen, toen bleek dat een van de Statenleden van GroenLinks in Noord-Holland ongeldig had gestemd. Dit leverde de SP een extra zetel op. Daarom werd eerst gedacht dat er met opzet ongeldig was gestemd, maar het bleek te gaan om iemand die per ongeluk de verkeerde kandidaat had aangekruist en toen in paniek meerdere kandidaten aankruiste (in NL mag je maar op één kandidaat stemmen). Na berekeningen bleek overigens dat de fout niet ten koste van GL was gegaan, maar ten koste van de Partij voor de Dieren, die een tweede zetel had gehad als de lijstencombinatie de stem van het bewuste Statenlid wel erbij had gekregen.
Ver-van-mijn-bed-show, andere wereld, niets van gemerkt.

Hoe wordt zo'n stakker eigenlijk Statenlid, enig (groen) diploma voor vereist?

evilbu
1 juni 2007, 21:05
Er ontstond nog enige opwinding na afloop van de verkiezingen, toen bleek dat een van de Statenleden van GroenLinks in Noord-Holland ongeldig had gestemd. Dit leverde de SP een extra zetel op. Daarom werd eerst gedacht dat er met opzet ongeldig was gestemd, maar het bleek te gaan om iemand die per ongeluk de verkeerde kandidaat had aangekruist en toen in paniek meerdere kandidaten aankruiste (in NL mag je maar op één kandidaat stemmen). Na berekeningen bleek overigens dat de fout niet ten koste van GL was gegaan, maar ten koste van de Partij voor de Dieren, die een tweede zetel had gehad als de lijstencombinatie de stem van het bewuste Statenlid wel erbij had gekregen.
Was er niet ook een incident met SP'ers die niet gehoorzaam waren aan de partijlijn?

willem1940NLD
1 juni 2007, 21:11
Was er niet ook een incident met SP'ers die niet gehoorzaam waren aan de partijlijn?
Haha; wat zal Jan M Rijnissen dan boos zijn.
:)

Dimitri
1 juni 2007, 21:16
Was er niet ook een incident met SP'ers die niet gehoorzaam waren aan de partijlijn?
Geen idee. Ik was de verkiezing eigenlijk vergeten. :oops:

Een positiever verandering t.o.v. de prognose van maart is trouwens ook dat 'rechts' (CDA, VVD, SGP) uiteindelijk geen meerderheid heeft behaald. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat CDA en VVD samen geen meerderheid hebben in de Eerste Kamer!