PDA

View Full Version : De Mediterrane Alliantie


Darwin
16 november 2002, 11:13
Uit alles wat er de laatste jaren gebeurd is blijkt dat de spanningen in de wereld er niet minder zijn op geworden. Deze spanningen en conflicten vinden bijna allemaal hun oorzaak in de moeilijkheden die de moslimwereld ondervindt om een antwoord te vinden op het steeds voortschrijdend proces van wereldintegratie.

Terwijl de andere landen over de gehele aarde zich in zo'n mondiaal integratieproces inschakelen, weert de moslimwereld zich als een duivel in een wijwatervat om toch maar niets van zijn eigenheid en zijn ambities te moeten prijsgeven.

In Europa worden we hier op een bijzondere manier mee geconfronteerd:
1. de moslimwereld ligt vlak over de deur
2. in Europa staat de stagnerende of dalende autochtone bevolking en cultuur tegenover een moslimbevolking en cultuur die zich bijna elke generatie in aantal verdubbelt.

Om het fundamentalisme in een land als Turkije de wind uit de zeilen te nemen wordt er nu aan gedacht dit land sneller tot de EU te laten toetreden, zonder al te veel eisen meer te stellen. Als dit inderdaad zou gebeuren, zou het onmogelijk worden om ook een land als Marokko te weigeren toe te treden tot de Unie, als dit land er op een zelfde manier zou op aandringen.

Dit staat eigenlijk gelijk met het opblazen van Europa, want het totaal verschillend economisch en demografisch karakter van deze landen zou zorgen voor een nooit geziene instroom van migranten uit deze landen, die op hun beurt als doorvoerlanden naar Europa zouden gaan functioneren voor moslims uit hun buurlanden. De islamisering van Europa zou onomkeerbaar zijn.



Een Mediterrane Alliantie zou een oplossing kunnen zijn voor de wereldintegratie-problematiek in de Europees-Oriëntaalse Regio.


Wat moet onder deze Mediterrane Alliantie verstaan worden?

De Mediterrane Alliantie is een vereniging van twee groepen landen die als doel heeft de stabiliteit in de Europees-Oriëntaalse Regio te verzekeren. Dit zou gebeuren door volgende punten:

1. er wordt een duidelijke scheidingslijn afgebakend tussen
a. de Europese Regio : alle Europese landen, inclusief Rusland
b. de Oriëntaalse Regio : alle landen ten noorden van de Sahara + het volledige Midden Oosten inclusief Turkije, de zuidelijke moslimrepublieken van de voormalige Sovjet-Unie, Iran en Afghanistan (maar exclusief Pakistan dat tot de Zuid-Aziatische Regio behoort)

2. de landen van beide Regio's verenigen zich elk tot een Unie :
a. de Europese Unie
b. de Oriëntaalse Unie

3. de Alliantie neemt zich voor het welvaartspeil in beide Unies op te trekken tot op eenzelfde peil

4. de Alliantie neemt zich voor de demografische evolutie in beide Unies onder controle te brengen

5. de culturen van beide Unies zijn in de huidige situatie praktisch incompatibel met elkaar. Om de demografische en culturele stabiliteit in Europa te vrijwaren, worden daarom terugkeerbevorderende maatregelen voor de moslimbevolking genomen.


Praktisch zouden vertegenwoordigers van de landen van de beide Unies minstens eenmaal per jaar samenkomen in een stad als bvb Alexandrië, die tevens het hoofdkwartier van de Mediterrane Alliantie zou huisvesten.




Wat zouden de voordelen zijn van zo'n Mediterrane Alliantie?

- door het gelijkmaken van het welvaartspeil wordt de migratie van zuid naar noord stilgelegd;
- de Arabische wereld wordt geïntegreerd in een groter geheel;
- landen als Turkije zouden niet moeten toetreden tot een cultuurvreemde wereld als Europa;
- de Europese en Arabische wereld kunnen elk hun eigen culturele eigenheid bewaren en op hun eigen ritme evolueren naar een al dan niet gemeenschappelijke cultuur;
- de stabiliteit in de Europees-Oriëntaalse wereld zou de aanwezigheid van de Amerikanen niet meer noodzakelijk maken.






Tot zover deze denkoefening. Nu de reacties. :)

Jan van den Berghe
16 november 2002, 17:33
Europa heeft helemaal geen baat bij een eengemaakte Arabische wereld. Integendeel, het zou wel eens een bedreigende factor kunnen worden. Zo wordt trouwens een oud ideaal van de Baath weer opgerakeld, een eengemaakte Arabische superstaat die zich van Marokko tot Irak uitstrekt. Dit lijkt me niet onmiddellijk een leuk vooruitzicht.

Turkije, net als Iran, behoort niet tot die Arabische wereld. Ook de vele islamitische deelrepublieken van het GOS staan daar los van; voor het grootste gedeelte gaat het hier om Turkse volkeren trouwens.

Waar er hier gepleit voor wordt, is blijkbaar een groot verenigd islamitisch blok (daar men er ook niet-Arabische volkeren bij wil laten). I.p.v. het fundamentalisme een halt toe te roepen (wat nooit kan, daar het om het wezen van de islam gaat), ontwikkelt zich zo een sterke, islamitische superstaat. Alweer een aangenaam vooruitzicht?

Ik zie het nut van dergelijke voorstellen echt niet in.

Stefanie
16 november 2002, 17:55
De moslimwereld is sterk verdeeld en dat is daar een grote frustratie. Het is hun grote droom om één blok te vormen.

Patriot!
16 november 2002, 18:58
Mediterrane Alliantie... of het Neo-Romeinse Rijk?

Jan van den Berghe
16 november 2002, 19:38
De moslimwereld is sterk verdeeld en dat is daar een grote frustratie. Het is hun grote droom om één blok te vormen.

Het lijkt me dan ook niet nodig hen daarin te helpen. Die eenheid is trouwens een ideologische droom van een aantal seculiere Arabieren (waarvan de hoofdinspirator trouwens een Arabische christen was!). In de werkelijkheid bestaat die eenheid niet: Marokkanen lopen niet hoog met de Saoudie-Arabieren bijvoorbeeld. En de Jemenieten vinden de Egyptenaren maar boerenpummels. Enzovoort. Er heerst helemaal geen eenheidsgevoel in die Arabische wereld. Het leeft alleen bij een toplaag die trouwens een seculier nationalisme aanhangt.

Wat wel leeft onder een aantal gewone sterveling is de kalifaatgedachte: de terugkeer van het kalifaat, het grote eenheidsrijk van alle moslims (dat dus de Arabische wereld ruim overstijgt en dus in onze tijd ook Indonesië en zo moet omvatten).

jimmyl
16 november 2002, 19:49
één moslimstaat?? dan maak ik er persoonlijk liever een eind aan. Dat is hetzelfde als een oorlogsverklaring tekenen. en heb echt geen zin in een derde wereldoorlog.
jimmy

Jan van den Berghe
16 november 2002, 19:54
één moslimstaat?? dan maak ik er persoonlijk liever een eind aan. Dat is hetzelfde als een oorlogsverklaring tekenen. en heb echt geen zin in een derde wereldoorlog.
jimmy

En daar dromen ze van. Er bestaat zelfs een invloedrijke, over heel de Arabische en zelfs West-Europese wereld verspreide vereniging die voor dat doel werkt.

Men weze gewaarschuwd.

Stefanie
16 november 2002, 20:36
Dat van die vereniging wist ik niet. Maar ik zag vorig jaar geloof ik dat programma voor moslims op de Nederlandse T.V. Daar bespraken ze de verdeeldheid in de moslimwereld.

Jan van den Berghe
16 november 2002, 20:52
Dat van die vereniging wist ik niet. Maar ik zag vorig jaar geloof ik dat programma voor moslims op de Nederlandse T.V. Daar bespraken ze de verdeeldheid in de moslimwereld.

Ze zijn onder verschillende namen in West-Europa actief. Zo geven ze in Duitsland een tijdschrift uit dat zeer interessant is, waarop ik me dan ook abonneerde. Zo krijg je informatie uit eerste hand. Ze hebben ook hun eigen webstek:

http://www.explizit-islam.de/index.php

Er bestaat ondertussen ook in Nederland een afdeling onder dezelfde naam "Expliciet" en ook hun tijdschrift noemt zo. Het staat kwalitatief lager dan het Duitse moederblad.

Darwin
16 november 2002, 21:19
Op Politicsinfo was er een tijdje geleden iemand die beweerde uit goed ingelichte bron te weten dat de Amerikanen en de Saoudis het al lang op een akkoordje hebben gegooid. De Amerikanen krijgen van de Saoudis vrij spel in het Midden Oosten en in ruil hiervoor krijgen de moslims Europa cadeau.


Wat vinden jullie van deze bewering. Is dit scenario mogelijk of toch niet?

Stefanie
16 november 2002, 21:22
Als dat waar is, dan is de migratiestop die we nu hebben een misleiding van het volk.

democratsteve
17 november 2002, 00:36
Op Politicsinfo was er een tijdje geleden iemand die beweerde uit goed ingelichte bron te weten dat de Amerikanen en de Saoudis het al lang op een akkoordje hebben gegooid. De Amerikanen krijgen van de Saoudis vrij spel in het Midden Oosten en in ruil hiervoor krijgen de moslims Europa cadeau.


Wat vinden jullie van deze bewering. Is dit scenario mogelijk of toch niet?
Zeer goede vraag Darwin. En zeker niet onterecht. Je weet de Americano's, da's m'n "specialiteit"
Ik heb zelfs nog een scenario gehoord waarin ze al verder waren. Ik wil er wel bij vertellen dat de pers (ondergronds en bovengronds) momenteel voor geen haar te betrouwen valt. Het is er écht erg gesteld hoor momenteel.
Hoedanook Darwin, om verder te gaan . Volgens recente "bronnen" zou dit zogenaamde onderhoud tussen de VS en de Saudi's niet zo geweldig verlopen te zijn. In die mate zelfs dat hun relatie zo ernstig verzuurd is en dat het dus daarom nù zo belangrijk geworden is voor de VS om de olie in Irak te verkrijgen. Op dat moment zouden ze niet meer zo "afhankelijk" zijn van de Saudi's.

democratsteve
17 november 2002, 00:39
Als dat waar is, dan is de migratiestop die we nu hebben een misleiding van het volk.
Hoe bedoel je Stefanie?

Pastoor
18 november 2002, 16:46
Ik denk trouwens niet dat een orientale alliantie lang zou standhouden, daarvoor zijn de interne etnische verschillen tussen de landen veel te groot, ook al zijn het allemaal moslimlanden, ik zou trouwens mij niet kunnen voorstellen dat een gematigd moslimland zoals Turkije zich zou kunnen verzoenen met pakweg Libië of Iran, qua geloof (praktizerend) en manier van regeren ligt beide landen heel ver uit elkaar

Laat staan dat indien deze alliantie er zou komen Syrie zouw toelaten de zetel te vestigen in Egypte, integendeel zouden de Syriërs dit zien als en kaakslag, en dan heb je een reactie veroorzaakt die juist het tegenovergstelde bewerkstelt

Als laatste punt zou ik willen zeggen dat zowel Israël als de VS absoluut niet tevreden zullen zijn ( en dit is nog een understatement) en zij zouden die unie toch tegenwerken en Israël zal zich zo bedreigd voelen dat zij hun leger zodanig gaan uitbreiden dat zoedoende dat de arabische landen zich weer gaan bedreigd gaan voelen en hun leger gaan uitbreiden...

en voor je het weet heb je een nieuwe koude oorlog in Midden Oosterse variant.

Rogier
18 november 2002, 17:40
Op Politicsinfo was er een tijdje geleden iemand die beweerde uit goed ingelichte bron te weten dat de Amerikanen en de Saoudis het al lang op een akkoordje hebben gegooid. De Amerikanen krijgen van de Saoudis vrij spel in het Midden Oosten en in ruil hiervoor krijgen de moslims Europa cadeau.


Wat vinden jullie van deze bewering. Is dit scenario mogelijk of toch niet?

Voor de Amerikanen is de wereld opgedeelt in stabiele en instabiele landen. De stabiele landen zijn die landen waar men zonder teveel voorwaarden handel kan drijven, daarna komt de politieke stabiliteit. De meeste landen uit het midden oosten zijn landen die op een dag en een nacht van regering wisselen en waar men niet zeker is van de dag van morgen. Alleen in Africa kan het nog erger. In de ogen van Amerika zijn wij in Europa zowel concurrent als consument van amerikaanse goederen maar vooral een stabiel afzetgebied. Afgezien van olie, iets dat heel belangrijk is, heeft Amerika dan ook niets te winnen in het midden oosten. Wat die alliantie betreft daar zal men nog minstens vijftig jaar op moeten wachten. Trouwens wie zijn de moslims, het probleem is juist dat men zo weinig eenheid heeft. De bestaande eenheden gaan terug op nationalisme met de godsdienst erbij betrokken om ergens de scherpe kanten te milderen. Hierbij denk ik aan Iran waar men op zoek is naar middelen om alles te laten zoals het was. Men wil vooral verandering en verlies aan macht en invloed tegengaan. Dit geld voor al de landen in het midden oosten. Het is ondenkbaar dat men op deze basis tot eenheid komt. Eenmaal heeft men dat trachten te doen met de VAR (Verenigde Arabische Republiek). Dit was met Egypte, Syrië en Jemen , met seculiere arabische leiders (Gamel Abdel Nasser ) en toen is het ook niet gelukt.

mvg. Rogier

Moi
20 november 2002, 13:44
Het enige spijtige aan jou allianties is dat die ex-Sovjet Staten al direct naar de islam worden gedreven. Terwijl die Russen al die moeite hebben gedaan om (die) godsdienst uit te roeien!

Darwin
20 november 2002, 17:08
Het enige spijtige aan jou allianties is dat die ex-Sovjet Staten al direct naar de islam worden gedreven. Terwijl die Russen al die moeite hebben gedaan om (die) godsdienst uit te roeien!

Tja, dat heb ik altijd het enig goede aan het communisme gevonden! :wink:



(NB het gaat hier wel over de 2e zin)