PDA

View Full Version : Internationale betoging: 20 maart

Jorge
20 januari 2004, 14:31
WSF:
Vredesbeweging gebruikt WSF als collectieve springplank

Marwaan Macan-Markar en Ranjit Devraj

MUMBAI, 20 januari (IPS) - 20 maart 2004, de eerste verjaardag van de Amerikaanse aanval op Irak, wordt een dag met protestmarsen over de hele wereld. Dat is bij consensus beslist op het Wereld Sociaal Forum. De vredesbeweging hoopt dat de betogingen die van februari 2003 evenaren of zelf overstijgen.

Helemaal concreet zijn de plannen nog niet, maar vele groepen zeggen dat ze het grootste aantal organisaties en burgers op de been willen brengen sinds de betogingen van februari 2003. Die acties tegen de toen nakende invasie van Irak duurden twee dagen en er namen wereldwijd 600 steden en dorpen aan deel. In Rome daagden maar liefst 2 miljoen betogers op, in New York 100.000. Sommigen vinden zelfs dat de acties van dit jaar nog verder moeten gaan, en bijvoorbeeld ook vakbonden in wapenproducerende bedrijven moeten aantrekken.

Spreker na spreker in de seminaries over oorlog, imperialisme en bezetting op de vierde editie van het Wereld Sociaal Forum benadrukte het: 20 maart is een verjaardag die niet te negeren valt.

Na drie dagen van vurige debatten en demonstraties, is het Wereld Forum intussen een soort generale repetitie voor de acties binnen twee maanden geworden. Kleurige spandoeken met boodschappen tegen de militaire ambities en de unilaterale buitenlandpolitiek van Washington droegen bij aan de groeiende protestsfeer.

De Noord-Amerikaanse vredesbeweging hoopt het tij te keren in eigen land. "De plannen voor 20 maart zullen Bush verder onder druk zetten. We zien nu al dat het Witte Huis zich genoodzaakt ziet om de waarheid te manipuleren", zegt Joseph Gerson, stichter van de Union for Justice and Peace, een beweging die deel uitmaakte van de voorhoede van de antioorlogsbeweging in de Verenigde Staten.

"Het allereerste doel is de VS-soldaten in Irak ervan te overtuigen dat hun leiders de wereld niet willen bevrijden van tirannie, maar alleen de ene club marionetten vervangen door de andere", zegt Peter Reil. Zijn Stop The War Brigade probeert de Amerikaanse soldaten in Irak te overtuigen om dienst te weigeren – ze doen dat door pamfletten uit te delen. Reil gelooft dat een groot percentage van de Amerikaanse troepen al gedemoraliseerd zijn. Hij verwijst naar een onderzoek door de krant 'Stars and Stripes' drie maanden geleden, dat gedeeltelijk door het Pentagon werd gefinancierd. Daaruit bleek dat minstens de helft van de 1.935 manschappen die aan de enquête deelnamen het moreel van de troepen als 'laag' omschreef.

Dan kunnen we nog ne keer roepen van:
Protest, verzet...Internationaal tegen de oorlog van het kapitaal!!!

K heb al zin! ;)

Antoon
20 januari 2004, 14:38
En de leuze wordt : Tegen de Amerikaanse aanval van vorig jaar op Irak, Saddam dus terug in het zadel!

Goe bezig! :lol:

GC
20 januari 2004, 16:57
In Brussel begint de betoging om 14u aan Brussel-Noord ;-)

Antoon
20 januari 2004, 17:08

Daar ga je inderdaad kandidaten meebetogers vinden. :wink:

chiquillo
20 januari 2004, 18:42
8) Ik zal er zijn. Om mijn steun te betuigen aan het Iraakse verzet.

Vlaanderen Boven
20 januari 2004, 19:00

Walgelijk ventje.

chiquillo
20 januari 2004, 20:09
:lol: :lol:

maddox
20 januari 2004, 20:11
chiquillo leuterd,

Ik zal er zijn. Om mijn steun te betuigen aan het Iraakse verzet.
En anti globalistisch te winkelen in een keer?

C uit W
20 januari 2004, 20:20
Nieuwe voorraad derby pils gaan ophalen d.m.v plundertochten?

chiquillo
20 januari 2004, 20:20
Waarom zouden zij zich niet mogen verzetten teggen een bezettings macht? Het is toch duidelijk dat de amerikaanse agressor daar puur uit eigenbelang zit.

C uit W
20 januari 2004, 20:22
Waarom zouden zij zich niet mogen verzetten teggen een bezettings macht? Het is toch duidelijk dat de amerikaanse agressor daar puur uit eigenbelang zit.
Saddam zat daar natuurlijk uit overtuiging en solidariteit met zijn volk.
Ongetwijfeld dezelfde reden waarom jullie winkels zullen vernielen. :roll:

TomB
20 januari 2004, 20:38
In Rome daagden maar liefst 2 miljoen betogers op, in New York 100.000.

Na Berlijn was New York de grootste anti-betoging, ik denk dat die cijfers verkeerd zijn.

TomB
20 januari 2004, 20:39

Daar ga je inderdaad kandidaten meebetogers vinden. :wink:

En als er niemand opdaagt kunt ge altijd gaan winkelen in de Aarschotstraat.

TomB
20 januari 2004, 20:40

Ik zal vanuit mijn zetel eens goed lachen met het tegenvallende aantal betogers.

chiquillo
20 januari 2004, 20:41

Uit solidariteit met zijn volk zeker niet, het was dan ook een dictator. En trouwens zijn overtuiging was wat in de lijn van "ik ben irakees en ik ben er trots op"

C uit W
20 januari 2004, 20:45

Uit solidariteit met zijn volk zeker niet, het was dan ook een dictator. En trouwens zijn overtuiging was wat in de lijn van "ik ben irakees en ik ben er trots op"
Het enige probleem tussen realiteit en uw haat voor nationalisme is dat Irakezen niet bestaan, net zomin als bijvoorbeeld .. Belgen.

Antoon
20 januari 2004, 20:47
En trouwens zijn overtuiging was wat in de lijn van "ik ben irakees en ik ben er trots op"

En dan? De overtuiging van Hitler was 'ich bin eine gute deutcher" en daar was ook hij trots op.

chiquillo
20 januari 2004, 20:48
vlamingen wel of wa? :lol: :lol: :lol: :lol:

TomB
20 januari 2004, 20:50

Als uw doel is om een betere situatie te creeren voor de Irakezen, maakt de motivatie van de Amerikanen enkel iets uit als hun bewind slechter is als dat van Saddam.

chiquillo
20 januari 2004, 20:58

Als uw doel is om een betere situatie te creeren voor de Irakezen, maakt de motivatie van de Amerikanen enkel iets uit als hun bewind slechter is als dat van Saddam.

Ik hoor maar weinig berichten dat het daar nu beter is. Democratischer is het duidelijk nog steeds niet, aleen gebeurt de repressie nu door amerikaanse militairen.

Antoon
20 januari 2004, 20:59
Ik hoor maar weinig berichten dat het daar nu beter is. Democratischer is het duidelijk nog steeds niet, aleen gebeurt de repressie nu door amerikaanse militairen.

Och, zielepoot.

Afijn, nu weten we tenminste met wie we te maken hebben. Not really relevant.

manta
20 januari 2004, 21:13

K heb al zin! ;)

Maar jongen toch... zin in wat ???
protesteren tegen het kapitaal waar jij zo goed bij vaart ....
TEGEN je auto...TEGEN je computer....TEGEN de bankautomaat waar je je geld afhaald...Tegen de benzine/diesel van die smerige multinationals...
Tegen...tegen...tegen...tegen...tegen...tegen...
Denk eens eerst goed na... mischien heb je het zo slecht nog niet...
Je plukt er elke dag de vruchten van...

Of niet soms.........................................denk maar eens na :popcorn:

TomB
20 januari 2004, 22:45

Ik hoor alle dagen de oppositie roepen om zo snel mogelijke verkiezingen. Die vrijheid had men in Irak vroeger niet.

chiquillo
21 januari 2004, 12:15
Er waren wel "verkiezingen" in Irak. Sadam werd toen met iets van een 99% verkozen. Vervalste verkiezingen. Wie zegt dat het nu beter zal gaan? De amerikaanen kunnen nog niet eens eerlijke verkiezingen houden in hun eigen land. Of zijn jullie die hele rif raf daar in Florida al vergeten (zie: staatsgreep Bush)?

jan hyoens
21 januari 2004, 12:23

Tiens en de hand in hand betogingen op 21 maart dan? :lol:
Allee ge hebt weer een ander stokpaardje om te betogen! En met hoeveel zult ge nu zijn coolov, met 100.000, een miljoen,.... enfin gewoon de politiecijfers x100! Ze zullen er wakker van liggen in Irak!
Toch bedankt voor de gratis reclame 3 maanden voor de verkiezingen!

Jorge
21 januari 2004, 12:27

K heb al zin! ;)

TEGEN je auto...TEGEN je computer....TEGEN de bankautomaat waar je je geld afhaald...Tegen de benzine/diesel van die smerige multinationals...

Of niet soms.........................................denk maar eens na :popcorn:

Manta, ik ben zeker geen anti globalist wel iemand die gelooft in een andere globalisatie, eentje die wél rekening houdt met mensen & ecologie. Niet één die wordt geleid door multi-nationals of enkel economische belangen. Uiteraard dragen deze bij tot de vooruitgang globaal gezien, maar geef toe dat ze niet staan te springen om rekening te houden met andere belangen die soms de winsten ietsjes beperken. Ben ik voor Sadam? Zoals Antoontje kwam beweren...Uiteraard, niet dit is een betoging georganiseerd door de vredesbeweging niet tegen de Vs maar VOOR de vrede. Ik aggeer tegen het buitenlands beleid van Bush dat de Vn buitenspel heeft gezet & de wereldbevolking een leugen op de mouw heeft gespeld ipv de werkelijke reden van deze oorlog te vermelden...dat weet een kind, zelfs de Bush administration heeft dit al toegegeven, nl olie & nix anders.

Enfin, nuancering kan soms geen kwaad hoor! :wink:

jan hyoens
21 januari 2004, 12:33

Manta, ik ben zeker geen anti globalist wel iemand die gelooft in een andere globalisatie, eentje die wél rekening houdt met mensen & ecologie. Niet één die wordt geleid door multi-nationals of enkel economische belangen. Uiteraard dragen deze bij tot de vooruitgang globaal gezien, maar geef toe dat ze niet staan te springen om rekening te houden met andere belangen die soms de winsten ietsjes beperken. Ben ik voor Sadam? Zoals Antoontje kwam beweren...Uiteraard, niet dit is een betoging georganiseerd door de vredesbeweging niet tegen de Vs maar VOOR de vrede. Ik aggeer tegen het buitenlands beleid van Bush dat de Vn buitenspel heeft gezet & de wereldbevolking een leugen op de mouw heeft gespeld ipv de werkelijke reden van deze oorlog te vermelden...dat weet een kind, zelfs de Bush administration heeft dit al toegegeven, nl olie & nix anders.

Ik heb de "vredesbeweging" nog niet horen protesteren tegen de oorlog in congo, de overtredingen van de mensenrechten in China en Cuba,de ontwikkeling van atoomwapens in Iran, Noord-korea,... Lenin moende de westerse linkse intellectuelen al "nuttige idioten", hij heeft nog altijd gelijk!

chiquillo
21 januari 2004, 13:01
En trouwens zijn overtuiging was wat in de lijn van "ik ben irakees en ik ben er trots op"

En dan? De overtuiging van Hitler was 'ich bin eine gute deutcher" en daar was ook hij trots op.

:roll: een pot nat dus, dank u :lol:

Jorge
21 januari 2004, 13:30

Ik heb de "vredesbeweging" nog niet horen protesteren tegen de oorlog in congo, de overtredingen van de mensenrechten in China en Cuba,de ontwikkeling van atoomwapens in Iran, Noord-korea,...

Dan moet je dringend eens meer lezen of opzoeken wat "de vredesbeweging" te zeggen heeft & waar ze voor staan. En als je dan verder durft te kijken dan lees je wel degelijk commentaar over China, Cuba, Iran, Noord-Korea... Of ben je werkelijk zo...euhm...simpel om te geloven dat de algehele "vredesbeweging" iets is dat georganiseerd of georkestreerd wordt door "linkse krachten"? :lol:
Ik doe daar niet aan mee aan dat zwart/wit of links/rechts denken....zoals ik al aanhaalde nuancering, brengt ons al een stap dichterbij elkaar. Een "vredesbeweging" is ook iets waarbij mensen op straat komen om wat heb bindt & niet wat hen scheidt.

jan hyoens
21 januari 2004, 14:09
Ik heb de "vredesbeweging" nog niet horen protesteren tegen de oorlog in congo, de overtredingen van de mensenrechten in China en Cuba,de ontwikkeling van atoomwapens in Iran, Noord-korea,...

Dan moet je dringend eens meer lezen of opzoeken wat "de vredesbeweging" te zeggen heeft & waar ze voor staan. En als je dan verder durft te kijken dan lees je wel degelijk commentaar over China, Cuba, Iran, Noord-Korea... Of ben je werkelijk zo...euhm...simpel om te geloven dat de algehele "vredesbeweging" iets is dat georganiseerd of georkestreerd wordt door "linkse krachten"? :lol:
Ik doe daar niet aan mee aan dat zwart/wit of links/rechts denken....zoals ik al aanhaalde nuancering, brengt ons al een stap dichterbij elkaar. Een "vredesbeweging" is ook iets waarbij mensen op straat komen om wat heb bindt & niet wat hen scheidt.

Jaja, daarom dat de sovjets zo gul de "vredesbewegingen" subsidieerden!
En wat een verschil tussen een beetje commentaar in de zin van "foei, jongens dit mogen jullie toch niet doen hoor" en het anti-amerikanisme en steun aan terroristen die tekenend is voor de "vredesbeweging"!
Of gaan jullie de moslims en extreem-links verbieden van mee te betogen in Brussel?

Jorge
21 januari 2004, 14:27

Jaja, daarom dat de sovjets zo gul de "vredesbewegingen" subsidieerden!

Wat heb je toch met sovjets? :idea: NeWsFlasH :idea: Die bestaan niet meer!
En wat een verschil tussen een beetje commentaar in de zin van "foei, jongens dit mogen jullie toch niet doen hoor" en het anti-amerikanisme en steun aan terroristen die tekenend is voor de "vredesbeweging"!

Steun aan terroristen? Ben je een beetje aan het ijlen Jan???

[/quote]Of gaan jullie de moslims en extreem-links verbieden van mee te betogen in Brussel?[/quote]

Links/rechts... kan me niet schelen. Maar als het niet in een links of rechts vakje past dan geraak je precies gedesorienteerd. :lol:

Enfin, inhoudelijke discussies met jou kunnen dus blijkbaar niet, nu ja, ieder zijn ding. En dan verschieten dat mensen het Blok een scheldpartij noemen....

Antoon
21 januari 2004, 14:29

Qua persoonlijkheid en gevaar voor de wereld zijn saddam en hitler inderdaad vergelijkbaar.

Vandaar dat het goed is saddam jarenlang te hebben geboycot en gemonitored en uiteindelijk weggesmeten van de macht. Met dank aan Bush en de Amerikanen. :wink:

Jorge
21 januari 2004, 14:50

Qua persoonlijkheid en gevaar voor de wereld zijn saddam en hitler inderdaad vergelijkbaar.

Vandaar dat het goed is saddam jarenlang te hebben geboycot en gemonitored en uiteindelijk weggesmeten van de macht. Met dank aan Bush en de Amerikanen. :wink:

Met zo'n simplistische redeneringen kan je alles bewijzen...

Antoon
21 januari 2004, 14:52

Ik zocht niets te bewijzen. Wie beweert dat de wereld (niet in het minst Irak zelf) er niet beter uitziet zonder saddam, is gewoon van slechte wil.

Het is niet nodig af te komen met 'andere motieven', 'eigen interesse', etc... Ik heb het over het feit zelf dat die smeerlap eraf is.

jan hyoens
21 januari 2004, 15:16
[quote=jan hyoens]

Jaja, daarom dat de sovjets zo gul de "vredesbewegingen" subsidieerden![

Wat heb je toch met sovjets? :idea: NeWsFlasH :idea: Die bestaan niet meer!

:lol: zo gemakkelijk ben jer van mij niet af! Ik schreef wel degelijk "subsidieerden" in verleden tijd (godzijdank)! Of ga je nu beweren dat de "vredesbewegingen" geen geld krgen van de KGB?

Steun aan terroristen? Ben je een beetje aan het ijlen Jan???

Ik hoop dat ik me na 20 maart deze topic nog zal herinneren zodat ik je de slogans (hamas, hamas, joden aan de gas enz) waarmee moslims op straat komen eens onder je neus te smeren! Of zijn die gasten van hamas misschien "vrijheidstijders" in jouw ogen?

Of gaan jullie de moslims en extreem-links verbieden van mee te betogen in Brussel?

Links/rechts... kan me niet schelen. Maar als het niet in een links of rechts vakje past dan geraak je precies gedesorienteerd. :lol:

Ja, zoals dat groepje van Vlamingen tegen globalisatie" die tijdens de eurotop in Brussel door verdraagzaam links uit de betoging werd verjaagd?

Enfin, inhoudelijke discussies met jou kunnen dus blijkbaar niet, nu ja, ieder zijn ding. En dan verschieten dat mensen het Blok een scheldpartij noemen....

waar scheld ik hier? Je maakt je er wel gemakkelijk vanaf! Of dat had je toch gedacht!

Jorge
21 januari 2004, 16:10

Ik zocht niets te bewijzen. Wie beweert dat de wereld (niet in het minst Irak zelf) er niet beter uitziet zonder saddam, is gewoon van slechte wil.

Het is niet nodig af te komen met 'andere motieven', 'eigen interesse', etc... Ik heb het over het feit zelf dat die smeerlap eraf is.

En dat ontkent niemand...maar als je blind wil blijven voor de echte reden van deze oorlog & de grove leugen waarvoor hij zogezegd is aangevat + het onder druk zetten van bondgenoten, sterker nog het op de helling zetten van een heel bondgenootschap (de Vn)...tja, wie is er dan van slechte wil.

Jorge
21 januari 2004, 16:25
:lol: zo gemakkelijk ben jer van mij niet af! Ik schreef wel degelijk "subsidieerden" in verleden tijd (godzijdank)! Of ga je nu beweren dat de "vredesbewegingen" geen geld krgen van de KGB?

Ik leef vandaag niet in het verleden & de KGB interesseert me gene fuck! Ik ben geen communist of extremist.

Ik hoop dat ik me na 20 maart deze topic nog zal herinneren zodat ik je de slogans (hamas, hamas, joden aan de gas enz) waarmee moslims op straat komen eens onder je neus te smeren! Of zijn die gasten van hamas misschien "vrijheidstijders" in jouw ogen?

Nope, dat zijn extremisten waar ik een bloedhekel aan heb. Maar je kan ongure elementen nooit helemaal weren uit een betoging. Dit impliceert hoegenaamd niet dat de hele betoging hiermee extremisten zijn. Meestal is dit dan ook een marginaal randfenomeen. Vakbonden, Ngo's, politieke partijen, jeugdbewegingen,...zij vormen de massa van de betoging.

Ja, zoals dat groepje van Vlamingen tegen globalisatie" die tijdens de eurotop in Brussel door verdraagzaam links uit de betoging werd verjaagd?

Weet niet waar je het over hebt, maar uiteraard zijn er domme kloten bij links zowel als bij rechts...wat is je punt?

waar scheld ik hier? Je maakt je er wel gemakkelijk vanaf! Of dat had je toch gedacht!

Je hebt het enkel over jouw dada...links/rechts & xenofobie...dit heeft niets met een internationale betoging VOOR vrede te maken, me dunkt. Of misschien ben je wel VOOR oorlog?

jan hyoens
21 januari 2004, 16:51

Ik leef vandaag niet in het verleden & de KGB interesseert me gene fuck! Ik ben geen communist of extremist.

Nope, dat zijn extremisten waar ik een bloedhekel aan heb. Maar je kan ongure elementen nooit helemaal weren uit een betoging. Dit impliceert hoegenaamd niet dat de hele betoging hiermee extremisten zijn. Meestal is dit dan ook een marginaal randfenomeen. Vakbonden, Ngo's, politieke partijen, jeugdbewegingen,...zij vormen de massa van de betoging.

Weet niet waar je het over hebt, maar uiteraard zijn er domme kloten bij links zowel als bij rechts...wat is je punt?

Je hebt het enkel over jouw dada...links/rechts & xenofobie...dit heeft niets met een internationale betoging VOOR vrede te maken, me dunkt. Of misschien ben je wel VOOR oorlog?

Wel je zou beter eens wat lessen uit het verleden leren! De huidige vredesbeweging bestaat nog altijd uit dezelfde organisaties en mensen die toen de anti-rakettenbeweging uitmaakten (tegen het westen), bij de val van het communisme overstapten naar de anti-racismebeweging en nu de anti-amerikanismebeweging vormen! Maw met "vrede" heeft dit niets te maken! Ik heb liever een amerikaan in mijn tuin dan een moslim in mijn keuken!

Antoon
21 januari 2004, 16:59

En dat ontkent niemand...maar als je blind wil blijven voor de echte reden van deze oorlog & de grove leugen waarvoor hij zogezegd is aangevat + het onder druk zetten van bondgenoten, sterker nog het op de helling zetten van een heel bondgenootschap (de Vn)...tja, wie is er dan van slechte wil.

Heb je het over de bondgenootschap die veel brulde en kloeg maar uiteindelijk geen poot had uitgestoken? Of wat anders.

Niks slechte wil. Punt is dat wij er allemaal beter gaan bij varen. Zeker onze kinderen.

Ga jij maar meelopen op het Noord-station, daar zul je wel wat moslim-allochtonen vinden die mee gaan roepen dat Amerika crimineel is en dat Bush de duivel zelf incarneert. :lol:

Maar of daar nog veel volk van zal wakker liggen? Ik heb er mijn twijfels over.

TomB
21 januari 2004, 20:31
Er waren wel "verkiezingen" in Irak. Sadam werd toen met iets van een 99% verkozen. Vervalste verkiezingen. Wie zegt dat het nu beter zal gaan? De amerikaanen kunnen nog niet eens eerlijke verkiezingen houden in hun eigen land. Of zijn jullie die hele rif raf daar in Florida al vergeten (zie: staatsgreep Bush)?

Uiteraard, de verkiezingen die Saddam uitschreef zijn naar alle waarschijnlijkheid eerlijker dan de Amerikaanse. Zeer geloofwaardig.

Het ging trouwens niet over verkiezingen, het ging om het recht op vrije meningsuiting. De Imam roept alle dagen op om de Amerikanen te verwijderen en kan dat vrij. De laatste keer dat iemand dat bij Saddam probeerde werd zijn heel dorp vergast.

Spelev
21 januari 2004, 20:42
Ik zal er al zijn (sta altijd klaar voor dat soort dingen).

chiquillo
21 januari 2004, 20:44

:roll: Dus als er genoeg mensen vinden dat bush een 'smeerlap' is waar de vs beter van af is hebben ze een reden voor oorlog? 8O

Antoon
21 januari 2004, 20:46

:roll: Dus als er genoeg mensen vinden dat bush een 'smeerlap' is waar de vs beter van af is hebben ze een reden voor oorlog? 8O

Staat dat in een van mijn berichten? :lol:

Jorge
22 januari 2004, 10:04

Wel je zou beter eens wat lessen uit het verleden leren! De huidige vredesbeweging bestaat nog altijd uit dezelfde organisaties en mensen die toen de anti-rakettenbeweging uitmaakten (tegen het westen), bij de val van het communisme overstapten naar de anti-racismebeweging en nu de anti-amerikanismebeweging vormen! Maw met "vrede" heeft dit niets te maken! Ik heb liever een amerikaan in mijn tuin dan een moslim in mijn keuken!

Hewel, Jantje kunt ge niet meer argumenteren dat ge met zo'n dooddoeners moet afkomen? :lol:
De vredesbeweging is hoegenaamd niet tegen het westen net zo min de anders-globalisatie beweging dat is (lees wat er staat & niet anti-globalisten). Deze beweging heeft een héél groot sociaal draagvlak die voor een wereldvrede pleiten of een betere wereld. Waarin vele verschillende lagen van de bevolking vertegenwoordigt zijn. :roll: En ik geloof zelf dat jij dat diep in je hart ook wil, alleen kan je je extremistische & xenofobische schellen niet afwerpen. Want ik heb graag een amerikaan in mijn tuin, een moslim in mijn keuken, een afrikaan in mijne living, een Indiër in de gang & een blondine in mijn bed.
En ipv een ANTI beweging zijn we een PRO beweging, misschien is dit moeilijk te snappen voor iemand die alles zwart/wit probeert te stellen.

Jorge
22 januari 2004, 10:20

Heb je het over de bondgenootschap die veel brulde en kloeg maar uiteindelijk geen poot had uitgestoken? Of wat anders.

Euhm...als je hen eerst buiten spel zet kun je moeilijk verwachten dat ze daarna nog helpen ook. DUUUH!!

Niks slechte wil. Punt is dat wij er allemaal beter gaan bij varen. Zeker onze kinderen.

U zegt het juist ONZE kinderen maar met al die miljarden die in deze poppekast oorlog zijn gestoken kan je oneindig veel meer kinderen overal ter wereld helpen...alleen zitten zij spijtig genoeg niet op een oliebel of in de westerse wereld. Want, ja ik geloof dat Irak er is op vooruitgegaan & democratischer zal worden.

Ga jij maar meelopen op het Noord-station, daar zul je wel wat moslim-allochtonen vinden die mee gaan roepen dat Amerika crimineel is en dat Bush de duivel zelf incarneert. :lol:

Hopla, weer steekt hier het xenofobe argument op...ik denk dat je nog nooit naar een grote betoging bent geweest dan zou je zien dat zulke betogingen vooral bestaan uit 'gewone' vlaamse huisvaders & -moeders, jongerenbewegingen, ngo's. Inderdaad, zoals ik al aanhaalde in mijn betoog tegen Jan, zijn er ongure elementen die massa's altijd aantrekken maar dat is een marginaal randfenomeen.

Maar of daar nog veel volk van zal wakker liggen? Ik heb er mijn twijfels over.

't is dat Bush nu al premies van 10.000$ moet betalen om soldaten te zoeken die nog een jaartje in Irak willen blijven...en hij vindt bijna niemand die ingaat op zo'n royale bedragen, het aantal zelfmoorden bij de militairen stijgt gestaag & de veiligheid blijken ze niet onder controle te hebben...ik persoonlijk, vind dit een slechte zaak...maar da's een gevolg van een slechte aanpak van een probleem.

Jorge
22 januari 2004, 10:21
Dubbel.

jan hyoens
22 januari 2004, 10:36

Hewel, Jantje kunt ge niet meer argumenteren dat ge met zo'n dooddoeners moet afkomen? :lol:
De vredesbeweging is hoegenaamd niet tegen het westen net zo min de anders-globalisatie beweging dat is (lees wat er staat & niet anti-globalisten). Deze beweging heeft een héél groot sociaal draagvlak die voor een wereldvrede pleiten of een betere wereld. Waarin vele verschillende lagen van de bevolking vertegenwoordigt zijn. :roll: En ik geloof zelf dat jij dat diep in je hart ook wil, alleen kan je je extremistische & xenofobische schellen niet afwerpen. Want ik heb graag een amerikaan in mijn tuin, een moslim in mijn keuken, een afrikaan in mijne living, een Indiër in de gang & een blondine in mijn bed.
En ipv een ANTI beweging zijn we een PRO beweging, misschien is dit moeilijk te snappen voor iemand die alles zwart/wit probeert te stellen.

Vrede? Ye sure! http://www.lsp-mas.be/lsp/2003/dagx.html

chiquillo
22 januari 2004, 13:26

:?: :roll: Die site gaat juist over de anti-oorlogsbeweging, wat is je punt :?:

Jorge
22 januari 2004, 13:47

Wat interesseert mij nu een marginaal clubje extreem-linksen :?:
Ja, die nemen deel alsook extermistische moslims, maar zij zijn een randfenomeen. Kan je nu gewoon niet antwoorden op argumenten ipv steeds dezelfde plaat te draaien... :?
Veralgemenigen...da's iets waar extreem-rechts een patent op heeft zeker. Inhoud daarentegen. :twisted:

Antoon
22 januari 2004, 13:59

Ja, die nemen deel alsook extermistische moslims, maar zij zijn een randfenomeen. Kan je nu gewoon niet antwoorden op argumenten ipv steeds dezelfde plaat te draaien... :?
Veralgemenigen...da's iets waar extreem-rechts een patent op heeft zeker. Inhoud daarentegen. :twisted:

Groen is ondertussen ook een randfenomeen geworden, hé. En van dat veralgemenen, ik heb zo de indruk dat het geen exclusiviteit is van rechts.

Jorge
22 januari 2004, 14:21

Groen is ondertussen ook een randfenomeen geworden, hé. En van dat veralgemenen, ik heb zo de indruk dat het geen exclusiviteit is van rechts.

Euhm, 't is niet omdat onze partij een zware klap heeft gekregen dat we een randfenomeen zijn geworden...er is nog steeds een groot draagvlak voor het ecologische ideëengoed, ma bon, da's een andere discussie die ik zou willen uitstellen tot na 13 juni, waar je zal zien dat Groen! helemaal terug zal zijn van weggeweest! 8)

Veralgemeningen zijn uit den boze in eender welke discussie & ongeacht door wie ze worden ge-uit. Ik zei wel degelijk extreem-rechts & niet rechts. Beter zou inderdaad zijn dat alle extremisten veralgemeningen gebruiken om hun gelijk te halen. Een trend die zich steeds sterker doorzet op dit forum & elke deftige discussie bemoeilijkt. Voorheen kon men hier bij internationale politiek nog eens een verstandige discussie voeren (nietwaar Toontje :wink: ) maar als zulke sujetten zich ergens mee bemoeien is 't al op voorhand naar de kloten..."les extremes se touchent" wordt steeds meer bewaarheid. :?

jan hyoens
22 januari 2004, 14:31

geef mij dan eens een verwijzing naar die betoging op het internet! als ik het zoek verwijzen ze mij allemaal naar extreem-linkse sites!

Jorge
22 januari 2004, 16:35

geef mij dan eens een verwijzing naar die betoging op het internet! als ik het zoek verwijzen ze mij allemaal naar extreem-linkse sites!

LOL :lol:

Alsjeblief:http://www.motherearth.org/nowar/en/local_en.php

En de organisaties die dit oa steunen:
Supporting organisations- 11.11.11 - Koepel van de Vlaamse Noord-Zuid Beweging, Agalev, Artsen voor Vrede, Association Belgique Palestine, Attac Belgique-België, Bruxelles Tous Ensemble, CADTM/CODEWES, Christenen voor het Socialisme, CODIP, Commission Justice et Paix, Coordination Nationale d'Action pour la Paix et la Démocratie, CNCD Opération 11.11.11, Europees Netwerk van Oscar Romero Comités, Groupe Liégeois pour une Economie Distributive (GLED), Humanistische Jongeren vzw, Humanistisch Verbond Nationaal, Inanna, Intal/Geneeskunde voor de Derde Wereld, Kairos Europe (Wall-Brxl), KAJ Nationaal, KP, Leef!, Manneken Peace, Mediadoc/DIOGENE(S), Medical Team, Mouvement International pour la Réconciliation/Internationale des Résistants * la Guerre, Mouvement Chrétien pour la Paix, Mouvement des Jeunes Socialistes, Mouvement Ouvrier Chrétien, Objectief Beweging voor Gelijke Rechten/Objectif Mouvement pour l'égalité des droits, Oxfam-Solidarité/Oxfam-Solidariteit, Pax Christi Wallonie-Bruxelles, Peterschap Palestijnse Kinderen, Prego - jongeren mét spirit, ProPaz para Colombia, PVDA- PTB, Rassemblement Liégeoise pour la Paix, Socialisme Zonder Grenzen/Socialisme sans frontières, Socialistische Arbeiderspartij SAP, Solidarité Mondiale, StopUSA, SOS-Irak België-Belgique, SOS kinderen Irak Nederland, 't Uilekot, Union Liégeoise pour la Démocratie et la Paix, Vlaamse Jeugdraad, Voor Moeder Aarde, Vrede vzw, Werkplaats voor Theologie en Maatschappij, WIS

Of zijn dit ook allemaal extreem-linkse organisaties? :P :lol:

TomB
22 januari 2004, 18:28
Mouvement des Jeunes Socialistes, Peterschap Palestijnse Kinderen, Socialisme sans frontières, Socialistische Arbeiderspartij SAP, Solidarité Mondiale, StopUSA, SOS-Irak, Union Liégeoise pour la Démocratie et la Paix.

Bwah, rechts kunt ge het toch ook moeilijk gaan noemen.

Griffin
22 januari 2004, 18:37
Mouvement des Jeunes Socialistes, Peterschap Palestijnse Kinderen, Socialisme sans frontières, Socialistische Arbeiderspartij SAP, Solidarité Mondiale, StopUSA, SOS-Irak, Union Liégeoise pour la Démocratie et la Paix.

Bwah, rechts kunt ge het toch ook moeilijk gaan noemen.

If != rechts then = extreem-links ? koele redenering :lol:

Bluelagune
22 januari 2004, 23:20

Zéér goed ik neem men Amerikaanse vlag mee en ik steek eens goed men middelvinger op als jullie voorbij macheren kwestie van eens goed te provoceren. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

God bless America,
Land that I love,
Stand beside her and guide her
Thru the night with a light from above;

From the mountains, to the prairies,
To the oceans white with foam,
God bless America,
My home, sweet home.
God bless America,
My home, sweet home.

Karel Hendrik
23 januari 2004, 00:25
Is dat die vlag die de leugens moet dekken die werden uitgevonden om Irak te kunnen binnenvallen?
Is dat de vlag van dat land dat niet eens tot de EU zou worden toegelaten omdat zij de doodstraf niet willen afschaffen?
En denkt u werkelijk dat als er een God is, die dat land zal willen zegenen?

Het gaat toch om die God die eerst een volk had uitverkoren, dan zijn zoon zond om achteraf zijn woorden via een profeet te herroepen?
Het is toch in naam van die God dat er al meerdere eeuwen mensen worden vermoord?

Ga er gerust staan met uw Amerikaanse vlag, steek gerust uw vinger op.
Iemand die in fabeltjes gelooft wil ik niet tegenhouden.

Resistant3000
23 januari 2004, 00:45
In Brussel begint de betoging om 14u aan Brussel-Noord

Ik zal er zijn...
En niet om Saddam Houssein terug in het zadel te krijgen of welke dwaze redenen de contras op dit forum proberen aan te voeren maar om een standpunt in te nemen tegen de Amerikaanse hegemonie en hun unilateraal opereren.
Maar bovenal om mijn wil naar rust voor alle mensen tot uiting te laten komen omdat zij die geen rust kennen deze mogelijkheid niet hebben.

Pelgrim
23 januari 2004, 09:57
God bless America

FUNDAMENTALISTEN! :lol:

Antoon
23 januari 2004, 10:03
Is dat die vlag die de leugens moet dekken die werden uitgevonden om Irak te kunnen binnenvallen?
Is dat de vlag van dat land dat niet eens tot de EU zou worden toegelaten omdat zij de doodstraf niet willen afschaffen?

Het gaat toch om die God die eerst een volk had uitverkoren, dan zijn zoon zond om achteraf zijn woorden via een profeet te herroepen?
Het is toch in naam van die God dat er al meerdere eeuwen mensen worden vermoord?

Het is de vlag dankzij dewelke niet alleen wij hier in Europa reeds meer dan 55 jaar vrij en voorspoedig leven, maar ook dankzij dewelke Saddam Hoessein weg is en zijn volk niet meer kan onderdrukken, uitmoorden en dumpen in massagraven.

Europa? Denk je nu echt dat Amerika staat te wachten om te worden 'toegelaten' tot de EU? :lol: Who needs who?

Over God gesproken. Als wij niet stilletjesaan beginnen op te letten dan zal de God van de Europeanen heel snel Allah heten.

Pelgrim
23 januari 2004, 10:59
Over God gesproken. Als wij niet stilletjesaan beginnen op te letten dan zal de God van de Europeanen heel snel Allah heten.

Zoals ik al eens gezegd heb, in dat geval zal ik me dan aansluiten bij mijn anarchistische en communistische guerillakameraden. :wink:

Antoon
23 januari 2004, 11:18

Zoals ik al eens gezegd heb, in dat geval zal ik me dan aansluiten bij mijn anarchistische en communistische guerillakameraden. :wink:

Wel, ik zal waarschijnlijk ook tot een verzetsgroep treden, doch evident geen anarchisten en communisten.
Geen nood, want in geval van een strijd tegen een gemeenschappelijke vijand neem ik aan dat we wel kunnen samenwerken. :wink:

Laten we dan in ieder geval beginnen met een brug op te blazen. Ken je ergens een brug waar we mee kunnen beginnen?

Pelgrim
23 januari 2004, 11:35
Geen nood, want in geval van een strijd tegen een gemeenschappelijke vijand neem ik aan dat we wel kunnen samenwerken.

Deden ze dat in WO2 ook niet?

Laten we dan in ieder geval beginnen met een brug op te blazen. Ken je ergens een brug waar we mee kunnen beginnen?

Tegen dat het zover is zal die fameuze brug over de schelde in Antwerpen wel af zijn zeker?

Antoon
23 januari 2004, 11:56
Geen nood, want in geval van een strijd tegen een gemeenschappelijke vijand neem ik aan dat we wel kunnen samenwerken.

Deden ze dat in WO2 ook niet?
Inderdaad.

Tegen dat het zover is zal die fameuze brug over de schelde in Antwerpen wel af zijn zeker?

Ja maar we zouden nu al kunnen beginnen. Kwestie van te oefenen. Er is die oude lelijke ijzeren brug in Antwerpen op de Leien. Maar we moeten snel zijn, want volgens mij gaan ze die zelf afbreken.

Pelgrim
23 januari 2004, 12:00
gaan ze die afbreken? :( Weet ge iemand op de zwarte markt die ons rap aan dynamiet kan brengen?

Jorge
23 januari 2004, 12:01

Het is de vlag dankzij dewelke niet alleen wij hier in Europa reeds meer dan 55 jaar vrij en voorspoedig leven, maar ook dankzij dewelke Saddam Hoessein weg is en zijn volk niet meer kan onderdrukken, uitmoorden en dumpen in massagraven.

Europa? Denk je nu echt dat Amerika staat te wachten om te worden 'toegelaten' tot de EU? :lol: Who needs who?

Juist daarom dat de EU een uitgesproken vredespolitiek moet voeren ipv de strategie die de Vs nu volgt. En ja ja, Antoontje iedereen is blij dat Sadam weg is,hoor! 't begint een beetje op hangende plaat te lijken, kan je dat nu gewoon niet aanvaarden dat sommigen niet akkoord gaan met de manier waarop? Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen? De VN is hét middel om zo'n zaken te beslissen, wanneer je deze buiten spel zet moet je verdragen dat er protest tegen komt & dit een unilaterale aanval is geweest.
Hiernaast is er het onmiskenbare feit dat je met al dat geld dat nu in de oorlog is gepompt & wordt gepompt véééééééééél meer mensen, volkeren een beter leven kunt geven, helaas leven zij niet in een olierijk land & geven de Vs geen fuck om hen. Of denk je misschien dat Irak de enige dictatuur was met een tiran aan het hoofd? Bijna heel Afrika ligt GVD in oorlog & wordt nog steeds leeggeroofd!

En hier neemt de xenofobie van de anti-vredesmarsmensen weer de bovenhand...Tssss

Antoon
23 januari 2004, 12:30
Juist daarom dat de EU een uitgesproken vredespolitiek moet voeren ipv de strategie die de Vs nu volgt.

Vredespolitiek? Tot nu toe heeft Europa alleen maar geklaagd, gezeurd, geluld en geschreeuwd. En voor de rest lekker wapens verkopen en zaken doen met moordende dictaturen. Vredespolitiek my ass.

En ja ja, Antoontje iedereen is blij dat Sadam weg is,hoor! 't begint een beetje op hangende plaat te lijken, kan je dat nu gewoon niet aanvaarden dat sommigen niet akkoord gaan met de manier waarop? Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?

Interessant dat de bevrijding van Irak en het afzetten van Saddam niet te dikwijl mag gemeld worden wegens 't begint een beetje op hangende plaat te lijken. Ik dacht dat jullie anti's anders dat verhaal van de WMD's honderd maal meer hebben herhaald. Maar dat kon wel, want het is goed materiaal voor jullie America bashing.
En dat sommigen niet akkoord gaan met de manier waarop kan ik begrijpen. Wat ik niet kan begrijpoen is dat ik nog nergens een degelijk alternatief heb gehoord. Nog niemand van al die klagers en kreuners die mij heeft kunnen vertellen hoe zij Saddam hadden omvergeworpen. Niemand.

De VN is hét middel om zo'n zaken te beslissen, wanneer je deze buiten spel zet moet je verdragen dat er protest tegen komt & dit een unilaterale aanval is geweest.

De VN is een steriele en dure organizatie die haar tijd en geld spendeert aan unilaterale anti-Israel moties en veroordelingen, vanwege de overgrote meerderheid aan moslimlanden (allemaal dictaturen). Voor de rest wordt er in de VN niets gedaan aan al die bloedige dictaturen waar samen miljoenen mensen worden vervolgd, gefolterd, verjaagd, opgesloten, vermoord en in massagraven gedumpt. Niets.
De unilaterale actie van de V.S. is inderdaad bekritiseerbaar, maar blijven focussen op datzelfde protest, zoals je zelf schreef : 't begint een beetje op hangende plaat te lijken. Ondertussen geen betogingen tegen de bloedige dictaturen in de rest van de wereld. Jullie hebben daar nooit tegen geprotesteerd, en dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren.

Hiernaast is er het onmiskenbare feit dat je met al dat geld dat nu in de oorlog is gepompt & wordt gepompt véééééééééél meer mensen, volkeren een beter leven kunt geven, helaas leven zij niet in een olierijk land & geven de Vs geen fuck om hen. Of denk je misschien dat Irak de enige dictatuur was met een tiran aan het hoofd? Bijna heel Afrika ligt GVD in oorlog & wordt nog steeds leeggeroofd!

Dit is dan weer een discussie van hoe de mensheid eruit ziet en er altijd al heeft uitgezien. Akkoord dat het beter zou kunnen. If dacht je dat ik blij ben met een wereld waar zoveel keer meer geld wordt uitgegeven aan wapens dan aan voedsel voor noodlijdende bevolkingen.

En hier neemt de xenofobie van de anti-vredesmarsmensen weer de bovenhand...Tssss

Ik ben niet tegen vredesmarsen, wel tegen selectieve anti-amerika marsen. Zoals ik boven schreef, ik heb jullie nooit enige 'vredesmars' zien organizeren tegen bijvoorbeeld Saddam Hussein na zijn slachtingen van de Kurdische bevolking met chemische wapens.

Wat de xenofobie beteft. Het is jullie manier om de mensen te verbieden om over hun bedenkingen te praten betreffende de massale en groeiende aanwezigheid van steeds fundamentalistischer wordende moslims in Europa. Er was niets xenofoobs aan mijn opmerking.

Jorge
23 januari 2004, 13:38
Juist daarom dat de EU een uitgesproken vredespolitiek moet voeren ipv de strategie die de Vs nu volgt.

Vredespolitiek? Tot nu toe heeft Europa alleen maar geklaagd, gezeurd, geluld en geschreeuwd. En voor de rest lekker wapens verkopen en zaken doen met moordende dictaturen. Vredespolitiek my ass.

Lees wat er staat, mijn beste. Ze zouden zo'n politiek MOETEN voeren, daarom komen we dan ook op straat...Als het al zo was dan zouden we geen betoging moeten organiseren.
En sorry, hoor nog liever klagen & zeuren dat selectief landen al dan niet openlijk aanvallen om hun eigen oliereservers te verzekeren.

En ja ja, Antoontje iedereen is blij dat Sadam weg is,hoor! 't begint een beetje op hangende plaat te lijken, kan je dat nu gewoon niet aanvaarden dat sommigen niet akkoord gaan met de manier waarop? Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?

Interessant dat de bevrijding van Irak en het afzetten van Saddam niet te dikwijl mag gemeld worden wegens 't begint een beetje op hangende plaat te lijken. Ik dacht dat jullie anti's anders dat verhaal van de WMD's honderd maal meer hebben herhaald. Maar dat kon wel, want het is goed materiaal voor jullie America bashing.

??? Euhm, het enige goede aan heel die Irak historie is dat er een dictator minder is, de rest van het verhaal is minder rooskleurig. Dat is dan ook het enige argument die u nog rest om de aanval op Irak te vergoeilijken. De laatste strohalm...Daartegenover staat:
- VN buiten spel gezet
- bongenootschappen bijna opgeblazen
- oorlog voeren uit voorzorg (zeer gevaarlijk precedent)
- Geen WMD gevonden
- Enorm veel geld verspilt (dat niet ten goede komt van de Iraakse bevolking)
- Moslims overal ter wereld tegen de westerse wereld in het harnas gejaagd
- niet naleven van de rechten van de mens
- Vrijelijk de enorme hoeveelheid kunstschatten van Irak laten roven
- ...
En dat sommigen niet akkoord gaan met de manier waarop kan ik begrijpen. Wat ik niet kan begrijpoen is dat ik nog nergens een degelijk alternatief heb gehoord. Nog niemand van al die klagers en kreuners die mij heeft kunnen vertellen hoe zij Saddam hadden omvergeworpen. Niemand.

Geen degelijk alternatief :?: Beetje last van je geheugen. Sadam zijn kloten lagen in de handen van de VN, ze hadden gewoon wat troepen naar daar moeten sturen als waarschuwing & dan via diplomatische weg de zaak beklinken. Enfin, maar een deftig alternatief was er voorzekers maar nu de Amerikaanse macho's daar zijn binnengevallen is dat allemaal praat voor de vaak.

De VN is hét middel om zo'n zaken te beslissen, wanneer je deze buiten spel zet moet je verdragen dat er protest tegen komt & dit een unilaterale aanval is geweest.

De VN is een steriele en dure organizatie die haar tijd en geld spendeert aan unilaterale anti-Israel moties en veroordelingen, vanwege de overgrote meerderheid aan moslimlanden (allemaal dictaturen). Voor de rest wordt er in de VN niets gedaan aan al die bloedige dictaturen waar samen miljoenen mensen worden vervolgd, gefolterd, verjaagd, opgesloten, vermoord en in massagraven gedumpt. Niets.

Dat het een duur orgaan is dat niet erg flexibel is akkoord. Maar dat ze nog niets bereikt hebben da's dikke zever, daar ga ik zelf niet op in.
De VN soldaten zijn diegenen die in landen worden ingezet waar de Vs of de EU het niet de moeite vinden om te gaan vechten wegens niet lucratief of strategisch. Zij hebben al veel conflicten kunnen voorkomen maar, inderdaad, nog niet kunnen oplossen.

De unilaterale actie van de V.S. is inderdaad bekritiseerbaar, maar blijven focussen op datzelfde protest, zoals je zelf schreef : 't begint een beetje op hangende plaat te lijken. Ondertussen geen betogingen tegen de bloedige dictaturen in de rest van de wereld. Jullie hebben daar nooit tegen geprotesteerd, en dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren.

Nogmaals, ben je ooit al eens naar zo'n betoging geweest? Ik nodig je uit den 20sten & dan zou je nog verschieten met welke motieven of tegen welke oorlogen ter wereld er geprotesteerd wordt. Of denk je dat het allemaal amerika-haters zijn? :lol:
Vergelijk het mss met de witte mars daar waren ook honderduizenden mensen elk met zijn eigen motief.

Dit is dan weer een discussie van hoe de mensheid eruit ziet en er altijd al heeft uitgezien. Akkoord dat het beter zou kunnen. Of dacht je dat ik blij ben met een wereld waar zoveel keer meer geld wordt uitgegeven aan wapens dan aan voedsel voor noodlijdende bevolkingen.

DAAR draait het nu net om & da's het verschil. Je moet niet denken dat regeringen geen rekening houden wanneer er zoveel mensen op straat komen & effectieve druk uitoefenen op de politiek & uiteindelijk denk ik dat we zo wel zaken kunnen veranderen. Dit is dé reden van de vredesbetoging & niet een anti-Vs betoging, snap je 't nu? Ok, dan kan je ons naïviteit verwijten maar da' s iets waar ik eerder trots op ben, ik geloof nog steeds in een betere wereld. Eén zonder wapens & meer respect voor het milieu...mss een ijdel doel maar wel eentje die het streven waard is. :wink:

Ik ben niet tegen vredesmarsen, wel tegen selectieve anti-amerika marsen. Zoals ik boven schreef, ik heb jullie nooit enige 'vredesmars' zien organizeren tegen bijvoorbeeld Saddam Hussein na zijn slachtingen van de Kurdische bevolking met chemische wapens.[/quote]

Denk je dat er geen Koerden tussen de betoging zitten, zij komen op straat voor hun zaak. Trouwens gek dat je dit aanhaalt want de Vs hebben de Koerden nog steeds niet erkent als volk & houden hun olievelden bezet (maar dit terzijde).

Wat de xenofobie beteft. Het is jullie manier om de mensen te verbieden om over hun bedenkingen te praten betreffende de massale en groeiende aanwezigheid van steeds fundamentalistischer wordende moslims in Europa. Er was niets xenofoobs aan mijn opmerking.

Nee, da's volledig onjuist wij pleiten juist voor het aanpakken van deze problemen enkel geloven wij vanuit een bottom-up beweging & jullie van een top-down...da's een essentieel verschil in al deze ideolische zaken tussen progressief & conservatief (als ik het zo mag noemen tenminste.) :wink:

& we zijn weer vertrokken. :P

Antoon
23 januari 2004, 14:44
Wel leuk dat er eens wordt gediscussieerd en niet gescholden of belachelijk gemaakt. Hoewel, die benamingen voor de quotes zijn wel border-line.

Lees wat er staat, mijn beste. Ze zouden zo'n politiek MOETEN voeren, daarom komen we dan ook op straat...Als het al zo was dan zouden we geen betoging moeten organiseren.

Ja maar zouden moeten WAT doen. Dat blijft onduidelijk. Een vredespolitiek voeren, wil je dat even definiëren?

En sorry, hoor nog liever klagen & zeuren dat selectief landen al dan niet openlijk aanvallen om hun eigen oliereservers te verzekeren.

Dat ze hun eigen oliereserves wilden verzekeren en daarom een aanval zijn begonnen dat laat ik aan jou over. Ik stel alleen maar vast dat niet alleen Saddam is verdreven en zijn massagraven definitief tot het verleden horen, maar Irak gaat (weliswaar moeilijke) verkiezingen tegemoet, en andere dictaturen zingen al een toontje lager. Lybië heeft beslist om niet meer onvorwaardelijk anti-westers te zijn, werkt mee met de controlleurs van de VN voor atoomwapens en heeft geheime contacten met Israel. Ook Iran heeft laten weten dat ze niet meer tegen een vredesakkoord zijn tussen Israel en Palestina, wanneer deze laatsten het zouden willen, en gaat ook akkoord met controles op haar nucleaire installaties. En Syrië begint stilletjesaan te voelen dat ze zich anders moet opstellen. Als je het mij vraagt : een nieuwe wind blaast over het Midden-Oosten, en dat had je kunnen vergeten met het steriel gezaag van de EU en de onefficiënte alternatieven van de zelfgenoemde vredesactivisten die nooit zijn voorgesteld.

??? Euhm, het enige goede aan heel die Irak historie is dat er een dictator minder is, de rest van het verhaal is minder rooskleurig. Dat is dan ook het enige argument die u nog rest om de aanval op Irak te vergoeilijken. De laatste strohalm...Daartegenover staat:
- VN buiten spel gezet
- bongenootschappen bijna opgeblazen
- oorlog voeren uit voorzorg (zeer gevaarlijk precedent)
- Geen WMD gevonden
- Enorm veel geld verspilt (dat niet ten goede komt van de Iraakse bevolking)
- Moslims overal ter wereld tegen de westerse wereld in het harnas gejaagd
- niet naleven van de rechten van de mens
- Vrijelijk de enorme hoeveelheid kunstschatten van Irak laten roven
- ...

Heb net verteld wat een aantal positieve effecten zij van de ingreep in Irak. Jouw andere punten wegen daar niet tegen op.
-De VN is een anti-Israel praatbarak (zie mijn vorig bericht, ik blijf erbij).
-De bondgenoodschappen zijn verre van opgeblazen (vrienden maken soms wel eens ruzie) en bovendien was het enkel met de unwilling Duitsers Fransen en Belgen dat er wat gediscussieer was.
-Oorlog uit voorzorg is discuttabel, maar zoals Bush terecht zei : ze gaan niet wachten op de toelating van anderen om zichzelf te beschermen.
- Geen WMD gevonden : uitgezaagd verhaal. Maar ik wil wel opnieuw beginnen als je wilt. Onder voorwaarde dat ik ook weer met Saddam zijn afzetting mag uitpakken.
- Enorm veel geld verspilt (dat niet ten goede komt van de Iraakse bevolking)- niet verspilt, noodzakelijke uitgave die later niet alleen de Irakezen maar ook de rest van de wereld ten goede komt, niet in het allerminst de toekomst van onze kinderen.
- Moslims overal ter wereld tegen de westerse wereld in het harnas gejaagd : hebben daarvoor en voornamelijk op 11 september 2001 niet echt blijk gegeven van vriendschap.
- niet naleven van de rechten van de mens- wat, Guantanamo Bay? Laat me niet lachen.
- Vrijelijk de enorme hoeveelheid kunstschatten van Irak laten roven: Hadden ze beter op moeten letten, maar dat is een randverhaal. Bovendien is er veel teruggevonden.
- ...

Geen degelijk alternatief :?: Beetje last van je geheugen. Sadam zijn kloten lagen in de handen van de VN, ze hadden gewoon wat troepen naar daar moeten sturen als waarschuwing & dan via diplomatische weg de zaak beklinken. Enfin, maar een deftig alternatief was er voorzekers maar nu de Amerikaanse macho's daar zijn binnengevallen is dat allemaal praat voor de vaak. Saddam was al tien jaar aan het spelen met de VN hun kloten. Het embargo doodde miljoenen mensen, wat ook natuurlijk de Amerikanen werd verweten :roll: , terwijl dat het enige alternatief was van de VN, dat uiteindelijk tot niets leidde. De Amerikanen probeerden zelfs om olie voor eten te laten exporteren, maar dat lieten de Irakezen niet toe. Noch de EU, noch de 'vredesbetogers' hadden een werkbaar plan. Er MOEST worden ingegrepen, gelukkig dat de Amerikanen dat hebben gedaan.

Dat het een duur orgaan is dat niet erg flexibel is akkoord. Maar dat ze nog niets bereikt hebben da's dikke zever, daar ga ik zelf niet op in.
De VN soldaten zijn diegenen die in landen worden ingezet waar de Vs of de EU het niet de moeite vinden om te gaan vechten wegens niet lucratief of strategisch. Zij hebben al veel conflicten kunnen voorkomen maar, inderdaad, nog niet kunnen oplossen.

Bitter weinig. En zeker niet in het Midden-Oosten.

Nogmaals, ben je ooit al eens naar zo'n betoging geweest? Ik nodig je uit den 20sten & dan zou je nog verschieten met welke motieven of tegen welke oorlogen ter wereld er geprotesteerd wordt. Of denk je dat het allemaal amerika-haters zijn? :lol:
Vergelijk het mss met de witte mars daar waren ook honderduizenden mensen elk met zijn eigen motief.

Vergelijk jullie betoging astemblieft niet met de witte mars. De witte mars was een betoging met 300.000 mensen in Brussel, en jullie gaan daar op 20 maart met moeite met 3000 man zijn.
Er gaan wat arafat-sjaaltjes meelopen en veel spandoeken tegen Amerika, tegen Bush, en voor Palestina.

Denk je dat er geen Koerden tussen de betoging zitten, zij komen op straat voor hun zaak.

Dat de Koerden zelf altijd moesten komen betogen voor hun zaak is ook tekenend. Nooit een van jullie een betoging zien organizeren tegen Saddam en consoorten. Daar blijf ik bij.

DAAR draait het nu net om & da's het verschil. Je moet niet denken dat regeringen geen rekening houden wanneer er zoveel mensen op straat komen & effectieve druk uitoefenen op de politiek & uiteindelijk denk ik dat we zo wel zaken kunnen veranderen. Dit is dé reden van de vredesbetoging & niet een anti-Vs betoging, snap je 't nu? Ok, dan kan je ons naïviteit verwijten maar da' s iets waar ik eerder trots op ben, ik geloof nog steeds in een betere wereld. Eén zonder wapens & meer respect voor het milieu...mss een ijdel doel maar wel eentje die het streven waard is. :wink:

Dat stukje zijn we ergens op dezelfde golflengte. Alleen denk ik dat jullie onvoorwaardelijke anti-amerikanisme en jullie grote stilte jegens Saddam en soortgelijke moordenaars de geloofwaardigheid van de zaak een beetje compromitteren.

Trouwens gek dat je dit aanhaalt want de Vs hebben de Koerden nog steeds niet erkent als volk & houden hun olievelden bezet (maar dit terzijde).

De Koerden in het Noorden leven sinds ze door de Brits-Amerikaanse luchtmacht worden beschermd (reeds van 1991) in een voor hen ongekende voorspoed.

Nee, da's volledig onjuist wij pleiten juist voor het aanpakken van deze problemen enkel geloven wij vanuit een bottom-up beweging & jullie van een top-down...da's een essentieel verschil in al deze ideolische zaken tussen progressief & conservatief (als ik het zo mag noemen tenminste.) :wink:

Dit gaat dus over die massa moslims in Europa. Het is een andere discussie, ik denk alleen dat jullie de problemen niet aanpakken, alleen maar laten verergeren door een lakse houding gebaseerd op dromen.

& we zijn weer vertrokken. :P

Ja, maar ik moet zo weg. Het zo kunnen dat deze discussie pas morgen wordt verdergezet.

Ik denk niet dat een van ons de andere zal overtuigen. Wat ik wel weet is dat voor mijn part de droomideologieën ons alleen maar dichter bij de afgrond brachten, en dat wij moesten ingrijpen. Gelukkig zijn Afghanistan en Irak nu gebeurd, en hopelijk volgen de andere landen zonder verder wapengekletter.

Want wat wij beide wensen is een betere wereld voor onze kinderen. Niet?

Jorge
23 januari 2004, 16:46
make it monday, dan zetten we dit wel verder. Een vredevolweekend & 't amusement. :wink:

Antoon
24 januari 2004, 15:53
make it monday, dan zetten we dit wel verder. Een vredevolweekend & 't amusement. :wink:

Dank je, a good week-end to you too! :wink: