PDA

View Full Version : Voorverkiezingen Democraten (VS)

FIK
20 januari 2004, 14:57
Eindstand in de voorverkiezingen:
afgevaardigden + 'superdelegates' per kandidaat:
(2162 nodig om te winnen)

John Kerry: 3043

John Edwards: 592

Howard Dean: 171

Wesley Clark: 57

Dennis Kucinich: 40

Al Sharpton: 27

Op de grote partijconventie van de Democraten tussen 26 en 29 juli 2004 in Boston wordt de kandidaat gekozen die het in de strijd om het presidentschap zal opnemen tegen George W. Bush van de Republikeinen.

De kandidaat wordt door maar liefst 4.322 afgevaardigden gekozen, die elk hun voorkeur voor één van de kandidaten bekend maken. Dat betekent dat een kandidaat genoeg heeft aan de steun van 2.162 afgevaardigden om de nominatie te krijgen.

3.520 van die afgevaardigden worden gekozen tijdens de voorverkiezingen.
802 afgevaardigden zijn 'superdelegates' en worden afgevaardigd door de lokale partijbesturen. Een aantal van die superafgevaardigden heeft hun voorkeur reeds bekend gemaakt.

bronnen:
http://www.cnn.com/ELECTION/2004/primaries/pages/scorecard/index.html
http://www.usatoday.com/news/politicselections/nation/primariescaucus/results.aspx
http://www.thegreenpapers.com
http://www.uselectionatlas.org/USPRESIDENT/

Antoon
20 januari 2004, 15:14
..

FIK
20 januari 2004, 17:51
persoonlijke mening na Iowa (19/1):

Kerry: sterk teruggekomen in de peilingen, vanuit een geklopte positie, een beetje onverwacht toch, het wordt afwachten of hij ook zo sterk presteert in de komende voorverkiezingen

Edwards: totaal niet verwacht, lag achter in alle peilingen, op kousevoeten 2de in Iowa, hou hem in de gaten (!), kan de spreekwoordelijke hond zijn die met het been gaat lopen

Dean: toch een kleine teleurstelling, was de front-runner, staat wel nog sterk in de peilingen in de andere staten, maar dat kan snel veranderen, moet misschien iets minder de anti-Bush proberen te spelen

Gephardt: ligt er zo goed als uit nu, had Iowa moeten winnen, bijna geen kans meer op nominatie

Clark en Lieberman: deden niet mee in Iowa

Kucinich en Sharpton: grappige mannen, doen toch alleen maar mee voor de jol :D

Antoon
20 januari 2004, 20:58
persoonlijke mening na Iowa (19/1):

Kerry: sterk teruggekomen in de peilingen, vanuit een geklopte positie, een beetje onverwacht toch, het wordt afwachten of hij ook zo sterk presteert in de komende voorverkiezingen

Edwards: totaal niet verwacht, lag achter in alle peilingen, op kousevoeten 2de in Iowa, hou hem in de gaten (!), kan de spreekwoordelijke hond zijn die met het been gaat lopen

Dean: toch een kleine teleurstelling, was de front-runner, staat wel nog sterk in de peilingen in de andere staten, maar dat kan snel veranderen, moet misschien iets minder de anti-Bush proberen te spelen

Gephardt: ligt er zo goed als uit nu, had Iowa moeten winnen, bijna geen kans meer op nominatie

Clark en Lieberman: deden niet mee in Iowa

Kerry doet niet voor de eerste keer mee, maar heeft vroeger nooit serieus gescoord. En Edwards is een rijke vent, een beetje met een Kennedy/playboy allure.

Volgens mij hebben de mensen op die twee gestemd vooral omdat ze zich beide als underdogs met positieve boodschappen profileerden.

De andere kandidaten, en vooral Dean en Gephardt in diet geval, doen niets dan met modder gooien naar Bush en naar elkaar.

Clark en Lieberman hebben deze keer niet meegedaan.
Van Gephardt maar ook van Kucinich en Sharpton werd niet veel verwacht.
De resultaten van Kerry maar vooral Edwards zijn verrassingen.

Howard Dean is de grote ontgoocheling.

Antoon
22 januari 2004, 14:29
http://www.aljazeerah.info/Cartoons/cartoon%20originals/Jan/ms21.jpg

FIK
28 januari 2004, 12:09
New Hampshire:

1. Kerry: 39% (+13)
2. Dean: 26% (+9)
3. Clark: 13%
4. Edwards: 12%
5. Lieberman: 9%
6. Kucinich: 1%
7. Sharpton: 0%

FIK
28 januari 2004, 12:24
persoonlijke mening na New Hampshire (27/1):

Kerry: zoals verwacht gewonnen, moet nu bewijzen dat hij ook in het zuiden op veel Democratische steun kan rekenen

Dean: na 'I-have-a-scream-in-Iowa' gekelderd in de peilingen, maar toch nog op een tweede plaats geëindigd, moet proberen nu een aantal zuidelijke staten te winnen ten koste van Kerry

Clark: toch een beetje minder dan verwacht, moet al van ver terug komen, maar kan op veel steun in het zuiden rekenen

Edwards: heeft zijn mooi resultaat van in Iowa niet kunnen herhalen, moet nu zeker in zijn achtertuin in South Carolina winnen of hij maakt geen kans meer

Lieberman: wordt héél moeilijk om vanuit deze benarde positie nog iets te kunnen betekenen, kan nu wel zijn ietwat conservatief imago uitspelen in het zuiden

S.
28 januari 2004, 13:28

Ja, maar dan zijn ze ook constant in het nieuws. Zelfs bij ons kennen we de meeste democratische kandidaten. Beetje zoals de open-debatcultuur bij ons. Het ruziemaken zorgt ervoor dat je aandacht krijgt van de media en je kan profileren.

PS Mijn voorspelling: Kerry wint en kiest Clark als vice-president om zich nog beter te profileren op national security.

Antoon
28 januari 2004, 13:34

Ja, maar dan zijn ze ook constant in het nieuws. Zelfs bij ons kennen we de meeste democratische kandidaten. Beetje zoals de open-debatcultuur bij ons. Het ruziemaken zorgt ervoor dat je aandacht krijgt van de media en je kan profileren..

Daar heb je gelijk in. The name is out there. Maar nu moeten ze wel stillekesaan beginnen positief campagne te voeren.

PS Mijn voorspelling: Kerry wint en kiest Clark als vice-president om zich nog beter te profileren op national security.

Kerry wint de democratische nominatie, dat denk ik ook. Als vice-President heeft hij een aantal keuzes:

1) Dean. Dan worden ze toch het duo met meeste aanhang. Maar dan zal Kerry een tikkeltje naar rechts moeten schuiven, want enkel met blue collar verdedigers lukt ht niet.

2) Clark. Mooi duo qua buitenlandse politiek. Hoewel, Kerry is Vietnam veteraan, heeft dat stukje dus niet nodig.

3) Edwards. Om er een Clinton/Kennedy playboy bij te hebben voor de vrouwelijke stemmen.

4) Lieberman. Voor de centrum-rechtse democraten. Maar dat betwijfel ik, want Lieberman is uitzonderlijk zwak uit de strijd gekomen, en bovendien heeft hij in 2000 al zijn kans gehad, naast Gore.

Celebfin
28 januari 2004, 14:02
Ik hoop dat Clark nog terugkomt,samen met Dean het sterkste programma, en Clark lijkt mij zelgfs beter dan Kerry een sterkere tegenstander voor Bush.

Antoon
28 januari 2004, 14:45
Ik hoop dat Clark nog terugkomt,samen met Dean het sterkste programma, en Clark lijkt mij zelgfs beter dan Kerry een sterkere tegenstander voor Bush.

De kans is klein dat Kerry niet als democratische kandidaat wordt genomineerd.

FIK
28 januari 2004, 16:57
Kerry wint de democratische nominatie, dat denk ik ook. Als vice-President heeft hij een aantal keuzes:

Ik denk niet dat Kerry -als hij de nominatie uiteindelijk zou binnenhalen- iemand uit de huidige kandidaten gaat pikken voor vice-president.

- Dean: afkomstig uit het noordoosten net als Kerry, gaat nooit scoren in het zuiden

- Clark: Kerry heeft op z'n eentje buitenlandse ervaring genoeg

- Lieberman: zal nooit meer vice-presidentskandidaat zijn na 2000

- een Kerry/Edwards-ticket zou nog kunnen eventueel, ze zijn redelijk vriendschappelijk voor elkaar in de strijd, vind ik

persoonlijke gok:
Hou Bill Richardson in de gaten voor vice-president:
- gouverneur van New Mexico
- afkomsig uit het zuiden
- populair onder spaanstaligen

FIK
8 februari 2004, 16:20
7 februari:

Michigan:
1. Kerry: 52% (+91)
2. Dean: 17% (+24)
3. Edwards: 13% (+6)
4. Sharpton: 7% (+7)
5. Clark: 7%
6. Kucinich: 3%

Washington:
1. Kerry: 49% (+47)
2. Dean: 30% (+29)
3. Kucinich: 8%
4. Edwards: 7%
5. Clark: 3%
6. Sharpton: 0%

boer_bavo
8 februari 2004, 16:32
Lieberman: wordt héél moeilijk om vanuit deze benarde positie nog iets te kunnen betekenen, kan nu wel zijn ietwat conservatief imago uitspelen in het zuiden
Hij heeft zich al teruggetrokken dacht ik.

FIK
8 februari 2004, 19:51

uiteraard, dat bericht werd geschreven vooraleer hij zich terugtrok :wink:

het gaat nu snel gaan, na 2 maart zal er waarschijnlijk maar één kandidaat meer overblijven

Antoon
8 februari 2004, 21:11

het gaat nu snel gaan, na 2 maart zal er waarschijnlijk maar één kandidaat meer overblijven

Ik tip op Kerry. Jij had waarschijnlijk liever Dean gehad (onderschrift), maar volgens mij is Dean nu meer dan uitgeteld.

Celebfin
9 februari 2004, 11:26
Het is nu overduidelijk dat Kerry de Democratische kandidaat wordt, en hopelijk ook de volgende president van de VS.
Ik hoop dat hij dan Clark als running-mate neemt, heeft ervaren buitenlandse politiek en komt uit het Zuiden(terwijl Kerry van het noorden komt)

Antoon
9 februari 2004, 11:31
Het is nu overduidelijk dat Kerry de Democratische kandidaat wordt, en hopelijk ook de volgende president van de VS.
Ik hoop dat hij dan Clark als running-mate neemt, heeft ervaren buitenlandse politiek en komt uit het Zuiden(terwijl Kerry van het noorden komt)

Kerry wordt volgens mij ook de democratische kandidaat (maar liefst niet de volgende Prez. :wink: )

Ik denk niet dat hij Clark zal kiezen, want Clark is een militair, en Kerry heeft als voornaamste troef zijn Vietnam verleden uitgespeeld. Dat zou een beetje teveel van 't goeie zijn op dat vlak.
Edwards heeft reeds laten weten dat hij absoluut geen interesse heeft in het Vice-Presidentschap. Voor hem is het alles of niets.

Het zou dus best kunnen dat Kerry (die voor de oorlog in Irak stemde) alsnog Dean als running mate zou nemen, om ook de meest progressieve Democraten mee te hebben.

Wat denk je?

FIK
9 februari 2004, 15:32

Ik tip op Kerry. Jij had waarschijnlijk liever Dean gehad (onderschrift), maar volgens mij is Dean nu meer dan uitgeteld.

inderdaad, persoonlijk zie ik liever Dean dan Kerry als kandidaat

Dean gaat nu alles zetten op het winnen van één staat, Wisconsin op 17 februari, om zo een momentum te krijgen vlak voor super-tuesday, 2 maart
ik hoop dat hij daarin slaagt, maar ik vrees ervoor :?

Kerry is een Washington-insider, een man die eigenlijk de oude garde van de Democraten vertegenwoordigt
hij komt uit een tijd waarin de Democraten werden gesteund door het groot geld

Dean kan de partij een nieuw elan geven, ze dichter bij de mensen brengen en uit de handen van de special interest houden
hij heeft reeds aangetoond dat hij erin kan slagen een grassroots-campagne op te bouwen vertrekkend van de basis: de gewone man (de gemiddelde donatie aan de Dean-campagne is ongeveer $55, terwijl hij al meer dan $40 miljoen heeft ingezameld)

hopelijk leert Kerry toch iets van Dean en zorgt hij ervoor dat de Dean-supporters ook voor hem gaan kiezen, want anders gaan de Democraten de verkiezingen alweer verliezen... :(

Antoon
9 februari 2004, 15:42
Kerry/Dean 2004 ticket?

FIK
9 februari 2004, 15:52
Ik denk niet dat hij Clark zal kiezen, want Clark is een militair, en Kerry heeft als voornaamste troef zijn Vietnam verleden uitgespeeld. Dat zou een beetje teveel van 't goeie zijn op dat vlak.
Edwards heeft reeds laten weten dat hij absoluut geen interesse heeft in het Vice-Presidentschap. Voor hem is het alles of niets.

Het zou dus best kunnen dat Kerry (die voor de oorlog in Irak stemde) alsnog Dean als running mate zou nemen, om ook de meest progressieve Democraten mee te hebben.

Wat denk je?

Kerry/Clark = te veel gericht op het militaire, gaat heel veel mensen aan de basis van de Democratische partij afschrikken

Kerry/Dean = twee New England-liberals, dit is heel riskant
in theorie kunnen de Democraten het presidentschap winnen zonder één zuidelijke staat te nemen
maar dat zou de polarisatie tussen noord- en zuid-VS opnieuw doen toenemen, een tweede burgeroorlog zal er wel niet van komen, maar de Democraten zouden zo weleens voorgoed hebben afgedaan in het zuiden

Kerry/Edwards = volgens mij de grootste kans om Bush te verslaan, maar Edwards beweert dat het hem niet interesseert
hij mag zeker niet terugkomen op die beslissing, anders zal hij gebrandmerkt worden als een leugenaar

het wordt waarschijnlijk iemand buiten de kandidaten, iemand uit het zuiden
mijn gok: Bill Richardson, gouverneur van New Mexico

FIK
9 februari 2004, 16:00
Kerry/Dean 2004 ticket?

Kerry kan wel naar de verkiezingen stappen met de belofte dat hij Dean zéker opneemt in zijn kabinet (op onderwijs of volksgezondheid bv.)

zo zal hij wel enkele Dean-supporters kunnen recupereren, denk ik

Antoon
9 februari 2004, 16:08
Kerry/Dean 2004 ticket?

Kerry kan wel naar de verkiezingen stappen met de belofte dat hij Dean zéker opneemt in zijn kabinet (op onderwijs of volksgezondheid bv.)

zo zal hij wel enkele Dean-supporters kunnen recupereren, denk ik

Wie wordt dan zijn running-mate volgens jou?

TomB
9 februari 2004, 16:15
Geef mij maar Wolfowitz/Rumsfeld. ;)

Antoon
9 februari 2004, 16:17

hear, hear ! in 2008. Laten we eerst nog van een termijn Bush/Cheney genieten. :wink:

TomB
9 februari 2004, 17:31

hear, hear ! in 2008. Laten we eerst nog van een termijn Bush/Cheney genieten. :wink:

In 2008 Clinton/Clinton ?

Antoon
9 februari 2004, 17:33

Mag Bill nog meedoen?

FIK
9 februari 2004, 18:39
Wie wordt dan zijn running-mate volgens jou?

een gokje naar Kerry zijn shortlist (sowieso iemand uit het zuiden):

- John Edwards: alhoewel hij het ontkent, is hij een goeie keuze, heeft nu ook naambekendheid en trekt een aantal vrouwelijke kiezers aan

- Bill Richardson (gouverneur New Mexico): populair, spreekt Spaans en kan enkele 'swing states' doen kantelen

- Phil Bredesen (gouverneur Tennessee): centrum-Democraat, ongelooflijk populair in Tennessee en omliggende staten

- Bill Nelson (senator Florida): het feit dat hij uit Florida komt maakt hem al een goeie kandidaat, is ook een centrum-Democraat

- verder misschien nog Mark Warner (gouverneur Virginia) of Bob Wise (gouverneur West Virginia): twee Washington-outsiders

dit zijn maar gokken, de echte keuze is aan Kerry zelf uiteraard...

boer_bavo
9 februari 2004, 18:40
Waarom Hillary eigenlijk niet als vice? Of houden ze die helemaal in de kast tot de volgende verkiezingen.

FIK
9 februari 2004, 18:47

ik denk niet dat een meerderheid van Amerikanen zich ooit daarin kan vinden...

TomB
9 februari 2004, 18:49
Waarom Hillary eigenlijk niet als vice? Of houden ze die helemaal in de kast tot de volgende verkiezingen.

Hillary wilt pas in 2008 opkomen.

TomB
9 februari 2004, 18:51

Mag Bill nog meedoen?

Bill mag in theorie vice worden, ik betwijfel het echter.

FIK
9 februari 2004, 19:08
uitslag Democrats Abroad Belgium - presidential caucus:

1. Kerry: 17 stemmen
2. Edwards: 8 stemmen
3. Dean: 6 stemmen
4. Clark: 4 stemmen

zaterdag 7 februari 2004, Eurovillage-Hotel, Brussel

7 februari:

Democrats Abroad:
1. Kerry: 56% (+5)
2. Dean: 19% (+2)
3. Clark: 10%
4. Edwards: 9%
5. Kucinich: 5%
6. Sharpton: 1%
7. Lieberman: 0%

FIK
9 februari 2004, 19:25
8 februari:

Maine:
1. Kerry: 45% (+15)
2. Dean: 26% (+9)
3. Kucinich: 16%
4. Edwards: 8%
5. Clark: 4%
6. Sharpton: 0%

Antoon
9 februari 2004, 22:51

Dat weet je nooit.

TomB
10 februari 2004, 00:03

Dat weet je nooit.
Sinds wanneer hebben we een meerderheid nodig? ;)

Antoon
10 februari 2004, 09:58
Het wordt in ieder geval spannend.

http://i.cnn.net/cnn/2004/ALLPOLITICS/02/09/elec04.poll.prez/story.kerry.bush.ap.jpg

Lees het laatste nieuws hierover : Bush numbers take an uptick (http://www.cnn.com/2004/ALLPOLITICS/02/09/elec04.poll.prez/index.html)

Aangebrande Phönix
10 februari 2004, 15:23
Hillary hoopt stiekem dat Bush herkozen wordt. Anders kan ze het in 2008 wel schudden. En dat is de zo goed als ultieme datum.

Antoon
10 februari 2004, 15:26
Hillary hoopt stiekem dat Bush herkozen wordt. Anders kan ze het in 2008 wel schudden. En dat is de zo goed als ultieme datum.

Zo had ik er nog niet over gedacht. Hillary misschien ook niet.

BTW, waarom is 2008 de ultieme datum?

Aangebrande Phönix
10 februari 2004, 15:29

Je kan niet eeuwig de (uittredende) first lady zijn. 8 jaar gaat. 12 is iets teveel voor de publieke opinie. De groepen waar ze nu het sterkst staat zijn dan trouwens minder belangrijk geworden in kiessterkte.

Antoon
10 februari 2004, 15:39

Je kan niet eeuwig de (uittredende) first lady zijn. 8 jaar gaat. 12 is iets teveel voor de publieke opinie. De groepen waar ze nu het sterkst staat zijn dan trouwens minder belangrijk geworden in kiessterkte.

Dat zijn ze sinds 9 september 2001 zowiezo. Vandaar dat ze niet meedoet, ze gelooft er op dit moment niet echt in voor de democraten. En gelijk heeft ze.

FIK
11 februari 2004, 13:05
10 februari:

Tennessee:
1. Kerry: 41% ( +31 )
2. Edwards: 26% ( +20 )
3. Clark: 23% ( +18 )
4. Dean: 4%
5. Sharpton: 2%

Virginia:
1. Kerry: 52% ( +53 )
2. Edwards: 27% ( +29 )
3. Clark: 9%
4. Dean: 7%
5. Sharpton: 3%

boer_bavo
11 februari 2004, 13:08
Laatste nieuws: Clark trekt zich terug.
linkje (http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=694&e=2&u=/ap/20040211/ap_on_el_pr/clark)

FIK
11 februari 2004, 13:20
Laatste nieuws: Clark trekt zich terug.
linkje (http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=694&e=2&u=/ap/20040211/ap_on_el_pr/clark)

dat was te verwachten na zijn slechte prestatie in de zuidelijke staten :?

als Dean volgende dinsdag slecht presteert in Wisconsin, zal hij zich ook hoogstwaarschijnlijk terugtrekken

en na 2 maart blijft Kerry nog alleen over, wedden...?

boer_bavo
11 februari 2004, 13:22
Als serieuze kandidaat misschien wel. Maar ik denk dat er altijd meerdere zullen blijven. Iemand als Al Sharpton bvb. Ik zie niet in waarom die zou opgeven. Die heeft nooit de intentie gehad te winnen.

FIK
11 februari 2004, 13:36
Als serieuze kandidaat misschien wel. Maar ik denk dat er altijd meerdere zullen blijven. Iemand als Al Sharpton bvb. Ik zie niet in waarom die zou opgeven. Die heeft nooit de intentie gehad te winnen.

inderdaad, hetzelfde geldt voor Kucinich

hun doel is eigenlijk om een aantal kiezers bij de Democraten te houden, zodat ze zeker zouden gaan stemmen in november voor de Democraten

voor Sharpton: de African-Americans
en voor Kucinich: de progressief-linkervleugel van de partij

Antoon
11 februari 2004, 16:39
Dat Edwards, Dean (en uiteraard ook Sharpton en Kucinich) uitgeteld zijn is nagenoeg zeker.

Ik ben vooral benieuwd om te weten welke running-mate Kerry gaat kiezen.

Dat is op dit moment de vraag.

S.
11 februari 2004, 16:49
Dat Edwards, Dean (en uiteraard ook Sharpton en Kucinich) uitgeteld zijn is nagenoeg zeker.

Spijtig eigenlijk. De media-aandacht is nu veel minder.

Antoon
11 februari 2004, 16:54

Wel, voor de democraten zou het niet slecht zijn mocht de campagne voor een eigen kandidaat voorbij zijn, want dan kunnen ze het echte werk beginnen : de campagne om Bush te verslaan. En dat zal geen makkie zijn. Bush is nog niet eens begonnen met zijn verkiezingsstrijd, en na een gewone interview van 20 minueten om zijn Iraakse politiek te verdedigen sprong zijn populariteit met 3% omhoog.

Aangebrande Phönix
11 februari 2004, 18:44

Wel, voor de democraten zou het niet slecht zijn mocht de campagne voor een eigen kandidaat voorbij zijn, want dan kunnen ze het echte werk beginnen : de campagne om Bush te verslaan. En dat zal geen makkie zijn. Bush is nog niet eens begonnen met zijn verkiezingsstrijd, en na een gewone interview van 20 minueten om zijn Iraakse politiek te verdedigen sprong zijn populariteit met 3% omhoog.

Zijn de presidentiële tv-interviews in de US dan gemiddeld 20 minuten lang?

TomB
11 februari 2004, 19:41

Zijn de presidentiële tv-interviews in de US dan gemiddeld 20 minuten lang?

http://www.c-span.org/homepage.asp?Cat=Current_Event&Code=Bush_Admin&ShowVidNum=6&Rot_Cat_CD=BA&Rot_HT=&Rot_WD=&ShowVidDays=15&ShowVidDesc=

Kijk zelf, we distort, you comply errr... we report, you decide.

FIK
13 februari 2004, 10:41
De 'superdelegates' die eerder Wesley Clark hebben gesteund, zijn nu allemaal overgegaan naar John Kerry. Zie tussenstand op Pagina 1 (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9309&start=0)

Wesley Clark zou binnenkort ook zijn officiële steun toezeggen aan John Kerry.
bron: http://www.cnn.com/2004/ALLPOLITICS/02/12/elec04.prez.main/index.html

Antoon
13 februari 2004, 10:44
Gaan we naar een ticket Kerry/Clark? Ik had het eerst niet gedacht, maar 't is uiteraard niet uitgesloten.

FIK
13 februari 2004, 11:12
Gaan we naar een ticket Kerry/Clark? Ik had het eerst niet gedacht, maar 't is uiteraard niet uitgesloten.

Kerry sterk op binnenlandse aangelegenheden, Clark als buitenlands en militair expert
de één uit het noorden, de ander uit het zuiden
Het kan...

laatste nieuwe poll:

- ABC News/Washington Post
- Feb. 10-11, 2004
- Registered voters nationwide (from a total sample of 1,003 adults).

"If the 2004 presidential election were being held today, would you vote for George W. Bush, the Republican, or for John Kerry, the Democrat?"

George W. Bush: 43%
John Kerry: 52%

bron: http://www.pollingreport.com/wh04gen.htm

het is m**r een opiniepeiling, uiteraard
dit geeft enkel een trend aan, maar echt positief is het toch niet voor Bush

Aangebrande Phönix
13 februari 2004, 14:57
1003 stemmen op een totaal van.. 70 miljoen ofzo, nee?

Waarlijk representatief.

boer_bavo
13 februari 2004, 15:37

Waarlijk representatief.
Representatief genoeg om duidelijke trends te herkennen.

FIK
13 februari 2004, 18:54

Waarlijk representatief.

de verkiezingen worden dan nog niet eens noodzakelijk gewonnen door iemand die de meeste stemmen haalt...

het spel wordt op het niveau van de staten en het kiescollege gespeeld
en volgens www.presidentelect.org (-toch relatief betrouwbaar-) zou Bush op dit moment winnen in het kiescollege 286-252 tegen Kerry

http://www.presidentelect.org/images/e2004_5_ecmap.GIF

persoonlijk denk ik ook dat deze voorspelling dicht bij de echte uitslag zal liggen
MAAR: Bush moet maar één staat verliezen in dit scenario (Ohio - 20 kiesmannen) en Kerry wint 272-266!

tzal weer een lange, spannende nacht worden op 2 november, volgens mij... :wink:

FIK
14 februari 2004, 15:11
een andere kanshebber voor vice-president van Kerry is Evan Bayh, US-senator voor Indiana (http://bayh.senate.gov/index1.html)

het is strategisch belangrijk dat Kerry goed scoort in een aantal staten rond de grote meren (Michigan, Wisconsin, Illinois, Pennsylvania, Ohio en ook Indiana) om het presidentschap te winnen
Evan Bayh kan daarbij eventueel helpen

Kerry kan er dan voor kiezen het zuiden van het land volledig links te laten liggen en hopen dat hij wint met de steun van de noordelijke staten en de westkust
in theorie is dit mogelijk, maar het is wel een bedenkelijke strategie uiteraard... :?

FIK
15 februari 2004, 20:30
14 februari:

Nevada:
1. Kerry: 63% ( +18 )
2. Dean: 17% ( +2 )
3. Edwards: 10%
4. Kucinich: 7%
5. Sharpton: 1%

D.C.:
1. Kerry: 47% ( +9 )
2. Sharpton: 20% ( +4 )
3. Dean: 18% ( +3 )
4. Edwards: 10%
5. Kucinich: 3%

FIK
15 februari 2004, 21:04
Samen met de presidentsverkiezingen op 2 november wordt ook traditioneel:
- een nieuw Huis van Afgevaardigden gekozen (alle 435 - om de 2 jaar)
- en worden 34 senaatszetel herkozen (voor een termijn van 6 jaar)

De huidige verdeling:
Huis van Afgevaardigden (verkiezingen 2002):
- 230 Republikeinen
- 204 Democraten
- 1 onafhankelijke

Senaat:*
- 51 Republikeinen
- 48 Democraten
- 1 onafhankelijke

* In 2004 staan in de Senaat 15 Republikeinse en 19 Democratische zetels open voor herverkiezing.

FIK
18 februari 2004, 13:48
17 februari:

Wisconsin:
1. Kerry: 40% ( +30 )
2. Edwards: 34% ( +24 )
3. Dean: 18% ( +13 )
4. Kucinich: 3%

Antoon
18 februari 2004, 21:17
Dean haakt dan toch af.

FIK
19 februari 2004, 17:01
Dean haakt dan toch af.

spijtig...
maar de beweging die Dean in gang heeft gezet zal volgens mij op langere termijn wel eens voordelig kunnen zijn voor de Democratische partij

Antoon
19 februari 2004, 17:04
Dean haakt dan toch af.

spijtig...
maar de beweging die Dean in gang heeft gezet zal volgens mij op langere termijn wel eens voordelig kunnen zijn voor de Democratische partij

Zou kunnen.

De weg is nog lang tot eind november. Ik denk dat het Churchull was die ooit zei dat een week een lange tijd is in de politiek. Dat hebben we hier in België vorige week ook al kunnen vaststellen.

FIK
19 februari 2004, 17:09
laatste nieuwe polls:

1.
- CNN/USA Today/Gallup Poll
- Feb. 16-17
- 568 likely voters nationwide
- MoE ± 4

"If the 2004 presidential election were being held today, would you vote for George W. Bush, the Republican, or for John Kerry, the Democrat?"
John Kerry: 55%

2.
- University of Connecticut Poll
- Feb. 12-16
- 1,121 registered voters nationwide
- MoE ± 2.9

George W. Bush: 45%
John Kerry: 46%

3.
- CBS News Poll
- Feb. 12-15
- 1,046 registered voters nationwide

John Kerry: 48%

bron: http://www.pollingreport.com/wh04gen.htm

het zijn m**r opiniepeilingen, uiteraard
dit geeft enkel een trend aan, maar echt positief is het toch niet voor Bush...

Antoon
19 februari 2004, 17:32

Ik kan je nog meer vertellen. Zelfs tegen Edwards zijn de polls niet denderend voor Bush.

Maar je vergeet dat de democratische kandidaten nu reeds weken lang campagne voeren. Ze zijn dus constant 'in the picture'. Bovendien hebben ze al een aardig potje geld uitgegeven.

Bush is nog niet eens begonnen, en hij heeft meer geld dan die twee kandidaten samen.

Gezien de polls min of meer fifty-fifty uitdraaien, of zeg maar een beetje minder voor Bush en een beetje meer voor Kerry, denk ik dat hij in de huidige omstandigheden maar hoeft te beginnen met zijn campagne om al heel snel er bovenop te komen.

Maar ja, zoals ik reeds schreef, de weg is nog lang, en er kan nog vanalles gebeuren. Zowel in het voordeel als in het nadeel van elkeen van de kandidaten.

Celebfin
19 februari 2004, 18:06
Dean heeft veel nieuwe, jonge en progressieve democraten aangetrokken en zijn presidentscampagne was dus zeker niet nutteloos.
Achteraf gezien, ondanks hij mijn persoonlijke favoriet was, is het best dat Kerry gaat winnen, hij is duidelijk de beste kandidaat om Bush te verslaan in november.

Antoon
19 februari 2004, 18:11
Dean heeft veel nieuwe, jonge en progressieve democraten aangetrokken en zijn presidentscampagne was dus zeker niet nutteloos.
Achteraf gezien, ondanks hij mijn persoonlijke favoriet was, is het best dat Kerry gaat winnen, hij is duidelijk de beste kandidaat om Bush te verslaan in november.

Dat weet ik nog zo niet. Volgens mij maakt Edwards meer kans tegen Bush. Die Kerry is oud en heeft geen charisma. Edwards is jong en kan heel goed het publiek besopelen, een beetje zoals Clinton.

Afijn, ik hoop hoedanook dat het toch Bush wordt. Maar dat weet je ondertussen al. :wink:

FIK
19 februari 2004, 18:43

Ik kan je nog meer vertellen. Zelfs tegen Edwards zijn de polls niet denderend voor Bush.

Maar je vergeet dat de democratische kandidaten nu reeds weken lang campagne voeren. Ze zijn dus constant 'in the picture'. Bovendien hebben ze al een aardig potje geld uitgegeven.

Bush is nog niet eens begonnen, en hij heeft meer geld dan die twee kandidaten samen.

Gezien de polls min of meer fifty-fifty uitdraaien, of zeg maar een beetje minder voor Bush en een beetje meer voor Kerry, denk ik dat hij in de huidige omstandigheden maar hoeft te beginnen met zijn campagne om al heel snel er bovenop te komen.

Maar ja, zoals ik reeds schreef, de weg is nog lang, en er kan nog vanalles gebeuren. Zowel in het voordeel als in het nadeel van elkeen van de kandidaten.

inderdaad, dat klopt: de echt campagne om het Witte Huis moet nog beginnen (vooral Bush heeft nog niet echt veel campagne gevoerd)
maar het zal zeker spannend zijn, denk ik (misschien zelfs nog spannender als in 2000)

FIK
25 februari 2004, 13:27
24 februari:

Idaho:
1. Kerry: 54% (+12)
2. Edwards: 22% (+6)
3. Dean: 11%
4. Kucinich: 6%
5. Sharpton: 0%

Hawaii:
1. Kerry: 50% (+14)
2. Kucinich: 26% (+6)
3. Edwards: 14%
4. Dean: 8%
5. Sharpton: 0%

Utah:
1. Kerry: 55% (+14)
2. Edwards: 30% (+9)
3. Kucinich: 8%

FIK
26 februari 2004, 12:25
Volgende dinsdag, 2 maart, staat 'Super Tuesday' op het programma. Dan zijn er voorverkiezingen in 10 staten tegelijkertijd:
- Californië
- Connecticut
- Georgia
- Maryland
- Massachusetts
- New York
- Ohio
- Rhode Island
- Vermont
- Minnesota

Het is goed mogelijk dat John Kerry na volgende dinsdag dicht bij mathematische zekerheid is van de nominatie, want er staan dan op één dag meer dan 1150 afgevaardigden op het spel, terwijl Kerry er nu al meer dan 700 heeft, zie Pagina 1 (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9309&postdays=0&postorder=asc&start=0).

fcal
28 februari 2004, 00:50
Onder deze verwijzing kan men deelnemen aan een politieke quiz.

http://www.tinyvital.com/images/blogmisc/VAKQuiz.gif

Tip: Flipflop Kerry is zijn bijnaam.

TomB
28 februari 2004, 02:49

Kerry is al drie maand aan het campaignen, Bush moet nog beginnen.

boer_bavo
28 februari 2004, 11:19

Kerry is al drie maand aan het campaignen, Bush moet nog beginnen.
En Bin Laden moet nog gevonden worden ;-)

parcifal
28 februari 2004, 11:58
En Bin Laden moet nog gevonden worden

Durft iemand wedden dat hij toch nog gevonden
wordt voor November?
Tomb, voor een bak duvel ? :wink:

boer_bavo
28 februari 2004, 12:04

wordt voor November?
Met of zonder verzendingskosten?

parcifal
28 februari 2004, 13:20
Ik zal er een foto van posten (lege bak weliswaar).

Vlaamse Leeuw
28 februari 2004, 13:46
Ik zal er een foto van posten (lege bak weliswaar).

Dat is goed. U poste een lege bak en stuurt mij een volle bak bier op. :wink:

parcifal
28 februari 2004, 13:50
Dat is goed. U poste een lege bak en stuurt mij een volle bak bier op.

Te laat, de flesjes worden hier geledigd aan een tempo waarop zelfs Pieter Van In (uit Aspe) jaloers zou zijn. hips, schol, hips.... 8)

Antoon
29 februari 2004, 14:50

wordt voor November?

Dus een eventuele arrestatie van Bin Laden is strategisch gepland voor verkiezingsdoeleinden? :lol: :lol: :lol:

Jullie weten echt niet vanophouden, hé?

Maar waarom werd Saddam Hussein zo vroeg gepakt? Hebben de troepen zich van november vergist en 2003 in plaats van 2004 in hun boekske geschreven? :lol: :lol:

boer_bavo
29 februari 2004, 17:21
wordt voor November?

Dus een eventuele arrestatie van Bin Laden is strategisch gepland voor verkiezingsdoeleinden? :lol: :lol: :lol:

Jullie weten echt niet vanophouden, hé?
Als ze willen kunnen ze het. Ik weet alleszins waarom ik deze zomer geen 3 maand naar Pakistan ga zoals ik eerst gepland had.

Antoon
3 maart 2004, 12:33
Wie wordt John Kerry's running mate?

De grootste groep democraten gaat ervan uit dat het John Edwards of Howard Dean wordt. Sommige spreken van Dick Gephardt, Dianne Feinstein en zelfs Hillary Clinton.

Ik ben benieuwd.

Bij Bush is al officieel bevestigd dat Dick Cheney opnieuw als running mate aantreedt.

The Paulus Experience
3 maart 2004, 12:46
En wie draagt Antoon's voorkeur? :)

Antoon
3 maart 2004, 12:51
En wie draagt Antoon's voorkeur? :)

Mijn voorkeur voor een running mate voor Kerry? Geen voorkeur.

Maar als hij de meeste kansen wilt maken dan heeft hij een Edwards nodig, of een Hillary Clinton. Beide hebben wel gezegd geen interesse te hebben. Clinton wacht liever nog vier jaar, en Edwards ging alleen voor de eerste prijs, niet voor Vice-President.

Maar ja, 't zijn politici, hé?

FIK
3 maart 2004, 17:20
Super Tuesday: 2 maart

Californië:
1. Kerry: 64% (+288)
2. Edwards: 20% (+82)
3. Kucinich: 4%

Connecticut:
1. Kerry: 58% (+35)
2. Edwards: 24% (+14)
3. Lieberman: 5%
5. Kucinich: 3%
6. Sharpton: 3%

Georgia:
1. Kerry: 47% (+38)
2. Edwards: 41% (+34)
3. Sharpton: 6%
4. Dean: 2%
5. Kucinich: 1%

Maryland:
1. Kerry: 60% (+41)
2. Edwards: 26% (+22)
3. Sharpton: 4%
5. Kucinich: 2%

Massachusetts:
1. Kerry: 72% (+80)
2. Edwards: 18% (+13)
4. Dean: 3%

Minnesota:
1. Kerry: 51% (+26)
2. Edwards: 27% (+14)
3. Kucinich: 17% (+5)

New York:
1. Kerry: 61% (+174)
2. Edwards: 20% (+54)
3. Sharpton: 8% (+8)
4. Kucinich: 5%
5. Dean: 3%

Ohio:
1. Kerry: 52% (+81)
2. Edwards: 34% (+55)
3. Kucinich: 9% (+4)

Rhode Island:
1. Kerry: 71% (+17)
2. Edwards: 19% (+4)
3. Dean: 4%
4. Kucinich: 3%

Vermont:
1. Dean: 58% (+9)
2. Kerry: 34% (+6)

FIK
3 maart 2004, 18:04
Enkele vaststellingen na Super Tuesday:

- Kerry wint negen van de tien staten
- de Democratische kiezers scharen zich massaal achter Kerry
- Kerry heeft de nominatie met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid binnen (zie UPDATE op Pagina 1 (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9309&postdays=0&postorder=asc&start=0))
- Edwards gaat er hoogstwaarschijnlijk mee stoppen
- hetzelfde geldt voor Sharpton
en...
- Dean wint Vermont, misschien een aanwijzing dat de Dean-kiezers niet gaan overlopen naar Nader in november, en voor Kerry gaan kiezen...

FIK
3 maart 2004, 18:26
Wie wordt John Kerry's running mate?

De grootste groep democraten gaat ervan uit dat het John Edwards of Howard Dean wordt. Sommige spreken van Dick Gephardt, Dianne Feinstein en zelfs Hillary Clinton.

mijn gok: Evan Byah, US-senator voor Indiana

anderen mogelijkheden:
- Bill Richardson, gouverneur New Mexico
- Bill Nelson, US-senator Florida
- John Breaux, US-senator Louisiana
- Mark Warner, gouverneur Virginia
- Phil Bredesen, gouverneur Tennessee
- Bob Wise, gouverneur West Virginia

- Howard Dean: foute keuze, want komt ook uit New England, Dean zelf ziet het ook niet zitten
- Dick Gephardt: heeft het imago van een beetje een 'loser' te zijn, twee keer geprobeerd om de nominatie te winnen (1988 en 2004) en tweemaal verloren
- Hillary Clinton: blijft meer dan waarschijnlijk op haar zitje in de senaat
- John Edwards: zou een schitterende keuze zijn, maar als hij het zelf niet ziet zitten...

De keuze van Kerry zijn running-mate gaat veel betekenen om zijn strategie om te winnen te weten te komen.

Ofwel iemand uit het zuiden: en dan gaat Kerry Bush proberen een aantal zuidelijke staten af te snoepen.

Iemand uit de Midwest: om een aantal staten waar het nipt was in 2000 binnen te halen (vb. Iowa, Ohio, Missouri en Indiana misschien...)

Het best kiest hij voor een gouverneur, want zelf wordt Kerry als iemand van Washington beschouwd en dat pakt niet zo heel erg goed op het platteland.

Maar totdat Kerry zijn keuze bekend maakt is het gokken natuurlijk...

Antoon
7 maart 2004, 21:24
http://users.pandora.be/tom.goovaerts/tomactueel/actueel/0actua64.jpg

Thor
8 maart 2004, 03:53
http://users.pandora.be/bruno.cecat/Demsnewslogan.jpg

nog vragen????
Antoon mischien????????
Ach ja - sorry - conservatieven houden hier niet van....tja old boys club heh...... :lol: :lol: :lol: :lol:

FIK
10 maart 2004, 18:28
8 maart:

American Samoa:
1. Kerry: 83% (+2)
2. Kucinich: 17% (+1)

9 maart:

Florida:
1. Kerry: 77% (+174)
2. Edwards: 10% (+3)
3. Sharpton: 3%

Louisiana:
1. Kerry: 70% (+50)
2. Edwards: 16% (+10)
3. Dean: 5%
4. Kucinich: 2%

Mississippi:
1. Kerry: 78% (+33)
2. Edwards: 7%
3. Sharpton: 5%
5. Kucinich: 1%

Texas:
1. Kerry: 67% (+183)
2. Edwards: 14% (+10)
3. Dean: 5%
4. Sharpton: 4% (+2)

FIK
10 maart 2004, 18:39
John Kerry zit nu héél dicht bij mathematische zekerheid voor de Democratische nominatie. Zie Pagina 1 (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9309&postdays=0&postorder=asc&start=0)

In Florida worden (weeral...) stemmen herteld:
Florida county orders recount in primary (http://www.cnn.com/2004/ALLPOLITICS/03/10/recount/index.html)

En aan Republikeinse zijde is Bush nu ook officieel zeker van de nominatie van de partij (hoewel dat nooit echt een probleem was).

Antoon
10 maart 2004, 18:59
John Kerry zit nu héél dicht bij mathematische zekerheid voor de Democratische nominatie. Zie Pagina 1 (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9309&postdays=0&postorder=asc&start=0)

Dat is inderdaad heel erg waarschijnlijk.

In Florida worden (weeral...) stemmen herteld:
Florida county orders recount in primary (http://www.cnn.com/2004/ALLPOLITICS/03/10/recount/index.html)

Dit is een schande! Dat ze nog steeds hun les niet hebben geleerd. :x
Jeb Bush (broer van) verdient hier wel een tik op de vingers.

En aan Republikeinse zijde is Bush nu ook officieel zeker van de nominatie van de partij (hoewel dat nooit echt een probleem was).

Waar ik blij mee ben. :wink:

FIK
13 maart 2004, 16:01
Volgens berekeningen van CNN heeft John Kerry nu ook mathematische zekerheid over de nominatie van zijn partij.

Kerry zou nu exact 2162 afgevaardigden hebben achter zijn naam op de Democratische conventie. Dat is exact genoeg voor een absolute meerderheid.

Zie Pagina 1 (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9309&postdays=0&postorder=asc&start=0)

bron: Survey: Kerry has delegates for nomination (http://www.cnn.com/2004/ALLPOLITICS/03/11/nomination/index.html)

FIK
14 maart 2004, 15:46
13 maart:

Kansas:
1. Kerry: 72% (+32)
2. Kucinich: 10%
3. Edwards: 9%
4. Dean: 7% (+1)
5. Clark: 1%

FIK
16 maart 2004, 17:44
Al Sharpton heeft aangekondigd dat hij zijn steun toezegt aan John Kerry voor de nominatie van de partij.

Maar hij zal wel in running blijven om afgevaardigden te krijgen voor de conventie. Zo wil hij een signaal geven aan de partijleiding van de Democraten om de African-Americans niet in de kou te laten staan.

En zo wil hij er ook voor zorgen dat John Kerry in zijn verkiezingsprogramma genoeg garanties opneemt voor het respecteren van de rechten van zwarte Amerikanen.

bron: Backing Kerry, Sharpton will still seek delegates (http://www.cnn.com/2004/ALLPOLITICS/03/16/sharpton.concession/index.html)

FIK
17 maart 2004, 18:56
16 maart:

Illinois:
1. Kerry: 72% (+154)
2. Edwards: 11% (+2)
3. Moseley Braun: 4%
6. Kucinich: 2%
7. Lieberman: 2%
8. Clark: 2%

FIK
22 maart 2004, 19:26
20 maart:

Alaska:
1. Kerry: 48% (+8)
2. Kucinich: 26% (+5)
3. Dean: 11%
4. Edwards: 3%

Wyoming:
1. Kerry: 77% (+13)
2. Kucinich: 6%
3. Edwards: 4%

volgende voorverkiezing:
13 april - Colorado

Antoon
24 maart 2004, 15:55
Ik zie en hoor Kerry nog maar weinig in de media. Voor wanneer de officiële start van de race? FIK, weet jij hier meer over?

http://yourfreedvds.com/creatives/popunders/img/bushkerry.jpg

FIK
24 maart 2004, 18:51
Ik zie en hoor Kerry nog maar weinig in de media. Voor wanneer de officiële start van de race? FIK, weet jij hier meer over?

John Kerry was de voorbije week op vakantie in Idaho... :wink:

De voorverkiezingen die nu nog moeten komen, gaan sowieso niet veel media-aandacht (en al zeker niet van Europese media) krijgen, want Kerry is toch al zeker van de nominatie.

In de VS krijgt Kerry wel wat media-aandacht, maar de presidentsverkiezingen zijn nog ver weg eigenlijk... alles is een beetje kalmer nu (stilte voor de storm...?).

Als kandidaat moet je nu nog niet proberen te scoren, want het zou toch maar weggegooid geld zijn met de verkiezingen pas in november. De kiezers vergeten dat toch tegen dan.

Eind juli hebben de Democraten hun Nationale Conventie en van dan af kan je stellen dat de verkiezingsstrijd echt begint. Kerry gaat dan ook zijn running-mate kiezen, wat uitgebreid in de media zal komen.

Eind augustus hebben de Republikeinen dan hun Nationale Conventie (in New York City) en daarna gaat alles op volle snelheid naar 2 november. September en oktober zullen de 'hete' maanden worden in politiek opzicht.

De Democraten hebben de voorverkiezingen dit jaar heel vroeg gepland, omdat ze zo snel mogelijk een kandidaat wilden hebben die het tegen Bush kon opnemen.

Het nadeel is wel dat, nu eenmaal Kerry de nominatie vastheeft, het allemaal terug rustig wordt in de media en Bush terug stijgt in de polls.

Misschien was het toch niet zo slim geweest dat de Democraten de voorverkiezingen zo vroeg lieten vallen, want als ze wat later op het jaar kwamen, dan konden ze nu nog profiteren van de volle media-aandacht.

Nu is het terug Bush die alle aandacht krijgt als president. En dat kan je ook zien aan zijn populariteitscijfers die opnieuw stijgen.

FIK
30 april 2004, 11:48
nog enkele recente resultaten:

13 april:
Colorado:
1. Kerry: 64% (+39)
2. Kucinich: 13% (+4)
3. Dean: 3%
4. Edwards: 1%

17 april:
North Carolina:
1. Edwards: 51% (+56)
2. Kerry: 27% (+30)
3. Kucinich: 12% (+4)
4. Dean: 6%

27 april:
Pennsylvania:
1. Kerry: 74% (+142)
2. Dean: 10%
4. Kucinich: 4%

volgende voorverkiezing:
4 mei - Indiana

FIK
13 mei 2004, 10:40

4 mei:
Indiana:
1. Kerry: 73% (+62)
2. Edwards: 11%
3. Dean: 7%
4. Clark: 5%

11 mei:
Nebraska:
1. Kerry: 73% (+24)
2. Edwards: 14%
3. Dean: 7%
4. Kucinich: 2%

West Virginia:
1. Kerry: 69% (+28)
2. Edwards: 13%
5. Clark: 4%
6. Kucinich: 2%

resterende voorverkiezingen:
- 18 mei: Arkansas, Kentucky en Oregon
- 1 juni: Alabama en South Dakota
- 6 juni: Puerto Rico
- 8 juni: Montana en New Jersey

26 tot 29 juli: Democratische Conventie in Boston
John Kerry zal normaal gezien op de Conventie zijn running-mate bekend maken en dan kan de kiesstrijd echt beginnen.

Erich_Honecker_SED
14 mei 2004, 20:30
Geachte,

Kerry is een slappe lul.

Bush gaat winnen, HOERA !

Kan hij Belgie financieel wurgen.

FIK
22 mei 2004, 01:52

18 mei:
Arkansas:
1. Kerry: 81% (+29)
2. Kucinich: 5%

Kentucky:
1. Kerry: 60% (+44)
2. Edwards: 14%
5. Clark: 3%
6. Sharpton: 2%
7. Kucinich: 2%

Oregon:
1. Kerry: 81% (+38)
2. Kucinich: 17% (+4)

- 1 juni: Alabama en South Dakota
- 26 tot 29 juli: Democratische Conventie in Boston

X-Shape
23 mei 2004, 21:01
Om maar eens te tonen hoe strategisch het spel gespeeld wordt. Het zit allemaal in de details. Over vier jaar zouden de conventies wel eens kunnen samenvallen.

Kerry considers postponing acceptance of nomination
Move tied to money considerations

WASHINGTON (CNN) -- Sen. John Kerry may postpone accepting his party's presidential nomination at the July Democratic convention -- a tactic aimed at reserving his campaign war chest for the fight against President Bush.

Under federal campaign rules, once a candidate accepts the party nomination, the campaign is limited to spending around $75 million.

The Republican convention is five weeks later than the Democratic convention, meaning Kerry's $75 million would start being drained more than a month earlier than Bush's.

By postponing the acceptance of the nomination, Kerry could continue to spend the private money he's raised during the primary season, and those funds would not be counted against the $75 million limit.

"As a party we are committed to ensuring that we are not fighting with one hand tied behind our backs," said Democratic National Committee spokesman Jano Cabrera.

The Bush-Cheney campaign took delight in the issue.

"Only John Kerry could be for a nominating convention, but be against the nomination," Ken Mehlman, the Bush-Cheney campaign manager, said in a written statement. "This is just the latest example of John Kerry's belief that the rules are for other people, not for him."

But one Kerry campaign source said the Bush-Cheney campaign made its own calculations to get the maximum benefit from the convention.

"Karl Rove and his political army strategically selected the latest convention in American political history in order to stack the deck against Democrats, who would be forced to survive on public money for five additional weeks while the GOP continued to spend their special-interest war chest," the source said, referring to a top Bush adviser.

"You bet Democrats will consider many options to help level the playing field."

Not accepting the nomination at the convention would be a rarity in American political history.

Democratic party sources stressed that delaying the acceptance of the nomination is just one thing that the Kerry campaign is considering. But they made clear the party is committed to finding a way to maximize the amount of money Kerry and the Democratic Party have available to go against Bush.

Kerry spokeswoman Stephanie Cutter said other options being examined include looking at how state and local parties -- as well as the Democratic National Committee -- might help the Kerry campaign.

"We will find a way to level the playing field," Cutter said.

The Democratic convention is scheduled for July 26 to July 29; the Republican convention is from August 30 to September 2.

FIK
24 mei 2004, 00:40
Om maar eens te tonen hoe strategisch het spel gespeeld wordt. Het zit allemaal in de details. Over vier jaar zouden de conventies wel eens kunnen samenvallen.

Ik heb nooit begrepen waarom de Democraten alles zo vroeg wilden organiseren dit jaar:
- de voorverkiezingen al vanaf januari
- nu ook hun Conventie 5 weken voor die van de Republikeinen... :?

Het is traditie dat de partij die de uittredende president levert als laatste hun Conventie organiseert. Maar meestal zit er maar twee weken tussen beide Conventies en vallen ze allebei in de maand augustus.
vb. 1996:
- Republikeinen van 12 tot 15 augustus in San Diego
- Democraten van 26 tot 29 augustus in Chicago

Waarom de Democratische Conventie nu in juli al begint is mij een raadsel. Politiek-strategisch lijkt mij dat toch geen goede zet. :(

S.
24 mei 2004, 08:12

Ik heb nooit begrepen waarom de Democraten alles zo vroeg wilden organiseren dit jaar:
- de voorverkiezingen al vanaf januari
- nu ook hun Conventie 5 weken voor die van de Republikeinen... :?

Het is traditie dat de partij die de uittredende president levert als laatste hun Conventie organiseert. Maar meestal zit er maar twee weken tussen beide Conventies en vallen ze allebei in de maand augustus.
vb. 1996:
- Republikeinen van 12 tot 15 augustus in San Diego
- Democraten van 26 tot 29 augustus in Chicago

Waarom de Democratische Conventie nu in juli al begint is mij een raadsel. Politiek-strategisch lijkt mij dat toch geen goede zet. :(

Was dat niet omdat men anders vreesde als een gescheurde partij de verkiezingen in te moeten gaan. Door de conventie vroeger te organiseren kon het beeld van de eeheid nog hersteld worden. Je mag ook niet vergeten dat het zeer lang onduidelijk was wie zou winnen.

FIK
24 mei 2004, 14:16
Was dat niet omdat men anders vreesde als een gescheurde partij de verkiezingen in te moeten gaan. Door de conventie vroeger te organiseren kon het beeld van de eeheid nog hersteld worden. Je mag ook niet vergeten dat het zeer lang onduidelijk was wie zou winnen.

ja, inderdaad
maar dat keert zich nu wel tegen hen: alles zo vroeg organiseren

John Kerry gaat een kleine sprong krijgen in de peilingen begin augustus (vlak na de Democratische Conventie)
maar dat zal allang weer ongedaan gemaakt zijn vooraleer de Republikeinse Conventie begint, en dan zal Bush een stuk stijgen in de peilingen... :?

S.
27 mei 2004, 07:21
Kerry gaat het aanvaarden van de nominatie toch niet uitstellen. Nog 2 maanden en we kunnen een topic opendoen over de echte verkiezingen.

SEATTLE, Washington (CNN) -- Sen. John Kerry announced Wednesday that he would accept the Democratic presidential nomination at his party's convention in July -- closing the door on a possible postponement.

"Boston is the place where America's freedom began, and it's where I want the journey to the Democratic nomination to be completed," Kerry said in a written statement released by his campaign.

"On Thursday, July 29, with great pride, I will accept my party's nomination for president in the city of Boston.

"From there, we will begin our journey to a new America," he said.

Kerry had considered postponing his official acceptance of the nomination in a bid to preserve his campaign war chest for the fight against President Bush.

But that possible tactic came under fire by some Democrats who said it would create more perception problems than it would be worth. And Republicans had poked fun at Kerry, saying it showed him waffling on his own nomination.

Under federal campaign rules, once a candidate accepts the party nomination, the campaign is limited to spending around $75 million.

The Republican convention is five weeks later than the Democratic convention, meaning Kerry's $75 million would start being drained more than a month earlier than Bush's.

By postponing the acceptance of the nomination, Kerry could have continued to spend the private money he raised during the primary season, and those funds would not have been counted against the $75 million limit.

Kerry referenced the funding advantage that Republicans enjoy by virtue of the convention timetable.

"We believe it is right to start the general election on the same day as our opponents, and we will continue to explore every possible way to level the playing field against the Republicans' five-week advantage," Kerry said.

"We also believe it is right to accept the nomination in Boston, and are looking forward to it with excitement, energy and enthusiasm.".

Kerry was campaigning in Seattle on Wednesday, where he criticized Bush on homeland security.(Full story)

The Democratic convention is scheduled for July 26 to July 29; the Republican convention is from August 30 to September 2.

Kerry's statement was released less than an hour after Boston's Democratic Mayor Thomas Menino appeared on CNN and urged Kerry to get "beyond all the nonsense" and "get on with it."

"My Republican friends are laughing at us because of the indecision we're going through," Menino told CNN's "Inside Politics."

"You can't make a campaign about money. It's not about money. It's about issues. It's about what the future is for the American people, and that's what this should be all about: What's your policy and how you're going to make America better for all our people."

A Kerry adviser traveling with the senator from Massachusetts said Kerry felt that accepting the nomination "was best for the party."

"He felt like pulling the trigger today," the adviser said.

The adviser said the campaign is still looking at options to deal with the GOP having a five-week advantage, including encouraging people to support and give money to national and local Democratic parties.

Boston's mayor said one fund-raising initiative Wednesday morning raised over $900,000.

FIK
3 juni 2004, 01:06
1 juni:

Alabama:
1. Kerry: 75% (+45)
2. Kucinich: 4%

South Dakota:
1. Kerry: 82% (+14)
2. Dean: 6%
3. Kucinich: 2%

FIK
7 juni 2004, 14:48
6 juni:

Puerto Rico:
1. Kerry: 100% (+51)

FIK
9 juni 2004, 17:58
8 juni:

Montana:
1. Kerry: 74% (+15)
2. Kucinich: 11%
4. Clark: 4%

New Jersey:
1. Kerry: 92% (+113)
2. Kucinich: 4%

resterend:

FIK
9 juni 2004, 18:39
De voorverkiezingen zijn nu ook officieel beëindigd. Dat John Kerry de nominatie vasthad was al langer bekend.

Kerry behaalde uiteindelijk 3043 afgevaardigden op 4322 voor de Democratische Conventie. En 392 'superafgevaardigden' moeten hun voorkeur nog bekend maken, dus zijn overwinning kan nog groter worden.

Enkele statistieken over de voorverkiezingen:

* eindstand aantal afgevaardigden: zie Pagina 1 (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9309&postdays=0&postorder=asc&star t=0)

* aantal staten of gebieden gewonnen:
1. Kerry: 50
2. Edwards: 2
3. Clark: 1
4. Dean: 1

* raming aantal voorkeurstemmen (afgerond):
1. Kerry: 10.000.000
2. Edwards: 3.200.000
3. Dean: 935.000
4. Kucinich: 638.000
5. Clark: 571.000
6. Sharpton: 384.000
anderen: 578.000

Het speculeren over de running-mate van John Kerry kan nu beginnen!
De Democratische Conventie in Boston vindt plaats van 26 tot 29 juli.

S.
12 juni 2004, 11:41
Meer nieuws van het front.

McCain rejects Kerry's veep overture

WASHINGTON (AP) -- Republican Sen. John McCain has personally rejected John Kerry's overtures to join the Democratic presidential ticket and forge a bipartisan alliance against President Bush, The Associated Press has learned.

Kerry has asked McCain as recently as late last month to consider becoming his running mate, but the Arizona senator said he's not interested, said a Democratic official who spoke on condition of anonymity because Kerry has insisted that his deliberations be kept private.

A second official familiar with the conversations confirmed the account, and said the Arizona senator made it clear he won't change his mind.

Both officials said Kerry stopped short of offering McCain the job, sparing himself an outright rejection that would make his eventual running mate look like a second choice.

"Senator McCain categorically states that he has not been offered the vice presidency by any one," said McCain's chief of staff, Mark Salter, who would not confirm the officials' account.

Kerry spokeswoman Stephanie Cutter declined to comment.

The development may lay to rest speculation that Kerry and McCain would reach across Washington's deep partisan divide and forge an unprecedented political partnership.

The notion has been rife with obstacles from the start -- McCain is a strong-willed conservative and Kerry a liberal from Massachusetts who would be loath to surrender presidential responsibilities that McCain might demand.

But the fellow senators and Vietnam veterans are friends, their bond sealed as they worked together to help President Bill Clinton normalize relations with Vietnam. Clinton, who avoided service in the war, needed the political cover from Kerry, a decorated Navy veteran, and McCain, a former prisoner of war.

McCain's cool relationship with Bush fostered Democrats' hopes, but the senator has repeatedly declared his allegiance to the Republican party. McCain lost a bitter campaign against Bush for the 2000 Republican nomination, leaving wounds that may never heal.

McCain has said publicly he had no intention of serving as vice president, but he left the door open just enough to create a constant buzz. His advisers say McCain has ruled out serving under Kerry, despite his respect for the Democrat.

http://i.a.cnn.net/cnn/2004/ALLPOLITICS/06/11/kerry.mccain.ap/story.mccain.kerry.ap.jpg