PDA

View Full Version : Een nieuw leesteken voor ironie?


Jazeker
16 maart 2007, 13:38
Heeft ironie een leesteken nodig?

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/ironie.jpg



DE Nederlandse Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), de bezieler van onder meer de Gouden Griffel en De Maand van het Spannende Boek, heeft een nieuw leesteken in het leven geroepen. Het ironieteken is een bibberig uitroepteken en moet ironische passages in teksten verduidelijken. Het teken werd gelanceerd bij het begin van de Nederlandse Boekenweek, die dit jaar ,,Lof der zotheid'' als thema heeft.

,,Het is geen vrijblijvende mediastunt, maar een heel serieus initiatief'', benadrukt Paul Mosterd, de directeur van de CPNB. ,,We spelen in op de vraag van schrijvers en journalisten, die al langer naar een dergelijk teken hengelen. Het initiatief krijgt bovendien de steun van Ronald Plasterk, de Nederlandse minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Het valt nog te bezien of de media het teken oppikken, maar dat hangt niet van ons af.''

Zal het ironieteken binnenkort ook werkelijk tot het geschreven erfgoed behoren?



Harold Polis, uitgeefredacteur bij Meulenhoff/Manteau:

Zoiets kan uiteraard alleen bedacht worden door een Nederlander (lacht). Persoonlijk ben ik er geen voorstander van, het doet afbreuk aan de kracht van ironische passages. In gedichten met dubbele bodems kan zo'n teken onmogelijk een meerwaarde vormen. Een leuke stunt naar aanleiding van de boekenweek is het natuurlijk wel.''

Uit begrip en medeleven voor mensen die ironie niet weten te vatten, kan het teken in boeken getolereerd worden. Ik zie het als een pedagogische daad van naastenliefde. Misschien kunnen Vlaamse politici er gebruik van maken.



Ludo Permentier, medewerker bij Van Dale en 'taalbewaker':

Er bestaat geen officiële regeling voor het gebruik van leestekens, enkel voor woordtekens zoals het trema. Het ironieteken zal dus nooit 'officieel' als leesteken erkend kunnen worden of in het Groene Boekje terecht kunnen komen. Het staat iedereen vrij om het ironieteken al dan niet te gebruiken. Ikzelf zal dat alvast n�*et doen.



Jenny Van Hoey, inspectie moderne talen secundair onderwijs:

Ik vermoed dat het ironieteken ook in het onderwijs en andere officiële instanties een plaats zou kunnen krijgen. Het heeft uiteraard zijn tijd nodig voor een nieuw teken echt in voege geraakt. Er zijn al veel problemen met leestekens in het onderwijs, maar alles wat kan bijdragen tot een betere leesbaarheid van teksten, is welkom.



Koen Peeters, schrijver:

Ironie is de kunst om te zeggen wat je niet gezegd hebt. Een heerlijke kunst, maar misverstanden zijn gegarandeerd. Als een journalist letterlijk opschrijft wat je ironisch zegt, heb je daags nadien ruzie thuis en op je werk. Maar een ironieteken lost niets op, vrees ik. Niet-ironische mensen geloven nooit dat een ironieteken kan bestaan, ze weten het niet, ze begrijpen het niet. Terwijl de echte ironicus gelooft dat niets echt ernstig is en overal zelf zijn ironieteken bij plaatst.



Ilse Van Bladel, Nederlandse Taalunie:

Aangezien er geen formele regeling voor het gebruik van leestekens bestaat, is het lot van het ironieteken moeilijk te voorspellen. De praktijk zal moeten uitwijzen of het teken een lang leven beschoren is. Wordt het veel gebruikt, dan zal het wellicht zijn weg in allerhande media vinden. Maar ik vermoed dat het ironieteken zelf nogal ironisch bedoeld is en we er verder niet te zwaar aan moeten tillen.



Bart Sturtewagen, hoofdredacteur De Standaard:

Ironie is een zeer gevaarlijk iets, zeker in een krant. Aan de meeste lezers is het niet besteed en een ironieteken zal dan ook niet veel oplossen. Zo'n teken plaatsen is bovendien als een grap uitleggen: de hele charme gaat verloren. Ik denk dan ook dat het teken weinig ingang zal vinden en bovendien overbodig is.



Frank De Graeve van Minoc, uitgever van IT-magazines:

Als blijkt dat het teken veel gebruikt wordt, kan het zelfs op een computerklavier terechtkomen. Het ironieteken zou dan met een bepaalde toetsencombinatie overeenstemmen, een kleine moeite voor softwarefabrikanten. Onlangs werd ook het euroteken aan het computerklavier toegevoegd, wat heel vlot verlopen is. Technisch is het dus geen probleem, maar de relevantie van het teken lijkt mij beperkt. Al veel langer worden smileys gebruikt om ironie aan te duiden, hun betekenis is inmiddels wereldwijd bekend. Het is opportuner die verder te gebruiken en geen nieuwe tekens in het leven te roepen.

Wat denken jullie hierover? :?

Ik vind mezelf best terug in de volgende reacties:

Zo'n teken plaatsen is bovendien als een grap uitleggen: de hele charme gaat verloren.

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van, het doet afbreuk aan de kracht van ironische passages.


Et tu?

Bovenbuur
16 maart 2007, 13:45
Als het echt te onduidelijk is kan het een /ironie krijgen, leve het internettijdperk...

Otto
16 maart 2007, 13:49
Twee achter elkaar is al gepantenteerd door de NSDAP.

skaldis
16 maart 2007, 13:49
amai, dat moet na elke zin dan, alles is ironie

Bovenbuur
16 maart 2007, 14:11
Is het niet ironisch, zo'n teken voor ironie? In dat geval, moet je achter elk ironie-teken dan nog een ironie-teken zetten, en daarachter nog een, en nog een?

Percalion
16 maart 2007, 15:03
Hier op Politics zou het verplicht moeten zijn.

lomeanor
16 maart 2007, 17:04
Ik vind het een goed initiatief om misverstanden te voorkomen.

In onze gesproken taal is ironie vaak duidelijk door intonatie ed. Dat gaat verloren in de geschreven taal. Zulk een teken is dus een goede oplossing.

BigF
16 maart 2007, 17:40
Wat denken jullie hierover? :?

Ik vind mezelf best terug in de volgende reacties:
Et tu?

is er al een leesteken voor onverschilligheid?

BigF
16 maart 2007, 17:44
In onze gesproken taal is ironie vaak duidelijk door intonatie ed. Dat gaat verloren in de geschreven taal.

een beetje schrijver kan de ironie heus wel duidelijk maken door subtiel woordgebruik

nog een paar van die leestekens en we kunnen binnenkort beter fonetisch schrift gaan gebruiken

Voodoo Child
16 maart 2007, 18:08
bende mongolen :roll:

Uh-Huh
16 maart 2007, 18:11
racist :roll:

Voodoo Child
16 maart 2007, 18:13
oh kijk, er vliegt hier een trut voorbij mijn raam :roll:

*edit* graptje eh
ge zou hier van niks meer verschieten.

Uh-Huh
16 maart 2007, 18:19
jaja, ga maar ergens anders janken pubertje :roll:

Voodoo Child
16 maart 2007, 19:38
u mama heeft een snor !

baseballpolitieker
16 maart 2007, 22:41
Ik heb die lettertypen geinstalleerd en het wil nog altijd nie lukken!:cry:

Uh-Huh
16 maart 2007, 23:09
uw mama wordt gebruikt als de kermisattractie "vrouw met baard" :roll:

lomeanor
17 maart 2007, 10:33
een beetje schrijver kan de ironie heus wel duidelijk maken door subtiel woordgebruik

nog een paar van die leestekens en we kunnen binnenkort beter fonetisch schrift gaan gebruiken

Voor mij hoort het geschreven woord een weerspiegeling te zijn van een levende, gesproken taal. Hoe meer het schrift de taal benadert, hoe beter dat volgens mij is.

Schrift hoort in functie te staan van taal, wat mij betreft is het geen doel op zich.

Griffin
17 maart 2007, 11:51
Alsof het de bedoeling is dat idioten ironie zouden snappen.

lomeanor
17 maart 2007, 12:28
Alsof het de bedoeling is dat idioten ironie zouden snappen.

Dat zou inderdaad de bedoeling moeten zijn.

Taal is een communicatiemiddel om een boodschap over te brengen, geen elitair speeltje van een aantal pseudo-intellectuelen.

Duvelke
17 maart 2007, 20:24
lijkt me niet praktisch, dan zouden alle toetsenborden moeten aangepast worden, dus ik zou het overboord kiepen

baseballpolitieker
17 maart 2007, 20:27
lijkt me niet praktisch, dan zouden alle toetsenborden moeten aangepast worden, dus ik zou het overboord kiepenFunctietoetsen mss?

Duvelke
17 maart 2007, 20:35
hoezo?

Jazeker
17 maart 2007, 22:05
hoezo?

Dat je pakweg F11-! zou gebruiken om een teken te tikken dat mensen die gen ironie verstaan duidelijk maakt dat het ironie is en dat de tekst verknoeid voor mensen die wel ironie herkennen en het appreciëren.

Scarabaeida
17 maart 2007, 22:53
Een leesteken voor ironie kan niet anders dan een idee van taalcommunisten zijn. Vast komt het van dezelfde laag die Esperanto als heilig beschouwt. Het enige nut is het quoteren van mensen in artikels indien er misverstanden kunnen bestaan.
Een nieuw leesteken invoeren is een slecht idee, gezien het in overbruig kan geraken. Je kan nog steeds nuanceren met de middelen die we hebben. Men denke aan de haakjes: b.v. "(ironisch)".

Het brengt me wel op één ander ding dat ik voorsta. Het is iets wat ik officieus zelf toepas. Men zou taal de vrijheid mogen geven leestekens een "hardheid" te geven. Zo vind ik het perfect acceptabel om (o.m. na een tussenwerpsel) de zin nog niet te eindigen, doch reeds een vraag- of uitroepteken te gebruiken. De Spaanse, Gallicische, Catalaanse en Portugese talen hebben zo'n systeem. Na een vraag- of uitroepteken een kleine letter gebruiken is zo gek nog niet en vergroot de dieptegang binnen de taalkunde.

Waar ik ook een voorstander van ben, voor het vak Nederlands op de derde graad van het Secundair Onderwijs: een verplichte lectuur van oude grammatica's zoals "Nederduytsche Spraakkonst, waarin de Gronden der Hollandsche Taale". Je kan het gratis via google downloaden (de auteursrechten zijn publiek).
Het zou alleszins de jeugd een inzicht in taal geven en hen leren niet alles te accepteren van wat de knoeiers van de Taalunie voor hen besluiten. Ze zouden moeten leren dat een taal een product van de mens is; een fenomeen dat leeft en nooit genoeg te nuanceren valt.

Het Nederlandse taalgebied telt te veel idioten die, bij een vermeende 'fout', 'argumenten' gebruiken als: "dat staat niet in de Van Dale/Groene Boekje, dus dat is fout".
Ik ben zeer zeker een voorstander van een algemene taalvorm, maar net zozeer een tegenstander van woorden als "fout" waar het eerder "ongeschikt voor deze situatie" is.

lomeanor
18 maart 2007, 10:53
Een extra tekentje dat je met ALT moet zetten ofzo. Ik zie daar geen probleem in.

Taal evolueert, en ons schrift hoort mee te evolueren.

baseballpolitieker
18 maart 2007, 14:19
Een extra tekentje dat je met ALT moet zetten ofzo. Ik zie daar geen probleem in.

Taal evolueert, en ons schrift hoort mee te evolueren.Nee, de mens verdomd en daarom moeten er meer middelen gevonden worden om dingen aan de mensen duidelijk te maken!

Scarabaeida
18 maart 2007, 16:25
Iedereen staat vrij het te gebruiken, maar ik als taalstoïcijn zal er af blijven.

baarle
18 maart 2007, 16:32
Wat denken jullie hierover?

Ik vind het veel leuker als alleen de ironiebegrijpers begrijpen dat een bepaalde uitspraak ironisch is. Wie het niet begrijpt, verdient niet beter. Een ironieteken is dan ook zowat de meest contraproductieve uitvinding van de laatste halve eeuw.

Net zoals de laatstenieuwe spelling (de pannenkoeken...) zal ik het zeer nooit gebruiken. Of het zou moeten zijn om u in de luren te leggen.

Anna List
19 maart 2007, 11:20
fascisten !

ik kom op voor het recht op misverstanden ! (en het recht om iemand tersluiks en subtiel in het ootje te nemen )

hear hear Baarle (hear zou dat dus al achter kunnen zie ;-) )

Lof der Zotheid
19 maart 2007, 16:26
fascisten !

ik kom op voor het recht op misverstanden ! (en het recht om iemand tersluiks en subtiel in het ootje te nemen )

hear hear Baarle (hear zou dat dus al achter kunnen zie ;-) )

2.

Havana
19 maart 2007, 18:34
Als taaldilettant zal ik het teken graag gebruiken http://images.fok.nl/upload/070315_97351_ironieklein.gif
(W.F. Hermans pleitte tevens er al er eerder voor.)

Welk leesteken mag ik achter een sarcastische zin plaatsen?

baseballpolitieker
19 maart 2007, 18:46
Als taaldilettant zal ik het teken graag gebruiken http://images.fok.nl/upload/070315_97351_ironieklein.gif
(W.F. Hermans pleitte tevens er al er eerder voor.)
Klein vraagje, heb jij het al gedownload en het kunnen typen in word?

Havana
19 maart 2007, 19:07
Klein vraagje, heb jij het al gedownload en het kunnen typen in word?

Neen, ik heb ergens c/p gedaan. Maar wacht...

Havana
19 maart 2007, 19:10
probeer het hier (http://weblog.fok.nl/blog/15362/)eens...

baarle
20 maart 2007, 08:33
Ik vind het een goed initiatief om misverstanden te voorkomen.

Ironie bestaat uit misverstanden.

baarle
20 maart 2007, 08:34
Taal is een communicatiemiddel om een boodschap over te brengen, geen elitair speeltje van een aantal pseudo-intellectuelen.

Taal is eigendom van degene die ze gebruikt, niet van een stelletje wereldvreemde regelneven.

baarle
20 maart 2007, 08:37
Nee, de mens verdomd en daarom moeten er meer middelen gevonden worden om dingen aan de mensen duidelijk te maken!

Ze willen jouw standpunt niet overpakken en daarom moeten ze daartoe gedwongen worden, bedoel je?

baseballpolitieker
20 maart 2007, 12:09
probeer het hier (http://weblog.fok.nl/blog/15362/)eens...Is dat bij jou al gelukt om dat in word te gebruiken, bij mij lukt het niet?

Havana
20 maart 2007, 18:52
Is dat bij jou al gelukt om dat in word te gebruiken, bij mij lukt het niet?

Neen, maar ik WIL het zelfs nog niet eens gebruiken!