PDA

View Full Version : Leerplicht voor anderstalige ouders


duveltje382
18 maart 2007, 09:56
Beste Nele

Hoe staat U tegenover dit voorstel

_________________________________________________

Temsamani pleit voor leerplicht voor anderstalige ouders

http://www.hln.be/static/FOTO/art/12/4/12/large_369771.jpg
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) wil anderstalige ouders een gratis cursus Nederlands aanbieden. Maar volgens Vlaams parlementslid en partijgenote Anissa Temsamani is dat te vrijblijvend. "Ik vind dat we daar een leerplicht voor anderstalige ouders moeten van maken", zo zegt ze. "Soms is verplichting nodig om mensen te emanciperen".

Ook het plan van Vandenbroucke om de leerplicht via een omweg te verlagen tot vijf jaar vindt ze onvoldoende. "Wie pas vanaf de derde kleuterklas school loopt, haalt die achterstand niet meer in. Ik vind dat iedereen vanaf de tweede kleuterklas naar school moet", aldus Temsamani. Het SP.A-parlementslid is zelf een Mechelse van Marokkaanse oorsprong. (belga)

__________________________________________________ ________

Bedankt voor het eventuele antwoord

Duveltje382

BICKY10
19 maart 2007, 22:27
Hoe wil men integreren als men de taal zelfs niet machtig is? Hoe wil men zijn kinderen helpen als men de taal niet machtig is? Hoe ...hoe...hoe...?
Iedereen krijgt het hier zomaar in de schoot geworpen, maar persoonlijk vind ik dat dit het minste is dat men verplicht is te doen. Het Nederlands aanleren in Vlaanderen en het Frans in Walloniƫ. Er zijn genoeg sociale problemen door het niet kennen en kunnen van de landstaal. Wij moeten hun taal niet kennen maar de mensen die hier willen komen leven en wonen moet dit wel leren.