PDA

View Full Version : Wensen flaminganten een aanhechting van Vlaanderen bij Ned.?


Bruno*
22 januari 2004, 17:10
Op het forum "Grootnederland, onze toekomst" blijken Nederlanders en flaminganten het goed te kunnen vinden. Er werd reeds gewezen dat de N-VA meer samenwerking wil met Nederland, iets wat Bourgeois ook zegde.

Federalisme of confederalisme zo bestempelt Nederlander Dimitri, blijkbaar in navolging van enkele Nederlandse politici het Dietse Koninkrijk.

Het was echter
geen ongewenste persoonsgegevens publiceren
johanvdw
, geen onbekende in N-VA kringen die in niet mis te verstane termen zich uitliet over de "hoedanigheid" van deze samenwerking:

'Welke Franse politicus heeft zich uitgesproken om Wallonië in te lijven? Andere posters als Dimitri hebben er een aantal mooie gegeven van uit Nederland voor Vlaanderen in te lijven.'

ossaert
22 januari 2004, 18:03
Op het forum "Grootnederland, onze toekomst" blijken Nederlanders en flaminganten het goed te kunnen vinden. Er werd reeds gewezen dat de N-VA meer samenwerking wil met Nederland, iets wat Bourgeois ook zegde.

Wat is er mis met meer samenwerking? Als we er beter van kunnen worden, waarom dan niet samenwerken?

Federalisme of confederalisme zo bestempelt Nederlander Dimitri, blijkbaar in navolging van enkele Nederlandse politici het Dietse Koninkrijk.

Een sprong van 'samenwerking' over 'federalisme of confederalisme' naar een heus 'Diets Koninkrijk'... Tacitus, speel het spel een beetje eerlijk en sla er niet vrij associërend op los.

Het was echter Dominique Thomas, geen onbekende in N-VA kringen die in niet mis te verstane termen zich uitliet over de "hoedanigheid" van deze samenwerking:

'Welke Franse politicus heeft zich uitgesproken om Wallonië in te lijven? Andere posters als Dimitri hebben er een aantal mooie gegeven van uit Nederland voor Vlaanderen in te lijven.'

1. Mag dat zomaar, de wereldlijke namen van forumgangers op het net te grabbel gooien?

2. Ik ben voorstander van een (con)federatie tussen Vlaanderen en Nederland, met Wallonië en Luxemburg als het kan, zonder als het moet. Niks geen inlijving... en dat heb ik, en andere geestesgenoten met mij, al tig keer herhaald. Als u nu nog van inlijving blijft spreken, dan getuigt dat gewoon van manifeste onwil. Blijven doordrammen op één uitspraak evenzeer.

3. Echter, als inlijving zou betekenen dat we dan eindelijk van het Belgiscistische en aanverwant gemekker afzijn, een soort 10-daagse veldtocht na datum, graag! Nederland, hier staat uw eerste collaborateur! :roll:

Tantist
22 januari 2004, 18:55
Whoehahaha, Tacitus toch... Kaderlid... U geeft me te veel eer. Ik ben enkel lid geweest. Was het maar waar, kaderlid.

Afin, het is duidelijk dat dit een persoonlijke aanval is, en dus blauwe knop. Man, jij loopt echt over van frustraties he?

Bruno*
22 januari 2004, 18:57
Aanval? 8O

Tantist
22 januari 2004, 19:01
1. Mag dat zomaar, de wereldlijke namen van forumgangers op het net te grabbel gooien?

Mijn identiteit is geen geheim, maar ik loop er ook niet mee te koop. Alleen ontbreekt het Tacitus aan fatsoen om mijn privacy niet te schenden, iets wat niet nieuw is.

2. Ik ben voorstander van een (con)federatie tussen Vlaanderen en Nederland, met Wallonië en Luxemburg als het kan, zonder als het moet. Niks geen inlijving... en dat heb ik, en andere geestesgenoten met mij, al tig keer herhaald. Als u nu nog van inlijving blijft spreken, dan getuigt dat gewoon van manifeste onwil. Blijven doordrammen op één uitspraak evenzeer.

Het taalgebruik van de -toch wel zeer gefrustreerde- poster is zeer tendentieus. Blijkbaar is elke hereniging een annexatie. Nu, bijvoorbeeld de Golanhoogte in Libanon, dat was een zuivere annexatie, of de inname van Frans-Vlaanderen door Frankrijk. Maar een confederatieve samenwerking zoals de Amerikaanse staten en Zwitserland ontstaan zijn, kun je toch moeilijk annexaties noemen? Allez kom kom, 't is tijd voor je kalmeerpilletje, Tacitus.

3. Echter, als inlijving zou betekenen dat we dan eindelijk van het Belgiscistische en aanverwant gemekker afzijn, een soort 10-daagse veldtocht na datum, graag! Nederland, hier staat uw eerste collaborateur! :roll:

Wedden dat hij het sarcasme van je post niet zal inzien?

Vlaamse Leeuw
22 januari 2004, 19:03
Vlaanderen moet samenwerken met Nederland, maar van een annexering - doet me denken aan de Anschluss - is geen sprake.

Tantist
22 januari 2004, 19:04
Aanval? 8O

Uw onderschrift bijvoorbeeld. U heeft mij woorden in de mond gelegd die ik nooit geschreven heb. De tweede inlijven bijvoorbeeld heeft u er zelf bij geschreven.

ossaert
22 januari 2004, 20:47
Vlaanderen moet samenwerken met Nederland, maar van een annexering - doet me denken aan de Anschluss - is geen sprake.

Halló-óó, hoe vaak moeten 'wij' het nog zeggen? Er is hoegenaamd geen sprake van een 'annexering', maar van een samengaan. Een 'Anschluss' is al helemaal uit den boze!

Sorry voor de uitval, maar soms wordt ik hier zo moe van...

Rr00ttt
22 januari 2004, 21:55
Liefst vlaanderen alleen. Maar een unie met Nederland is wel preferabel boven een voortbestaan van België.

Vlaamse Leeuw
22 januari 2004, 22:03
Vlaanderen moet samenwerken met Nederland, maar van een annexering - doet me denken aan de Anschluss - is geen sprake.

Halló-óó, hoe vaak moeten 'wij' het nog zeggen? Er is hoegenaamd geen sprake van een 'annexering', maar van een samengaan. Een 'Anschluss' is al helemaal uit den boze!

Sorry voor de uitval, maar soms wordt ik hier zo moe van...

Ik ben dus geen voorstander dat Vlaanderen gaat horen tot Nederland, dus een federaal land.

WEL dat er nauwere samenwerkingen zijn - miltair en cultureel - maar dit wil nog niet zeggen dat we 1 land moeten gaan vormen.

Zeno!
22 januari 2004, 22:10
Aanval? 8O

Ooit al gehoord van het actie --> reactie principe? :roll:

zorroaster
22 januari 2004, 22:31
Wat een ontzettend belachelijke en vooringenomen stelling. Je hebt jezelf nog ingehouden, want anders had je voorzeker de term "Anschlüss" nog van stal gehaald ook.

Tantist
23 januari 2004, 10:13
Halló-óó, hoe vaak moeten 'wij' het nog zeggen? Er is hoegenaamd geen sprake van een 'annexering', maar van een samengaan. Een 'Anschluss' is al helemaal uit den boze!

Sorry voor de uitval, maar soms wordt ik hier zo moe van...

Ik ben dus geen voorstander dat Vlaanderen gaat horen tot Nederland, dus een federaal land.

WEL dat er nauwere samenwerkingen zijn - miltair en cultureel - maar dit wil nog niet zeggen dat we 1 land moeten gaan vormen.

Confederalisme...

Véronique
23 januari 2004, 17:05
Samenwerken met Nederland : Ja
Vlaanderen en Nederland samensmelten tot 1 land : Nee.
Mijn voorkeur gaat echter nog steeds uit naar een onafhankelijk Vlaanderen, maar als ik moet kiezen tussen samenwerken met Nederland of België als unie te aanschouwen, geef mij dan maar Nederland.
Persoonlijk denk ik dat deze stelling ook de voorkeur heeft bij vele Nederlanders. Die willen ook niet samensmelten met Vlaanderen maar een goede samenwerking zou toch moeten mogelijk zijn.

Hans1
24 januari 2004, 13:58
Er is al samenwerking tussen België en Nederland in het kader van de Europese Unie en op bilateraal vlak en tussen Nederlandstalig België en Nederland in het kader van de gewestbevoegdheden en de Nederlandse taalunie.

Dat is toch al veel, niet? Voor de rest kunnen wij, Belgen, ook wel onze plan trekken. Alleen moeten we nog van die gewesten afgeraken en het unitaire België herstellen. :wink:

Tantist
24 januari 2004, 14:46
Er is al samenwerking tussen België en Nederland in het kader van de Europese Unie en op bilateraal vlak en tussen Nederlandstalig België en Nederland in het kader van de gewestbevoegdheden en de Nederlandse taalunie.

Dat is toch al veel, niet?

Wat met het hoger onderwijs? De positie van het Nederlands in Europa? De havenproblematiek? De gebrekkige interstatelijke infrastructuur? De economische krachtenbundeling? De handelssamenwerking? De vertegenwoordiging in Europa? Allemaal punten die in een Belgische context slechts matig of niet van de grond komen.


Voor de rest kunnen wij, Belgen, ook wel onze plan trekken.

Is het nodig om wegens een conservatieve angst voor verandering een voordeliger model als Heel-Nederland of Groot-Nederland zelfs maar niet te overwegen. Triest.

Alleen moeten we nog van die gewesten afgeraken

Wat uw fetisj hier komt doen weet ik niet, maar bij mijn weten hebben gewesten niet veel met België en Nederland te maken.

en het unitaire België herstellen. :wink:

Zie commentaar hierboven.

Tavek
25 januari 2004, 18:58
Tantist, hebt u ooit gewoond/gewerkt in nederland ? Ik denk het niet.

Doe dat eens, u zult blij zijn dat u in Belgie woont. Ik spreek uit ervaring. Nederland is een ramp als het aankomt op woon en leefkwaliteit.Kleine huizen, hoge belastingen op wonen, hoge prijzen, enzo.... En die dingen die hier beter zijn hebt u te danken aan de BELGISCHE staat.

Het Skill Effect
26 januari 2004, 10:42
De hoeveelste keer is dat al dat dit onnozel voorstel wordt gepost?

Vlaanderen bij Holland, ge moest u schamen! :evil:

Pelgrim
26 januari 2004, 11:36
Ik zie hier allemaal hollander-haters.

RACISTEN!

ossaert
26 januari 2004, 12:19
Tantist, hebt u ooit gewoond/gewerkt in nederland ? Ik denk het niet.

Doe dat eens, u zult blij zijn dat u in Belgie woont. Ik spreek uit ervaring. Nederland is een ramp als het aankomt op woon en leefkwaliteit.Kleine huizen, hoge belastingen op wonen, hoge prijzen, enzo.... En die dingen die hier beter zijn hebt u te danken aan de BELGISCHE staat.

Dat is een heel subjectieve reden. Ik woon nu al ruim twee jaar in Nederland en heb er ook een jaar gestudeerd, wat betekent dat ik al meer dan een tiende van mijn jonge leven, en zelfs mijn hele professionele carrière daar heb doorgebracht. Ik heb geen enkele reden tot klagen, toch niet wanneer ik vergelijk met Vlaanderen, en sluit me aan bij Steven Defoer, die schreef dat wanneer hij het sommetje maakte, hij op een gelijkspel uitkwam.

Toegegeven, er is relatief weinig ruimte, maar wanneer je zelfs in de Randstad nog een gevoel van ruimte kan creëren (cf. het treintraject R'dam - A'dam) dan kunnen we daar in B. nog een puntje aan zuigen. Den Haag is zo groot als Antwerpen, maar persoonlijk vind ik het, ondanks het gebrek aan veel historische charme, een stuk leefbaarder.

Toegegeven, Nederlanders zijn rechtuit en hebben een grote bek, maar ik kan het doorgaans beter appreciëren dan het achterbakse Vlaamse gekonkel. Ik heb het zelf al gemerkt dat ik (wie bij de hond slaapt...) soms vreemde, bijna angstige blikken krijg in Vl. wanneer ik ronduit 'mijn gedacht' zeg.

Toegegeven, Nederland lijdt aan acute 'regelitis' en een planninginflatie, maar als ik zie hoe men in België weigert verder te denken dan de volgende verkiezing of zelfs de volgende aflevering van 'De Laatste Show', dan vul ik bijna met plezier de volgende twintig formulieren in.

Aan de andere kant, en nu spreek ik nog steeds uit ervaring, kan Vlaanderen Nederland ook heel wat leren. De zorg, het onderwijs, de 'levenskunst', het zijn clichés, maar daar heeft men hier niet veel kaas gegeten...

Moraal van het verhaal: stap eens af van uw clichés over 'de Hollanders' (overigens maar de helft van de bevolking), kijk eens verder dan uw eigen kerktoren... Als u de zaken die u opsomde geen reden vindt om met NL samen te werken, dan kan u met evenveel recht en reden de Belgische constructie naar de prullenmand verwijzen.

Tantist
26 januari 2004, 20:47
Voila zeh, schoon gezegd... Heel wat anders dan die haatberichten.

Dimitri
26 januari 2004, 21:28
Toegegeven, er is relatief weinig ruimte, maar wanneer je zelfs in de Randstad nog een gevoel van ruimte kan creëren (cf. het treintraject R'dam - A'dam)
Bedoel je de Oude Lijn langs Leiden en Den Haag? Zoveel ruimte is daar toch niet meer? De Haarlemmermeer, wat bollenvelden net boven Leiden en een klein stukje weilanden tussen Delft en Rotterdam, maar daar houdt het toch wel mee op. Neem je de stoptrein Amsterdam-Rotterdam via Woerden en Gouda, dan zie je een stuk meer groen, koeien en molens.
(Een keer tussen Utrecht en Amsterdam - waar de lijn naar Woerden van af takt - naast een paar Duitse toeristen gezeten. Een van hen ziet een draaiende molen en spreekt meteen zijn bewondering uit voor het feit dat die ene molen ervoor zorgt dat de hele polder droog blijft... Het blijft leuk, die beeldvorming van Nederland bij buitenlanders. :wink:)

ossaert
26 januari 2004, 21:37
Bedoel je de Oude Lijn langs Leiden en Den Haag? Zoveel ruimte is daar toch niet meer? De Haarlemmermeer, wat bollenvelden net boven Leiden en een klein stukje weilanden tussen Delft en Rotterdam, maar daar houdt het toch wel mee op. Neem je de stoptrein Amsterdam-Rotterdam via Woerden en Gouda, dan zie je een stuk meer groen, koeien en molens.
(Een keer tussen Utrecht en Amsterdam - waar de lijn naar Woerden van af takt - naast een paar Duitse toeristen gezeten. Een van hen ziet een draaiende molen en spreekt meteen zijn bewondering uit voor het feit dat die ene molen ervoor zorgt dat de hele polder droog blijft... Het blijft leuk, die beeldvorming van Nederland bij buitenlanders. :wink:)

Wel, het is een kwestie van perceptie. Naar Nederlandse normen is het inderdaad een behoorlijk druk gedoe, maar naar Vlaamse normen is het gewoon verbazingwekkend dat een stad gewoon 'stopt'. Als ik Den Haag uitrij met de trein, dan kan je gewoon aanwijzen waar de stad eindigt: daar huizen(blokken), daar velden, en dat is dat. Enkele kilometers veld en daar begint Leiden. Leiden stopt, opnieuw veld, Hoofddorp begint en eindigt, en je ziet buiten de centra weinig of geen huizen, een enkele boerderij niet te na gesproken. Ik rij nu al twee jaar regelmatig dat traject en het blijft me verbazen. Nogmaals, het gaat me dan vooral om het gevoel van ruimte, niet om het feit dat er effectief veel meer ruimte zou zijn.

Als ik naar Vlaanderen kijk... Ik ben afkomstig uit een deelgemeente van Sint-Niklaas. Nu heeft het grondgebied van die gemeente de vorm van een langgerekte worst: Sinaai (bij Lokeren), Belsele, Sint-Niklaas en Nieuwkerken-Waas (bij Beveren) liggen op een oost-west lijn, met een afstand (over de weg) van ongeveer 15km tussen de twee uiterste dorpskernen. Je kan die hele weg afleggen zonder 'uit de huizen' te zijn, zoveel lintbebouwing is er. Ik kan je verzekeren, dat is een bijzonder claustrofobisch gevoel...

Tantist
26 januari 2004, 21:38
Neem je de stoptrein Amsterdam-Rotterdam via Woerden en Gouda, dan zie je een stuk meer groen, koeien en molens.

Tja, als je door het Groene Hart trekt, is het niet te verwonderen dat je meer groen en zo ziet :wink:

Dimitri
26 januari 2004, 22:24
Wel, het is een kwestie van perceptie. Naar Nederlandse normen is het inderdaad een behoorlijk druk gedoe, maar naar Vlaamse normen is het gewoon verbazingwekkend dat een stad gewoon 'stopt'. Als ik Den Haag uitrij met de trein, dan kan je gewoon aanwijzen waar de stad eindigt: daar huizen(blokken), daar velden, en dat is dat. Enkele kilometers veld en daar begint Leiden. Leiden stopt, opnieuw veld, Hoofddorp begint en eindigt, en je ziet buiten de centra weinig of geen huizen, een enkele boerderij niet te na gesproken. Ik rij nu al twee jaar regelmatig dat traject en het blijft me verbazen. Nogmaals, het gaat me dan vooral om het gevoel van ruimte, niet om het feit dat er effectief veel meer ruimte zou zijn.
Misschien verbaast het je, maar Nederlanders zijn er veel minder over te spreken en klagen eerder over de postzegeltjes groen die er nog maar over zijn tussen de steden. Overigens is het in de Randstad niet de stad zelf waarvan de bebouwing (voor enkele kilometers) eindigt, maar de voorsteden. In het geval van de agglomeratie Den Haag gaat het om Leidschendam (richting Leiden).

Een echt vlijmscherpe scheiding tussen stad en platteland, waar ook een randstedeling als ik van kan genieten, vind je bij Leeuwarden en Groningen (als je vanuit het noorden, westen of oosten komt). Je rijdt daar door het schier eindeloze platteland de stad echt tegemoet, zonder dat je eerst door allerlei voorsteden moet. Die zijn er namelijk niet (bij Groningen alleen Haren ten zuiden van de stad).

Helaas schijnt de huidige kaa-uu-tee-regering na het uitnemen van de Zuidplaspolder uit het Groene Hart nu ook de regels t.a.v. bouwen in het Groene Hart te willen versoepelen. :? :( :x

Dimitri
26 januari 2004, 22:25
Tja, als je door het Groene Hart trekt, is het niet te verwonderen dat je meer groen en zo ziet :wink:
Ook dat is Holland. :wink:

ossaert
27 januari 2004, 09:13
Misschien verbaast het je, maar Nederlanders zijn er veel minder over te spreken en klagen eerder over de postzegeltjes groen die er nog maar over zijn tussen de steden. Overigens is het in de Randstad niet de stad zelf waarvan de bebouwing (voor enkele kilometers) eindigt, maar de voorsteden. In het geval van de agglomeratie Den Haag gaat het om Leidschendam (richting Leiden).

Een echt vlijmscherpe scheiding tussen stad en platteland, waar ook een randstedeling als ik van kan genieten, vind je bij Leeuwarden en Groningen (als je vanuit het noorden, westen of oosten komt). Je rijdt daar door het schier eindeloze platteland de stad echt tegemoet, zonder dat je eerst door allerlei voorsteden moet. Die zijn er namelijk niet (bij Groningen alleen Haren ten zuiden van de stad).

Helaas schijnt de huidige kaa-uu-tee-regering na het uitnemen van de Zuidplaspolder uit het Groene Hart nu ook de regels t.a.v. bouwen in het Groene Hart te willen versoepelen. :? :( :x

1. Ben je nu niet een beetje aan het muggenziften? Ik weet ook wel dat het om de voorsteden gaat, maar voor mij gelden Leidschendam en Voorburg ook al als Den Haag, ook al vallen ze niet onder de gemeente DH. En, nogmaals, als Vlaming vind ik de strikte scheiding woongebied - andere bestemmingen iets fenomenaal dat we in België amper kennen. Ik weet best dat de gemiddelde Nederlander vindt dat het om schamele spatjes groen gaat (ik woon hier niet als een kluizenaar, weet je), maar in vergelijking met Vlaanderen, en dan zeker de streek waar ik vandaan kom, waar je bijna geen plekje vindt waar je geen zoveel lintgebouwde huizen en koterijen ziet, is het werkelijk iets.

2. Dat is me ook opgevallen toen ik ooit eens in Groningen moest zijn. Na Utrecht kom je in 'la province' en na Amersfoort in de brousse, met Groningen als een soort anomalie. Ik wist dat er een enorm verschil was tussen de Randstad en de rest, maar dit was toch wel frappant.

3. Dat is een heel spijtige zaak.

Benjamin
27 januari 2004, 10:44
Autant les différences de mentalité entre la France et la Wallonie sont minimes, autant les différences de mentalité entre les Pays-Bas et la Flandre sont assez grandes. J'ai déj�* été pas mal de fois aux Pays-Bas et je trouve que les Hollandais ont une mentalité beaucoup moins carrée et beaucoup plus internationale que les Flamands. En fait, le seul point commun qui unit les Flamands et les Hollandais est la langue, rien de plus.

Faites un référendum et vous verrez que les Flamands ne veulent pas de cette annexion. Combien de Flamands n'ai-je pas entendu critiquer les Hollandais �* tout bout de champ et pour des conneries, la plupart du temps. Alors, vous pensez bien qu'une annexion, ils n'en veulent pas.

Et puis, pourquoi une annexion? La Flandre ne serait pas capable de se débrouiller toute seule, comme une grande, une fois qu'elle sera indépendante?

ossaert
27 januari 2004, 11:45
Autant les différences de mentalité entre la France et la Wallonie sont minimes, autant les différences de mentalité entre les Pays-Bas et la Flandre sont assez grandes. J'ai déj�* été pas mal de fois aux Pays-Bas et je trouve que les Hollandais ont une mentalité beaucoup moins carrée et beaucoup plus internationale que les Flamands. En fait, le seul point commun qui unit les Flamands et les Hollandais est la langue, rien de plus.

Faites un référendum et vous verrez que les Flamands ne veulent pas de cette annexion. Combien de Flamands n'ai-je pas entendu critiquer les Hollandais �* tout bout de champ et pour des conneries, la plupart du temps. Alors, vous pensez bien qu'une annexion, ils n'en veulent pas.

Et puis, pourquoi une annexion? La Flandre ne serait pas capable de se débrouiller toute seule, comme une grande, une fois qu'elle sera indépendante?

1. Vreemd, ik heb net hetzelfde idee wanneer ik Wallonië en zeker Brussel met Frankrijk vergelijk...

2. Eerlijk gezegd denk ik niet dat u als Franstalige hierover scherp kan oordelen. U mist het eigene van de Vlamingen en van hun bijzondere relatie met de Nederlanders. Als Nedervlaming vind ik mezelf dan ook net iets beter geplaatst. U vindt het ongepast dat Vlaanderen aansluiting zou zoeken met Nederland (6 �* 7 miljoen tegenover 16 miljoen), maar vindt het maar logisch dat het kleine Wallonië opgeslokt zou worden door Frankrijk (3 �* 4 miljoen tegenover, wat is het, 55 miljoen)? Vreemd, heel vreemd.

3. Vlaanderen kan zichzelf best behelpen, maar waarom zouden we óp onze kluit' blijven zitten als we op bepaalde punten dezelfde standpunten hebben als Nederland? We zouden sowieso meer in de pap te brokken hebben en sterker staand dan W. in het centralistische 'la grande mère patrie'.

4. Voor de elvendertigste keer: het gaat NIET om een annexatie!

Dimitri
27 januari 2004, 15:42
Autant les différences de mentalité entre la France et la Wallonie sont minimes, autant les différences de mentalité entre les Pays-Bas et la Flandre sont assez grandes. J'ai déj�* été pas mal de fois aux Pays-Bas et je trouve que les Hollandais ont une mentalité beaucoup moins carrée et beaucoup plus internationale que les Flamands. En fait, le seul point commun qui unit les Flamands et les Hollandais est la langue, rien de plus.
Es gibt viele Ähnlichkeiten zwischen den Niederländern und den Flamen, nicht nur die Sprache. Die Niederlande sind auch größer als nur Holland, und es gibt mehr Leute als nur Holländer. Der Unterschied zwischen den beiden Limburgen is gar nicht zo groß, und der Unterschied zwischen Holland und Limburg is bestimmt nicht geringfügig. Es ist also einen Irrtum zu denken dass man einen Vergleich anstellen kann zwischen den ganzen Niederlanden und dem ganzen Flandern, ohne Rücksicht zu nehmen auf dem Unterscheid innerhalb der beiden Länder und die Ähnlichkeiten zwischen den Gegenden im Grenzgebiet.

Dimitri
27 januari 2004, 16:06
1. Ben je nu niet een beetje aan het muggenziften? Ik weet ook wel dat het om de voorsteden gaat, maar voor mij gelden Leidschendam en Voorburg ook al als Den Haag, ook al vallen ze niet onder de gemeente DH. En, nogmaals, als Vlaming vind ik de strikte scheiding woongebied - andere bestemmingen iets fenomenaal dat we in België amper kennen. Ik weet best dat de gemiddelde Nederlander vindt dat het om schamele spatjes groen gaat (ik woon hier niet als een kluizenaar, weet je), maar in vergelijking met Vlaanderen, en dan zeker de streek waar ik vandaan kom, waar je bijna geen plekje vindt waar je geen zoveel lintgebouwde huizen en koterijen ziet, is het werkelijk iets.
Het was niet om te muggenziften, de voorsteden hebben nu eenmaal een ander karakter dan de stad zelf, en ze zorgen er ook voor dat het bebouwde gebied veel groter is. Het duurt dus veel langer van de rand van de agglomeratie tot het centraal station dan wanneer je bij Leeuwarden 2 minuten na het voorbijgaan van de komgrens al op het perron staat.
Maar dat er vergeleken met Vlaanderen ook in de Randstad nog een scherpe scheiding tussen stad en platteland is, klopt wel. In Vlaanderen staan in de provincie Antwerpen bijv. her en der borden die het begin en einde van de bebouwde kom aangeven, terwijl dat aan de bebouwing totaal niet te merken is.

2. Dat is me ook opgevallen toen ik ooit eens in Groningen moest zijn. Na Utrecht kom je in 'la province' en na Amersfoort in de brousse, met Groningen als een soort anomalie. Ik wist dat er een enorm verschil was tussen de Randstad en de rest, maar dit was toch wel frappant.
Ten eerste een waarschuwing: het wordt als erg arrogant ervaren om de noordelijke, oostelijke en zuidelijke delen van Nederland te betitelen als 'de provincie'. Het zijn vooral Amsterdammers die dat zeggen ("kom je uit de provincie?"), daarbij vergetend dat ze zelf ook in een 'provincie' wonen. Aangezien een groot deel van Nederland een hekel heeft aan Amsterdammers, zul je niet erg positief overkomen door hen na te doen. :wink:
Nu, het verschil tussen de Randstad en Noord-Nederland is inderdaad groot, maar het Groene Hart is eigenlijk ook al een vrij open gebied, dus ik vind de overgang niet zó spectaculair. Het gebied waar je tussen Utrecht en Amersfoort doorheen komt is trouwens een heel gewild (door het groen en de centrale ligging) en rijk gebied met de hoogste huizenprijzen van Nederland. Een simpel rijtjeshuis kost er al gauw 250.000 euro of meer. In Vlaanderen heb je daar waarschijnlijk een kleine villa voor.

3. Dat is een heel spijtige zaak.
Als die plannen inderdaad doorgezet worden in het aanstaande beleid, is het te hopen dat de Tweede Kamer deze alsnog blokkeert. Ik denk dat het maatschappelijk protest groot zal zijn, want eigenlijk zit alleen de VVD-achterban op zulke versoepelingen te wachten.

ossaert
27 januari 2004, 16:20
Ten eerste een waarschuwing: het wordt als erg arrogant ervaren om de noordelijke, oostelijke en zuidelijke delen van Nederland te betitelen als 'de provincie'. Het zijn vooral Amsterdammers die dat zeggen ("kom je uit de provincie?"), daarbij vergetend dat ze zelf ook in een 'provincie' wonen. Aangezien een groot deel van Nederland een hekel heeft aan Amsterdammers, zul je niet erg positief overkomen door hen na te doen. :wink:

Het was zo helemaal niet bedoeld hoor. Ik gebruikte de aanduiding 'la province' om aan te geven dat het er in vergelijking met de Randstad al iets plattelandser uitziet (al verwar je hier het oneigenlijk en eigenlijk gebruik van het woord 'provincie'). Als adoptief-Hagenaar vind ik trouwens dat er maar één Nederlandse hoofdstad is: Den Haag, wat die omhooggevallen pummels uit Amsterdam ook mogen beweren (en nu maar hopen dat mijn werkgever dit niet leest). Ik vraag me trouwens af of de Amsterdammers hun licht opgestoken hebben bij de Parijzenaars die op dezelfde manier over 'la province' spreken.

Als die plannen inderdaad doorgezet worden in het aanstaande beleid, is het te hopen dat de Tweede Kamer deze alsnog blokkeert. Ik denk dat het maatschappelijk protest groot zal zijn, want eigenlijk zit alleen de VVD-achterban op zulke versoepelingen te wachten.

Aan de ene kant denk ik dat het nodig is het Nederlandse woonbeleid open te breken en te liberaliseren, maar ik ben er wel van overtuigd dat dit niet ten koste mag gaan van de ruimtelijke ordening. Een extra vierkante meter zou misschien wel geen kwaad kunnen...

Dimitri
27 januari 2004, 17:09
Het was zo helemaal niet bedoeld hoor. Ik gebruikte de aanduiding 'la province' om aan te geven dat het er in vergelijking met de Randstad al iets plattelandser uitziet (al verwar je hier het oneigenlijk en eigenlijk gebruik van het woord 'provincie').
Dat laatste deed ik opzettelijk uiteraard. Plattelandser wil ik het eigenlijk niet noemen, eerder natuurlijker. Van Utrecht tot Zwolle rijd je dwars door en langs de twee grootste bosgebieden van Nederland, de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. Voor Utrecht-Apeldoorn geldt hetzelfde: het baanvak Amersfoort-Apeldoorn is het langste baanvak in Nederland zonder tussengelegen stations en je kunt er heel mooi het contrast zien tussen de Gelderse Vallei en de Veluwe.

Als adoptief-Hagenaar vind ik trouwens dat er maar één Nederlandse hoofdstad is: Den Haag, wat die omhooggevallen pummels uit Amsterdam ook mogen beweren (en nu maar hopen dat mijn werkgever dit niet leest). Ik vraag me trouwens af of de Amsterdammers hun licht opgestoken hebben bij de Parijzenaars die op dezelfde manier over 'la province' spreken.
Dat zou best eens kunnen. Het is natuurlijk moeilijk om te verdragen dat je én een hoofdstad zonder bijbehorende functies (regering, parlement, enz.) én geen 'primate city' (verreweg de grootste stad in het land) bent. Parijs is wel een echte hoofdstad, Amsterdam eigenlijk niet. Het is alleen de officiële hoofdstad en de bevolkingsrijkste gemeente van Nederland, maar wat agglomeratie betreft zijn Amsterdam en Rotterdam ongeveer even groot (1.013.000 tegenover 1.008.000).

Aan de ene kant denk ik dat het nodig is het Nederlandse woonbeleid open te breken en te liberaliseren, maar ik ben er wel van overtuigd dat dit niet ten koste mag gaan van de ruimtelijke ordening. Een extra vierkante meter zou misschien wel geen kwaad kunnen...
Op welke manier bedoel je dat openbreken en liberaliseren precies? Er worden inderdaad grotere woningen in een groenere omgeving gevraagd en ik denk dat de huidige Vinexwijken dan ook de laatste lichting in hun soort zullen zijn. Maar liberalisering van de ruimtelijke ordening hebben we absoluut niet nodig, integendeel: juist nu de bevolkingsdruk erg groot is, moet het behoud van de groene ruimte voorop staan. Alleen door de huidige samenwerking van Rijksoverheid en provincies is dat goed te realiseren, niet door de gemeentes te vrije hand te geven en ook niet door private partijen hun gang te laten gaan.

ossaert
27 januari 2004, 20:20
Van Utrecht tot Zwolle rijd je dwars door en langs de twee grootste bosgebieden van Nederland, de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. Voor Utrecht-Apeldoorn geldt hetzelfde: het baanvak Amersfoort-Apeldoorn is het langste baanvak in Nederland zonder tussengelegen stations en je kunt er heel mooi het contrast zien tussen de Gelderse Vallei en de Veluwe.

Klopt, dat is een prachtig stukje natuur... deels ingepikt door Hare Majesteits Leger, niet?

Het is natuurlijk moeilijk om te verdragen dat je én een hoofdstad zonder bijbehorende functies (regering, parlement, enz.) én geen 'primate city' (verreweg de grootste stad in het land) bent.

Aantallen zijn niet belangrijk, macht is dat wel. :wink: Den Haag vooruit!

Op welke manier bedoel je dat openbreken en liberaliseren precies? Er worden inderdaad grotere woningen in een groenere omgeving gevraagd en ik denk dat de huidige Vinexwijken dan ook de laatste lichting in hun soort zullen zijn. Maar liberalisering van de ruimtelijke ordening hebben we absoluut niet nodig, integendeel: juist nu de bevolkingsdruk erg groot is, moet het behoud van de groene ruimte voorop staan. Alleen door de huidige samenwerking van Rijksoverheid en provincies is dat goed te realiseren, niet door de gemeentes te vrije hand te geven en ook niet door private partijen hun gang te laten gaan.

Wel, ik bedoelde inderdaad de Vinex-verschrikking en het feit dat de woningcorporaties het grootste deel van de woningmarkt in handen hebben. Het lijkt mij een ongezond principe dat een overheid voor jou gaat beslissen waar en hoe je moet wonen. Ikzelf heb overigens het geluk gehad in die 10% vrije markt in DH iets gevonden te hebben - ik mag er niet aan denken dat ik na een paar jaar wachttijd ergens in de Schilderswijk zou gedropt worden. Je bezorgdheid over het bewaren van de vrije ruimte is volkomen terecht.

Dimitri
27 januari 2004, 20:59
Klopt, dat is een prachtig stukje natuur... deels ingepikt door Hare Majesteits Leger, niet?
Inderdaad, de heidegebieden bij legerplaats 't Harde zijn een van de grotere militaire terreinen in Nederland. Ach, ik heb er niet zo'n probleem mee. De afgelopen 15 jaar heeft Defensie zich uit de meeste gebieden teruggetrokken, die nu weer een natuurlijke bestemming hebben gekregen. Dan mogen ze van mij best in die paar overgebleven gebiedjes nog wat door bos, zand en heide sjorren als ze dat leuk vinden.

Overigens heeft 'Hare Majesteit' zelf ook een groot terrein op de Veluwe: de Koninklijke Houtvesterij 't Loo van 10.000 ha (ten noordwesten van Apeldoorn). Maar gewone stervelingen mogen er ook komen. :wink:

Aantallen zijn niet belangrijk, macht is dat wel. :wink: Den Haag vooruit!
Ben je èguhlèk al ingeburgâhrd? :wink:

Wel, ik bedoelde inderdaad de Vinex-verschrikking en het feit dat de woningcorporaties het grootste deel van de woningmarkt in handen hebben. Het lijkt mij een ongezond principe dat een overheid voor jou gaat beslissen waar en hoe je moet wonen. Ikzelf heb overigens het geluk gehad in die 10% vrije markt in DH iets gevonden te hebben - ik mag er niet aan denken dat ik na een paar jaar wachttijd ergens in de Schilderswijk zou gedropt worden.
Dat laatste is natuurlijk vervelend, gelukkig werken steeds meer woningcorporaties met een reageersysteem, waarbij door de corporatie advertenties worden geplaatst van vrijgekomen huurwoningen en geïnteresseerde huurders daarop kunnen reageren. Degene die het beste staat ingeschreven (op basis van verschillende criteria) krijgt de woning toegewezen en je mag altijd weigeren zonder consequenties. Dat is inderdaad stukken beter dan een lange wachtlijst die jaren duurt en waar je uiteindelijk geconfronteerd kan worden met een woning die je eigenlijk helemaal niet wilt.
Het systeem van woningcorporaties op zich vind ik echter uitstekend. Het voorkomt uitzuigerij door huisjesmelkers, het zorgt voor een beter onderhoud van de huizen en door de collectiviteit voor betere uitstraling van de hele wijk, en het maakt de huurwoningmarkt een stuk overzichtelijker.

Wat de Vinexwijken betreft heb je natuurlijk helemaal gelijk.