PDA

View Full Version : Marokkaanse vrouwen krijgen meer rechten

Foundation
25 januari 2004, 19:57
Bron: www.vrtnieuws.net

Marokkaanse vrouwen krijgen meer rechten
zo 25/01/04 - Marokkaanse vrouwen krijgen veel meer rechten. Het parlement in Rabat heeft ingestemd met een verregaande modernisering van de familiewet.

Marokkaanse vrouwen mogen maar trouwen op hun achttiende, in plaats van vijftien jaar nu. Ze kunnen ook zelf een echtscheiding aanvragen. Een man mag ook niet zomaar zijn vrouw verstoten. Polygamie wordt zo goed als verboden.

De nieuwe wet is één van de meest vooruitstrevende in de Arabische wereld. Mensenrechtenorganisaties willen nu de toepassing scherp in de gaten houden.

Ook migrantenvrouwen bij ons krijgen meer rechten, want zij hebben meestal naast de Belgische ook nog de Marokkaanse nationaliteit.

En nu hopen dat ook de wetgever hier zal toezien op naleving van die rechten!

ancapa
25 januari 2004, 20:45
alleen in Marokko :(

5-voor-12
25 januari 2004, 20:50
Ik vind dat reden genoeg om marokko bij de europese unie in te lijven voor de anderen ermee weg zijn :mrgreen:

Peace
25 januari 2004, 20:54
Nu maar hopen dat die Marrokaanse vrouwen die hier zitten allemaal terug willen naar hunne zandbak om van die rechten gebruik te gaan maken.

ancapa
25 januari 2004, 21:26
als ze braaf zijn... maar en half pakske slaag :P

Darwin
25 januari 2004, 23:26
Ik heb het altijd al gezegd dat ge niet naar Turkije of Marokko moet gaan.

Hier in het binnenland ziet ge niets anders dan Turken en Marokkanen.

Heeft Marokko nu ook al Borgerokko geannexeerd of heb ik iets gemist of zo?

ancapa
26 januari 2004, 07:48
Ik heb het altijd al gezegd dat ge niet naar Turkije of Marokko moet gaan.

Hier in het binnenland ziet ge niets anders dan Turken en Marokkanen.

Heeft Marokko nu ook al Borgerokko geannexeerd of heb ik iets gemist of zo?

sommigen willen dat niet inzien :oops:

ydde
26 januari 2004, 15:27
Op de jaarvergadering van de feministen staan 3 meiden voor het sprekersgestoelte.

De eerste:
"Ik heb gisteren tegen mijn man gezegt dat hij in 't vervolg zelf zijn potje kan koken; Ik ben het beu hem altijd te bedienen!!!"
In de zaal : "En ... en ... en ...."
De eerste glunderend:
"Hij is onmiddelijk zelf begingen pattatten schillen!"
In de zaal:
"Bravo ... Joepie ... Hoeraa ...."

De tweede:
"Ik heb gisteren tegen mijn man gezegt dat, indien hij proper wil zitten, hij zelf de borstel kan pakken ...."
De tweede glunderend:
"Hij heeft direct emmer en zeemvel uit de kast gehaald!!!"
In de zaal:
"Bravo ... Joepie ... Hoeraa ...."

De derde (een marokkaanse)
"Ik heb gisteren tegen mijn man gezegt dat, indien hij nog couscous wil, hij zelf de rijst moet in een kom schudden ..."
De derde glunderend:
"Hij heeft mij slechts één oog dichtgeslagen ..."

Antoon
26 januari 2004, 16:56
Bron: www.vrtnieuws.net

Marokkaanse vrouwen krijgen meer rechten
zo 25/01/04 - Marokkaanse vrouwen krijgen veel meer rechten. Het parlement in Rabat heeft ingestemd met een verregaande modernisering van de familiewet.

Marokkaanse vrouwen mogen maar trouwen op hun achttiende, in plaats van vijftien jaar nu. Ze kunnen ook zelf een echtscheiding aanvragen. Een man mag ook niet zomaar zijn vrouw verstoten. Polygamie wordt zo goed als verboden.

De nieuwe wet is één van de meest vooruitstrevende in de Arabische wereld. Mensenrechtenorganisaties willen nu de toepassing scherp in de gaten houden.

Ook migrantenvrouwen bij ons krijgen meer rechten, want zij hebben meestal naast de Belgische ook nog de Marokkaanse nationaliteit.

En nu hopen dat ook de wetgever hier zal toezien op naleving van die rechten!

Is het dragen van de hoofddoek in Marrokko nu ook verboden op openbare plaatsen? Dat zou pas een bewijs van echte rechten zijn, in plaats van toe te laten dat de mannen alle vrouwen verplichten zo'n vod te dragen.

Griffin
26 januari 2004, 17:00
Is het dragen van de hoofddoek in Marrokko nu ook verboden op openbare plaatsen? Dat zou pas een bewijs van echte rechten zijn, in plaats van toe te laten dat de mannen alle vrouwen verplichten zo'n vod te dragen.

Lees dan wat er staat en zet je cowboyhoed eens recht!
Dit gaat hier helemaal niet over dat vodje zoals u het uitdrukt. En nee hoor, ik ben niet voor het dragen van religieuze symbolen op school of bij het uitoefenen van een openbaar ambt. Wat je voor de rest doet met je religieuze symbolen trek ik mij niks van aan.

George
26 januari 2004, 17:35
alleen in Marokko :(

Lees nog eens?

Een scheiding hier in België uitgesproken wordt erkend in Marokko.

democratsteve
26 januari 2004, 19:07

Is het nu echt zo dat Amerikanen niets fout kunnen doen in uw ogen en moslims niets goeds??
Ik begrijp sommige mensen niet goed. Ze zitten altijd maar te zeuren over niet-democratische moslimlanden, maar *ls er dan eens een inspanning wordt gedaan is 't weer niet goed.

Antoon
26 januari 2004, 19:18
Is het nu echt zo dat Amerikanen niets fout kunnen doen in uw ogen en moslims niets goeds??

Ale je de woorden 'Amerikanen' en 'moslims' van plaats wisselt, dan kun je zelf de vraag beantwoorden. :wink:

TomB
26 januari 2004, 19:46

Dus ik kan uw rechten uitbreiden door uw kledingkracht bij wet te beperken. Straffe stoten.

Aangebrande Phönix
26 januari 2004, 21:31

Dus ik kan uw rechten uitbreiden door uw kledingkracht bij wet te beperken. Straffe stoten.

Selectief liberalisme. Wat een efficiënte werking van het systeem in de weg zit.

filosoof
27 januari 2004, 01:06
alleen in Marokko :(neen
en in Tunesië en grotendeels in Turkije....
Heeft iemand informatie over Lybië?
eens zoeken:
Kuwait
July 21, 2003 - 14:01
Kuwait to Propose Women's Rights Bill

KUWAIT CITY - Kuwait's Cabinet will seek to amend a law that bars women from voting or running for office in the Gulf state, the new prime minister said Sunday.

Kuwait's 1962 constitution grants equal rights to men and women, but an election law of the same year allows only men over 21 to exercise political rights

Libya
September 15, 2003 - 18:34
Al Qathafi determined to give Libyan women equal rights

Libya

Libya's Leader of the Revolution Colonel Muammar al Qathafi Thursday was presented with a medal, in recognition of his efforts in the enhancement of women's freedom and upgrading women status in Libyan society.

Al Qathafi addressed the women officers in varius Libyan institutions and said that "the reason for dedicating this year's anniversary of the great al Fateh Revolution to the honouring of Libyan women and demonstrating her power is that Libyan women score highly, at a time when men are being complacent and left women to be at the forefront," the official Libyan news agency quoted him saying in a report.

Al Qathafi "emphasized that the reason for honoring women by the great al Fateh Revolution is to reward women for their efforts in all areas, as women responded to the cry of freedom," asserting that "Libyan women assume the first place amongst Arab women in venturing various areas."

Al Qathafi praised "the African women who are prominent amongst world women as having strong characters and play important roles within their societies."

Al Qathafi said Libya is determined to establish a society "where there is total equality between men and women."

Jordan
January 20, 2004 - 19:09
PM calls on women's groups to present suggestions on legislation amendments

Jordan Times

AMMAN (Petra) — Prime Minister Faisal Fayez on Monday called on women's organisations to hold activities designed to “crystallise women's opinions” on their role in political development.

The premier's remarks were made as he attended part of a meeting of the ministerial committee on political development, which dedicated its session yesterday to discuss amendments on women-related legislation.

Fayez said the government “will listen to and support any suggestions made by women's organisations,” in fulfilment of His Majesty King's Abdullah vision of a “Jordanian society free from any legislation that discriminate against women.”

Minister of Political Development Mohammad Daoudiyeh had told the meeting that such dialogue with women leaders would also take place in the rural and badia areas, and urged women to “lobby for their rights with concerned institutions and the Parliament.”

Foreign Minister Marwan Muasher said Jordan is bound by 46 international agreements on women, adding that the legislation will be published in the Official Gazette or referred to Parliament for endorsement. He called on representatives of women's organisations to decide on the most urgent legislation to be presented to the lawmakers.

November 02, 2003 - 15:11
Algerian women to get 'equal rights'

(eindelijk!!!)(maar wanneer?) :?

Bahrain
January 04, 2004 - 18:40
Bahraini women beat regional odds by earning more than men
menareport.com

Bahrain’s wage earning women in the public sector make a better living than men with an average monthly salary of 471 Bahraini dinars ($1,249) compared to BD 450 for males, according to BMA statistics.

In a recently published edition of Economic Indicators , the BMA reveals that between 1998 and 2002 the average monthly wage of Bahraini female workers in the public sector grew by 5.4 percent from BD 447. The average monthly wage of male workers grew by 6.9 percent during the same period, up from BD 421.

The case is different in private sector where male workers earn an average monthly wage of BD 239 compared to BD 225 for women. The figures show that in 1998 private sector women were earning more than men with a salary of BD 262 compared to BD 252 for males.

Since the accession of King Hamad Bin Isa Al-Khalifa to the throne in 1999, Bahrain has launched a wide-ranging democratic reform process, within which women’s rights have been an integral part. The King’s wife Sheikha Sabeeka Bint Ibrahim Al-Khalifa has been acknowledged as a driving force behind the equity movement.

During King Hamad’s reign, women got the right to vote and stand as candidates in elections. Parliamentary elections took place in October 2002 and six women were appointed to Bahrain’s upper chamber of parliament, the Consultative Council. The promotion of women’s rights in Bahrain prompted human rights group Amnesty International to herald a 'New Dawn for Bahraini Women'.

Er beweegt dus méér dan je denkt, maar je moet er wel eens naar willen zoeken:
Gewoon eens15 minuten "Googlen...", maar je moet het wel willen weten, natuurlijk...
bron: http://www.amanjordan.org/english/daily_news/wmview.php?ArtID=3147 (er waren er andere)
Maar er is nog vééél te doen op dat gebied, over de ganse wereld, HELAAS!! Maar 't is dus niet alléén Marokko, Ancapa!

democratsteve
27 januari 2004, 15:44

Ale je de woorden 'Amerikanen' en 'moslims' van plaats wisselt, dan kun je zelf de vraag beantwoorden. :wink:
Laat dat winkje maar weg man, want ik geef evenzeer kritiek op de moslimgemeenschap wanneer daar aanleiding toe is. En evenzeer ben ik niet blind voor de dingen die in de VS beter zijn dan hier.
Want minder selectief zijn in uw denken zou uw credibiliteit -voor zover u deze bezit- zeker ten goede goede komen.