PDA

View Full Version : Georgië: extreemrechts nationalisme wint terrein.


thePiano
29 januari 2004, 22:29
Met de nieuwe president Mikhail Saakashvili en zijn partij De Nationale Beweging, wordt het stilaan duidelijk welke koers Georgië opvaart. Mijn vriend Derwich M. Ferho van het Koerdisch Instituut in Brussel is net terug van Georgië en heeft heden mijn bange vermoedens bevestigd.

De economische crisis, de stijgende werkloosheid en de miserabele toestand waarin de Georgische bevolking verzeild is geraakt, heeft gezorgd voor een nationalistische heropleving en een verrechtsing van het land.

De minderheden worden de zondebokken van alles wat misgaat in Georgië. De veiligheid en de bescherming die elke nationaliteit of minderheid had in Georgië en de goede verstandhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen is verdwenen.

Naast de verrechtsing heeft ook de slechte economie een rol gespeeld in de emigratie van ongeveer tachtig(!) procent van de in Georgië levende minderheidsgroeperingen.

Resultaat: de meeste joden, Grieken, Armeniërs en Koerden hebben inmiddels het land verlaten.

Derwich over een rondvraag bij de bevolking wat ze zouden doen als ze de keuze hadden om te blijven of te vertrekken kwam steevast hetzelfde antwoord: "Niemand wil vertrekken naar het buitenland. Maar we moeten wel als burgers -met het behoud van onze eigen identeit en culturele rechten- met gelijke rechten en plichten kunnen leven."

Daar komt dan ook nog de religieuze revival bij van de Georgisch Christen-Orthodoxe Kerk bij, die na 70 repressiejaren van godsdienstonderdrukking door de Sovjets, bij vele religieuzen de stoppen doet doorslaan. Dit met de nodige repressie tav andere religieuze minderheden als gevolg, waarvan vooral de moslims, de Jehova's Getuigen, de Yezedi, de Baptisten en Rooms-Katholieken de slachtoffers van zijn.

Zie hieronder ook de nieuwe religieus geïnspireerde vlag die een week geleden de oude heeft vervangen.

http://www.crwflags.com/fotw/images/g/ge.gif

Georgië maakt zich op van een nieuwe exodus van vluchtelingen naar Rusland en het Westen toe. En niet enkel de (religieuze) minderheden verlaten het land maar ook Georgiërs die het helemaal niet meer zien zitten met Saakashvili.

Ook de houding van Saakashvili met Rusland zit op het verkeerde spoor. Rusland zal Georgië nooit afgeven aan de Amerikanen, die eigenlijk alleen maar geïnteresseerd zijn in de petroleumpijplijnen en trafiek. Vergeet ook niet dat alleen al in Moskou er 500.000 Georgiërs wonen, leven en werken, en die Poetin als pasmunt zal gebruiken om de tang op Georgië spoedig aan te draaien.

Het grote woekergezwel, de grootste kanker van deze eeuw, is het nationalisme. In combinatie met religie, de cocaïne voor de nationalist, komt de grote moordmachine in warp-speed! (thePiano, 3 april 2001)

Max
30 januari 2004, 22:33
Het grote woekergezwel, de grootste kanker van deze eeuw, is het nationalisme. In combinatie met religie, de cocaïne voor de nationalist, komt de grote moordmachine in warp-speed! (thePiano, 3 april 2001)

Quote je tegenwoordig jezelf?! :lol: :lol: :lol: :lol:

thePiano
31 januari 2004, 00:24
Het grote woekergezwel, de grootste kanker van deze eeuw, is het nationalisme. In combinatie met religie, de cocaïne voor de nationalist, komt de grote moordmachine in warp-speed! (thePiano, 3 april 2001)

Quote je tegenwoordig jezelf?! :lol: :lol: :lol: :lol:

Zie jij dan nog ergens anders een Piano op het forum? :P

zorroaster
31 januari 2004, 00:57
De minderheden in Georgië hebben al laten weten wat ze denken van die Groot-Georgische aanpak die ook Shevarnadze koesterde (wat dat betreft brengt Saakashvili niet zo veel nieuws hoor, Piano): De Abchazen hebben hun eigen staat bevochten en de Adzjariërs zijn goed op weg.

Nu de Osseten nog en we kunnen weer naar de toekomst kijken in de Kaukasus. Het is immers het onafhankelijkheidsstreven niet dat oorlog genereert, wel de immer gewelddadige antwoorden die de unitaire staten daar op geven (Tsjetsjenië, Abchazië, Zuid-Ossetië...)

Tantist
31 januari 2004, 01:21
Ah! Niet gaan skiën in Georgië...

http://www.mmcnews.com/news_images/louis-michel.gif

Aangebrande Phönix
31 januari 2004, 01:24
Ah! Niet gaan skiën in Georgië...

http://www.mmcnews.com/news_images/louis-michel.gif

Jij lacht ermee! Die kerel kan fantastisch goed voorspellen. Volgens mij was die val van onze Internminister geen ongeluk.. Volgens mij was het zelfs Mighty Michel persoonlijk die Pätrick redde van het gletchergraf.

Distel
31 januari 2004, 09:56
Ah! Niet gaan skiën in Georgië...

http://www.mmcnews.com/news_images/louis-michel.gif

Jij lacht ermee! Die kerel kan fantastisch goed voorspellen. Volgens mij was die val van onze Internminister geen ongeluk.. Volgens mij was het zelfs Mighty Michel persoonlijk die Pätrick redde van het gletchergraf.

Wat wil je, dat blinkend rozig gedeelte boven zijn bril is eigenlijk een glazen bol. Zo kan ik het ook.

tomm
31 januari 2004, 13:19
dit is net wat ik reeds zei tijdens alle vorige berichten die je opstartte over Georgië. De Ossetiërs hebben trouwens reeds voor Rusland gekozen, en Rusland lijkt Zuid-Ossetië geannexeerd te hebben in de praktijk, nu lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat Zuid-Ossetië ooit nog terug bij Georgië zal aansluiten, hetzelfde geldt voor Abchazië (wat betekent dat het vluchtelingenprobleem niet kan opgelost worden). Rusland kan ook Abashidze aanzetten tot separatisme en dat zal gegarandeerd leiden tot een burgeroorlog en oorlog met Rusland. adzariers zijn immers geen etnische minderheid maar georgiers en is economisch van vitaal belang voor Georgie.

lyot
31 januari 2004, 13:51
sorry, maar voor zover ik de situatie volg heb ik hélemaal niet de indruk dat er sprake is van een verschuiving in de richting van extreem nationalisme.. Integendeel, Saakhasvilli heeft deze week nog benadrukt dat de Georgische staat er is voor alle etniën.. Voor 't eerst zijn er trouwens tijdens de recente verkiezingen verkiezingsformulieren gedrukt in 't Azerisch en 't Russich, in regio's waar overwegend Azeri's wonen.

het bericht dat er een exodus aan de gang zou zijn van andere etnieên is, excuse le mot, waanzinnig? Alle respect voor Dhr. Derwich, maar volgens mij is er nog géén enkele Armeniër of Azeri die het land sinds de omwenteling heeft verlaten. Als dat zo zou zijn, dan zouden we ze hier in Belgie ook zien opduiken - of toch tenminste mensen die dergelijke verhalen zouden gebruiken- maar dat is absoluut niet het geval..


Saakhasvilli, in tegenstelling tot wat werd gevreesd na de revolutie der rozen, is er in geslaagd om zich op te werpen tot een soort verzoener . Ik kan me dan ook niet herkennen in de negatieve toon van je berichtgeving, Piano, maar mocht je meer bronnen hebben die je standpunt bevestigen, dan ben ik ten zeerste geinteresseerd om hierover meer te vernemen,

mvg

tomm
31 januari 2004, 16:23
ik heb regelmatig contact met Georgiers en die bevestigen wat piano schrijft. Misschien is de regering niet zozeer radicaal nationalistisch, of wil ze dat alleszins niet zo laten uitschijnen (ze weten ook wel dat de relaties met rusland zeer belangrijk zijn en zijn niet zo gek als de eerste wako president van Georgie), maar de achterban van de huidige coalitie is dat duidelijk wel, en die mensen, die nochtans weinig aanhang hebben in Georgie (ze hebben enkel en alleen de verkiezingen gewonnen omdat mensen Sjevarnadze en zijn oncompetente corrupte regime kotsbeu waren) verzieken de sfeer in het land en zullen wellicht ook belangrijke functies aangeboden krijgen. Georgiers zijn altijd al extreem nationalistisch geweest, maar toch aanbidden ze het communisme en Stalin en hebben ze over het algemeen veel respect voor etnische minderheden. (wat niet gezegd kan worden van andere kaukasus-volkeren) Enkel de politici zorgden in het verleden voor etnische strubbelingen (een beetje zoals in België eigenlijk) en het ziet ernaar uit dat dit opnieuw zal gebeuren. Rusland heeft in elk geval versterking gestuurd naar Ossetië en weigert zijn basissen in Georgië zelf te ontruimen.

Joriske
2 februari 2004, 13:31
Het nationalisme is de grootste kwaal van de transkaukasus. En je vindt die ideologie in alle drie Transkaukasische staten. Het gaat daar wel degelijk om een achterhaalde, territoriale, my-nation-right-or-wrong vorm van nationalisme, zoals die bv. in Europa bestond in de 30er jaren.

Rusland maakt daar dan ook gretig gebruik van om een verdeel-en-heers politiek te voeren in de regio: Abkhaziërs en Osseten worden opgejut tegen Georgiërs, en omgekeerd. Ik ben er ook tamelijk zeker van dat Rusland het Karabakh conflict tussen Azerbeidjan en Armenië zo lang mogelijk wil rekken. Juist omdat de beste oplossing voor Transkaukasië een samenwerking zou zijn (zoals bv. in de Benelux) tussen drie democratische staten wiens economieën elkaar in theorie perfekt aanvullen.

Maar Rusland is geenszins geïnteresseerd in zo een samenwerking. Democratie maakt de leiders van die republieken veel te onvoorspelbaar naar de smaak van het Kremlin. Dan maar pseudo-democratieën en dictaturen aansporen......

tomm
2 februari 2004, 16:42
Rusland wil vooral vermijden dat de republieken nog meer in de invloedssfeer van de VS komen. In Georgië en Azerbaidjan is dit reeds het geval, dus daar heeft Rusland er alle belang bij om deze landen te destabiliseren, ArmeniË heeft traditioneel betere relaties met Rusland.
Ossetiërs zijn zo danig gerussificeerd (het zijn eigenlijk Russen en Russisch is de voertaal) dat ze automatisch bondgenoten van de Russen zijn, Abchaziërs zijn dan weer strategische bondgenoten van de Russen, net als Adzarië en Armenië.

Dit soort nationalisme bestaat niet enkel in de Transcaucasus maar in heel het voormalige Oostblok en in het Midden-Oosten, niet in het minst in Turkije of Rusland zelf. In Georgië, in tegenstelling tot andere landen in de regio, worden de meeste minderheden echter niet vervolgd, en worden mensen van andere origine (meestal Russen of Armeniërs) zelfs gewoon als GeorgiËrs beschouwd. Dit is ook in Rusland zo (behalve als het Tsjetsjenen betreft) maar niet in de Baltische staten, Armenië, Azerbaidjan of sommige centraal-aziatische landen (alsook Turkije en andere balkan-landen zoals Bulgarije, Albanië, Servië, kroatiË, Kosovo, ...), waar minderheden vervolgd en zwaar gediscrimineerd worden.