PDA

View Full Version : Fiscale autonomie


Supervlaming
9 april 2007, 19:40
In het Politiek Vragenuurtje hoorde ik u uithalen tegen Didier Reynders dat zijn afromen van de stimulatiepremies voor de kinderopvang, een maatregel van het Vlaams Gewest, u doet pleiten voor fiscale autonomie.

Twee vragen:
1. Deze kwestie, werd die nooit voorgelegd op een overlegforum tussen de Gewesten en de federale regering?
2. Fiscale autonomie betekent bijna het einde van België. Nu weet ik dat spirit een confederatief model voorstaat, maar hoe ziet u de positie van een federale minister van financiën in een confederale staat? Zal dat niet helemaal iemand worden die door Wallonië naar Vlaanderen verwezen wordt? En betekent dat dus niet dat de confederatie een automatische fatale afloop tegemoet zal gaan?

Jazeker
10 april 2007, 16:36
Ah bon. Nu pas? En... voor wanneer is het?

In het Politiek Vragenuurtje hoorde ik u uithalen tegen Didier Reynders dat zijn afromen van de stimulatiepremies voor de kinderopvang, een maatregel van het Vlaams Gewest, u doet pleiten voor fiscale autonomie.

Supervlaming
10 april 2007, 17:41
Ah bon. Nu pas? En... voor wanneer is het?

Maximalist! spirit had dat punt al langer, in navolging van de Volksunie, het was in deze kwestie gewoon heel passend dat argument in te brengen.

Ik stel de vraag aan T'Sijen om te weten hoe ver hij wil gaan indien het tot gevolg kan hebben dat de federale loyauteit een niet langer houdbaar stelsel oplevert.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Federale_loyauteit

Koen T'Sijen
10 april 2007, 21:45
1. De kwestie is inderdaad niet op een overlegcomité aan bod gekomen.
2. Fiscaliteit is een beleidsinstrument. Als Vlaanderen bevoegd is voor kinderopvang moet de fiscaliteit daarop afgestemd worden. Het kan niet dat de federale overheid dan maatregelen neemt die het beleid alsdusdanig terug afzwakken. Fiscaliteit is op vele terreinen van toepassing. Als ik spreek over een defederalisering, dan heb ik het over die delen die inmiddels reeds tot de bevoegdheid behoren van de gewesten en gemeenschappen. Je kan trouwens perfect een omgekeerde fiscaliteit organiseren. Volledige fiscale autonomie voor de deelstaten en de deelstaten dragen een bepaalde percentage af aan de federale overheid om die overheid toe te laten de taken uit te oefenen waar ze nog bevoegd voor zijn. In een ideale confederatie is dat mijn model. We betalen nu ook aan Europa om bv. de sociale structuurfondsen te spijzen voor een sociaal beleid.

Supervlaming
10 april 2007, 22:22
Dank voor het wederom volledige antwoord. De weigerachtige reactie van Didier was dus erg voorbarig!