PDA

View Full Version : Wanneer wordt de bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid afgeschaft?


John Stufflebeam
10 april 2007, 21:12
De regering Verhofstadt I kondigde kort na haar aangeleden aan dat "de bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid" zou worden afgeschaft. Later volgde de mededeling dat deze bijdrage effectief werd afgeschaft. Jaren later kwam het bericht dat men begonnen was met de afschaffing.

Ik betaal die bijdrage nog steeds. Wanneer wordt die effectief afgeschaft?

Koen T'Sijen
10 april 2007, 21:19
Ik ben niet op de hoogte van een mogelijke afschaffing. Ik ben het wel eens met het feit dat ze zou moeten afgeschaft worden en heb hierover de bevoegde minister Tobback al eens informeel bevraagd. Maar er is naar verluidt geen sprake van omdat het gezien wordt als een solidariteitsmechanisme tussen hogere en lagere pensioenen. Die solidariteit leveren we mijns inziens echter al tijdens het 'actieve leven' via de progressieve belastingen. Dus die bijzondere bijdrage mag weg, maar daartegenover mag wel het aftoppen van de hoogste pensioenen staan, is mijn persoonlijke mening.

Jazeker
11 april 2007, 15:09
De vraag leek me eigenlijk wanneer ze zou worden afgeschaft want die belofte is nu al 8 jaar oud.

predator
11 april 2007, 18:22
.... maar daartegenover mag wel het aftoppen van de hoogste pensioenen staan, is mijn persoonlijke mening.

Bedankt !

Zo kreƫer je werkelijk "werklustige, ondernemende" vlamingen.

Beste Groeten.

John Stufflebeam
11 april 2007, 20:40
Ik ben niet op de hoogte van een mogelijke afschaffing. Ik ben het wel eens met het feit dat ze zou moeten afgeschaft worden en heb hierover de bevoegde minister Tobback al eens informeel bevraagd. Maar er is naar verluidt geen sprake van omdat het gezien wordt als een solidariteitsmechanisme tussen hogere en lagere pensioenen. Die solidariteit leveren we mijns inziens echter al tijdens het 'actieve leven' via de progressieve belastingen. Dus die bijzondere bijdrage mag weg, maar daartegenover mag wel het aftoppen van de hoogste pensioenen staan, is mijn persoonlijke mening.
Ik denk dat je over de solidariteitsbijdrage op de pensioenen praat, iets wat ik bij mijn pensionering in 2028 ook wel zal betalen.

Mijn vraag gaat echter over de bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid, ingevoerd in 1993 onder Dehaene I. Ze werd trapsgewijs afgeschaft in 2000 - 2003 door de regering Verhofstadt I. De afschaffing kwam ruim en herhaaldelijk aan bod in de media.

Maar zelfs nu, in 2007, betaal ik deze heffing op mijn loon nog steeds.


Kort na haar aantreden al heeft de regering beloofd om de crisisbijdrage van 3% geleidelijk af te schaffen. Voor de inkomsten van 1999 profiteerden alvast de laagste inkomens al van dat voornemen. Wie minder dan 800.000 frank verdiende in 1999, moest in 2000 nog slechts 2% crisisbijdrage betalen. En wie tussen de 800.000 en 850.000 frank zat, moet nog tussen de 2% en 3% ophoesten. Boven dat bedrag bleef voorlopig het tarief van 3% van toepassing.
Volgens de voorziene planning valt vanaf 2001 de crisisbelasting volledig weg als de inkomsten lager liggen dan 850.000 frank. Voor de inkomsten tussen 800.000 en 1,25 miljoen frank bedraagt de crisisbelasting in 2001 nog 1%, om vanaf 2002 weg te vallen. Voor de inkomsten hoger dan 1,25 miljoen frank daalt de crisisbelasting van 2% in 2001 naar 1% in 2002 om dan in 2003 weg te vallen.
De versnelling van de afschaffing van de crisisbelasting gebeurt ook door de geleidelijke afschaffing te verrekenen in de voorheffing. Men zal dus meteen op zijn loonbriefje het resultaat kunnen zien, in plaats van te moeten wachten op de jaarlijkse belastingafrekening. De maatregel kost de federale regering minstens 3,7 miljard in 2001 en maximum 33,6 miljard in 2003.

Knuppel
11 april 2007, 22:14
Alweer een belofte die niet door Verhofstadt werd gehouden en Koen weet niet eens waarover het gaat.

Jazeker
12 april 2007, 00:25
Alweer een belofte die niet door Verhofstadt werd gehouden en Koen weet niet eens waarover het gaat.

Weten de spiritisten en VLD'er uberhaupt wat hij allemaal heeft beloofd? Ja... dat weten ze want de burgermanifesten waren toen groot nieuws en quasi iedereen heeft ze toen op z'n minst diagonaal gelezen.

Wie vandaag nog stemt voor de "open"-VLD heeft een mentale handicap. (met dank aan Herman De Croo).

Tantist
13 april 2007, 14:45
Dus die bijzondere bijdrage mag weg, maar daartegenover mag wel het aftoppen van de hoogste pensioenen staan, is mijn persoonlijke mening.

Ooit gehoord van de pensioenval?

boerenverstand
14 april 2007, 12:31
De regering Verhofstadt I kondigde kort na haar aangeleden aan dat "de bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid" zou worden afgeschaft. Later volgde de mededeling dat deze bijdrage effectief werd afgeschaft. Jaren later kwam het bericht dat men begonnen was met de afschaffing.

Ik betaal die bijdrage nog steeds. Wanneer wordt die effectief afgeschaft?
John,
blijven vragen bij de volgende forum-gangers .
Het viel mij ook op dat die bijdrage blijkbaar een permanent karakter heeft gekregen.
Misschien heeft de meerderheid hem wel laten bestaan wegens:
1. het budget
2. nieuwe belofte voor volgende keer
3. de CD&V blijvend te pesten met een Dehaene-belasting

Maar Koen heeft hier blijkbaar nog nooit van gehoord, je moet niet vragen hoe nauwkeurig die hun loonbriefke bekijken.
Maar ja , met een riant loon komt het ook niet zo nauw.
Van de kloof met de burger heeft Koen waarschijnlijk ook nog nooit gehoord.