PDA

View Full Version : Een paar simpele vragen


Turkje
19 april 2007, 14:00
Beste mr. Vandeurzen,

Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat u de tijd vindt om op dit forum zeer minutieus vragen te beantwoorden van een paar -vooral politiek misnoegde- zielen, maar aangezien "hoop doet leven", wil ik u toch enkele vragen voorschotelen waarmee ik danig worstel sinds ik de Belgische politiek toch redelijk op de voet volg.

1. Waarom is er geen enkele partij die het verminderen van de uitgaven van de staat of afslanking van de staat als hoge prioriteit op zijn verkiezingslijstje zet? Zijn politici misschien trots dat ze quasi de hoogste belastingdruk ter wereld opleggen aan de burgers?

2. Waarom wordt er zo weinig moeite gedaan om met programma's naar de kiezer te trekken, en gaat het in de praktijk enkel om bekende koppen? Heeft men zich echt neergelegd bij de stelling dat jan modaal niet geïnteresseerd is in politiek?

3. Waarom wordt "het Belgische compromis" zo sterk toegejuicht, door ongeveer elke politieke partij? Het is immers toch even zo goed een feit dat door de samenstelling van de regering uit (minstens) 4 partijen, waarvan ieder zijn zeg moet hebben bij elke wet die gestemd wordt, de wetgeving onnodig complex wordt?

4. Zou het ooit mogelijk zijn om een daadwerkelijke scheiding tussen wetgevende en uitvoerende macht te verkrijgen, waarbij de uitvoerders zich ook daadwerkelijk beperken tot uitvoeren, en de wetgevers doen waarvoor zij gekozen zijn, namelijk wetten maken? Bestaan er middelen om de overdreven focus op de regering en op de concensus binnen de regering gedurende haar termijn te verminderen ten voordele van wisselmeerderheden voor wetgevend werk in de Kamer?

Alvast bedankt,

Stratcat
28 april 2007, 22:12
Alvast bedankt,

Hoop doet leven.