PDA

View Full Version : Tamil tijgers eisen luchtaanvallen op


Ambiorix
29 april 2007, 10:46
29/04 Tamil tijgers eisen luchtaanvallen op

http://assets.rug.be/img_art/site/images/cd9f4a02-a0a3-4be2-91d9-15211ad8913a.jpgDe rebellen van Tamil eisten zondag twee luchtaanvallen op Colombo en zijn omgeving op. Er waren zware explosies gehoord als represaille tegen een Sri Lankaanse luchtaanval.

'Wij stuurden twee eskaders tegen leveringsinstallaties van brandstof aan de militaire luchtmacht nadat twee vliegtuigen van het leger van Sri Lanka een voorwijk van Kilinochchi (een gebied dat door de Tamil tijgers wordt gecontroleerd) bombardeerde', verklaarde een woordvoerder van de Tamil tijgers.

De luchtaanval tegen brandstofdepots werd bevestigd door de Minister van Defensie. Inwoners van Colombo hoorden zware explosies zondagmorgen waar het afweergeschut in werking trad.

De overheid had bovendien de elektriciteit afgesneden waardoor miljoenen Sri - Lankanen de finale van de wereldbeker tussen het nationale cricketteam van Sri Lanka en Australië misten. Donderdag had de overheid de elektriciteit al eens afgesloten omdat radars een niet identificeerbaar vliegtuig in de lucht hadden opgemerkt.

Een woordvoerder van het Engels-Nederlandse petroleumbedrijf Shell meldde dat drie gebouwen van haar in brand stonden. Geen enkele gasreserve lijkt volgens de eerste informatie vernietigd.

Zaterdag onderzocht de politie en veiligheidsdiensten van Sri Lanka uit schrik voor een aanslag alle voertuigen die de hoofdstad binnenreden en gingen ze ook over tot identiteitscontroles. Sinds een maand zijn de overheden in Sri Lanka alert na een bombardement van separatisten op een militaire luchtmachtbasis nabij de internationale luchthaven van Colombo. Met dit offensief toonde de rebellen hun nieuwe mogelijkheden.

bron: GVA online
----------------

http://blogs.guardian.co.uk/news/archives/images/tamil.jpg


Overal ter wereld vechten mensen voor hun waardigheid, hun autonomie, hun erkenning; ironisch genoeg: voor vrede.

Hoe lang nog eer het de imperialisten duidelijk wordt dat onderdrukking NOOIT zal lukken omdat er nog zoiets bestaat als idealisme. Vrijheid of dood, leve de Tamil Tijgers, Tamil Eelam onafhankelijk!

Raven
29 april 2007, 10:54
zielig...

Maar het is dan allicht een volwaardig alternatief. Vechten en plunderen, in plaats van de schop te nemen en een land te bewerken.

Ambiorix
29 april 2007, 11:07
zielig...

Maar het is dan allicht een volwaardig alternatief. Vechten en plunderen, in plaats van de schop te nemen en een land te bewerken.
:roll:
uw uitleg is zielig. Ge zijt duidelijk een luxe-westers leventje gewoon, gebrainwashed en geblinddoekt door ons individualisme en materialisme.
doe vooral zo voort jongen, blijf vooral wereldvreemd:roll:

Raven
29 april 2007, 11:12
:roll:
uw uitleg is zielig. Ge zijt duidelijk een luxe-westers leventje gewoon, gebrainwashed en geblinddoekt door ons individualisme en materialisme.
doe vooral zo voort jongen, blijf vooral wereldvreemd:roll:

Jij bent gewoon voorstander omdat die gasten zegge dat ze vechten tegen imperialisten :-P. Het ene volk z'n moordenaar, is de andere z'n held.

(ps: jij leeft ook hetzelfde luxe-westerse leventje of zit je dit te posten vanuit een of ander regenwoud? Dus wat voor een zielig argument is dat nu ;-))

Ambiorix
29 april 2007, 11:16
Jij bent gewoon voorstander omdat die gasten zegge dat ze vechten tegen imperialisten :-P. Het ene volk z'n moordenaar, is de andere z'n held.

(ps: jij leeft ook hetzelfde luxe-westerse leventje of zit je dit te posten vanuit een of ander regenwoud? Dus wat voor een zielig argument is dat nu ;-))
ik zeg toch niet dat ik niet in het westen woon en geen luxe heb? ik kijk alleen verder als mijn TV, computer, en stereoketen.
Ik ik wil "die gasten" helpen aan bekendheid, van de oorzaak van het conflict en van hun strijd voor vrijheid.

En idd, ik ben voorstander van anti-imperialistische strijd. Het is een rechtvaardige zaak.

largo_w
29 april 2007, 11:17
uw uitleg is zielig.

liberta! liberta! ...

Wat een helden die mannen ik hou van al dat bloed en moorden voor het goede doel!:-o

Ambiorix
29 april 2007, 11:20
liberta! liberta! ...

Wat een helden die mannen ik hou van al dat bloed en moorden voor het goede doel!:-o
Vrede kan evengoed een instandhouding zijn van onrechtmatige en onrechtvaardige verhoudingen, waarbij de zwakkere tot "vrede" gedwongen wordt.
Dat vindt gij natuurlijk OK.

djimi
29 april 2007, 11:48
Spijtig eigenlijk dat de Singalezen in meerderheid boeddhisten zijn, en geen moslims. Dan zouden de Tamil Tijgers op nogal wat goedkeuring kunnen rekenen, vermoed ik.

Ambiorix
29 april 2007, 11:53
Spijtig eigenlijk dat de Singalezen in meerderheid boeddhisten zijn, en geen moslims. Dan zouden de Tamil Tijgers op nogal wat goedkeuring kunnen rekenen, vermoed ik.
ja, dat zou mij niks verbazen idd.

kelt
29 april 2007, 13:08
Spijtig eigenlijk dat de Singalezen in meerderheid boeddhisten zijn, en geen moslims. Dan zouden de Tamil Tijgers op nogal wat goedkeuring kunnen rekenen, vermoed ik.

Voor zover ik begrijp waren er in "Ceylon" vrij weinig Tamils.De Tamils zijn een volk die thuishoren in het zuiden van India,inderdaad slechts een zee-engte en wat kleine eilandjes verwijderd...

Door de economische ontwikkeling (thee-plantages) van ceylon (= Sri lanka),onder Britse overheersing, werden massaal arbeiders van elders uit Brits Indie aangevoerd om te helpen,....tamils....


En nu willen die een stukje van het eiland helemaal voor zichzelf...jammer genoeg staan India en Sri-Lanka niet genoeg op vriendschappelijke voet om tesamen het probleem aan te pakken op één of andere manier...


Inderdaad,het lijkt sprekend op het probleem Noord-Ierland,tijdens de "Oorlog van de drie Koninkrijken" (1638-1660) bleek welke gifpil de massale en opzettelijke "import" van Engelsen en Schotten in het "keltische" ierland wel was voor het eiland.Pas nu ongeveer,begin 21ste eeuw,lijkt dit conflict vrijwel uitgedooft...omdat de "gewone" mensen ter plekke zich nu vooral "Europeaan" zijn gaan voelen misschien...

djimi
29 april 2007, 13:16
Voor zover ik begrijp waren er in "Ceylon" vrij weinig Tamils.De Tamils zijn een volk die thuishoren in het zuiden van India,inderdaad slechts een zee-engte en wat kleine eilandjes verwijderd...



Ik keur allerminst goed wat de Tamil Tijgers doen, hoor, begrijp me a.u.b. niet verkeerd !!

Maar de Tamil en andere Dravidische volkeren waren wèl de oorspronkelijke bewoners van een heel groot deel van het Indische subcontinent, en ook van het eiland Sri Lanka. Dat laatste werd gedeeld met de oorspronkelijke bewoners ervan, de Veddahs.

De Singalezen zijn Indo-Europeërs die daar pas veel later aankwamen. Zij zijn dus eigenlijk de 'indringers'.

kelt
29 april 2007, 13:20
Ik keur allerminst goed wat de Tamil Tijgers doen, hoor, begrijp me a.u.b. niet verkeerd !!

Maar de Tamil en andere Dravidische volkeren waren wèl de oorspronkelijke bewoners van een heel groot deel van het Indische subcontinent, en ook het eiland Sri Lanka.
De Singalezen zijn Indo-Europeërs die daar pas veel later aankwamen. Zij zijn dus eigenlijk de 'indringers'.


Inderdaad,maar dat betekent niet dat,specifiek,de Tamils op een of andere manier Ceylon "verloren" zijn,ze waren daar eenvoudig niet!

Is eventueel een ander "dravidisch" volk "verloren" gegaan toen de Singalezen zich met Sri-lanka gingen identificieren..tja..wie weet.... :?

djimi
29 april 2007, 13:26
Inderdaad,maar dat betekent niet dat,specifiek,de Tamils op een of andere manier Ceylon "verloren" zijn,ze waren daar eenvoudig niet!

Is eventueel een ander "dravidisch" volk "verloren" gegaan toen de Singalezen zich met Sri-lanka gingen identificieren..tja..wie weet.... :?

Zowel Tamil als Singalezen zullen hoe dan ook een inspanning moeten doen om hun onderling conflict op een �*ndere manier op te lossen. Beide partijen in deze waanzin lijken tegen elkaar opgewassen. De weg die nu bewandeld wordt, leidt alleen maar naar een katastrofe, voor zover er nog geen is.

kelt
29 april 2007, 13:32
Zowel Tamil als Singalezen zullen hoe dan ook een inspanning moeten doen om hun onderling conflict op een �*ndere manier op te lossen. Beide partijen in deze waanzin lijken tegen elkaar opgewassen. De weg die nu bewandeld wordt, leidt alleen maar naar een katastrofe, voor zover er nog geen is.

Maar al te waar!
Een denkpatroon dat er op neer komt dat men "de ander" geen leven gunt ,zoals we in het Midden-Oosten zien,is geen oplossing...

Het enige wat de Sri-Lankese bevolking totnogtoe behoedt heeft voor komplete onttakeling is de fantastische vruchtbaarheid van vrijwel het ganse eiland ,en het gebrek aan strategische mineralen en olie :roll:

evilbu
2 mei 2007, 19:02
Ik keur allerminst goed wat de Tamil Tijgers doen, hoor, begrijp me a.u.b. niet verkeerd !!

Maar de Tamil en andere Dravidische volkeren waren wèl de oorspronkelijke bewoners van een heel groot deel van het Indische subcontinent, en ook van het eiland Sri Lanka. Dat laatste werd gedeeld met de oorspronkelijke bewoners ervan, de Veddahs.

De Singalezen zijn Indo-Europeërs die daar pas veel later aankwamen. Zij zijn dus eigenlijk de 'indringers'.
Ik denk dat er twee groepen Tamils zijn in feite, waarbij een van de twee slechts veel recenter daar maar is gekomen.
Maar ik denk dat ook die Veddahs een Indoeuropese taal spraken.:|

lombas
2 mei 2007, 19:04
Individualisme en onafhankelijkheid!

Hehe.

djimi
2 mei 2007, 19:16
De Veddahs spreken inderdaad Singalees, maar enkel en alleen omdat deze taal hen opgedrongen werd. Zij zijn echter wel degelijk een pre-Arische en pre-Dravidische, 'aboriginal' restgroep.

evilbu
2 mei 2007, 19:18
De Veddahs spreken inderdaad Singalees, maar enkel en alleen omdat deze taal hen opgedrongen werd. Zij zijn echter wel degelijk een pre-Arische en pre-Dravidische, 'aboriginal' restgroep.
OK hun oorspronkelijke taal heeft mogelijks dus niets met Sinhalees of Tamil te maken.
Toch vraag ik me af hoe je kan argumenteren dat de Tamils er eerst waren, ik denk dat de Sinhalezen er eerst waren hoor.