PDA

View Full Version : Dringende vraag


Isabella
29 april 2007, 21:59
Het heeft weinig met politiek te maken, maar ik hoop dat ik hier in deze rubriek mijn vraag mag stellen.
Het betreft een vraag over mijn werk:

Ik werk als bediende, en heb een contract bepaalde duur van 1 jaar, zonder proefperiode.
Sinds vorige week heb ik geen kinderopvang meer, en na intensief zoeken door mezelf en verscheidene diensten is er niets anders qua opvang uit de bus gekomen. (toch niet voor oktober 2007). Deze periode is voor mij niet overbrugbaar.
Particuliere opvang (die niet aan inkomen gelinkt wordt) is ook niet mogelijk, ik betaal dan 17euro per kind per dag (ik heb twee kinderen), wat op maandbasis veel te hoog oploopt, dit kan ik niet betalen, aangezien dit op 612euro per maand komt.
Zonder opvang kan ik niet gaan werken, en dus zie ik geen andere oplossing dan mijn werk opgeven.
In mijn contract echter staat niets vermeld over enige opzegtermijn die ik moet uitdoen indien ik mijn ontslag geef. En op internet vind ik enkel terug dat een contract bepaalde duur buiten de proefperiode niet opzegbaar is.
Ik heb geen flauw idee wat ik nu kan doen.
Kan er eventueel iets onderling geregeld worden met de werkgever waardoor het ontslag onmiddellijk ingaat, of kan dit wettelijk niet.
Wat gebeurt er indien ik niet meer ga werken, omdat ik geen opvang heb.
Waarsschijnlijk krijg ik dan een ontslag om dwingende redenen. Welke nadelen hangen hieraan vast?
Zijn er eventueel nog andere opties?

Ik las ook dat bij een bediendencontract de opzeg pas begint te lopen op de eerste van de maand volgende op de opzeggingsdag. Dit zou willen zeggen dat ik ofwel morgen mijn ontslagbrief moet afgeven, ofwel dat mijn termijn pas ingaat op 1juni?

DaBlacky
29 april 2007, 22:12
http://www.vacature.com/art535

DaBlacky
29 april 2007, 22:15
slecht nieuws, dus. Ik vrees dat je beter in je buurt zoekt voor een paar babysitters-studenten/s die wat zakgeld willen bijverdienen.

Ben je trouwens zeker dat je uit je proefperiode bent? Proefperiodes lager dan zes maanden voor bediendes zijn uitzonderingen (tenzij het contract zelf maar zes maanden of minder duurt).

PS: contracten zonder proefperiodes bestaan niet. Dan heb je de wettelijke minimumproefperiode, zijnde één maand. Wel te weinig in uw geval...

Isabella
29 april 2007, 22:21
ja dat eerste heb ik gedaan, maar studenten zijn overdag niet vrij, en de examens staan ook voor de deur. En een babysit voor overdag kost ook 32euro, wat maandelijks ook weer te hoog oploopt. Om u een vergelijk te geven, via de dienst opvanggezinnen betaalden wij voor de onthaalmoeder 120euro per maand, en dat was eten inbegrepen.

Verder ben ik zeker uit mijn proefperiode.
Ik heb eerst een contract gehad voor een jaar, en daarin zat een proefperiode van zes maand. Daarna heb ik een tweede contract gehad voor een jaar en hierin zit geen proefperiode.

DaBlacky
29 april 2007, 22:22
Neen, mijn laatste alinea klopt niet en dat kan goed nieuw zijn voor jou.

Je moet eens navragen naar de CAO en het arbeidsreglement waar je onder valt. Indien daar niets instaat van een proefperiode en ook niet in arbeidsovereenkomst, is je arbeidsovereenkomst ongeldig (art. 67 §1 wet 3 juli 1978). Deze CAO of dit arbeidsreglement moet goedgekeurd zijn VOOR 1 januari 2007 (begin van je AO). Dus dan stap je gewoon buiten zonder boe of ba. Kijk dit wel goed na op voorhand, je weet wat je consequenties zijn als je je vergist (loon betalen tot eind 2007).

DaBlacky
29 april 2007, 22:23
ja dat eerste heb ik gedaan, maar studenten zijn overdag niet vrij, en de examens staan ook voor de deur. En een babysit voor overdag kost ook 32euro, wat maandelijks ook weer te hoog oploopt. Om u een vergelijk te geven, via de dienst opvanggezinnen betaalden wij voor de onthaalmoeder 120euro per maand, en dat was eten inbegrepen.

Verder ben ik zeker uit mijn proefperiode.
Ik heb eerst een contract gehad voor een jaar, en daarin zat een proefperiode van zes maand. Daarna heb ik een tweede contract gehad voor een jaar en hierin zit geen proefperiode.

Maar dit is een ander nieuws, en goed nieuws:
Artikel 10 van wel 3 juli 1978:
Wanneer de partijen verscheidene opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd hebben afgesloten zonder dat er een onderbreking is, toe te schrijven aan de werknemer, worden zij verondersteld een overeenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan, behalve wanneer de werkgever het bewijs levert dat deze overeenkomsten gerechtvaardigd waren wegens de aard van het werk of wegens andere wettige redenen.
(De Koning kan de gevallen bepalen waarin de werkgever dit bewijs niet mag leveren.
De bepalingen van dit artikel zijn ook van toepassing op de overeenkomsten voor een duidelijk omschreven werk.) <W 1989-12-22/31, art. 188, 019; Inwerkingtreding : 09-01-1990>

Isabella
29 april 2007, 22:28
Dit staat er letterlijk (ivm ontslag en dergelijke)

Art4: de verbintenis is gesloten voor de duur van 12 maanden.

Art5: Deze verbintenis bevat een proefbeding gedurende een periode van - maanden.

Art6: Overeenkomstig art 60 W.3.7.78 bedraagt de opzeggingstermijn 7 dagen voor de werkgever wanneer deze minder dan 6 maanden ononderbroken in dienst is, behoudens kortere termijnen voorzien in de sector.
Opgelet: contracten bepaalde duur zijn niet opzegbaar.

Dit is zeker nog maar mijn tweede contract van die aard.
Ik heb een contract gehad van 4juli2005-3juli2006 en dan een contract van 4juli2006-3juli2007.

DaBlacky
29 april 2007, 22:29
Dit betekent dat je momenteel een contract hebt van onbepaalde duur wettelijk gezien. Tenzij je een onderbreking hebt gehad tussen de twee contracten. Indien zo, mag je morgen een opzegbrief afgeven en laten tekenen voor ontvangst. Dan begint je opzegtermijn op 1 juni 2007. Indien je een aangetekende brief stuurt, zal deze wettelijk pas aankomen op vrijdag, waardoor je opzegtermijn op 1 juli 2007 ingaat.

Je opzegtermijn bedraagt 1,5 maand indien je minder dan 33 677 EUR bruto per jaar verdient, indien je meer bedraagt, moet je het zelf gaan regelen met je werkgever.

DaBlacky
29 april 2007, 22:29
Dit betekent dat je momenteel een contract hebt van onbepaalde duur wettelijk gezien. Tenzij je een onderbreking hebt gehad tussen de twee contracten. Indien zo, mag je morgen een opzegbrief afgeven en laten tekenen voor ontvangst. Dan begint je opzegtermijn op 1 juni 2007. Indien je een aangetekende brief stuurt, zal deze wettelijk pas aankomen op vrijdag, waardoor je opzegtermijn op 1 juli 2007 ingaat.

Je opzegtermijn bedraagt 1,5 maand indien je minder dan 33 677 EUR bruto per jaar verdient, indien je meer bedraagt, moet je het zelf gaan regelen met je werkgever. Kom je er niet uit, beslist de rechter van de arbeidsrechtbank.

DaBlacky
29 april 2007, 22:33
Dit betekent dat je momenteel een contract hebt van onbepaalde duur wettelijk gezien. Tenzij je een onderbreking hebt gehad tussen de twee contracten. Indien zo, mag je morgen een opzegbrief afgeven en laten tekenen voor ontvangst. Dan begint je opzegtermijn op 1 juni 2007. Indien je een aangetekende brief stuurt, zal deze wettelijk pas aankomen op vrijdag, waardoor je opzegtermijn op 1 juli 2007 ingaat.

Je opzegtermijn bedraagt 1,5 maand indien je minder dan 28 093 EUR bruto per jaar verdient, indien je meer bedraagt, moet je het zelf gaan regelen met je werkgever met een maximum van 4,5 maanden en 6 maanden indien je brutojaarloon boven de 56 187 komt. Kom je er niet uit, beslist de rechter van de arbeidsrechtbank.

Isabella
29 april 2007, 22:35
dit staat in mijn contract, wat onslaggerelateerd is:

de verbintenis is gesloten voor de duur van twaalf maanden.
Deze verbintenis bevat een proefbeding gedurende een periode van - maanden
Overeenkomstig art------- bedraagt de opzeggingstermijn 7 dagen voor de werkgever wanneer deze minder dan 6 maanden ononderbroken in dienst is, behoudens kortere termijnen voorzien in de sector.
opgelet: contracten bepaalde duur zijn niet opzegbaar.

En dit is zeker weten nog maar mijn tweede contract.
eerste contract was van 4juli2005-3juli2006.
tweede contract is van 4juli2006-3juli2007

Isabella
29 april 2007, 22:36
pff ik kan zolang dus niet wachten :(
hoe zit het als ik niet meer kom opdagen?

DaBlacky
29 april 2007, 22:37
Dit staat er letterlijk (ivm ontslag en dergelijke)

Art4: de verbintenis is gesloten voor de duur van 12 maanden.

Art5: Deze verbintenis bevat een proefbeding gedurende een periode van - maanden.

Art6: Overeenkomstig art 60 W.3.7.78 bedraagt de opzeggingstermijn 7 dagen voor de werkgever wanneer deze minder dan 6 maanden ononderbroken in dienst is, behoudens kortere termijnen voorzien in de sector.
Opgelet: contracten bepaalde duur zijn niet opzegbaar.

Dit is zeker nog maar mijn tweede contract van die aard.
Ik heb een contract gehad van 4juli2005-3juli2006 en dan een contract van 4juli2006-3juli2007.

Je hebt met andere woorden het recht steeds aan je kant (in theorie, ik ben niet thuis in praktijk). Ofwel is je contract nietig (proeftermijn is niet ingevuld) ofwel heb je een contract onbepaalde duur (meerdere contracten van bepaalde duur achter elkaar zonder onderbreking).

Spijtig genoeg zijn de vakbonden niet open morgen... :( (indien je aangesloten bent, tenminste).

Aangezien ik niet thuis ben in praktijk, blijft het echter een risico. Meestal oordeelt de rechter in het voordeel van de werknemer. Maar uitzonderingen kunnen altijd de regel bevestigen.

Vergeet ook niet, hoe dan ook, dat je alle recht op werkloosheidsuitkering kwijt bent als je zelf ontslag neemt.

DaBlacky
29 april 2007, 22:42
pff ik kan zolang dus niet wachten :(
hoe zit het als ik niet meer kom opdagen?

Dan moet jij het loon betalen van de dagen tot aan het einde van je contract dat je normaal zou moeten krijgen (bruto, niet netto).

Ik bedenk ook juist dat een opzeggingstermijn 1,5 maand is, dus voorbij het einde van je contract. Het heeft dus weinig zin om er een einde aan te plaatsen, aangezien je dan langer aan het werk bent dan gewoon te wachten tot het einde van het contract.

Isabella
29 april 2007, 22:44
ja ik ben wel aangesloten bij de vakbond maar op hun site vind ik jammer genoeg ook niet voldoende informatie.

En naar wat ik ergens op internet heb teruggevonden worden verschillende contracten bepaalde duur maar een contract onbepaalde duur als de contracten bepaalde duur samen de termijn van 3 jaar bestrijken of iets dergelijks.

Mijn grote probleem is dat al die procedures en opzegtermijnen tijd in beslag nemen en dat is nu net wat ik niet heb.
Ik zit al in de miserie voor opvang voor morgen, en ik kan al niet gaan werken dan, en ook voor woensdag heb ik nog geen opvang.
En ik werk op een job waar dagelijks een minimumbezetting aanwezig moet zijn, en als ik niet ga zijn ze daar met te weinig :(

DaBlacky
29 april 2007, 22:50
En naar wat ik ergens op internet heb teruggevonden worden verschillende contracten bepaalde duur maar een contract onbepaalde duur als de contracten bepaalde duur samen de termijn van 3 jaar bestrijken of iets dergelijks.

Dit zal de rechtsspraak zo geregeld hebben en kan goed zijn. Dan heb je enkel het feit dat er niet rechtstreekt een proefperiode in staat. Hoe dan ook zal je niet voor 1 juli thuis kunnen blijven.

Mijn grote probleem is dat al die procedures en opzegtermijnen tijd in beslag nemen en dat is nu net wat ik niet heb.
Ik zit al in de miserie voor opvang voor morgen, en ik kan al niet gaan werken dan, en ook voor woensdag heb ik nog geen opvang.
En ik werk op een job waar dagelijks een minimumbezetting aanwezig moet zijn, en als ik niet ga zijn ze daar met te weinig :(

Als ik nu niet met mijn eindwerk bezig was, kwam ik je depanneren ;) Maar ik vrees er voor... :(

Isabella
29 april 2007, 22:52
Nee hoor dat snap ik goed, voor studenten zijn het drukke tijden nu ;)

Ik vrees dat er voor mij niets anders op zit dan thuis te blijven en mij te laten ontslaan voor dwingende redenen.
T is niet zo schoon op mijn palmares, maar hoe ik het ook draai of keer het kan gewoon niet anders :(
Al vind ik het wel ongelooflijk stom, moesten er genoeg opvangplaatsen zijn dan had ik nu geen probleem gehad, tegenwoordig moet je je al gaan inschrijven van voor je zwanger bent, in februari 2007 waren de wachtlijsten ook al tot in januari 2008.

DaBlacky
29 april 2007, 22:53
Dit betekent dat je momenteel een contract hebt van onbepaalde duur wettelijk gezien. Tenzij je een onderbreking hebt gehad tussen de twee contracten. Indien zo, mag je morgen een opzegbrief afgeven en laten tekenen voor ontvangst. Dan begint je opzegtermijn op 1 juni 2007. Indien je een aangetekende brief stuurt, zal deze wettelijk pas aankomen op vrijdag, waardoor je opzegtermijn op 1 juli 2007 ingaat.

Je opzegtermijn bedraagt 1,5 maand indien je minder dan 28 093 EUR bruto per jaar verdient, indien je meer bedraagt, moet je het zelf gaan regelen met je werkgever met een maximum van 4,5 maanden en 6 maanden indien je brutojaarloon boven de 56 187 komt. Kom je er niet uit, beslist de rechter van de arbeidsrechtbank.

Ik zou graag mijn data willen aanpassen in bovenstaande tekst:
Als je morgen je opzegbrief laat betekenen, dan begint is op 1 mei en is je opzeggingstermijn dus afgelopen op 15 juni.

Met een aangetekende brief begint is op 1 juni, en haal je het einde van je contract niet.

Dus is ook enkel in de veronderstelling dat je een contract van onbepaalde duur zou kunnen bepleiten door art 67 §1 of art. 10. Dat eerste is in je contract eigenlijk te vaag om voor zeker te spelen en dat tweede is blijkbaar in je nadeel uitgedraait door de rechtspraak...

Maw: ik vrees er voor, Isabella... :(

DaBlacky
29 april 2007, 22:54
Nee hoor dat snap ik goed, voor studenten zijn het drukke tijden nu ;)

Ik vrees dat er voor mij niets anders op zit dan thuis te blijven en mij te laten ontslaan voor dwingende redenen.
T is niet zo schoon op mijn palmares, maar hoe ik het ook draai of keer het kan gewoon niet anders :(
Al vind ik het wel ongelooflijk stom, moesten er genoeg opvangplaatsen zijn dan had ik nu geen probleem gehad, tegenwoordig moet je je al gaan inschrijven van voor je zwanger bent, in februari 2007 waren de wachtlijsten ook al tot in januari 2008.

Ben je zeker dat in the long run het toch niet voordeliger is die peperdure opvangplaats te nemen? Dan heb je tenminst nog je loon - 625 EUR per maand. Bij een ontslag bij dringende reden heb je niets, nada, noppes en inderdaad een zeer negatief regeltje op je CV.

Isabella
29 april 2007, 23:04
Ben je zeker dat in the long run het toch niet voordeliger is die peperdure opvangplaats te nemen? Dan heb je tenminst nog je loon - 625 EUR per maand. Bij een ontslag bij dringende reden heb je niets, nada, noppes en inderdaad een zeer negatief regeltje op je CV.

Als ik mijn ontslag geef, of niet meer ga werken,
dan kom ik bij op mijn partner te staan op zijn loonbrief.
Als we dit berekenen komt het voordeliger uit op mijn job aan de kant te zetten, dan toch te gaan werken en zoveel kwijt te zijn aan opvang.
Het is ook niet ideaal, en ik wil ook niet graag iemand zijn die ten laste staan van haar partner. Maar het zou zijn tot januari 2008 wanneer we wel opvang hebben, en ik kan dan een nieuwe job zoeken.
In september zou zich dan alweer een ander probleem voordoen, mijn zoontje gaat dan halve dagen naar school, en dan is er ook weer niemand op hem 's middags te gaan halen.

Edina
29 april 2007, 23:08
Denk er wel aan dat je je recht op uitkering verliest wanneer je zelf ontslag neemt of ontslagen wordt om dwingende redenen...

Misschien eerst en vooral proberen om de situatie uit te leggen aan je werkgever. Als hij/zij een beetje begripvol is, wil hij/zij je misschien zelf ontslagen of helpen naar een andere oplossing te zoeken.

En ik denk trouwens dat een contract van bepaalde duur er pas automatisch eentje wordt van onbepaalde duur wanneer je 3x na elkaar een contract van bepaalde duur hebt gekregen.

Isabella
29 april 2007, 23:12
Denk er wel aan dat je je recht op uitkering verliest wanneer je zelf ontslag neemt of ontslagen wordt om dwingende redenen...

Misschien eerst en vooral proberen om de situatie uit te leggen aan je werkgever. Als hij/zij een beetje begripvol is, wil hij/zij je misschien zelf ontslagen of helpen naar een andere oplossing te zoeken.

En ik denk trouwens dat een contract van bepaalde duur er pas automatisch eentje wordt van onbepaalde duur wanneer je 3x na elkaar een contract van bepaalde duur hebt gekregen.

ja uitleggen aan mijn overste is een mogelijkheid. ware het niet dat zij beheerster is in een filiaal dat behoort tot een grote keten, en alles hogerop wordt beslist. en mijn overste is deze week in verlof. een echte assistente hebben we niet, enkel een assistent in opleiding die deze week de honeurs waarneemt, en volgens mij ook niet bij machte is om een ontslagbrief van mij te ondertekenen voor ontvangst :(

DaBlacky
30 april 2007, 12:47
Als ik mijn ontslag geef, of niet meer ga werken,
dan kom ik bij op mijn partner te staan op zijn loonbrief.
Als we dit berekenen komt het voordeliger uit op mijn job aan de kant te zetten, dan toch te gaan werken en zoveel kwijt te zijn aan opvang.
Het is ook niet ideaal, en ik wil ook niet graag iemand zijn die ten laste staan van haar partner. Maar het zou zijn tot januari 2008 wanneer we wel opvang hebben, en ik kan dan een nieuwe job zoeken.
In september zou zich dan alweer een ander probleem voordoen, mijn zoontje gaat dan halve dagen naar school, en dan is er ook weer niemand op hem 's middags te gaan halen.

Vergeet wel niet dat ze je enkel ontslaan wegens dringende redenen als je een contract van onbepaalde duur bepleit krijgt voor de arbeidsrechtbank. Indien je dit niet haalt (en die kans is echt wel reëel) zul je je bruto loon tot 3 juli 2007 mogen betalen als vergoeding wegens contractbreuk.

Scherven A. Mok
28 april 2015, 08:43
Iemand enig idee ik welke provider ik neem waar Telenet en Belgacom voor niets tussen zitten ?

Anna List
28 april 2015, 14:03
Het heeft weinig met politiek te maken, maar ik hoop dat ik hier in deze rubriek mijn vraag mag stellen.
Het betreft een vraag over mijn werk:

Ik werk als bediende, en heb een contract bepaalde duur van 1 jaar, zonder proefperiode.
Sinds vorige week heb ik geen kinderopvang meer, en na intensief zoeken door mezelf en verscheidene diensten is er niets anders qua opvang uit de bus gekomen. (toch niet voor oktober 2007). Deze periode is voor mij niet overbrugbaar.
Particuliere opvang (die niet aan inkomen gelinkt wordt) is ook niet mogelijk, ik betaal dan 17euro per kind per dag (ik heb twee kinderen), wat op maandbasis veel te hoog oploopt, dit kan ik niet betalen, aangezien dit op 612euro per maand komt.
Zonder opvang kan ik niet gaan werken, en dus zie ik geen andere oplossing dan mijn werk opgeven.
In mijn contract echter staat niets vermeld over enige opzegtermijn die ik moet uitdoen indien ik mijn ontslag geef. En op internet vind ik enkel terug dat een contract bepaalde duur buiten de proefperiode niet opzegbaar is.
Ik heb geen flauw idee wat ik nu kan doen.
Kan er eventueel iets onderling geregeld worden met de werkgever waardoor het ontslag onmiddellijk ingaat, of kan dit wettelijk niet.
Wat gebeurt er indien ik niet meer ga werken, omdat ik geen opvang heb.
Waarsschijnlijk krijg ik dan een ontslag om dwingende redenen. Welke nadelen hangen hieraan vast?
Zijn er eventueel nog andere opties?

Ik las ook dat bij een bediendencontract de opzeg pas begint te lopen op de eerste van de maand volgende op de opzeggingsdag. Dit zou willen zeggen dat ik ofwel morgen mijn ontslagbrief moet afgeven, ofwel dat mijn termijn pas ingaat op 1juni?

is dat nog goed gekomen met de kindjes eigenlijk ?

cookie monster
29 april 2015, 00:57
Iemand enig idee ik welke provider ik neem waar Telenet en Belgacom voor niets tussen zitten ?
via satelliet , is nog wel duur !!!!
https://www.google.be/search?q=satellite+internet&hl=nl&btnG=Goegel+zuuke&meta=&gws_rd=ssl
https://www.google.be/search?q=via+satellite+internet&hl=nl&btnG=Goegel+zuuke&meta=&gws_rd=ssl

https://www.google.be/search?q=satellite+via+satellite&hl=nl&btnG=Goegel+zuuke&meta=&gws_rd=ssl#hl=nl&q=via+satellite+internet

Anders Dommel , ik ben al sinds 2008 ingedommeld :)
www.dommel.be