PDA

View Full Version : Mobiliteitsvraagstuk


Rene Artois
17 mei 2007, 08:01
Dit berichtje is ten onrechte wat onderbelicht gebleven :

Wallonië vindt IJzeren Rijn "weggegooid geld"

De Waalse regering kant zich in een advies aan de Nederlandse provincie Limburg vierkant tegen de heropening van de IJzeren Rijn. Investeren in de historische treinverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied is volgens de Waalse regering "weggegooid geld". De regering Di Rupo vreest dat de IJzeren Rijn trafiek gaat afsnoepen van de Montzenlijn (Antwerpen-Hasselt-Visé-Montzen-Aken) die in het Luikse een aantal arbeidsplaatsen oplevert.

De opmerkelijke reactie van de Waalse regering kwam er op vraag van het provinciebestuur in Maastricht. Naar aanleiding van de opmaak van het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL), een soort van structuurplan voor Nederlands-Limburg, heeft Maastricht ook de mening gevraagd aan Wallonië over allerlei grensoverschrijdende kwesties. De Waalse reactie dateert al van vorig jaar, maar werd stilgehouden.

Arbeidsplaatsen
"De heropening van de IJzeren Rijn zou kunnen leiden tot een belangrijke verschuiving in het vervoer, en wel ten koste van lijn 24 (de Montzenlijn), terwijl het goederenvervoer daar een aanzienlijk aantal arbeidsplaatsen oplevert (via Tongeren-Visé-Voeren-Montzen-Aken). Voor het realiseren van de IJzeren Rijn zijn aanzienlijke financiële middelen vereist. Dat is weggegooid geld, omdat de NMBS onlangs reeds allerlei investeringen heeft toegezegd voor een kwalitatieve verbetering van het traject van lijn 24", luidt de reactie van Wallonië. (belga/hln)

Het is daarenboven niet alsof dit dossier te kampen heeft met een gebrek aan problemen. Nederland houdt de boot af, het federale niveau zit stil en de NMBS staat niet te springen om te investeren in deze lijn of om het even welke andere voor de ontsluiting van de antwerpse haven. En nu schiet uw franstalige zusterpartij de vlaamse regering in de rug.

Omdat vooral uw partij zich profileert op het mobiliteitsvraagstuk, de bevoegde ministers levert alsook de grote baas van de NMBS volgende vragen :

Wat is de SP.A van plan te doen om de ijzeren rijn te deblokkeren?
Mogen we veronderstellen dat Di Rupo door uw voorzitter tot de orde geroepen is over zijn "tussenkomst"?
Is het niet beter de NMBS gewoon te splitsen?

Greet Van Gool
18 mei 2007, 19:35
Beste René Artois
hiervoor zou ik je willen verwijzen naar de weerslag in de pers van 17 mei jl. van een persconferentie van Bruno Tuybens en Peter Vanvelthoven. Ik denk dat dit voor zich spreekt.

BRUSSEL - "Het negatief advies van Elio Di Rupo en zijn Waalse regering in verband met de IJzeren Rijn is ongehoord, inconsequent en bovenal dom." Dat zeggen Peter Vanvelthoven en Bruno Tuybens in een gesprek met de redactie. De twee excellenties zijn dan weer ten zeerste in hun nopjes met een brief van Camiel Eurlings, de nieuwe Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat, aan de Nederlandse Tweede Kamer. Daarin schrijft hij dat ook voor Nederland het historisch tracé in feite het beste is.
U kon het in primeur in deze krant lezen: in een advies ter attentie van het provinciebestuur van Nederlands-Limburg schrijven Elio Di Rupo en zijn Waalse regering dat de IJzeren Rijn "weggegooid geld" is omdat die ten nadele zou zijn van de Montzenlijn en zo ook slecht zou zijn voor de werkgelegenheid in Wallonië.
Minister van Werk Peter Vanvelthoven en staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens zeggen nu dat de reactie van Elio Di Rupo "ongehoord, inconsequent en bovenal dom is."
Ongehoord.
Omdat de twee ministers het advies van de Waalse regering in de pers hebben moeten lezen. "Niet netjes van iemand die het graag heeft over goed nabuurschap en solidariteit," zeggen Peter Vanvelthoven en Bruno Tuybens.
Inconsequent
Omdat het advies haaks staat op het gegeven dat ook de Waalse regering eerder instemde met de Belgische plannen in verband met de IJzeren Rijn en omdat ook de Waalse regering het investeringsplan 2004-2007 van Infrabel (inclusief IJzeren Rijn) mee goedkeurde. Di Rupo is een tweede keer inconsequent omdat ook hij de Kyoto-doelstellingen als een prioriteit beschouwt, omdat de IJzeren Rijn daarbij kan helpen, maar in zijn advies zich uiteindelijk laat leiden door platte communautaire overwegingen. "Straks vragen ze in Wallonië ook nog compensaties wanneer blijkt dat het daar meer regent," merkt Bruno Tuybens schamper op.
Dom
Omdat als gevolg van internationalisering en globalisering steeds meer containers worden vervoerd. Eens het Deurganckdok helemaal operationeel, komen daar nog eens vijf miljoen containers per jaar bij. Om die van de weg te halen zijn zowel de IJzeren Rijn naar het Ruhrgebied als de Montzenlijn naar Zuid-Duitsland en verder nodig.[/FONT][/SIZE][/FONT]
Slimme Eurlings
Nu, het advies van Elio Di Rupo zal Peter Vanvelthoven en Bruno Tuybens niet tegenhouden. "Het is quantité négligable," zegt Vanvelthoven. De twee gaan resoluut door en weten zich sterk door het arrest van het Internationaal Arbitragehof. Dat arrest zegt dat België op basis van het Scheidingsverdrag van 1839 onder alle omstandigheden recht heeft op het historische tracé van de IJzeren Rijn.
Bruno Tuybens en Peter Vanvelthoven in koor: "We zullen dat verdrag en dat arrest volledig uitputten. We hebben geen nieuwe studies meer nodig, we weten het nu allemaal. We gaan enkel en alleen voor het historische tracé. Voorjaar 2008 moet de studie over de kosten klaar zijn, najaar 2009 moeten de werken beginnen, in de loop van 2015 moet de IJzeren Rijn opnieuw in gebruik zijn. Daar wijken we niet meer van af."
De twee ministers weten zich gesteund door een brief van minister Camiel Eurlings aan de Tweede Kamer. Daarin zegt Eurlings begrip te hebben voor de Nederlandse vragen naar alternatieve tracés voor de IJzeren Rijn. Hij wil daar zo mogelijk werk van maken in overleg met België en Duitsland. Maar Eurlings merkt in zijn brief ook op:
- dat België recht heeft op het historische tracé gezien het Scheidingsverdrag en arrest van het Internationaal Arbitragehof,
- dat er in Nederland géén eensgezindheid is over de alternatieve tracés,
- dat de alternatieve tracés helemaal voor rekening van Nederalnd zijn, terwijl België moet meebetalen voor het opnieuw in gebruik nemen van het historische tracé,
- dat als er een alternatief tracé komt, België ook daarna recht blijft hebben op het historische tracé en dat recht kan uitputten,
- dat ook voor Nederland het historische tracé in feite het zinvolste is vanuit economisch oogpunt én omdat ook de alternatieve tracés nadelen hebben voor mens en milieu.

Beste groeten
Greet

Rene Artois
18 mei 2007, 21:16
Danku