PDA

View Full Version : Van Maerlant is de vijfde forummer van de week


Pluche
31 mei 2007, 18:50
Pelgrim heeft zijn opvolger gekozen. Van Maerlant is de vijfde forummer van de week. Hij is een gematigd rechtse Vlaams-nationalist, voor de mensen die huilen dat er weer geen VB-er gekozen is, we vonden geen enkele VB-er die niet op vakantie of examens had.
Van Maerlant zal vanaf morgen hier posten en jullie mogen nog altijd vragen stellen aan Pelgrim, kandidaat forummers van de week kunnen zich kandidaat stellen in het desbetreffende topic.

Metternich
31 mei 2007, 19:14
Van Maerlant, een paar vraagjes:

je bent overduidelijk een liberaal en een Vlaams-nationalist. Ik ga er van uit dat je dus wilt dat het Vlaamse volk zich zo onafhankelijk mogelijk moet kunnen opstellen in de wereld. Hoe sta je dan tegenover volgende dingen:

de NAVO? Het is duidelijk een instrument van de VSA om de anderen landen militair aan zich te onderschikken en in te zetten naar goeddunken. De oorlog in Irak is hier slechts één voorbeeld van.
het liberalisme als economisch stelsel? Vind je het niet hypocriet om te streven naar een onafhankelijke Vlaamse staat als je het toelaat dat onze markten ingenomen kunnen worden door buitenlandse multinationals?
de huidige EU? En wat is jouw beeld van een betere EU (als je de huidige EU niet goed vindt uiteraard)

Metternich
31 mei 2007, 19:17
kandidaat forummers van de week kunnen zich kandidaat stellen in het desbetreffende topic.Kun je eens een lijstje geven van de mensen die al kandidaat zijn?

duveltje382
31 mei 2007, 19:21
Pelgrim heeft zijn opvolger gekozen. Van Maerlant is de vijfde forummer van de week. Hij is een gematigd rechtse Vlaams-nationalist, voor de mensen die huilen dat er weer geen VB-er gekozen is, we vonden geen enkele VB-er die niet op vakantie of examens had.
Van Maerlant zal vanaf morgen hier posten en jullie mogen nog altijd vragen stellen aan Pelgrim, kandidaat forummers van de week kunnen zich kandidaat stellen in het desbetreffende topic.

Ik moet hier soms wel om lachen hoor,het lijkt wel de VRT te zijn :oops:
Sorry jongens en meisjes :-P

largo_w
31 mei 2007, 19:33
van maerlant...hmmm ik dacht echt dat het metternich ging zijn...

nice...

verder nog geen echte vraag!

ps: duveltje382 stopt met neuten en pluche ik zou me echt niet excuseren tegenover deze aanstellerij!

Pluche
31 mei 2007, 19:40
Van Maerlant, wie zijn volgens u goede politici in binnen en buitenland?

Pluche
31 mei 2007, 19:43
Kun je eens een lijstje geven van de mensen die al kandidaat zijn?

Er heeft bijna niemand zich zelf kanidaat gesteld, meestal stellen ze medeforummers voor in het topic voor de kandidatenlijst, maar Metternich het is genoteerd dat jij wel forummer van de week wil zijn.

van Maerlant
31 mei 2007, 20:21
de NAVO? Het is duidelijk een instrument van de VSA om de anderen landen militair aan zich te onderschikken en in te zetten naar goeddunken. De oorlog in Irak is hier slechts één voorbeeld van.

De NAVO is inderdaad een door de VS gedomineerd oorlogsapparaat. Hoewel de oorspronkelijke 'bedoeling' ervan was om de vrede te waarborgen (met Westerse hegemonie, uiteraard), is het de laatste decennia vervallen tot iets dat enkel en alleen dient om de internationale economische belangen van de VS te waarborgen. Ik ben van mening dat Vlaanderen als onafhankelijke staat het NAVO lidmaatschat dient op te zeggen indien er niet hervormd kan worden. We zijn een eigen volk, en de VS heeft niet het recht ons te misbruiken voor eigen doeleinden.

het liberalisme als economisch stelsel? Vind je het niet hypocriet om te streven naar een onafhankelijke Vlaamse staat als je het toelaat dat onze markten ingenomen kunnen worden door buitenlandse multinationals?

Wel, de reden waarom ik Vlaams-nationalist ben, is niet economisch. Ik woon in een zeer problematisch gebied (de Rand), en de dreigende verfransing van mijn geboortestreek is de reden waarom ik ijver voor een Vlaamse staat.
Verder vind ik dat de staat niets te zoeken heeft in de economie, dus of het nu multinationals of Vlaamse bedrijven zijn: het kapitalisme doet zijn werk.
We kunnen echter wel het Vlaamse bedrijfsleven stimuleren door een algemene lastenverlaging, zowel voor bedrijven als particulieren. Op die manier maken we het voor bedrijven weer lucratief om te investeren in Vlaanderen.

de huidige EU? En wat is jouw beeld van een betere EU (als je de huidige EU niet goed vindt uiteraard)

Ik heb eerlijk gezegd bijzonder weinig vertrouwen in de EU. Enerzijds besteed de Unie véél te weinig aandacht aan de interne politiek van de lidstaten (bullshit zoals de niet-splitsing van BHV zou bijvoorbeeld niet mogelijk mogen zijn), en anderzijds gaat ze veel te snel op de buik voor de VS. Ja, natuurlijk, er zijn wel eens lidstaten die tegen de yanks in durven gaan (Frankrijk, Duitsland,...), maar die landen kunnen geen druk uitoefenen op gans de unie. De Britse deelname aan de oorlog in Irak bewijst dat.
De EU werkt niet samen, is log en ondemocratisch, en wordt door bepaalde landen misbruikt om economisch gewin op te brengen. De na-oorlogse gedachte is reeds lang vergeten.

Verder zijn de uitbreidingen een bijzonder slecht idee. We nemen ontwikkelingslanden op, wat goedkope arbeiders betekent, wat dan weer tot gevolg heeft dat de eigen arbeidersklasse in de problemen komt. Dat zei ik reeds toen Polen e.d bij de Unie kwamen, en, let op mijn woorden, wanneer Turkije lid wordt, zal het nog verergeren.

van Maerlant
31 mei 2007, 20:33
Van Maerlant, wie zijn volgens u goede politici in binnen en buitenland?

Binnenland:

Johan Vande Lanotte (sp.a): Hoewel ik helemaal niet akkoord ga met zijn overtuigingen, ben ik toch van mening dat hij een echte idealist is, en een getalenteerd politicus. Helemaal anders dan de reclamepolitiekertjes Stevaert, Jansen en Van den Bossche.

Bart de Wever (N-VA): Een rasechte Vlaams-nationalist, die wel degelijk het beste voor heeft met Vlaanderen. Hij zou echter meer ruggegraat moeten tonen, en zijn broodheren van de CD&V de deur wijzen.

Geert Bourgeois (N-VA): Een zéér onderschatte man. Hij doet enorm veel om Vlaanderen te promoten in het buitenland, maar dit alles gebeurt in feite vooral achter de schermen. Eveneens de politicus met het meeste dossierkennis, én een overtuigde flamingant.

Gerolf Annemans (Vlaams Belang): Rad van tong, niet mooi om te zien maar wel om te horen. Een door en door intelligente man, die zijn partij reeds veel heeft opgelevert.

Buitenland:
Ik hou me niet zo veel bezig met internationale politiek (het is hier al interessant genoeg, medunkt :-D ), maar Chirac verdient toch wel een pluim. Een sterke man (zoals Frankrijk steeds nodig heeft), met een stem om voor te smelten. Ik ben niet zo gek van zijn overtuigingen, maar toch blijft het een van mijn favoriete buitenlandse politici.

Verder nog één goed woordje over Poetin. Ik moet eerlijk toegeven dat ik die man bewonder om zijn ijzersterk verzet tegenover de Westerse hegemonie. Hij laat zich noch door Europa, noch door de VS domineren, en dat siert hem.

Een ex-politieker voor wie ik betrekkelijk veel respect heb, is Frederik Willem de Klerk. Hij democratiseerde de laatste westerse dictatuur. Wat me aan hem tegensteekt? Hij heeft Mandela vrijgelaten, een man die voor mij levenslang had mogen blijven zitten. Terrorisme is nooit te vergeven.

Metternich
31 mei 2007, 20:38
Welke (politieke) boeken raad je aan en welke personen beschouw je als zeer belangrijk voor je ideologische ontwikkeling?

van Maerlant
31 mei 2007, 20:55
Welke (politieke) boeken raad je aan

Wel, om het eens van de andere kant te bekijken, raad ik 'Een andere kijk op Stalin' van Ludo Martens aan. Het is nu al enkele jaren geleden dat ik het las, maar het is zeker de moeite waard.
'Van Lenin tot McDonald's' en 'High Society' (hoewel dit laatste niet bepaald beschouwd kan worden als een politiek boek) zijn best te pruimen :)


en welke personen beschouw je als zeer belangrijk voor je ideologische ontwikkeling?Tja, dat is geen makkelijke vraag. Ik kom uit een Vlaamsgezinde familie (reeds generaties lang), maar ik kwam pas tot die ontdekking toen ik ongeveer 13 jaar was. Mijn ouders hebben me geenszins geïndoctrineerd, ik ben zelf tot de constatatie gekomen dat het anders kan, anders moet in dit land.

Als ik één politicus moet opnoemen die me 'beïnvloed' heeft, zou ik Geert Bourgeois moeten zeggen. Jarenlang boeide die zachte, intelligente man me, en ik kon me vinden in bijna al zijn uitspraken.

Metternich
31 mei 2007, 21:05
Als je morgen volmacht krijgt om alles te doen wat je wilt. Welke dingen in de maatschappij, het systeem, de politiek zou jij veranderen?

Jaani_Dushman
31 mei 2007, 21:13
Van Maerlant is de vijfde forummer van de week.Ik ben verrast.

evilbu
1 juni 2007, 00:55
Van Maerlant,

- studeert u en indien ja, wat?
- kunt u een interval geven waarin uw leeftijd ligt (hoeft niet te privé te worden als je dat niet wil)

- zou u op NVA kunnen stemmen? Als die apart zou zijn?

- Ik begrijp dat u Grootnederlander bent? Waarom precies?

- Ik begrijp dat u in Dilbeek woont? Hoe vaak komt u in contact met de Franstaligen daar, en hoe beleeft u dat zelf?

- U bent voor VB? Indien ja, is dat onvoorwaardelijk? Vindt u ook Filip De Winter een acceptabel politicus?Vindt u niet dat er beter meer gematigde partijen zouden moeten zijn, die ook het separatisme aanhangen, en de hardere aanpak van criminaliteit?

- Indien België splitst, vindt u dan dat dat kost wat kost met Brussel moet? Wat is uw mening over Brussel?

Pluche
1 juni 2007, 08:54
Van Maerlant durf je een foto van jezelf te posten?, tot nu toe deed enkel Kim dat!

largo_w
1 juni 2007, 10:24
Van maerlant:
op een schaal van 1 tot 10 hoe goed spreek je frans? En engels?

In hoeverre ben je liberaal? Nul komma nul staatsinterventies of meer vrije markt met een staat die zorgt voor zwakkeren?

...

Wat is uw lievelingsgerecht?

Kim
1 juni 2007, 10:34
Beste van Maerlant,

Stel: België werkt perfect. Geen communautaire problemen, geen taaltoestanden, coherentie m.b.t. transfers (zowel voor de transfers naar Wallonië/Brussels als de transfers binnen Vlaanderen).

Zou u dan nog steeds ijveren voor een onafhankelijk Vlaanderen of kan u zich met bovenstaande verzoenen?

De Garde
1 juni 2007, 11:22
Beste van Maerlant,

Stel: België werkt perfect. Geen communautaire problemen, geen taaltoestanden, coherentie m.b.t. transfers (zowel voor de transfers naar Wallonië/Brussels als de transfers binnen Vlaanderen).

Zou u dan nog steeds ijveren voor een onafhankelijk Vlaanderen of kan u zich met bovenstaande verzoenen?

Mens, dat zou hier stil zijn dan.

Kim
1 juni 2007, 11:31
Mens, dat zou hier stil zijn dan.

Denk je? :mrgreen:

De Garde
1 juni 2007, 11:50
Denk je? :mrgreen:

A�*�*�*�*�*�*bsoluut! Iedereen ligt dubbel van de kramp van het lachen.

van Maerlant
1 juni 2007, 14:59
Als je morgen volmacht krijgt om alles te doen wat je wilt. Welke dingen in de maatschappij, het systeem, de politiek zou jij veranderen?

1. Vlaanderen onafhankelijk maken.
2. Belasting op inkomen afschaffen, en vervangen door belasting op verbruik.
3. Een alternatief zoeken voor de huidige particratie.

Kay_
1 juni 2007, 15:07
Waar komt die foto van het geraamte vandaan en waarom heb je daar precies voor gekozen?

van Maerlant
1 juni 2007, 15:11
Van Maerlant,

- studeert u en indien ja, wat?
- kunt u een interval geven waarin uw leeftijd ligt (hoeft niet te privé te worden als je dat niet wil)

Ik geef zo weinig mogelijk informatie prijs aan mensen die ik niet persoonlijk ken. Laat het volstaan dat ik 19 jaar ben. :lol:

- zou u op NVA kunnen stemmen? Als die apart zou zijn?

Uiteraard. Het was tot voor kort 'mijn' partij, in wiens standpunten ik mij voor bijna 100% kon terugvinden. Zolang de N-VA gedomineerd wordt door de CD&V, mogen ze mijn stem echter op hun buik schrijven.


- Ik begrijp dat u Grootnederlander bent? Waarom precies?

Laat het me zo stellen: Groot-Nederland is niet mijn eerste prioriteit. Ik ben radicaal gekant tégen Heel-Nederland, aangezien ik er niet van overtuigd ben dat een grotere Nederlandstalige meerderheid de verfransing in mijn streek zal tegenhouden.
Een Groot-Nederland zie ik echter wél zitten, als volgende stap na een onafhankelijk Vlaanderen. De hereniging van de Nederlanden zou een logische stap zijn.

- Ik begrijp dat u in Dilbeek woont? Hoe vaak komt u in contact met de Franstaligen daar, en hoe beleeft u dat zelf?

Meerdere keren per week kom ik in contact met franstaligen. Soms zijn er geen problemen, een andere keer krijg ik me wat scheldwoorden naar het hoofd geslingerd.

- U bent voor VB? Indien ja, is dat onvoorwaardelijk? Vindt u ook Filip De Winter een acceptabel politicus?Vindt u niet dat er beter meer gematigde partijen zouden moeten zijn, die ook het separatisme aanhangen, en de hardere aanpak van criminaliteit?

Ik ben geen VB'er. Dewinter vind ik persoonlijk best wel een goede politicus. Een doorbijter en idealist.
Een versnippering van de separatistische partijen zie ik natuurlijk niet zitten.

- Indien België splitst, vindt u dan dat dat kost wat kost met Brussel moet? Wat is uw mening over Brussel?

De Brusselaars mogen dat voor zichzelf beslissen. Ze hebben wel enkele keuze's:
-Vlaams blijven, met een taalstatuut voor de franstaligen. Overheidsdiensten uiteraard perfect tweetalig gedurende een bepaalde tijd.
-Waals worden. Ze verliezen in dat geval de Vlaamse ontwikkelingshulp, én zullen een enclave vormen in de Vlaamse Republiek.
-Europees district worden: Het voordeel is dat er bakken geld geïnvesteerd zullen worden in de stad.

Laat de Brusselaars maar kiezen, ik ben er tamelijk zeker van dat ze voor het behoud van geld, luchthaven en Ring zullen kiezen.

van Maerlant
1 juni 2007, 15:14
Van Maerlant durf je een foto van jezelf te posten?, tot nu toe deed enkel Kim dat!

In de zomer, wanneer de vermoeidheid van de voorbije maanden minder goed te zien is ;)

van Maerlant
1 juni 2007, 15:20
Van maerlant:
op een schaal van 1 tot 10 hoe goed spreek je frans?

Vroeger haalde ik altijd rond de 75%. 7/10, laten we zeggen;

En engels?

9.5/10
Ik keek naar de BBC vanaf mn 6 jaar, lees engelse boeken vanaf mijn twaalfde, dus ik ben er tamelijk goed in geworden;

In hoeverre ben je liberaal? Nul komma nul staatsinterventies of meer vrije markt met een staat die zorgt voor zwakkeren?

De staat mag zich nooit of te nimmer mengen in de economie. Wat ze eventueel wél kan doen, is studiebeurzen uitloven. Niet op basis van inkomen, maar door middel van een ingangsexamen. Op die manier heeft iedereen gelijke kansen.

Wat is uw lievelingsgerecht?

Salade onder de patatten met zure saus en spek.
Een van de vele :-D

van Maerlant
1 juni 2007, 15:21
Waar komt die foto van het geraamte vandaan en waarom heb je daar precies voor gekozen?

Komt van 'De Humani Corporis Fabrica', het anatomieboek van Vesalius. Ik vond zo een peinzend skelet best wel mooi om als avatar te gebruiken.

(http://vesalius.northwestern.edu/)

evilbu
1 juni 2007, 15:47
Ik geef zo weinig mogelijk informatie prijs aan mensen die ik niet persoonlijk ken. Laat het volstaan dat ik 19 jaar ben. :lol:

OK;-)



Meerdere keren per week kom ik in contact met franstaligen. Soms zijn er geen problemen, een andere keer krijg ik me wat scheldwoorden naar het hoofd geslingerd.

In welke mate dan? Ik bedoel, zie je hen voortdurend in de winkel, achter de kassa, .... en voel je je vaak gedwongen om je aan te passen?
En dat gescheld, is dat zonder enige aanleiding (hebben wij geen klikdienst voor racisme :roll: )



Ik ben geen VB'er. Dewinter vind ik persoonlijk best wel een goede politicus. Een doorbijter en idealist.
Een versnippering van de separatistische partijen zie ik natuurlijk niet zitten.

Maar u zou wel op hen willen stemmen?


Van Maerlant, hoe politiek actief bent u? Ik bedoel, doet u vaak mee aan acties of bijeenkomsten of betogingen?

Komt van 'De Humani Corporis Fabrica', het anatomieboek van Vesalius. Ik vond zo een peinzend skelet best wel mooi om als avatar te gebruiken.

Het was niet slecht, komt het nog terug ooit?:-D

van Maerlant
1 juni 2007, 16:05
In welke mate dan? Ik bedoel, zie je hen voortdurend in de winkel, achter de kassa, .... en voel je je vaak gedwongen om je aan te passen?
En dat gescheld, is dat zonder enige aanleiding (hebben wij geen klikdienst voor racisme :roll: )

Het is vooral ergernis. Mensen voor je in de winkel die geen nederlands spreken, en van de kassier eisen dat hij hen in het frans bedient, onbeleefde franstaligen jongeren als je nederlands spreekt,...

Maar u zou wel op hen willen stemmen?

Eigenlijk niet, ze zijn lang niet liberaal genoeg.

Van Maerlant, hoe politiek actief bent u? Ik bedoel, doet u vaak mee aan acties of bijeenkomsten of betogingen?

Ik ga naar betogingen en acties waar ik bij kan zijn.


Het was niet slecht, komt het nog terug ooit?:-D

Misschien wel ;-)

Kim
1 juni 2007, 16:08
Beste van Maerlant,

Zou je ook nog even op mijn bescheiden vraagje willen antwoorden? :)

evilbu
1 juni 2007, 16:10
Het is vooral ergernis. Mensen voor je in de winkel die geen nederlands spreken, en van de kassier eisen dat hij hen in het frans bedient,
Maar aan de andere kant van de kassa zijn er voorlopig nog geen nederlandsonkundigen?8O

onbeleefde franstaligen jongeren als je nederlands spreekt,...
Als jij tegen hen spreekt?



Eigenlijk niet, ze zijn lang niet liberaal genoeg.
O is lijst Dedecker dan een goede keuze voor u?

Ik ga naar betogingen en acties waar ik bij kan zijn.
Van voorpost of tak?


Misschien wel ;-)
Doen.


Voor de rest, hoe zeldzaam ben jij daar in de Vlaamse gemeenschap in Dilbeek en omstreken met je ideeën op communautair vlak? Ben jij een witte raaf? Of lijkt dat idee van splitsing bij de mensen, bij jouw leeftijdsgenoten echt te leven?
Of wordt dit eigenlijk niet besproken?

van Maerlant
1 juni 2007, 16:25
Beste van Maerlant,

Stel: België werkt perfect. Geen communautaire problemen, geen taaltoestanden, coherentie m.b.t. transfers (zowel voor de transfers naar Wallonië/Brussels als de transfers binnen Vlaanderen).

Zou u dan nog steeds ijveren voor een onafhankelijk Vlaanderen of kan u zich met bovenstaande verzoenen?

Zulk een situatie is onmogelijk door de onwil van de franstaligen.
Maar zelfs indien we dit zouden veronderstellen, zou ik nóg ijveren voor een Vlaamse Republiek. Belgique heeft geen reden van bestaan.

van Maerlant
1 juni 2007, 16:29
Maar aan de andere kant van de kassa zijn er voorlopig nog geen nederlandsonkundigen?8O

Te zien waar je gaat... Het valt wel eens voor dat de kassier slechts enkele worodjes nederlands kan stamelen. Maar is al enkele maanden geleden dat ik nog zoiets heb meegemaakt;

Als jij tegen hen spreekt?

Of wanneer ik met vrienden onderling spreek. Je krijgt af en toe een vuile blik, of een 'sale Flamand'..


O is lijst Dedecker dan een goede keuze voor u?

Ja en nee. Ja omdat hij liberaal is; nee omdat hij geen uitgesproken separatist is.


Van voorpost of tak?

Niet zozeer. Eerder KVHV, of een betoging voor de splitsing van BHV.


Voor de rest, hoe zeldzaam ben jij daar in de Vlaamse gemeenschap in Dilbeek en omstreken met je ideeën op communautair vlak? Ben jij een witte raaf? Of lijkt dat idee van splitsing bij de mensen, bij jouw leeftijdsgenoten echt te leven?
Of wordt dit eigenlijk niet besproken?

Als je een beetje begint te graven, vinden meer en meer van mijn leeftijdsgenoten dat we de Walen helemaal niet nodig hebben. Nationalisme leeft wat minder, maar separatisme des te meer.

Kim
1 juni 2007, 16:43
Zulk een situatie is onmogelijk door de onwil van de franstaligen.
Ik zei dan ook "stel".
Maar zelfs indien we dit zouden veronderstellen, zou ik nóg ijveren voor een Vlaamse Republiek. Belgique heeft geen reden van bestaan.
Waarom heeft Vlaanderen wel bestaansrecht en België niet?

van Maerlant
1 juni 2007, 17:03
Waarom heeft Vlaanderen wel bestaansrecht en België niet?

1. Belgique is tot stand gekomen door een gewelddadige revolutie. Dat valt niet mooi te praten.
2. Er bestaat geen 'belgisch' volk, wél een Vlaams (nederlands) en een Waals.
3. Belgique is gesticht als ondemocratische staat, gedomineerd door de franstaligen. Zulke littekens verdwijnen niet snel. Er is gewoon te veel smeerlapperij gebeurd.

vercetti
1 juni 2007, 17:24
Een rare vraag misschien, maar het moet niet altijd over politiek gaan.
Ik weet dat je iemand bent die nogal graag een pc spelleke speelt. Welke zijn je all-time favorieten?

van Maerlant
1 juni 2007, 17:37
Een rare vraag misschien, maar het moet niet altijd over politiek gaan.
Ik weet dat je iemand bent die nogal graag een pc spelleke speelt. Welke zijn je all-time favorieten?

Baldur's Gate I & II (plus de expansions, natuurlijk), Thief I & II, Half Life 1, HL Opposing Force en Mafia.

Kim
1 juni 2007, 17:40
1. Belgique is tot stand gekomen door een gewelddadige revolutie. Dat valt niet mooi te praten.
Nee, maar daar heeft de bevolking van vandaag geen schuld aan.
2. Er bestaat geen 'belgisch' volk, wél een Vlaams (nederlands) en een Waals.
En die "volkeren" kunnen/mogen niet samenleven of zo? Hoe staat u dan tegenover Europa?
3. Belgique is gesticht als ondemocratische staat, gedomineerd door de franstaligen. Zulke littekens verdwijnen niet snel. Er is gewoon te veel smeerlapperij gebeurd.
Nogmaals: daar kan de bevolking van vandaag niet verantwoordelijk voor worden gesteld.

Stel dat men Vlaanderen onafhankelijk maakt zonder de burgers daarin te kennen (geen referendum bv.), heeft Vlaanderen dan wel bestaansrecht? Is Vlaanderen dan geen ondemocratische staat?

Kim
1 juni 2007, 17:41
Ik stop straks wel met mijn communautair gedoe hoor, maar het zijn ook examens en ik moet mijn overbodige energie kwijt... ;)

Pluche
1 juni 2007, 17:43
Ik stop straks wel met mijn communautair gedoe hoor, maar het zijn ook examens en ik moet mijn overbodige energie kwijt... ;)

Studeer maar goed Kim, zodat je geen 2de zit hebt.

Kim
1 juni 2007, 17:44
Studeer maar goed Kim, zodat je geen 2de zit hebt.

Ik doe m'n best...

van Maerlant
1 juni 2007, 17:44
Nee, maar daar heeft de bevolking van vandaag geen schuld aan.

Erfschuld. Net zoals bij de Duitsers.

En die "volkeren" kunnen/mogen niet samenleven of zo? Hoe staat u dan tegenover Europa?

Een volk heeft recht op een eigen staat, waar het niet constant wordt aangevallen op vlak van taal en cultuur.

Stel dat men Vlaanderen onafhankelijk maakt zonder de burgers daarin te kennen (geen referendum bv.), heeft Vlaanderen dan wel bestaansrecht? Is Vlaanderen dan geen ondemocratische staat?

Zo u particratie tot democratie rekent, is Vlaanderen in dat geval géén ondemocratische staat.

lomeanor
1 juni 2007, 18:04
Vanmaerlant: Wat vind je van het idee van een Europa in twee snelheden? Daarmee bedoel ik dat een aantal landen die nauwer willen samenwerken dit ook doen, en dat andere landen zich daar in later instantie bij zouden kunnen aansluiten.

van Maerlant
1 juni 2007, 18:06
Vanmaerlant: Wat vind je van het idee van een Europa in twee snelheden? Daarmee bedoel ik dat een aantal landen die nauwer willen samenwerken dit ook doen, en dat andere landen zich daar in later instantie bij zouden kunnen aansluiten.

In feite wil je dus de EU vanop de grond opnieuw opbouwen? :D

lomeanor
1 juni 2007, 18:08
Zo kun je het misschien wel stellen. De EU is immers ook zo begonnen.

Maar wat vind je er van? Bijvoorbeeld een nauwer samenwerken tussen Frankrijk, Duitsland en la Belgique, om de Europese Unie te verdiepen in plaats van blind uit te breiden. Op die manier bereik je meer Europa, en kunnen andere lidstaten (zoals het UK) ook hun zin krijgen.

lomeanor
1 juni 2007, 18:08
Ik vind dat deze vraag ook moet gesteld worden :)

Wat vind je van het gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem ?

http://forum.politics.be/showpost.php?p=2156880&postcount=813

van Maerlant
1 juni 2007, 18:10
Ik vind dat deze vraag ook moet gesteld worden :)

Wat vind je van het gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem ?

http://forum.politics.be/showpost.php?p=2156880&postcount=813

:|:?:-):-o:-D:rofl:

van Maerlant
1 juni 2007, 18:11
Zo kun je het misschien wel stellen. De EU is immers ook zo begonnen.

Maar wat vind je er van? Bijvoorbeeld een nauwer samenwerken tussen Frankrijk, Duitsland en la Belgique, om de Europese Unie te verdiepen in plaats van blind uit te breiden. Op die manier bereik je meer Europa, en kunnen andere lidstaten (zoals het UK) ook hun zin krijgen.

Dat is wel een idee waar ik me kan in vinden. Zo bouw je weer aan de fundamenten van de Unie, zodat ze er enkel sterker van kan worden. Als je als maar hoger en hoger bouwt, zal je gebouw niet lang overeind blijven.

lomeanor
1 juni 2007, 18:17
Stel dat Vlaanderen morgen onafhankelijk is, op welke partij zou je dan stemmen?

van Maerlant
1 juni 2007, 18:19
Stel dat Vlaanderen morgen onafhankelijk is, op welke partij zou je dan stemmen?

LDD.

Gun
1 juni 2007, 18:23
Uiteraard. Het was tot voor kort 'mijn' partij, in wiens standpunten ik mij voor bijna 100% kon terugvinden. Zolang de N-VA gedomineerd wordt door de CD&V, mogen ze mijn stem echter op hun buik schrijven.Geloof jij niet in de strategie die de macht van NVA kan vergroten in het kartel? Met andere woorden voor de kamer (BHV) enkel kandidaat 5 14 18 & 22 stemmen en voor de senaat 4 10 15 18 & 24.

Ik maak me sterk dat wanneer de NVA een stevig deel van de stemmen van CD&V-NVA levert de CD&V niet om een aantal belangrijke programmapunten van de NVA heen kan wandelen.

Wat is jouw alternatief?

evilbu
1 juni 2007, 18:38
Geloof jij niet in de strategie die de macht van NVA kan vergroten in het kartel? Met andere woorden voor de kamer (BHV) enkel kandidaat 5 14 18 & 22 stemmen en voor de senaat 4 10 15 18 & 24.

Ik maak me sterk dat wanneer de NVA een stevig deel van de stemmen van CD&V-NVA levert de CD&V niet om een aantal belangrijke programmapunten van de NVA heen kan wandelen.

Wat is jouw alternatief?
Stemt u op het kartel CD&V-NVA op 10 juni? Steun dan de NVA'ers! Vind ze op de senaatslijst (http://www.n-va.be/verkiezingen/kandidaten/lijstsenaat.asp) en op uw lijst voor de kamer (http://www.n-va.be/verkiezingen/kandidaten/lijstoost.asp) (deze is van Oost-Vl)!
:cheer:
Voor de kamerlijst voor BHV ziet u hier wie bij NVA is en wie bij CD&V.
http://www.n-va.be/verkiezingen/kandidaten/lijstbhv.asp

Cynicus
1 juni 2007, 21:33
:|:?:-):-o:-D:rofl:

Allemaal goed en wel, maar hoe zou u dan moreel verwerpelijke parasiterend sociaal profitariaat (http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) dan aanpakken ????????

Boadicea
1 juni 2007, 21:48
Geachte Van Maerlant,

Wat denk jij over de toenemende migratie in Vlaanderen en wat zou u doen met de integratie-onwilligen?

van Maerlant
1 juni 2007, 22:19
Geloof jij niet in de strategie die de macht van NVA kan vergroten in het kartel? Met andere woorden voor de kamer (BHV) enkel kandidaat 5 14 18 & 22 stemmen en voor de senaat 4 10 15 18 & 24.


Ik ben ervan overtuigde dat, hoe langer de N-VA in het kartel blijft, hoe meer van hun eigenheid de ze gaan verliezen. Dan maakt het niet meer uit of je stemt voor een CD&V'er of een N-VA'er; het zal immers één en dezelfde partij geworden zijn.

van Maerlant
1 juni 2007, 22:21
Geachte Van Maerlant,

Wat denk jij over de toenemende migratie in Vlaanderen

Migratie stoort me niet, zolang de migranten zich volledig integreren in onze maatschappij. Nederlands leren en gebruiken (ook onderling), niet meer in arabische wijken samenhokken, maar zij aan zij met andere volkeren leven. Enkel op die manier kunnen we op vreedzame wijze samenleven met andere rassen.

en wat zou u doen met de integratie-onwilligen?

Buitengooien. Lijkt misschien radicaal, maar het is niet meer dan logisch. Zij weigeren de moeite te doen zich te integreren? Waarom moeten wij dan de moeite doen hen te onderhouden?

van Maerlant
1 juni 2007, 22:22
Allemaal goed en wel, maar hoe zou u dan moreel verwerpelijke parasiterend sociaal profitariaat (http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) dan aanpakken ????????

Wat mijn oplossing is om werkweigeraars aan te pakken? Wanneer ze drie keer een job geweigerd hebben, verliezen ze hun uitkering. Het zal verdomme rap gedaan zijn. Op die manier tast je ook niet aan de vrijheid van het individu.

Savatage
1 juni 2007, 23:01
@ Van Maerlant: Wat doe je momenteel van studies?

evilbu
1 juni 2007, 23:48
Van Maerlant, het VB stelt dat de islam op zich een probleem is, en laat dan ook niet westerse godsdiensten toe.

Zelf ben ik niet (meer) gelovig (we waren ook niet meer welkom in de lokale parochie, nadat mijn vader actief werd binnen het toenmalige Vlaams Blok), maar ik ken katholieken, atheïsten, protestanten en mensen die zich heiden noemen binnen het Vlaams Belang. Anti-Westerse godsdiensten zoals de Islam zijn niet welkom bij het Vlaams Belang.
Bent u het daarmee eens? Of niet? Beïnvloedt dit uw stem?

Wanneer denkt u zelf dat Vlaanderen onafhankelijk kan worden?:|

En weet u -als insider- soms iets meer hierover :
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_475405.html?wt.bron=homeArt10
In Dilbeek kreeg de lokale politie dit weekend telefoon van de dochter van een bejaarde dame omdat haar moeder tijdens een familiaal meningsverschil enkele rake klappen had gekregen. Toen de agenten ter plaatse arriveerden en vaststelden dat niemand er Nederlands sprak, gingen ze weer weg en gaven ze het slachtoffer de raad om een andere lokale politiedienst te bellen. Tegen de dader, die zich op dat moment ter plaatse bevond, werd niets ondernomen en er werd ook geen proces-verbaal opgesteld. (belga/hln)

largo_w
2 juni 2007, 07:50
Een volk heeft recht op een eigen staat, waar het niet constant wordt aangevallen op vlak van taal en cultuur.


VM geef mij eens een perfecte definitie van volk zoals jij het aanvoelt...?

largo_w
2 juni 2007, 07:53
Wat mijn oplossing is om werkweigeraars aan te pakken? Wanneer ze drie keer een job geweigerd hebben, verliezen ze hun uitkering. Het zal verdomme rap gedaan zijn. Op die manier tast je ook niet aan de vrijheid van het individu.

Is dat niet wat rap?
Trouwens hoe wil je dit werkelijkheid maken in de praktijk?
Twee maal weigeren een job hebben voor een week en weer twee maal weigeren is dat ook meer dan drie maal weigeren?
Wat denk je van het idee van de vld om gewoon die mensen die niet aan werk geraken te verplichten te werken tot ze iets vinden?

van Maerlant
2 juni 2007, 10:16
Wat denk je van het idee van de vld om gewoon die mensen die niet aan werk geraken te verplichten te werken tot ze iets vinden?

Nee. Als liberaal weiger ik me achter zo een standpunt te scharen.

van Maerlant
2 juni 2007, 10:20
[quote=evilbu;2700028]Van Maerlant, het VB stelt dat de islam op zich een probleem is, en laat dan ook niet westerse godsdiensten toe.
Bent u het daarmee eens? Of niet?

Tja, zie je, het is een feit dat landen waar de Islam nog steeds aan de macht is, niet democratisch kunnen zijn. Zolang de Islam geen verlichting doormaakt, kan er niet gedemocratiseerd worden. Op vlak van normen en waarden zit de Islam nog in de middeleeuwen (rituele slachtpartijen en het onderdrukken van vrouwen zijn hier tekenen van).
Ik geloof dat een verlichte Islam deel kan nemen aan het democratisch proces. De huidige Islam echter niet.

Beïnvloedt dit uw stem?

Nee.

Wanneer denkt u zelf dat Vlaanderen onafhankelijk kan worden?:|

Dat valt niet te voorspellen. Binnen nu en vijftig jaar, als ik er een slag naar zou moeten doen.

En weet u -als insider- soms iets meer hierover :
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_475405.html?wt.bron=homeArt10

Heb ik nog niets van gehoord. Dat de politie mensen weigert te woord te staan in het Frans begrijp ik, maar in dit geval hadden ze actie moeten ondernemen. Het is wél een feit dat de Dilbeekse politie kampt met onderbemanning.

van Maerlant
2 juni 2007, 10:23
VM geef mij eens een perfecte definitie van volk zoals jij het aanvoelt...?

Perfect, perfect, niets is perfect, hoor. Maar voor mij is een Vlaming iemand die Nederlands spreekt (óók thuis), werk heeft of het zoekt, en weet heeft van Vlaamse gewoontes en cultuur. Iedereen kan Vlaming worden, de franstaligen in de Rand willen het gewoon niet.

Het Vlaamse Volk is de verzameling van mensen die ik hierboven beschreven heb. Een gemeenschap mensen die taal en cultuur deelt, en voor het grootste deel ook geschiedenis.

largo_w
2 juni 2007, 10:45
Perfect, perfect, niets is perfect, hoor. Maar voor mij is een Vlaming iemand die Nederlands spreekt (óók thuis), werk heeft of het zoekt, en weet heeft van Vlaamse gewoontes en cultuur. Iedereen kan Vlaming worden, de franstaligen in de Rand willen het gewoon niet.

Het Vlaamse Volk is de verzameling van mensen die ik hierboven beschreven heb. Een gemeenschap mensen die taal en cultuur deelt, en voor het grootste deel ook geschiedenis.

Hoe kunnen ze uw cultuur juist delen?
Ik spreek thuis frans hoor ik dan ook in jouw volk-clubje? Ik woon nogtans pal in vlaanderen voel me vlaams (evenwel als belg maar dat is niet het punt) ga in het vlaams naar tunief etc.
In hoeverre moeten ze nederlands kunnen? Prins filip nederlands is dat genoeg?
Geschiedenis bedoel je daarmee dat als ik nederlands roots heb ik in feite nooit écht een vlaming zal kunnen zijn?
Wat zijn eigenlijk de vlaamse gewoontes volgens u? Denkt u niet dat ze in west-vlaanderen andere gewoonten hebben dan in limburg?
...
Gaat u zondag naar de mis? Bent u gelovig? Is geloof geen onderdeel van onze vlaamse (en belgische) cultuur?

ps: dat van dat werk hebben of zoeken is hilarisch ;-)

largo_w
2 juni 2007, 10:47
Nee. Als liberaal weiger ik me achter zo een standpunt te scharen.

Wat denkt u als 'liberaal' over de sociale zekerheid? Weg ermee?
Wat denkt u van het systeem van dienstencheques?

ps: dat is geen standpunt maar het aanpakken van de realiteit!

satiper
2 juni 2007, 11:27
Migratie stoort me niet, zolang de migranten zich volledig integreren in onze maatschappij. Nederlands leren en gebruiken (ook onderling), niet meer in arabische wijken samenhokken, maar zij aan zij met andere volkeren leven. Enkel op die manier kunnen we op vreedzame wijze samenleven met andere rassen.



Buitengooien. Lijkt misschien radicaal, maar het is niet meer dan logisch. Zij weigeren de moeite te doen zich te integreren? Waarom moeten wij dan de moeite doen hen te onderhouden?

idem 8-)

van Maerlant
2 juni 2007, 11:27
Hoe kunnen ze uw cultuur juist delen?
Ik spreek thuis frans hoor ik dan ook in jouw volk-clubje? Ik woon nogtans pal in vlaanderen voel me vlaams (evenwel als belg maar dat is niet het punt) ga in het vlaams naar tunief etc.

U voelt zich Vlaams, u woont in Vlaanderen => In mijn ogen bent u Vlaming.
Indien uw familie geen Nederlands spreekt, of ze zich geen Vlaming voelen, zijn ze het niet.

In hoeverre moeten ze nederlands kunnen? Prins filip nederlands is dat genoeg?

Uiteraard niet. Een zeer goede kennis is noodzakelijk, zoals de doorsnee Nederlandstalig.

Geschiedenis bedoel je daarmee dat als ik nederlands roots heb ik in feite nooit écht een vlaming zal kunnen zijn?

Nee, maar ik voel me toch net iets meer verbonden met iemand die al generaties is, dan met iemand die pas Vlaming is. Dat is zuiver persoonlijk. Een Turk die vervlaamst is, is evenveel Vlaming als ikzelf in mijn ogen.

Wat zijn eigenlijk de vlaamse gewoontes volgens u? Denkt u niet dat ze in west-vlaanderen andere gewoonten hebben dan in limburg?

De Nederlandse volkeren hebben allemaal min of meer dezelfde gewoontes, volgens mij. Er zijn uiteraard wel wat streekgebonden verschillen, maar die zijn er overal.

Gaat u zondag naar de mis? Bent u gelovig?

Ik ga twee keer per maand naar de mis, op zaterdag.

Is geloof geen onderdeel van onze vlaamse (en belgische) cultuur?

Van de cultuur, abosuluut! (het katholieke geloof dan). NIET van de staat. Ik ben dan ook voor volledige afschaffing van subsidies aan de belgische Kerk.

ps: dat van dat werk hebben of zoeken is hilarisch ;-)

Ik haat werkweigeraars. Daar moet ik me niet voor verantwoorden.

1handclapping
2 juni 2007, 12:01
Voor mij bestaan er behalve antwerps sprekende antwerpenaren er ook
arabisch sprekende, jiddisch sprekende, griekssprekende, russisch sprekende, poolssprekenden enz.. Het voornaamste is dat ze een gemeenschappelijke brugtaal nl. het anwerps-nederlands kennen om elkaar te begrijpen..

Er was eens een limburger die met vrouw en kinderen ging wonen en werken in de buurt van Kortrijk.. ze zijn daar weggepest omdat ze geen Westvlaams van de plaatselijke variëteit spraken, is dat een typisch vlaamse eigenschap eigen aan onze "cultuur" ?

van Maerlant
2 juni 2007, 12:06
is dat een typisch vlaamse eigenschap eigen aan onze "cultuur" ?

Nee, dat is pure klootzakkerij. Ik ben er 100% zeker van dat het een uitzondering is. Toen ik in de lagere school zat, kwam er een Limburgs gezin in onze gemeente wonen, en hun kinderen kwamen dus bij ons op school. Ze zijn bijna meteen aanvaard, en niemand maalde om hun accent.

driewerf
2 juni 2007, 12:39
1. Belgique is tot stand gekomen door een gewelddadige revolutie. Dat valt niet mooi te praten.
de burgerlijke democratie is tot stand gekomen door een gewelddadige revolutie. Dat valt niet mooi te praten.

largo_w
2 juni 2007, 13:09
U voelt zich Vlaams, u woont in Vlaanderen => In mijn ogen bent u Vlaming.
Indien uw familie geen Nederlands spreekt, of ze zich geen Vlaming voelen, zijn ze het niet.

Maar ik voel mij ook Belgisch hoe rijm je dat daaraan...:? ?
Wij wonen in vlaanderen en de familie boert hier wel al een tijdje moet wel zeggen dat mijn grootmoeder waals was dus ja wij zijn vlamingen en belgen en europeanen... Of wij willen behoren tot een volk dat betwijfel ik ten zeerste! Nuja dat lidmaatschap krijgen we toch niet als ik het zo hoor...

Uiteraard niet. Een zeer goede kennis is noodzakelijk, zoals de doorsnee Nederlandstalig.

:lol:
Limburgs= geen nederlands ik stem ze uit het clubje, ok?

Nee, maar ik voel me toch net iets meer verbonden met iemand die al generaties is, dan met iemand die pas Vlaming is. Dat is zuiver persoonlijk. Een Turk die vervlaamst is, is evenveel Vlaming als ikzelf in mijn ogen.

contradicties hmmm leuk. Hij hoort erbij maar in mijn ogen toch een beetje minder... Je moet lijnen trekken he vriend!

De Nederlandse volkeren hebben allemaal min of meer dezelfde gewoontes, volgens mij. Er zijn uiteraard wel wat streekgebonden verschillen, maar die zijn er overal.

Niks van!
Dat zeg jij omdat het in je kraam past maar ik denk dat iedereen wel beter weet...

Ik ga twee keer per maand naar de mis, op zaterdag.

Zondag en dan pintje op café dat zag ik de oude mensen hier vaak doen...

Van de cultuur, abosuluut! (het katholieke geloof dan). NIET van de staat. Ik ben dan ook voor volledige afschaffing van subsidies aan de belgische Kerk.

Nog een geluk dat je het zegt...
Het is zeker en vast zo! Het is één van de redenen dat wij niet meer bij nederland horen! Het is ook de reden waarom wij zoveel dialecten kennen en de nederlanders veel minder (protestanten lazen de bijbel).

Ik haat werkweigeraars. Daar moet ik me niet voor verantwoorden.

ja maar van daar te gaan zeggen dat werkweigeraars geen vlamingen zijn (of omgekeerd) is wel hilarisch...

van Maerlant
2 juni 2007, 13:56
Maar ik voel mij ook Belgisch hoe rijm je dat daaraan...:? ?
Wij wonen in vlaanderen en de familie boert hier wel al een tijdje moet wel zeggen dat mijn grootmoeder waals was dus ja wij zijn vlamingen en belgen en europeanen...

Tja, als jullie onderling frans blijven spreken...

Of wij willen behoren tot een volk dat betwijfel ik ten zeerste! Nuja dat lidmaatschap krijgen we toch niet als ik het zo hoor...

...dan krijgen jullie dat lidmaatschap eigenlijk niet.



:lol:
Limburgs= geen nederlands ik stem ze uit het clubje, ok?

Limburg maakt deel uit van Vlaanderen.

contradicties hmmm leuk. Hij hoort erbij maar in mijn ogen toch een beetje minder... Je moet lijnen trekken he vriend!

Geen contradicitie, 'vriend'. Ik zei 'Hij is evenzeer Vlaming, maar ik voel me meer verbonden met iemand die het al langer is'. Net zoals ik me meer verbonden voel met een Lennikenaar dan met iemand van Gooik.

Niks van!
Dat zeg jij omdat het in je kraam past maar ik denk dat iedereen wel beter weet...

Argumenten?

Zondag en dan pintje op café dat zag ik de oude mensen hier vaak doen...

Relevantie?


Nog een geluk dat je het zegt...
Het is zeker en vast zo! Het is één van de redenen dat wij niet meer bij nederland horen! Het is ook de reden waarom wij zoveel dialecten kennen en de nederlanders veel minder (protestanten lazen de bijbel).

'Vriend', in Nederland is een katholieke meerderheid.

ja maar van daar te gaan zeggen dat werkweigeraars geen vlamingen zijn (of omgekeerd) is wel hilarisch...

Om Vlaming te worden moogt ge geen werkweigeraar zijn, vind ik. Als ge het al zijt, dan zijt ge een Vlaming zonder uitkering. Roots of niet, ge kunt op de kin kloppen.

largo_w
2 juni 2007, 14:11
Tja, als jullie onderling frans blijven spreken...

ja dat is al lang zo in de familie...
zowel thuis als in gent op straat (das durven he)...

...dan krijgen jullie dat lidmaatschap eigenlijk niet.

Had ik wel al verwacht. Dus ik hoor niet in het vlaams volk das wel spijtig wat moet ik nu doen?

Limburg maakt deel uit van Vlaanderen.

goh... spijtig!

Geen contradicitie, 'vriend'. Ik zei 'Hij is evenzeer Vlaming, maar ik voel me meer verbonden met iemand die het al langer is'. Net zoals ik me meer verbonden voel met een Lennikenaar dan met iemand van Gooik.

Awel ja dat bedoelde ik net met die limburgers...:lol:
verder heb ik het wel verstaan...

Argumenten?

Geen nodig!
Mijn gewoonten verschillen evenveel van gewoonten van waalse families als van antwerpse en limburgse families...

Relevantie?

geen!

'Vriend', in Nederland is een katholieke meerderheid.

Ik had duidelijk wat beter moeten luisteren in de lessen geschiedenis over de unie van atrecht en de unie van utrecht...hmmmm:-o

Om Vlaming te worden moogt ge geen werkweigeraar zijn, vind ik. Als ge het al zijt, dan zijt ge een Vlaming zonder uitkering. Roots of niet, ge kunt op de kin kloppen.

:lol:

ps: je niet aangevallen voelen door de "vriend" uitspraak ik dacht dat ze dat wel meer gebruiken daar waar jij ergens woont...

lomeanor
2 juni 2007, 14:44
Ledentallen van de verschillende godsdiensten en kerkgenootschappen in Nederland:

CHRISTENDOM ± 7.200.000
Waarvan:
Katholicisme ± 4.413.000
Gereformeerd protestantisme en lutheranisme ± 2.500.000
Evangelicalen en Pinksterbeweging *** ± 150.000
Overige christelijke kerkgenootschappen ± 200.000

ISLAM ***** ± 944.000

HINDOEÏSME ± 215.000

BOEDDHISME ± 170.000

JODENDOM ± 43.000

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdiensten_in_Nederland

De katholieken zijn dus met meer dan de protestanten in Nederland.

lomeanor
2 juni 2007, 14:45
Vanmaerlant: hoe vind je dat de wetgeving rond abortus en euthanasie er uit zou moeten zien?

largo_w
2 juni 2007, 14:56
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdiensten_in_Nederland

De katholieken zijn dus met meer dan de protestanten in Nederland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tachtigjarige_Oorlog

lomeanor
2 juni 2007, 15:27
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tachtigjarige_Oorlog

Ik zie daar niets staan over aantallen katholieken en protestanten ten tijde van die oorlog. De opinies van de politieke leiders zijn niet steeds die van het volk. En het is het volk dat "het volk" maakt, niet de politiek. ;-)

lomeanor
2 juni 2007, 15:28
Maar dit is natuurlijk VM zijn forumsessie, laat dit dus niet ontaarden in een disucussie tussen mij en u.

van Maerlant
2 juni 2007, 15:30
Vanmaerlant: hoe vind je dat de wetgeving rond abortus en euthanasie er uit zou moeten zien?

Euthanasie
Toegelaten als de patiënt er zelf voor kiest. Dus NIET bij dementerende ouderen of zogenaamde 'planten'.

Abortus
Verboden in alle gevallen, uitgenomen wanneer:
1. Het leven van de moeder in groot gevaar is.
2. Het kind sowieso geen kans op overleven heeft.

largo_w
2 juni 2007, 15:34
VM: Lievelingsland? (vlaanderen is geen land en ik heb het over een vakantiebestemming niet je eigen land dus...)

van Maerlant
2 juni 2007, 15:40
VM: Lievelingsland?

Aragón.

lomeanor
2 juni 2007, 15:42
Aragón.

Toevallig mijn avatar :-D

Aragón is gewéldig! :-D

Gun
2 juni 2007, 16:37
Ik ben ervan overtuigde dat, hoe langer de N-VA in het kartel blijft, hoe meer van hun eigenheid de ze gaan verliezen. Dan maakt het niet meer uit of je stemt voor een CD&V'er of een N-VA'er; het zal immers één en dezelfde partij geworden zijn.Bestaat tot de mogelijkheden.

Mijn startegie ziet er als volgt uit: De kans dat Leterme (gedurende een bepaalde tijd) regeringsonderhandelingen gaat voeren is enorm en mijn doel is de rugzak die hij meeneemt naar die onderhandelingen zoveel mogelijk vol te proppen met NVA-programma-punten wat alleen kan indien er ook veel NVA-mandatarissen worden verkozen.

Wat is jouw alternatief?

Gun
2 juni 2007, 16:40
Wat mijn oplossing is om werkweigeraars aan te pakken? Wanneer ze drie keer een job geweigerd hebben, verliezen ze hun uitkering. Het zal verdomme rap gedaan zijn. Op die manier tast je ook niet aan de vrijheid van het individu.Dit kan en mag alleen indien de jobs die worden aangeboden ook passen in de capaciteiten van de werkloze uitkeringsgerechtigde en daarvoor moet er eerst een accuraat opvolgingssysteem worden ontwikkeld waar ik van denk dat het nog niet voor morgen is.

Heb jij een ander voorstel?

duveltje382
2 juni 2007, 16:46
Allez,het duveltje gaat aan dit stom gedoe ook eens mij doen,Van Maerlant,ben jij naar het laatste congres van het VB in Antwerpen geweest,en indien,wat vond je ervan?

Cynicus
2 juni 2007, 16:47
Euthanasie
Toegelaten als de patiënt er zelf voor kiest. Dus NIET bij dementerende ouderen of zogenaamde 'planten'.

Abortus
Verboden in alle gevallen, uitgenomen wanneer:
1. Het leven van de moeder in groot gevaar is.
2. Het kind sowieso geen kans op overleven heeft.

En hoe staat u tegenover abortus ingeval het kind gehandicapt zou zijn of aan een of andere erfelijke aandoening zou lijden, en het aldus de maatschappij veel geld zou kosten indien het geboren zou worden ?

van Maerlant
2 juni 2007, 16:54
Dit kan en mag alleen indien de jobs die worden aangeboden ook passen in de capaciteiten van de werkloze uitkeringsgerechtigde

Uiteraard, maar men een werkweigeraar mag niet zomaar onbeperkt jobs weigeren omdat hij zich er boven verheven voelt.

van Maerlant
2 juni 2007, 16:55
En hoe staat u tegenover abortus ingeval het kind gehandicapt zou zijn of aan een of andere erfelijke aandoening zou lijden, en het aldus de maatschappij veel geld zou kosten indien het geboren zou worden ?

Dat vind ik pas een onethische vraag! Bejaarden kosten de maatschappij ook hopen geld, moeten we ze dan maar 'aborteren' van de samenleving?

van Maerlant
2 juni 2007, 16:55
Allez,het duveltje gaat aan dit stom gedoe ook eens mij doen,Van Maerlant,ben jij naar het laatste congres van het VB in Antwerpen geweest,en indien,wat vond je ervan?

Ik ben geen VB'er, dus ik zie niet meteen een wat ik op een VB congres zou moeten gaan doen. :?

Kim
2 juni 2007, 16:58
Dat vind ik pas een onethische vraag! Bejaarden kosten de maatschappij ook hopen geld, moeten we ze dan maar 'aborteren' van de samenleving?

De vraag werd inderdaad onethisch naar voren gebracht maar laat ik ze even wijzigen in opstelling.

Stel: u komt vroegtijdig te weten dat uw kind later zeer zwaar gehandicapt zal zijn. Levenskwaliteit is zeer slecht en het kind zal nooit in staat zijn om zelfstandig te leven en zal vele operaties e.d. moeten ondergaan om het leven ietwat draaglijk te maken (en dan nog).

Beslist u om een abortus te laten uitvoeren of bent u van mening dat dit kind ter wereld moet komen, ook al zal het later weinig of niet van het leven kunnen genieten.

duveltje382
2 juni 2007, 17:00
Ik ben geen VB'er, dus ik zie niet meteen een wat ik op een VB congres zou moeten gaan doen. :?

Ok dat weet ik dan ook weer,tof ..... Kan men het hier niet het link hoekje noemen,of alles behalve VB,tis hier nog erger dan ik dacht !!!(en zeggen dat 50% van dit forum VB kiest !!!!) Tja jongens/meisjes wat zielig !!!

Boadicea
2 juni 2007, 17:17
Perfect, perfect, niets is perfect, hoor. Maar voor mij is een Vlaming iemand die Nederlands spreekt (óók thuis), werk heeft of het zoekt, en weet heeft van Vlaamse gewoontes en cultuur. Iedereen kan Vlaming worden, de franstaligen in de Rand willen het gewoon niet.

Het Vlaamse Volk is de verzameling van mensen die ik hierboven beschreven heb. Een gemeenschap mensen die taal en cultuur deelt, en voor het grootste deel ook geschiedenis.

Prachtige definitie.

Boadicea
2 juni 2007, 17:19
Dit kan en mag alleen indien de jobs die worden aangeboden ook passen in de capaciteiten van de werkloze uitkeringsgerechtigde en daarvoor moet er eerst een accuraat opvolgingssysteem worden ontwikkeld waar ik van denk dat het nog niet voor morgen is.

Heb jij een ander voorstel?

Klopt, als je uitgenodigd wordt om een vacature in te vullen, maar ze vragen er een diploma voor, dat jij niet hebt, is het nog maar de vraag of je die job krijgt.
Of je moet een cursus gaan volgen, voorbehouden voor mensen tot 35, maar je bent wel bijna 40.

Ik kan enkel zeggen dat ons huidig systeem met haken en ogen in elkaar zit en dringend aan hervorming toe is.

stab
3 juni 2007, 09:41
LDD.Voor een hedonistische en ethisch progressieve partij dus?:|

van Maerlant
3 juni 2007, 10:02
Voor wie anders?

stab
3 juni 2007, 10:25
'k Dacht alleen maar dat je eerder ethisch conservatief was, en dat is ldd nu eenmaal niet, he.

van Maerlant
3 juni 2007, 10:35
Ik ben ethisch conservatief. Maar je moet aanvaardan dat particratie er niet om gaat om te kiezen voor 'de goei'. Eerder voor 'de minst slechten'...

Cynicus
3 juni 2007, 11:45
Dat vind ik pas een onethische vraag! Bejaarden kosten de maatschappij ook hopen geld, moeten we ze dan maar 'aborteren' van de samenleving?

Neen, maar ze zouden, net als iedereen, wel de kans moeten krijgen uit vrije wil een zelfbevrijdingspil (http://forum.politics.be/showthread.php?t=42060) te slikken indien het leven voor hen niet meer hoeft. Indien velen die onze maatschappij veel geld kosten een dergelijke pil zouden slikken, zou dat een goede zaak zijn voor de toestand van onze openbare financiën, en zou er eindelijk ruimte vrijkomen om de belastingen voor de loon- en weddetrekkende middenklasse drastisch te verminderen. Het is immers onetisch dat de brave loon- en weddetrekkende middenklasse compleet leeggezogen wordt. Ook is het onetisch dat mensen die hun leven beu zijn, niet de mogelijkheid hebben zichzelf op een humane wijze te verlossen uit hun levensonwaardig ellendig leven.

Metternich
3 juni 2007, 12:51
Ok dat weet ik dan ook weer,tof ..... Kan men het hier niet het link hoekje noemen,of alles behalve VB,tis hier nog erger dan ik dacht !!!(en zeggen dat 50% van dit forum VB kiest !!!!) Tja jongens/meisjes wat zielig !!!Geen VB'er zijn, impliceert niet dat men links is. Ik ben geen VB'er, maar ik denk niet dat iemand mij hier links gaat noemen...

Gun
3 juni 2007, 12:53
Geen VB'er zijn, impliceert niet dat men links is. Ik ben geen VB'er, maar ik denk niet dat iemand mij hier links gaat noemen...duveltje382 doet gewoon aan polarisatie, iets wat hem geïndoctrineerd is door zijn grote voorbeelden De Winter e.d.

Kim
3 juni 2007, 12:56
Van Maerlant,

Als je de tijd hebt, zou u dan ook even hier op kunnen reageren aub?

http://forum.politics.be/showpost.php?p=2701267&postcount=90

Ambiorix
3 juni 2007, 13:03
VRT of VTM?

waarom?

van Maerlant
3 juni 2007, 13:05
VRT of VTM?

waarom?


Geen van beide. Propaganda-TV is aan mij niet besteed. Als ik écht moet kiezen, zal het VTM zijn. Daar is men net iets objectiever dan op de VRT.

Ambiorix
3 juni 2007, 13:06
Geen van beide. Propaganda-TV is aan mij niet besteed. Als ik écht moet kiezen, zal het VTM zijn. Daar is men net iets objectiever dan op de VRT.
kijkt ge niet naar het nieuws??

van Maerlant
3 juni 2007, 13:07
De vraag werd inderdaad onethisch naar voren gebracht maar laat ik ze even wijzigen in opstelling.

Stel: u komt vroegtijdig te weten dat uw kind later zeer zwaar gehandicapt zal zijn. Levenskwaliteit is zeer slecht en het kind zal nooit in staat zijn om zelfstandig te leven en zal vele operaties e.d. moeten ondergaan om het leven ietwat draaglijk te maken (en dan nog).

Beslist u om een abortus te laten uitvoeren of bent u van mening dat dit kind ter wereld moet komen, ook al zal het later weinig of niet van het leven kunnen genieten.

In dat geval zou ik de natuur zijn gang laten gaan. Ik heb niet het recht te beslissen over het leven van een ander. In ieder geval het kind geboren laten worden. Weet; er bestaat een verschil tussen niets doen, en een dodelijke spuit toedienen.

van Maerlant
3 juni 2007, 13:08
kijkt ge niet naar het nieuws??

Nope. Naar het VRT-nieuws kijken is hetzelfde als de sp.a-website lezen.

Kim
3 juni 2007, 13:09
Weet; er bestaat een verschil tussen niets doen, en een dodelijke spuit toedienen.

En wat als niets doen in dit geval erger is dan een dodelijke spuit toedienen?

Ambiorix
3 juni 2007, 13:11
Nope. Naar het VRT-nieuws kijken is hetzelfde als de sp.a-website lezen.
uhuh

voor mij hetzelfde als een VLD/SPA/Groen!/CD&V-website lezen..
maar bon, het gaat hier over u natuurlijk.

van Maerlant
3 juni 2007, 13:21
En wat als niets doen in dit geval erger is dan een dodelijke spuit toedienen?

Elke fysieke pijn kan weggenomen worden. Zoals ik al zei, ik heb geen enkel recht te beslissen over het leven van een ander individu.

Boadicea
3 juni 2007, 13:42
Elke fysieke pijn kan weggenomen worden. Zoals ik al zei, ik heb geen enkel recht te beslissen over het leven van een ander individu.

Maar wat doe je dan met mensen die wel over het leven van een ander gaan beslissen?

Wat doen we met lustmoordenaars, pedofielen en andere psychopathen, die onmogelijk van hun ziekelijke neigingen genezen kunnen worden?

van Maerlant
3 juni 2007, 13:49
Maar wat doe je dan met mensen die wel over het leven van een ander gaan beslissen?

Wat doen we met lustmoordenaars, pedofielen en andere psychopathen, die onmogelijk van hun ziekelijke neigingen genezen kunnen worden?

Zo een mensen nemen de vrijheid van anderen af, en moeten daarvoor gestraft worden. Niet met de dood, maar met een effectief levenslange gevangenisstraf.

Gun
3 juni 2007, 17:45
Zo een mensen nemen de vrijheid van anderen af, en moeten daarvoor gestraft worden. Niet met de dood, maar met een effectief levenslange gevangenisstraf.Heb jij in je omgeving (familie of vrienden) gezinnen met zwaar gehandicapte kinderen sinds de geboorte?

van Maerlant
3 juni 2007, 19:31
Nee. Dan nog zal ik mijzelf niet capabel oordelen over het leven van anderen.

lomeanor
3 juni 2007, 19:41
Wat vind je van de rol van de vakbonden in de politiek?
Wat vind je dat daar aan moet veranderen?

van Maerlant
3 juni 2007, 20:37
Als democraat kan ik er geen vrede mee nemen dat onverkozen organen zulk een grote invloed kunnen uitoefenen op het bestuur. Zoals de maffia in het Italië van vroeger, heeft de vakbond hier het bestuur in een nekgreep.

Oplossing? Op het afschaffen van de huidige vakbonden (en nieuwe oprichten) na is er geen...

Gun
4 juni 2007, 02:15
Nee. Dan nog zal ik mijzelf niet capabel oordelen over het leven van anderen.Een heel kort verhaaltje ...
2 vrienden van mij hebben onlangs hun baby van amper 3 jaar verloren ... de ukkepuk is geboren met een zware handicap ... het kind heeft de 3 jaar van zijn leven als plant geleefd, werd gevoed met een sonde, had de ene allergische reactie na de andere, werd 2 maal per week in het ziekenhuis getest ... heeft nooit gereageerd op een impuls van moeder, vader, ... heeft nooit iets vast genomen, heeft nooit gezeten, heeft buiten wenen nooit geluid gemaakt ... maar heeft ook heel veel pijn geleden.

De afgelopen 3 jaar waren een rampperiode voor de baby, voor de moeder en voor de vader ... de droom van het eerste kindje stuikte in elkaar de dag van de geboorte ... mama, papa en baby hebben gedurden drie jaar geen (GÉÉN) leven gehad.

Kort na de geboorte heeft de moeder vernomen dat de handicap in een latere fase van de zwangerschap had kunnen geïdentificeerd worden maar toen zei de mama dat ze dan nog het kind had willen baren en opvoeden. Nu bijna 3 jaar later spreekt ze anders want noch zij, noch haar vriend, noch haar naaste omgeving en zeker niet de baby hebben één dag van geluk beleefd.

Nog steeds zo radicaal overtuigd?

van Maerlant
4 juni 2007, 15:58
Nog steeds. Het is aan God te oordelen of een levend wezen leeft of sterft, niet aan ons (enfin, dat is hoe ik het zie). Maar indien het kind steeds opnieuw kunstmatig in leven gehouden moet worden, kan men er wel voor kiezen de behandeling stop te zetten. Dit staat echter NIET gelijk aan een dodelijke inspuiting toedienen.

C uit W
4 juni 2007, 16:03
Nee. Dan nog zal ik mijzelf niet capabel oordelen over het leven van anderen.
Hoe kan je dan beslissen dat iemand levenslang in de cel moet?

van Maerlant
4 juni 2007, 16:22
Hoe kan je dan beslissen dat iemand levenslang in de cel moet?

Iemand die anderen van hun vrijheid berooft, bewijst dat hij met de zijne niet kan omgaan.

Gun
5 juni 2007, 00:42
Nog steeds. Het is aan God te oordelen of een levend wezen leeft of sterft, niet aan ons (enfin, dat is hoe ik het zie). Maar indien het kind steeds opnieuw kunstmatig in leven gehouden moet worden, kan men er wel voor kiezen de behandeling stop te zetten. Dit staat echter NIET gelijk aan een dodelijke inspuiting toedienen.Hoe zie jij jouw God?

Dronkoers
7 juni 2007, 11:27
en toen was het stil...

1handclapping
7 juni 2007, 13:01
Geen van beide. Propaganda-TV is aan mij niet besteed. Als ik écht moet kiezen, zal het VTM zijn. Daar is men net iets objectiever dan op de VRT.

Objectief bestaat niet, tenzij men ervan uitgaat dat god bestaat : die is vanzelfsprekend objectief. De basisgedachte achter de VRT is qua nieuwsgaring de journalistieke vrijheid. Nu is het waarschijnlijk zo dat de scholen mensen opleiden die de wereld vanuit een "mainstream" bril bekijken met na te streven idealen zoals daar zijn armoedebestrijding, verdediging van individuele rechten enz.. Deze aspirant journalisten doen stages, gaan vol enthoesiasme zelf op verkenning in de wereld en komen zoals Rudi Vranckx recent zei tot de conclusie dat er meer overeenkomsten zijn tussen mensen dan verschillen.

Is dit een "objectief" resultaat ? Vanzelfsprekend niet ! Iemand die in een Islamietische staat zoals bv. Maleisië of Lybië is opgeleid tot journalist
of Brazilië enz.. zal heel andere klemtonen op zijn "Weltanschauung" leggen
dan een "Vlaams" journalist... Er is hier wel een streven naar "objectiviteit", wat maakt dat een partij zoals VB redelijk veel aan bod komt in de media.. VB is overigens vertegenwoordigd in de raad van Bestuur volgens democratisch vastgestelde criteria.

Recent maakte el Pesidente Chavez bekend dat in hzet kader van het verhogen van de "objectiviteit" in de media zijn voorhoede van het proletariaat besloot een TV zender uit de ether te halen en hem door een
te vervangen die dichter bij de regeringsstadpunten staat &dus objectiever zou zijn.

Laat ons het woord "objectief" gewoon laten rusten en er ons van bewust zijn dat onze eigen mening subjectief is en als we kennis nemen van meningen van anderen dat ook die subjectief zijn. Ik vrees eigenlijk eerder die journalisten die een discours houden volgens wat zij menen dat een "populaire" mening is en hun eigen stem als zijnde "subjectief" gaan onderdrukken. "Populair" is zo min "objectief" als eender wat, het staan voor eigen meningen zowel voor journalisten als politici is de eerste eigenschap die we moeten waarderen - populistisch haantjesgedrag is verwerpelijk.

Duvelke
7 juni 2007, 14:07
Op welke fora bent u nog actief?

van Maerlant
7 juni 2007, 20:27
Games.telenet en het forum (http://solar.freehostia.com/sacredlight//forum/index.php?sid=d0fb425b09d77d9dab6f0c3b04d9fd79) van mijn Guild Wars guild.

Gun
8 juni 2007, 02:12
Als je ff de tijd hebt: hier (http://forum.politics.be/showpost.php?p=2706731&postcount=120)

Dank

van Maerlant
8 juni 2007, 12:43
Hoe zie jij jouw God?

Mmmh, een godsbeeld is mijns inziens niet zo makkelijk te begrijpen, aangezien het natuurlijk door en door persoonlijk is. Laat het genoeg zijn te zeggen dat mijn God niet die van het Oude Testament is, niet die God van wraak en woede.

Gun
8 juni 2007, 12:46
Mmmh, een godsbeeld is mijns inziens niet zo makkelijk te begrijpen, aangezien het natuurlijk door en door persoonlijk is. Laat het genoeg zijn te zeggen dat mijn God niet die van het Oude Testament is, niet die God van wraak en woede.Heel sober en weinig zeggend antwoord van Maerlant ... zijn we niet gewoon van jou;-)

van Maerlant
8 juni 2007, 12:48
Ik heb het moeilijk om met onbekenden te praten over dingen die zo intiem, zó persoonlijk zijn ;)
Ook valt een gevoel natuurlijk niet zomaar met woorden te beschrijven.

Gun
8 juni 2007, 12:50
Ik heb het moeilijk om met onbekenden te praten over dingen die zo intiem, zó persoonlijk zijn ;)
Ook valt een gevoel natuurlijk niet zomaar met woorden te beschrijven.Ik zal de vraag ff anders stellen: Is jou God een 'intelligent wezen'?

van Maerlant
8 juni 2007, 12:59
Uiteraard.