PDA

View Full Version : Allochtonen willen meer geld.


Truder
26 juni 2002, 14:37
26/06 Allochtonen zetten samenwerking met Antwerps bestuur stop
De koepel van Allochtone Verenigingen in Antwerpen zegt alle contacten met het stadsbestuur op. Dat hebben vertegenwoordigers van het Afrikaans Platform, de Unie van Turkse Verenigingen, het Patform Allochtone Jeugdwerkingen en de Federatie van Marokkaanse Verenigingen vandaag/woensdag beslist. Zij nemen "de rampzalige besparingswoede van het Antwerpse stadsbestuur" niet.
Veel integratieprojecten worden totnogtoe betaald met geld uit het Sociaal Impuls Fonds (SIF). Dat Fonds wordt opgeheven, alle projecten worden geëvalueerd en alleen de best bevonden initiatieven overleven de snoeibeurt van 6,2 miljoen euro waarover de meerderheidspartijen in Antwerpen het eens zijn geworden.

Maar de allochtone gemeenschap gaat helemaal niet akkoord met de geplande inleveringen in de sociale sector, weet Mohammed Chakkar, woordvoerder van de koepel met daarin het Afrikaans Platform, de Turkse Verenigingen, de Allochtone Jeugdwerkingen en de Marokkanse Verenigingen. "Want men onderschat nog steeds hoe zwaar de sociale problematiek doorweegt op het samenleven in onze stad en hoe nefast de gevolgen van de sociale afbraak zullen zijn voor Antwerpen in het algemeen en voor de migrantenburgers in het bijzonder."

De vaststelling dat de politie meer geld, meer middelen en meer personeel krijgt, maar dat het onderwijs, de werkgelegenheid, het allochtonenjeugdwerk en de migrantenverenigingen zullen moeten inleveren, is Chakkar een doorn in het oog. Het Platform Allochtone Jeugdwerkingen weet ondertussen al dat de inleveringsronde hen 150.000 euro kost: de subsidies worden teruggebracht van 190.000 tot 40.000 euro.

De allochtonen gaan niet akkoord. Zij willen meer investeringen in onderwijs, werkgelegenheid en antiracisme, meer ondersteuning van de allochtonenverenigingen en meer investeringen in het migrantenbeleid. Dat gaan zij morgen/donderdag duidelijk maken tijdens een onderhoud van jonge migranten met burgemeester Detiège en onderwijsschepen Lindekens.
In afwachting van een oplossing worden alle verdere contacten met het stadsbestuur, inclusief de samenwerking met de lokale politie, stopgezet.

Bron GVA

Kotsmos
26 juni 2002, 17:42
duh?
een vermindering van de subsidies met bijna 80%
en dan achteraf zagen dat er te weinig integratie is.

Truder
26 juni 2002, 18:14
Deuuh, er is en overcapaciteit aan integratie mogelijkheden. Er is alleen geen wil om te integreren. ;) Dat geld is dus gewoon verspild.

Vergelijk het met het verven van een huis je kan geld geven aan één laag verf je kan dan nog eens geld uitgeven voor een tweede laag en wil je het echt goed doen geef je geld uit aan een derde laag. 40 lagen verf is echter overdreven en nutteloos.;)

Kotsmos
26 juni 2002, 18:39
dat is het
het zijn gewoon allemaal luie eikels
verdammt
haal hen uit dat land van me!

Truder
26 juni 2002, 18:48
Heb ik gezegd dat de weigering van integreren uit luiheid is?

Nee het is gewoon de incompatibiliteit van het islamgeloof met de westerse cultuur. Ik heb nergens gezegd dat het luiheid is of dat er één of andere superioriteit bestaat. Dat zijn dingen die jij er van maakt.

Kotsmos
26 juni 2002, 19:19
dus volgens u kan een devote moslim zich niet integreren? get a grip. Das gewoon zever.

Gomtu
26 juni 2002, 21:35
Moslims kunnen zich wel integreren maar bij de oudere generatie is er de wil niet voor :( en doordat de jongeren doen wat ze niet laten kunnen omdat de regering er te weinig aan doet is het voor hun ook moeilijk.

Tegenwoordig ben je al racist als je gewoon tegen een allochtoon iets zegt dus...

Kotsmos
26 juni 2002, 21:37
en allochtonen die tegen autochtonen iets zeggen zijn direct respectloze arrogante nitwits die maar niet naar hier hadden moeten komen...

Gomtu
26 juni 2002, 21:47
De meeste allochtonen die ik ken en die zelf iets over hun eigen volk zeggen, zijn een voorbeeld van integratie. Ze beklagen het zich alleen dat er zowel bij de overheid als bij zichzelf geen goede beslissingen worden genomen. helaas het zijn ook lamers die het alleen bij klagen laten i.p.v. het roer in eigen handen te nemen.

P.S. dit is geen generalisering van de allochtonen die ik ken

Truder
26 juni 2002, 22:31
dus volgens u kan een devote moslim zich niet integreren? get a grip. Das gewoon zever.

Idd dat heb je goed begrepen.
Hun godsdienst, de islamwetten gaan voor op die van de westerse wereld. iemand die de koran niet volgt is niet zuiver, is geen echte gelovige.
Hier een stukkje van een Nederlandstalige moskee site:

Het geestelijk en lichamelijk vormen van de moeslims in hun ware dien (religie); hen op te roepen te handelen in overeenstemming met de leringen en regels van de islaam, en zich te sieren met zijn waarden en normen. Dit zal hen verzekeren van het Welbehagen van Allah. Het zal hen geluk brengen en hen verheffen.

De moeslims te waarschuwen tegen sjirk (in zijn vele vormen), bid'ah, vreemde denkwijzen en tegen zwakke en verzonnen ahadieth, die de schoonheid en zuiverheid van de islaam hebben aangetast en het vooruitkomen van de moeslims hebben verhinderd.

Te strijden voor het terugkrijgen van een islamitisch leven, om een islamitisch maatschappij (oemmah) te vestigen en de Heerschappij van Allah op aarde te laten heersen.


Hier is een mening van een man uit Syrië:

De mening van de 86 jarige Antoine Maqdessi.
Deze Maqdessi is christen en heeft een Prins Claus prijs gewonnen (EUR 20.000), Hij doet enkele voor een Arabier zeer opmerkelijke en vooral gedurfde en dus levensgevaarlijke uitspraken.

Neem even de tijd om het te lezen, de inhoud is de moeite waard.


Zonder zelfonderzoek en -kritiek zal de islamitische wereld altijd achterlijk blijven, zegt Antoine Maqdessi, de zojuist bekroonde christelijke intellectueel uit Syrië. Arabische dictators belemmeren het debat.

”Wij hebben schrijvers en dichters van wereldklasse. Maar noemt u mij één Arabische filisoof? Inderdaad, die is er niet. Omdat men hier niet abstract kan denken. Ik heb jaren filosofie gegeven aan de universiteit van Damascus. Om wanhopig van te worden. Uit hun hoofd leren gaat prima, maar kritisch denken kunnen ze niet.En dat komt door de islam. Niemand durft dit hardop te zeggen, maar het probleem in de wereld op dit moment is de islam. Niet Bin Laden, maar de islam.”

Aldus Antoine Maqdessi, de onverschrokken 86 jarige christelijke intellectueel die deze maand een van de tien Prins Claus prijzen van 20.000 euro kreeg. Hij werd onderscheiden omdat hij volgens de jury”een ijkpunt en vraagbaak is voor velen in zijn land”.”Hij zette nieuwe wegen uit voor het denken in de Arabische werelden pleit tot op de dag van vandaag voor vrijheid, democratie en mensenrechten. Een pleidooi dat generaties intellectuelen heeft gevormd en blijft inspireren.

De inzet voor de mensenrechten is duidelijk. Maqdessi ondertekende alle manifesten van de afgelopen jaren waarin Syrische intellectuelen met gevaar voor eigen vrijheid en dat van hun dierbaren meer vrijheid eisten. Hij schreef gedurfde stukkenin kranten die in Libanon of Londen verschijnen en breed worden gelezen in Syrië.

Maar “een ijkpunt voor velen”? Was het maar zo, zegt hij in zijn minuscule appartement in Damascus (“ik woon klein en heb genoeg aan mijn boeken. Ik heb nooit privileges van het regime aangenomen, en ze kunnen me dus ook niets afpakken”).

Hij is een verbazend krasse oude baas. Zwaar verzwakt door een heupoperatie zit hij de hele dag in zijn kamertje, ingebouwd tussen een tafel vol Le Mondes, zijn boekenkasten en een kacheltje. Omdat hij steeds langzaam wegzakt uit zijn fauteuil, moet hij zich iedere tien minuten omhoog worstelen. Dat duurt een minuutje. Dan blaast hij even uit en zegt in bedachtzaam Frans, de taal waarin hij werd opgeleid: ”Het Syrische systeem is sterk door het nazisme beïnvloed. Weet je wat kinderen hier vanaf kindsbeen iedere morgen op school moeten zingen? Eenheid, Vrijheid, Socialisme, één Arabisch Moederland met een Eeuwige Boodschap! Iedere dag. Puur fascisme.” Dat is dappere taal in een land waar je jaren de gevangenis ingaat omdat je een tekening hebt rondgeemaild waarop een lachende Syrische president zijn Libanese ambtsgenoot anaal neemt.

Ik kan het niet opschrijven, zegt Maqdessi want: “on peut pas scandaliser les gens.” Maar met de islam is het al dertig jaar goed mis. “Kijk eens naar Jeruzalem. De joden in Israël hebben hetzelfde probleem. Ze kunnen niet abstract denken, en bijten zich vast in het idee van heilige grond. Christenen hebben dat niet. De paus zit niet in Jeruzalem, en als in Jeruzalem de kerk wordt verwoest, bouwen we een nieuwe. De christelijke God is los van plaats en tijd.

Moslims nemen alles letterlijk, meent Maqdessi. Ze hebben nooit leren kritiseren en abstraheren omdat de regimes waaronder ze leven dat met alle mogelijke middelen ontmoedigen, afleren en bestraffen. “De grote vraag van het moment gaat over de rol van de islam, in het dagelijks leven van de gelovige, en tegenover de niet-islamitische wereld. Maar dat debat mag niet gevoerd worden van de dictators hier. Dan krijg je mensen als Bin Laden die dat debat op hun manier naar zich toe proberen te trekken. De regeringen ibn de regio zijn fel tegen Bin Laden, maar de gewone moslims? Die steunen hem bijna allemaal.

Over het christendom is wel uitgebreid gedebatteerd, aldus Maqdessi, waarna het in de privé sfeer is ondergebracht. “Als ik met u praat, doen wij dat als twee burgers, niet als christenen. Hier thuis ben ik pater familias, niet een christen. Alleen in de kerk ben ik christen. Maar de islam is een sociale identiteit die moslims overal mee naar toe nemen.”

”L’islam se cherche’, zegt Maqdessi, de islam is naar zichzelf op zoek. Hij vindt dat moslims hun geloof en hun plaats in de wereld moeten heronderzoeken en heroverwegen. Niet met westerse categorieën en ideeën, want die stammen uit de specifieke historische ontwikkeling van het westen, die weer wezenlijk verschilt van die van de samenlevingen hier. “Maar zo’n debat vergt zelfkritiek, en zelfkritiek wordt getorpedeerd door de dictators in de regio. Die proberen de oorzaak van alle problemenbij het westen te leggen.” Intellectuelen gaan daarin mee, stelt Maqdessi vast, of laten zich intimideren. Zolang er geen introspectie, kritiek en zelfanalyse wordt gepleegd, zal de islamitische wereld altijd achterlijk blijven, zegt hij. “Als wij niet vrijuit kunnen discussiëren, zal Syrië altijd een onderontwikkeld land blijven. Dat is mijn definitie van onderontwikkeling: iemand die niet de moed heeft om zichzelf te aanschouwen.”

Kan er hoop komen uit het westen, waar moslims wel in vrijheid over hun geloof kunnen praten, denken en discussiëren? Maqdessi knijpt de ogen even toe: “Een deel radicaliseert daar juist, kijk maar naar de daders van 11 september. Maar een ander deel heeft het voortouw. Uw land doet voortreffelijk werk door de Egyptische korangeleerde Abu Zeid asiel te geven. Die man denkt en schrijft wel kritisch over de islam, en werd prompt vogelvrij verklaard in Egypte. Ja, als zo’n man gewoon zou kunnen doceren in de Arabische wereld, dan waren alle problemen hier opgelost.”

©NRC Handelsblad, zaterdag 29 december 2001.