PDA

View Full Version : Jean-Jacques De Gucht: 66,000 voorkeurstemmen


C2C
11 juni 2007, 19:09
Nog een "zoon van". Heeft iemand ooit van Jean-Jacques De Gucht gehoord? Kent iemand diens visies, persoonlijke sterktes, levenservaring, bekwaamheden? Ik alvast niet.

Eén keer op TV gezien, een jongentje dat toch niet veel te zeggen had, buiten enkele boutades over het liberalisme en voor de rest veel gestotter.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat zo'n studentje plots 66,000 voorkeurstemmen haalt en godbetert dan nog in de Senaat komt ook.

Heeft dit nog iets met democratie te maken? Wat moeten we met dit moderne nepotisme?

Bhairav
11 juni 2007, 19:16
Nog een "zoon van". Heeft iemand ooit van Jean-Jacques De Gucht gehoord? Kent iemand diens visies, persoonlijke sterktes, levenservaring, bekwaamheden? Ik alvast niet.

Eén keer op TV gezien, een jongentje dat toch niet veel te zeggen had, buiten enkele boutades over het liberalisme en voor de rest veel gestotter.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat zo'n studentje plots 66,000 voorkeurstemmen haalt en godbetert dan nog in de Senaat komt ook.

Heeft dit nog iets met democratie te maken? Wat moeten we met dit moderne nepotisme?

Jaloers?
Dat is meestal een reden tot klagen bij zulke dingen.
Geef maar toe.

reinaert68
11 juni 2007, 19:25
Ik heb een vermoeden dat veel mensen hem wel eens zouden kunnen verwisseld hebben met zijn vader.

Zwartengeel
11 juni 2007, 19:25
De eerste post van C2C waar ik helemaal niets tegen in te brengen heb. Wauw! 8O

lomeanor
11 juni 2007, 19:27
Daar ben ik het ook mee eens.

We zijn precies bezig met politieke "dynastiën" te kweken.

Dat heb je met particratie in plaats van democratie. Politici lanceren hun kinderen in de partij en daardoor verwerven ze haast automatisch macht.

lombas
11 juni 2007, 19:34
Nog een "zoon van". Heeft iemand ooit van Jean-Jacques De Gucht gehoord? Kent iemand diens visies, persoonlijke sterktes, levenservaring, bekwaamheden? Ik alvast niet.

Eén keer op TV gezien, een jongentje dat toch niet veel te zeggen had, buiten enkele boutades over het liberalisme en voor de rest veel gestotter.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat zo'n studentje plots 66,000 voorkeurstemmen haalt en godbetert dan nog in de Senaat komt ook.

Heeft dit nog iets met democratie te maken? Wat moeten we met dit moderne nepotisme?

Eens.

Amon_Re
11 juni 2007, 19:46
Daar ben ik het ook mee eens.

We zijn precies bezig met politieke "dynastiën" te kweken.

Dat heb je met particratie in plaats van democratie. Politici lanceren hun kinderen in de partij en daardoor verwerven ze haast automatisch macht.

Euh, waar zat jij de laatste jaren? Dit is btw het meest voorkomend bij Belgicastische partijen (die ietswat betekenen in België)

C2C
11 juni 2007, 19:52
Jaloers?
Dat is meestal een reden tot klagen bij zulke dingen.
Geef maar toe.

Maar allez, komaan, die jongen heeft gewoon niks getoond in zijn hele (zeer jonge) leven, heeft geen enkele ervaring op geen enkel maatschappelijk vlak, en haalt dan zomaar even een gigantisch stemmenaantal.

Ik vraag gewoon wat meer sérieux in de politiek. Niks jaloezie, want wie kan er in godsnaam jaloers zijn op iemand die niks te zeggen of bewezen heeft?

Voor mij geldt dit evenzeer voor een rampzalige wetenschapster als Van Broekhoven, een judoka als Ulla Werbrouck, of een fils-�*-papa als Jean-Jacques De Gucht.

Ik moet een pseudo-democratie toch niet zomaar nemen voor wat ze is?

Politiek is een beroep voor mensen die daar een duidelijke bekwaamheid voor hebben getoond. In het geval van De Gucht is dat allerminst zo.

Nu, eerlijk gezegd vind ik precies dat de CD&V hier het goede voorbeeld geeft. Bij die partij staan maar heel weinig zonen & dochters van, of mensen die met hun kop één keer op TV zijn geweest.

Niks jaloezie hier, ik eis gewoon meer sérieux en uitleg over het geval De Gucht.

:: Ik ben voorstander voor het invoeren van een minimumleeftijd voor de Senaat, zoals dat in andere landen het geval is.

Hier wordt nu zomaar een knul die u en ik makkelijk onder tafel praten en denken, zomaar tot de Hoogste Kamer van ons land gepusht. Ik vind dat louche.

Bhairav
11 juni 2007, 19:58
Maar allez, komaan, die jongen heeft gewoon niks getoond in zijn hele (zeer jonge) leven, heeft geen enkele ervaring op geen enkel maatschappelijk vlak, en haalt dan zomaar even een gigantisch stemmenaantal.

Ik vraag gewoon wat meer sérieux in de politiek. Niks jaloezie, want wie kan er in godsnaam jaloers zijn op iemand die niks te zeggen of bewezen heeft?

Voor mij geldt dit evenzeer voor een rampzalige wetenschapster als Van Broekhoven, een judoka als Ulla Werbrouck, of een fils-�*-papa als Jean-Jacques De Gucht.

Ik moet een pseudo-democratie toch niet zomaar nemen voor wat ze is?

Politiek is een beroep voor mensen die daar een duidelijke bekwaamheid voor hebben getoond. In het geval van De Gucht is dat allerminst zo.

Nu, eerlijk gezegd vind ik precies dat de CD&V hier het goede voorbeeld geeft. Bij die partij staan maar heel weinig zonen & dochters van, of mensen die met hun kop één keer op TV zijn geweest.

Niks jaloezie hier, ik eis gewoon meer sérieux en uitleg over het geval De Gucht.

:: Ik ben voorstander voor het invoeren van een minimumleeftijd voor de Senaat, zoals dat in andere landen het geval is.

Hier wordt nu zomaar een knul die u en ik makkelijk onder tafel praten en denken, zomaar tot de Hoogste Kamer van ons land gepusht. Ik vind dat louche.
Tjah, verkozen is verkozen.

lomeanor
11 juni 2007, 20:08
Tjah, verkozen is verkozen.

Verkozen is verkozen, en zijn aanstelling is inderdaad een feit.

Maar dat betekent niet dat je geen kritiek mag hebben op het systeem, meer bepaald op de particratie die dit mogelijk maakt. Deze particratie is immers niet compatiebel met democratie.

C2C
11 juni 2007, 20:08
Tjah, verkozen is verkozen.

Awel ja, en elke democraat vindt dat uitermate problematisch. Omdat da nie klopt.

Bhairav
11 juni 2007, 20:10
Verkozen is verkozen, en zijn aanstelling is inderdaad een feit.

Maar dat betekent niet dat je geen kritiek mag hebben op het systeem, meer bepaald op de particratie die dit mogelijk maakt. Deze particratie is immers niet compatiebel met democratie.

Kritiek dat hebt ge alleen maar.
"Goh dat moest er even uit".
En ondertussen verandert er niks.

lomeanor
11 juni 2007, 20:24
Kritiek dat hebt ge alleen maar.
"Goh dat moest er even uit".
En ondertussen verandert er niks.

Het is nu eenmaal moeiijk om iets te veranderen in een apenland als belgique.

belgique boycot immers elke verandering. Dat komt omdat democratie niet te verzoenen is met de belgsiche staatsstructuur.

En daar probeer ik wel degelijk iets aan te doen: ik probeer politiek het einde van deze non-staat te verwezelijken.

Chipie
11 juni 2007, 20:57
Awel ja, en elke democraat vindt dat uitermate problematisch. Omdat da nie klopt.En hoe werkt dat in Cuba?
Wie is daar nu weeral waarnemend president?

En hoe zit het in Noolrd-Korea, dat ander communistische paradijs?..

Goldband
11 juni 2007, 21:06
Mensen hebben massaal gekozen voor die lieve Jean-Jaques.

Mensen hebben massaal gekozen voor die leuke Stan Van Samang

C2C
11 juni 2007, 21:08
Mensen hebben massaal gekozen voor die lieve Jean-Jaques.

Ik vind dat ook.

Praetorian
11 juni 2007, 21:28
Ze kunnen beter weer de adelstand uitbreiden, is toch identiek dezelfde methode. Noblesse de robe.

Pieke
11 juni 2007, 23:11
Laten we hem onmiddellijk staatssecretaris maken, of wacht, beter nog minister, zoals al die andere zonen en dochters van...

Gun
11 juni 2007, 23:19
Nog een "zoon van". Heeft iemand ooit van Jean-Jacques De Gucht gehoord? Kent iemand diens visies, persoonlijke sterktes, levenservaring, bekwaamheden? Ik alvast niet.

Eén keer op TV gezien, een jongentje dat toch niet veel te zeggen had, buiten enkele boutades over het liberalisme en voor de rest veel gestotter.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat zo'n studentje plots 66,000 voorkeurstemmen haalt en godbetert dan nog in de Senaat komt ook.

Heeft dit nog iets met democratie te maken? Wat moeten we met dit moderne nepotisme?:thumbsup:

Gun
11 juni 2007, 23:20
Nog een "zoon van". Heeft iemand ooit van Jean-Jacques De Gucht gehoord? Kent iemand diens visies, persoonlijke sterktes, levenservaring, bekwaamheden? Ik alvast niet.

Eén keer op TV gezien, een jongentje dat toch niet veel te zeggen had, buiten enkele boutades over het liberalisme en voor de rest veel gestotter.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat zo'n studentje plots 66,000 voorkeurstemmen haalt en godbetert dan nog in de Senaat komt ook.

Heeft dit nog iets met democratie te maken? Wat moeten we met dit moderne nepotisme?:thumbsup:

Kristof
12 juni 2007, 00:46
Vergeet Mathias De Clerck niet, kleinzoon van Wily.
Die jongen zetelt nu ook.

JJ De Gucht stond op de 10e plaats, en haalt toch het tweede grootste aantal stemmen op de Senaatslijst.
Ik denk dat vooral oudere vrouwen daarop hebben gestemd omdat ze hem waarschijnlijk een schoon ventje vinden. Ik kan me echt niet voorstellen dat zijn kiezers hem een bekwaam iemand vinden.

ingenious
12 juni 2007, 01:46
bizar hé. je kan er van denken wat je wil, maar zonen en dochters scoren bij verkiezingen. zowel zoontje schiltz, de clerck, de gucht, etc hebben een mooie score. nu, ze krijgen wel wat media-aandacht, en meestal zijn ze ook wel al heel lang actief in politieke verenigingen. maar zelfs dan nog blijft het opvallend. soit, het is aan hen om zich te bewijzen.

La Chunga
12 juni 2007, 06:00
Nog een "zoon van". Heeft iemand ooit van Jean-Jacques De Gucht gehoord? Kent iemand diens visies, persoonlijke sterktes, levenservaring, bekwaamheden? Ik alvast niet.

Eén keer op TV gezien, een jongentje dat toch niet veel te zeggen had, buiten enkele boutades over het liberalisme en voor de rest veel gestotter.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat zo'n studentje plots 66,000 voorkeurstemmen haalt en godbetert dan nog in de Senaat komt ook.

Heeft dit nog iets met democratie te maken? Wat moeten we met dit moderne nepotisme?

Een zeer juiste vaststelling. De 'zegeningen' van de democratie?

lombas
12 juni 2007, 06:58
Nu moeten we wel zeggen dat het geen nieuw fenomeen is. De familie Nothomb domineert al sinds 1830 belangrijke posities in België.

Turkje
12 juni 2007, 07:03
Ik heb een vermoeden dat veel mensen hem wel eens zouden kunnen verwisseld hebben met zijn vader.

Toch niet. Ik heb uit de mond van veel Jean-Jacques stemmers al mogen horen dat ze gekozen hebben "voor het schoonste kopke". Hewel, hij mag er fier op zijn: een mens moet troeven hebben in dit leven, nietwaar.

Bhairav
12 juni 2007, 07:06
Ik zou ook eerder kiezen voor mooiere mensen.
Dat is toch natuurlijk?

Pontus
12 juni 2007, 07:31
Toch niet. Ik heb uit de mond van veel Jean-Jacques stemmers al mogen horen dat ze gekozen hebben "voor het schoonste kopke". Hewel, hij mag er fier op zijn: een mens moet troeven hebben in dit leven, nietwaar.

Tja kijk naar Freya VDB, zo dom als het achterste van een koe maar ze is wel minister van begroting (geweest).

Turkje
12 juni 2007, 07:45
Ik zou ook eerder kiezen voor mooiere mensen.
Dat is toch natuurlijk?

Verhofstadt, Leterme en Vandelanotte: the tooth, the drab and the very ugly; ze kunnen inderdaad zo in Playgirl.

Gun
12 juni 2007, 19:12
Vergeet Mathias De Clerck niet, kleinzoon van Wily.
Die jongen zetelt nu ook.

JJ De Gucht stond op de 10e plaats, en haalt toch het tweede grootste aantal stemmen op de Senaatslijst.
Ik denk dat vooral oudere vrouwen daarop hebben gestemd omdat ze hem waarschijnlijk een schoon ventje vinden. Ik kan me echt niet voorstellen dat zijn kiezers hem een bekwaam iemand vinden.Willem-Frederik Schiltz vergeten?

MaGNiFiCaT
12 juni 2007, 20:40
Ik heb een vermoeden dat veel mensen hem wel eens zouden kunnen verwisseld hebben met zijn vader.

Dat moeten wel erg domme mensen zijn dan. Jean-Jacques is iets héél anders dan Karel!:roll:

MaGNiFiCaT
12 juni 2007, 20:41
Jaloers?
Dat is meestal een reden tot klagen bij zulke dingen.
Geef maar toe.

Weer zo'n makkelijk cliché die je overal kan toepassen als je niets zinnigs te zeggen hebt!:roll: C2C heeft overschot van gelijk.

MaGNiFiCaT
12 juni 2007, 20:47
Ik zou ook eerder kiezen voor mooiere mensen.
Dat is toch natuurlijk?

Verstandige mensen verkiezen verstandige mensen. Maar mooie mensen worden niet per sé door mooie mensen verkozen.

Orangist
12 juni 2007, 20:53
Tja kijk naar Freya VDB, zo dom als het achterste van een koe maar ze is wel minister van begroting (geweest).

Heb van een journalist van VTM wat meer duiding bij haar huwelijk en scheiding gekregen. Tjongejonge, de huwelijksnacht amper voorbij of de kersverse bruidegom had al horens op de kop (met veel complicaties die in de doofpot worden gehouden). Tja, dan klopt een mens er al eens op.

TheBlackadder
12 juni 2007, 20:55
Nu, eerlijk gezegd vind ik precies dat de CD&V hier het goede voorbeeld geeft. Bij die partij staan maar heel weinig zonen & dochters van, of mensen die met hun kop één keer op TV zijn geweest.

*kuch*Elke Tindemans - ook verkozen voor de senaat *kuch* ;-)
en ik kan er op zowat elke senaatslijst wel één of meerdere uithalen, hoewel ze niet allemaal verkozen zijn.

the_dude
12 juni 2007, 20:57
wie dacht dat erfopvolging niet meer voorkomt?

hurricane
12 juni 2007, 21:21
Nog een "zoon van". Heeft iemand ooit van Jean-Jacques De Gucht gehoord? Kent iemand diens visies, persoonlijke sterktes, levenservaring, bekwaamheden? Ik alvast niet.

Eén keer op TV gezien, een jongentje dat toch niet veel te zeggen had, buiten enkele boutades over het liberalisme en voor de rest veel gestotter.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat zo'n studentje plots 66,000 voorkeurstemmen haalt en godbetert dan nog in de Senaat komt ook.

Heeft dit nog iets met democratie te maken? Wat moeten we met dit moderne nepotisme?

Dit is mij ook opgevallen.
Erg dat ze hun kinderen mee in de strijd moeten smijten om de huisraad te redden...

hurricane
12 juni 2007, 21:23
Ik zou ook eerder kiezen voor mooiere mensen.
Dat is toch natuurlijk?

Bij u wel, uiteraard.
Hoewel 'mooi'' voor u blijkbaar aan heel andere criteria voldoen, rekening houdend met uw kotsende honden.

evilbu
14 juni 2007, 22:30
Op de regionale televisie kwam die wel eens voor.
Wat weet ik WEL over hem:

- zijn vriendin wordt overal bij betrokken om tof te doen
- hij doet "onnozel", en geeft op idiote vragen antwoorden, alweer over zijn vriendin onder andere..
- hij studeert nog

En dat is nu senator. Ik dacht dat senator iets met "senex" of oude man te maken had...

stropdrager
14 juni 2007, 22:39
Op de regionale televisie kwam die wel eens voor.
Wat weet ik WEL over hem:

- zijn vriendin wordt overal bij betrokken om tof te doen
- hij doet "onnozel", en geeft op idiote vragen antwoorden, alweer over zijn vriendin onder andere..
- hij studeert nog

En dat is nu senator. Ik dacht dat senator iets met "senex" of oude man te maken had...

Tegenwoordig is de minimumleeftijd om in de Senaat te mogen zetelen 21 jaar; niet echt oud dus.
In 1830, toen België onafhankelijk werd, was de minimumleeftijd nog 40 jaar.

Gastspreker
14 juni 2007, 22:54
Nog een "zoon van". Heeft iemand ooit van Jean-Jacques De Gucht gehoord? Kent iemand diens visies, persoonlijke sterktes, levenservaring, bekwaamheden? Ik alvast niet.

Eén keer op TV gezien, een jongentje dat toch niet veel te zeggen had, buiten enkele boutades over het liberalisme en voor de rest veel gestotter.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat zo'n studentje plots 66,000 voorkeurstemmen haalt en godbetert dan nog in de Senaat komt ook.

Heeft dit nog iets met democratie te maken? Wat moeten we met dit moderne nepotisme?

Ik ken Jean-Jacques persoonlijk ja. Ach, hij is nog jong, maar wel een echte liberaal.

Hmm, ik heb zijn tv-optredens ook gezien en ik heb hem toch niet horen stotteren... Misschien verwar je hem met Willem-Frederik Schiltz?

JJ is in het echte leven een vrij arrogante fils-a-papa... maar ter zijner verdediging: het was nooit zijn bedoeling om verkozen te worden, hij stond dan ook op een volkomen onverkiesbare plaats (10e). Die jongen wou gewoon de partij wat steun geven, bovendien is het moeilijk om nog jongeren te vinden tegenwoordig.

Hij is voorzitter geweest van het Liberaal Vlaams Studentenverbond aan de VUB (net zoals zoon-Dewael trouwens :) ), en net zoals Matthias De Clercq, een ideale springplank dus.

Nu, eerlijk gezegd vind ik precies dat de CD&V hier het goede voorbeeld geeft. Bij die partij staan maar heel weinig zonen & dochters van, of mensen die met hun kop één keer op TV zijn geweest.

Gimme a break... CD&V is DE partij van de politieke dynastieen...

Praetorian
14 juni 2007, 23:09
Het is te hopen dat het NSV eens mijnheer de voorzitter van het LVSV tegenkomt. 8-)

Gastspreker
14 juni 2007, 23:39
Om hem een goed pak rammel te geven neem ik aan? Daar zijn die jongens van het NSV namelijk het best in.

http://www.dwars.ua.ac.be/spip.php?article359

Zéér interessante lectuur. Dit is een artikel dat verschenen is in het studentenblad van de UA. Het NSV heeft alle exemplaren van het bewuste nummer gestolen en vernietigd. Daarna hebben ze het redactielokaal van het studentenblad bij elkaar geslagen.

Ere-voorzitter Filip Dewinter keek, en zag dat het goed was.

edit: de kans dat het NSV JJ De Gught tegenkomt is bijzonder klein; De Gught studeert namelijk aan de VUB, en daar is het NSV als enige studentenkring verboden. Ze kongen het niet nalaten linkse studenten in elkaar te rammen.

Andy
15 juni 2007, 00:46
Ik heb al enkele keren van JJ De Gucht gehoord. Ik geloof dat de man al een tijdje actief is binnen zijn partij, en als ik me niet vergis houdt hij zich daar bezig met ideologische kwesties. Van dat laatste ben ik wel niet zeker.

Ik heb de indruk dat sommigen in elke 'hey die familienaam herken ik' een fils de papa willen zien.

Starkan
15 juni 2007, 00:54
Gaat die echt die functie nemen eigenlijk??
Lijkt me strategisch gezien echt een hele hele hele domme zet. Kan hij die niet doorschuiven? Ook voor Karel D G, lijkt me dit niet interessant.

Jazeker
15 juni 2007, 01:03
Om hem een goed pak rammel te geven neem ik aan? Daar zijn die jongens van het NSV namelijk het best in.

http://www.dwars.ua.ac.be/spip.php?article359

Zéér interessante lectuur. Dit is een artikel dat verschenen is in het studentenblad van de UA. Het NSV heeft alle exemplaren van het bewuste nummer gestolen en vernietigd. Daarna hebben ze het redactielokaal van het studentenblad bij elkaar geslagen.

Ere-voorzitter Filip Dewinter keek, en zag dat het goed was.

edit: de kans dat het NSV JJ De Gught tegenkomt is bijzonder klein; De Gught studeert namelijk aan de VUB, en daar is het NSV als enige studentenkring verboden. Ze kongen het niet nalaten linkse studenten in elkaar te rammen.

Ik ben nooit bij het NSV geweest. Ben er ook niet bij want ik ben geen student meer. Ik heb wel al met meerdere NSV leden gepraat. Sommigen waren nogal van het harde type dat achter iedere muur wel een linkse zagen en die hun relaas liet ik mentaal achter me. Maar er waren er genoeg die me wisten te vertellen en die ik serieus vertrouw dat linkse groeperingen constant boel zoeken met het NSV. Het is een sport geworden. En ik geloof die mensen wel, en de paranoiden onder hen niet. Je zal het afdoen als bullshit, maar ik weet welke mensen ik kan vertrouwen. Daarvoor ben ik oud en wijs genoeg geworden en geen hitsig studentje meer.

Jazeker
15 juni 2007, 01:06
Gaat die echt die functie nemen eigenlijk??
Lijkt me strategisch gezien echt een hele hele hele domme zet. Kan hij die niet doorschuiven? Ook voor Karel D G, lijkt me dit niet interessant.

Karel De Gucht zou nog beter het roer van de SP.a overnemen. Met een tuttebel als Mireille erbij en een dikke SUV en het terracotta leger van China bestormend... het zou de loft sossen weer aantrekken die naar de Open-VLD waren gevlucht waardoor die laatste zich nog kon optrekken bij gebrek aan liberalen :D

evilbu
15 juni 2007, 01:08
Ik ben nooit bij het NSV geweest. Ben er ook niet bij want ik ben geen student meer. Ik heb wel al met meerdere NSV leden gepraat. Sommigen waren nogal van het harde type dat achter iedere muur wel een linkse zagen en die hun relaas liet ik mentaal achter me. Maar er waren er genoeg die me wisten te vertellen en die ik serieus vertrouw dat linkse groeperingen constant boel zoeken met het NSV. Het is een sport geworden. En ik geloof die mensen wel, en de paranoiden onder hen niet. Je zal het afdoen als bullshit, maar ik weet welke mensen ik kan vertrouwen. Daarvoor ben ik oud en wijs genoeg geworden en geen hitsig studentje meer.
In de Astrid (studentenrestaurant) in Gent ben ik ook al linksen tegengekomen die mensen kwamen ronselen voor een tegenbetoging, met trots verkondigden ze in hun pamfletten dat ze de vorige keer het NSV hadden omsingeld en verjaagd (of zoiets).
Nu ja, ik zie niet echt een reden om mij met een van beide te moeien. Wat hij ook beweerde is dat die van NSV in pamfletten schrijven dat zwarten koeiedrek in hun haar smeren. :|