PDA

View Full Version : Onverwacht stevige taal van Leterme


Pagina's : [1] 2

Jazeker
12 juni 2007, 10:54
Leterme wil ook zonder CDH

'Er zijn nog andere partijen'

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2007/06/12/fh120607a.jpg



BRUSSEL - Vlaams minister-president Yves Leterme heeft zich dinsdag op de Franstalige radiozender La Première vastberaden uitgelaten ten aanzien van CDH in verband met de eventuele deelname van N-VA aan de komende federale regering.
Voorzitster Joëlle Milquet van CDH, de Franstalige zusterpartij van CD&V, zei maandag dat ze niet aan de macht wilde deelnemen als N-VA in de regeringscoalitie zou zitten.

Op vragen daarover antwoordde Leterme dinsdag op de radio 'dat het de beslissing van CDH is, als de partij niet aan de macht wil komen' en 'dat er andere partijen zijn'.

Respect

'Ik heb veel respect voor deze partij, maar als Joëlle Milquet beslist dat ze niet tot de federale regering wil toetreden, zullen we het zonder haar doen', benadrukte Leterme.

Hij waarschuwde CDH voor het uitsluiten van mogelijkheden en herinnerde er daarbij aan welk gewicht de Franstalige partij in de Kamer heeft. 'Exclusieven stellen als men tien op de 150 zetels in de Kamer heeft, dat weegt niet zwaar door', aldus de minister-president, die erop hamerde dat 'de kiezers beslist hebben'.Als het goed is, zeggen we het ook. Een redelijk principiele opstelling van Leterme hier. Straks ga ik hem nog beginnen vertrouwen :?

Eens curieus of de soep ook zo heet gegeten zal worden.

barteke
12 juni 2007, 10:56
nice.. Zelfs harde taal na 10 juni,
alléja voor de cd&v is dit toch harde taal :)

Herr Flick
12 juni 2007, 10:59
Denk eraan Leterme is en blijft een tsjeef, dus altijd ogen in uwe rug hebben ,...

maar ik denk dat als hij den NVA nu buitengooit dat m zelf een zetelprobleem heeft, dus als ik hem was, zou ik die NVA kes maar te vriend houden ,....

barteke
12 juni 2007, 11:01
kan hij de nva nu dan buitengooien? zomaar?

C.C.
12 juni 2007, 11:07
Om eerlijk te zijn begin ik zelf te twijfelen. Als Leterme daadwerkelijk zijn beloftes van de bevoegdheden nakomt en België omvormt tot een confederale staat dan kan hij rekenen op mijn sympathie.

barteke
12 juni 2007, 11:09
geen enkele vlaamse partij kan dat zonder een meerderheid hoor. Dingen splitsen. De enige oplossing is de hele boel omver gooien.

SirGalahad_
12 juni 2007, 11:09
We zijn nog maar 2 dagen na de bollekeskermis.
En er wachten nog lange weken en harde onderhandelingen.
Hij zal zijn kar wel keren.
En �*ls hij dan triomferend naar buiten zal komen n�* een staatshervorming zal het voor Vlaamse peanuts zijn en zullen alweer dik betaald hebben...

2009 zal een zéér interessant jaar worden :-)

Tantist
12 juni 2007, 11:18
Als het goed is, zeggen we het ook. Een redelijk principiele opstelling van Leterme hier. Straks ga ik hem nog beginnen vertrouwen :?

Niet doen, kritisch blijven, maar pas kijven als hij iets mis doet.

Alleszins wel een ongewone machtshouding voor een Vlaming. Duidelijk aan te zien dat Leterme Waalse voorouders heeft, laat ons hopen dat hij niet teveel vervlaamst is...

deryz
12 juni 2007, 11:25
Als het goed is, zeggen we het ook. Een redelijk principiele opstelling van Leterme hier. Straks ga ik hem nog beginnen vertrouwen :?

Eens curieus of de soep ook zo heet gegeten zal worden.

wacht nog maar, het is ok nog maar 12 juni hé, binnen een paar maand zal het wel anders zijn...

Tavek
12 juni 2007, 11:28
Alleszins wel een ongewone machtshouding voor een Vlaming. Duidelijk aan te zien dat Leterme Waalse voorouders heeft, laat ons hopen dat hij niet teveel vervlaamst is...

Deze moet men inkaderen :D

Tantist
12 juni 2007, 11:30
Deze moet men inkaderen :D

Dat de Vlamingen niet weten om te gaan met de macht is toch geen groot geheim?

omaplop
12 juni 2007, 12:52
Als hij recht door zee gaat, wacht hem wel een mooie toekomst in Vlaanderen en eeuwige roem!!!

Tantist
12 juni 2007, 13:05
Als hij recht door zee gaat, wacht hem wel een mooie toekomst in Vlaanderen en eeuwige roem!!!

We zullen zien... Sorry, maar ik ben sceptisch, doch niet fatalistisch...

Orangist
12 juni 2007, 13:08
We zijn nog maar 2 dagen na de bollekeskermis.
En er wachten nog lange weken en harde onderhandelingen.
Hij zal zijn kar wel keren.
En �*ls hij dan triomferend naar buiten zal komen n�* een staatshervorming zal het voor Vlaamse peanuts zijn en zullen alweer dik betaald hebben...

2009 zal een zéér interessant jaar worden :-)

De vraag is wat gaan we betalen, want betalen zullen we. Zal het in verhouding zijn? Want laat ons eigenlijk wel wezen ; het is ook maar logisch dat we iets moeten betalen, voor niets gaat enkel de zon op. We hadden ons huiswerk maar beter moeten doen ten tijde van het Egmontpact of de Sint-Michielsakkoorden.

Blackwidow
12 juni 2007, 13:14
Ik verschoot ook van de reactie van Leterme. Tof, zeer tof. Ik als overtuigd VB-kiezer kan alleen maar blij zijn met deze (vlaamse) reactie. Doch ik blijf ook nog een beetje wachten. Het tij kan vlug keren weliswaar. Maar de manier waarop Leterme dit lijkt aan te pakken, kan alleen maar goed zijn voor Vlaanderen. Dus ik steun hem hierbij nu wel, hopelijk blijft het duren. Maar op wie doelt hij dan met 'andere partijen'? Spa of LDD? Want ja, VB kan ie zich niet permitteren. Of ziet Leterme heil in Groen & Ecolo samen met de blauwen?

omaplop
12 juni 2007, 13:14
Wat de toegevingen zijn?? Verdere transfers, beperkt in tijd en degressief: dat moet voldoende zijn!!

Tavek
12 juni 2007, 14:38
Welke andere partijen zijn er ? Ecolo ?

Die wil ik ook wel eens zien meegaan in een staatshervorming...niet dus ;)

StevenNr1
12 juni 2007, 14:43
kan hij de nva nu dan buitengooien? zomaar?Ik denk het wel. Dan splitsen ze hun fracties op en trekken ze niet meer met 1 lijst naar de verkiezingen als ik het goed heb.

Tantist
12 juni 2007, 14:50
Ik denk het wel. Dan splisten ze hun fracties op en trekken ze niet meer met 1 lijst naar de verkiezingen als ik het goed heb.

Inderdaad. Dat is echt niet moeilijk. Ze hebben het al eens gedaan he, remember JMDD

StevenNr1
12 juni 2007, 14:52
JMDD die buiten de VLD werd gezet, was geen partij, die zetelde dan als onafhankelijke, dat lijkt mij toch iets anders (heeft nl. verder geen implicaties (mogelijke lokale gevolgen enzo))? Of hebben we het niet over hetzelfde?

Tantist
12 juni 2007, 15:02
JMDD die buiten de VLD werd gezet, was geen partij, die zetelde dan als onafhankelijke, dat lijkt mij toch iets anders (heeft nl. verder geen implicaties (mogelijke lokale gevolgen enzo))? Of hebben we het niet over hetzelfde?

We hebben het inderdaad over iets anders. Nl. dat JMDD bij N-VA kwam en het kartel spontaan in twee brak. Daar was niet eens een procedure voor nodig...

vulpes
12 juni 2007, 15:04
ligt blauw - groen niet moeilijk wegens een zetel te kort in wallonie om daar een franstalige meerderheid te hebben? 'k zou de zetelverdeling nog eens moeten bekijken..

StevenNr1
12 juni 2007, 15:18
We hebben het inderdaad over iets anders. Nl. dat JMDD bij N-VA kwam en het kartel spontaan in twee brak. Daar was niet eens een procedure voor nodig...Is het kartel toen tijdelijk gebroken? Of was dat een dreigement? Ik heb dat niet zo gevolgd eigenlijk.

Zwartengeel
12 juni 2007, 16:15
Is het kartel toen tijdelijk gebroken? Of was dat een dreigement? Ik heb dat niet zo gevolgd eigenlijk.

Is een tiental dagen effectief gebroken geweest. De N-VA heeft zich toen uiteindelijk, op aanraden van een meerderheid binnen de partijraad, uitgesproken voor het verder zetten van het kartel, ten nadele van JMDD.

Dimitri
12 juni 2007, 16:30
Alleszins wel een ongewone machtshouding voor een Vlaming. Duidelijk aan te zien dat Leterme Waalse voorouders heeft, laat ons hopen dat hij niet teveel vervlaamst is...
Je bedoelt: "kennelijk zijn Vlamingen intellectueel niet in staat succesvol te onderhandelen"? ;-)

Hertog van Gelre
12 juni 2007, 16:56
Is het eigenlijk niet absurd dat iedereen hier verbaasd lijkt dat een vlaams politicus eens voet bij stuk houdt?

Jan Meuleman
12 juni 2007, 17:08
Denk eraan Leterme is en blijft een tsjeef, dus altijd ogen in uwe rug hebben ,...

maar ik denk dat als hij den NVA nu buitengooit dat m zelf een zetelprobleem heeft, dus als ik hem was, zou ik die NVA kes maar te vriend houden ,....

Inderdaad het is en het blijft een tsjeef. En de tsjeven hebben in het verleden al bewezen niet aan de kant van de vlaming te staan. Zij hebben alle toegevingen gedaan zodat we nu met pariteiten, grendelwetten en BHV zitten

Savatage
12 juni 2007, 17:10
Is het eigenlijk niet absurd dat iedereen hier verbaasd lijkt dat een vlaams politicus eens voet bij stuk houdt?

Vervang Vlaams politicus maar door tsjeef ;-)

Jan Meuleman
12 juni 2007, 17:15
Je bedoelt: "kennelijk zijn Vlamingen intellectueel niet in staat succesvol te onderhandelen"? ;-)

Derk-Jan Eppink zegt terecht :

De Franstalige partijen vormen één afwijzingsfront met het trauma van de RTBf-grap in het achterhoofd. Zij hebben het meest te verliezen

De Vlaamse partijen verwarren tactiek met strategie. Ze zijn bereid, desnoods via verraad, een kortetermijnvoordeel (ministerposten) binnen te halen ten koste van een langetermijndoel, zoals regionalisering van een beleidstrerrein.

Vlamingen zijn steeds bereid tot toegevingen, en Franstaligen wéten dat.

Als Vlamingen onderhandelen met Franstaligen verliezen de Vlamingen. Ze hebben het meeste, dus geven ze als eerste toe.

Franstalige partijen onderhandelen vanuit één positie, terwijl Vlamingen onderhandelen tégen elkaar. Bij voorkeur bedriegen ze elkaar.

Vlaamse onderhandelaars vertegenwoordigen een numerieke meerderheid, maar gedragen zich als verdrukte minderheid.

Vlaamse politici zijn te koop voor een appel en een ei (hoge functie, adellijke titel) door het Belgische establishment.

Eigen leiders zijn binnenlandse bezetters. Maar de Vlaming zegt: 'Heer, geef ons onze bezetters opdat wij worden bedrogen en kunnen klagen over de bezetting.

Vlaanderen is economisch zelfstandig, maar het mist een politiek-culturele elite die dat verzilvert.

Vlaamse kiezer wikt, Franstalige politiek beschikt.

Verkiezingen kunnen in Vlaanderen verrassingselementen opleveren, maar de staatshervorming wordt hoe dan ook gedomineerd door superieure Franstalige strategie.

Jong N-VA'er
12 juni 2007, 17:32
Om op sommigen hun vraag te antwoorden: je kan de Groenen er altijd gaan bijsleuren als schaamlapje. Remember Paars-groen...wie betaalde toen de rekening...?

labyrinth
12 juni 2007, 17:34
Ik verschoot ook van de reactie van Leterme. Tof, zeer tof. Ik als overtuigd VB-kiezer kan alleen maar blij zijn met deze (vlaamse) reactie. Doch ik blijf ook nog een beetje wachten. Het tij kan vlug keren weliswaar. Maar de manier waarop Leterme dit lijkt aan te pakken, kan alleen maar goed zijn voor Vlaanderen. Dus ik steun hem hierbij nu wel, hopelijk blijft het duren. Maar op wie doelt hij dan met 'andere partijen'? Spa of LDD? Want ja, VB kan ie zich niet permitteren. Of ziet Leterme heil in Groen & Ecolo samen met de blauwen?

Toch raar dat Christenen elkaar verwerpen........

Zwartengeel
12 juni 2007, 17:39
Toch raar dat Christenen elkaar verwerpen........

Niets nieuws. Gebeurde voor het eerst in 395.

fox
12 juni 2007, 17:41
MR + Open VLD + CD&V + LDD =76 Dat zou pas hylarisch zijn:-)

labyrinth
12 juni 2007, 17:45
Niets nieuws. Gebeurde voor het eerst in 395.

Bemin elkaar is dus een leugen.
Zijn ze dan wel te vertrouwen ?

Duvelke
12 juni 2007, 17:45
een tsjeef?

Jong N-VA'er
12 juni 2007, 17:49
Ik zie de Waalse liberalen ook niet zo goed zitten...N-VA en FDF? Amai, dat gaat vonken geven!
De Wever en Maingain kunnen elkaar niet luchten. Niet moeilijk, die laatste is voorstander van de Apartheid en Anschluss.

C uit W
12 juni 2007, 17:54
Goed zo. Bewijst dat hij echt wel z'n werk wil maken van een staatshervorming.

Max van Dietschland
12 juni 2007, 18:07
Als het goed is, zeggen we het ook. Een redelijk principiele opstelling van Leterme hier. Straks ga ik hem nog beginnen vertrouwen :?

Eens curieus of de soep ook zo heet gegeten zal worden.

Dat rund van een Milquet is al even erg dan een Olivier Mengin. Wat Leterme moet doen is gewoon standhouden tegenover de Franstaligen, desnoods tot nieuwjaar geen nieuwe regering.

Het is nu dat het moet gebeuren.

Max van Dietschland
12 juni 2007, 18:11
Ik zie de Waalse liberalen ook niet zo goed zitten...N-VA en FDF? Amai, dat gaat vonken geven!
De Wever en Maingain kunnen elkaar niet luchten. Niet moeilijk, die laatste is voorstander van de Apartheid en Anschluss.

Joelle Milquet is niets beter hoor. Zij wil zelfs niet onderhandelen over een staatshervorming. Reynders en co wil bevoegdheden federaliseren. Straks blijft enkel Di Rupo nog over. :lol:

Ik zou het eigenlijk echt niet weten hoe dit gaat aflopen. Leterme kan geschiedenis schrijven alleen weet hij het niet van zichzelf.

Stel dat Leterme met Nieuwjaar geen regering kan vormen, kan hij in het Vlaams parlement dreigen om samen Vlaams Belang en de LDD-overlopers, de onafhankelijkheid van Vlaanderen uit te roepen.

Ik ben benieuwd... :twisted:

Jong N-VA'er
12 juni 2007, 18:15
Goh als Leterme geen regering gevormd krijgt, zou hij evengoed kunnen zeggen: ik trek mij hier terug naar mijn Vlaams parlement, de Walen zijn de schuldige...Gevolg: heel Vlaanderen kijkt naar de Walen met beschuldigende vinger en ja wie weet...
Zei Luc Van der Kelen niet eens laatst dat als er geen regering gevormd raakt, doordat de zusterpartijen geen band meer hebben, het einde van België wel eens plots zeer nabij zou kunnen zijn?

Tegendradigaard
12 juni 2007, 18:24
Is het eigenlijk niet absurd dat iedereen hier verbaasd lijkt dat een vlaams politicus eens voet bij stuk houdt?

Neen dat is heel ongelooflijk nieuws voor Vlaamse politici..

Jan Meuleman
12 juni 2007, 18:29
Als het goed is, zeggen we het ook. Een redelijk principiele opstelling van Leterme hier. Straks ga ik hem nog beginnen vertrouwen.

Wacht tot de oude krokodillen van de CVP eens gesproken hebben.

groene flamingant
12 juni 2007, 18:31
Alleszins wel een ongewone machtshouding voor een Vlaming. Duidelijk aan te zien dat Leterme Waalse voorouders heeft, laat ons hopen dat hij niet teveel vervlaamst is...
Alsof een Vlaming zich alleen als voetveeg kan opstellen en geen principes of fierheid kan opstellen. :roll:

Misschien beschouw jij jezelf als voetveeg zonder principes maar spreek dan aub voor uzelf en niet in plaats van álle Vlamingen.

Jan Meuleman
12 juni 2007, 18:32
Alsof een Vlaming zich alleen als voetveeg kan opstellen en geen principes of fierheid kan opstellen.

geef eens een voorbeeld van deze principes

Amon_Re
12 juni 2007, 18:37
Jawadde, als'm dat volhoudt... straks moe'k mijn mening over'm nog herzien!

kelt
12 juni 2007, 18:40
Ik zie de vage contouren van een zeker "cordon sanitaire" rondom de PS (en vriendjes CdH) vormen ;-)

groene flamingant
12 juni 2007, 18:41
Ik zou het eigenlijk echt niet weten hoe dit gaat aflopen. Leterme kan geschiedenis schrijven alleen weet hij het niet van zichzelf.
Ik denk dat hij dat wel degelijk beseft.

Als Leterme slim is, speelt hij in op de slechte verstandhouding die er momenteel is tussen MR en PS. Hij kan perfect zeggen: "Wie zich als Waalse partij het redelijkste opstelt, wat betreft communautaire thema's, kan mee in de regering." (en niemand kan hem zulke standpunten kwalijk nemen).

Hij kan momenteel zo'n dingen zeggen, want zijn kartel is momenteel zo groot dat het niet genegeerd kan worden.

groene flamingant
12 juni 2007, 18:50
geef eens een voorbeeld van deze principes
Het is een belachelijk idee dat een Vlaming geen principes of fierheid zou kunnen hebben. Dat kan misschien gelden voor een Verhofstadt of veel van zijn voorgangers maar daarom geldt dat niet voor álle Vlamingen. Het nadeel is gewoon dat de Vlamingen altijd moeten onderhandelen hebben vanuit een zwakke positie.
De Vlamingen hadden iets nodig. De Walen niet. Voor de Walen was het op die manier heel gemakkelijk om de Vlamingen tegen mekaar uit te spelen en een verdeel en heers politiek te voeren.


Vergeet ook niet dat de situatie vandaag helemaal anders is: zonder het kartel CD&V-NVA is een regering bijna onmogelijk en dus kan Leterme zich heel principieel opstellen.

Herr Oberst
12 juni 2007, 18:54
Laat ons hopen dat Leterme woord houdt. Dan komt de Vlaamse onafhankelijkheid wel zeer dichtbij. Ik twijfel echter nog steeds aan zijn geloofwaardigheid, zie deze link:

http://www.vlaamsbelang.be/6/58/

"De Vlaamse leeuwenvlaggen op het feestje van Yves Leterme en Bart De Wever hebben dat meteen duidelijk gemaakt. Ze zijn een pad in de korf voor de CD&V die natuurlijk in de eerste plaats aan de macht en de bijhorende ministerportefeuilles denkt. “Die beelden gaan wel de wereld rond”, zei Siegfried Bracke droogjes. Ach, zo maakte de kandidaat-premier meteen duidelijk, er is helemaal geen reden tot ongerustheid: “Als Tom Boonen een wedstrijd wint, zie je ook overal leeuwenvlaggen. Maar als hij op het podium staat, wordt de Brabançonne gespeeld.” Het is een uitspraak die we moeten inkaderen."

Jan Meuleman
12 juni 2007, 19:11
Vergeet ook niet dat de situatie vandaag helemaal anders is: zonder het kartel CD&V-NVA is een regering bijna onmogelijk en dus kan Leterme zich heel principieel opstellen.

Heb je de macht als je 30 van de 150 zetels hebt?

groene flamingant
12 juni 2007, 19:18
Heb je de macht als je 30 van de 150 zetels hebt?
Komkom, ik denk dat de situatie duidelijk genoeg is. Die 30 op 150 zetels, is het resultaat op nationaal niveau. Op Vlaams niveau staat het kartel CD&V-NVA qua stemmenaantal zó ver boven de andere partijen dat het gewoon niet kan genegeerd worden (tenzij de andere partijen in zee gaan met VB, wat bijna uitgesloten is).

Leterme heeft dus niet dé macht maar wel degelijk véél macht.

Jan Meuleman
12 juni 2007, 20:02
Komkom, ik denk dat de situatie duidelijk genoeg is. Die 30 op 150 zetels, is het resultaat op nationaal niveau. Op Vlaams niveau staat het kartel CD&V-NVA qua stemmenaantal zó ver boven de andere partijen dat het gewoon niet kan genegeerd worden (tenzij de andere partijen in zee gaan met VB, wat bijna uitgesloten is).

Leterme heeft dus niet dé macht maar wel degelijk véél macht.

Verwar je geen twee zaken?

groene flamingant
12 juni 2007, 20:36
Verwar je geen twee zaken?
Verduidelijk uzelf.

Rene Artois
12 juni 2007, 20:52
Als het goed is, zeggen we het ook. Een redelijk principiele opstelling van Leterme hier. Straks ga ik hem nog beginnen vertrouwen

Eens curieus of de soep ook zo heet gegeten zal worden.

Er wordt hier vergeten dat de verhoudingen tussen CD&V en cdH al jaren erg verstoord zijn. Men kan hier bijna niet meer van zusterpartijen spreken. SP.A en PS voeren voortdurend overleg, VLD en MR voeren zelfs samen campagne. Dat gebeurt in de christendemocratische "familie" al lang niet meer.

Tavek
12 juni 2007, 21:08
En dat is waarom in Belgie de liberalen (en tot voor kort de sossen) de macht hebben.

Tis zelfs zo ver dat de liberalen zich opstellen als 1 blok tov de CD&V/NVA. L'union fait la force.

labyrinth
12 juni 2007, 22:32
Komkom, ik denk dat de situatie duidelijk genoeg is. Die 30 op 150 zetels, is het resultaat op nationaal niveau. Op Vlaams niveau staat het kartel CD&V-NVA qua stemmenaantal zó ver boven de andere partijen dat het gewoon niet kan genegeerd worden (tenzij de andere partijen in zee gaan met VB, wat bijna uitgesloten is).

Leterme heeft dus niet dé macht maar wel degelijk véél macht.

Volgens mij gaat hij daar niet goed van slapen, vooral niet met zijn Waalse papa......... het is nooit goed je tegen je ouders te keren.

groene flamingant
12 juni 2007, 22:35
Volgens mij gaat hij daar niet goed van slapen........
Hij zal vanavond nog een goeie Westvleteren drinken en hij zal dan wel goed slapen.

labyrinth
12 juni 2007, 22:38
Hij zal vanavond nog een goeie Westvleteren drinken en hij zal dan wel goed slapen.

In slaap vallen bedoelt u ..... maar daarom nog niet goed slapen.

Tantist
15 juni 2007, 12:34
Je bedoelt: "kennelijk zijn Vlamingen intellectueel niet in staat succesvol te onderhandelen"? ;-)

Zo iets ja...

Gastspreker
15 juni 2007, 13:50
Stoere taal hoort er nu eenmaal bij. Leterme wil gewoon laten zien wie de baas is, een dag later trok Milquet haar kak in.

Wat vreemder is, is dat Leterme zijn kartelpartner (voorlopig) blijft steunen. Hij weet goed genoeg dat hij CdH nodig heeft om een 2/3 meerderheid te vormen, en het land wordt onbestuurbaar als hij die niet heeft.

Met andere woorden, door rechtstreeks tegen Milquet in te gaan, wil hij vooral de Walen overbluffen. Als de Walen beginnen te geloven in zijn bluf (namelijk: er komt een staatshervorming, of er komt geen federale regering en geen federale regering betekent de facto het einde van Belgie), dan kan hij eisen beginnen stellen. Het komt er voor Leterme op aan de Walen de stuipen op het lijf te jagen, zonder daarbij de belgicisten binnen de eigen partij voor het hoofd te stoten, die niet graag zullen zien dat hij pokert met het voortbestaan van Belgie.

Een moeilijke evenwichtsoefening.

Knuppel
15 juni 2007, 14:10
Volgens mij gaat hij daar niet goed van slapen, vooral niet met zijn Waalse papa......... het is nooit goed je tegen je ouders te keren.

We hebben intussen door waar JIJ wakker van ligt, hoor Laby.

Hoe laag kan je vallen dat je er ouders van Leterme als gezagsargument moet sleuren bij gebrek aan beter.:roll:

Knuppel
15 juni 2007, 14:12
Het komt er voor Leterme op aan de Walen de stuipen op het lijf te jagen, zonder daarbij de belgicisten binnen de eigen partij voor het hoofd te stoten, die niet graag zullen zien dat hij pokert met het voortbestaan van Belgie.


Pokeren met het voortbestaan van Belgique.
Het is wel ver gekomen, hé....

Pol
15 juni 2007, 14:34
Na 8 jaar Paars zouden we inderdaad vergeten dat er nog Vlaamse regeringspartijen zijn. De geschiedenis leert dat we Vlaamse zijde op dat vlak altijd al meer konden rekenen op een Vlaamse reflex bij de Christen Democraten, al leek deze voor ons toen wel te braaf tegenover hun partners in de regeringen. De liberalen hebben steeds hun waarmerk van 'Pest voor Vlaanderen' blijven bevestigen en de socialisten dachten altijd dat ze zich Belgicistisch moesten opstellen, alsof ze nog stees schatplichtig zijn aan hun Franstalige kameraden. Ook de keuze van NVA om scheep te gaan met Leterme en co is niet toevallig. Hun Vlaamse ideaal haalde de bovenhand op de nochtans aanlokkelijke postjes op korte termijn bij de Paarse partijen.

De afgetekende overwinning van het Vlaams kartel is de beloning van de Vlaamse kiezer en sterkt hen nu om de met Paars teruggeschroefde Vlaamse rechten terug op het goede spoor te zetten. Het zal niet gemakkelijk zijn met het Liberale Belgistische FDF-denken, maar een consequente Vlaamse houding naar oplossingen voor de communautaire problemen binnen de mogelijkheden van de grondwet en een klare toepasbare wijziging moet ook hen uiteindelijk kunnen overtuigen dat België nog enkel kan als Vlaanderen niet langer wordt belemmerd of gepest door eenzijdig respect van ieders rechten.

http://blog.seniorennet.be/poli

Gastspreker
15 juni 2007, 15:00
Pokeren met het voortbestaan van Belgique.
Het is wel ver gekomen, hé....


Tja.. politiek is strategie.

groene flamingant
15 juni 2007, 15:10
geef eens een voorbeeld van deze principes
Respect vragen voor de grondwet bijvoorbeeld.

groene flamingant
15 juni 2007, 15:16
In slaap vallen bedoelt u ..... maar daarom nog niet goed slapen.
Waar haal je het dat Yves Leterme zich tegen zijn ouders zou keren? Heeft Leterme ooit de splitsing van België geëist? Nee. Wat hij vraagt is gewoon een oplossing voor Brussel-Halle-Vilvoorde, respect voor de taalwetgeving en een constructief gesprek over een staatshervorming. Zijn dat zo'n verschrikkelijke eisen?

Toevallig stond er deze week trouwens een kort interview in de krant met zijn ouders: zo'n getraumatiseerde indruk gaven ze niet hoor. Veeleer leken ze fier op wat hun zoon bereikt had.

Jan Meuleman
15 juni 2007, 15:29
Respect vragen voor de grondwet bijvoorbeeld.

En hoeveel politici hebben dat onlangs gedaan?

groene flamingant
15 juni 2007, 15:42
En hoeveel politici hebben dat onlangs gedaan?
VLD duidelijk niet. Van GROEN! en SPA kun je het betwijfelen maar afgaande op de eisen van NVA en CD&V, mag ik aannemen dat het voor hen wél een principekwestie is.

Dat Vlamingen geen principes of eergevoel kunnen hebben, is dus louter een standpunt van enkele zelfverklaarde zwakkelingen.

Jan Meuleman
15 juni 2007, 15:44
VLD duidelijk niet. Van GROEN! en SPA kun je het betwijfelen maar afgaande op de eisen van NVA en CD&V, mag ik aannemen dat het voor hen wél een principekwestie is.

Dat Vlamingen geen principes of eergevoel kunnen hebben, is dus louter een standpunt van enkele zelfverklaarde zwakkelingen.

En welke eisen hebben ze gesteld ivm het arrest van het arbitragehof?

groene flamingant
15 juni 2007, 16:19
En welke eisen hebben ze gesteld ivm het arrest van het arbitragehof?
Pff, wat denk je nu? Dat ik alle standpunten van het kartel letterlijk van buiten ken? :roll:

En probeer eens wat concreter te zijn in je vragen, zeg.

Jan Meuleman
15 juni 2007, 16:26
Pff, wat denk je nu? Dat ik alle standpunten van het kartel letterlijk van buiten ken? :roll:

En probeer eens wat concreter te zijn in je vragen, zeg.

:-) :-) :-)

groene flamingant
15 juni 2007, 16:31
:-) :-) :-)
Uw lachje komt een beetje over als:

"Stelt de halve gare een halve vraag, krijgt hij bijgevolg geen duidelijk antwoord en lacht hij vervolgens "Zie je wel, ik had gelijk"."

Jan Meuleman
15 juni 2007, 17:34
Uw lachje komt een beetje over als:

"Stelt de halve gare een halve vraag, krijgt hij bijgevolg geen duidelijk antwoord en lacht hij vervolgens "Zie je wel, ik had gelijk"."
:-) :-) :-)

Tantist
15 juni 2007, 17:38
Alsof een Vlaming zich alleen als voetveeg kan opstellen en geen principes of fierheid kan opstellen. :roll:

Misschien beschouw jij jezelf als voetveeg zonder principes maar spreek dan aub voor uzelf en niet in plaats van álle Vlamingen.

Niets kwetst meer als de waarheid...

Hertog van Gelre
15 juni 2007, 17:40
Niets kwetst meer dan de waarheid...
Tantist = Knuppel?

Jazeker
15 juni 2007, 17:41
Ook de keuze van NVA om scheep te gaan met Leterme en co is niet toevallig. Hun Vlaamse ideaal haalde de bovenhand op de nochtans aanlokkelijke postjes op korte termijn bij de Paarse partijen.


Ik wil je mooie wereldje niet verstoren, maar de N-VA is EERST met de VLD gaan praten alvorens naar de CD&V te trekken.

groene flamingant
15 juni 2007, 17:47
Niets kwetst meer als de waarheid...
Het staat jou vrij jezelf te beschouwen als voetveeg zonder principes maar wees dan zo beleefd te spreken voor jezelf en niet voor anderen die nog wél enige fierheid hebben.

Jazeker
15 juni 2007, 17:49
Volgens mij gaat hij daar niet goed van slapen, vooral niet met zijn Waalse papa......... het is nooit goed je tegen je ouders te keren.

Het drama! De tragiek!

Zwartengeel
15 juni 2007, 19:01
Volgens mij gaat hij daar niet goed van slapen, vooral niet met zijn Waalse papa......... het is nooit goed je tegen je ouders te keren.

Ga dat misschien ook eens tegen Christian Van Eyken vertellen.

evilbu
15 juni 2007, 19:28
Hoe vaak is op dit forum al gezegd dat er moet gedreigd worden met het opblazen van België?
Wel, in feite is dat nu aan het gebeuren...Leterme heeft al gezegd hij tegen de splitsing is, "maar dat het misschien wel in de lijn van de geschiedenis kan liggen", en dat dit "nodig is om dit land een toekomst te kunnen geven".
Ik acht het niet onmogelijk dat in de toekomst ook meer gelijkdenkenden in de SPA en de VLD zich zullen opwerken, om nog een deel van de koek te kunnen krijgen.
10 juni had erger kunnen zijn, laat ons het zo zeggen.

Knuppel
15 juni 2007, 19:39
Tja.. politiek is strategie.

Met Belgique als inzet.

En het kan snel gaan....


De constructie van België leert veel over hoe een land barst

Publicatie: 19 mei 2007

Christophe Deborsu
De Standaard (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=ER1C5VHH)

De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.
Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land. Twee eeuwen geleden, begon de breuk met een protestactie van een dertigtal jongeren na een operaopvoering op 25 augustus 1830. Door de onhandige reactie van Willem werd het lot van België in 33 dagen bezegeld, tot aan de aftocht uit Brussel van het Nederlandse leger. Belgen zijn efficiënt als het om te scheiden gaat.
In 1830 speelde de pers een grote rol. Het zou vandaag niet anders verlopen.

Ik maakte onlangs een reportage over het thema: "Is het tv-journaal geloofwaardig?" Ik illustreerde de betrekkelijkheid van de journalistieke waarheid door mensen op straat in Charleroi te interviewen op twee verschillende manieren. Eerst vroeg ik alleen: "Vindt u dat België één moet blijven?" Antwoord eenduidig positief. Daarna stelde ik telkens 15 �* 20 vragen. Ik confronteerde de voorbijgangers met een - twijfelachtige - argumentatie ten gunste van een onafhankelijk Wallonië.
Voorbeeld: "Wordt het niet tijd dat onze fierheid primeert en dat we onze eigen weg gaan in plaats van ons voortdurend te laten bestempelen als profiteurs, luieriken, enz..." In 11 van de 12 interviews slaagde ik er toen in de mensen te laten zeggen dat onafhankelijkheid misschien de beste oplossing was voor Wallonië.

Het experiment bezit geen wetenschappelijke waarde. Maar het toont aan hoe snel een mening evolueert. Ik hoop noch zeg dat zo'n proces na 10 juni begint. Maar het kan vlug gaan. Misschien even vlug als 177 jaar geleden.

Christophe Deborsu is journalist bij de RTBF - "La Wallonie profonde" verschijnt maandelijks op maandag

Gastspreker
15 juni 2007, 19:49
Met Belgique als inzet.

En het kan snel gaan....

Dat is nu eenmaal waar Leterme voor staat, een voorzichtige flirt met seperatisme.

De kiezer heeft hem dat mandaat gegeven, en zoals de wetstraat mantra luidt: de kiezer heeft altijd gelijk.

Jazeker
15 juni 2007, 19:56
De kiezer heeft hem dat mandaat gegeven, en zoals de wetstraat mantra luidt: de kiezer heeft altijd gelijk.


Niet helemaal. Volgens Caroline Gennez (SP.a) heeft de kiezer hen niet begrepen. Domme kiezer. Peter Tom Jones (Groen!) is dan weer beschaamd om wat de kiezer heeft gedaan.

We zouden inderdaad maar eens beter komaf maken met die democratie en SP.a en Groen! laten bepalen wie de domme kiezer vertegenwoordigt.

lomeanor
15 juni 2007, 21:02
Ik denk eerder dan de SP-A de kiezer niet begrepen heeft dan dat de kiezer de SP-A niet begrepen heeft.

Misschien wordt het wel eens tijd om de particratie opzij te zetten en de burger te laten beslissen wat er met de staat gebeurd.

Mitgard
15 juni 2007, 21:06
Misschien wordt het wel eens tijd om de particratie opzij te zetten en de burger te laten beslissen wat er met de staat gebeurd.

de burger beslist al meer dan goed voor hem is door te gaan stemmen.
de slogantaal van politieke partijen kan de burger nog net begrijpen. maar gaan we hem bijvoorbeeld zware dossiers voor de neus schuiven en hem daarove laten beslissen? hij, de burger? rechtstreeks?
dat is 'n beetje als een chimpansee bij de rooie atoomknop zetten hé.

Cunning linguist
15 juni 2007, 21:07
Het is een belachelijk idee dat een Vlaming geen principes of fierheid zou kunnen hebben. Dat kan misschien gelden voor een Verhofstadt of veel van zijn voorgangers maar daarom geldt dat niet voor álle Vlamingen. Het nadeel is gewoon dat de Vlamingen altijd moeten onderhandelen hebben vanuit een zwakke positie.
De Vlamingen hadden iets nodig. De Walen niet.Hadden ze geen geld nodig?

labyrinth
15 juni 2007, 21:33
Dat is nu eenmaal waar Leterme voor staat, een voorzichtige flirt met seperatisme.

De kiezer heeft hem dat mandaat gegeven, en zoals de wetstraat mantra luidt: de kiezer heeft altijd gelijk.

Leterme heeft vooral goed zijn best gedaan om dat de kiezer in te fluisteren.

Knuppel
15 juni 2007, 21:33
de burger beslist al meer dan goed voor hem is door te gaan stemmen.


Waarom zouden de Mitgards onder de democraten de opkomstdwang nog niet hebben afgeschaft als ze het toch zelf zoveel beter weten?

En waar komen die politici eigenlijk vandaan dat ze zo ver verheven zijn boven de 'gewone' burgers? Allemaal uit de onbevlekte ontvangenis geboren of wat?

Knuppel
15 juni 2007, 21:35
Leterme heeft vooral goed zijn best gedaan om dat de kiezer in te fluisteren.

Bij jou heeft al dat gefluister in alle geval geen effect. Ben jij dan zoveel intelligenter dan de 30% kiezers van het kartel?

C2C
15 juni 2007, 21:38
En wanneer ik dan durf zeggen dat rechts aan diggelen ligt, gelooft men dat niet. Tsssssss.

Welke andere partijen dan het CDH zou de CD&V dan zoal overwegen? De groenen van Ecolo? Die weigeren al helemaal mee te werken met separatisten, die zijn linkser dan de linkervleugel van de PS.

Ik wil Leterme het zien doen. Alleszins, als het hem lukt, chapeau, ik hoop het voor hem. En voor het, eh, land.

Knuppel
15 juni 2007, 21:41
Dat is nu eenmaal waar Leterme voor staat, een voorzichtige flirt met seperatisme.

De kiezer heeft hem dat mandaat gegeven, en zoals de wetstraat mantra luidt: de kiezer heeft altijd gelijk.

Het was nochtans niet Leterme die zei dat het vlug kan gebeuren afgaande op hoe bliksemsnelle, Belgische separatisme van 1830 maar van Christophe Deborsu, journalist bij de RTBF.

Knuppel
15 juni 2007, 21:44
Hadden ze geen geld nodig?

Verhofstadt betaalde cash (met andermens centen uiteraard) alles wat de Walen eisten om de premierszetel te kunnen bemachtigen.

Knuppel
15 juni 2007, 21:46
En wanneer ik dan durf zeggen dat rechts aan diggelen ligt, gelooft men dat niet. Tsssssss.

Welke andere partijen dan het CDH zou de CD&V dan zoal overwegen? De groenen van Ecolo? Die weigeren al helemaal mee te werken met separatisten, die zijn linkser dan de linkervleugel van de PS.

Ik wil Leterme het zien doen. Alleszins, als het hem lukt, chapeau, ik hoop het voor hem. En voor het, eh, land.


Je geeft dus toe dat er geen, eh, land meer is als Leterme niemand meekrijgt?

Ferre
15 juni 2007, 21:48
Het is een belachelijk idee dat een Vlaming geen principes of fierheid zou kunnen hebben. Dat kan misschien gelden voor een Verhofstadt of veel van zijn voorgangers maar daarom geldt dat niet voor álle Vlamingen. Het nadeel is gewoon dat de Vlamingen altijd moeten onderhandelen hebben vanuit een zwakke positie.
De Vlamingen hadden iets nodig. De Walen niet. Voor de Walen was het op die manier heel gemakkelijk om de Vlamingen tegen mekaar uit te spelen en een verdeel en heers politiek te voeren.


Vergeet ook niet dat de situatie vandaag helemaal anders is: zonder het kartel CD&V-NVA is een regering bijna onmogelijk en dus kan Leterme zich heel principieel opstellen.

Het is gewoon een soort van erfzonde dat de Vlamingen binnen België in de meerderheid zijn. Zolang de Vlamingen hierin meegaan, kan je dus nooit je democratische meerdeheid ten gelde maken tenzij iedere keer zwaar te betalen. Omgekeerd moet de minderheid natuurlijk wel op gezette tijden cadeau'tjes krijgen. Deze laatsten passeren dus tweemaal aan het feestdis.

Als het de Franstaligen en vooral de Brusselaars meenens is met Belgë, zouden ze ipv een potje Vlaming pesten in Brussel, willen dat de Vlaamse gemeenschap versterkt wordt in Brussel ... louter owv België. Niet dus!
Vlaamse regering en insituties moeten Brussel verlaten. Gewaarborgde Vlaamse politieke vertegenwoordiging wordt ter discussie gesteld. Tweetaligheid van diensten wordt maximaal uitgehold. Nederlandse taal in het onderwijs is een lachtertje.
Terwijl het Nederlands al decennia aan het teruglopen is in de hoofdstad, wordt de Vlaming wel voorgesteld als de externe vijand die Brussel tracht te veroveren en te vernederlandsen. Zo'n verdraaide werkelijkheid. In de rand vanhetzelfde.

Ik hoop dat de CD&V van Leterme woord houdt: dat België op zich geen meerwaarde is indien dit de Vlaming niet ten goede komt. Meer woorden en nuances moeten daar niet meer aan vuil worden gemaakt. Het helpt toch niet.
De zon gaat niet enkel op voor de Franstaligen of de Vlaams politiek correcten met oogkleppen.

Jef Bosweg
15 juni 2007, 21:55
Welke andere partijen dan het CDH zou de CD&V dan zoal overwegen?

Dat moet Milquet ook gedacht hebben, alvorens ze probeerde een breuk te maken in het CD&V/NVA kartel. Smart move there (kuch), aangezien de aanhang voor separatisme in Vlaanderen blijft groeien.

Reynders gaat zijn werk hebben met hier een regering te vormen die niet onderling tegen de sterren op vloekt.
Zeker aangezien groen het enerzijds niet kan maken om in centrumrechts/rechtse regering te zetelen als extreem linksen, maar anderzijds toch mooi vooruitgang boekte op 10 juni (ook in Wallonïe).

labyrinth
15 juni 2007, 21:58
Bij jou heeft al dat gefluister in alle geval geen effect. Ben jij dan zoveel intelligenter dan de 30% kiezers van het kartel?

Ik vond het gewoon niet logisch dat een christen verdeeldheid zaait en dacht dat een uitgesproken 'Vlaming' geen goede federale premier kon worden, dat hij niet goed voor het land België zou zorgen. Zij vonden het waarschijnlijk wel leuk dat hij speciaal voor hen ging zorgen. Ze zijn vergeten dat de CVP praktisch ononderbroken dit land heeft bestuurd en dat de CVP dus verantwoordelijk is voor vele toestanden die ze nu aanklagen.

labyrinth
15 juni 2007, 22:06
Je geeft dus toe dat er geen, eh, land meer is als Leterme niemand meekrijgt?

Dan is er geen Leterme meer, dan wordt hij ongeloofwaardig ook voor hen die in hem geloofden.

Ferre
15 juni 2007, 22:09
Dan is er geen Leterme meer, dan wordt hij ongeloofwaardig ook voor hen die in hem geloofden.

Niet bij iedereen: Als Leterme niemand meekrijgt dan ga ik nog harder in hem geloven.

labyrinth
15 juni 2007, 22:14
Niet bij iedereen: Als Leterme niemand meekrijgt dan ga ik nog harder in hem geloven.

Geloven.

Gastspreker
15 juni 2007, 22:16
Niet helemaal. Volgens Caroline Gennez (SP.a) heeft de kiezer hen niet begrepen. Domme kiezer. Peter Tom Jones (Groen!) is dan weer beschaamd om wat de kiezer heeft gedaan.

We zouden inderdaad maar eens beter komaf maken met die democratie en SP.a en Groen! laten bepalen wie de domme kiezer vertegenwoordigt.

Caroline Gennez is een stem binnen de partij, maar ze is in dat standpunt wel onmiddelijk tegengesproken door de partijleiding en het partijbureau.

De schuld ligt bij sp.a en niet bij de kiezer, dat is duidelijk en niet voor interpretatie vatbaar. Er zijn weinig rode politici die Gennez zullen steunen in haar stelling.

Knuppel
15 juni 2007, 22:43
Ik vond het gewoon niet logisch dat een christen verdeeldheid zaait en dacht dat een uitgesproken 'Vlaming' geen goede federale premier kon worden, dat hij niet goed voor het land België zou zorgen. Zij vonden het waarschijnlijk wel leuk dat hij speciaal voor hen ging zorgen. Ze zijn vergeten dat de CVP praktisch ononderbroken dit land heeft bestuurd en dat de CVP dus verantwoordelijk is voor vele toestanden die ze nu aanklagen.

Er was dus geen verdeeldheid onder paars?
Hebben blauw en rood dan niet jarenlang ruziënd over de straat gerold toen de centen die de CVP had bijeengeschraapt op waren?

En wie vond het zo leuk het geëiste geld voor zijn noodlijdend en barslechte onderwijs te krijgen, de dag dat Verhofstadt premier werd, zodat nooit nog voor steeds meer Vlaams geld hoefde te worden gebedeld, en het Waalse 'NON' tegenover die zelfzuchtige Vlamingen steeds harder en luider kon klinken?

Heeft de CVP soms alleen onderonderbroken het land bestuurd of deed ze dat afwisselend met rooien en blauwen?

Zijn de rooien en de blauwen dan niet op zijn minste medeverantwoordelijk voor elk beleid?

Het succes van het paarse beleid ging af te meten zijn aan het terugdringen van het VB, maar die partij ging er nog altijd 1.1% op vooruit terwijl paars bont en blauw geslagen werd. Toch zeur je niet over het paarse beleid.
Denk je dat wij niet door hebben waarom?

Knuppel
15 juni 2007, 22:45
Het is gewoon een soort van erfzonde dat de Vlamingen binnen België in de meerderheid zijn. Zolang de Vlamingen hierin meegaan, kan je dus nooit je democratische meerdeheid ten gelde maken tenzij iedere keer zwaar te betalen. Omgekeerd moet de minderheid natuurlijk wel op gezette tijden cadeau'tjes krijgen. Deze laatsten passeren dus tweemaal aan het feestdis.

Als het de Franstaligen en vooral de Brusselaars meenens is met Belgë, zouden ze ipv een potje Vlaming pesten in Brussel, willen dat de Vlaamse gemeenschap versterkt wordt in Brussel ... louter owv België. Niet dus!
Vlaamse regering en insituties moeten Brussel verlaten. Gewaarborgde Vlaamse politieke vertegenwoordiging wordt ter discussie gesteld. Tweetaligheid van diensten wordt maximaal uitgehold. Nederlandse taal in het onderwijs is een lachtertje.
Terwijl het Nederlands al decennia aan het teruglopen is in de hoofdstad, wordt de Vlaming wel voorgesteld als de externe vijand die Brussel tracht te veroveren en te vernederlandsen. Zo'n verdraaide werkelijkheid. In de rand vanhetzelfde.

Ik hoop dat de CD&V van Leterme woord houdt: dat België op zich geen meerwaarde is indien dit de Vlaming niet ten goede komt. Meer woorden en nuances moeten daar niet meer aan vuil worden gemaakt. Het helpt toch niet.
De zon gaat niet enkel op voor de Franstaligen of de Vlaams politiek correcten met oogkleppen.

Ferre en Kaal hebben duidelijk heel wat gemeen.....:-D

lomeanor
16 juni 2007, 08:31
de burger beslist al meer dan goed voor hem is door te gaan stemmen.
de slogantaal van politieke partijen kan de burger nog net begrijpen. maar gaan we hem bijvoorbeeld zware dossiers voor de neus schuiven en hem daarove laten beslissen? hij, de burger? rechtstreeks?
dat is 'n beetje als een chimpansee bij de rooie atoomknop zetten hé.

Je bent misschien van extreem rechts naar extreem links opgeschoven, Mitgard, maar je bent nog altijd even extremistisch en even anti-democratisch als vroeger.

labyrinth
16 juni 2007, 13:22
[quote=Knuppel;2733450]Er was dus geen verdeeldheid onder paars?
Hebben blauw en rood dan niet jarenlang ruziënd over de straat gerold toen de centen die de CVP had bijeengeschraapt op waren?


Natuurlijk was er verdeeldheid, verschillende standpunten, maar ik bedoelde niet deze verdeeldheid wel dat de campagne van Leterme praktisch uitsluitend gericht was op het tegen elkaar opzetten van de Vlamingen tegen de Walen en dat is allesbehalve de leer van Christus.
Volgens mij zou de CD&V zelfs beter de C die verwijst naar het Christendom uit zijn logo verwijderen. Niets christelijk aan deze partij, zeker niet onder de leiding van Leterme en bovendien moet de overheid volledig neutraal zijn dus ook en vooral de partij die dit land moet leiden.


Heeft de CVP soms alleen onderonderbroken het land bestuurd of deed ze dat afwisselend met rooien en blauwen?

Zijn de rooien en de blauwen dan niet op zijn minste medeverantwoordelijk voor elk beleid?


U zegt het zelf, afwisselend met de rooien de blauwen die dus nooit de tijd gehad hebben om hun programma waar te maken. De CVP kon dat wel vermits ze ononderbroken aan de macht waren. Hierdoor zijn ze dus meer dan welke partij ook de grootste verantwoordelijken voor het 'slecht bestuur' van België. Ze hebben steeds meer geëist voor Vlaanderen en steeds meer afstand genomen van Wallonië waardoor we tot een land gekomen zijn met twee snelheden.
Het goed bestuur van de laatste decennia lijkt op een corrida waar de Vlaming de toreador is en de Waal de stier..... Yves Leterme kan straks Wallonië de doodsteek geven en er nog fier op zijn ook.
Persoonlijk vind ik dat de CVP België niet goed bestuurd heeft.

Jan Meuleman
16 juni 2007, 13:36
[quote] U zegt het zelf, afwisselend met de rooien de blauwen die dus nooit de tijd gehad hebben om hun programma waar te maken. De CVP kon dat wel vermits ze ononderbroken aan de macht waren. Hierdoor zijn ze dus meer dan welke partij ook de grootste verantwoordelijke van het 'slecht bestuur' van België. Ze hebben steeds meer geëist voor Vlaanderen en steeds meer afstand genomen van Wallonië waardoor we tot een land gekomen zijn met twee snelheden.

Zoals de wafelijzerpolitiek? De Vlamingen hebben geeist dat de Walen evenveel geld kregen als de Vlamingen nodig hadden voor Antwerpen en Zeebrugge uit te bouwen. De Walen moesten ook bouwen: een nutteloze scheepslift voor de zeehaven van Charleroi, en een nieuw stadhuis in Luik. Twee economische troeven voor Wallonië?

labyrinth
16 juni 2007, 13:43
[quote=labyrinth;2734245]

Zoals de wafelijzerpolitiek? De Vlamingen hebben geeist dat de Walen evenveel geld kregen als de Vlamingen nodig hadden voor Antwerpen en Zeebrugge uit te bouwen. De Walen wilden ook bouwen: een nutteloze scheepslift voor de zeehaven van Charleroi, en een nieuw stadhuis in Luik. Twee economische troeven voor Wallonië?

Hoort u mij ergens zeggen dat de Walen wel goed bestuurd hebben ?
Ze hebben inderdaad onnodige dure werken uitgevoerd. Ze konden ook moeilijk havenwerken verrichten want ze hadden geen havens.
Was België bestuurd geweest als één land en niet als verschillende gewesten dan was gans die wafelijzerpolitiek onnodig geweest, dan was Brussel niet door Belgische verwaarlozing nu in de batjesmand gegooid en dan was gans het land welvarend, Wallonië inbegrepen.
Een Waalse premier ondenkbaar voor Vlaanderen ...... voor Wallonië zou het misschien beter geweest zijn als ze afwisselend Vlaams en Waals maar vooral Belgisch waren geweest.

Jan Meuleman
16 juni 2007, 13:59
:rofl:

Knuppel
16 juni 2007, 14:17
Een Waalse premier ondenkbaar voor Vlaanderen ...... voor Wallonië zou het misschien beter geweest zijn als ze afwisselend Vlaams en Waals maar vooral Belgisch waren geweest.

Zijn er dan ooit andere aan de macht geweest dan Belgische premiers?

Herr Oberst
16 juni 2007, 14:21
Was België bestuurd geweest als één land en niet als verschillende gewesten dan was gans die wafelijzerpolitiek onnodig geweest, dan was Brussel niet door Belgische verwaarlozing nu in de batjesmand gegooid en dan was gans het land welvarend, Wallonië inbegrepen.

Eén probleem: België is niet te besturen als één land, omdat België de optelsom van twee landen is. Het moet maar eens tijd worden dat ook onze linkse medemensen dit gaan onderkennen.

groene flamingant
16 juni 2007, 14:21
:-) :-) :-)
Drie smiley's. Uw 'argumenten' worden met de minuut overtuigender.

Knuppel
16 juni 2007, 14:32
...maar ik bedoelde niet deze verdeeldheid wel dat de campagne van Leterme praktisch uitsluitend gericht was op het tegen elkaar opzetten van de Vlamingen tegen de Walen en dat is allesbehalve de leer van Christus.
Volgens mij zou de CD&V zelfs beter de C die verwijst naar het Christendom uit zijn logo verwijderen. Niets christelijk aan deze partij, zeker niet onder de leiding van Leterme en bovendien moet de overheid volledig neutraal zijn dus ook en vooral de partij die dit land moet leiden.

Jij bedoelt enkel dat de overheid volledig anti-Vlaams had moeten blijven zoals dat was in 1830, en zoals dit is tot op de dag van vandaag.
Voor het eerst geeft een Belgische politicus een heel klein beetje blijk van het greintje fair play waar de Franstaligen altijd al van hebben overgelopen tegenover hun eigen volk, en het zit er bovenarms op bij de Franstaligen en hun dolende acolieten op dit forum. Jij hebt verdorie nog niets anders gedaan dan haat proberen te zaaien tegen de, toch halve Waal,Leterme.

Wat vreemd toch dat jij nog nooit de haat en afkeer hebt opgemerkt die er van Franstalige politici uitgaat richting Vlaanderen en het volk dat hen al decennialang de arrogante kop boven water houdt met honderden miljarden euro's.

Dat jij de campagne van Leterme bestempelt als haatdragend, verdeeldheid zaaiend en onchristelijk zegt alles over jezelf en het Vlaamshatende volk waartoe jij behoort.

Knuppel
16 juni 2007, 14:36
Drie smiley's. Uw 'argumenten' worden met de minuut overtuigender.

Je mag nochtans zelf ook op de argumenten van Labyrinth repliceren.

stropdrager
16 juni 2007, 14:37
[quote=Jan Meuleman;2734277]

Hoort u mij ergens zeggen dat de Walen wel goed bestuurd hebben ?
Ze hebben inderdaad onnodige dure werken uitgevoerd. Ze konden ook moeilijk havenwerken verrichten want ze hadden geen havens.
Was België bestuurd geweest als één land en niet als verschillende gewesten dan was gans die wafelijzerpolitiek onnodig geweest, dan was Brussel niet door Belgische verwaarlozing nu in de batjesmand gegooid en dan was gans het land welvarend, Wallonië inbegrepen.
Een Waalse premier ondenkbaar voor Vlaanderen ...... voor Wallonië zou het misschien beter geweest zijn als ze afwisselend Vlaams en Waals maar vooral Belgisch waren geweest.

De wafelijzerpolitiek vond vooral plaats in de jaren '60 en '70, dus nog voor de eigenlijke federalisering van België.

U mag ook niet vergeten dat er voor de Tweede Wereldoorlog in België uitsluitend Franstalige premiers waren.

Knuppel
16 juni 2007, 14:40
U mag ook niet vergeten dat er voor de Tweede Wereldoorlog in België uitsluitend Franstalige premiers waren.

En geen Labyrinth om daarover te memmen....

groene flamingant
16 juni 2007, 14:46
Je mag nochtans zelf ook op de argumenten van Labyrinth repliceren.
Dat zal ik wel eens bezien als ik wat meer tijd heb. Een uitgebreid bericht vraagt iets meer tijd om te reageren dan enkele simpele smileys en als ik weinig tijd heb, beperk ik me tot rechtstreekse reacties op mijn persoonlijke berichten.

groene flamingant
16 juni 2007, 14:55
Hoort u mij ergens zeggen dat de Walen wel goed bestuurd hebben ?
Ze hebben inderdaad onnodige dure werken uitgevoerd. Ze konden ook moeilijk havenwerken verrichten want ze hadden geen havens.
Was België bestuurd geweest als één land en niet als verschillende gewesten dan was gans die wafelijzerpolitiek onnodig geweest, dan was Brussel niet door Belgische verwaarlozing nu in de batjesmand gegooid en dan was gans het land welvarend, Wallonië inbegrepen.
Een Waalse premier ondenkbaar voor Vlaanderen ...... voor Wallonië zou het misschien beter geweest zijn als ze afwisselend Vlaams en Waals maar vooral Belgisch waren geweest.
Natuurlijk niet vergeten dat voor de Vlaamse partijen, de opdeling van België in gewesten nooit een eis is geweest. Het waren integendeel de Waalse partijen zélf, die de opsplitsing van België in gewesten eisten. De Vlaamse partijen ijverden alleen voor autonomie op vlak van zaken als cultuur en onderwijs.
Het is trouwens maar toen het in Wallonië minder goed begon te gaan, dat de Walen zaken als opsplitsing ineens niet meer zo'n goed idee vonden.

Ik denk trouwens dat die wafelijzerpolitiek sowieso overbodig was. Er was ongetwijfeld geld nodig om Wallonië er terug bovenop te helpen maar in plaats van dat geld te investeren in nutteloze wafelijzerprojecten, was het beter geweest het te gebruiken voor kleinschaligere zaken, die Wallonië vooruit konden helpen op lange termijn.

Jan Meuleman
16 juni 2007, 14:57
Je mag nochtans zelf ook op de argumenten van Labyrinth repliceren.
:thumbsup:

groene flamingant
16 juni 2007, 14:59
:thumbsup:
Wat is 't? Gefrustreerd omdat uw halve vragen geen duidelijk antwoord krijgen en anderen die de moeite doen om argumenten te geven wél?

Jan Meuleman
16 juni 2007, 15:00
Wat is 't? Gefrustreerd omdat uw halve vragen geen duidelijk antwoord krijgen en anderen die de moeite doen om argumenten te geven wél?
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

groene flamingant
16 juni 2007, 15:06
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
En veel meer dan wat smileys komt er niet meer uit... Je doet maar... Héél overtuigend op een discussieforum.

Knuppel
16 juni 2007, 15:06
Dat zal ik wel eens bezien als ik wat meer tijd heb. Een uitgebreid bericht vraagt iets meer tijd om te reageren dan enkele simpele smileys en als ik weinig tijd heb, beperk ik me tot rechtstreekse reacties op mijn persoonlijke berichten.

Laat dan ook je kritiek liever varen op forummers die het hatelijke gezeur van UL-Labyrinth enkel nog een emoticon als reactie waard vinden.

groene flamingant
16 juni 2007, 15:09
Dat jij de campagne van Leterme bestempelt als haatdragend, verdeeldheid zaaiend en onchristelijk zegt alles over jezelf en het Vlaamshatende volk waartoe jij behoort.
Bepaalde mensen en partijen hebben dan ook (met succes!) heel wat moeite gedaan om uitspraken en standpunten van Leterme te verdraaien. Niet te verbazen dat heel wat mensen op de duur in dat verwrongen beeld van Yves Leterme gaan geloven.

Knuppel
16 juni 2007, 15:15
Natuurlijk niet vergeten dat voor de Vlaamse partijen, de opdeling van België in gewesten nooit een eis is geweest. Het waren integendeel de Waalse partijen zélf, die de opsplitsing van België in gewesten eisten. De Vlaamse partijen ijverden alleen voor autonomie op vlak van zaken als cultuur en onderwijs.
Het is trouwens maar toen het in Wallonië minder goed begon te gaan, dat de Walen zaken als opsplitsing ineens niet meer zo'n goed idee vonden.

Ik denk trouwens dat die wafelijzerpolitiek sowieso overbodig was. Er was ongetwijfeld geld nodig om Wallonië er terug bovenop te helpen maar in plaats van dat geld te investeren in nutteloze wafelijzerprojecten, was het beter geweest het te gebruiken voor kleinschaligere zaken, die Wallonië vooruit konden helpen op lange termijn.

Heb je het station van Luik trouwens al gezien?
Of de scheepslift van Strepy?

En dan vraagt een mens zich af waarom Wallonië er ondanks al die Vlaamse miljarden maar niet bovenop geraakt. Iets waar elk andere Europees land zonder miljardendieverij ten nadele van zijn weldoeners wél in slaagde.

Owee als er dan eens iemand opstaat die nog maar laat uitschijnen dat er in die toestanden verandering moet komen, al was het maar omdat geen enkele regio ter wereld jarenlang dieverij van dezelfde omvang als die van 'Zuid-Belgique' kan overleven.

Knuppel
16 juni 2007, 15:17
Bepaalde mensen en partijen hebben dan ook (met succes!) heel wat moeite gedaan om uitspraken en standpunten van Leterme te verdraaien. Niet te verbazen dat heel wat mensen op de duur in dat verwrongen beeld van Yves Leterme gaan geloven.


Ik wéét welke uitspraken van Leterme verdraaid werden, door wie ze verdraaid werden en met welk doel.
Ik weet ook wie de verdraaiers maar al te graag geloven en waarom.

groene flamingant
16 juni 2007, 15:20
Laat dan ook je kritiek liever varen op forummers die het hatelijke gezeur van UL-Labyrinth enkel nog een emoticon als reactie waard vinden.
Forummers als Jan Meuleman hebben die neiging om louter te reageren met smileys niet alleen tegenover Labyrinth hoor. Als ik de smileys tel die hij plaatst in reactie op mijn persoonlijke berichten, dan denk ik veeleer dat het gaat om zijn persoonlijke 'stijl'.
Ik gun eenieder die de moeite doet om te antwoorden met redelijke argumenten, een redelijk antwoord maar zonder zinnig antwoord kun je nu eenmaal moeilijk een zinnige reactie verwachten.

Wat Labyrinth betreft: ook al ga ik zelf niet akkoord met heel wat van haar standpunten, zij doet tenminste nog de moeite om een zinnig antwoord te formuleren.

Jan Meuleman
16 juni 2007, 15:21
En veel meer dan wat smileys komt er niet meer uit... Je doet maar... Héél overtuigend op een discussieforum.

:-) :-) :-) :-)

groene flamingant
16 juni 2007, 15:22
Ik wéét welke uitspraken van Leterme verdraaid werden, door wie ze verdraaid werden en met welk doel.
Ik weet ook wie de verdraaiers maar al te graag geloven en waarom.Niet iedereen die die verhalen over 'de verschrikkelijke Yves Leterme' gelooft, is persé een moedwillige belgicist hé.

Knuppel
16 juni 2007, 15:22
Wat Labyrinth betreft: ook al ga ik zelf niet akkoord met heel wat van haar standpunten, zij doet tenminste nog de moeite om een zinnig antwoord te formuleren.

Laat dat 'zinnig' maar gerust weg.
Er komt niets dan onzin en anti-Vlaamse haatpraat uit.

Jan Meuleman
16 juni 2007, 15:25
Laat dat 'zinnig' maar gerust weg.
Er komt niets dan onzin en anti-Vlaamse haatpraat uit.
Enkel groene anti-Vlaamse haatpraat. En sommige accepteren dat omdat groen is.

Knuppel
16 juni 2007, 15:29
Niet iedereen die die verhalen over 'de verschrikkelijke Yves Leterme' gelooft, is persé een moedwillige belgicist hé.

Maar wel 'toevallig' van moedwillige Zuiderburen of Brusselaars.

Ik vertrouw Leterme ook maar van aan de voordeur tot in de hall, maar ik verdraai zijn uitspraken niet. Als ik ze binnenkort gebruik dan zullen ze Leterme hooguit confronteren met zijn eigen woordbreuk, en dus met de welbekende onbetrouwbaarheid van belgicisten die zich, onder druk van de omstandigheden, Vlaams noemden.

Ferre
16 juni 2007, 15:50
Hoort u mij ergens zeggen dat de Walen wel goed bestuurd hebben ?
Ze hebben inderdaad onnodige dure werken uitgevoerd. Ze konden ook moeilijk havenwerken verrichten want ze hadden geen havens.
Was België bestuurd geweest als één land en niet als verschillende gewesten dan was gans die wafelijzerpolitiek onnodig geweest, dan was Brussel niet door Belgische verwaarlozing nu in de batjesmand gegooid en dan was gans het land welvarend, Wallonië inbegrepen.
Een Waalse premier ondenkbaar voor Vlaanderen ...... voor Wallonië zou het misschien beter geweest zijn als ze afwisselend Vlaams en Waals maar vooral Belgisch waren geweest.

Als België als één land was bestuurd hadden we nu één groot Wallonië. In dit ene unitaire land België zou de noordelijke meerderheid ook aan banden worden gelegd door de minderheid.

Wallonië heeft niet enkel de wafelijzer fondsen ondoelmmatig geïnvesteerd. Ook de aanzienlijke Europese fondsen werden er doorggehaspeld zonder resultaat. Stop toch eens de schuld bij de Vlaming te leggen.
Eén voorbeeldje. In Wallonië is het geld altijd op en er is steeds nood aan nieuw geld. In Vlaanderen hadden we het reconversiefonds voor limburg. Noemt nu limburgfonds als ik mij niet vergis. Wel dit fonds is nog steeds niet opgesoupeerd omdat elke mogelijke uitgave getoetst wordt aan 't vooropgestelde resultaat. Er zullen hier ook wel farces tussenzitten maar in het algemeen wordt dit doelmatig gebruikt of het wordt niet gebruikt! Vandaar dat de pot nog niet leeg is tot op vandaag en de fondsen die werden aangewend effectief waren.
In Wallonië gaan we daar eventjes de beste zaalvoetbalploeg en tafeltennisploeg van Europa mee sponsorren. Weetjewel, goed tegen de verzuring. Dit is toch gewoon brood en spelen voor het plebs, nee? Zijn er echt geen andere prioriteiten?

Vlaanderen zal nooit fairplay mogen verwachten van zijn landgenoten zoals de zaken er nu voorstaan, of dat nu in een unitair of een (con)federaal België is. Enkel betalen en zwijgen, anders ben je weinig democratisch, egoïstisch etc ... We hebben dat allemaal gehad.

Ferre
16 juni 2007, 16:06
Maar wel 'toevallig' van moedwillige Zuiderburen of Brusselaars.

Ik vertrouw Leterme ook maar van aan de voordeur tot in de hall, maar ik verdraai zijn uitspraken niet. Als ik ze binnenkort gebruik dan zullen ze Leterme hooguit confronteren met zijn eigen woordbreuk, en dus met de welbekende onbetrouwbaarheid van belgicisten die zich, onder druk van de omstandigheden, Vlaams noemden.

Ik vertrouw niet enkel Leterme, maar ook zijn partijgenoten. Ze zullen de druk hoog houden als tegengewicht van de vakbonden en alle andere tentakels rond de CD&V.

Knuppel
16 juni 2007, 16:17
Ik vertrouw niet enkel Leterme, maar ook zijn partijgenoten. Ze zullen de druk hoog houden als tegengewicht van de vakbonden en alle andere tentakels rond de CD&V.

Ik hoop voor jou dat je niet bedrogen uitkomt, Ferre. Ik heb immers een grenzeloze bewondering voor jouw zicht op de triestige Belgische waarheid.

Knuppel
16 juni 2007, 16:19
Als België als één land was bestuurd hadden we nu één groot Wallonië. In dit ene unitaire land België zou de noordelijke meerderheid ook aan banden worden gelegd door de minderheid.

Wallonië heeft niet enkel de wafelijzer fondsen ondoelmmatig geïnvesteerd. Ook de aanzienlijke Europese fondsen werden er doorggehaspeld zonder resultaat. Stop toch eens de schuld bij de Vlaming te leggen.
Eén voorbeeldje. In Wallonië is het geld altijd op en er is steeds nood aan nieuw geld. In Vlaanderen hadden we het reconversiefonds voor limburg. Noemt nu limburgfonds als ik mij niet vergis. Wel dit fonds is nog steeds niet opgesoupeerd omdat elke mogelijke uitgave getoetst wordt aan 't vooropgestelde resultaat. Er zullen hier ook wel farces tussenzitten maar in het algemeen wordt dit doelmatig gebruikt of het wordt niet gebruikt! Vandaar dat de pot nog niet leeg is tot op vandaag en de fondsen die werden aangewend effectief waren.
In Wallonië gaan we daar eventjes de beste zaalvoetbalploeg en tafeltennisploeg van Europa mee sponsorren. Weetjewel, goed tegen de verzuring. Dit is toch gewoon brood en spelen voor het plebs, nee? Zijn er echt geen andere prioriteiten?

Vlaanderen zal nooit fairplay mogen verwachten van zijn landgenoten zoals de zaken er nu voorstaan, of dat nu in een unitair of een (con)federaal België. Enkel betalen en zwijgen, anders ben je weinig democratisch, egoïstisch etc ... We hebben dat allemaal gehad.

Dit is andere koek dan de universele liefde die Labyrinth predikt ten behoeve van haar eigen voordeel en dit van haar eigen volk.

Knuppel
16 juni 2007, 16:22
Ik heb het Limburgse voorbeeld trouwens tot in den treure aangehaald, maar dat wordt nooit anders dan weggewuifd door dezelfden die voor alles de schuld bij het egoistische Vlaanderen blijven leggen.

Ferre
16 juni 2007, 16:36
Ik hoop voor jou dat je niet bedrogen uitkomt, Ferre. Ik heb immers een grenzeloze bewondering voor jouw zicht op de triestige Belgische waarheid.

Ik hoop ook dat velen met mij niet bedrogen uitkomen.

Ik wil België absoluut niet in een impasse zien terecht komen. Ik ben meer gematigd dan ik hier overkom op het forum maar hoop eens dat Vlaanderen aan één zeel trekt en dat ze in Wallonië het spel eerlijk gaan spelen.

Met gematigde standpunten haal je niets meer binnen. Meer, gematigd of extreem, in beide gevallen ben je flamingant en dus onredelijk. Dan maar de grove borstel erin. Chantage aan onze grote leermeesters van deze "edele" daad. Ons eigen belang voorop stellen. En dit onder het sausje van België. Als je niet meewilt, blaas je België op. Wil je dat?

Als blijkt dat België niet zo hoog op hun verlanglijstje staat, mogen we direct al hun eisen filteren van het dun laagje vernis waarin ze zo vasthouden aan België. Kwestie van duidelijkheid te scheppen.

dekristallenbol
16 juni 2007, 16:37
Limburg lijkt mij nu niet direct een goed voorbeeld. Zijn we de aandelenzwendel met Superclub vergeten ? (met geld van het reconversiefonds!) Naast corruptie wordt ook nu nog niet alle geld van het Limburgfonds goed besteed. Zo stopt Steve heel veel geld in rimpelrock. Net zoals de musea en speelterreinen in Wallonië niet direct goed besteed lijkt me.

Dit gezegd zijnde lijkt goede besteding in Limburg de regel te zijn en corruptie en slechte besteding uitzondering, in Wallonië is dit mijns inziens andersom.

Knuppel
16 juni 2007, 16:41
Ik wil België absoluut niet in een impasse zien terecht komen.

Daar zit Belgique toch al jarenlang in?

Wil je dan dat een vierkant draaiend land dat gedoemd is te verdwijnen verder overeind houden, en tot welke prijs?

Knuppel
16 juni 2007, 16:48
Limburg lijkt mij nu niet direct een goed voorbeeld. Zijn we de aandelenzwendel met Superclub vergeten ? (met geld van het reconversiefonds!) Naast corruptie wordt ook nu nog niet alle geld van het Limburgfonds goed besteed. Zo stopt Steve heel veel geld in rimpelrock. Net zoals de musea en speelterreinen in Wallonië niet direct goed besteed lijkt me.

Dit gezegd zijnde lijkt goede besteding in Limburg de regel te zijn en corruptie en slechte besteding uitzondering, in Wallonië is dit mijns inziens andersom.

Limburg zélf is dus wél een behoorlijk voorbeeld en dit ondanks het feit dat Limburg ook zijn politiek gekonkelfoes kende en kent. We hadden nu eenmaal 'Claes met het slechte geheugen' en een cafebaas die even onbekwaam was als half naakte Freya met hoge boots.

Limburg wordt resultaatsverbintenissen opgelegd. Iets wat met Wallonië en Brussel nooit het geval was.

lomeanor
16 juni 2007, 16:53
Met gematigde standpunten haal je niets meer binnen. Meer, gematigd of extreem, in beide gevallen ben je flamingant en dus onredelijk. Dan maar de grove borstel erin. Chantage aan onze grote leermeesters van deze "edele" daad. Ons eigen belang voorop stellen. En dit onder het sausje van België. Als je niet meewilt, blaas je België op. Wil je dat?

Dat is inderdaad de enige keuze die ze ons nog laten. En naar die toestand zal het ook evolueren.

Dat het zover al is gekomen bewijst echter eens te meer dat de belgische constructie volledig haar nut verloren is (als ze al ooit nut gehad heeft).
belgique werkt alleen maar verlammend, voor Vlaanderen en Wallonië, en hoe sneller we er van af zijn, hoe beter. We evolueren sowieso naar een scheiding. Hoe langer een scheiding echter duurt, hoe meer ze voor beide partijen kost.

Laat ons er dus maar snel een eind aan maken.

labyrinth
16 juni 2007, 17:02
Zijn er dan ooit andere aan de macht geweest dan Belgische premiers?
Zeer zeker, als Yves Leterme aan de macht komt wat denkt u dan dat hij zal zijn, Vlaamse premier of Belgische premier ? En zo waren er nog.

lomeanor
16 juni 2007, 17:06
Zeer zeker, als Yves Leterme aan de macht komt wat denkt u dan dat hij zal zijn, Vlaamse premier of Belgische premier ? En zo waren er nog.

Dat zal zijn keuze zijn.

Maar als hij het electoraal gewicht van zijn partij wil behouden voor 2009, dan zal hij toch Vlaams moeten regeren.
Wenst hij "Belgisch" te regeren, dan zal dat de CD&V veel kosten bij de volgende verkiezingen, net zoals het de VLD en de SP-A nu veel gekost heeft.

Jong N-VA'er
16 juni 2007, 17:08
In Limburg weten ze tenminste wat PrestatieMeetSystemen zijn (CAF, INK, EFQM, BSC).
In Wallonië zitten ze nog met een potlood te schrijven.

Jan Meuleman
16 juni 2007, 17:10
In Limburg weten ze tenminste wat PrestatieMeetSystemen zijn (CAF, INK, EFQM, BSC).
In Wallonië zitten ze nog met een potlood te schrijven.
en altijd met een rood potlood

lomeanor
16 juni 2007, 17:12
en altijd met een rood potlood

En wij moeten de potloodslijper betalen. :-(

labyrinth
16 juni 2007, 17:13
[quote=Knuppel;2734358]Jij bedoelt enkel dat de overheid volledig anti-Vlaams had moeten blijven zoals dat was in 1830, en zoals dit is tot op de dag van vandaag.
Voor het eerst geeft een Belgische politicus een heel klein beetje blijk van het greintje fair play waar de Franstaligen altijd al van hebben overgelopen tegenover hun eigen volk, en het zit er bovenarms op bij de Franstaligen en hun dolende acolieten op dit forum. Jij hebt verdorie nog niets anders gedaan dan haat proberen te zaaien tegen de, toch halve Waal,Leterme.


De franstaligen hebben de Vlamingen vernederd dat is waar maar dat is nog geen reden om dat nu zelf decennia lang zelf te gaan doen.
En ik begrijp Leterme echt niet, als hij zo onpartijdig is waarom gaat hij dan in kartel met de NVA. De NVA, de naam zegt het al, de nieuwe VLAAMSE alliantie. Wat gaat hij dan doen als Belgische premier.
Het werk afmaken ?
Wat vreemd toch dat jij nog nooit de haat en afkeer hebt opgemerkt die er van Franstalige politici uitgaat richting Vlaanderen en het volk dat hen al decennialang de arrogante kop boven water houdt met honderden miljarden euro's.

Voor het ogenblik vind ik dat de franstaligen zich flink moeten verdedigen en rechtvaardigen tegenover de Vlamingen en dat is ook niet normaal.
Vlamingen zijn voor het ogenblik veel arroganter dan Walen. Ze spreken steeds over verdelen terwijl de Walen nu eerder verzoenend overkomen.

stropdrager
16 juni 2007, 17:14
[quote]

De franstaligen hebben de Vlamingen vernederd dat is waar maar dat is nog geen reden om dat nu zelf decennia lang zelf te gaan doen.
En ik begrijp Leterme echt niet, als hij zo onpartijdig is waarom gaat hij dan in kartel met de NVA. De NVA, de naam zegt het zelf, de nieuwe VLAAMSE alliantie. Wat gaat hij dan doen als premier ......


Voor het ogenblik vind ik dat de franstaligen zich flink moeten verdedigen en rechtvaardigen tegenover de Vlamingen en dat is ook niet normaal.

Wanneer hebben de Vlamingen dan de Walen vernederd?

Jan Meuleman
16 juni 2007, 17:16
[quote]

De franstaligen hebben de Vlamingen vernederd dat is waar maar dat is nog geen reden om dat nu zelf decennia lang zelf te gaan doen.
En ik begrijp Leterme echt niet, als hij zo onpartijdig is waarom gaat hij dan in kartel met de NVA. De NVA, de naam zegt het zelf, de nieuwe VLAAMSE alliantie. Wat gaat hij dan doen als premier ......

Met het Front des Francophones heb je minder problemen.

dekristallenbol
16 juni 2007, 17:17
Limburg zélf is dus wél een behoorlijk voorbeeld

Ja, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat veel ook aan het toeval te danken is. Zo waren er in de Antwerpse Kempen haast geen industrieterreinen meer te vinden. In Limburg hadden ze nog wel grond. De sluiting van de Limburgse mijnen riep ook de trieste gewoonte van de gigantische gouden handdruk in het leven. Die zien we nu nog bij ... Ford Genk. Die bedragen (tot 150 000 euro) schrikken buitenlandse investeerders ECHT af! De sluiting van de Limburgse mijnen betekende ook de doorbraak van een vreselijke oplossing bij afvloeiïngen : het brugpensioen. Veertigers gingen bij de sluitingen reeds op pensioen. Het brugpensioen werd na de mijnen ook een pest.

Dus: Limurg een voorbeeld van reconversie? Ja, maar enkel omdat Wallonië het helemaal verknoeide. In het land van de blinden is éénoog koning.

stropdrager
16 juni 2007, 17:19
[quote=labyrinth;2734719]

Met het Front des Francophones heb je minder problemen.

Inderdaad, het is toch wel opvallend dat Labyrinth al dagenlang Leterme door het slijk haalt (wat haar goed recht is), maar over het FDF zwijgt ze in alle talen.

labyrinth
16 juni 2007, 17:22
En geen Labyrinth om daarover te memmen....

Dat weet ik en in Vlaanderen werd ook Frans onderwezen.
Het terrein is teruggewonnen Heren maar u wenst ook nog België te vernietigen en de inboedel van België kan je zomaar niet scheiden.
Bovendien is België een symphatiek landje. Zonder België zou Vlaanderen eerder saai zijn. :-D

lomeanor
16 juni 2007, 17:22
En ik begrijp Leterme echt niet, als hij zo onpartijdig is waarom gaat hij dan in kartel met de NVA. De NVA, de naam zegt het al, de nieuwe VLAAMSE alliantie. Wat gaat hij dan doen als Belgische premier.
Het werk afmaken ?

De nieuwe VLAAMSE alliantie, ai neen toch? :lol:

Erg vreemd, omdat hij zelf lid is van Christen-democratisch en VLAAMS en premier Verhofstadt van de VLAAMSE liberale democraten zal opvolgen. :roll:

Jan Meuleman
16 juni 2007, 17:22
Het brugpensioen werd na de mijnen ook een pest.

Omdat de partijen het systeem kapot hebben gemaakt. Het was bedoelt om de jongere ipv een oudere te laten werken, maar werd verkracht door de vervroegde pensionering van veertigers en jonge vijftigers.

lomeanor
16 juni 2007, 17:23
[quote=Jan Meuleman;2734733]

Inderdaad, het is toch wel opvallend dat Labyrinth al dagenlang Leterme door het slijk haalt (wat haar goed recht is), maar over het FDF zwijgt ze in alle talen.

Inderdaad. Leterme zou de grote boeman zijn omdat hij in kartel is met de N-VA.

Dat de MR in kartel is met het FDF is echter geen probleem. :roll:

labyrinth
16 juni 2007, 17:24
[quote=Jan Meuleman;2734733]

Inderdaad, het is toch wel opvallend dat Labyrinth al dagenlang Leterme door het slijk haalt (wat haar goed recht is), maar over het FDF zwijgt ze in alle talen.

Fijn dat u Leterme vergelijkt met het FDF...... :thumbsup:

labyrinth
16 juni 2007, 17:25
De nieuwe VLAAMSE alliantie, ai neen toch? :lol:

Erg vreemd, omdat hij zelf lid is van Christen-democratisch en VLAAMS en premier Verhofstadt van de VLAAMSE liberale democraten zal opvolgen. :roll:
Juist, dat is allemaal veel te Vlaams om gezond te zijn voor België.

Jan Meuleman
16 juni 2007, 17:26
[quote=stropdrager;2734749]

Fijn dat u Leterme vergelijkt met het FDF...... :thumbsup:

Kan je eerst leren correct te quoten, en ook geen woorden te verdraaien

stropdrager
16 juni 2007, 17:27
[quote=stropdrager;2734749]

Fijn dat u Leterme vergelijkt met het FDF...... :thumbsup:

Waar ik heb ik dat dan gedaan?

En opnieuw, geen kwaad woord over het FDF. Misschien is Labyrinth wel een FDF-sympathisant?

Jan Meuleman
16 juni 2007, 17:28
Juist, dat is allemaal veel te Vlaams om gezond te zijn voor België.

Alleen het Vlaamse geld is goed. De rest....

lomeanor
16 juni 2007, 17:29
Juist, dat is allemaal veel te Vlaams om gezond te zijn voor België.

Hoe ongezonder voor belgique, hoe gezonder voor Vlaanderen. ;-)

En daar wij Vlamingen zijn... 8-)

labyrinth
16 juni 2007, 17:33
Natuurlijk niet vergeten dat voor de Vlaamse partijen, de opdeling van België in gewesten nooit een eis is geweest. Het waren integendeel de Waalse partijen zélf, die de opsplitsing van België in gewesten eisten. De Vlaamse partijen ijverden alleen voor autonomie op vlak van zaken als cultuur en onderwijs.
Het is trouwens maar toen het in Wallonië minder goed begon te gaan, dat de Walen zaken als opsplitsing ineens niet meer zo'n goed idee vonden.

Ik denk trouwens dat die wafelijzerpolitiek sowieso overbodig was. Er was ongetwijfeld geld nodig om Wallonië er terug bovenop te helpen maar in plaats van dat geld te investeren in nutteloze wafelijzerprojecten, was het beter geweest het te gebruiken voor kleinschaligere zaken, die Wallonië vooruit konden helpen op lange termijn.

Natuurlijk waren minder megalomane projecten beter geweest maar het is een feit dat sinds dat gewestelijk gedoe Vlaanderen Wallonië als een concurrent is gaan zien en dat zelfs wetende dat de economie daar moest veranderen en dat ze het moeilijk hadden. België heeft vooral Vlaanderen gepromoot en niet gans het land. Ik vind trouwens dat België als één land in het buitenland moet naar voor treden.

Jan Meuleman
16 juni 2007, 17:48
Natuurlijk waren minder megalomane projecten beter geweest maar het is een feit dat sinds dat gewestelijk gedoe Vlaanderen Wallonië als een concurrent is gaan zien en dat zelfs wetende dat de economie daar moest veranderen en dat ze het moeilijk hadden. België heeft vooral Vlaanderen gepromoot en niet gans het land. Ik vind trouwens dat België als één land in het buitenland moet naar voor treden.

Wallonië is geen concurrent voor Vlaanderen. Hoe zou het kunnen? De uitvoer is voor 80% door Vlaanderen gerealiseerd. Het is dus een ballast.

Ferre
16 juni 2007, 17:52
België heeft vooral Vlaanderen gepromoot en niet gans het land. Ik vind trouwens dat België als één land in het buitenland moet naar voor treden.

Pertinent onwaar. De Walen hielden vast aan hun staal en steenkool industrie en weigerden alternatieven te aanvaarden. Dat was HUN keuze en heeft België veel meer gekost dan welke investering in Vlaanderen dan ook.

Het zou er nog aan moeten mankeren dat er niet in de Vlaamse havens werd geïnvesteerd omdat Wallonië niet aan de zee grenst. Wallonië (en Vlaanderen) zouden er nog slechter aan toe zijn geweest.

Elke regio tracht zijn troeven uit te spelen en te promoten. Enkel Vlaanderen mag dit niet vrijblijvend doen want dit is oneerlijk tov Wallonië. Er moet verantwoording worden afgelegd.
Moeten wij ook even zielig doen omdat zij deeluitmaken van le monde francophone en al zijn voordelen die dit met zich mee zou moeten brengen? Met het feit dat zij aan Luxemburg grenzen waardoor veel mensen in de provincie Luxemburg goed geld verdienen in het GHL?

Een volwassen politiek, dat hebben ze daar nodig.

labyrinth
16 juni 2007, 17:52
[quote=Ferre;2734509]Als België als één land was bestuurd hadden we nu één groot Wallonië. In dit ene unitaire land België zou de noordelijke meerderheid ook aan banden worden gelegd door de minderheid.

Wallonië heeft niet enkel de wafelijzer fondsen ondoelmmatig geïnvesteerd. Ook de aanzienlijke Europese fondsen werden er doorggehaspeld zonder resultaat. Stop toch eens de schuld bij de Vlaming te leggen.
Eén voorbeeldje. In Wallonië is het geld altijd op en er is steeds nood aan nieuw geld. In Vlaanderen hadden we het reconversiefonds voor limburg. Noemt nu limburgfonds als ik mij niet vergis. Wel dit fonds is nog steeds niet opgesoupeerd omdat elke mogelijke uitgave getoetst wordt aan 't vooropgestelde resultaat. Er zullen hier ook wel farces tussenzitten maar in het algemeen wordt dit doelmatig gebruikt of het wordt niet gebruikt! Vandaar dat de pot nog niet leeg is tot op vandaag en de fondsen die werden aangewend effectief waren.
In Wallonië gaan we daar eventjes de beste zaalvoetbalploeg en tafeltennisploeg van Europa mee sponsorren. Weetjewel, goed tegen de verzuring. Dit is toch gewoon brood en spelen voor het plebs, nee? Zijn er echt geen andere prioriteiten?

Slecht bestuur natuurlijk, maar nu is de eerste prioriteit werk voor de Walen en Brusselaars wil men de toestand niet laten verslechteren en Brussel verloederen. Vlaanderen en Wallonië zouden beter elkaar als aanvullend ervaren in plaats van als een ander volk want ze zijn aanvullend. Wallonië heeft de ruimte dat Vlaanderen begint te missen.



Vlaanderen zal nooit fairplay mogen verwachten van zijn landgenoten zoals de zaken er nu voorstaan, of dat nu in een unitair of een (con)federaal België is. Enkel betalen en zwijgen, anders ben je weinig democratisch, egoïstisch etc ... We hebben dat allemaal gehad

Steeds de anderen als profiteurs bestempelen is ook niet gunstig voor een goede verstandhouding.

labyrinth
16 juni 2007, 17:54
Wallonië is geen concurrent voor Vlaanderen. Hoe zou het kunnen? De uitvoer is voor 80% door Vlaanderen gerealiseerd. Het is dus een ballast.

Wilt u 100 % voor U ? 8O

Jan Meuleman
16 juni 2007, 17:57
Wilt u 100 % voor U ? 8O
Waarom niet?

Jan Meuleman
16 juni 2007, 17:59
[quote] Slecht bestuur natuurlijk, maar nu is de eerste prioriteit werk voor de Walen en Brusselaars wil men de toestand niet laten verslechteren en Brussel verloederen.
En wanneer zullen ze er zelf eens aan beginnen? Of wachten ze tot ze het krijgen?

labyrinth
16 juni 2007, 18:03
en altijd met een rood potlood

Nu ook met een blauw potlood, teken dat ze wakker zijn. :-)

labyrinth
16 juni 2007, 18:05
Waarom niet?

Omdat u een indigestie gaat krijgen gulzigaard en de wereld gaat bezoedelen.

Ferre
16 juni 2007, 18:08
Slecht bestuur natuurlijk, maar nu is de eerste prioriteit werk voor de Walen en Brusselaars wil men de toestand niet laten verslechteren en Brussel verloederen. Vlaanderen en Wallonië zouden beter elkaar als aanvullend ervaren in plaats van als een ander volk want ze zijn aanvullend. Wallonië heeft de ruimte dat Vlaanderen begint te missen.

Heb je de verhalen over die skipiste niet gelezen? Ja, we zijn daar zeer welkom. NOT! Enkel het geld is welkom. Voor de rest moeten ze niet zoveel van ons weten. Dat zij de ruimte hebben is een troef voor hun. Maar daarom moeten wij onze Vlaamse ontwikkeling niet hypothikeren.

Het FDF en Franstaligen in het algemeen hebben jaren alles op alles gezet om de samenwerking tussen VDAB, BGDA en Forem te ondermijnen. Dezelfde partijen die België zogezegd promoten willen niet weten van samenwerking om HUN werkloosheid te bestrijden als ze het niet zelf voor het zeggen hebben (inderdaad het zijn Vlaamse jobs, met Vlaamse vereisten). Hopelijk is er nu echt vooruitgang want er blijkt een akkoord te zijn.

Weet je wat ze wel willen splitsen? Uitgerekend SELOR ... een federaal selectie orgaan. Hoe geloofwaardig is dat? Ze willen als Franstaligen zelf de criteria bepalen die nodig zijn voor Franstaligen om aan de bak te kunnen bij de federale overheid. De wereld op zijn kop!


Steeds de anderen als profiteurs bestempelen is ook niet gunstig voor een goede verstandhouding.
Nee, dat is het niet. Spijtig dat de frustraties zo hoog zijn opgelopen. De andere kant doet er weinig aan om dit stereotype te ontkrachten.

Jazeker
16 juni 2007, 18:38
Natuurlijk waren minder megalomane projecten beter geweest maar het is een feit dat sinds dat gewestelijk gedoe Vlaanderen Wallonië als een concurrent is gaan zien en dat zelfs wetende dat de economie daar moest veranderen en dat ze het moeilijk hadden. België heeft vooral Vlaanderen gepromoot en niet gans het land.

:rofl:

Jazeker
16 juni 2007, 18:39
Wilt u 100 % voor U ? 8O

http://forum.politics.be/image.php?u=4596&dateline=2004

Zwartengeel
16 juni 2007, 19:08
Bovendien is België een symphatiek landje. Zonder België zou Vlaanderen eerder saai zijn. :-D

Alsof jij wakker ligt van de saaiheidsfactor van Vlaanderen. Zolang Vlaanderen maar opbrengt voor het zuiden van dat 'sympathieke' België, bedoel je wellicht?

Jazeker
16 juni 2007, 19:32
Natuurlijk waren minder megalomane projecten beter geweest maar het is een feit dat sinds dat gewestelijk gedoe Vlaanderen Wallonië als een concurrent is gaan zien en dat zelfs wetende dat de economie daar moest veranderen en dat ze het moeilijk hadden. België heeft vooral Vlaanderen gepromoot en niet gans het land. Ik vind trouwens dat België als één land in het buitenland moet naar voor treden.

Vlaanderen was straatarm onder Waals bestuur. Maar huppel lekker voort op Vlaamse centen.

http://forum.politics.be/image.php?u=4596&dateline=2004

Jazeker
16 juni 2007, 19:32
Alsof jij wakker ligt van de saaiheidsfactor van Vlaanderen. Zolang Vlaanderen maar opbrengt voor het zuiden van dat 'sympathieke' België, bedoel je wellicht?

Haar antwoord:

http://forum.politics.be/image.php?u=4596&dateline=2004

Knuppel
16 juni 2007, 19:55
Ik kots gewoon van de walgelijke zever van Labyrinth en hou het voor bekeken waar zij de lucht verpest.

labyrinth
16 juni 2007, 20:36
Maar wel 'toevallig' van moedwillige Zuiderburen of Brusselaars.

Ik vertrouw Leterme ook maar van aan de voordeur tot in de hall, maar ik verdraai zijn uitspraken niet. Als ik ze binnenkort gebruik dan zullen ze Leterme hooguit confronteren met zijn eigen woordbreuk, en dus met de welbekende onbetrouwbaarheid van belgicisten die zich, onder druk van de omstandigheden, Vlaams noemden.

Verdraai ik zijn uitspraken als hij belooft de werkgelegenheid te splitsen maar nooit enige uitleg geeft hoe hij dat zal doen en wat het de Vlamingen en de Walen zal opleveren ? Hij geeft nooit enige uitleg en dat hoort hij toch te doen als toekomstige Belgische premier.

labyrinth
16 juni 2007, 20:38
Ik kots gewoon van de walgelijke zever van Labyrinth en hou het voor bekeken waar zij de lucht verpest.

Schelden is een teken van zwakte.

labyrinth
16 juni 2007, 20:39
Alsof jij wakker ligt van de saaiheidsfactor van Vlaanderen. Zolang Vlaanderen maar opbrengt voor het zuiden van dat 'sympathieke' België, bedoel je wellicht?

Ah ...... wat zou België zonder het vlakke land zijn ?

lomeanor
16 juni 2007, 20:42
Ah ...... wat zou België zonder het vlakke land zijn ?

Omgekeerd kan je het ook stellen: wat zou het vlakke land zijn zonder belgique?

Het antwoord: gelukkig.

Ferre
16 juni 2007, 20:42
Ik kots gewoon van de walgelijke zever van Labyrinth en hou het voor bekeken waar zij de lucht verpest.

Knuppel, ik dacht dat ik de enigste was die misselijk werd ;-)

Ik vind haar bedoelingen nobel, maar kan niet om met de (non) argumentatie.

labyrinth
16 juni 2007, 20:42
http://forum.politics.be/image.php?u=4596&dateline=2004

Wie niet groot is moet opvallen........ :-D

labyrinth
16 juni 2007, 20:43
Omgekeerd kan je het ook stellen: wat zou het vlakke land zijn zonder belgique?

Het antwoord: gelukkig.

Rijk en saai.......

labyrinth
16 juni 2007, 20:47
Knuppel, ik dacht dat ik de enigste was die misselijk werd ;-)

Ik vind haar bedoelingen nobel, maar kan niet om met de (non) argumentatie.

Zeven jaar na de eerste onderzoeksdaad naar het financieel reilen en zeilen van de Kempense Steenkolenmijnen (KS), is het grootste fraude-proces uit de Belgische geschiedenis donderdag 17 november van start gegaan.

Het werd nog overtroffen jaren later door Lernout & Hauspie waar vooral de kleine belegger zijn broek aan scheurde.....

Goed bestuur, eerlijkheid ?
Als men een hond wil slaan vind men altijd een stok.
Gesjoemel, slecht bestuur zijn niet eigen aan een volk maar aan sommige mensen.

evilbu
16 juni 2007, 20:47
Schelden is een teken van zwakte.
Inderdaad.:magniet:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Wappers_belgian_revolution.jpg

Jazeker
16 juni 2007, 20:49
Schelden is een teken van zwakte.

http://forum.politics.be/image.php?u=4596&dateline=2004

Jazeker
16 juni 2007, 20:50
Wie niet groot is moet opvallen........ :-D

Ik wist al wel langer dat je heeeeel klein bent.

filosoof
16 juni 2007, 20:51
Omdat de partijen het systeem kapot hebben gemaakt. Het was bedoelt om de jongere ipv een oudere te laten werken, maar werd verkracht door de vervroegde pensionering van veertigers en jonge vijftigers.die werden uitgeknepen als citroenen en op een bepaald ogenblik te horen kregen dat ze (indien ze niet van de gelegenheid gebruikt maakten) tot hun70ste of langer zouden moeten werken...

labyrinth
16 juni 2007, 20:54
Vlaanderen was straatarm onder Waals bestuur. Maar huppel lekker voort op Vlaamse centen.

http://forum.politics.be/image.php?u=4596&dateline=2004

100 % flauw en onjuist.

labyrinth
16 juni 2007, 20:55
Ik wist al wel langer dat je heeeeel klein bent.
Eh bien voil�*....... franstaligen worden sterk in het incasseren. :roll:

filosoof
16 juni 2007, 20:59
Alsof jij wakker ligt van de saaiheidsfactor van Vlaanderen. Zolang Vlaanderen maar opbrengt voor het zuiden van dat 'sympathieke' België, bedoel je wellicht?
Of zoals Oost-Vlaanderen, Brabant en Antwerpen opbrengen voor Limburg en West-Vlaanderen...

system
16 juni 2007, 21:00
Of zoals Oost-Vlaanderen, Brabant en Antwerpen opbrengen voor Limburg en West-Vlaanderen...

Wij in Limburg hebben niemand nodig.

labyrinth
16 juni 2007, 21:01
Wij in Limburg hebben niemand nodig.
.... om te splitsen !

Ferre
16 juni 2007, 21:06
Zeven jaar na de eerste onderzoeksdaad naar het financieel reilen en zeilen van de Kempense Steenkolenmijnen (KS), is het grootste fraude-proces uit de Belgische geschiedenis donderdag 17 november van start gegaan.

Het werd nog overtroffen jaren later door Lernout & Hauspie waar vooral de kleine belegger zijn broek aan scheurde.....

Goed bestuur, eerlijkheid ?
Als men een hond wil slaan vind men altijd een stok.
Gesjoemel, slecht bestuur zijn niet eigen aan een volk maar aan sommige mensen.

-Vlaanderen is niet witter dan wit. Nooit beweerd. En vuile zaakjes zullen hier ook wel nog gaan voorkomen.
-L&H is een spijtig geval. Zeer veel potentieel maar fouten zijn gemaakt. Dit waren geen politieke fouten, ook al stond de politiek achter dit prachtige project. De kleine belegger heeft gegokt en verloren.
Indien Vlaanderen meer venture capital zou kunnen genereren had L&H zijn omzet niet zo moeten opdrijven. Nu was dit blijkbaar de enigste manier om verder kapitaal aan te trekken om te blijven investeren.
-Je vindt toch geen equivalenten voor een Van Cau, Spitaels, Onkelinx, Happart, Daerden, Verbiest en consoorten in Vlaanderen ... Er is een duidelijk verschil over de hele lijn.

Ferre
16 juni 2007, 21:08
Of zoals Oost-Vlaanderen, Brabant en Antwerpen opbrengen voor Limburg en West-Vlaanderen...

Dat valt allemaal redelijk mee. Heb je het gevoel dat je geld verbrast wordt? Daar gaat het om!

stropdrager
16 juni 2007, 21:10
Wij in Limburg hebben niemand nodig.

Kunt u mij dan eens de naam geven van een politieke partij, studentenvereniging, club die voorstander is van een onafhankelijk Limburg?

Hoe verklaart u dan dat er ook in Limburg Vlaams-nationalisten zijn?

Knuppel
16 juni 2007, 21:12
Knuppel, ik dacht dat ik de enigste was die misselijk werd ;-)

Ik vind haar bedoelingen nobel, maar kan niet om met de (non) argumentatie.

Je bent echt niet de enige.
Foreigner haakte zelfs af omdat hij het walgelijke gezeik van Labyrinth niet langer aankon. En die man woonde zelfs een groot deel van zijn leven in Wallonië.

system
16 juni 2007, 21:12
Kunt u mij dan eens de naam geven van een politieke partij, studentenvereniging, club die voorstander is van een onafhankelijk Limburg?

Hoe verklaart u dan dat er ook in Limburg Vlaams-nationalisten zijn?

U spreekt altijd in termen van nationalisme. Dat is een begrip uit de 19de eeuw en volledig voorbijgestreefd.

Van het 'Limburg-gevoelen' hebt u blijkbaar nooit gehoord. Maar ik ga de discussie over dit onderwerp niet opnieuw beginnen. We hebben het daar al uitgebreid over gehad.

Ferre
16 juni 2007, 21:13
Kunt u mij dan eens de naam geven van een politieke partij, studentenvereniging, club die voorstander is van een onafhankelijk Limburg?

Hoe verklaart u dan dat er ook in Limburg Vlaams-nationalisten zijn?

Ik verdenk Sylvain Sleypen (gedeputeerde) ervan om Limburgse nationalist te zijn. Nu ja bij de socialisten kan je alles verwachten.

Maar in se is het wel correct wat System zegt. Limburg heeft niemand nodig. That's the spirit. Ze maken geen onderdeel uit van Vlaanderen omdat ze het nodig achten voor hunzelf.

labyrinth
16 juni 2007, 21:14
[quote=Ferre;2735292]-Vlaanderen is niet witter dan wit. Nooit beweerd. En vuile zaakjes zullen hier ook wel nog gaan voorkomen.
-L&H is een spijtig geval. Zeer veel potentieel maar fouten zijn gemaakt. Dit waren geen politieke fouten, ook al stond de politiek achter dit prachtige project. De kleine belegger heeft gegokt en verloren.
Indien Vlaanderen meer venture capital zou kunnen genereren had L&H zijn omzet niet zo moeten opdrijven. Nu was dit blijkbaar de enigste manier om verder kapitaal aan te trekken om te blijven investeren.

U mag het geloven of niet. Iemand van L&H zei me ooit : ' het enige wat wij ooit vervaardigd hebben is een sprekende kerstbal die van de boom gevallen is omdat hij te zwaar was...... '
( Dat kan ik toch niet uitvinden dus moet het wel waar zijn )


-Je vindt toch geen equivalenten voor een Van Cau, Spitaels, Onkelinx, Happart, Daerden, Verbiest en consoorten in Vlaanderen ... Er is een duidelijk verschil over de hele lijn

Juist, de meesten zijn zo gelukkig dat ze zich ofwel God wanen of alcoholisten zijn...... of reeds met God aan het drinken zijn.

Wanneer gunt u de doorsnee Waal eens een beetje geluk en stopt u van hem te beschuldigen ?
Laat hem eindelijk eens van samenwerking genieten.

stropdrager
16 juni 2007, 21:16
U spreekt altijd in termen van nationalisme. Dat is een begrip uit de 19de eeuw en volledig voorbijgestreefd.

Van het 'Limburg-gevoelen' hebt u blijkbaar nooit gehoord. Maar ik ga de discussie over dit onderwerp niet opnieuw beginnen. We hebben het daar al uitgebreid over gehad.

Ik vind de provincies eigenlijk ook volledig voorbijgestreefd.

En ja, ik heb al iets van dat Limburg-gevoelen gehoord; u denkt toch niet dat ik daar van onder de indruk ben?:lol:

Burry
16 juni 2007, 21:16
Dat valt allemaal redelijk mee. Heb je het gevoel dat je geld verbrast wordt? Daar gaat het om!

Zelfs dan nog. Sommigen beweren dat wel en misschien juist, maar ik wil wel eens cijfers zien van die transfers binnen Vlaanderen èn in welke 'sectoren'.
Want bijvoorbeeld met een werkloosheid van 3-4 procent in West-Vlaanderen - de laagste van België, zal er zeker geen transfer naar die provincie zijn in de werkloosheidsuitkeringen en aangezien werkloos en ziek gecorreleerd zijn, ook geen transfer in de ziekteverzekering. Misschien wel in de pensioenen, dat zou kunnen. Of iets anders?

Knuppel
16 juni 2007, 21:18
Dat valt allemaal redelijk mee. Heb je het gevoel dat je geld verbrast wordt? Daar gaat het om!

Ook d�*t heb ik al meermaals herhaald, zonder enig succes. Ze blijven hun zelfde onzin maar herhalen.

Je hoeft maar een kijkje in de Limburgse mijnstreken te gaan nemen en deze te vergelijken met de Waalse, en je kan het hemelsbrede verschil niet ontkennen. Limburg kreeg nochtans maar een peulschil van wat Wallonië aan Vlaamse centen opstreek. Het werd wel op veel gebieden sterk verwaarloosd vergeleken met Wallonië. Door de NMBS bijvoorbeeld.

Ferre
16 juni 2007, 21:19
Wanneer gunt u de doorsnee Waal eens een beetje geluk en stopt u van hem te beschuldigen ?

Ik gun hun alle geluk. Is dat ook andersom?

Graag zou ik nog meemaken
-Dat zij stoppen met op maffiosi te stemmen.
-Dat zij aanvaarden dat in het Noorden een Vlaamse gemeenschap leeft die misschien een andere opinie heeft en dat die opinie daarom nog niet fascistisch is.
-Dat ze een beetje fierheid hadden over hunzelf ipv minachting voor de Vlaming om zo hun eigen geluk te bereiken.

Ferre
16 juni 2007, 21:21
U spreekt altijd in termen van nationalisme. Dat is een begrip uit de 19de eeuw en volledig voorbijgestreefd.

Van het 'Limburg-gevoelen' hebt u blijkbaar nooit gehoord. Maar ik ga de discussie over dit onderwerp niet opnieuw beginnen. We hebben het daar al uitgebreid over gehad.

Het Limburg gevoel is in niets onverenigbaar met het Vlaming gevoel.

Knuppel
16 juni 2007, 21:22
Ik verdenk Sylvain Sleypen (gedeputeerde) ervan om Limburgse nationalist te zijn. Nu ja bij de socialisten kan je alles verwachten.

Fraaie 'Limburgs-nationalist' die vindt dat Limburg bij Luik hoort inplaats van bij Vlaanderen. :roll:

Knuppel
16 juni 2007, 21:24
Het Limburg gevoel is in niets onverenigbaar met het Vlaming gevoel.

Zeker niet!
En ik kan het weten want ik ben beide: Limburger én Vlaming. Ik krijg echter kippenvel van de bekrompen kerktorenmentaliteit van System.

stropdrager
16 juni 2007, 21:32
Zeker niet!
En ik kan het weten want ik ben beide: Limburger én Vlaming. Ik krijg echter kippenvel van de bekrompen kerktorenmentaliteit van System.

Ach ja, natuurlijk zijn mensen trots op hun regio of stad (ik ben dat ook). Limburgers mogen van mij trots zijn op hun provincie, (dat befaamde Limburg-gevoel); maar we moeten ook eerlijk zijn: hoe groot is de kans dat Limburg zich in de nabije toekomst afscheurt van Vlaanderen?
Vandaag voelen de Limburgers zich perfect thuis in Vlaanderen.

We moeten dat Limburg-gevoel niet opkloppen en doen alsof het iets unieks is. Antwerpenaren zijn ook fier op hun stad, Gentenaren ook en zo kan ik nog meer voorbeelden geven in binnen -en buitenland.

Ferre
16 juni 2007, 21:32
Zelfs dan nog. Sommigen beweren dat wel en misschien juist, maar ik wil wel eens cijfers zien van die transfers binnen Vlaanderen èn in welke 'sectoren'.
Want bijvoorbeeld met een werkloosheid van 3-4 procent in West-Vlaanderen - de laagste van België, zal er zeker geen transfer naar die provincie zijn in de werkloosheidsuitkeringen en aangezien werkloos en ziek gecorreleerd zijn, ook geen transfer in de ziekteverzekering. Misschien wel in de pensioenen, dat zou kunnen. Of iets anders?

Er zijn altijd transfers. Zijn ze tercht of niet? Dat zou de vraag moeten zijn.

Ik heb niet alle cijfers bij mij liggen maar onthoud wel sommige zaken als ze fragmentarisch in de pers komen.
Qua ziektekosten staat Limburg beneden aan het lijstje, dus hier zijn ze al spaarzamer. Limburg is een jonge provincie dus qua pensioenen zullen zij ook nog de goedkoopste zijn. Qua openbaar vervoer rijden er heel weinig treinen in deze provincie dus weeral goedkoop. Limburg zijn werkloosheid is in dalende lijn, dit al 10 jaar op rij en benaderd bijna het Vlaams gemiddelde, niettegenstaande al zijn (laag geschoolde) immigranten families en de mijnsluitingen (tien duizenden jobs). Antwerpen stad daarentegen heeft met een werkloosheid van 13% een ruime marge boven het Vlaams gemiddelde.

Als je transfer cijfers hebt gelieve ze posten. Ben ook geïnteresseerd.

Ferre
16 juni 2007, 21:34
We moeten dat Limburg-gevoel niet opkloppen en doen alsof het iets unieks is. Antwerpenaren zijn ook fier op hun stad, Gentenaren ook en zo kan ik nog meer voorbeelden geven in binnen -en buitenland.

Correct.

Knuppel
16 juni 2007, 21:37
Ach ja, natuurlijk zijn mensen trots op hun regio of stad (ik ben dat ook). Limburgers mogen van mij trots zijn op hun provincie, (dat befaamde Limburg-gevoel); maar we moeten ook eerlijk zijn: hoe groot is de kans dat Limburg zich in de nabije toekomst afscheurt van Vlaanderen?
Vandaag voelen de Limburgers zich perfect thuis in Vlaanderen.

We moeten dat Limburg-gevoel niet opkloppen en doen alsof het iets unieks is. Antwerpenaren zijn ook fier op hun stad, Gentenaren ook en zo kan ik nog meer voorbeelden geven in binnen -en buitenland.


IK klop dat gevoel niet op!:evil:
Dat doet System wel, en op een zodanige wijze dat ik er koude rillingen van krijg.

labyrinth
16 juni 2007, 21:37
Fraaie 'Limburgs-nationalist' die vindt dat Limburg bij Luik hoort inplaats van bij Vlaanderen. :roll:

Het zal het bomen-gevoel zijn. Limburg is een groene provincie, Wallonië ook...... :-D

Burry
16 juni 2007, 21:38
Limburg is een jonge provincie dus qua pensioenen zullen zij ook nog de goedkoopste zijn.

Niet echt, Limburg is de tweede oudste provincie, na West-Vlaanderen. En dus kan het perfect dat deze twee geld krijgen voor hun pensioenen.
Maar dan moeten de andere provincies ook de hand in eigen boezem steken. Met volwaardige universiteiten in de andere provincies krijg een 'natuurlijke' migratie van de jongeren naar de andere provincies en een 'oudere' bevolking die achterblijft.
West-Vlaanderen ontbreekt dan nog eens de migraten die in de andere delen voor een groot deel van de jonge aangroei zorgt èn heel wat 'Belgen' komen hun pensioen aan de kust slijten. Eigenlijk een voordeel, al die 'Waalse' pensioenen die in Vlaanderen uitgegeven worden :-)

Er kunnen dus transfers zijn, maar op het interpersoonlijke vlak (ziekteverzekering en uitkeringen) zullen die binnen Vlaanderen toch aan de kleine kant zijn.

labyrinth
16 juni 2007, 21:41
IK klopt dat gevoel niet op!:evil:
Dat doet System wel, en op een zodanige wijze dat ik er koude rillingen van krijg.

Koude rillingen, kippenvel, kotsen...... bent u ziek :-(

stropdrager
16 juni 2007, 21:43
IK klopt dat gevoel niet op!:evil:
Dat doet System wel, en op een zodanige wijze dat ik er koude rillingen van krijg.

Sorry als ik je beledigd heb, het was mijn bedoeling niet. ;-)

Jazeker
16 juni 2007, 21:44
100 % flauw en onjuist.

Negationist.

system
16 juni 2007, 21:45
IK klop dat gevoel niet op!:evil:
Dat doet System wel, en op een zodanige wijze dat ik er koude rillingen van krijg.

Ja ik herinner me uw 'limburgschap'. Maar u moet geen koude rillingen krijgen. Daar is het weer niet slecht genoeg voor.

labyrinth
16 juni 2007, 21:45
Negationist.
Neen, ik leef niet op uw kosten.
Dat zou u graag hebben niet, zo kunt u mij gemakkelijker discrediteren.
Fijn niet dus !
En u Jazeker, leeft u op de Vlaamse hardverdiende centjes van een ander ?

Knuppel
16 juni 2007, 21:45
Koude rillingen, kippenvel, kotsen...... bent u ziek :-(

Van de onzin die bepaalde mensen uitkramen WORD ik idd DOODZIEK. http://bestsmileys.com/puking/1.gif

labyrinth
16 juni 2007, 21:48
Van de onzin die bepaalde mensen uitkramen WORD ik idd DOODZIEK. http://bestsmileys.com/puking/1.gif

Ik heb het gezegd, gulzigheid leidt naar indigestie.......

Knuppel
16 juni 2007, 21:48
Neen, ik leef niet op uw kosten.

Waarom dan al dat gekap op die egoistische Vlamingen die een eind willen breien aan de schandaligste transfers ter wereld?

Ferre
16 juni 2007, 21:50
Niet echt, Limburg is de tweede oudste provincie, na West-Vlaanderen. En dus kan het perfect dat deze twee geld krijgen voor hun pensioenen.
Maar dan moeten de andere provincies ook de hand in eigen boezem steken. Met volwaardige universiteiten in de andere provincies krijg een 'natuurlijke' migratie van de jongeren naar de andere provincies en een 'oudere' bevolking die achterblijft.
West-Vlaanderen ontbreekt dan nog eens de migraten die in de andere delen voor een groot deel van de jonge aangroei zorgt èn heel wat 'Belgen' komen hun pensioen aan de kust slijten. Eigenlijk een voordeel, al die 'Waalse' pensioenen die in Vlaanderen uitgegeven worden :-)

Er kunnen dus transfers zijn, maar op het interpersoonlijke vlak (ziekteverzekering en uitkeringen) zullen die binnen Vlaanderen toch aan de kleine kant zijn.

In 2001 had Limburg nog de jongste bevolking van Vlaanderen (FOD, vind enkel cijfers die zeggen dat West-VL en Limburg de sterkste stijgers zijn qua veroudering maar geen absolute cijfers voor Limburg). Dus dit is een recent fenomeen als ze nu bij de oudsten zijn. Soit, ik denk ook dat interpersoonlijke transfers aan de kleine kant zullen zijn binnen Vlaanderen.

Knuppel
16 juni 2007, 21:51
Ik heb het gezegd, gulzigheid leidt naar indigestie.......

Dat woord heb ik JOU nu al een paar keer horen gebruiken.
IK had het over mottig worden van de onzin die er hier wordt uitgekraamd.
K�*n jij wel lezen, of verdraai je mijn woorden met opzet?

labyrinth
16 juni 2007, 22:13
Waarom dan al dat gekap op die egoistische Vlamingen die een eind willen breien aan de schandaligste transfers ter wereld?

Omdat ik al dat Vlaams gekap onrechtvaardig vind tegenover de gewone Waal die al een kwart minder welvarend is dan de Vlaming. Ik hou niet van te gulzige mensen die altijd maar meer en meer voor zichzelf wensen, op termijn zorgen ze voor de opwarming van de aarde met alle gevolgen vandien ook voor mensen die er zelf nooit schuldig aan geweest zijn.

stropdrager
16 juni 2007, 22:15
Omdat ik al dat Vlaams gekap onrechtvaardig vind tegenover de gewone Waal die al een kwart minder welvarend is dan de Vlaming. Ik hou niet van te gulzige mensen die altijd maar meer en meer voor zichzelf wensen, op termijn zorgen ze voor de opwarming van de aarde met alle gevolgen vandien ook voor mensen die er zelf nooit schuldig aan geweest zijn.

8O Lees ik dat nu goed? Zijn de Vlamingen verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde en de Walen niet?

labyrinth
16 juni 2007, 22:16
8O Lees ik dat nu goed? Zijn de Vlamingen verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde en de Walen niet?

Neen, te gulzige mensen, u mag best wat beter lezen. En Vlamingen zijn rijker dan Walen, reizen meer, rijden meer, verblijven meer enz...... van mij mogen ze dus best wat smartegeld betalen. ;-)

stropdrager
16 juni 2007, 22:18
Neen, te gulzige mensen, u mag best wat beter lezen.

En volgens die post zijn die gulzige mensen de Vlamingen, dus is de Vlaming verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde en de Waal niet.

labyrinth
16 juni 2007, 22:21
En volgens die post zijn die gulzige mensen de Vlamingen, dus is de Vlaming verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde en de Waal niet.

Eigenlijk denk ik wel dat de gemiddelde Waal ecologischer is dan de gemiddelde Vlaming, dat klopt.

Zwartengeel
16 juni 2007, 22:21
Neen, te gulzige mensen, u mag best wat beter lezen. En Vlamingen zijn rijker dan Walen, reizen meer, rijden meer, verblijven meer enz...... van mij mogen ze dus best wat smartegeld betalen. ;-)

Dus de Vlamingen moeten volgens jou boeten omdat ze zichzelf gedurende 177 jaar belgique uit het economische moeras getrokken hebben?

groene flamingant
16 juni 2007, 22:22
Neen, te gulzige mensen, u mag best wat beter lezen. En Vlamingen zijn rijker dan Walen, reizen meer, rijden meer, verblijven meer enz...... van mij mogen ze dus best wat smartegeld betalen. ;-)
Dat is voor mij allemaal best OK maar is het dan als wederdienst zoveel gevraagd een klein beetje respect te tonen voor de taalwetgeving in dit land en te aanvaarden dat het Nederlands de officiële taal is in het Vlaamse gewest?
En mogen we dan ook nog vragen dat de Waalse partijen eindelijk stoppen met hun uitbreidingsplannen van Brussel ten kost van het Vlaamse gewest?

stropdrager
16 juni 2007, 22:24
Neen, te gulzige mensen, u mag best wat beter lezen. En Vlamingen zijn rijker dan Walen, reizen meer, rijden meer, verblijven meer enz...... van mij mogen ze dus best wat smartegeld betalen. ;-)

Betalen we al niet genoeg aan Wallonië misschien?

labyrinth
16 juni 2007, 22:24
Dus de Vlamingen moeten volgens jou boeten omdat ze zichzelf gedurende 177 jaar belgique uit het economische moeras getrokken hebben?

Hardwerkende, slimme zakenmensen, goede ondernemers zouden nu ecologisch kunnen ondernemen in Wallonië, de droom ......... ecologisch werk.

labyrinth
16 juni 2007, 22:27
Dat is voor mij allemaal best OK maar is het dan als wederdienst zoveel gevraagd een klein beetje respect te tonen voor de taalwetgeving in dit land en te aanvaarden dat het Nederlands de officiële taal is in het Vlaamse gewest?
En mogen we dan ook nog vragen dat de Waalse partijen eindelijk stoppen met hun uitbreidingsplannen van Brussel ten kost van het Vlaamse gewest?

Bij deze hebt u het hen gevraagd als ze dit ooit lezen ....... wat ik betwijfel. Met ons zou het vlug opgelost zijn, ik spreek al Nederlands.

stropdrager
16 juni 2007, 22:29
Bij deze hebt u het hen gevraagd als ze dit ooit lezen ....... wat ik betwijfel.

Dus die verfransing vindt u ook in orde?

Knuppel
16 juni 2007, 22:29
Omdat ik al dat Vlaams gekap onrechtvaardig vind tegenover de gewone Waal die al een kwart minder welvarend is dan de Vlaming.

Eigen schuld, dikke bult.
Dat ze gaan werken in Vlaanderen als knecht en meid.

(Naar Charles Rogier)


Ik hou niet van te gulzige mensen die altijd maar meer en meer voor zichzelf wensen

De gulzigaards zijn degenen die willen blijven leven op andermans kap en er stank voor dank voor in ruil geven.


op termijn zorgen ze voor de opwarming van de aarde met alle gevolgen vandien ook voor mensen die er zelf nooit schuldig aan geweest zijn.


Zot zijn doet geen pijn.

Knuppel
16 juni 2007, 22:33
Hardwerkende, slimme zakenmensen, goede ondernemers zouden nu ecologisch kunnen ondernemen in Wallonië, de droom ......... ecologisch werk.

De helft van de Waalse boeren zijn begot Vlamingen!
Zonder de Vlaamse mijnwerkers en boeren die naar Wallonië zijn getrokken om er te WERKEN, schoot er al helemaal niks meer van jouw fraaie soortgenoten over.

labyrinth
16 juni 2007, 22:37
[quote=Knuppel;2735557]Eigen schuld, dikke bult.
Dat ze gaan werken in Vlaanderen als knecht en meid.

(Naar Charles Rogier)


U bent geketend door uw eigen rancune Knuppel.

Zot zijn doet geen pijn

Toch een klein beetje redelijk zijn. Als de aarde opwarmt en de zeespiegel stijgt krijgt Bangladesh en Co de eerste vloedgolf. Als de woestijn verder oprukt sterven de armste volkeren in Afrika vlugger de hongersdood.

En de rechtse Vlaming die vervuilde rustig voort.......... met een 4x4 je kinderen naar school rijden dat is pas zot, vooral voor je kinderen.

labyrinth
16 juni 2007, 22:38
De helft van de Waalse boeren zijn begot Vlamingen!
Zonder de Vlaamse mijnwerkers en boeren die naar Wallonië zijn getrokken om er te WERKEN, schoot er al helemaal niks meer van jouw fraaie soortgenoten over.

8O En u verwerpt eigen volk nog voor het VB aan de macht is ?

Ferre
16 juni 2007, 22:43
8O U verwerpt eigen volk nog voor het VB aan de macht is ?

Dat is de kracht van la francophonie. Zij hoeven mensen niet te integreren. Zij assimileren die gewoon. Die Vlamingen zijn nu Waal. Punt aan de lijn.

Vlaanderen wil een integratie beleid op poten stellen en wordt eventjes vanuit Wallonië de livieten gelezen. Assimilatie is toch een ander staaltje dan integratie me dunkt. Bij integratie hoeft niemand zijn eigenheid op te geven. Bij assimilatie, is de volgende generatie francophooner dan een Fransman zelf.

labyrinth
16 juni 2007, 22:51
Dat is de kracht van la francophonie. Zij hoeven mensen niet te integreren. Zij assimileren die gewoon. Die Vlamingen zijn nu Waal. Punt aan de lijn.

Vlaanderen wil een integratie beleid op poten stellen en wordt eventjes vanuit Wallonië de livieten gelezen. Assimilatie is toch een ander staaltje dan integratie me dunkt. Bij integratie hoeft niemand zijn eigenheid op te geven. Bij assimilatie, is de volgende generatie francophooner dan een Fransman zelf.

We hebben die Vlamingen nooit horen klagen. Wie weet zijn ze content.

Eigenlijk ben ik blij met wat u schrijft want vanaf nu ga ik ook Vlamingen in Wallonië verdedigen. :-D

Ferre
16 juni 2007, 22:56
We hebben die Vlamingen nooit horen klagen. Wie weet zijn ze content.

Eigenlijk ben ik blij met wat u schrijft want vanaf nu ga ik ook Vlamingen in Wallonië verdedigen. :-D

Die assimilatie gaat niet enkel de Vlaamse immigranten aan maar elke nieuwkomer in een overwegend Franstalig land.

Die Vlamingen zijn geen Vlaming meer. Ze staan op de eerste rij om hun francophone broeders te steunen in hun driften.

PS: Die Vlamingen hebben wel geklaagd. Leer je geschiedenis. Voor het vuil van de straat werden ze aanzien. Totdat ze als modelburgers Frans spraken en afstand hadden gedaan van hun Vlaams zijn.

Jazeker
16 juni 2007, 22:58
We hebben die Vlamingen nooit horen klagen. Wie weet zijn ze content.


Ze hadden toen niet te kiezen, schat. Dat snap jij niet, he? De Vlamingen mochten gaan dienen in de stallen en de keukens van de franstalige bourgeoisie op voorwaarde dat ze Frans spraken. De kinders naar een school waar de nonnekes hen met de lat op de vingers sloegen als ze Vlaams spraken.

Je bent echt een negationist als je dat ontkent. Nee... nu ik erover nadenk, ontken het maar of probeer het te ontkennen en dan ga je geheid op mijn negeerlijst want dan ben je een ongeleid projectiel dat een land verdedigt waarvan het de geschiedenis niet eens kent.

Jazeker
16 juni 2007, 22:59
Die assimilatie gaat niet enkel de Vlaamse immigranten aan maar elke nieuwkomer in een overwegend Franstalig land.

Die Vlamingen zijn geen Vlaming meer. Ze staan op de eerste rij om hun francophone broeders te steunen in hun driften.

PS: Die Vlamingen hebben wel geklaagd. Leer je geschiedenis. Voor het vuil van de straat werden ze aanzien. Totdat ze als modelburgers Frans spraken en afstand hadden gedaan van hun Vlaams zijn.

Bedankt Ferre, je was me voor.

Ferre
16 juni 2007, 23:06
Ze hadden toen niet te kiezen, schat. Dat snap jij niet, he? De Vlamingen mochten gaan dienen in de stallen en de keukens van de franstalige bourgeoisie op voorwaarde dat ze Frans spraken. De kinders naar een school waar de nonnekes hen met de lat op de vingers sloegen als ze Vlaams spraken.

Je bent echt een negationist als je dat ontkent. Nee... nu ik erover nadenk, ontken het maar of probeer het te ontkennen en dan ga je geheid op mijn negeerlijst want dan ben je een ongeleid projectiel dat een land verdedigt waarvan het de geschiedenis niet eens kent.

Jazeker. We delen dezelfde mening.

groene flamingant
16 juni 2007, 23:07
Bij deze hebt u het hen gevraagd als ze dit ooit lezen ....... wat ik betwijfel. Met ons zou het vlug opgelost zijn, ik spreek al Nederlands.
Ik betwijfel inderdaad of ze het ooit lezen. Wat mij betreft ligt de bal in het Waalse kamp. De mogelijkheid om Vlamingen en Walen te verzoenen bestaat nog steeds. Het is aan de Waalse politici om de kans te grijpen het waar te maken.

Jan Meuleman
16 juni 2007, 23:19
Neen, te gulzige mensen, u mag best wat beter lezen. En Vlamingen zijn rijker dan Walen, reizen meer, rijden meer, verblijven meer enz...... van mij mogen ze dus best wat smartegeld betalen. ;-)

Ja, en werken meer, en staken minder.
Een beetje jaloers?
Wat houdt er je tegen om ook te werken?

reinaert68
16 juni 2007, 23:40
Omdat ik al dat Vlaams gekap onrechtvaardig vind tegenover de gewone Waal die al een kwart minder welvarend is dan de Vlaming. Ik hou niet van te gulzige mensen die altijd maar meer en meer voor zichzelf wensen, op termijn zorgen ze voor de opwarming van de aarde met alle gevolgen vandien ook voor mensen die er zelf nooit schuldig aan geweest zijn.

:rofl:
Hoe lang heeft de oude, gulzige, welvarende industrie in Wallonië CO2 in onze atmosfeer gepompt?

Hardwerkende, slimme zakenmensen, goede ondernemers zouden nu ecologisch kunnen ondernemen in Wallonië, de droom ......... ecologisch werk.

Na de PS staat nu de Ecolo staat! :lol:

Waarom zou Vlaanderen eigenlijk onafhankelijk willen worden? Drie euro per dag en ons ecologisch geweten is gesust!

Knuppel
17 juni 2007, 05:57
Ik betwijfel inderdaad of ze het ooit lezen. Wat mij betreft ligt de bal in het Waalse kamp. De mogelijkheid om Vlamingen en Walen te verzoenen bestaat nog steeds. Het is aan de Waalse politici om de kans te grijpen het waar te maken.

Labyrinth is er het levende voorbeeld van dat je je vergist.

Knuppel
17 juni 2007, 05:57
En Vlamingen zijn rijker dan Walen, reizen meer, rijden meer, verblijven meer enz...... van mij mogen ze dus best wat smartegeld betalen.

Om in te kaderen.

Knuppel
17 juni 2007, 06:02
Eigenlijk denk ik wel dat de gemiddelde Waal ecologischer is dan de gemiddelde Vlaming, dat klopt.

Makkelijk zat voor mensen die aan hun bedelaarsstatuut vasthouden en die blijven teren op wat er bij de buren gepresteerd wordt.