PDA

View Full Version : Splits BHV nu!


Griffin
14 juni 2007, 09:44
"Twee zetels minder bij splitsing B-H-V"

do 14/06/07 - De Vlaamse partijen zouden twee Kamerzetels minder hebben dan nu als de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde bij de verkiezingen zondag gesplitst zou zijn. Dat heeft de VUB becijferd.

De onderzoekers brachten alle stemmen onder in een kieskring Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel.

Volgens die berekeningen halen de Vlaamse partijen dan veertien zetels, tegenover zestien zetels nu.

De Vlamingen in Brussel zouden dan geen enkele zetel meer halen in de Kamer. Alle zetels voor Brussel zouden naar Franstaligen gaan. De Vlamingen zouden ook geen zetels halen in Waals-Brabant.

De Franstaligen van hun kant zouden wel nog altijd Kamerzetels halen in Vlaams-Brabant. Nu haalt de liberale MR al één zetel in Vlaams-Brabant. Als de Franstalige partijen zich zouden verenigen tot een Union des Francophones, zoals in veel gemeenten, dan zouden ze mogelijk nog meer zetels halen.

(bron: vrt)

Zo. Splitsen maar die handel. De Walen winnen erbij, de Vlamingen denken erbij te winnen. Iedereen tevreden, toch?

Patriot!
14 juni 2007, 09:55
Dit is wat ik altijd gezegd heb: BHV is misschien symbolisch belangrijk voor vele Vlamingen, maar in de praktijk verliezen ze erbij.

Griffin
14 juni 2007, 10:19
Dit is wat ik altijd gezegd heb: BHV is misschien symbolisch belangrijk voor vele Vlamingen, maar in de praktijk verliezen ze erbij.

Blijkbaar negeert het VB dit nieuws toch wel liever :)

Gun
14 juni 2007, 10:27
(bron: vrt)

Zo. Splitsen maar die handel. De Walen winnen erbij, de Vlamingen denken erbij te winnen. Iedereen tevreden, toch?So what, dit toont nog maar eens aan dat je de grond van de zaak, van deze ongrondwettelijkheid niet in ziet ... brute pech

vlijmscherp
14 juni 2007, 10:28
Dit is wat ik altijd gezegd heb: BHV is misschien symbolisch belangrijk voor vele Vlamingen, maar in de praktijk verliezen ze erbij.

ja en dan?

Griffin
14 juni 2007, 10:30
So what, dit toont nog maar eens aan dat je de grond van de zaak, van deze ongrondwettelijkheid niet in ziet ... brute pech

Oh, maar ik ben ervan overtuigd dat stemmen via provinciale kieskringen moet gebeuren hoor. Dit argument is enkel om de Walen daarvan te overtuigen.
Ik dacht alleen dat Vlaams Blokkers het hier wel wat moeilijker mee zouden hebben.

Herr Flick
14 juni 2007, 11:05
So what, dit toont nog maar eens aan dat je de grond van de zaak, van deze ongrondwettelijkheid niet in ziet ... brute pech


zo zie je maar hoe democratisch de democraten zijn he, ...

Zwartengeel
14 juni 2007, 11:19
Oh, maar ik ben ervan overtuigd dat stemmen via provinciale kieskringen moet gebeuren hoor. Dit argument is enkel om de Walen daarvan te overtuigen.
Ik dacht alleen dat Vlaams Blokkers het hier wel wat moeilijker mee zouden hebben.

Zijn Willy De Waele en Michel Doomst VB'ers?

Gun
14 juni 2007, 11:31
Zijn Willy De Waele en Michel Doomst VB'ers?Neen, maar wel halve NVA-ers.;-)

Zwartengeel
14 juni 2007, 11:34
Neen, maar wel halve NVA-ers.;-)

Ik wil maar zeggen dat ook deze reactie van Griffin aantoont dat hij van de hele problematiek inderdaad niet echt veel lijkt te snappen.

Gun
14 juni 2007, 11:38
Ik wil maar zeggen dat ook deze reactie van Griffin aantoont dat hij van de hele problematiek inderdaad niet echt veel lijkt te snappen.
Correct!

PS: Ik ken beide burgemeesters persoonlijk en wat ik net zei over de halve NVA-ers is niet gelogen;-) Moest De Waele jonger zijn hij was al lang uit de VLD gestapt en Doomst is dolgelukkig dat hij een NVA naast hem heeft staan dat hem door dik en dun steunt.

Griffin
14 juni 2007, 12:34
Ik wil maar zeggen dat ook deze reactie van Griffin aantoont dat hij van de hele problematiek inderdaad niet echt veel lijkt te snappen.

De problematiek lijkt mij duidelijk: overal kiest men in provinciale kieskringen, behalve in Vlaams Brabant. De keuze voor grotere kieskringen is volgens mij een goeie, en ze moet dus overal worden toegepast.

De schoofzak
14 juni 2007, 12:59
In geval van spitsing "verliest" Vlaanderen geen twee zetels.

Neen, Vlaanderen geeft die zetels dan eindelijk terug aan diegenen die de kiezers verkozen hebben.

Zust is zust.

Ik wil alleen maar eerlijkheid. Ik zal geen eurocent willen die niet van mij is, en ook geen parlementaire vertegenwoordigers.

Eén man, één stem .... slogan van destijds ...
Je bent demokraat of je bent het niet.

(we zullen ook eens de situatie bekijken van onze europarlementairen ?!!!)

filosoof
14 juni 2007, 13:29
In geval van spitsing "verliest" Vlaanderen geen twee zetels.

Neen, Vlaanderen geeft die zetels dan eindelijk terug aan diegenen die de kiezers verkozen hebben.

Zust is zust.

Ik wil alleen maar eerlijkheid. Ik zal geen eurocent willen die niet van mij is, en ook geen parlementaire vertegenwoordigers.

Eén man, één stem .... slogan van destijds ...
Je bent demokraat of je bent het niet.

(we zullen ook eens de situatie bekijken van onze europarlementairen ?!!!)


De samenvoeging BHV was destijds een "Vlaemsche Eis", juist omwille van die twee zetels. Waren het er toen misschien méér? Weet ik niet meer...
Of wordt de splitsing misschien geëist door Vlaamse tregenstanders van die twee Vlaamse verkozenen?:roll:
Werden dus al die jaren de democratische rechten van een aantal mensen gewoon genegeerd om anderen een voordeel van twee zetels te bezorgen?

Gun
14 juni 2007, 13:31
In geval van spitsing "verliest" Vlaanderen geen twee zetels.

Neen, Vlaanderen geeft die zetels dan eindelijk terug aan diegenen die de kiezers verkozen hebben.

Zust is zust.

Ik wil alleen maar eerlijkheid. Ik zal geen eurocent willen die niet van mij is, en ook geen parlementaire vertegenwoordigers.

Eén man, één stem .... slogan van destijds ...
Je bent demokraat of je bent het niet.

(we zullen ook eens de situatie bekijken van onze europarlementairen ?!!!)Volledig eens met uw analyse.

Indiend UDF zetels haalt in Vlaams Brabant dan zal dat zijn doordat ze stemmen hebben ontvangen van inwoners van Vlaams Brabant voor kandidaten die gedomicillieerd zijn in Vlaams Brabant ... pure democratie

Tegendradigaard
14 juni 2007, 13:37
De samenvoeging BHV was destijds een "Vlaemsche Eis", juist omwille van die twee zetels. Waren het er toen misschien méér? Weet ik niet meer...
Of wordt de splitsing misschien geëist door Vlaamse tregenstanders van die twee Vlaamse verkozenen?
Werden dus al die jaren de democratische rechten van een aantal mensen gewoon genegeerd om anderen een voordeel van twee zetels te bezorgen?

als men een one man one vote zou toepassen in het land dan zouden er ook minder Waalse verkozenen zijn in het federale parlement filosoof.

Deze week nog in de krant gelezen hoeveel stemmen een gemiddelde Waalse zetel kost en hoeveel stemmen een Vlaamse zetel kost...

Tegendradigaard
14 juni 2007, 13:38
Volledig eens met uw analyse.

Indiend UDF zetels haalt in Vlaams Brabant dan zal dat zijn doordat ze stemmen hebben ontvangen van inwoners van Vlaams Brabant voor kandidaten die gedomicillieerd zijn in Vlaams Brabant ... pure democratie

Ik ben het er ook mee eens en men zegt van mij dat ik nen VB-er ben dus...

Jazeker
14 juni 2007, 13:39
Jamaar jongens. Hier zo geen consensus he. Dit topic moest nu dienen om die 'Vlaams Blokkers' eens op hun nummer te zetten en jullie zitten het hier allemaal eens te zijn. Da's niet eerlijk, he.

Tegendradigaard
14 juni 2007, 13:42
Jamaar jongens. Hier zo geen consensus he. Dit topic moest nu dienen om die 'Vlaams Blokkers' eens op hun nummer te zetten en jullie zitten het hier allemaal eens te zijn. Da's niet eerlijk, he.

shit jazekers, Jazeker..... oeps....

Gun
14 juni 2007, 13:51
Ik ben het er ook mee eens en men zegt van mij dat ik nen VB-er ben dus...
Ik heb over het algemeen geen probleem met VB-ers, enkel de hardleerse, blinde, ... baren me zorgen.;-)

Nota: Veel VB-ers stemmen op VB uit gewoonte of omdat het stoer staat terwijl het soms verstandiger is verder te kijken dan de neus lang is en op voorhand het resultaat van een stem op het VB te evalueren. Veel bezoekers op dit forum zijn gegrond Vlaams nationalistisch en spijtig genoeg, buiten de drukkingsgroep die ze vormen, kan het VB geen enkele stap zetten die leidt naar meer Vlaams in Vlaanderen. Er zijn echter wel een aantal alternatieven voor handen die druk kunnen zetten en een poot aan de tafel hebben.

stropdrager
14 juni 2007, 13:51
Zijn Willy De Waele en Michel Doomst VB'ers?

Je vergeet ook nog Leo Peeters, Lieve Vanlinthout en Dirk Brankaer.

Gun
14 juni 2007, 13:55
Je vergeet ook nog Leo Peeters, Lieve Vanlinthout en Dirk Brankaer.
24 in totaal

24 gemeentebesturen van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde hebben beslist om de verkiezingen van 10 juni 2007 niet te organiseren uit trouw aan de grondwet:
Affligem, Asse, Dilbeek, Galmaarden, Gooik, Grimbergen, Halle, Herne, Hoeilaart, Kampenhout, Kappelle-op-den-Bos, Lennik, Liedekerke, Londerzeel, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Overijse, Pepingen, Roosdaal, Sint-Pieters-Leeuw, Ternat en Zemst.

Als primeur buiten Halle-Vilvoorde weigerde ook Hulshout (Antwerpen) de verkiezingen te organiseren.

stropdrager
14 juni 2007, 14:00
24 in totaal

24 gemeentebesturen van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde hebben beslist om de verkiezingen van 10 juni 2007 niet te organiseren uit trouw aan de grondwet:
Affligem, Asse, Dilbeek, Galmaarden, Gooik, Grimbergen, Halle, Herne, Hoeilaart, Kampenhout, Kappelle-op-den-Bos, Lennik, Liedekerke, Londerzeel, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Overijse, Pepingen, Roosdaal, Sint-Pieters-Leeuw, Ternat en Zemst.

Als primeur buiten Halle-Vilvoorde weigerde ook Hulshout (Antwerpen) de verkiezingen te organiseren.

Ik mis de gemeenten Beersel, Steenokkerzeel, Vilvoorde en Zaventem (en ook de 7 faciliteitengemeenten van Halle-Vilvoorde).

Gun
14 juni 2007, 14:07
Ik mis de gemeenten Beersel, Steenokkerzeel, Vilvoorde en Zaventem (en ook de 7 faciliteitengemeenten van Halle-Vilvoorde).Tja, er zijn er altijd die niet mee doen hé. ZEKER de faciliteitengemeenten waar de Franstaligen de meerderheid hebben zijn GEEN voortstander van het splitsen van de BH van V.

Dehaene (Vilvoorde) was voorstander van de splitsing maar vond de actie te verregaand.
Op www.burgerzin.be (http://www.burgerzin.be):
6 april 2007:
Vilvoorde met Jean-Luc Dehaene als burgemeester en met N-VA mee in de coalitie doet niet mee met de boycot (maar organiseert de verkiezingen "onder voorbehoud"). Ook Zaventem (met VLD burgemeester Francis Vermeiren en CD&V-N-VA schepen Eric Van Rompuy), Steenokkerzeel (VLD burgemeester Servranckx), en Beersel (met CD&V burgemeester Casaer en N-VA in de coalitie) doen 'voorlopig' NIET mee.

18 april 2007:
Ook de gemeente Puurs heeft de resolutie van de burgemeesters goedgekeurd

30 april 2007:
De stad Leuven heeft een motie goedgekeurd waarin de splitsing gevraagd wordt van het kies- en gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.

1 mei 2007:
In een brief aan het Beerselse gemeentebestuur (met kopij aan alle leden) veroordeelt het Davidsfonds van Beersel het gebrek aan solidariteit van het gemeentebestuur en burgemeester Casaer.

29 mei 2007:
Essense gemeenteraad vraagt splitsing BHV.

stropdrager
14 juni 2007, 14:12
Vooral de burgemeester van Beersel ontgoochelt me.

Gun
14 juni 2007, 14:21
Vooral de burgemeester van Beersel ontgoochelt me.
Ik vond het een schande dat zowel Vilvoorde, Zaventem, Steenokkerzeel als Beersel de actie niet steunden. Dit was de eerste actie in eeuwen die partijoverschreidende samenwerking noodzaakte met een positieve uitwerking.

In 3 van de 4 gemeenten maakte CD&V-NVA deel uit van de meerderheid. Intussen zullen die hardtandse CD&V-ers, die het NVA als een klein broertje beschouwden, op hun tellen moeten letten want zowat de ganse nationale vooruitgang in zetels van CD&V-NVA staat op het conto van de NVA die zeker in HV enorm aan aanhang gewonnen heeft.

stropdrager
14 juni 2007, 14:25
Ik vond het een schande dat zowel Vilvoorde, Zaventem, Steenokkerzeel als Beersel de actie niet steunden. Dit was de eerste actie in eeuwen die partijoverschreidende samenwerking noodzaakte met een positieve uitwerking.

In 3 van de 4 gemeenten maakte CD&V-NVA deel uit van de meerderheid. Intussen zullen die hardtandse CD&V-ers, die het NVA als een klein broertje beschouwden, op hun tellen moeten letten want zowat de ganse nationale vooruitgang in zetels van CD&V-NVA staat op het conto van de NVA die zeker in HV enorm aan aanhang gewonnen heeft.

Dat verschil bij de CD&V'ers is toch ook wel markant. Je hebt enerszijds personen zoals Michel Doomst, die er alles aandoen om B-H-V te splitsen, anderszijds heb je personen zoals de burgemeester van Beersel die blijkbaar niets tegen de verfransing doen.:roll:

PieterP
14 juni 2007, 14:26
do 14/06/07 - De Vlaamse partijen zouden twee Kamerzetels minder hebben dan nu als de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde bij de verkiezingen zondag gesplitst zou zijn. Dat heeft de VUB becijferd.

Is al die heisa dan eigenlijk wel de moeite waard geweest Hoeveeel energie verloren?
Ik denk dat we andere belangen moeten nastreven inzake splitsing.

Tegendradigaard
14 juni 2007, 14:27
Ik heb over het algemeen geen probleem met VB-ers, enkel de hardleerse, blinde, ... baren me zorgen.

Nota: Veel VB-ers stemmen op VB uit gewoonte of omdat het stoer staat terwijl het soms verstandiger is verder te kijken dan de neus lang is en op voorhand het resultaat van een stem op het VB te evalueren. Veel bezoekers op dit forum zijn gegrond Vlaams nationalistisch en spijtig genoeg, buiten de drukkingsgroep die ze vormen, kan het VB geen enkele stap zetten die leidt naar meer Vlaams in Vlaanderen. Er zijn echter wel een aantal alternatieven voor handen die druk kunnen zetten en een poot aan de tafel hebben.

Ik heb er geen problemen mee dat in een zelfstandig Vlaanderen er een aantal franstalige verkozenen zijn.....
Want in een zelfstandig Vlaanderen zullen de faciliteiten zonder probleem (zelfs eventueel over een bepaalde periode gespreid) afgeschaft worden.
Dat probleem lost zichzelf dan op.

Wat het tweede punt betreft verschil ik van mening. Moest er geen VB bestaan dan zou de CDV nu heel snel door de knieën kunnen gaan om aan de macht te komen. Nu weten ze dat indien ze niet slagen ze de volgende keren klop gaan krijgen en dat er een hoop stemmen naar het VB zullen gaan. (en LDD).

Het VB kan wel stappen zetten, maar het probleem is dat door het CS elke stap die het VB zou zetten deze toch niets oplevert. Maar dat is dan niet de schuld van het VB maar van de partijen die het CS niet willen/kunnen/DURVEN doorbreken.

Kaal
14 juni 2007, 14:29
do 14/06/07 - De Vlaamse partijen zouden twee Kamerzetels minder hebben dan nu als de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde bij de verkiezingen zondag gesplitst zou zijn. Dat heeft de VUB becijferd.

Is al die heisa dan eigenlijk wel de moeite waard geweest Hoeveeel energie verloren?
Ik denk dat we andere belangen moeten nastreven inzake splitsing.

Ja het is de moeite waard. Principes en rechtlijnigheid komen voor gewin op korte termijn.

Tussen haakjes : de Vlamingen hebben een zetel verloren in BHV zonder splitsing.

Gun
14 juni 2007, 14:30
Dat verschil bij de CD&V'ers is toch ook wel markant. Je hebt enerszijds personen zoals Michel Doomst, die er alles aandoen om B-H-V te splitsen, anderszijds heb je personen zoals de burgemeester van Beersel die blijkbaar niets tegen de verfransing doen.:roll:Zoals reeds eens gemeld, ik ken Michel persoonlijk, Michel is een super burgemeester (bleek trouwens uit de nationale peiling een jaar geleden) en een halve NVA-er. Michel is heel tevreden met het kartel want kan daardoor op heel veel steun rekenen binnen het kartel en hij weet dat hij een groot deel van zijn stemmen te danken heeft aan zijn houding in verband met de splitsing en de vele NVA-ers die hem hiervoor beloond hebben.

Gun
14 juni 2007, 14:31
do 14/06/07 - De Vlaamse partijen zouden twee Kamerzetels minder hebben dan nu als de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde bij de verkiezingen zondag gesplitst zou zijn. Dat heeft de VUB becijferd.

Is al die heisa dan eigenlijk wel de moeite waard geweest Hoeveeel energie verloren?
Ik denk dat we andere belangen moeten nastreven inzake splitsing.Alweer iemand die het ondemocratische en ongrontwettelijke nog niet heeft ontdekt. Ga eerst een op zoek (op dit forum) en kom straks nog ff langs:?

stropdrager
14 juni 2007, 14:31
Zoals reeds eens gemeld, ik ken Michel persoonlijk, Michel is een super burgemeester (bleek trouwens uit de nationale peiling een jaar geleden) en een halve NVA-er. Michel is heel tevreden met het kartel want kan daardoor op heel veel steun rekenen binnen het kartel en hij weet dat hij een groot deel van zijn stemmen te danken heeft aan zijn houding in verband met de splitsing en de vele NVA-ers die hem hiervoor beloond hebben.

Inderdaad, 28.000 voorkeurstemmen; waarvan 7.000 in zijn kanton Lennik is niet niks.

AdrianHealey
14 juni 2007, 14:31
'k zal het nog maar eens zeggen, zeker?

BHV moet opgelost worden. Splitsen is een mogelijkheid.

Gun
14 juni 2007, 14:36
Wat het tweede punt betreft verschil ik van mening. Moest er geen VB bestaan dan zou de CDV nu heel snel door de knieën kunnen gaan om aan de macht te komen. Nu weten ze dat indien ze niet slagen ze de volgende keren klop gaan krijgen en dat er een hoop stemmen naar het VB zullen gaan. (en LDD).Gedeeltelijk mee eens. De groei van het VB heeft er voor gezorgd dat de CD&V vandaag in het schuitje zitten waarin ze zich bevinden, maar net vóór de verkiezingen 2007 hadden veel VB-stemmers dé macht in handen om de grote staatshervorming tot een pertinente zekerheid te garanderen. Dat hebben ze niet gedaan want ze zijn op het VB blijven stemmen dat door het CS én gebrek aan absolute meerderheid niets in de pap te brokken heeft.

Het VB kan wel stappen zetten, maar het probleem is dat door het CS elke stap die het VB zou zetten deze toch niets oplevert. Maar dat is dan niet de schuld van het VB maar van de partijen die het CS niet willen/kunnen/DURVEN doorbreken.Dus heeft het VB NIETS te zeggen, niets in de pap te brokken.

PieterP
14 juni 2007, 14:44
Alweer iemand die het ondemocratische en ongrontwettelijke nog niet heeft ontdekt. Ga eerst een op zoek (op dit forum) en kom straks nog ff langs:?

oorlogen werden vroeger verloren, zeker in de Vlaaamse Beweging door de keuze van verkeerde prioriteiten

er dient een balans gemaakt en slogans en mythes in een real politik omgezet.

het probleem BHV moet opgelost worden doch in een totale context van een zinvolle staatshervorming.

Jazeker
14 juni 2007, 15:01
Gedeeltelijk mee eens. De groei van het VB heeft er voor gezorgd dat de CD&V vandaag in het schuitje zitten waarin ze zich bevinden, maar net vóór de verkiezingen 2007 hadden veel VB-stemmers dé macht in handen om de grote staatshervorming tot een pertinente zekerheid te garanderen. Dat hebben ze niet gedaan want ze zijn op het VB blijven stemmen dat door het CS én gebrek aan absolute meerderheid niets in de pap te brokken heeft.

Discours CD&V:

"Stevige staatshervorming" => "Resoluties Vlaams Parlement" => "Toch wel enkele stappen in de staatshervorming" => "n'ayez pas peur" => "'moderne' staatshervorming"

Niet bepaald wervend voor een Vlaams Belang stemmer, niet?

De schoofzak
14 juni 2007, 16:14
De samenvoeging BHV was destijds een "Vlaemsche Eis", juist omwille van die twee zetels. Waren het er toen misschien méér? Weet ik niet meer...
Of wordt de splitsing misschien geëist door Vlaamse tregenstanders van die twee Vlaamse verkozenen?:roll:
Werden dus al die jaren de democratische rechten van een aantal mensen gewoon genegeerd om anderen een voordeel van twee zetels te bezorgen?

Wabliefte gij ?
Een Vlaamse eis ??
En die dan nog ingewilligd werd ???

Vertel ons daar maar eens wat meer over !!

Straks gaat ge nog beweren dat de Vlaamse Beweging ooit vragende partij was om mensen uit het ééntalige gebied in Vlaams Brabant (behalve Leuven) hun rechten te laten zoeken in tweetalige rechtbanken van Brussel !!!!!

Jan Meuleman
14 juni 2007, 16:18
Ik vond het een schande dat zowel Vilvoorde, Zaventem, Steenokkerzeel als Beersel de actie niet steunden. Dit was de eerste actie in eeuwen die partijoverschreidende samenwerking noodzaakte met een positieve uitwerking.

In 3 van de 4 gemeenten maakte CD&V-NVA deel uit van de meerderheid. Intussen zullen die hardtandse CD&V-ers, die het NVA als een klein broertje beschouwden, op hun tellen moeten letten want zowat de ganse nationale vooruitgang in zetels van CD&V-NVA staat op het conto van de NVA die zeker in HV enorm aan aanhang gewonnen heeft.

Je verwachtte toch niet dat krokodil Jean-Luc Dehaene de actie zou steunen? Is er een grotere franskiljon te vinden in de streek?

djimi
14 juni 2007, 16:31
een poot aan de tafel hebben.



Terwijl het VB eigenlijk de poten van de tafel wil zagen, zodat die niet langer bruikbaar is.

(om even in uw beeldspraak te blijven)

Dalai Lama
14 juni 2007, 17:06
Blijkbaar negeert het VB dit nieuws toch wel liever :)


Aan allen die alleen willen horen of lezen wat in hun kraam past, ken de wetgeving omtrent dit probleem, of doe op zijn minst de moeite om eens wat dieper te graven i.p.v. alles wat in onze politiek correcte kranten staat klakkeloos over te nemen.

14.06.2007 14.32u - Volgens bepaalde media raakte zopas een VUB-studie bekend waaruit zou moeten blijken dat de Vlamingen twee Kamerzetels zouden verliezen bij een eventuele splitsing van de kieskring. Het is godgeklaagd dat dit soort idiotieën klakkeloos door de media worden overgenomen. Alweer bewijzen de VUB-politicologen zich een zeer slechte dienst en ondergraven zij hun eigen imago en geloofwaardigheid.

Het wetsvoorstel van de burgemeesters (dat door alle Vlaamse partijen werd overgenomen) voorkomt immers dat er Vlaamse stemmen in Brussel zouden verloren gaan. Dit gebeurt met name door het behoud van de apparentering tussen de Vlaamse lijsten in Brussel en deze van Vlaams-Brabant enerzijds en de Franstalige lijsten in Brussel en deze van Waals-Brabant anderzijds. Dit voorstel is overigens rechtsgeldig bevonden door de Raad van State. Het is dan ook onvoorstelbaar dat professoren nu plots aanvoeren dat alle Vlaamse stemmen in Brussel bij een splitsing zouden verloren gaan. Er zijn overigens nog andere oplossingen: via poolvorming (zoals bij de Senaat of de gewestverkiezingen), al dan niet gekoppeld aan een vaste vertegenwoordiging voor de Vlamingen, zou men tot een gelijkaardig resultaat kunnen komen, zelfs met de dramatische verkiezingsuitslag in Brussel van afgelopen zondag.

De jongste verkiezingsuitslag heeft bovendien ten overvloede bewezen dat die splitsing hoogdringend is: via de niet-gesplitste kieskring behalen de Franstalige partijen gezamenlijk al 81.815 stemmen in Halle-Vilvoorde (een winst van ruim 11.700), terwijl de UF-lijst bij de Vlaamse verkiezingen van 2004 amper 40.283 stemmen behaalde. In een gesplitste kieskring is de bereidheid bij de inwijkelingen om voor een Vlaamse lijst te stemmen duidelijk veel groter.

Het is de tweede keer op korte tijd dat de VUB aan cijfermanipulatie doet in het kader van de problematiek van de Vlaamse Rand. Enkele maanden geleden slaagde VUB-professor Deschouwer erin om de bevolking te doen geloven dat de Franstaligen bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen niet vooruit waren gegaan. Hij loochende hiermee het licht van de zon. Zijn manipulaties en blunders werden door ons helemaal doorprikt.

De VUB moet zich dringend bezinnen over haar opdracht. Het kan niet zijn dat een Vlaamse universiteit in belangrijke communautaire dossiers onder een pseudo-wetenschappelijk sausje allerlei leugens de wereld in stuurt.

Dit staat op de site van het VB. En nu jullie.

Gun
14 juni 2007, 18:02
Discours CD&V:

"Stevige staatshervorming" => "Resoluties Vlaams Parlement" => "Toch wel enkele stappen in de staatshervorming" => "n'ayez pas peur" => "'moderne' staatshervorming"

Niet bepaald wervend voor een Vlaams Belang stemmer, niet?Discours NVA vergeten?;-)

Gun
14 juni 2007, 18:03
Terwijl het VB eigenlijk de poten van de tafel wil zagen, zodat die niet langer bruikbaar is.

(om even in uw beeldspraak te blijven):thumbsup:

Gun
14 juni 2007, 18:08
Aan allen die alleen willen horen of lezen wat in hun kraam past, ken de wetgeving omtrent dit probleem, of doe op zijn minst de moeite om eens wat dieper te graven i.p.v. alles wat in onze politiek correcte kranten staat klakkeloos over te nemen.

14.06.2007 14.32u - Volgens bepaalde media raakte zopas een VUB-studie bekend waaruit zou moeten blijken dat de Vlamingen twee Kamerzetels zouden verliezen bij een eventuele splitsing van de kieskring. Het is godgeklaagd dat dit soort idiotieën klakkeloos door de media worden overgenomen. Alweer bewijzen de VUB-politicologen zich een zeer slechte dienst en ondergraven zij hun eigen imago en geloofwaardigheid.

Het wetsvoorstel van de burgemeesters (dat door alle Vlaamse partijen werd overgenomen) voorkomt immers dat er Vlaamse stemmen in Brussel zouden verloren gaan. Dit gebeurt met name door het behoud van de apparentering tussen de Vlaamse lijsten in Brussel en deze van Vlaams-Brabant enerzijds en de Franstalige lijsten in Brussel en deze van Waals-Brabant anderzijds. Dit voorstel is overigens rechtsgeldig bevonden door de Raad van State. Het is dan ook onvoorstelbaar dat professoren nu plots aanvoeren dat alle Vlaamse stemmen in Brussel bij een splitsing zouden verloren gaan. Er zijn overigens nog andere oplossingen: via poolvorming (zoals bij de Senaat of de gewestverkiezingen), al dan niet gekoppeld aan een vaste vertegenwoordiging voor de Vlamingen, zou men tot een gelijkaardig resultaat kunnen komen, zelfs met de dramatische verkiezingsuitslag in Brussel van afgelopen zondag.

De jongste verkiezingsuitslag heeft bovendien ten overvloede bewezen dat die splitsing hoogdringend is: via de niet-gesplitste kieskring behalen de Franstalige partijen gezamenlijk al 81.815 stemmen in Halle-Vilvoorde (een winst van ruim 11.700), terwijl de UF-lijst bij de Vlaamse verkiezingen van 2004 amper 40.283 stemmen behaalde. In een gesplitste kieskring is de bereidheid bij de inwijkelingen om voor een Vlaamse lijst te stemmen duidelijk veel groter.

Het is de tweede keer op korte tijd dat de VUB aan cijfermanipulatie doet in het kader van de problematiek van de Vlaamse Rand. Enkele maanden geleden slaagde VUB-professor Deschouwer erin om de bevolking te doen geloven dat de Franstaligen bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen niet vooruit waren gegaan. Hij loochende hiermee het licht van de zon. Zijn manipulaties en blunders werden door ons helemaal doorprikt.

De VUB moet zich dringend bezinnen over haar opdracht. Het kan niet zijn dat een Vlaamse universiteit in belangrijke communautaire dossiers onder een pseudo-wetenschappelijk sausje allerlei leugens de wereld in stuurt.

Dit staat op de site van het VB. En nu jullie.Het VB heeft bij deze gelijk.

Indien de BH van V splitst kunnen de kopstukken van de Franstalige partijen onder hun naam geen stemmen komen ronselen, iets waar de VUB totaal geen rekening mee houdt.

UdF kan zich nog steeds blijven kandidaat stellen maar op de lijst zullen enkel kandidaten staan in in Vlaanderen resideren en ze zullen enkel verkozen worden door stemmen van mensen die in Vlaanderen resideren. De cumullatie van stemmen Waals --> Vlaams Brabant wordt dan ook uitgesloten

Griffin
14 juni 2007, 18:39
Ok, er zijn dus mogelijkheden, maar...

haalbaar?

'Vraag is of die voorstellen haalbaar zijn', reageert VUB-politoloog Buelens. 'Bij het voorstel van de burgemeesters vraag ik me af of het wel grondwettelijk is, de Raad van State heeft daar toch geen eenduidig advies over gegeven.

Een gegarandeerde vertegenwoordiging van de Vlamingen is kunstmatig. Als je zo de Vlamingen wil verdedigen, stoot je onvermijdelijk op nieuwe eisen uit het andere kamp om de Franstaligen in de Vlaamse rand te verdedigen. Een zuivere splitsing lijkt me de enige rechtlijnige oplossing.'

filosoof
14 juni 2007, 19:47
Wabliefte gij ?
Een Vlaamse eis ??
En die dan nog ingewilligd werd ???

Vertel ons daar maar eens wat meer over !!

Straks gaat ge nog beweren dat de Vlaamse Beweging ooit vragende partij was om mensen uit het ééntalige gebied in Vlaams Brabant (behalve Leuven) hun rechten te laten zoeken in tweetalige rechtbanken van Brussel !!!!!
Die samenvoeging was destijds een gevolg van nachtelijke of vroegochtendlijke marathononderhandelingen over één van de eisen om de minimale Vlaemsche vertegenwoordiging in Brussel te garanderen: met Halle en Vilvoorde erbij kwam men aan meer Vlaemsche kiezers voor Brussel op die manier.

Den Duisteren Duikboot
14 juni 2007, 21:13
Dit is wat ik altijd gezegd heb: BHV is misschien symbolisch belangrijk voor vele Vlamingen, maar in de praktijk verliezen ze erbij.

Tja, de houding van CD&V is ook wel een rare. Toen de provinciale kieskringen werden ingevoerd, schreeuwden ze moord en brand. Er volgt een arrest dat wijst op een grondwettelijk probleem, maar i.p.v. dit aan te grijpen om de terugkeer naar arrondissementele kieskringen te eisen (waarmee het probleem ook opgelost is), zijn ze nu opeens heel heftig gebrand op het behoud van provinciale kieskringen. Raar volkje, die christen-democraten.

Jazeker
14 juni 2007, 21:16
Discours NVA vergeten?;-)

Ah ja... discours N-VA naarmate de verkiezingen naderden:

100dB => 90dB => 70dB => 40dB => 20dB => sub noise level.

Knuppel
14 juni 2007, 21:25
Discours NVA vergeten?;-)

Vertel eens.....

Griffin
15 juni 2007, 09:17
Dus jullie willen absoluut splitsen, maar dan niet volledig, want er moet kunstmatig voor gezorgd worden dat de Vlamingen er niet minder zetels door gaan halen? :lol:

Zwartengeel
15 juni 2007, 09:21
Dus jullie willen absoluut splitsen, maar dan niet volledig, want er moet kunstmatig voor gezorgd worden dat de Vlamingen er niet minder zetels door gaan halen? :lol:

Wat is er kunstmatig aan een horizontale splitsing?

Griffin
15 juni 2007, 09:33
Wat is er kunstmatig aan een horizontale splitsing?

"apparentering"

Zwartengeel
15 juni 2007, 09:37
"apparentering"

Geldt ook voor de Franstaligen in Brussel, die dan bij de stemmen van Waals-Brabant geteld zouden worden.

Griffin
15 juni 2007, 09:42
Geldt ook voor de Franstaligen in Brussel, die dan bij de stemmen van Waals-Brabant geteld zouden worden.

Ok, en leg nu eens uit waarom de Franstaligen daarmee akkoord zouden moeten gaan? Je wil iets splitsen maar je vindt iets uit om ondanks de splitsing toch nog ingewikkelde verbindingen te leggen. Ik zou net zeggen dat het de bedoeling is om van al die ingewikkelde en overbodige structuren af te raken.

Enfin ik probeer het te begrijpen eh.
En ik probeer mij voor te stellen hoe je zoiets moet verkopen in een onderhandeling met de MR of de cdH.

Zwartengeel
15 juni 2007, 09:49
Ok, en leg nu eens uit waarom de Franstaligen daarmee akkoord zouden moeten gaan? Je wil iets splitsen maar je vindt iets uit om ondanks de splitsing toch nog ingewikkelde verbindingen te leggen. Ik zou net zeggen dat het de bedoeling is om van al die ingewikkelde en overbodige structuren af te raken.

Ik vind het niet ingewikkelder of overbodiger dan de aanwezigheid van de Vlaamse en Franstalige Gemeenschap binnen het Brusselse Gewest. Er bestaat immers ook geen Brusselse Gemeenschap. Als deze opsplitsing mogelijk is voor persoonsgebonden zaken, waarom zou dat dan niet kunnen op electoraal vlak?

Griffin
15 juni 2007, 09:54
Ik vind het niet ingewikkelder of overbodiger dan de aanwezigheid van de Vlaamse en Franstalige Gemeenschap binnen het Brusselse Gewest. Er bestaat immers ook geen Brusselse Gemeenschap. Als deze opsplitsing mogelijk is voor persoonsgebonden zaken, waarom zou dat dan niet kunnen op electoraal vlak?

Ja, de organisatie van Brussel snap ik ook langs geen kanten... hoe kunnen ze voor zo'n klein stukje grond nu én x-aantal gemeenteraden én een regering nodig hebben? Dat moet echt beter kunnen.
Stel het Brussels parlement bijvoorbeeld gewoon samen uit de verschillende gemeenteraden?

Misschien moeten we dat op federaal niveau ook doen: schaf de kamer van volksvertegenwoordigers af, maak een parlement met de vlaamse en waalse parlementen samengegooid, laat ze elk afzonderlijk beslissen over hun eigen bevoegdheden, en gezamenlijk overleggen over gedeelde bevoegdheden.
De senaat kan dan eventueel nog dienen om dat alles in goede banen te leiden.