PDA

View Full Version : Binnenkort twee Palestijnse staten?


Derk de Tweede
14 juni 2007, 10:12
In de machtsstrijd in de Gazastrook lijkt Hamas Fatah een grote slag te hebben toegebracht. Hamas-strijders zeggen dat ze de gebouwen van de Fatah- veiligheidsdienst in Gazastad voor het grootste deel in handen hebben.

Hamas zou de Gazastrook nu zo goed als controleren. Omdat Fatah de Westelijke Jordaanoever beheerst, zouden er twee Palestijnse staatjes zijn ontstaan.

Gisteravond spraken Hamas-premier Haniyeh en Fatah-president Abbas met elkaar, maar dat leverde niets op. Hamas is niet van plan de strijd te staken en wil niet ingaan op voorstellen voor een vredesmacht in de Gazastrook.

Lincoln
14 juni 2007, 10:24
Na het falen van mekka-akkoord zullen de twee groepen alleen ongeloofwaardig blijven, ik denk dat de twee vechtersbazen ervoor vechten tot de laatste man zodat een derde buiten partij kan overleven in vrede en rust,.

Je kunt dat ook anders zien, de twee offeren zichzelf voor een derde buitenstaander die in de toekomst het stuur zal overnemen in vrede en harmonie !

Derk de Tweede
14 juni 2007, 10:41
Na het falen van mekka-akkoord zullen de twee groepen alleen ongeloofwaardig blijven, ik denk dat de twee vechtersbazen ervoor vechten tot de laatste man zodat een derde buiten partij kan overleven in vrede en rust,.

Je kunt dat ook anders zien, de twee offeren zichzelf voor een derde buitenstaander die in de toekomst het stuur zal overnemen in vrede en harmonie !
En dat zal Israel dus wel wezen!

La Chunga
14 juni 2007, 10:50
Als Hamas eenmaal de controle over de Gaza-strook verwerft, richt ze haar pijlen (raketten) op Israël. Israël weet dat ze dan moet reageren met geweld. Gerechtvaardigd geweld. Maar Israël weet ook dat dergelijk geweld steevast wordt veroordeeld en dat Israël er als de grote boeman uitkomt. Vandaar de vraag - voor het eerst - van Israël voor een UN-troepenmacht.
Dit laatste wil Hamas niet en Hamas wil evenmin dat Palestijnen vluchten voor het interne geweld dus sluit Hamas de eigen bevolking op in de Gaza-strook. Hamas wil niet dat de Palestijnse bevolking vlucht omdat die bevolking een schild is tegen toekomstig Israëlisch geweld. Want eens Hamas controle verwierf, hervatten - zoals ik stelde - de raketaanvallen op Israël. Het is voor Hamas altijd handig een dood kind te kunnen tonen om sympathie voor hun zaak op te roepen bij de internationale gemeenschap.
Hamas is een verderfelijke organisatie met wreedaardige leiders. Het Palestijnse volk koos echter zelf haar gevangenisbewaarders.

Herr Flick
14 juni 2007, 11:19
In de machtsstrijd in de Gazastrook lijkt Hamas Fatah een grote slag te hebben toegebracht. Hamas-strijders zeggen dat ze de gebouwen van de Fatah- veiligheidsdienst in Gazastad voor het grootste deel in handen hebben.

Hamas zou de Gazastrook nu zo goed als controleren. Omdat Fatah de Westelijke Jordaanoever beheerst, zouden er twee Palestijnse staatjes zijn ontstaan.

Gisteravond spraken Hamas-premier Haniyeh en Fatah-president Abbas met elkaar, maar dat leverde niets op. Hamas is niet van plan de strijd te staken en wil niet ingaan op voorstellen voor een vredesmacht in de Gazastrook.

Best wel grappig, maken ze mekaar af, ... de Joden moeten zich zowat aan het doodlachen zijn, ... hun lijst met te doden terroristen wordt alsmaar kleiner, ... ;-) :twisted:

StevenNr1
14 juni 2007, 11:33
@La Chunga: De Israeli's hebben van de Gazastrook een gevangenis gemaakt.

Derk de Tweede
14 juni 2007, 11:36
Als Hamas eenmaal de controle over de Gaza-strook verwerft, richt ze haar pijlen (raketten) op Israël. Israël weet dat ze dan moet reageren met geweld. Gerechtvaardigd geweld. Maar Israël weet ook dat dergelijk geweld steevast wordt veroordeeld en dat Israël er als de grote boeman uitkomt. Vandaar de vraag - voor het eerst - van Israël voor een UN-troepenmacht.
Dit laatste wil Hamas niet en Hamas wil evenmin dat Palestijnen vluchten voor het interne geweld dus sluit Hamas de eigen bevolking op in de Gaza-strook. Hamas wil niet dat de Palestijnse bevolking vlucht omdat die bevolking een schild is tegen toekomstig Israëlisch geweld. Want eens Hamas controle verwierf, hervatten - zoals ik stelde - de raketaanvallen op Israël. Het is voor Hamas altijd handig een dood kind te kunnen tonen om sympathie voor hun zaak op te roepen bij de internationale gemeenschap.
Hamas is een verderfelijke organisatie met wreedaardige leiders. Het Palestijnse volk koos echter zelf haar gevangenisbewaarders.

Eigenlijk intriest voor de normale bevolking. Wellciht hebben ze nu een lesje geleerd en stemmen (als dat tenminste nog doorgaat) niet meer op Hamas.

Antoon
14 juni 2007, 11:41
@La Chunga: De Israeli's hebben van de Gazastrook een gevangenis gemaakt.

Dat is al lang niet meer het geval. Er is daar niets tekort.

De dokters in ziekenhuizen zeggen dat de Israeli's genoeg medicijnen sturen, gratis dan nog.

Verder moeten de militanten ophouden met te schreeuwen dat er geen eten of medicijnen zijn terwijl ze wel tienduizenden wapens en tonnen munities en bommen kunnen invoeren.
Dit komt niet van mij, maar van Palestijnse wetgevers.

StevenNr1
14 juni 2007, 11:49
Bron?

lombas
14 juni 2007, 11:55
Gaza is eigenlijk van Egypte.

Antoon
14 juni 2007, 12:07
Bron?

Heb ik gezien op Al Jazheera tijdens een docu over de gevechten in Gaza.

Een van de Hamas-leiders werd gevraagd naar de berichten over moordpartijen onder gewonde militanten binnen de ziekenhuizen, en hij draaide de discussie naar , hoe kan het ook anders, de schuld van Israel.
Daar werden de dokters over ondervraagd, en daarna twee Palestijnse parlementsleden. Maar ik kan mij hun namen niet herinneren.

StevenNr1
14 juni 2007, 12:09
Ik zal wel zelf eens wat in de Al Jazeera archieven zoeken als de examens gedaan zijn.

Antoon
14 juni 2007, 12:10
Gaza is eigenlijk van Egypte.

Gaza was van Egypte en de Westbanl was van Jordanië. Beide landen hebben deze gebieden aan Israel verloren tijdens de oorlog. In de jaren '80 hebben beide landen ook afstand gedaan van deze gebieden. Maar uiteraard niet ten goede van Israel, eerder om er Palestina te vestigen.

Antoon
14 juni 2007, 12:11
Ik zal wel zelf eens wat in de Al Jazeera archieven zoeken als de examens gedaan zijn.

Als dat kan dan zal het niet moeilijk te vinden zijn.

Djiezes
14 juni 2007, 12:22
Gaza moet dringend onder voorlopig VN-bestuur komen en de diplomatieke druk op Syrië moet verder opgevoerd worden om de steun aan Hamas en Hezbollah op te zeggen. Israël heeft al laten verstaan dat het in ruil daarvoor de Golan-hoogte terug aan Syrië wil afstaan. Dat is al een gebaar dat kan tellen. Assad is nu aan zet.

Derk de Tweede
14 juni 2007, 12:23
De situatie escaleert, Hamas gaat over tot massale executies:

Executies na val Fatah-bolwerk Gaza

In Gaza heeft Hamas het hoofdkwartier veroverd van de veiligheidsdienst van Fatah. Inwoners van de stad worden met luidsprekers uitgenodigd binnen te komen kijken. Agenten van Fatah zijn naar buiten gesleept en geëxecuteerd.

Een naaste medewerkers van president Abbas zegt dat Gaza verloren is. Maar in de stad wordt nog geschoten en Abbas zelf heeft zijn elitetroepen opdracht gegeven terug te slaan.

Nog minstens één belangrijk complex in Gaza is in handen van Fatah. Hamas eist dat ook dat direct wordt ontruimd. Op de Westelijke Jordaanoever arresteren Fatah-eenheden leden van Hamas.

Antoon
14 juni 2007, 12:24
Gaza moet dringend onder voorlopig VN-bestuur komen.

Hamas weigert : "We zullen met zulke troepen omgaan als met een bezettingsmach", zei een woordvoerder vandaag. (hln)

Jazeker
14 juni 2007, 12:25
Gaza moet dringend onder voorlopig VN-bestuur komen.

Secretaris-generaal van de VN Ban Ki-moon wil het idee van een internationale interventiemacht in Palestina nader bekijken. Volgens hem heeft de president van de Palestijnse Autoriteit deze optie per telefoon geopperd.

De radicale Palestijnse beweging Hamas zelf heeft oproepen tot het sturen van een internationale vredesmacht naar Gaza afgewezen. 'We zullen met zo'n troepen omgaan als met een bezettingsmacht', zegt woordvoerder Sami Aboe Shoeri.

Dat zou dan een tweede Irak verhaal worden, naar mijn gevoel.

Djiezes
14 juni 2007, 12:27
Hamas weigert : "We zullen met zulke troepen omgaan als met een bezettingsmach", zei een woordvoerder vandaag. (hln)

De eerste weken van zo'n VN-bestuur beloven inderdaad heel bloederig te worden...

Derk de Tweede
14 juni 2007, 12:27
Hamas weigert : "We zullen met zulke troepen omgaan als met een bezettingsmach", zei een woordvoerder vandaag. (hln)

Wat wil Hamas nou eigenlijk?
Vrede en een eigen Palestijnse staat, of alleen ultime politieke macht middels terreur op hun eigen volk en die van Israel.

Djiezes
14 juni 2007, 12:32
Wat wil Hamas nou eigenlijk?
Vrede en een eigen Palestijnse staat, of alleen ultime politieke macht middels terreur op hun eigen volk en die van Israel.

Israel de zee indrijven of zoiets... :?

Antoon
14 juni 2007, 12:35
Wat wil Hamas nou eigenlijk?
Vrede en een eigen Palestijnse staat, of alleen ultime politieke macht middels terreur op hun eigen volk en die van Israel.


Na de verovering van een van de laatste Fatah-bolwerken in Gaza en de executie van alle manschappen die eruit gesleept waren, zei een Hamas woordvoerder : 'This is the first step in the establishment of an Islamic state'

Duidelijk genoeg voor jou?

IlluSionS667
14 juni 2007, 12:36
Wat wil Hamas nou eigenlijk?
Vrede en een eigen Palestijnse staat, of alleen ultime politieke macht middels terreur op hun eigen volk en die van Israel.

Fatah is een corrupte partij die uit de hand eet van Israel, de VS en Europa. Hamas is een revolutionaire moslimorganisatie die het Palestijnse volk wil bevrijden van de Israelische onderdrukking. De twee dienen dus totaal verschillende belangen en ik kan het succes van Hamas alleen maar toejuichen.

Djiezes
14 juni 2007, 12:38
Zou Abbas het aandurven om Gaza (voorlopig) te laten vallen en zich te concentreren op (een deel van) de Westbank?

Djiezes
14 juni 2007, 12:39
Fatah is een corrupte partij die uit de hand eet van Israel, de VS en Europa. Hamas is een revolutionaire moslimorganisatie die het Palestijnse volk wil bevrijden van de Israelische onderdrukking. De twee dienen dus totaal verschillende belangen en ik kan het succes van Hamas alleen maar toejuichen.

Jij juicht terroristen toe die mensen van flatgebouwen smijten?

IlluSionS667
14 juni 2007, 12:42
Jij juicht terroristen toe die mensen van flatgebouwen smijten?

Palestina is oorlogsgebied en Hamas is de verdediger. Dergelijke methodes zijn doodnormaal in tijden van oorlog om verraders te straffen.

Antoon
14 juni 2007, 12:44
Fatah is een corrupte partij die uit de hand eet van Israel, de VS en Europa. Hamas is een revolutionaire moslimorganisatie die het Palestijnse volk wil bevrijden van de Israelische onderdrukking. De twee dienen dus totaal verschillende belangen en ik kan het succes van Hamas alleen maar toejuichen.

Het stukje dat ontbreekt is dat Hamas het eigen volk gewoon wilt onderwerpen aan een dictatoriaal islamitisch regime, dat ze ook vandaag al niet terugdeinst om haar eigen kinderen te vermoorden en te verbranden ten behoeve van haar macht en haar obsessie tegen Israel, en dat het haar in feite helemaal niet gaat om de bevrijding van het volk, eerder om de eigen macht, zelfs ten kosten van haar volk die door Hamas een zeer zware prijs betaalt, veel zwaarder dan ooit in de 40 jaar onder Israelisch bewind. Trouwens : Israel is uit Gaza weg.

Als je het succes van Hamas alleen maar toejuicht dan ben je:

ofwel onwetend,
ofwel van slechte wil,
ofwel blind,
ofwel deel van Hamas.

Ik zie geen andere reden om de massamoorden die momenteel door Hamas onder de Palestijnen worden uitgevoerd en als succes worden bestempeld toe te juichen.

IlluSionS667
14 juni 2007, 12:55
Als je het succes van Hamas alleen maar toejuicht dan ben je:

ofwel onwetend,
ofwel van slechte wil,
ofwel blind,
ofwel deel van Hamas.

Ik zie geen andere reden om de massamoorden die momenteel door Hamas onder de Palestijnen worden uitgevoerd en als succes worden bestempeld toe te juichen.

Als je het succes van Israel alleen maar toejuicht dan ben je:

ofwel onwetend,
ofwel van slechte wil,
ofwel blind,
ofwel zionist.

Ik zie geen andere reden om de massamoorden die al decennia lang door Israel onder de Palestijnen worden uitgevoerd en als succes worden bestempeld toe te juichen.

Hamas verzet zich als enige hiertegen en krijgt hiervoor de steun van een aanzienlijk deel van de bevolking. De is welliswaar medogenloos tegen verraders, maar dat is niet anders voor de meeste andere regimes in een tijd van beleg en/of oorlog. Dat ze uiteindelijk een Islamitische republiek willen oprichten, is niet onwaarschijnlijk, maar ook dat krijgt de steun van het Palestijnse volk. Ik zie dus niet in waar jij het recht van haalt dit de bekritiseren.

Antoon
14 juni 2007, 13:02
Als je het succes van Israel alleen maar toejuicht dan ben je:

ofwel onwetend,
ofwel van slechte wil,
ofwel blind,
ofwel zionist.

Ik zie geen andere reden om de massamoorden die al decennia lang door Israel onder de Palestijnen worden uitgevoerd en als succes worden bestempeld toe te juichen.

Hamas verzet zich als enige hiertegen en krijgt hiervoor de steun van een aanzienlijk deel van de bevolking. De is welliswaar medogenloos tegen verraders, maar dat is niet anders voor de meeste andere regimes in een tijd van beleg en/of oorlog. Dat ze uiteindelijk een Islamitische republiek willen oprichten, is niet onwaarschijnlijk, maar ook dat krijgt de steun van het Palestijnse volk. Ik zie dus niet in waar jij het recht van haalt dit de bekritiseren.

Je lalt naast de kwestie. Hamas is verkozen door de bevolking. Naast haar dagelijkse raketten op Israel die hier niet terzake zijn is het enige wat ze doet de eigen Palestijnen onderdrukken, een burgeroorlog ontketenen en massamoorden uitvoeren tegen haar eigen bevolking.

Daar gaat het om, en dat is wat jij "alleen maar kan toejuichen".

Bravo.

Djiezes
14 juni 2007, 13:07
Als je het succes van Israel alleen maar toejuicht dan ben je:

ofwel onwetend,
ofwel van slechte wil,
ofwel blind,
ofwel zionist.

Ik zie geen andere reden om de massamoorden die al decennia lang door Israel onder de Palestijnen worden uitgevoerd en als succes worden bestempeld toe te juichen.

Hamas verzet zich als enige hiertegen en krijgt hiervoor de steun van een aanzienlijk deel van de bevolking. De is welliswaar medogenloos tegen verraders, maar dat is niet anders voor de meeste andere regimes in een tijd van beleg en/of oorlog. Dat ze uiteindelijk een Islamitische republiek willen oprichten, is niet onwaarschijnlijk, maar ook dat krijgt de steun van het Palestijnse volk. Ik zie dus niet in waar jij het recht van haalt dit de bekritiseren.

En met het feit dat Hamas het bestaansrecht van Israel niet erkent heb je ook geen probleem?

IlluSionS667
14 juni 2007, 13:08
Je lalt naast de kwestie. Hamas is verkozen door de bevolking. Naast haar dagelijkse raketten op Israel die hier niet terzake zijn is het enige wat ze doet de eigen Palestijnen onderdrukken, een burgeroorlog ontketenen en massamoorden uitvoeren tegen haar eigen bevolking.

Voor de Palestijnse bevolking is Hamas in de eerste plaats de enige organisatie die met oa sociale zekerheid het leven in Palestina draaglijk maakt. Dat is dan ook de reden van hun succes. Het beeld dat de Westerse media van Hamas toont, is volledig fout. Hamas is gewoonlijk veel actiever in humanitaire acties dan in (gewelddadige) revolutionaire acties.

carlgustaaf
14 juni 2007, 13:08
Na het falen van mekka-akkoord zullen de twee groepen alleen ongeloofwaardig blijven, ik denk dat de twee vechtersbazen ervoor vechten tot de laatste man zodat een derde buiten partij kan overleven in vrede en rust,.

Je kunt dat ook anders zien, de twee offeren zichzelf voor een derde buitenstaander die in de toekomst het stuur zal overnemen in vrede en harmonie !
Lincoln, een typisch Vlaams spreekwoord zegt: "Twee honden vechten om een been, de derde loopt er mee heen"...8-)

IlluSionS667
14 juni 2007, 13:09
En met het feit dat Hamas het bestaansrecht van Israel niet erkent heb je ook geen probleem?

Waarom zou ik daar een probleem mee hebben? Israel is een illegale staat gebouwd om Palestijns land, die al sinds haar creatie voortdurend tot problemen leidt. Het zijn diegenen die Israel gecreëerd hebben, die in fout zijn.

La Chunga
14 juni 2007, 13:15
@La Chunga: De Israeli's hebben van de Gazastrook een gevangenis gemaakt.

Hamas sloot de grens met Egypte omdat tienduizenden Palestijnen wilden vluchten voor het geweld.

Djiezes
14 juni 2007, 13:15
Waarom zou ik daar een probleem mee hebben? Israel is een illegale staat gebouwd om Palestijns land, die al sinds haar creatie voortdurend tot problemen leidt. Het zijn diegenen die Israel gecreëerd hebben, die in fout zijn.

Goed, vertel ons dan maar eens wat er moet gebeuren met de Joden die daar de afgelopen 60 jaar hun leven hebben opgebouwd?

Brandaan
14 juni 2007, 13:18
Waarom zou ik daar een probleem mee hebben? Israel is een illegale staat gebouwd om Palestijns land, die al sinds haar creatie voortdurend tot problemen leidt. Het zijn diegenen die Israel gecreëerd hebben, die in fout zijn.

Maar moeten we nu niet gewoon de realiteit accepteren? Israel bestaat nu eenmaal, we stellen toch ook niet het bestaansrecht van bv de VS in twijfel?

Antoon
14 juni 2007, 13:23
Voor de Palestijnse bevolking is Hamas in de eerste plaats de enige organisatie die met oa sociale zekerheid het leven in Palestina draaglijk maakt. Dat is dan ook de reden van hun succes. Het beeld dat de Westerse media van Hamas toont, is volledig fout. Hamas is gewoonlijk veel actiever in humanitaire acties dan in (gewelddadige) revolutionaire acties.


Jij bent blijven steken in het verleden. De laatste jaren , vooral sinds ze in de regering zitten, hebben ze vooral wapens en bommen gekocht, en hun eigen mensen beginnen uitmoorden.

Dat van die sociale dinges is reeds lang voorbij. Het is trouwens ook zo dat sinds Hamas een burgeroorlog is begonnen met gruwelijke moordpartijen, ze ook onder de eigen bevolking enorm aan populariteit heeft moeten boeten.

En ook dit heb je gelezen, zo neem ik aan:

Hamas sloot de grens met Egypte omdat tienduizenden Palestijnen wilden vluchten voor het geweld.

IlluSionS667
14 juni 2007, 13:24
Goed, vertel ons dan maar eens wat er moet gebeuren met de Joden die daar de afgelopen 60 jaar hun leven hebben opgebouwd?

Verhuizen naar Siberië? Er bestaat tenslotte al een Joodse staat in die regio (http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Autonomous_Oblast).

Maar moeten we nu niet gewoon de realiteit accepteren? Israel bestaat nu eenmaal, we stellen toch ook niet het bestaansrecht van bv de VS in twijfel?

De situatie in de VS is al lang geleden genormaliseerd. In Israel is dat niet het geval. De bevolking in Palestina woont al decennia onder bezetting en sinds 1948 breekt Israel het ene mensenrecht na het andere. Waarom zouden wij een staat moeten accepteren die onder valse voorwendsels is opgericht en wiens voortbestaan wordt voorzien door afpersing en geweld?

IlluSionS667
14 juni 2007, 13:28
Jij bent blijven steken in het verleden. De laatste jaren , vooral sinds ze in de regering zitten, hebben ze vooral wapens en bommen gekocht, en hun eigen mensen beginnen uitmoorden.

Niemand is zo stom om hun eigen mensen te vermoorden. Hamas executeert gewoon de verraders in hun midden, net zoals elke andere verzetsorganisatie doet.

Kun je aantonen dat Hamas niet meer of minder actief is in humanitaire activiteiten?

Het is trouwens ook zo dat sinds Hamas een burgeroorlog is begonnen met gruwelijke moordpartijen, ze ook onder de eigen bevolking enorm aan populariteit heeft moeten boeten.

En ook dit heb je gelezen, zo neem ik aan:
Hamas sloot de grens met Egypte omdat tienduizenden Palestijnen wilden vluchten voor het geweld.

Gezien de bepertke betrouwbaarheid van de media wanneer het op andere aspecten van de Palestijnse situatie aankomt, moet je ook dit met een korrel zout nemen.

Antoon
14 juni 2007, 13:37
Gezien de bepertke betrouwbaarheid van de media wanneer het op andere aspecten van de Palestijnse situatie aankomt, moet je ook dit met een korrel zout nemen.

:lol: Aha, zo los jij dat op.

StevenNr1
14 juni 2007, 13:39
Fatah is een corrupte partij die uit de hand eet van Israel, de VS en Europa. Hamas is een revolutionaire moslimorganisatie die het Palestijnse volk wil bevrijden van de Israelische onderdrukking. De twee dienen dus totaal verschillende belangen en ik kan het succes van Hamas alleen maar toejuichen.Wat je zegt over Fatah klopt wel volgens mij maar Hamas is net zoals het Iraanse regime religieus totalitair.
Voor de Palestijnse bevolking is Hamas in de eerste plaats de enige organisatie die met oa sociale zekerheid het leven in Palestina draaglijk maakt. Dat is dan ook de reden van hun succes.Dit klopt inderdaad maar volgens mij is dat ten dele een strategie (geweest.) Net zoals Hezbollah eigenlijk, de gaten die de corrupte verraders op sociaal vlak laten, opvullen. Hezbollah heeft Israel dan ook nog militair 'verslagen' wat hen extra krediet geeft (ook vanuit christelijke hoek bijv.)

Maar met hun fanatisme (--> 'onredelijkheid') en onmenselijkheid brengen ze geen oplossing.

Djiezes
14 juni 2007, 13:43
Verhuizen naar Siberië? Er bestaat tenslotte al een Joodse staat in die regio (http://forum.politics.be/).

Wat een belachelijke suggestie. Link werkt trouwens niet...
De joden hebben evenveel recht om nabij hun heilige plaatsen te wonen als ieder ander...

Djiezes
14 juni 2007, 13:46
Die zogenaamde sociale zekerheid van Hamas bestaat trouwens enkel uit de oprichting van madrasas en financiële steun aan de families van hun "martelaren".

IlluSionS667
14 juni 2007, 13:48
:lol: Aha, zo los jij dat op.

De subjectiviteit van onze media is nu eenmaal extreem op zulke onderwerpen.

Wat je zegt over Fatah klopt wel volgens mij maar Hamas is net zoals het Iraanse regime religieus totalitair.

Als het Palestijnse volk daar geen probleem mee heeft, heb ik daar geen probleem mee. Zij moeten beslissen welk systeem zij verkiezen, en ik kan maar al te goed begrijpen dat zij een Islamitische staat verkiezen boven een decadente "democratie".

Dit klopt inderdaad maar volgens mij is dat ten dele een strategie (geweest.) Net zoals Hezbollah eigenlijk, de gaten die de corrupte verraders op sociaal vlak laten, opvullen.

De idee dat dit wel eens een logisch gevolg zou kunnen zijn van hun geloof in Islam, dat komt blijkbaar niet in je op?! :|

Maar met hun fanatisme (--> 'onredelijkheid') en onmenselijkheid brengen ze geen oplossing.

Het zijn de "democraten" die van het ene compromis in het andere springen, die verkeerd bezig zijn. Wat jij fanatisme, onredelijkheid of onmenselijkheid noemt, is gewoon het handhaven van een voor hen logisch en consistent denkkader. Ik snap dat dat voor een "democraat" moeilijk is om te begrijpen, maar heb je je al afgevraagd of dat niet net aan de "democratie" ligt?!? ;-)

IlluSionS667
14 juni 2007, 13:51
Wat een belachelijke suggestie. Link werkt trouwens niet...

Foutje. Link is bijgewerkt nu.

Waarom is dat belachelijk? Waarom MOET de Joodse staat op gestolen Palestijns grondgebied gebouwd worden? Waarom moest er om te beginnen al een Joodse staat gesticht worden wanneer er al één bestond?

De joden hebben evenveel recht om nabij hun heilige plaatsen te wonen als ieder ander...

Uiteraard. Ze hebben echter niet het recht om zich heer en meester van de regio te verklaren, om Palestijns land aan de lopende band te stelen, om de overgebleven Palestijnse gebieden te bezetten, om consequent de mensenrechten te breken, om racistische wetten te installeren die de oorspronkelijke bewoners als minderwaardigen behandelt, ...

Die zogenaamde sociale zekerheid van Hamas bestaat trouwens enkel uit de oprichting van madrasas en financiële steun aan de families van hun "martelaren".

Volgens waarnemers die de situatie ter plaatse zijn gaan analyseren, is dat zeker niet het geval.

Lincoln
14 juni 2007, 13:54
Gaza was van Egypte en de Westbanl was van Jordanië. Beide landen hebben deze gebieden aan Israel verloren tijdens de oorlog. In de jaren '80 hebben beide landen ook afstand gedaan van deze gebieden. Maar uiteraard niet ten goede van Israel, eerder om er Palestina te vestigen.
Verkocht bedoel je ?

StevenNr1
14 juni 2007, 13:55
Als het Palestijnse volk daar geen probleem mee heeft, heb ik daar geen probleem mee. Zij moeten beslissen welk systeem zij verkiezen, en ik kan maar al te goed begrijpen dat zij een Islamitische staat verkiezen boven een decadente "democratie".Die houding nam ik aanvankelijk ook aan, en ten dele begrijp ik dat Hamas na machtsovername met de Fatahbastions binnen het beperkte overheidsapparaat maar moet dat zo? En denk je dat de Palestijnen daar beter van worden, waar is hun inspraak nu, tja, binnen zoveel jaar zijn het weer verkiezingen, u en ik geven toch een andere invulling aan het begrip democratie, niet?
De idee dat dit wel eens een logisch gevolg zou kunnen zijn van hun geloof in Islam, dat komt blijkbaar niet in je op?! :|Ten dele wel natuurlijk, ik vraag me alleen af in hoeverre dat goede van het geloof niet door de mindere en radicaal geïnterpreteeerd kanten wordt overheersd. Daarnaast zijn S-A en Iran ook Islamitisch maar daarom niet even sociaal, het zogenaamde religieuze karakter van de leiding garandeert dus geen 'leuke Islam voor het volk'.
Het zijn de "democraten" die van het ene compromis in het andere springen, die verkeerd bezig zijn. Wat jij fanatisme, onredelijkheid of onmenselijkheid noemt, is gewoon het handhaven van een voor hen logisch en consistent denkkader. Ik snap dat dat voor een "democraat" moeilijk is om te begrijpen, maar heb je je al afgevraagd of dat niet net aan de "democratie" ligt?!? ;-)Ten dele klopt wat u zegt wel, ik ga ook zeker niet alleen Hamas de impasse in het overleg verwijten, in tegendeel zelfs, maar moet dat zoals het nu gebeurt, aangepakt worden? Staat hun religieus fanatisme aansprakelijkheid niet in de weg? Er is een verschil tussen een hysterische bende of een kwade maar redelijke menigte.

bolle
14 juni 2007, 13:56
Na de verovering van een van de laatste Fatah-bolwerken in Gaza en de executie van alle manschappen die eruit gesleept waren, zei een Hamas woordvoerder : 'This is the first step in the establishment of an Islamic state'

Duidelijk genoeg voor jou?


Ja, het zijn Kwieten die islamieten:lol:

IlluSionS667
14 juni 2007, 14:01
u en ik geven toch een andere invulling aan het begrip democratie, niet?

Ik zie "democratie" als het nieuw opium voor de massa. Elke verkiezingen wordt dat duidelijker en duidelijker.

Ik heb liever een goede dictator dan een slechte "democratie". U niet?

Daarnaast zijn S-A en Iran ook Islamitisch maar daarom niet even sociaal, het zogenaamde religieuze karakter van de leiding garandeert dus geen 'leuke Islam voor het volk'.

Iran is een moderne staat met een behoorlijke levensstandaard. Ook hier geeft de Westerse media maar al te vaak een verkeerd beeld.

Over S-A weet ik te weinig om hier iets relevants over te zeggen.

Djiezes
14 juni 2007, 14:02
Uiteraard. Ze hebben echter niet het recht om zich heer en meester van de regio te verklaren, om Palestijns land aan de lopende band te stelen, om de overgebleven Palestijnse gebieden te bezetten, om consequent de mensenrechten te breken, om racistische wetten te installeren die de oorspronkelijke bewoners als minderwaardigen behandelt, ....

Daar heb je 100% gelijk in. Alleen wil Hamas net hetzelfde doen met Israël en de joden.
Israël heeft ingezien dat de bezetting onhoudbaar is en kiest voor een vreedzame oplossing. Fatah ook, en zelfs Egypte en Jordanië, 2 van Israël's vroegere aartsvijanden, hebben gekozen voor vrede met de joodse staat.
Het zijn de religieuze fanatiekelingen, zoals Hamas en Hezbollah, die niet wensen mee te gaan in de vredeslogica en die niet willen rusten voor zij van Israël, Gaza en de Westbank één islamitische staat hebben gemaakt.

Djiezes
14 juni 2007, 14:06
link werkt nog altijd niet...

IlluSionS667
14 juni 2007, 14:07
Daar heb je 100% gelijk in. Alleen wil Hamas net hetzelfde doen met Israël en de joden.

Ah ja?

Israël heeft ingezien dat de bezetting onhoudbaar is en kiest voor een vreedzame oplossing.

Dus daarom breekt Israel elk staakt-het-vuren dat het gesloten heeft met Hamas omwille van een stomme moord op een Hamas-lid?

Fatah ook, en zelfs Egypte en Jordanië, 2 van Israël's vroegere aartsvijanden, hebben gekozen voor vrede met de joodse staat.

Egypte en Jordanië zijn schoothondjes van de VS. Israel en de VS zijn een siamese tweeling. Wat verwacht je?

Het zijn de religieuze fanatiekelingen, zoals Hamas en Hezbollah, die niet wensen mee te gaan in de vredeslogica en die niet willen rusten voor zij van Israël, Gaza en de Westbank één islamitische staat hebben gemaakt.

Het zijn de rebellen zoals Hamas en Hezbollah die trouw blijven aan hun volk en hun geloof, en die niet in ruil voor wat dollars hun volk willen verraden en uitverkopen aan de Amerikaanse/Israelische imperialist.

Vrede onder een wrede bezetter is nooit wenselijk...

IlluSionS667
14 juni 2007, 14:08
link werkt nog altijd niet...

Je moet wel op de link in mijn post en niet die in jouw post klikken, he ;-)

Hoe dan ook : hier is ie nog eens (http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Autonomous_Oblast).

StevenNr1
14 juni 2007, 14:11
Ik zie "democratie" als het nieuw opium voor de massa. Elke verkiezingen wordt dat duidelijker en duidelijker.Zoiets ja.
Ik heb liever een goede dictator dan een slechte "democratie". U niet?Ik heb liever basisdemocratie (decentralisme, verantwoording, voeling, discussie, ...)
Iran is een moderne staat met een behoorlijke levensstandaard. Ook hier geeft de Westerse media maar al te vaak een verkeerd beeld.Wat niet wegneemt dat Iran wel privatiseert en de omwenteling met alle progressieven heeft afgerekend.
Over S-A weet ik te weinig om hier iets relevants over te zeggen.Ik ook eigenlijk maar als je ziet wat de VS daar in de pap te brokken had en nog heeft. De lucratieve zakelijke relaties van sjeiks aldaar met bijv. Bush en co e.d.

StevenNr1
14 juni 2007, 14:13
Daar heb je 100% gelijk in. Alleen wil Hamas net hetzelfde doen met Israël en de joden.
Israël heeft ingezien dat de bezetting onhoudbaar is en kiest voor een vreedzame oplossing. Fatah ook, en zelfs Egypte en Jordanië, 2 van Israël's vroegere aartsvijanden, hebben gekozen voor vrede met de joodse staat.
Het zijn de religieuze fanatiekelingen, zoals Hamas en Hezbollah, die niet wensen mee te gaan in de vredeslogica en die niet willen rusten voor zij van Israël, Gaza en de Westbank één islamitische staat hebben gemaakt.Fatah heeft Palestina verraden, en die 2 staten daar zijn gezwicht (VS.) Vreedzaam zou ik Israël nu trouwens toch niet noemen :|

@Illusion: Uw linkje is wel interessant, is wel niet Siberië e ;)

Herr Flick
14 juni 2007, 14:22
De situatie escaleert, Hamas gaat over tot massale executies:

Executies na val Fatah-bolwerk Gaza

In Gaza heeft Hamas het hoofdkwartier veroverd van de veiligheidsdienst van Fatah. Inwoners van de stad worden met luidsprekers uitgenodigd binnen te komen kijken. Agenten van Fatah zijn naar buiten gesleept en geëxecuteerd.

Een naaste medewerkers van president Abbas zegt dat Gaza verloren is. Maar in de stad wordt nog geschoten en Abbas zelf heeft zijn elitetroepen opdracht gegeven terug te slaan.

Nog minstens één belangrijk complex in Gaza is in handen van Fatah. Hamas eist dat ook dat direct wordt ontruimd. Op de Westelijke Jordaanoever arresteren Fatah-eenheden leden van Hamas.

Kijk die palestijnen hebben in elk geval Machiavelli gelezen , ... da wordt daar een serieus bloedbad, ...

rare jongens die moslims....

Djiezes
14 juni 2007, 14:23
Fatah heeft Palestina verraden,

ah? Hoezo? Wil Fatah dan geen onafhankelijk Palestina meer?


en die 2 staten daar zijn gezwicht (VS.)

So what? Ze zijn er beide beter van geworden.


Vreedzaam zou ik Israël nu trouwens toch niet noemen :|

OK. Maar wat zou JIJ doen als je wordt aangevallen vanuit een gebied waaruit je je net militair hebt teruggetrokken?

Herr Flick
14 juni 2007, 14:23
Wat wil Hamas nou eigenlijk?
Vrede en een eigen Palestijnse staat, of alleen ultime politieke macht middels terreur op hun eigen volk en die van Israel.

Wat ze al lang hadden moeten doen, grote hoge muur errond, afsnijden van de buitenwereld en eens zien hoe ze evolueren,...

en zolang dat daar nie stabiliseert, niks binnenlaten ...

Derk de Tweede
14 juni 2007, 14:41
Wat ze al lang hadden moeten doen, grote hoge muur errond, afsnijden van de buitenwereld en eens zien hoe ze evolueren,...

en zolang dat daar nie stabiliseert, niks binnenlaten ...

En Israel wenst niets liever dan in vrede met zijn buren leven, ondanks het feit dat die buren al meer dan 60 jaar de boel terroriseren.

IlluSionS667
14 juni 2007, 15:38
Ik heb liever basisdemocratie (decentralisme, verantwoording, voeling, discussie, ...)

Dat werkt alleen op kleine schaal. Op grote schaal zijn de problemen en de noodzakelijke oplossingen te complex om de meerderheid te laten beslissen. Op grote schaal moeten de beslissingen daarom aan experts worden overgelaten.

Wat niet wegneemt dat Iran wel privatiseert en de omwenteling met alle progressieven heeft afgerekend.

Daar is op zich niets mis mee.

Ik ook eigenlijk maar als je ziet wat de VS daar in de pap te brokken had en nog heeft. De lucratieve zakelijke relaties van sjeiks aldaar met bijv. Bush en co e.d.

Saudi-Arabië en de VS zijn inderdaad nauwe bondgenoten, maar voor zover ik begrepen heb, heeft de VS veel minder invloed op de waarden en normen van dat land dan in bijvoorbeeld Egypte. Ik vermoed dat de oliesheiks en het Amerikaanse establishment elkaar gewoon gebruiken voor hun eigen agenda, maar dat ieder toch min of meer onafhankelijk is.

@Illusion: Uw linkje is wel interessant, is wel niet Siberië e ;)

Hangt van de definitie af... ;-)

Volgens Wikipedia :

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Siberia_Federal_Subjects.png/800px-Siberia_Federal_Subjects.png (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Siberia_Federal_Subjects.png)
Dark red - Federal region "Siberia"
light red - popular scientific "Siberia"

En Israel wenst niets liever dan in vrede met zijn buren leven, ondanks het feit dat die buren al meer dan 60 jaar de boel terroriseren.

Grapjas. Het is Israel die al meer dan 60 jaar de Palestijnen onderdrukt en consequent hun mensenrechten schendt. De zogenaamde "terroristen" zijn niets anders dan het gerechtvaardigde verzet tegen deze mensonterende toestanden. De enige soort vrede die Israel wil, is een vrede waar het de alleenheerser is over héél Palestina en waar racistische wetten heersen, zoals het illustreert door oa haar continue illegale uitbreidingen in de West Bank. Er wordt vaak gerefereerd naar de terugtrekking uit Gaza, maar zelfs Knack geeft toe dat het hier maar ging om een rookscherm, dat heel wat problemen oploste voor Israel zelf (en maar weinig voor de Palestijnen).

Panther
14 juni 2007, 16:26
Hamas weigert : "We zullen met zulke troepen omgaan als met een bezettingsmach", zei een woordvoerder vandaag. (hln)

Troepen om Israel te dwingen de bezetting te beëindigen en VN-resoluties na te leven worden al heel lang gevraagd door de Palestijnen, maar tevergeefs.
Nu zou het gaan om troepen die langs de grens tussen Gaza en Egypte gestationeerd zouden worden, om vooral smokkel van wapens via Egypte tegen te gaan.
Uiteraard zijn Israel en Fatahs Abbas (die hun wapens op makkelijkere manier binnenkrijgen) daar grote voorstanders van. Dat Hamas hier ronduit tegen is, spreekt nogal vanzelf.

Panther
14 juni 2007, 16:31
Hamas sloot de grens met Egypte omdat tienduizenden Palestijnen wilden vluchten voor het geweld.

Hamas-strijders hadden donderdag drie van de vier belangrijkste steden in de Gazastrook - Khan Younis, Rafah en Deir el Balah - al of bijna in handen. Een kleine militante groep, de Volksverzetscomités, legde een veiligheidscordon rond de grenspost Rafah. Dat gebeurde op verzoek van Egypte, om te voorkomen dat Fatah-strijders de grens oversteken. Woensdag was een veertigtal veiligheidsagenten van Fatah over de grens gevlucht.

Bron: De Standaard.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=DMF14062007_011

Panther
14 juni 2007, 16:37
Toen Fatah de (absolute) macht had, toonde Hamas zich vaak compromitterend en van goede wil. Ondanks de verschillende meningen, de arrestaties (al dan niet op vraag van Israel), ... werkten ze mee met de Palestijnse autoriteit en dwarsboomden ze de PLO niet. Er werd overleg gepleegd en het werk van de autoriteit werd gerespecteerd. Burgeroorlog was ondenkbaar.
Sinds de verkiezingen van vorig jaar, lijkt het erop dat Fatah eigenlijk een bende gefrustreerde saboteurs is. Zij zijn gehecht aan de macht en zijn niet van plan om die te delen.

StevenNr1
14 juni 2007, 16:41
Interessante nuances.

kelt
14 juni 2007, 17:40
In geen geval mogen EU-landen meedoen aan enigelei VN-operatie in de Gaza-strook (vooropgesteld overigens dat israel dat zou toelaten)..

Laat de Palestijnen nu maar vechten tot er een op de grond ligt,of,inderdaad,tot er een West-palestina en een Oost-palestina ontstaan is....,dan zien we wel weer...

We kunnen nu allemaal vaststellen dat,temidden van de ruines,de halfwerkende infrastruktuur,het eindeloze lijden van non-combattanten, de jongere mannen slechts geinteresseerd zijn in oorlogje voeren!

Al die tijd zijn blijkbaar de stromen wapens en munitie binnengekomen,maar geen serumzakjes,verse voedingswaren,electriciteitsleidingen,gereedschapp en...... :evil:

ze doen maar....

groene flamingant
14 juni 2007, 17:45
Eigenlijk intriest voor de normale bevolking. Wellciht hebben ze nu een lesje geleerd en stemmen (als dat tenminste nog doorgaat) niet meer op Hamas.
Dus hadden de Palestijnen maar moeten stemmen op die corrupte FATAH-elite, die er niet in geslaagd was een einde te maken aan de bezetting?

groene flamingant
14 juni 2007, 17:47
Al die tijd zijn blijkbaar de stromen wapens en munitie binnengekomen,maar geen serumzakjes,verse voedingswaren,electriciteitsleidingen,gereedschapp en...... :evil:
Hint: De wapens werden nu 'toevallig' wel geleverd door Israël en de VS... :roll:

kelt
14 juni 2007, 17:55
Hint: De wapens werden nu 'toevallig' wel geleverd door Israël en de VS... :roll:

Ik meen te weten dat de Kalaschnikov ondertussen al in AK74 of zelfs latere versie,nog steeds het populairste wapen is bij dat gespuis.Ook de RPG is niet echt een "VS- of Israelisch wapen :roll:

Tevens is de AR/M-16 familie, in zijn huidige versie ook buiten de VS in productie

Mijn punt is dat de palestijnse leiders hun prioriteiten kontinue op bewapening en "veiligheidsdiensten" gelegd hebben ipv op het helpen van hun bevolking....

Ik heb nog nooit beelden gezien van een ganse ploeg jonge Palestijnse mannen ,naarstig aan het werk om eens een straat op orde te leggen,de electriciteitspalen ordentelijk te installeren,een rioolgreppel uit te graven........,in een maatschappij zonder geld is het nochtans de enige manier om iets gedaan te krijgen,samenwerking,spierkracht en lokale organisatie....



U moet toch ook toegeven dat Israel de laatste tijd serieus "geprovoceerd" moet worden alvorens terug te schieten.het meeste puin in gaza is NIET veroorzaakt door Israel!

PollyCorrect
14 juni 2007, 19:22
In de machtsstrijd in de Gazastrook lijkt Hamas Fatah een grote slag te hebben toegebracht. Hamas-strijders zeggen dat ze de gebouwen van de Fatah- veiligheidsdienst in Gazastad voor het grootste deel in handen hebben.

Hamas zou de Gazastrook nu zo goed als controleren. Omdat Fatah de Westelijke Jordaanoever beheerst, zouden er twee Palestijnse staatjes zijn ontstaan.

Gisteravond spraken Hamas-premier Haniyeh en Fatah-president Abbas met elkaar, maar dat leverde niets op. Hamas is niet van plan de strijd te staken en wil niet ingaan op voorstellen voor een vredesmacht in de Gazastrook.

Zo zie je maar hoe goed ze al onze miljarden euro's steun gebruiken voor vrede, die P-en.

However, volgens mij komt er nooit een Palestijnse staat. Stel je voor zeg, ze zullen straten moeten gaan bouwen, en ministeries, en scholen en universiteiten, en stoplichten en vuilnisophaaldiensten, en toeristische diensten, en chocoladefabriekjes, en postzegeldrukkerijen,... daar hebben ze toch helemaal geen zin in?!

Lof der Zotheid
14 juni 2007, 20:43
Ze maken elkaar onderling af zonder dat Israël er zijn handen vuil aan moet maken. Opgeruimd staat netjes...

Derk de Tweede
15 juni 2007, 08:00
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede http://forum.politics.be/images/buttons/viewpost.gif (http://forum.politics.be/showthread.php?p=2728933#post2728933)
Eigenlijk intriest voor de normale bevolking. Wellicht hebben ze nu een lesje geleerd en stemmen (als dat tenminste nog doorgaat) niet meer op Hamas.


Dus hadden de Palestijnen maar moeten stemmen op die corrupte FATAH-elite, die er niet in geslaagd was een einde te maken aan de bezetting?

Valt er uberhaubt wat te kiezen daar?

groene flamingant
11 augustus 2007, 22:37
Ik meen te weten dat de Kalaschnikov ondertussen al in AK74 of zelfs latere versie,nog steeds het populairste wapen is bij dat gespuis.Ook de RPG is niet echt een "VS- of Israelisch wapen :roll:
Tevens is de AR/M-16 familie, in zijn huidige versie ook buiten de VS in productie

Mijn punt is dat de palestijnse leiders hun prioriteiten kontinue op bewapening en "veiligheidsdiensten" gelegd hebben ipv op het helpen van hun bevolking....
Dat bepaalde groepen werken met Kalashnikovs kan best zijn maar de groepen die door de VS en Israël wapens aangeleverd kregen, lopen wel degelijk rond met Israëlisch of Amerikaans oorlogstuig. Het idee om een gewapend conflict uit te lokken tussen de Palestijnen onderling en zo de democratisch verkozen HAMAS-regering ten val te brengen, is trouwens bedacht in kringen van de regering Bush.

Dat met het Palestijnse geld vooral wapens werden aangekocht, was een Israëlische eis, waaraan voldaan moest worden opdat Israël (een gedeelte) van het achtergehouden Palestijnse geld wou doorstorten.
Ik heb nog nooit beelden gezien van een ganse ploeg jonge Palestijnse mannen ,naarstig aan het werk om eens een straat op orde te leggen,de electriciteitspalen ordentelijk te installeren,een rioolgreppel uit te graven........,in een maatschappij zonder geld is het nochtans de enige manier om iets gedaan te krijgen,samenwerking,spierkracht en lokale organisatie....
Dat zulke zaken niet in het nieuws komen, zegt dan vooral iets over de berichtgeving in verband met deze kwestie. Wie ooit de Palestijnse gebieden bezocht, kan immers niet anders dan vaststellen dat er wel degelijk hard gewerkt wordt om de Palestijnse maatschappij vooruit te helpen... maar zelfs daaraan zijn grenzen: als je een overbevolkt gebied als de Gazastrook, dat gedurende tientallen jaren slachtoffer was van bezetting en kolonisatie gedurende twee jaar confronteert met een bijna totale boycot, raak je stilaan aan de grenzen wat een volk kan dragen. Je kan veel doen met weinig geld maar wanneer zelfs het aankopen van levensmiddelen onbetaalbaar wordt, is de grens bereikt.
U moet toch ook toegeven dat Israel de laatste tijd serieus "geprovoceerd" moet worden alvorens terug te schieten.het meeste puin in gaza is NIET veroorzaakt door Israel!
Wie blokkeerde de elektriciteitscentrale in Gaza? Wie bezet en koloniseert nog steeds Palestijns gebied en bouwt in stevig tempo door aan een illegale muur middenin Palestijns gebied? Verbaast het u echt dat op deze onophoudelijke kolonisatiepolitiek een gewelddadige reactie komt?

groene flamingant
11 augustus 2007, 22:55
However, volgens mij komt er nooit een Palestijnse staat.
Inderdaad. En daar zal Israël wel voor zorgen, niet?
Stel je voor zeg, ze zullen straten moeten gaan bouwen, en ministeries, en scholen en universiteiten, en stoplichten en vuilnisophaaldiensten, en toeristische diensten, en chocoladefabriekjes, en postzegeldrukkerijen,... daar hebben ze toch helemaal geen zin in?!
Wanneer Israël telkens opnieuw die zaken bombardeert en zorgt dat die zaken telkens opnieuw dienen opgebouwd, wordt het natuurlijk wel een werk van lange adem...

groene flamingant
11 augustus 2007, 23:04
Valt er uberhaubt wat te kiezen daar?Alle waarnemers waren het er alleszins over eens dat de verkiezingen eerlijk verlopen zijn. Daar zal het dus niet aan gelegen hebben.

kelt
1 september 2007, 09:42
Ondertussen zijn in West-Palestina (het vroegere Gaza) de eerste betogingen tegen het regime begonnen...

Als ondertussen de betrekkingen tussen Oost-Palestina en Israel zo soepeltjes verlopen als de laatste tijd komt er mogelijk zelfs vooruitgang...:?

Oost -Palestina is strategisch doorsneden door Israelische wegen en -nederzettingetjes die off-limits zijn voor palestijnen,waardoor de normale ontwikkeling van een palestijnse economie fel gehinderd wordt .Het is amper mogelijk voor een Palestijn om 10 km in zijn eigen gebied te reizen zonder tegen een Israelische kontrolepost aan te lopen....

Maar in ruil voor het opgeven van dergelijke zware (en vernederende-) kontrole eisen de israeli's natuurlijk dat de palestijnse regering eindelijk eens REGEERT.....En die jammerlijke betonmuur is niet "toevallig" opgetrokken :-(


Hamas mag trots zijn op hun eigen mesthoop in West-Palestina,terwijl mogelijk de trein van Oost-Palestijnse vooruitgang ,onder FATAH,elders vooruitgaat?

Raven
1 september 2007, 10:02
Fatah is een corrupte partij die uit de hand eet van Israel, de VS en Europa. Hamas is een revolutionaire moslimorganisatie die het Palestijnse volk wil bevrijden van de Israelische onderdrukking. De twee dienen dus totaal verschillende belangen en ik kan het succes van Hamas alleen maar toejuichen.

Voor de rest mag je alles nog eten, hoop ik?